כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם "קריעת ים סוף" היא נס על-טבעי? | הפילוסוף והבעל שם טוב

בימי הבעש"ט חי פילוסוף וחוקר, שהגיע למסקנה כי נס קריעת ים סוף אינו נס, ואמר שזה תופעה טבעית נדירה של נסיגת הים; מה השיב לו הבעל-שם-טוב הקדוש? (היסטוריה)

12
ישראל שפירא | כיכר השבת | ח' בשבט | 30.01.23
ציור המדמה את קריעת ים סוף
ציור המדמה את קריעת ים סוף (צילום: שאטרסטוק)

פרק א': במוצאי שבת, באחד הסטטוסים שכותב השורות עוקב, הועלתה הודעה שמספרת על "פילוסוף וחוקר" שחי בתקופת הבעש"ט, וכפר (רח"ל) בנס העל טבעי של קריעת ים סוף וכך דבריו:

בימי הבעש"ט חי פילוסוף וחוקר, שהגיע למסקנה כי נס קריעת ים סוף אינו נס, ואמר שזה תופעה טבעית נדירה של נסיגת הים. הוא ביקר אצל כמה מגדולי ישראל, אך לא קיבל תשובה שתניח את דעתו. והחליט לבקר גם אצל הבעש"ט".

מתברר שהבעש"ט אור שבעת הימים, לא דחה על הסף את טענתו, אלא ענה לו לפי דבריו:

"אמר לו הבעש"ט: "לו יהי כדבריך, אך עצם העובדה שבורא העולם תיזמן את האירועים כך שתופעה נדירה זו תתרחש בדיוק בזמן שבני ישראל יצאו ממצרים ונרדפו על ידי המצרים – האין זה נס כביר!" יצא האיש בהתפעלות והצהיר שבפעם הראשונה קיבל מענה על שאלתו...

לאמור: הבעל שם טוב כמענה לפילוסוף שלא האמין בקריעת ים סוף כנס על טבעי, ותחת זאת טען שמדובר בנס טבעי ומדובר בתופעה נדירה ובדיוק באותו הזמן בני ישראל חצו את הים, ענה לו, שאכן גם לפי דבריך, עדיין מדובר בנס עצום – ומדובר בנס כביר, שכן אירוע טבעי של חציית ים לשני חלקים, ובדיוק באותו הזמן עם שלם עובר בתוכו, הוא מעשה מדהים ונס מובהק! ואותו הפילוסוף יצא שמח וטוב לב, ובפעם הראשונה קיבל מענה על שאלתו.

לקריאת סטטוס זה, התפלאתי ביותר בכמה קושיות כדלהלן:

א: מדוע אותו פילוסוף לא האמין ב"ניסים על טבעים" שהיו בימי משה רבנו מאת ריבונו של עולם בכבודו ובעצמו, בשעה שממולו עומד הבעש"ט עליו סופר ניסים גלויים כרוח הקודש, נסיעה במרכבה באוויר, ועוד אלפי ניסים מבהילים שנכתבו בעשרות מקורות?! (יעוין בספה"ק שבחי הבעש"ט על שלל גרסאותיו)[1].

ב. האם יתכן ש"הפילוסוף והחוקר" לא למד את ספר 'כוזרי', ועוד מרבותינו הראשונים, שסברו את המושג "נטורליזם" (מונח פילוסופי השולל את המושג תופעה על טבעית), ומדוע לא ידע זאת, אלא רק לאחר שהלך לבעש"ט?

ג. מי אלו מגדולי ישראל בדורו של הבעש"ט שאותו "פילוסוף חוקר" פנה אליהם שלא למדו את ה'כוזרי' הנ"ל, ולא ידעו לענות לו את תשובה מתבקשת זאת?

ג. לא מוזכר האם אותו פילוסוף היה יהודי או גוי, אולם גם אם היה גוי, היה לו לדעת את המושג "נטורליזם" ממקורות פילוסופים יוונים ומוסלמים.

ד. בימינו אין בית מדרש חרדי שסבור שניסי המקרא הם טבעיים, ורק העיתוי הם נס, והגם שהבעש"ט דחה את אותו "פילוסוף חוקר" לפי דרכו - זה די מוזר.

ה. האם הבעש"ט למד 'כוזרי', וענה לאותו הפילוסוף ממקור זה, או שאמר זאת מדיליה?

ובס"ד ננסה לענות על חלק משאלות אלו (בפרקים הבאים) כדלהלן:

מבירור שעשיתי, המעשה הנ"ל הובא בספר 'להבין חסידות' עמ' 120 מאת הרה"ח מנחם ברוד, ומקורו בספר 'בעל שם טוב על התורה' פרשת בשלח, בשם 'בית יעקב' פרשת בראשית, ופרשת בשלח, שם הובא באריכות על הבעש"ט ש"אחד שבא אצלו, ורצה לשאול אותו, כי היום כי למד חכמת הטבע והפילוסופיא ועל פי חכמות הללו יצא לו שבאותה שעה שנבקע הים לפני בני ישראל היה צריך הים אז להיבקע על פי הטבע של הים, ואם כן מה זה הרעש מהנס בקריעת ים סוף שאנו מאמינים?!".

ממשיך ספר בעש"ט על התורה, ומספר שהבעש"ט סבר ששוטים ואפיקורסים שאלו כך:

"ועם זו הקושיה הלך במבוכה גדולה, ונכנס להבעל שם טוב, וכאשר בא שמה, קודם שהוא שאל זאת מהבעל שם טוב, הלך הבעש"ט וציווה לקבץ את בני העיר ודרש לפניהם, בהיות כי יש שוטים בעולם ואפיקורסים שהוקשה להם כנ"ל".

הבעש"ט בדרשתו לבני העיר, ביאר והסביר שגם את הטבע הקב"ה בורא, וכך שמובן שגם נס בדרך הטבע, הוא נס גדול, כי אם בני ישראל לא היו צריכים לנס קריעת ים סוף, הקב"ה לא היה בורא אותו: "אמנם עיניים להם ולא יראו כי כתיב (בראשית א א) בראשית ברא אלהים וכו', אלהים גימטריא הטבע, והטבע בעצמו גם כן ברא הקב"ה, וזהו שדרשו חכמינו ז"ל (שמות רבה כא ו), לאיתנו לתנאו מלמד שהתנה הקב"ה במעשה בראשית וכו', ומאז הטביע הקב"ה בטבע הים שיתבקע לפני בני ישראל לאותה שעה, וממילא הנס יותר גדול, כי בראשית בריאת העולם עשה הקב"ה טבע זו לצורך ישראל, ובראשית בשביל ישראל שנקראו ראשית נברא טבע זו, ובאם לא היו ישראל צריכים לזה הנס, לא היה הקב"ה עושה טבע זו בים".

מתוך ספר 'בעש"ט על התורה' (צילום: ישראל שפירא)

התשובות יובאו בפרק הבא אי"ה...

[1] אחד הבנשקי"ם בימינו ננסה ליישב לי שאלה טובה בטוט"ו כדלהלן: הבעש"ט לימד אותנו שהצמצום אינו כפשוטו, כי אין עוד מלבדו ומלוא כל הארץ כבודו, ולכן ניסים ונפלאות הם רק בעינינו, בעיניים של מוחין דקטנות, של עולם הבחירה.

ומכאן תבין הן את כוונתו בתשובתו לאותו פילוסוף, והן את השמועות שהסתובבו אודות הבעש"ט על נפלאות למעלה מדרך הטבע, ומי שמבין בסיפורי חסידים יודע שלא היה בהם שום כוונה לפרטים הטכניים אם נכונים אם לא, עד כדי רמה של שימוש בסיפורים כמטאפורה להבנת עניינים עמוקים שבחסידות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
אין מספיק תוכן למלא את הדפים?
קורא31.01.23
10
כל מה שאתה מחפש זה תירוץ להצדיק את הכפירה שלך בכל הניסים שמעל הטבע.
כויפר30.01.23
נראה שזה אכן המטרה של הכתבות האלו.
מסכים איתך30.01.23
9
אי אפשר להוכיח ש"אין ניסים" ח"ו, ושיש כזה דבר "חוקי הטבע", גם אם תראה דבר חוזר על עצמו אלף פעם, לא תוכל להסיק מזה בוודאות מוחלטת שבפעם האלף ואחד הוא יחזור עוד הפעם על עצמו, אלא סביר לקוות לכך ותו לא. אמנם "חוק", בוודאי אי אפשר להסיק מזה. ודוק.
נטורליזם היא שטות30.01.23

הצגת כל התגובות

8
פשוט בושה שהרב הכותב מתבייש שלמד את הספהק בעשט, וטוען שהוא ראה זאת בסטטעוס.
חסיד30.01.23
7
יפה מאוד מעניין מאוד תודה
יאיר30.01.23
6
ניכר שהכותב לא פתח מעולם את ספר הכוזרי. ודאי שהכוזרי האמין בניסים על טבעיים בכלל ובקריעת ים סוף בנס בפרט, כמפורש במאמר ראשון סעיפים יא, סז, פג, ועוד. די די די לעיסוק השטחי והרדוד בעניני אמונה. לימוד אמונה צריך להעשות בצורה רצינית ולא בסקופים וקוריוזים.
עמיחי30.01.23
5
אין דבר כזה בטבע של נסיגה דו צדדית בטבע ועל כן הנס נקרא "קריעת" ים סוף איפוא הוא ראה או קרא על ספור כזה עוד פעם אחרת בעולם והמים להם "חומה" מימינם ומשמאלם חוץ מאצל יהושוע בן נון בירדן בספרי המחקר והטבע הוא לא ימצא
יצחק בן נתן31.01.23
4
חזק ואמץ ברכיים כושלות!!!
אלי31.01.23
3
החידוש הנ"ל הוא גילוי פנים בתורה שלא כהלכה, וסילוף חמור של תורת הבעש"ט, נראה שמקורו במשומד שפינוזה ימ"ש, שכביכול ה"טבע" אם יש כזה (ואין, כפי שכתב הרמב"ן) הוא המציאות האמיתית, עפר לפומיה.
מי הבנש"ק ? נראה כופר30.01.23
2
אני חושב שכאתר חרדי אין מקום לשאלה כזו יסוד האמונה כפי דברי הרמב"ן זה יציאת מצריים וקריאת ים סוף אמנם יש מקום להתבוננות ולהבין אך לכתוב כותרת שבעצם מטיפלה ספק האם קריאת ים סוף היה נס????? זה ממש דברי כפירה רח"ל אני מאמין שהיה בתום לב (מרצון לגרות את הקורא) אך לדעתי אסור שתהיה דבר כזה
מאיר31.01.23
1
שלחו אותי לעיין בכתבה ואני נדהם לקרוא. אין ולו אחד מרבותינו הראשונים ששולל ניסים מעל הטבע!!! לא תהיה כזאת בישראל!!! כבוד הכותב, "אם קרית לא שנית ואם שנית לא שילשת ואם שילשת לא פירשו לך" צר לי שטעית בדברי תורה. עשה לך רב וחדל מעיסוק בעינייני אמונה באופן עצמאי
רב אחד02.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 20:39

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24