כיכר השבת

"ההימנעות היא עבירה"

הפוסק נשאל: מי שלא הצביע ג' פעמים, צריך התרת נדרים?

הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, נשאל האם מי שלא השתתף בבחירות ג' פעמים, צריך התרת נדרים כדי להצביע? בתשובתו, הרחיב כי מי שלא מצביע - עובר עבירה (חרדים)

26
חזקי שטרן | כיכר השבת | ז' בחשוון | 01.11.22
הגרב"צ קוק
הגרב"צ קוק (צילום: יעקב נחומי)

מי שלא השתתף בבחירות ג' פעמים, האם צריך התרת נדרים כדי להצביע? כך נשאל הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה ירושלים ורב קהילת אבי עזרי - מרכז פתח תקווה.

השואל הרחיב ותהה "האם להימנע להצביע בבחירות - יש שאלה של נדרים למי שנהג כך כבר ג' פעמים)". לדבריו, "כתב השו"ע (הל' קביעות עיתים לתורה או"ח ס' רלח סעיף ב) אם יש לו חק קבוע ללמוד כך וכך ליום והיה טרוד ביום ולא השלימו, ישלימנו בלילה מיד. וכתב המשנה ברורה (ס"ק ה שם ד"ה צריך שישלים מיד) והוי נדר כדאמרינן [נדרים ז'] האומר אשנה פרק זה נדר גדול נדר לאלקי ישראל ואיתא ביו"ד (ס' ר"ד ס"א) דאם נהג לעשות דבר טוב אם היה דעתו לנהוג כן לעולם הוי נדר וטוב שיתנה בתחלה שלא יהיה עליו דבר זה בנדר פן יזדמן איזה פעם שלא יוכל להשלים עכ"ל. והאם מותר להתיר לו?".

הגרב"צ קוק השיב לו כי "שאלה דומה נשאל מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוקללה"ה והשיב כי התרת נדרים צריך על הנהגה של מצוה, לא על הנהגה של איסור.

"ומאחר שכבר הסכימו גדולי התורה רבותינו נבג"מ וילחט"א שההצבעה בבחירות אינה רשות אלא חובה (לשון רבינו במכתבו המפורסם) הרי שההימנעות מהצבעה היא עבירה ובוודאי אין צריך התרה".

הגרב"צ הוסיף ואמר כי "כששאלתי לרבינו הרי יש להם את רבותיהם האוסרים להשתתף בבחירות, השיב: 'החזון איש היה רב'ה גדול מספיק בשביל כולם'".

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
איזה "עמקות" בתשובה. לא יאומן. מסופקני האם הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל היה מסוגל להגיע לעומק שכזה. (גם בל בן שמייחצן כל "גרעפס" שאביו עושה...)
פתח תקוואי01.11.22
21
יש להבין את השאלה בתרתי. מי שלא הצביע בשל מערכות בחירות, האם נחשב לו הדבר להנהגה טובה וצריך התרת נדרים? או, מי שנהג מימים ימימה לבחור ג' פעמים, בעבור חולים או מתים, האם הדבר יחייב אותו גם עתה לבחור ג' פעמים, או כיון דמירתת מהחוק פטור
סנגורן של ישראל01.11.22
20
מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, להמציא שמי שלא הצביע זה איסור? ה"מחנה חיים" (ח"ב סי' ה'), מגדולי תלמידי החתם סופר, פסק שאסור להצביע לארגון יהודי שמחוקק נגד השו"ע, כל ח"כ "מתחייב" לשמור ולעשות, ולקיים כל חוקי והחלטות הכנסת, זה מותר???
נבואות ברורות על רבני הדור האחרון01.11.22
גדולי ישראל לדורי דורות קבעו מפורשות בכר שזה חובה וכן דיברי החזון איש! אם יטענו שזו עבירה מול דעה של גדול ישראל שכזה? אוי לבושה אוי לאותו רגע שעקום וכסיל ישאלו אותו למה מדבר ככה לגדולי ישראל.מי שפוגע בצדיקים ה' לא מוותר לו.
Mexicano01.11.22

הצגת כל התגובות

19
ככה? דיעות האוסרים ממש אינו מן המנין? אפר ועפר? אז אם האוסרים אומרים להיפוך הם בעלי מחלוקת, הבנתי לנכון?
עיסי01.11.22
18
הליטאים שרים כמו חסידים מה יותר יפה מזה
יוסי01.11.22
17
כי הבחירות הם ימינו ואורך ימינו, ובהם נהגה יומם ולילה. אם החרדים יאבדו מכוחם בכנסת, מי יאכיל את ילדינו? ביבי? לא, אלא אם יצטרך אותנו כדי להיות ראש הממשלה, כי אז יהיה לילדים החרדים אוכל עד הבחירות הבאות.
נביא אמת01.11.22
16
חָלְפוּ רַק שִׁבְעָה חֳדָשִׁים וְאָנוּ כָּאן לְבַד, דַּלִּים וְרָשִׁים מִי יוֹרֵינוּ דַּרְכֵי אֱמוּנָה תַּחֲנַת רַשְׁבָּ"ם אֵינָהּ עוֹנָה. מִי יְבִינֵנוּ שְׁמוּעָה, שַׂר הַתּוֹרָה מִי יָאִיר אֶת עֵינֵינוּ בַּתּוֹרָה, בִּבְרָכָה וְעֵצָה, הוֹרָאָה וְהַדְרָכָה כָּבָה אוֹר עוֹלָם, אַיֵּה הַבְּרָכָה. מָ
דברים נפלאים שפורסם מהרב גנוט01.11.22
15
חייבים להצביע אבל אסור לסלף דברי תורה אין מצווה להצביע ג ואין איסור להצביע מרצ. רק צריך להיות עם שכל ולהצביע לחרדים
דוד גבאי01.11.22
14
אם תמצאו פסק הלכה שנוטה איכשהו נגד הצבעה, גם תתנו לו כותרת? כל השותי"ם כאן הם תמיד באובססיה להצביע. וזה בסדר. אבל לא אובייקטיבי. בטוח שיש פה ושם גם פסקים שהורו לאנשים מכל מיני סיבות לא להצביע. תפרסמו את זה?
יהודי01.11.22
13
מי שלא מצביע הוא מצביע לכולם, אז מי שלא הצביע הוא אוסף חטאים לאין שיעור
יעקב01.11.22
12
והמהר"ם שיק (או"ח ש"ט), וה"מחנה חיים" (ח"ב סי' ה') היו רבנים יותר גדולים! שנית החזון איש בעצמו מעולם לא הצביע, ואין כלל חתימה ממנו, וגם לא מהגרי"ז מבריסק, (והם היו גדולי הדור באותו זמן) וזה אומר הרבה!
אם הייתי כותב איזה משפט כפירה, לא הייתם 01.11.22
11
האם שמע את כל הטענות נגד הצבעה , במצב היום? כיצד מלאו ליבו לקבוע על גדולי תורה שהם עבריינים? בהוראת שעה בשנת תשל"ד הורה הרב שך לא להצביע,
יצחק01.11.22
10
מי שלא מצביע לא עובר שום עבירה! שיפסיקו להמציא מצוות ועבירות. מוזמנים לפתוח את ספר המצוות להרמב"ם לא כתוב שם אזכור על שום בחירות...
רם01.11.22
אני חיפשתי בספר המצוות איסור לנסוע באוטו בשבת וגם זה לא מצאתי גם את האיסור לרוץ לכביש כשמשאית דוהרת מולך לא כתוב בשולחן ערוך והיתר לצלצל בטלפון בשבת גם לא מופיע בש"ס בבלי אם הבנת עד עכשיו מצויין אם לא הבנת אז אתה עובר על לאו מדברי קבלה אל תהיו כסוס כפרד אין הבין [ ספר תהילים פרק ל"ב פסוק ט' ]
ליטאי01.11.22
9
..נו..הלכה פסוקה.אסור להצביע לגזען צרחן מתנשא ואיש מדון ומבזה חכמים כמו גפני הארור..או לשודד הגננות גלודקונופף הרודן..יש את שס..כולנו מצביעים לשס של מרן זיע"א שאהב ודאג לכל עם ישראל..ולא רק לאנ"ש גור..או לחברים של גפני ורדף את כולם..חרדים עובדים.פלג.וחסידים וכו וכו. הפעם רק שס...
חצקל01.11.22
8
הרב`ה שלי אוסר להצביע,כאשר מצביעים לממשלה אחראים לכל מעשיה ,חילולי השבת שלהם שכולנו מקפידים נופלים עלינו.ודורשים מכם להצביע רק למען כסף>
david7701.11.22
7
לצערנו יש את הפלג ההזוי הירושלמי שיצא מכלל עם ישראל בזה .
קובי01.11.22
להיפך אתם יצאתם מהכלל ישראל, בדיוק כמו שהחילונים הרוב, והם כלל לא מייצגים את היהדות והיהודים, כך כל המפלגות החרדיות שהם הרוב, יצאו מכלל היהדות האמיתית המקורית, אשרי איש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ולא ישב במושב ליצים של מינים בכנסת.
לוי01.11.22
אתה כל כך טמבל. מישהו בכלל ניסה לפנות אליהם? ראית איך דרעי סגר ענינים עם הרב מזוז? אלא מה, ל'דגל' יותר חשוב ה'אני ואפסי עוד' מאשר היהדות. אני במקומם, אחרי דבריך מתרחק עוד יותר מהצבעה. במקום לקרב ולחבק, אתה נוזל ריר של שנאה.
נורמלי01.11.22
6
יאכנעעעע
על זה אומרים01.11.22
5
במחילה מכבוד כל הרבנים. אכן, הצבעתי (לא בהכרח על פי המלצתם...), אבל כל הטענות שכביכול "חובה" להצביע ו"חובה" להצביע דווקא על פי המלצת רבנים מסוימים אינם אלא הבל הבלים. הצבעה היא עניין של אדם עם עצמו. רק לפרט יש זכות להחליט במי הוא בוטח להיות שלוחו בכנסת או בעירייה, ואין לאף אדם אחר זכות לכפות עליו ל
עזרא01.11.22
4
אסור ללכת להצביע לממשלת הכופרים .
דמוקרטיה של גויים01.11.22
3
חצוף. " "כששאלתי לרבינו הרי יש להם את רבותיהם האוסרים להשתתף בבחירות, השיב: 'החזון איש היה רב'ה גדול מספיק בשביל כולם'". מי שמכם להחליט על קהילות אחרות של רבנים אחרים. מי שמכם לקבוע מי גדול ממי. חוצפה שאין כזאת. רק בורא עולם יודע מי גדול ממי וההוכחה לזה היתה במשיכת דוד כאשר שמואל בא למושכו ובזה למדנ
דניאל01.11.22
2
בכל מקרה עשינו התרת נדרים בערה''ש וזה כמובן מועיל. ולא זו אף זו גם אמרנו כל נדרי 3 פעמים בעיוה''כ
הרב יאיר01.11.22
1
משום מה החזו"א מעולם לא הלך לבחור בבחירות לכנסת, רק במונציפלי, אז איפה בדיוק החובה של החזו"א מה יש חובה שלא מחייבת את כולם?
תלמיד חזו"א01.11.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24