כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הרבאיי הרפורמי שהתנגד לעלייה לארץ ישראל מחמת "שלושת השבועות"

רק בשנת תרצ"ז (1937) בקולומבוס אוהיו הכירה לראשונה התנועה הרפורמית האמריקאית בחשיבות הלאומיות היהודית ובזכותו של העם היהודי לבנות "מולדת יהודית" ו"מרכז רוחני בארץ ישראל". הרפורמים הראשונים היו למדנים. אחד מהם סבר שיש איסור לעלות לארץ ישראל בגלל... שלושת השבועות (היסטוריה)

30
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ג בתמוז | 02.07.23
הכותל המערבי
הכותל המערבי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק א': במאבקים על מעמד הכותל המערבי בין חברי הכנסת החרדים לבין נציגי הרפורמים, מדגישים הראשונים שוב ושוב שהתנועה הרפורמית אין לה כל קשר לארץ ישראל, ולכותל המערבי. אכן, מבחינה היסטורית הרפורמים הראשונים מחקו מסידור התפילה את ירושלים, ציון ובית המקדש וביטלו את 'עבודת הקורבנות'.

בעניין זה הובא בספר 'קדושה בעין הסערה' שכתבו פרופ' דורון בָּר ופרופ' קובי כהן-הטב: "עלייה לרגל למקומות קדושים ותפילה בהם, ובכותל המערבי לא תפסו חלק גדול בתפיסת העולם הדתית של הרפורמים, חברי התנועה דחו עד המחצית השנייה של שנות השלושים של המאה העשרים את מאמצי התנועה הציונית לייסד בית לאומי בארץ ישראל ולא היה להם קשר מיוחד עם ארץ ישראל".

רק בשנת תרצ"ז (1937) בקולומבוס אוהיו הכירה לראשונה התנועה הרפורמית האמריקאית בחשיבות הלאומיות היהודית ובזכותו של העם היהודי לבנות "מולדת יהודית" ו"מרכז רוחני בארץ ישראל", וקבעה כי ישנה חובה לסייע בבניין ארץ ישראל, אולם לא היה זה מבחינה דתית, אלא לאומית גרידא. המצב שבימינו נשים רפורמיות מתעטפות בטלית ותפילין ברחבת הכותל, הוא על גבול הבידור.

הרפורמים הראשונים היו למדנים. אחד מהם היה משה מנדלסון המפורסם שסבר שיש איסור לעלות לארץ ישראל בגלל... שלושת השבועות שהשביעו חז"ל את עם ישראל טרם יציאתם לגלות.

וכך דבריו:

"יש לייחס את הדבר לחכמינו, שחזו מראש ושיננו לנו בתלמוד תכופות את האיסור לחשוב על שיבה בכוח... הם אסרו עלינו לעשות את הצעד הקל ביותר שיהיה מכוון לעלייה בחומה ולהתקוממותה של האומה מבלי הניסים הגדולים והמופתים היוצאים מגדר הטבע שהובטחו בכתבי הקודש" (משה מנדלסון, ספר הציונות – מבשרי הציונות, בעריכת בן ציון דינבורג, ירושלים תש"ד עמ' 183).

לפי חלק מהפרשנויות "שלוש השְׁבוּעוֹת" אוסרות על עם ישראל לעלות בצורה מאורגנת לארץ ישראל או למרוד בשלטון הגויים. השבועות הובאו במסכת כתובות, דף ק"י - קי"א לאחר שהובא הדין שאדם רשאי לכפות על אשתו, ואשה רשאית לכפות על בעלה, לעלות לארץ ישראל, וחז"ל מביאים גדולות  ונפלאות על מעלת ארץ ישראל, דוגמת "כל הדר בחוץ לארץ כאילו עובד עבודת כוכבים".

בעם ישראל תמיד היו דעות נגדיות בתוך בית המדרש, ואם חלק מחז"ל סברו שהדר בחו"ל כאילו עובד עבודה זרה, חלק אחר של חז"ל סבר בדיוק הפוך. דעתו של רב יהודה היא התנגדות גורפת לעלייה לארץ ישראל וכך דבריו: "כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה".

דעתו של רב יהודה מקבלת חיזוק מדעתו של רבי יוסי בר חנינא: "דאמר שלש שבועות הללו למה? - אחת שלא יעלו ישראל בחומה, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את אומות העולם שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדי".  

יערות עד נגדעו, ומיליוני נהרות דיו נשפכו אודות פולמוס זה של "שלושת השבועות", ואין מקומו פה. ראה לדוגמה בספר 'ויואל משה' להרבי הקדוש מסאטמר, ובספר 'התקופה הגדולה' לגאון רבי מנחם מנדל כשר.

כפי שהבאנו דעות אלו שנקטו כפשוטו את "שלושת השבועות" אינן חדשות לימינו, וכבר מאבות הרפורמה משה מנדלסון הסיק ששבועות אלו אוסרות עלייה של יהודים לארץ ישראל.

לא רק מנדלסון. אחד מהספרים הראשונים שנלחם כנגד דעותיהם הכוזבות של הרפורמים הוא ספר 'צרור החיים' לגאון רבי אברהם לוונשטם אב"ד עמדין (אמשטרדם תק"פ) שהודפס  כתשובה לספר הרפורמי הראשון 'נוגה צדק' (דסאו 1818) שפורסם שנתיים לפניו.

מעניין שהן 'צרור החיים' האורתודוקסי, והן משה מנדלסון מאבות הרפורמה היו תמימי דעים שהמדרש על 'שלושת השבועות' שהשביע הקב"ה את עם ישראל בגלות, שאחד מהם שלא יעלו לארץ ישראל, הוא רלוונטי עד ימינו, וכך דבריו של 'צרור החיים':

"אין אנו רשאים לשלוח יד ולהיעזר מעצמינו... צריכים אנו לישב השקט שאנן לבל נשנה פקודות קוח המושל אשר עלינו בכל עיר ועיר מדינה ומדינה.... אין אנו מייחלים אלא שישלחנו ברצון נפשם לירושלים עיר קודשינו... ואם לא ירצו מרצון נפשם הטוב, אף בשניה' רואים היות לאל ידינו לעלות אל ירושלים בכל הזרוע רמה, אין אנו רשאים לעשות מצדנו כל מאומה, לבל נעבור את השבועה אשר השביענו אלקי אבותינו". ('צרור החיים', אמשטרדם, תק"פ דף ע"ו ע"א).
ספר 'צרור החיים' מהדורת תק"פ (אוצר החכמה)

בעבר סיקרנו בהרחבה את הדעות השונות אודות הפילוסוף משה מנדלסון, שלמרות ששמר תורה ומצוות כל חיו, ילדיו התנצרו, תלמידיו ראו בו רפורמטור, ונתלו בו לדעותיהם הכוזבות:

יש לציין שמשה מנדלסון בספרו 'ירושלים' כתב על "התאבנות ההלכה", ואין ספק שמשפט זה עומד לרעתו בפולמוס על דמותו.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
שפירא באמת ממש מעניין שמשום מה קדמו לראביי הרפורמי, להבדיל הפסקי ריא"ז כתובות י"ג, ו, ורשב"ש סי' ב', וה"מגילת אסתר", ו"כפתור ופרח פ"י, ושו"ת נשמת כל חי יו"ד סי' מ"ט, ו"פאת השולחן" סי' א' סקט"ו, (פוסק כהרשב"ש) כל אלו פסקו שאסור שכל ישראל יעלו לא"י בחזקה, וכ"ש שאסור לכבוש א"י!
ממש מעניין שזה לא המצאה של הרפורמי...02.07.23
ידוע שהרפורמים והחרדים האשכנזים התנגדו לעלייה לארץ ישראל. שתיהן הסתמכו על אגדתא ועקרו הלכה מפורשת ונענשו קשות משמים באירופה וד"ל. המסקנה, לעולם יכפיף אדם עצמו להלכה ואל יכפיף את ההלכה להשקפה (השקופע) שלו. כי אז האדם לא עובד את ה' אלא את עצמו!!!
משה02.07.23
צודק! זו האמת ההיסטורית הכאובה שיש המתכחשים לה כבת יענה, כדי לצייר את עברם כחסר טעויות. כי הם כאלה מושלמים שהם אינם יכולים לטעות
שי03.07.23
לידיעת הצבור "שי" ו"משה" זה אותו מגיב ידוע ומסכן...
הדרעקים פסולים אצל כל חוגי החרדים!03.07.23
חחח מדוע אתה נלחץ ממנו? אני שם לב שאין לך מנוח בגללו.
מנחם03.07.23
היום כולם יודעים שספר הזוהר אינו לרשב"י. כך יוצא שאתה כאן הכופר שהחדרת ליהדות ספר שזוייף על ידי נוכל בשם משה די לאון מספרד. כל העולם היום יודע מזה חוץ ממך חחחח
דור דעה03.07.23
אפשר ללמוד את הספר אמונת ה' שנכתב כנגד הדרדעים בתימן ספר הזוהר היה ידוע לראשונים (ונקרא מדרש רשב"י) ויש הוכחות רבות לכך עיין בספרים שהתחברו להגנת ספר הזוהר והקבלה בדורות עברו.
לדרדע הכופר06.07.23
לחסיד השבתאי. אתה מחזק את טענתי. כי אתה מודה שמדרש רשבי לא היה ידוע לראשוני הראשונים ובודאי שלא לגאונים ולא לאמוראים ולתנאים. אתה הכופר האמיתי שהחדיר אמונות חדשות לתורת ישראל. גיהינם כלה ואישך אינו כלה
דור דעה08.07.23
על מה נזעקת אחי? כל אחד מסוכן בעיניך. ואתה ממש השליח משמיים להסתובב פה בכיכר השבת כדי להציל את הקוראים התמימים ממגיבים מסוכנים... ה' יצילני ממך ומכמותך.
א אידיש קינד03.07.23
אבל יחידים יכולים וחייבים לעלות ארצה, ולכן תלמידי הגר"א עלו , כתב החזון איש שההלכה כרמב"ן שיש מצווה מהתורה גם בזמן הזה לעלות ארצה .
משה02.07.23
ומה שהמצאת שיחיד חייב לעלות לא"י, זה אינו, שהרי נפסק בשו"ע רק כשאחד מהזוג רוצה לעלות אז כופין, אבל אם לא, אין מחייבין לעלות (ואגב מי כופה? הב"ד בחו"ל שלשיטתך צריכים קודם לכוף עצמן לעלות לפני שכופין הבעל.. ומזה מופרך כל תורת הציונות השיקרית שלך.. וכן מפסק הרמבם מלכים ה, ז, מותר לשכון בכל חו"ל).
חלק ב02.07.23
בנוסף רוב הפוסקים סוברים שישא"י רק דרבנן, ודלא כרמב"ן (כן סובר הרמב"ם, כפי שכתבו הרשבש, החיד"א, וכל גדולי הדורות בדעת הרמב"ם, וכן סובר רשי, תוס', הגאונים, הריף, הריטבא הרמ"א השו"ע וכו', עי' בקונטרס ישא"י, שהתברר בבירור מקיף כל הדיעות בזה)
חלק ד02.07.23
"יחידים" זה כמו בכל הדורות אבל לא כמו היום שיש מליונים שנראה כעין ק"ג, וזה אסור כמבואר בפסקי ריא"ז, ורשב"ש, ושו"ת יד מרדכי סי' נ"ג, ומהר"ש יפה שאפי' ברשות אסור, הובא דעתו בתשובת החבי"ף ועוד!
חלק א02.07.23
ועי' בסוף תשובת האבנ"ז, שמסקנתו מהריטבא שבזמן גלות אין שום חיוב לעלות לא"י אפ' כשיש רשיון! וכן פסק האגרות משה שישוב א"י "קיומית" לרוצים לעלות מחו"ל, אבל אינה מצוה "חיובית".
חלק ג02.07.23
בנוסף אף לרמב"ן יש רק מצות דירה בא"י תחת הגויים, אבל אסור לכבוש א"י עד משיח, כמבואר דעתו בספר הגאולה סוף שער א', וכן בכל אלו הפוסקים שאוחזים כמוהו שזה מ"ע, ובכל זאת כותבים שרק "לדור" בא"י ולא "לכבוש" (היעב"ץ ועוד). וכל הישוב כיום קיים רק ביד חזקה וכיבוש, ומלחמות בערבים שאסור לכו"ע!
חלק ה02.07.23
כבר פסק גדול הפוסקים הרמבם "לעולם ידור אדם בארץ ישראל, ואל ידור בחוצה לארץ" ולא חילק בין רבים לבין יחיד. וזו הלכה ידועה ופשוטה
משה03.07.23
כבר השיבו לך כמה פעמים על זה עם הוכחות ברורות, כולל מדברי הרמב"ם בעצמו! בקצרה: רי"ף, רא"ש, הטור, השו"ע לא פסקו לעולם ידור (על אף שזה בקום ועשה), וכתבו מפרשים שזה בגלל שזה לא לזה"ז. הרמב"ם דרכו להביא גם מה שלא לזה"ז. (ואפי' אם נניח שדיבר לזה"ז מ"מ הוא דעת יחיד, וההלכה כמו הרוב הנ"ל).
בדיעבד אני מגיב לקראי בגלל שזה ברה"ר03.07.23
כמו כן הרמב"ם פסק (מלכים יא, א, שמיטה ויובל יב, טז) שרק המשיח יביאנו לא"י (ואז יקדשו בתי ערי חומה, ונתחייב מיד תרו"מ מהתורה, לא כמו כעת שלכו"ע לפי רמב"ם זה רק מדרבנן), בנוסף לעולם ידור מיירי רק רובה גויים לא רובה עובדי ע"ז, כמוכח מרמב"ם שחיטה ד, יב, ("אפילו עכו"ם שאינו עובד ע"ז"),
המשך03.07.23
וכ"ש עיר שרובה מינים מחטיאים בא"י, (שכבר הוכח איך שהחטיאו המינים הציונים אלפי תימנים, שאילו לא היו התימנים עולים לא"י, היו כולם נשארים שומרי תורה ומצוות), שעדיף לדור בחו"ל בעיר שרובה ישראל!
חלק ג03.07.23
אבל רבים מגדולי ישראל בעבר קבעו שהזוהר אינו לרשבי. וכיום כולם יודעים זאת חוץ ממך כי אתה מתעקש לטמון את ראשך באדמה כבת יענה.
דור דעה03.07.23
תגיד מה אתה רציני שאתה מחזיק בדעה הזאת שהזוהר לא מרשב"י דהיינו רבי אבא תלמידו שהוא צווה לכתוב את סתרי התורה אתה בבעיה רצינית ובור גדול יש שם סודות תורה מופלאים שרק תנאים יכולים לומר
פרד בלי ס04.07.23
צדיק. היום כולם יודעים את האמת. רק בור כמוך שמעולם לא חקר חושב שהספר בכלל משוייך לרשבי. אפילו גדולי ישראל מלפני מאות שנים ידעו זאת. הנודע ביהודה, החתם סופר, היעבץ, התשובה מאהבה ועוד.
בני ברק05.07.23
היום רבים יודעים את האמת ברוך ה'. תבדוק תחקור ותחכים. אל תטמון את ראשך באדמה.
דור דעה05.07.23
אגב לדברי הבורות שלך יוצא שיש כביכול סתירה ברמב"ם, במלכים ה, יב, כביכול פוסק שכל ישראל על כל אחד נאמר 'לעולם ידור בא"י ולא בחו"ל', ואילו לפני זה הלכה ז', פסק שמותר לשכון בכל חו"ל, זאת אומרת שסותר עצמו, משא"כ לפי איך שהוסבר לך ב2 אופנים (או שלעול ידור אינו בזה"ז, או שזה רק ליחיד) אין סתירה!
חלק ד03.07.23
בהלכה ט כותב הרמבם במפורש שאסור לצאת מהארץ. אסור לשכון בחו"ל. מפורש. ואין סתירה מהלכה ז, כי שם לא מדבר על מי שיוצא מארץ ישראל.
משה04.07.23
אין שום סתירה בדברי הרמבם. גם בהלכה ט הוא פסק שאסור לצאת מהארץ. בהלכה ז מדובר במי שכבר נמצא בחול ועדיין לא זכה לעלות
משה05.07.23
3
מי אתה שפירא ובן כמה אתה? מה ההשוואה בין מנדלסון לרבי מסאטמר?
יחיא מנצור02.07.23
שניהם אשכנזים מאירופה שלא קבלו מסורת מדוייקת כמו בתימן, ולכן שניהם השתבשו במסקנותיהם כל אחד והשיבוש שלו
בני ברק03.07.23
2
שלשת השבועות זה ימי בין המצרים... לא הבנתי את הכותרת. מה זה האמעראצעס הזה?...
"שלש שבועות"! לא "שלשת השבועות" 02.07.23

הצגת כל התגובות

1
רק לידע כללי, משה מנדלסון הקים את תנועת ההשכלה, אך לא היה קשור כלל לרפורמה.
מאיר02.07.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 07:25
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 08.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24