כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"איש זר ומאוחר בזמן לבש בעצמו בלבוש"; האם דברי 'הלבוש' - זויפו?

הגאון רבי זכריה יולס טען בספרו "מאמר דובר מישרים" (למברג תקצ"א) שהגהות שמיוחסות למרן הלבוש רבי מרדכי יפה על הש"ס שהודפסו בימיו – מזויפים (היסטוריה)

16
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט"ו בטבת | 08.01.23
הגאון רבי זכריה יולס
הגאון רבי זכריה יולס (באדיבות קדם מכירות פומביות)

פרק ט': אמש פרסמנו תגובה של גולש ששלח אותי לעיין בספר 'התורה והחכמה' מכתב שכתב מרנא החת"ם סופר להגאון רבי זכריה יולס.

גברה סקרנותנו אודות מכתב זה, ומה הקשר למדור 'היסטוריה ואקטואליה'?

לאחר חיפושים הגענו אליו, וכיון שמדובר במרגלית יקרה, נביא אותו בפני קהל הגולשים היקר שליט"א.

הפרקים הקודמים >>

אחד מגדולי ליטא במאה הי"ט היה הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס, נפטר בשנת תרי"ב (1852), התגורר במינסק והיה תלמיד חכם מופלג ובעל השכלה כללית.

הגר"ז יוליס התכתב בלימוד עם גאוני דורו כרבי עקיבה איגר, החתם סופר, רבי יהושע אייזיק בעל 'עמק יהושע' ועוד. במקביל התכתב בענייני מדע וחכמת ישראל עם משכילים מפורסמים, שי"ר, שד"ל יוסט ועוד. חיבוריו על הש"ס הם 'זכר ישעיהו' (וילנה תרמ"ב), 'התורה והחכמה' (וילנא תרע"ג) ועוד.

הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס וספרו 'התורה והחכמה' (באדיבות קדם מכירות פומביות)

הרב יולס הדפיס ספר בשם "מאמר דובר מישרים" (למברג תקצ"א) שטען שידי זרים יחסו הגהות למרן הלבוש רבי מרדכי יפה על הש"ס. ("בעל הלבוש" חי ופעל בין השנים 1530 - 1612).

המדובר על הגאון רבי יהודה לייב מרגליות (חי ופעל בין השנים תק"ז –תקע"א), רב בכמה עיירות ובסוף ימיו בפרנקפורט דאדר, שהיה צאצא לבעל הלבוש ובשנת תקמ"ב האדיר את הספר 'מסורת חדשות' לבעל הלבושים, עליו טען הרב יולס שזויף.

הרב מרגליות נעזר בשני הגיסים ובני הדודים, הגאונים רבי יוסף שאול נתנזון רבה של למברג ומחבר שו"ת שואל ומשיב, ורבי מרדכי זאב איטינגא שכונו שניהם "מפרשי הים" וכתבו ספרים רבים יחדיו, עד שחתול שחור עבר ביניהם ודרכם נפרדו בעקבות מספר מחלוקות הלכתיות.

הרב מרגליות היה גאון אדיר, נסמך להוראה על ידי הנודע ביהודה, וכבר בגיל 20 נתמנה לרב בסוכטשוב, ולאחריה כיהן בעיר קופיטשניץ. בערך בשנת תק"ל שימש כרב בביזנוב, ובשנת תקס"ד נבחר כרבה של פרנקפורט דאדר על מקומו של ה'פרי מגדים'. במהלך חייו הגיע גם לוילנא, שם התראה עם אדונינו הגר"א מוילנא.

מעשה מעניין הביא הרב שמעון מרגליות, בספר 'אזמ"ר בשבחין'[1]. בעת כהונתו של הרב מרגליות ב'שברשין' לחצו עליו החסידים שיסע למגיד ממעזריטש. הרב מרגליות שזכה לשמש את אדונינו הגר"א סירב לכך, למרות שרצה להכיר את המגיד.

לאחר זמן מה, שחלצו עליו החסידים לילך ולהכיר את המגיד, פרש הרב מרגליות מהרבנות, ומסרה לבנו רבי אשר זעליג באמרו: "אני שראיתי ונסעתי אצל הגאון מוילנא, אי אפשר לי ואינני רשאי ליסע למעזריטש, אתה שלא ראית את הגאון מוילנא, מותר לך לנסוע למעזריטש".

הרב מרגליות שהיה בעל השכלה רחבה וכתב גם ספרים מדעיים ופילוסופיים, נתלו בו המשכילים והרפורמים בגרמניה, וחשבוהו כאחד משלהם[2], מה שברור שלא כך הוא.

כאמור, בשנת תקמ"ב (1782) ההדיר הרב מרגליות את ספר 'מסורת חדשות' לבעל הלבושים, ונעזר רבות בגיסים "מפרשי הים" הרב נתנזון והרב איטינגא, עליו טען הרב יולס שזויף.

במאמרו "דובב מישרים", הוכיח הרב יולס (לדבריו) שרק במסכת ברכות ושבת ישנם עשרות רבות של טעויות שלא יתכן שנאמרו בידי הלבוש, ועל כרחך זייפן אחד כתב בשמו.

וכך דברי הרב יולס: "עד הנה המה הטעותים ממסכת ברכות ושבת יעלו במספרם לערך שישם או שבעים, ואין רצוני להאריך עוד בזה ולהראות גם בשאר המסכתות שבושים כאלו... כי המחבר הזה לא השגיח על מלאכתו ולא פקח את עיניו לראות ולהבין מה הוא כותב... ככה הוא פעולה האיש זה, האם יאמר עוד אדם על מרן הלבוש שהוא שגה ברואה והוא טעה במקומות אלו? לא! אך זייפן אחד תלה דברים כאלו ומהם הרבה שגיאות באשלי רבבותא".

בהמשך טען הרב יולס: "אם הלבוש שם על ליבו לחבר חיבור כזה להאיר בו שבילי התלמוד מדוע לא סדרו כראוי וכנכון?... היוצא מהראיות שהוכחנו שאיש זר ומאוחר בזמן לבש בעצמו בלבוש היקר ולבש... לחיבור הזה...".

הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס שטען שזויפו דברי הלבוש (מתוך ספר התורה והחכמה, אוצר החכמה)

בפרק הבא: מהי תגובתו של החת"ם סופר לטענותיו של הרב זכריה יוליס כביכול זויפו דברי הלבוש?

[1] ירושלים תשס"ב, עמ' א'

[2] הרב מאיר ווּנדֶר בספר 'אלף מרגליות', בערכו עמוד 32, כתב שהרב מרגליות לחם בגישה הדתית של משה מנדלסון ובתנועת ההשכלה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
מה המטרה הסמויה שלך בכל מאמריך דוגמת זה?
מני08.01.23
אותה מטרה סמויה שלך שאתה גולש ברשת האינטרנט
מני 209.01.23
בסוף תשובת חת"ס הוצאת המאור נדפסו [בלא שכל ] דברי החוצפא כנגד רבנו ובלשונכם אדוננו החת"ס אגב יש עליו הספד מהנחלת דוד
בעק 08.01.23
על הרבנו החת"ס וכו
תרחיב בבקשה09.01.23
אשמח שתשלח אלי במייל את מקורות אלו שציינת.
ישראל שפירא09.01.23
למה מטרה סמויה? מותר לדעת היסטוריה. יש כאלה שזה מעניין אותם.
מאן דהו08.01.23
לא מובן בשכלינו הקט איך הדברים קוימו יחד על ידי אותו רב בלתי מוכר, כנראה שהוא לא קלט את הכיוון אליו ההשכלה הובילה, אבל אתה ואנחנו יודעים היטב, בלי השכלה לא היה לפיד וליברמן, אז מה אתה מנסה בדיוק לעשות? לקרר ולקרר ולקרר? כפי שלאחרונה הפצת בטיפשותך את תורת "מבקרי המקרא" כדי לבלבל עוד יותר את הציבור?
מאיר09.01.23
כך כתב הרבי מסאטמר
הגורם ללפיד הוא הרמבם11.01.23
הנני להתוודות שגם אני לא קלטתי את השכלתו של שי"ר רפופורט והתכתבתי עמו בארוכה עד סוף חייו וחיי!!!
משה סופר שרייבר הראשון12.01.23
3
לא ייאמן. איך כותב המאמרים דוחף בכל פינה רבנים "גדולי הדור" ש"במקביל" להתכתבותם עם הגרע"א והחת"ס התכתבו *כמובן* עם "גדולי המשכילים". שקוף איך שאתה מנסה להלבין את המשכילים שכולנו גדלנו על תיעוב כלפיהם בגלל החורבן שהמיטו על היהדות, ואתה מנסה להשוות את ההתכתבות איתם להתכתבות עם ענקי הדורות.
מאיר09.01.23
הנני להתוודות שגם אני לא קלטתי את השכלתו של שי"ר רפופורט והתכתבתי עמו בארוכה עד סוף חייו וחיי!!!
משה סופר 12.01.23
2
"חתול שחור עבר" השימוש בביטויים שמקורם לא באמונות תפלות מלמד על כותב המאמרים שלא ממקןרות מים חיים יונק הוא את דבריו.
הערשי09.01.23
הביטוי "חתול שחור עובר" מקורו בזהר נעלם
די לאון09.01.23
האם הכותב פשוט לא מבין מה ההמשך אליו מוביל כיוון החשיבה שלך ורק כשתגמור להתפתח תבין שהאמונה שלך נפגמה וצריך הרבה ס"ד כדי לתקנה. או שאתה מבלבל את הציבור במודע מתוך עטיפה שקופה בעליל של "היסטוריה" שמשום מה כולה עוסקת בהשכלה ובערעור של סיפורי צדיקים שהם אחד היסודות לאמונה. לך "תשכיל" לבד והנח לנפשינו.
רות 09.01.23
היסודות של האמונה נקבעו ביג אני מאמין זל הרמב"ם. לא נמנה שם להאמין בסיפורי מעשיות סתמיים או שלא לדעת את האמת כםי שהיא הייתה
שיר 11.01.23

הצגת כל התגובות

1
כנראה שהתכוונתי לכתוב הנדיר ולא האדיר נא דייקו בעברית
אחד09.01.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24