כיכר השבת

חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ

הרב'ה שהכה את תלמידיו, לא מכה על חטא: "שברתי את המקל והרבצתי רק עם הידיים"

הוא היה ועודנו רב'ה בחיידר, העמיד תלמידים רבים, אך לפחות אחד מהם - זוכר אותו בתור הרב'ה הכי סדיסט ומרושע שהכיר, ומאחל לו - גם שנים רבות אחרי - את כל הרע שבעולם | ישראל גינצבורג שוחח עם אותו רב'ה וניסה לתהות על קנקנו | האם הצליח לגרום לו להתחרט? (חינוך ילדים)

43
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"ג באייר | 04.05.23
הרב'ה שהכה את תלמידיו, לא מכה על חטא: "שברתי את המקל והרבצתי רק עם הידיים"
(צילום: שאטרסטוק)

שיחת הטלפון הזו לא הייתה לי פשוטה.

האצבעות שלי רעדו כשהן הקלידו את המספרים, וכמעט התפללתי שהאיש לא יענה.

>> המגזין המלא - פרשת אמור

לא ידעתי אם אשמע קול של איש רע או טוב, ידעתי רק שלפני כמה עשרות שנים הוא גרם לכאב נורא לאדם שאני אוהב ומעריך. כשמכרי היה ילד ואותו אדם שימש כ'רבי' בחיידר בו הוא למד - מכרי חווה אותו כאדם סדיסט ומרושע, ואיחל לו את כל הרע שבעולם.

אם אותו חבר לא שכח גם כעבור כמה עשרות שנים - אני מניח שהפגיעה הייתה יוצאת דופן בחומרתה. רובנו נוטים לסלוח למורים שלנו, ואם הפגיעה לא נשכחה ולא נסלחה, אתם יכולים להיות בטוחים שמדובר במקרה קיצוני של רב'ה שהתעלל בצורה יוצאת דופן.

"הלו", ענה לי קול של אישה.

וידאתי שהגעתי למשפחה הנכונה, וביקשתי לשוחח עם אותו 'רב'ה'.

"מי רוצה אותו?", היא שאלה, ולא ממש ידעתי מה לומר.

"קוראים לי ישראל גינצבורג, אבל הוא לא מכיר אותי", אמרתי.

שיחת הטלפון הועברה. קול ירושלמי מובהק ענה לי מעבר לקו.

סיפרתי לאיש שמדובר במקרה של 'קפידא', שמישהו מאד מקפיד עליו - ושיערתי שיהודי יעדיף לדעת מי מקפיד עליו ולא לטרוק את הטלפון. ביקשתי להיפגש אתו אך הוא סירב בתוקף. הוא דרש לדעת פרטים ואני העדפתי שלא לספק פרטים מדויקים, ולבסוף החלטנו לשוחח בטלפון.

השיחה התארכה מעבר לשעה תמימה, והייתה שונה לחלוטין מהתסריט שדמיינתי לפני כן. ציפיתי לפגוש את השטן, או לפחות למצוא נקודות שטניות ומרושעות, אבל כנראה שצריך להיות נוכח בשעת מעשה בכיתה בכדי לקלוט נכון את הסיטואציה ולא לשוחח על כך בשיחת ערב נינוחה. אבל אם תשאלו אותי - הייתה נקודה אחת שהדליקה אצלי נורה אדומה בוהקת.

"יש יהודי שלא רוצה להזדהות בשמו", אמרתי לו, "וכשאתה היית רב'ה ב... פגעת בו בצורה חמורה. אני לא יודע מה היה שם, אבל אם הוא זוכר את הסיפור ההוא במשך כל כך הרבה שנים אתה יכול להבין שכנראה הוא חטף מנחת זרועך בצורה יוצאת דופן", ניסיתי לפתוח את השיחה, ולנסות לשמוע עד כמה המילים שלי מכאיבות לו. בכל זאת לא מדובר בבן אדם צעיר.

"תראה, אני לא יודע במי מדובר, ולכן אני לא יכול להתייחס למקרה", הוא השיב בקור רוח. "אני רק יכול לספר לך שהבן של אחד מאדמו"רי גור קיבל פעם ביס מהרבי שלו, וכשהוא בא להתלונן לרבי אמר לו אביו: 'אני לא יודע מה אתה עשית לרבי שככה הצלחת לעצבן אותו...', אם תביא לי את השמות ואת פרטי המקרה אני בטח אזכור, יכול להיות שאני חושב שהייתי בסדר, ויכול להיות שלא הייתי בסדר ואני אתנצל ואבקש סליחה".

אני קצת מרים גבה על קור הרוח שבו הוא מדבר על התנצלות, ואני מנסה לבדוק אם יש סימנים של כאב בקול שלו:

"לא נעים לי שאני ככה נופל עליך", אני אומר לו, "זה בטח לא נחמד לשמוע שאחד הילדים שלימדת פגוע ממך כל כך הרבה שנים. זה בטח גורם לך להרגיש לא נעים"...

"לא, זה בסדר גמור", הוא אומר לי בקול רגוע ויציב. "אם צריך אני יכול לבקש סליחה, אבל יש סיכוי טוב שבכלל עשיתי את הדבר שנכון לעשות. עברו אצלי כל כך הרבה תלמידים ובדרך כלל אני חושב שהייתי בסדר. אולי לא הייתי הרב'ה הכי טוב אבל גם לא הכי גרוע".

אתה יודע שבעבר נהגו להכות את הילדים והיום כבר לא עושים את זה. אתה חושב שזה טוב שהפסיקו להרביץ? ניסיתי כיוון אחר, אבל הוא התחמק מהשאלה באלגנטיות והעדיף לתקוף את המצב הנוכחי:

"היום יש כאלו שמדברים לילדים בצורה כל כך לא יפה שזה הרבה יותר גרוע. פצעים בלב הרבה יותר קשים מפצעים עם הידיים. אתה יודע שפעם היה נהוג להרביץ עם מקל, ופעם אחד המנהלים אמר לי שכשאתה מרביץ עם היד אתה יודע לפחות להפסיק כשאתה מרגיש שהיד שלך כואבת, וכשאתה מרביץ עם מקל אתה לא מרגיש מתי אתה מגזים. באותו הרגע שברתי את המקל והרבצתי רק עם הידיים".

אבל היום אתה מסתדר בלי מכות?

"כן, יש לי היום שיטות הרבה יותר יעילות. פעם למשל הייתי מעניש ילדים שלא הגיעו לחיידר ותירצו תירוצים. היום למדתי פשוט לדרוש מהם אישור רופא, מתוך הבנה שהם לא יכולים לרמות את הרופא. היה פעם ילד שתירץ תירוצים בלי סוף וכשדרשתי אישור רופא הוא הבין מצוין שהסיפורים האלו לא יעבדו שוב".

אז אם באמת אפשר להסתדר בלי המכות - האם יתכן שהמכות שנתתם פעם לא ממש היו מוצדקות, ועשיתם עוול לילדים?

"אולי. אבל הבעיה היא שהיום יש מלמדים שמכאיבים רגשית. אני למשל מודע לזה שהעיניים שלי מאד מפחידות, ואני יודע שמבט שלי יכול להפחיד הרבה יותר ממכות. אני משתדל שלא לנעוץ את העיניים המפחידות שלי יותר מדי בילדים, כי אני יודע שזה מכאיב להם מאד".

כשאתה מסתכל לאחור, יש רגעים שאתה מסתכל ומתחרט עליהם ולא מבין איך נתת לעצמך להרביץ ככה?

"לא הייתי מאלו שהכי מרביצים, היו מלמדים שהרביצו הרבה יותר ממני. אני חושב שהייתי איפשהו באמצע, לא מאלו שמרבים להרביץ ולא מאלו שלא מרביצים בכלל.

ככלל, בעשרות השנים האחרונות בכל פעם שחזרתי מהחיידר כתבתי יומן ובו כתבתי איך היה באותו היום, את מי הענשתי ולמה. היה מקרה פעם של ילד שלא הרשיתי לו להגיע לאיזושהי בר מצווה והוא בא אלי אחרי שנים וכעס עלי. ביקשתי ממנו את התאריך, הסתכלתי ביומן ואמרתי לו: 'גם היום הייתי פועל באותה הצורה ולא הייתי מרשה לך להגיע לבר מצווה', כשראיתי את השיקולים שהיו לי באותו הזמן וידעתי שהם היו מוצדקים".

אני מנסה להבין, איך זה יכול להיות שאין רגעים שאתה מתחרט עליהם? לא הייתה אף פעם שהתפרצת יותר משהיית צריך? זה קורה לכולם, לא?

"אני אף פעם לא מתפרץ. אני אגלה לך סוד: בימים שאני עצבני אני בכלל לא מעניש, אם הילדים ידעו את זה הם ינצלו אותי, אבל בימים שאני מגיע לחיידר לא רגוע אני לא אעניש ילדים על שום דבר כי אני יודע שלא מגיע להם לקבל עונש רק בגלל שאני עצבני".

אני מנסה להבין איך זה שאדם שאני סומך על העדות שלו טוען שבעיניו אתה מסמל את כל הרע שבעולם, והוא אפילו רואה בך סדיסט - בעוד שאתה מתאר התנהגות מאד רגועה ושקולה. האם יכול להיות שהצורה שבה אתה, כאדם מבוגר, חווית סיטואציות - שונה מהצורה שבה כילד הוא חווה את אותם הדברים?

"אני לא יודע על איזה מקרה אתה מדבר, אבל הורים מגיעים אלי ואומרים לי שאני בניתי את הילד שלהם. מעולם לא הגיעו אלי בטענות דומות, ואף אחד לא אמר לי שפגעתי בו או הענשתי אותו שלא בצדק. להיפך, הורה אחד פעם ניגש אלי יחד עם הבן שלו שהיום הוא אברך רציני ואמר לי שהעונשים שלי בנו את הבן שלו. היה פעם גם אדם מבוגר שבא אלי בטענות על זה שמעולם לא נתתי לו עונש שיכל להעמיד אותו במקום...

"היה גם מקרה שבו היה ילד ששטפתי לו את המח שהוא ילד טוב והוא התחיל ללמוד, ובהמשך חשבתי שאני יכול קצת לצחוק אתו וירדתי עליו ממש בהומור, והוא ממש נעלב ואמר לי: 'הרבי לא למד שאסור להלבין פני חברו ברבים?'. נהייתי לבן כמו הקיר, ולמחרת אמרתי לילדים ש'הרבי עשה משהו חמור מאד', והדגשתי להם עד כמה זה לא היה ראוי ולבסוף גם ביקשתי ממנו סליחה לעיני כולם. כשצריך אין לי בעיה לבקש סליחה".

• • •

השיחה התקרבה לסיומה, ומשהו בה נראה לי משונה. הרבי דיבר איתי על צדק, יושר, ועל הערכים על פיהם הוא מחנך. הוא גם סיפר לי עד כמה הוא רבי טוב ועד כמה התלמידים שלו מצליחים, אבל משהו עורר את תשומת ליבי.

חיפשתי את הרגש שלו. את האנושיות, רציתי להרגיש את הלב שלו ולא רק לשמוע ממנו סיפורי צדיקים. החלטתי לחפש את זה, והחלטתי לעמת אותו ישירות עם השאלה הזו.

אני מרגיש קצת לא בנח, אמרתי לו. בכל זאת זו שיחה שבה אני פונה אליך ומאשים אותך, ואני בטוח שזה לא נעים לך....

"לא, זה בסדר גמור". הוא השיב, "אין לי שום בעיה עם השיחה הזאת, ואני לא מרגיש לא נעים בשיחה הזאת".

איך זה יכול להיות?, אני מתפלא באוזניו. אני במקומך הייתי מזדעזע לדעת שיש תלמיד שפגוע ממני ולא סולח לי. כששמעתי על אנשים שפגעתי בהם זה מאד הכאיב לי וטלטל אותי, ואתה שומע על אדם מבוגר שמדבר עליך בכאב נורא וטוען שהיית הרבי הכי סדיסט שהוא הכיר, ושפגעת בו פגיעה שהוא זוכר לכל החיים, וזה לא נוגע לך בלב? אני חצי שואל חצי מטיח...

"זה לא נושא של הלב", הוא אומר לי בשכלתנות מוגזמת. "או שהוא צודק או שלא, אם הוא לא צודק אז ברור שאין לי מה להרגיש שלא בנח, ואם הוא צודק אז אני אבקש ממנו סליחה. אין פה עניין של להרגיש לא בנח".

בצורה שאתה אומר את זה, זה נשמע שגם אם הוא צודק זה לא יזעזע אותך...

"כי אני משליט את השכל על הלב, אין פה מקום לרגשות", הוא אומר לי. "אם התנהגתי שלא כשורה אני יכול לבקש סליחה, אבל אין לי סיבה להרגיש רע. אין פה עניין ללב, יש פה עניין לעשות את הדבר הנכון, ואם לא עשיתי את הדבר הנכון אני אבקש ממנו סליחה", הוא אומר בנימה של עורך דין.

אני לא הייתי רוצה לשמוע סליחה ממישהו שלא מזדעזע מזה שהוא גרם לי לעוול שפגע בי שנים ארוכות וזה לא מזעזע אותו. אני בטוח שאם מישהו היה פגוע ממני ברמה הזאת לא הייתי נרדם בלילה גם אם הייתי חושב שהוא לא צודק, אני מנסה לגעת לו בלב אבל זה חסר סיכוי.

"אין פה עניין לרגשנות, זה או שהוא צודק או שלא, ואם הוא צודק אז צריך לבקש סליחה. אבל שוב, תביא את פרטי המקרה ואבדוק, יכול להיות שזה רשום ביומן שלי ויכול להיות שאני אזכר במקרה ואגלה שהעונשים שנתתי לו באמת הגיעו לו".

בשלב הזה, הוא כבר מבין שאני לא סתם פונה אליו, והוא מבקש ממני לשמוע שוב את שמי המלא.

קוראים לי ישראל גינצבורג, אני אומר לו, אני כותב ב'כיכר השבת' ואם לא יהיה אכפת לך אני רוצה לכתוב את השיחה שלנו ללא הפרטים שלך, כי כרגע הנושא הזה עלה על הפרק.

"אין לי שום בעיה", הוא מסכים מיד, "רק אשמח שתתן לי לקרוא את זה. איפה אמרת שאתה כותב את זה?".

אמרתי לו שאני מעדיף שהוא לא יקרא את זה, כדי שיהיה לי יותר נעים לכתוב את זה במיוחד בהתחשב בעובדה שלא בטוח שהוא יצא כל כך טוב כמו שהוא מתכנן.

"אין לי שום בעיה, אתה יכול לכתוב גם נגדי, רק אשמח לקרוא את זה", הוא אומר.

מסתבר שלא רק שהוא לא יודע מה זה אינטרנט, אלא שגם תיבת מייל אין לו, ומכיוון שאין לי יונות דואר זמינות כנראה שאפטר מהחובה הזאת...

• • •

  • רוצים לשתף אותי בסיפורים מיוחדים? יש לכם תובנה שחשוב לכם לחדד? אתם מוזמנים לפנות אליי במייל: israel@kikar.co.il
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
מקווה מאד שזה לא אמיתי. כי אם כן הורים תפחדו על הילדים שלכם
מפחיד04.05.23
מה יש לפחד? היום זה לא קורה וגם אם כן זה מועט ויכול לקרות לכולם גם אם הם יפחדו. ואגב יש הורים שבכוונה שולחים את ילדיהם לבתי ספר כאלו כך שאין להם ממה לפחד…
מישהי04.05.23
31
בסדר, ירושלמי קלאס, סתם ניסה לרדת עליו, מה אתה רוצה, זה בן אדם שמגיל אפס הסבירו לו שאין מקום ביהדות לרגשות, וצריך להשליט את השכל על הרגש, בסך הכל נשמע שתמיד הוא ניסה לעשות רק מה שנכון בעיניו! סתם כתבה בלי הרבה מסר...
אבי 04.05.23
חושב כמוך ותוהה - באותו חינוך שהוא קיבל, ובחינוך שהוא נותן - מה הערך הגדול ביותר שיש ביידישקייט? רחמנא ליבא בעי כל כך עצוב שיש פלגים בעם ישראל שחושבים שידישקייט זה דת וכת. כל כך חבל שיש אנשים שבשבילם הקב"ה זה שוטר עם ספר חוקים ומקל.. אולי מקל שבור... עצוב
מצטרף להנ"ל05.05.23
30
אשכנזי... מה אתה מצפה??
ימין ה'04.05.23
טעות גדולה. גם ''ספרדים'' התנהגו כך. רב חשוב, הרב יצחק עבאדי, סיפר לי שמהכתה שלו, נשארו רק 3 שומרי שבת, בגלל היחס המשפיל והמכות שקבלו. חברותא של הרב מרדכי אליהו זצ''ל מפורת יוסף, סיפר לי שהיו מקבלים ''פלאקות'' ברגלים אם לא ידעו שקלא וטריא בע''פ.
יהודה04.05.23
סוכת דוד?
בסוכת דוד04.05.23
הוא לא התכוון בקטע של המכות ברור שגם רבנים ספרדים של פעם הביאו מכות... כשהוא כתב אשכנזי הוא התכוון שאין רגש ויש שכל
ירון04.05.23

הצגת כל התגובות

29
במילה אחת: תשב"ר.
ראובן יוסף04.05.23
חזק!!
דוד04.05.23
28
וואו איזה "צדיק" הוא הרביץ עם הידים ולא עם המקל! עוד "צדיק" כמוהו ואבדנו סופית!
טלי🍒04.05.23
צודקת מאוד
הצדיק ממדינת סדום05.05.23
27
הרבי הזה צודק במאת האחוזים. סתם כך, מעניין אם הרגשות שלך עובדים גם בקיום מצוות או בתפילה??? וגם, היכן היא ההגינות הבסיסית לעמוד בדבורך להראות לו את מה שכתבת??? תתבייש לך.
לורנץ04.05.23
השם שלך מעניין.... בעבר עסקת בתחום הטיפול בנפש?
מישהו05.05.23
26
אני חוזר מעל ל 50 שנה אחורה,ת`ת מגן דוד ברחוב דוד ילין היום בנו שם ישיבה.הרב רשע שברשעים עם רצועת גומי מכה בידיים הקרות של הילדים בכול כוחו.שעות והכאב לא חולף.אני ילד צנום ששוקל 20 קילו והחיה הזאת מכה בּי ללא רחמים.ולמה??? כי הילד לא היה מרוכז.הורים תבדקו עם הילדים אם מכים או משפילים אותם.
סבא04.05.23
סוכת דוד לא מגן דוד
אורי06.05.23
25
הלוואי הייתי מעיז גם להרים טלפון למלמד שלי שהתעלל בי קשות והוא עדיין מלמד ומתעלל
אמיתי קיים גם היום לצערי. 04.05.23
אתה חייב לסגור אתו חשבון ולהזהיר את הההורים של הילדים שהוא מלמד עכשיו.
בדוי05.05.23
24
בנאדם חסר לב, כואב לי לראות אנשים כאלה... לבני אדם יש רגשות וזה בריא וזה נכון, למה לרמוס אותן?להחביא אותן? השתקת רגשות מביאה להתפרצות, עצוב.
רבקה04.05.23
23
גם לנאצים היו רשימות מסודרות להפליא...
אני04.05.23
22
טוב, מתחילה לפחד על הילדים שלי שעוד לא נוצרו... מה יהיה ?
דיקמן04.05.23
21
לא היתרשמתי שהוא סדיסט ביכלל מה הקשר הכותרת
שימי04.05.23
20
חבל מאד שאתם לא מוציאים גרסא מודפסת של המגזין. תעקפו את כל השבועונים הקיימים כיום. כסף ורייטינג על הרצפה!!!!!!!
לאנשי ככר:04.05.23
19
פעם המקל של הרב'ה שלנו (האמת שאצלנו לא קראנו למחנך רב'ה, אבל לא משנה) נשבר, אז הוא פירק מקל ממסגרת של תמונה שהייתה תלויה לקישוט בכיתה והופ, היה לו מקל חדש. ממש מקל קסמים.
חזקי04.05.23
משחית אנשים ובנוסף משחית את ציוד בית הספר. לאן הגענו!!!
הצדיק ממדינת סדום05.05.23
18
זמנים קשים מייצרים אנשים חזקים, אנשים חזקים מייצרים זמנים קלים, זמנים קלים מיצרים אנשים חלשים, אנשים חלשים מייצרים זמנים קשים....
מוישה04.05.23
17
דברו עם כל בוגרי תלמוד תורה חכמת שלמה בירושלים, מי לא סבל מהסדיסטיות של המפקח שם, עשרות פגועים משם עד היום, נפשית ופיזית, נס שהסתכסך עם חני, כך שהעזיבו אותו דורות שלמים ניצלו!
אברהם כהן04.05.23
16
אם בבית אצלך שיטת החינוך היתה גם במכות, כפי שאני מעריך לפי סגנון כתיבתך. אזי החינוך שקיבלת בבית הוריך שעד שלא חטפת סטירה לא באמת תבין. במקרה זה ובמקרים רבים ה"רבה" צודק לגמרי. אי אפשר להתממם ולעשות הפרדה בין גישת החינוך בבתים רבים לבין הגישה בת"ת שאתה מצפה שיחנך בדיוק כמו שאתם מחנכים בבית.
אלי 05.05.23
15
בס"ד קודם כל צריך לחקור אם זה אמיתי ואם כן אז הרב'ה הזה נאצי ואיך לשפוט אותו לפי חוק עשיית דין בפושעי מלחמה נאצים.
הצדיק ממדינת סדום 05.05.23
14
מחנך שמרים יד הוא סופר פושע!! נכון להיום ממרום גילי שלמדתי בת"ת בבני ברק הי' מחנכים שרק יישרו מבט , וכעסו וזה הי' מספיק, אלה שהיכו אלה לא ראויים לבוא בשערי הת"ת ולחנך את ילדי ישראל!! כמה נשמות טהורות ירדו לטמיון בגלל מטופשים כאלה !!
בני05.05.23
13
אז מי שיכנע אותך שהצדק עם הילד לשעבר, וזה שהוא מוח שליט על הלב זה דבר מאוד חשוב ביהדות האמיתי לא של היום, רק תלמוד מזה שלא כל פעם שילד או מבוגר ממורמר על הרב'ה שלו זאת אומרת שהרב'ה לא צודק
הרבה תוכן05.05.23
12
תתחילו לשלוח ילדים ללמוד בבית ספר של הממח ותראו איך מתנהלים במקצועיות ויודעים לפתור בעיות ולהתמודד עם אתגרים של תלמידים. לא הפחדות לא מכות לא 'הכאבות רגשיות' ולא קצה של משהו מהזוועה הזו.
טלי06.05.23
11
כשבאים לראיון נגועים ומנסים להוציא דברים רעים אוכלים אותה
נאור07.05.23
10
בזמנו כולם נתנו מכות זאת הייתה שיטת החינוך אצל כולם.לא יודע למה אתה מתנפל עליו ומאשים אותן.במיוחד שהוא אומר לך תאמר לי את השם והמקרה ואם טעיתי אבקש סליחה ואם לא אז לא אבל אתה מראש לוקח צד.בגלל שחבר שלך אמר לך שהוא פגוע והוא לא סולח זה אומר שהוא צודק?
יהודי פשוט 07.05.23
9
רק ממח!!!! זה ברכה לעולם! תודה לה׳ שיש היום כאלה מסגרות מופלאות! מפוקחות! ושקופות!
אמא07.05.23
8
די כבר עם הכתבה המעצבנת הזו, שמנסה לייצר חדשות.
חיים05.05.23
7
אצלנו בתלמוד תורה בתימן. היה ה''מורי'' - המלמד - תולה את המקל - רצועת עור - על הקיר. ותחת המקל היה רשום: ''וראיתים אותו = וזכרתם.........'' !!! ולכן ה''מורי'' מיעט להשתמש ברצועה
טוב05.05.23
6
מה אתה רוצה ממנו ? ענה לך לענין .טם מישהו סיפר לך דברים רעים עליו זהו! כבר עשית אותו רשע.בצדק תשפוט עמיתך..לא תלך רכיל..לא תשא שמע שווא..אתה רוצה ממנו תשובה וחרטה כי גזרת עליו כבר את הדין? כל מילה שהוא אומר הוא מרשיע יותר בעיניך ..העיקר להוציא כתבה??גם לי היה מלמד מכה לפני 35 שנה .היה מכה חזק ובשוט.
אילן05.05.23
5
האם אין סוגים שונים של בני אדם,? מדובר בסך הכל תכונות אופי, וצורת התנהלות. האם רק אדם עם רגש יכול להיות מלמד? לכנות אדם זה בשם סדיסט, זו היא חוסר הגינות ממדרגה ראשונה, וראיה מאוד צרה. נכון שמאוד כואב לשמוע על כזו פגיעה, אבל לא חסרים מקרים שאדם נפגע באופן לא מוצדק, יש כאן השמצה מידי בקלות.
חושב05.05.23
4
אני מחנך ותיק שגם חוויתי השפלות ומכות בילדותי - חלקם הגיעו לי וחלקם לא, מה שבטוח שלפוע נפשית - השפלות זה הרבה יותר חמור - כיום ב"ה אני יודע איך לחנך וגם איך לא. נקודה מאוד חשובה - אי אפשר להיכנס לנעליים של מחנך שיושב עם 30 ילדים בכיתה 10 שעות ביום- ילדים הם ילדים ופעמים רבות עושים שטויות שמגי
מחנך 05.05.23
3
לכותב היקר אם ביית אצלך שיטת החינוך היתה גם במכות, כפי שאני מעריך לפי סגנון כתיבתך. אזי החינוך שקיבלתבבית הוריך שעד שלא חטפת סטירה לא באמת תבין. במקרה זה ובמקרים רבים ה"רבה" צודק לגמרי. אי אפשר להתממם ולעשות הפרדה בין גישת החינוך בבתים רבים לבין הגישה בת"ת שאתה מצפה שיחנך בדיוק כמו שאתם מחנכים בבית.
אבי א04.05.23
2
ידיד שהתחנך בחיידר ירושלמי אמר לי שכל אחד שנשאר דתי אחרי ה"חינוך" שספג שם, זה נס גמור
צפי05.05.23
1
מחנך שאוהב- לא מרביץ!!
חינוך רק מאהבה07.05.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24