כיכר השבת

פרסום ראשון

רב בכיר ב´העדה החרדית´: "אין למהר בפסילת גרים"

אחד מזקני ירושלים וחשוביה, שנמנה על חשובי הדמויות בחוגי ´העדה החרדית´, קורא בשיחה מקיפה, מבוארת ומנומקת לעיתון "שעה טובה", לשקול את נושא הגיורים, ולא למהר לדחותם, בעיקר לא את הגרים שמזרע ישראל * בשל הנסיבות הוא מבקש שלא יוזכר שמו, אך דבריו ברורים: "הפתרון: הפרדת דת ממדינה"

55
מנחם כץ | כיכר השבת | ה' באדר א' | 09.02.11
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

פרשיית הגיורים ממשיכה להסעיר את הציבור החרדי על כלל גווניו ומגזריו. בשעה שגדולי הדור חתמו על מודעות ענק נגד הגיור הצבאי, אחד מחשובי הדמויות בחוגי "העדה החרדית", הנחשב לאחד מאבני הייסוד של חוגי "העדה" והיהדות החרדית בירושלים בכלל, השמיע התבטאויות אשר משקפות דעה שונה מעט מכלל הציבור החרדי אשר העדיף להוקיע את הגיורים הצבאיים ולבטלם כעפרא דארעא.

"הצבא מגייר כבר 15 שנה. איך ניתן היום לבוא ולומר שהגיורים אינם כשרים? למה לא צעקת בזמן? אולי הגיור כשר ואתה עובר על 36 לאווים מפורשים של עינוי הגר. יש אנשים שהתגיירו לפני שנים רבות, בעודם חילוניים, וחזרו בתשובה, וכיום מקיימים תרי"ג מצוות, איך ניתן לומר להם שהגיור לא בסדר?" - כך אומר הרב, בראיון עם העיתונאי שלוימי גיל, שיפורסם מחר במלואו ב"שעה טובה".

"בין הגויים שבאו מרוסיה רבים הצאצאים של גדולי ישראל, שדם יהודי רב מעורבב בדמם, ובגלל האינוס נגד הדת שיצרה ההנהגה הקומוניסטית – הם לא היו מודעים כלל ליהדותם. את אותם הגויים, אשר מגיעים מזרע ישראל יש לקרב חזרה אל היהדות", מפתיע הרב בגישתו המקרבת.

"למה אז שתקתם?"

"כל העסקנים שזועקים היום חמס נגד הגיורים", הוא אומר, "היכן הם היו כאשר העלו מרוסיה את אותם הגויים? למה אז לא מחיתם? למה אז שתקתם? לא הבנתם שיום אחד תתעורר פה בעיה חמורה? אמנם אינני חסיד חב"ד, אבל אני מוכרח להודות כי האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל הזהיר מפני הבעיה".

בנוגע לגיור עצמו, הוא אומר: "באים אל העולים החדשים, ואומרים להם כי הם צריכים להתגייר. האם יתכן כי יוותרו על העיקר - הדת - ויתגיירו רק מבחינה לאומית? הלוא זו בדיחה. כל בר דעת מבין כי מגוחך וחסר כל הגיון לגייר את האיש המצהיר כי אין לו חלק באלוקי ישראל ואינו מחויב לתורתו".

הרב מציע פיתרון. "אם נפתח את עיני אלו שצריכים גיור, וגם עיני אלו שלא, ונסביר להם מהי תורה, ומהי הלכה, ומהי היהדות – הרי שהם לא ייסעו רחוק, להודו. הם ימצאו כאן את הרוחניות שנפשם זקוקה לה וכך יימצא הפתרון. הוא פשוט ויש לעשותו. ללמדם תורה לאט לאט עד שישובו לחיק היהדות.

"יש להסמיך רבנים מיוחדים שיטפלו בעניין. ולא שכל רב יגייר. לגייר זה מקצוע. אם הגר יראה שהדיין באמת רוצה לגיירו, ורק תובע ממנו לשמור תורה ומצוות, הרי שהדברים ייראו אחרת. הבעיה היא בזלזול באותם הגרים. אסור לנו לזלזל בהם. הם זרע קודש וצריכים לעשות הכל כדי להשיבם ליהדות".

"דברי אמסלם - שטות גמורה"

למרות גישתו המקרבת, הוא תוקף בחריפות את דברי הרב חיים אמסלם בנוגע לגיור. "ההוכחות של אמסלם שטותיות. הוא מצטט פוסקים שלאחר גירוש ספרד קבעו כי יש לקרב גרים מזרע ישראל, ולא מוזכרת קבלת מצוות. זו שטות גמורה, כי בספרד של אז, כולם היו דתיים, גם הנוצרים, וכאשר נוצרי בא להתגייר ברור שהוא בא ליהדות, בשונה מהיום שהחיילים שחפצים להתגייר אינם דתיים בשום דת".

לדבריו, "ברור שאמסלם לא יצליח. הוא שחצן ואינו צנוע. והוא הולך מאד רחוק ולכן לעולם לא יתקבל בציבור החרדי. הוא תוקף את עולם התורה הליטאי, ומנסה ´לגלות´ לנו מיהו הרמב"ם. זה לא ראוי כלל".

בסיום הראיון הנרחב, מציע הרב פיתרון משלו לפרשת הגיורים: "במקום לאנוס את הרבנות לגייר את מי שאינם מוכנים לקבל את היהדות ולקבל עול מצוות, עדיף שהרבנות לא תהיה קשורה לזה - איננו משנים את ההלכה ברוח הזמן, ולא מוותרים אפילו על קוצו של יו"ד, ואם המחיר הפרדת הדת מהמדינה – יש לשלם אותו, וכל צד ילך לדרכו".

יצויין כי הרב אמסלם הוציא ספר "זרע ישראל" שעוסק בגיור וזכה להסכמותיהם של גדולי ישראל מחוגים שונים, כולל הרב זלמן-נחמיה גולדברג.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
ועל הדרך מה עשיתם ממרן שליט"א שגגרתם אותו לטעות נוראה שכזו.
חצי משמש10.02.11
27
ירו לציבור ולעצמם ברגל ותכלס אם היה אפשר להחזיר את הגלגל אחורה בש"ס היו עושים זאת. פשוט רוב הבוחרים הפונטיציאלים שהם "הציבור המסורתי והחילוני" כבר יעזבו את שס לאחר הרדיפה וההתנהגות שלהם לרב ות"ח.
מסורתי מבית10.02.11
26
מצד "כיכר" את כל הדברים שהרב אמסלם חוזר ואומר מעל כל במה, בא ואומר איזה "בכיר" מהעדה בשמו(?) אתם לא מכירים את מה שכתוב "האומר דבר בשם אומרם"? מה זה צריך להיות, אפילו את המושג "זרע ישראל" ניכס לעצמו
מבולבל לגמרי10.02.11

הצגת כל התגובות

25
בעד ש"ס, נגד אמסלם = ישי 1 + 1 = ישי
התוצאה המתבקשת10.02.11
24
על המוגלות של הציבור הליטאי!!! ישר כח המשך כך!
ד"ר09.02.11
23
המבין קצת בהלכות גרות, ורואה את הדברים דלעיל ואת ההדגשים של הכתבה, מבין את שקריה של הכתבה, ואת מגמתה, ואת חוסר תום הלב שלה. הנושאים רציניים מדי מכדי שכל אחד יביע את מאוויו ואת אינטרסנטיות שלו בנושא כבד משקל זה.
בני09.02.11
22
רק לראות מתגייר שהוא ממשיך להתנהל כמו גוי וברור שהגיור שלו פסול. או לראות מתגיירת לכאורה כהלכה והיא ממשיכה לחיות כמו גויה ולא שומרת שבת ולא כשרות ולא טהרת המשפחה, ברור שהגיור שלה פסול. אז אין פה הרבה מה להעמיק, כל יהודי יכול להבחין באשה שאומרת שהיא התגיירה כהלכה ולא שומרת שבת, להבין שהגיור שלה
א. לוי16.02.11
21
ציטוט: "אין למהר בפסילת גרים"
שלמה10.02.11
20
אתמהה? מה חידש פה הרב הבכיר מהעדה? מה קרה שאותם דברים מקבלים במה חיובית? משהו לא מריח לי טוב, צריך לבדוק בציציות...
תוהה ונבוך09.02.11
19
וכנראה הפוליטקאים הרשעים ובמיוחד אלי ישי לא יכלו לסבול זאת והסיתו נגדו. זו דרכה של האמת - להתגלות. אני מציע לש"ס להתנצל בפני הרב אמסלם. ידוע לי שהיום בבתי הדין לגיור לא זזים בלי הספר זרע ישראל!!
דוד א.10.02.11
18
רק הגאוותן האשכנזי הגזען לא יכול להודות על האמת שהוא ורבניו טעו.....
צדוק09.02.11
17
אותו כתב טיפש כל יום בכיר אחר. מנחם כץ היחצן של ישי
מצחייק09.02.11
16
פישקווילים, אז עכשיו כיכר ירד לרמה של פישקווילים שאנשים חסרי עמוד שידרה מסתתרים בעילום שם...
dagherev10.02.11
15
אפשר להבין מה זה המשפט ההזוי הזה??????????????? "ב של אז, כולם היו דתיים, גם הנוצרים, וכאשר נוצרי בא להתגייר ברור שהוא בא ליהדות, בשונה מהיום שהחיילים שחפצים להתגייר אינם דתיים בשום דת".
מישהי10.02.11
ברורה, שבזמנו כשאדם הצהיר על עצמו שהוא יהודי הכונה היתה ברורה שהוא ישמור מצוות.
י10.02.11
14
כצור איתן ולא מתיחסים בכלל למודעות רחוב גדולים ככול שיהיו
קובי09.02.11
13
מסכן עמסלם הוא שחצן ואינו צנוע והוא הולך מאד רחוק ולכן לא יתקבל לעולם בציבור החרדי נסתם עליו הגולל אז אולי שינסה בציבור הדתי לאומי אני לא מאמינה שגם שם לא יקבלו אותו.
בת טובים09.02.11
12
כלל הציבור החרדי הוקיע את הגיורים???? אתמהה כל הציבור הספרדי בני התורה תלמידי מרן הגרע"י שליט"א מאן דכר שמיה??? אע"פ שזה לא מדרככם אשמח להתנצלות.
חיים09.02.11
11
אפילו פעם שרפתם את הספרים שלו אז אין לכם זכות דבור
סט13.02.11
10
אותו הבכיר בעדה חוזר בדיוק על הדברים של הרב אמסלם, אך לתת לו את הכבוד הראוי אינו יודע. א. מסתתר לו מאחוריי האנונימיות ומפחד לאמר את האמת בקולו ב. מזלזל במי שהוביל את העניין וטבע את המונח ההלכתי אותו לא ידענו שקיים בכלל "זרע ישראל" הרבה לפניו ג. לאמר על ספרים שקיבלו את הסכמתם של גדולי הדור ובראשם ה
מומו09.02.11
9
חזור שפן למאורתך! עם שלם עם מרן הרב אמסלם שליט"א!
עם שלם איתך09.02.11
8
נחכה להתפתחויות בפרשה הזו
אייל09.02.11
7
יש לנו את מרן שליט"א ורק הוא מחליט לספרדים! ואם יש רב מהציבור שלנו כמו הרב אמסלם שליט"א שמתבסס על דבריו של מרן הרי הוא צודק!. וזה לא משנה גם אם זה "הרב" הכי חשוב ככל שיהיה... אם הוא לא מורה הוראה לספרדים שלא יתערב! שיתעסקו עם הענינים שלהם ויש הרבה אצלהם.
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!10.02.11
6
אורי עומיסי זה השם האמיתי של המתחזה שמות שנרשם בהרשמה מלאה: "אוריע" =אורי עומיסי (חחח ערוסי את קויפמן) "יודל" = אורי עומיסי (חחח מ.ממלי) "לב מלכה"= אורי עומיסי (חח אלי שנקר) "משה הכהן" =אורי עומיסי "חייה" =אורי עומיסי (חח שמחה רפאלי) "מילה בסלע" =אורי עומיסי "ריבק" =אורי עומי
חיסול ממוקד10.02.11
שהיו לי על מה שקורא פה.
יזהר משולם10.02.11
5
ניתנים להשגה בחנות המסורה ברחוב חבקוק בירושלים בהסכמת גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים.
מנחם09.02.11
4
יש לנו את מרן שליט"א ורק הוא מחליט לספרדים! ואם יש רב מהציבור שלנו כמו הרב אמסלם שליט"א שמתבסס על דבריו של מרן הרי הוא צודק!. וזה לא משנה גם אם זה "הרב" הכי חשוב ככל שיהיה... אם הוא לא מורה הוראה לספרדים שלא יתערב! שיתעסקו עם הענינים שלהם ויש הרבה אצלהם.
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!10.02.11
3
זה ראייה בשביל עמי ארצות שלא יודעים גיור מהו.
יצחק10.02.11
2
ועל מה הוא מדבר? אני שהייתי במס' שיעורים של הרב אמסלם על הגיור, אומר לכם, שהרב הבכיר שהוזכר פה שתול או שאינו יודע ללמוד או שבכלל לא למד את הספר "זרע ישראל". בכל מצב הוא יוצא גרוע. א"א לזלזל בספר שקבל הסכמות מגדולי ישראל, יושבי על מידין. פשוט יש פה חוסר הבנה וסילוף אמיתה של תורה. בבקשה "כיכר" אל תצנז
תלמיד חכם שלמד 09.02.11
1
ללמוד. עד כדי כך לא להכיר את המקורות?!
יענקל09.02.11
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24