כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"תרמית פוליטיק"; ההתנגדות ההיסטורית של האדמו"רים ל"אגודת ישראל"

רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם (היסטוריה)

22
ישראל שפירא | כיכר השבת | ד' בשבט | 26.01.23
עצרת בחירות של 'אגודת ישראל' בשנת 1959
עצרת בחירות של 'אגודת ישראל' בשנת 1959 (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

פרק א': רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. כ"ק האדמו"רים מבעלזא, הרבי מאלכסנדר, רבי משה מרדכי מורגנשטרן מפילוב, רבי ישראל שפירא מגרודז'יסק, ורוב אדמור"י הונגריה וסלובקיה כרבי יהושע אשר רבינוביץ מפאריסוב - אוטווצק, לא הצטרפו ל'אגודה', וחלקם אף לחמו כנגדה בחוד וחנית.

הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם. הרבי ממונקאטש ראה בעצם הופעת 'אגודת ישראל' נטע זר, לעומת הרבי הריי"צ שראה בקו הארצישראלי שהוביל הרבי מגור ה"אמרי אמת" כשלילי.

הרבי הריי"צ לא שלל לגמרי את 'אגודה' כהרבי ממונקאטש שכן אביו כ"ק הרבי הרש"ב שיגר אליה מכתב ברכה ואף נבחר בוועידת קאטוביץ לחבר מועצת הרבנים שליד הוועד הזמני.

ממכתב שכתב הרבי הריי"צ לרבי ממונקאטש אנו מבינים את דעתו השלילית על 'אגודה' שלדבריו התחברה עם הציונים והמזרחי בכדי להכחיש את התורה:

"הגיעני דברים שבדפוס אל מה שואפת "אגודת ישראל" ומה יצרה והרואה יראה כי שיטת הציונים שיטתם ואין בה אלו לאלו אלא הכשר הרבנים בלבד, והכשר זה השיגו האנשים בתרמית פוליטיק, אשר השכילו יותר מחבריהם ובעלי בריתם הפנימי הציונים והמזרחים. והמסתכל בנאומי הנואמים על הכנסיה רואה הוא כתלת קשרין מתקשראין דא בדא אגודה במזרחיים ומזרחים בציוניים וכולם כאחד להכחיש את התורה ורק אלה האחרונים הגדילו לעשות בזה אשר גזלו אדרת הרבנים ובכל התורה הם באים...".

אכן בשנת תרע"ט (1919) נעשו ניסיונות רבים לאיחוד בין "אגודת ישראל" (שהוקמה בתרע"ב 1912) ו"המזרחי" (שהוקמה עשור קודם לכן), ללא הצלחה. כמה שנים מאוחר יותר, עת עלה החזון איש לארץ ישראל, נעשו שוב ניסיונות לאיחוד בין 'אגודה' ל'מזרחי', וישנם מקורות שמרן הגרח"ע גרוזינסקי נטה לאחד בין השורות, (ובו תמכו רוב גדולי האגודה).

ניסיונות אלו נעצרו בעת ברגע שהגיעו לפתחו של החזון איש, שהיה לו דעה שלילית ביותר נגד המזרחי, ומיזם זה ירד[1]. אמרנו ירד, זהו שלא. בבחירות הראשונות במדינת ישראל, צעדו ביחד 'המזרחי' ו'אגודה' ל"חזית דתית", אולם גם זה לא הצליח ליותר מקדנציה אחת, ובימינו ציבור שומרי תורה ומצוות, מחולק לשלוש מפלגות שונות ויותר.

• • •

אם 'אגודה' נוסדה בשנת תרע"ב בקאטוביץ במדינת פולין, בהונגריה הקמתה לא צלחה, בשל התנגדות הרבי ממונקאטש, ולסלובקיה רק בשנת תרפ"ג הצליחה התנועה לנטוע יתד, לאחר שכמה מגדולי האדמו"רים תמכו בה, כאדמו"ר רבי יעקב ב"ר יהושע השל פריד מקאפשיץ ועוד.

באותה שנה אף בעיר מונקאטש, על אפו וחמתו של הרבי המקומי, הוקם סניף של 'אגודת ישראל, תחת השם "הסתדרות החרדים".

יצוין שחלק מההתנגדות ל'אגודה', היא מפני הקמת תנועת הנוער שלה שנוסדה בשנת תרפ"א בפולין בשם "אגודת צעירי אגודת ישראל" העולמית. תנועה זו קבלה עידוד וחיזוק מאת כ"ק הרבי מגור ששלח אליה ברכות חמות, מבלי להתייחס לטענות של מתנגדיו שחששו שתנועה תוציא את בני הישיבות ממסגרות החינוך בהם הם למדו.

פרט מעניין שהרבי הריי"צ במכתב שכתב לרבי ממונקאטש הציע לחדש את ארגון 'מחזקי הדת' כדי שתלחם ב'אגודת ישראל', אלא שדבר זה לא יכול היה לצאת אל הפועל, שכן בין חסידות בעלזא שעמדה בראש ארגון 'מחזיקי הדת', שררה איבה של ממש לבין הרבי ממונקאטש.

המשך יבוא...

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

'פאר הדור': פרקים ממסכת חייו ויצירתו של רבי אברהם-ישעיהו קרליץ בעל "חזון איש".

"גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג.

[1] ראה בהרחבה בספר 'פאר הדור' מאת הסופר החסידי ר' אהרן סורסקי, וכן ראה בספר "גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג שכתבו והביאו מקורות על פרשה זו. בעז"ה בהמשך נפרסם סדרת מאמרים נרחבת על מיזם זה שנכשל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
לילד שכותב הכותבות פה, אני מציע שתתבגר ותכתוב יותר בכבוד על הרבי ממונקאטש זצ"ל, ולא בנוסח הקטנוני והמזלזלת: "על אפו וחמתו של הרבי המקומי", לא יקרה כלום אם תלמד מפרופסורים מהציונות הדתית שכותבים לגבי הרבי ממונקאטש והאמרי אמת, וכותבים כמו פסרופסור אמיתי, היינו: "ענייני", ובכבוד לכל הצדדים.
יצחק26.01.23
ממתי נותנים כבוד לאלו שאחראים להשאיר 2 מיליוני חרדים באירופה לחסדי הגרמנים? זו דעת תורה?? זו דעת תורא!!
יהודה27.01.23
טיפש אין יודע על מה אתה מדבר. הרי הציונים תפסו את ההגה והשלטון על עם ישראל ומה עשו לפני השואה ובתקופתה. שתפו פעולת ים הנאצים באופן פסיבי לפחות בשואה כדי שתשמש דלק להקמת מדינה. מוסך לכך א''י שהיו בה אז 400000 יהודים איך יעלה לקלוט 11 מליון יהודים. אתה שטוף בהנדסת תודעה של הציונים המזרחי והאגודה.
אברהם בטיטו 28.01.23
ומדוע תפסו הציונים ימ"ש את ההנהגה בארץ ישראל? כי המנהיגים החרדים ויתרו על העלייה לארץ ישראל ממזמן. אם היו אדמוריך נותנים הוראה לחסידיהם לעלות לפני שהציונים יעלו, לא היו הציונים יכולים להשתלט על כל דבר. הבנת מר בטטה?
יהודה29.01.23
חח איזה שטויות והבלים, גם רשי ו95 אחוז מגדולי הדורות "ויתרו" בכל דורות הגלות על העליה לא"י, אותו דבר לפני השואה הח"ח וגדולי ליטא שלא עלו לא"י, ואסור שכל ישראל יעלו לא"י לפני משיח רשב"ש סי' ב', פסקי ריא"ז, ועוד, וכן מבואר פשוט תרגום יונתן שה"ש ז. יג, ושם בת"י ח. א, יאמרו ישראל למשיח שיעלנו לא"י
התסכול שלך משגע אותך!02.02.23
הרב מבריסק הגרי''ז אמר על עליית יהודי תימן הלואי היו נשארים שם. הגר''ח מבריסק אמר המדינה אינה מטרה אלא אמצעי להעברת הדת של כל היהודים. בטטה בן בטטה. קמא''ת
אברהם בטיטו 04.02.23
באותה שעה אף אחד לא חלם על התוצאות שהולכות להיות. ה"חכמה" שלך היא בדיעבד. אך לפני זה אף אחד לא דימה בנפשו ששואה ובפרט במימדים כאלו יכולה להתרחש.
תגובה ליהודה07.02.23
במקור "הפרופסורים" שלך כתבו "המקומי" - עין במקורות שהביא הרב הכותב בסיומת הכתבה הנפלאה שלו.
יצחק רפאל27.01.23
6
כאילו שרק המנ"א והריי"ץ התנגדו לאגודת ישראל? תמוה שהשמטת את התנגדותם של עוד הרבה אדמורים לאגודת ישראל, וכגון מהרי"ד מבעלזא, הרש"ב מחבד, והאדמורים לבית צאנז, באבוב, קאלשיץ, וכו', האדמור מקרלין מלפני השואה, ועוד רבים.
געצל26.01.23
5
מה היה הסכסוך בין בעלז למונקאטש? פרט הסבר
גד26.01.23
זה בוודאי "העכערע זאכען", אין הסבר אחר!! וזה מזכיר קצת מחלו' היעב"ץ נגד רבי יונתן אייבשיץ, שהיה מחלו' ללא הסבר מניח הדעת!
נדן27.01.23
בעלזא רצה להכניע הת מונקץ' כדרכם הלז איבער אלץ אבל מונקץ' לא נכנע למאפיה של בלז שאין לה שום מטען אידאולוגי מלבד ''כבוד בלז''.
אברהם בטיטו 28.01.23

הצגת כל התגובות

4
חוסר דעת תורה אמיתית גרם להכחדת כל היהדות החרדית באירופה בשואה. במקום להוביל בשם ה' את העלייה לארץ הקודש לפני הציונים, הם עשו את היפך והתנגדו לעלייה. כמעט שני מיליון חרדים הושמדו באירופה. ירחם ה'. אין שכל
משה26.01.23
אם היו עולים 2 מיליון נוספים לארץ ישראל, סביר להניח שהנאצים היו נלחמים בכל כוחם להגיע לכאן ח"ו להשמיד להרוג ולאבד, ועוד היה להם כאן ידיד גדול המופתי אל חוסייני.
ירושלים27.01.23
הוא ניסה ולא הצליח לכבוש את ארץ הקודש. וזו עוד הוכחה שמי שתמך בעלייה צדק. והאדמורים טעו בגדול.
משה29.01.23
הנאצים אכן ניסו לכבוש את ארץ ישראל, הם היו ממש על הגבול במצרים. ומה קרה? הם נחלו תבוסה מפתיעה מול הבריטים. מכאן תלמד כמה ה' משגיח על היהודים היושבים בארץ ישראל!! לך תילמד ליבה
משה30.01.23
ובא"י היה ישוב יהודי קטן של שומרי מצוות ברמה גבוהה בלי פריצות, ועל כל דבר שנגד ההלכה עשו מחאות, ובמקום שיש דין למטה אין דין למעלה, ובנוסף ועוד לא התמלא סאתה של מטמאי א"י, ולכן לא קרה שם שואה, ופשוט, אבל בזמננו דע לך שכל יום.. השם ירחם, ועי' רשב"ם שלעוברי עבירה א"י רעה מכל הארצות!
ADF30.01.23
להיפך בשנים של השואה היה הישוב היהודי אנטי חרדי מובהק. היה ציבור חרדי קטנטן בירושלים של אלפים בודדים. לעומת זאת, באירופה היו קהילות ענק חרדיות. קרוב לשני מיליון חרדים. אבל הם נשמעו לרבניהם ולא עלו לארץ. והסוף ידוע, שרק בארץ ישראל הייתה פליטה
משה30.01.23
חולה נפש גוי כופר, לא אתפלא שאין לך שום חבר אשכנזי, ואפי' לא ספרדי..
אין גבול לטמטום והעיוות המוחי שלך!01.02.23
3
לגבי מהרש"ב מחבד נ"ע זה סילוף, רק בהתחלה תמך באגו"י, אבל אחרי זה כתב שאגודת ישראל זה "צרה חדשה ליהדות", וכתב שבעתיד יצטרכו לצאת נגד אגו"י, בגלל שתיהפך לאגודה ציונית, יתירה מזאת הוא כתב שחושש שאגו"י תהיה בעתיד גרועה מהמזרחי (אגרות הרש"ב שס"א, שס"ג, שצ"ה, שס"ו, א' רס"ו, ועוד), ומדהים עד כמה שצדק בזה!
ישראל26.01.23
2
ההיסטוריה הוכיחה , עם ישראל ועולם התורה פורחים בארץ ישראל . מי שראה את זה מראש ניצל והציל !
אליהו29.01.23
1
האדמו"ר הרש"ב והגאון רבי חיים זצוק"ל פרשו יחד מהאגודה שהיו ממקימיה וכך המשיכו בניהם האדמו"ר הריי"צ והגרי"ז זצוקללה"ה
מוטי09.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

"גילוי אור הנשמה"

תופעה בתל אביב: נערים מבקרים בבית כנסת ונושאים תפילה

נחמן שטרנהרץ | 30.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24