כיכר השבת

שו"ת אקטואלי

הגר"ד לייבל השיב: מתי אברך ידע שמותר לו לצאת לעבוד?

אחת השאלות הנפיצות ביותר בעולם החרדי, היא מתי אברך שמרגיש שהגיעו מים עד נפש בענייני הפרנסה, יהיה מותר לו לצאת לעבוד? הגר"ד לייבל השיב על השאלה והסביר מה עושים עם הירידה ברוחניות | צפו (חרדים)

126
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ג' באלול | 20.08.23
הגר"ד לייבל | ארכיון
הגר"ד לייבל | ארכיון

לאחר שיעור שמסר הגאון רבי דוד לייבל בביתו, הוא נשאל על ידי אחד מהתלמידים, איך אברך יכול להתיר לעצמו לצאת מלימוד התורה בכולל ולצאת לעבוד.

השו"ת המלא

הרב דיבר לאחרונה על כך שיש שני סוגים של לימוד תורה, יש את הלימוד תורה שזו החובה שמוטלת על כל יהודי בבוקר ובערב. ומעבר לזה יש עוד רמה נוספת, שזה מישהו שמקדיש את כל חייו ללימוד התורה, איך בן אדם יכול להכריע האם הוא שקוע כל כולו בלימוד ואסור לו לצאת לעבוד?

"אני לא מבין. יש 3 תפילות ביום. חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת לפני התפילה ושעה אחת אחרי התפילה, כמעט כל היום היו בתפילה. איך הם יכלו להכריע? הם הרגישו שזה מה שמקרב אותם לד'. זה מה שהם הרגישו. אין פה חובה. מי שיש אנשים שהולכים עם התפילין כל היום. זה חובה ללכת כל היום?! לא, זה התרוממות".

"אז מי שיש לו את ההתרוממות הזו", מסביר הגר"ד לייבל: "מי שמרגיש את  ההתרוממות, מי שמרגיש את האש לעשות את הדבר הזה, הוא הולך ועושה את זה ולומד כל היום".

אז המשמעות של האמירה של הרב, היא שאלפי אנשים שיושבים היום בכולל ואין להם את האש - זו אמירה שעלולה להוציא אותם מהכולל.

"אני לא מוציא אותם", הסביר הגר"ד לייבל: "מה הם יעשו? מה שהם רוצים! הם רוצים לשבת בתוך הכולל. ללמוד כמה שעות ושהאישה תעבוד 8, 9, 10 שעות. והם יעשו את הטיפולים בבית ואת הקניות ואת הילדים לרופא. הם יעשו מה שהם רוצים".

המסר של הגר"ד לייבל | צפו

אין חשש שהרב מייצר לגיטימציה לנושא הזה, ואנשים יעזבו בהמוניהם את הכולל?

"אנחנו עושים את ההלכה. יש שולחן ערוך. יש נושא לבו. מי שרוצה לעשות רק מה שהשולחן ערוך אומר, הוא יכול לעשות מה שהשו"ע אומר, הוא רוצה להיות מהיחידים, כמו שהביאור הלכה אומר, או שהוא רוצה להיות מ"הנושא לבו" כמו שהרמב"ם אומר - בוודאי שאנחנו נתמוך בו, נחזק אותו ונכבד אותו".

מה צריך, מה בנאדם צריך להרגיש בשביל להגיד אני אוכל לעשות את זה?

"הוא צריך להרגיש שהוא יכול שבאמת הוא עושה את זה, שהוא מקדיש, יש המון אברכים שלא לומדים בלילה - זה לא האנשים שמקדישים את עצמם לתורה, מי שמקדיש את עצמו לתורה - אז כמו כל בן אדם שהוא שקוע במשהו, כמו פרופסור שהוא שקוע בכימיה או במחקר, או במה שאתה מוצא, אז הוא שקוע כל היום וכל הלילה. אז מי שעושה 5 שעות 6 שעות, אתה לא יכול להגיד שהוא שקוע בלימוד".

מדברים על זה שנכון שיש אנשים שפחות מתאים להם לשבת בכולל, אבל עדיף שהם יהיו שם, כדי שהכולל ישמור עליהם "כמו תיבת נח", הרי זה לא פשוט להיות בחוץ, אז מה באמת טוב יותר לעשות?

"צודק, צודק מאוד. יש בעיה פה בארץ. אנשים שיוצאים לעבוד אין להם את המסגרת, אין להם את התמיכה של הקהילה. ולכן יש להם ירידה מסוימת, לכן יש אחוות תורה ועוד ארגונים. אבל אם נראה את המצב בחוץ לארץ, 90% מהאנשים עובדים, והם נשארים בשמירה של השולחן ערוך ודקדוק הלכה. למה? כי הקהילה מכבדת אותם, הם חלק אינטגרלי של הקהילה. ברגע שפה בארץ, חברת הלומדים תחבק אותם, הם יהיו חלק מהבית מדרש, חלק מהלומדים ביחד, הם לומדים בלילה ביחד, הם מתפללים ביחד, הם אחד, אין שום סיבה שזה לא יהיה כמו בחוץ לארץ ויישמרו על עצמם".

עוד הסביר הגר"ד: "אתה לא יכול להגיד אוקיי, אני דוחה כל מי שעובד - לא מחבק אותו, ואז אח"כ להגיד, אתה לא יכול לצאת לעבוד, כי תראה איך הוא נראה העובד".

אך הטענה היא שהעובד הוא מתדרדר ברוחניות. ולכן אנחנו לא רוצים אותו אצלנו.

"למה הוא לא מתדרדר בצרפת? למה הוא לא מתדרדר באנגליה? למה הוא לא מתדרדר באמריקה? למה? כי יש עשרות אלפי מאות אלפי יהודים חרדים, השומרים קלה כבחמורה, בחוץ לארץ? ומחבקים אותם כי הם חלק מהקהילה כי הם לא מרגישים דחויים. וכשבן אדם מרגיש דחוי אז הוא אומר אוקי בסדר אז לא צריך לשמור הכול".

תוכן שאסור לפספס
126 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
59
דברים פשוטים
ארי20.08.23
זה פשוט למי שעדיין לא השתבש והתעוות מפלפולי ותסבוכי בני ברק
בני ברקי21.08.23
58
ומה יעשה מי שקורץ לו משהו והוא רוצה מאוד מאוד את המשהו הזה מתי זה יהיה מותר לו אם בכלל? אולי זה גם קצת עבירה לא עלינו?
שמואל20.08.23
57
איש שפוי בתוך ים של פנאטים
אלי20.08.23
ממש לא!!!!!!
מוישי20.08.23
ממש כן.
אבש21.08.23
צודק.
אבש21.08.23
לגמריי
אלי21.08.23

הצגת כל התגובות

56
מי זה?
ללי20.08.23
רב תלמיד חכם גדול ,עולה ותיק מצרפת, למדתי אצלו בכולל לפני שנים
מאן דההוא20.08.23
רואים שהוא עולה מצרפת. אין לו את זה... באגב שכחת לציין שהוא גם גרוש, כל בר דעת מבין שאדם שלוקח על עצמו כזו איריות בלט למצמץ משהו לא תקין אצלו...
שלמה20.08.23
תגובה בזויה אבל כ״כ אופיינית לחרדים שהתרגלו לחיות מססמאות ולא להביט לאמת. וכן, תמיד ללכלך את היריב. גרוש, צרפתי, ספרדי, עובד… כל מה שאני החלטתי שהוא פסול אני אזרוק לו בפרצוף. איש קטנטן שכמוך
שלמה איש בזוי21.08.23
כמה אתה פצוע...רחמים
וכן למר21.08.23
עדיף אנשים כמוך שלא לוקחים שום אחריות אבל כשזה מגיע למניית החסרונות של האחר (כלומר מה שאני נזר הבריאה החלטתי שהוא חיסרון) הם שולפים גם בלי ׳למצמץ׳. מה תקין אצלך?…
נו ברור21.08.23
שכחנו גם לציין שאתה איש צרוע, אם לא מבחוץ מבפנים זה בטוח
שלוימה שלוימה21.08.23
מה זה משנה?העיקר מה התוכן.אני מסכים עם התוכן
יוחאי20.08.23
כנראה אתה מהאלה שעובדים...
בנימין20.08.23
אני אברך שנהנה מאוד מהלימוד ולומד הרבה אבל אני מסכים עם הרב בכל מילה יש כאלה שחסר החיבור שלהם קובר אותם חיים
אא20.08.23
ואתה כנראה מאלה שלא מכירים את השולחן ערוך...
ליאור21.08.23
כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון. אתה בטח מהאלה המושחתים המעדיפים לחיות על הגב של השני וללסטם את הקופה הציבורית
מהאלה שעובדים…21.08.23
אדם שעושה דברים נגד דעתם של גדולי הדור שליט"א וזצוקללה"ה
........................20.08.23
רב מטעם עצמו שלא זקוק לגושפנקא של ילד נאמן האחראים על הדרכונים
חיים20.08.23
55
יפה מאוד!
יפה מאוד!20.08.23
54
הוא אומר את מה שאומרים: כל החרדים באמריקה כל החרדים בצרפת כל החרדים באנגליה כל החרדים באוסטרליה כל החרדים במאה ה19 ואחורה כל החסידים וחלק מהספרדים בארץ ישראל
עם ישראל 20.08.23
יש הרבה כוללים בכל המקומות בארצות הגולה
יעקב21.08.23
לא...מאז הגאון ר משה פיינשטיין לא ידוע לי ( וגם כך אמר הרשלץ) שיצא אדם גדול בחול בסדר גודל כזה
תשובה21.08.23
53
הליטאים מזמן איבדו את הדרך
יהודי יחודי!20.08.23
52
פעם אחת הספיק לראות את השטויות של המזרוחניק שמחפש צומי. זהו נמאס כבר
אבי20.08.23
חרדי ישראלי קלאסי אתה. לא מסכים, בלי סיבה, מה עושה? זורק בוץ ובורח
נו נו20.08.23
👍👍👍👍👍👍
בנימין20.08.23
חסר תקנה.
שי20.08.23
הרש"ר הירש, הרב זקס, הרמב"ם, מזרוחניקים גם הם
דני20.08.23
אין מאחריו אדם גדול שינחה את הדרך
שורש הבעיה21.08.23
מי שהפוליטיקאים המושחתים שהתעשרו מהקופה הציבורית משחרים לפתחו.
מיהו אדם גדול?21.08.23
אם היה לך מושגים בסיסיים היית יודע מי אדם גדול
לא אתה21.08.23
לא לעניין.
אבש21.08.23
הרבה זמן לא ראיתי כל כך דברים של טעם כמו המשפט האווילי הזה! תמשיך להתנשא. תמשיך להציג עצמך כבן תורה. ברגע שאתה גולש באינטרנט אתה כבר לא בן תורה. הוא איש גדול שמדבר אמת, ואתה מדבר עיתנואות נמוכה סגנון יתד נאמן
המשפט האווילי הזה!21.08.23
כ״כ נמאס לקרוא תגובות מלאות בוז לכל מי שלא לבוש בדיוק כמוך. ראינו בתקופת הקורונה כששמו אנשים מסוגך עם ה׳מיזרוחניקים׳ מי למד ומי התבטל. חוץ מבחורות הסמינרים ששוטפים להם את המוח כולנו יודעים מה אנשים כמוך עושים בכוילל. עייפנו ממנופחים כמוך
מוישה21.08.23
51
נקודה חשובה ביותר : בארץ מי שיוצא לעבוד (במובן מסויים) נחשב פסול !😔 לא מקובל בחברה החרדית, במוסדות חינוך לילדים(אאכ יש לו קשרים) וכך גם הבית כולו יורד רוחנית.
אוהב ישראל20.08.23
"עבודה זרה ותרומה לקהילה" מעניין מתי קם אדם או מי שקורא לעצמו רב ומחליט שיש מספיק נשים ואידיוטים מסביבו שיעבדו בשבילו והוא בתמורה ימלמל כמה פסוקים
ש.ד21.08.23
תברר מה נאמר בגמרא על אלו שכך אומרים.
קצת ידע22.08.23
מי שהוא לא קרא מספיק בספר בראשית : " בזיעת אפיך תאכל לחם " , ...... נראה לכם ,שבכולל ובישיבה מזיעים אם המזגן לא מקולקל ?????
ש.ד21.08.23
ראינו כבר את העלייה הרוחנית שלכם. תשמע רק מה שאתה אומר: מי שמפרנס את משפחתו כפי שהתחייב בכתובה הוא ׳לא מקובל בחברה ואף נחשב פסול׳! כמה צביעות במשפט אחד. על איזו ׳רוחניות׳ אתה מקשקש?
ברור21.08.23
מה שווה הרוחניות הגזענית שלכם? האם כשתגיע למעלה ישאלו אותך אם קוראים לך אלבז או גולדשטיין או האם נשאת ונתת באמונה (אוי ווי, לשאת באמונה, ומה עם ה׳רוחניות׳?). אתה חי בעולם כ״כ שיקרי ומעוות!
יורד רוחנית21.08.23
50
סופסוף מישהו שמדבר לוגיקה יהודית צריך לחבק את אלה שעובדים כדי שיישארו במסגרת שמא יעזבו כי ממילא לא מסתכלים עליהם
ככ נכון 20.08.23
נכון מאד.
אבש21.08.23
49
הוא לא נורמלי!!! הוא פורץ גדרים! אסור לשמוע לו!!!
בנימין20.08.23
ולגלוש באינטרנט לא פורץ גדרים?
מר בחור20.08.23
למה ? אולי כי נוח לך שאשתך מפרנסת אותך אבל הקב"ה הביא לאישה תפקיד לגידול וחינוך היחדים שזה 50% מעול הבית ולגבר הביא 50% שני שזה מתחלק לעבוד 25% וללמוד תורה עוד 25%. מי שמך להטיל על האישה את התפקיד שלך ויוצא חוסר שיוון שהיא עם 75 אחוז ואתה עם 25 אחוז
רחלי21.08.23
אשרי חלקו.
אבש21.08.23
גם לגדור גדר בכיכר השבת זאת פרצה טול קורה ידידי
יא יא20.08.23
גם אתה פורץ גדר יש לך מכשיר עם אינטרנט...
דוד20.08.23
פורץ גדרים? ואולי אתם פרצתם גדר כשהחלטתם שהאישה צריכה גם להביא עשרה ילדים וגם לפרנס אותם ואת הבטלן שמערבב תה ושולח תגובות במקום ׳למסור את נפשו׳ (אף אחד כבר לא קונה את הלוקש הזה) על לימוד התורה
אוי גיוועלד21.08.23
אתה מאלו שאוהבים להציב גדרים לאחרים ולזעוק כשהם מעיזים לחשוב להעיף אותם. בטח בבית אתה דיקטטור (לא) קטן שמציב גדרים וגדרות מבוקר עד ערב. מסכן
!!!!!!!!21.08.23
48
כל זה קורה כי אין רשכבה"ג מוכתר רשמית הוא אומר מה שבא לו ואין שום מנהיג שיצא נגדו וככה יעצור את זה! זה מסוכן!!!!!!
ישראל20.08.23
כם אלו שסוברים הפוך ממנו אומרים "מה שבא להם" ואף אחד לא עוצר אותם...
קני20.08.23
לא מסוכן ולא נעליים. ניכרים דברי אמת. לא יוצאים נגדו, כי יודעים שהוא צודק. מצד שני יש להיזהר מאד בכבוד לומדי התורה, כמובן מאליו.
אבש21.08.23
מה מסוכן? בוא תסביר לי מה בדיוק עשו בצפון אפריקה, גרמניה, צרפת, ספרד, לאורך כל ההיסטוריה?
דני20.08.23
למה כל העצבנים שרוצים לסתום לו את הפה חושבים שאם 10 סימני קריאה הם יהלכו עליו (ועלינו) אימים? מי בדיוק ממנה ומי ממציא רשכבה״גים ושאר התארים המופרכים (אין כבר ׳שר תורה׳?)? הפוליטיקאים שעושים ׳רק מה שאומרים להם׳?
די כבר21.08.23
יתד עוד לא הכתירו שליט על הציבור הליטאי?
ליטאי21.08.23
47
אלו דיני נפשות על העולם הזה והעולם הבא,כל אחד צריך לשאול רב גדול על עצמו. וכבר כתב החפץ חיים שאי אפשר לשער את הפער שיש לעתיד לבוא בין אדם שלמד רק דבר אחד של תורה יותר מהשני,ומי שלמד דבר אחד פחות.
יעקב20.08.23
עם התירוץ הקלוש הזה מקריבים כל שנה אלפי ילדים שאין מה לעשות בישיבה, כי הרי כשקם סוף סוף מישהו ואומר לך את סברת השכל הישר אתה תסביר לו שצריך לשאול רב גדול (שכמובן יגיד לך שחס ושולם).
נו בטח21.08.23
46
כל הכבוד , סוף סוף אחד שמבין עניין וקולע למטרה
מאן דההוא20.08.23
הוא כן מבין, אבל הרבה ליטוואקעס לא מבינים אותו, הם איבדו את הדרך של הידישקאיט
ירושלמי21.08.23
45
אוי טאטעעעע כמה אנחנו מידרדריםם לאיזה מצב הגענו???????? שרב אומר שאפשר לעזוב את הלימוד תורה ברצף?????? זה מזעזעע וכל אלה שמסכימים איתו: מה אתם רוצים שיהיה פה עוד 20 שנה???!
אבי20.08.23
לאיפה הגענו? שאבי הצדיק׳ל המזוייף חייב לעזוב כל רגע את הסטנדר כדי להתעדכן ולשלוח תגובות! אברך מושלם כמו אבי ולא כולם מסכימים איתו? מה יהיה???
אוי טאטע21.08.23
44
לא נחבק את מי שהולך לעבוד!!!! ממש לא אנחנו לא שונאים אותם אבל לעודד לצאת לעבוד??????? מזעזע!!!!!
אלי20.08.23
מה נסגר עם כל הסימני קריאה? נשמע לך נורמלי שבן אדם יביא 12 ילדים ולא ייצא לפרנס אותם אפילו יום אחד? לא טירוף? אותי זה מזעזע
תירגע21.08.23
43
לא צריך טשופ
HELBRANS20.08.23
42
דברים מחכימים ונכוחים
יישר כוח20.08.23
41
לא מדוייק. אולי גם בצרפת או לא יודע איפה מי שיוצא מהכולל מתדרדר או מתקרר, ברור שיש הבדל בין בפנים לבחוץ. לא זה המדד האם לצאת או לא ומתי
מוטי20.08.23
איך כל חכמינו במשך אלפיים שנות גלות לא השכילו למצוא את הטריק של הכוילל כדי לשמר ולא להתדרדר. איך לא מוזכר הפטנט לא בטור ולא ברמב״ם ואפילו לא ברמז בשו״ע. אבל מה הם הבינו? הם היו או צרפתים או ספרדים, לא כמונו בני הגזע הליטאי המושלם
איך, איך?23.08.23
40
דברי טעם ....
שש20.08.23
39
יישר כח הרב לייבל שכרך הרבה מאוד
ישראל 20.08.23
38
באופקים יש בית ספר שמחולק אגף אברכים ואגף להורים עובדים, ממש בושה ההפסקות בניפרד שמא לא יחליפו מילה בניהם. אני לא אומרת משפחה בסגנון פתןוח שתלך למוסדות פתוחים בלי לקלקל בנות אחרות אבל אב משפחה שיצא לעבוד כדי לפרנס בית מה חטאה הבת דשלו
תהל21.08.23
ובמה האבא ׳חטא׳? אם כבר אלו שמלסטמים את הקופה הציבורית ושולחים את נשותיהם לפרנסם למרות שתחת החופה הם אלו שהתחייבו בצביעותם לפרנסם הם אלו שחטאו…
אאה21.08.23
37
לא אלמן ישראל , יש גדולי תורה נודעים, רק אליהם נשמע .למגלומניה אין תרופות.
יצחק20.08.23
36
די עם לנפנף בעובדות האם העובדים שבמסגרת אחוות תורה מקפידים על קלה כבחמורה? כל המתלהבים על דבריו של הרב כאן, האם תעריצו אותו גם כשהוא יגיד שעל פי השו"ע אסור לצאת לחו"ל לנופש? המגיבים שמתלהבים עליו זה רק בגלל שמחפשים רב שמתיישר עם האג'נדות שלכם ולא כי באמת מעניין 'דעת תורה'
איש21.08.23
מדוייק!!!
דב21.08.23
אתה מבין שיש הבדל בין מי שנוסע על חשבונו לחו״ל שזה לא בעיה שלך לבין ציבור אדיר שכופה עצמו על הציבור לפרנס ולכלכל אותו שאז צריך מישהו שינער אותו? הבנת את ההבדל???
איש?21.08.23
על זה נאמר קשוט עצמך תחילה....טענה שלא מעניין הויכוח מצאת "ניגוד עינינים" מזעזע..חחחחח
דעת תיירה22.08.23
35
הלוואי וירבו כמותו, איזה מוזר שדברים פשוטים וישרים שהתורה אומרת אותם, צריך להיות אדם אמיץ ולהגיד אותם, יישר כוח לרב
אחד העם 21.08.23
34
ה"רב" מחרטט ת'שכל באנגליה ובצרפת יש פירות ביאושים שרק רמב"ש א' מתחרית בהם! ודווקא בגייטסעד ולייקווד יש דור שני של בני תורה יראי שמיים בזכות ההורים ששקועים בתורה.
כלייבל השב אל קיאו21.08.23
ליקווד שאמנם יש בה המון אברכים, היא העיר החרדית עם הכי הרבה "עולם הזה"
חחח מתי היית בליקווד בפעם האחרונה???21.08.23
לפני חודש וחצי וכחוצ"ניק לשעבר אני יכול ללמד אותך דבר או שניים על קהילות חו"ל והמצב המזעזע בקהילות העובדים שם יש הבדל מסויים לגבי צעירים שמשתלבים בעסק המשפחתי אבל ודאי לא באלו שיוצאים ללמוד מקצוע וכדומה
אברך21.08.23
אחחח, איזו תגובה מעודנת כיאה לתלמיד חוכעם כמוך, ממש שפתיים יישק, תענוג לקרוא קללות וחירופים של פרי לא רקוב כמוך. אתה האתרוג שבחבורה, אשריך
בן תיירה מעודן23.08.23
33
שילכו לעבוד ובלילה ללמוד בדיוק כמו בח'ול ובלי תירוצים שהתורה היא כל חייהם הכל " חארטה " אחת גדולה ודי להושיט את היד לתרומות
שילה21.08.23
32
מזל שיש גדולי דור שלא כל אחד יחליט מה שבא לו....צריך לשמוע לגדולים
מזל מזל21.08.23
31
מדוע הניחו מן בצנצנת לדורות? ומה כוונת המשנה : כל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול דרך ארץ?
מאיר21.08.23
30
כל מה שהוא אומר זה אמת לאמיתו, וזה דברים פשוטים
בק21.08.23
29
צריך לשים לב לנקודה מהותית. שוק העבודה בארץ מצפה מאנשים להיות ״מונחים״ בעבודה. עבודה מ9 עד 5 לא מספיק ולכן מי שעובד מאבד את הקשר ללימוד. בחו״ל אין עבודה או טלפונים הקשורים לעבודה מחוץ לשעות העבודה וזה הבדל עצום.
בן חוץ לארץ21.08.23
28
אשמח שישאלו את הרב, שמא ישנו חילוק בין חול לכאן, שכאן כל הסביבה שלך היא יהודית, רק שחולקת עליך, לעומת חול שאתה מיעוט שלא קשור אליהם בכלל. ממילא הזיקה כאן לכלל הציבור גדולה הרבה יותר וממילא הסיכוי לשינוי גבוה
ליאור21.08.23
27
הרבה אברכים לומדים מספר שעות ולא מצליחים לצאת ממעגל העוני ... וגם כשמעיזים לצאת בגלל חוסר השכלה אין להם אופציות העבודה פשוטות עם משכורות נמוכות שגורמות לפרנסה בדוחק ודימוי עצמי נמוך
מני21.08.23
26
שאלה תמימה - למה קבוצת העובדים (בהכללה גסה) שלא בכולל, אוטומטית החצאית קצרה, הגשמיות תוססת, הנופשים מנקרי עיניים, האייפונים בולטים? לדברי לייבל, הם בדיוק כמו האברכים, חוץ מכמה שעות לימוד? אז למה אני מזהה מרחוק?
אני21.08.23
25
אם תתגבש "קהילת חרדים עובדים" בסדר גודל של חסידות גור בהנהגתו היא תתפח למימדים עצומים אח"כ ותשנה את המאזן והסטיגמה של אורח החיים במגזר
בן תורה21.08.23
ציבור פחדני שאפילו אם יגור בעיר שורצת עכברושים ימשיך להצביע למי ׳שהגדוילים יגידו׳!
הלוואי21.08.23
24
לנשום גם צריך לבקש רשות? מה עם לאכול? לישון? דיי כבר עם השטות הזאת שצריך אישור לפרנס את המשפחה, זה חובה גם מכורח המציאות וגם על פי התורה, תמשיכו להתעלם מפרקי אבות, יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, עשה תורתך קבע ומלאתכך עראי, כל תורה שיש עמה מלאכה וכו'
דניאל21.08.23
23
לאיפה אתם שואפים???? שלא כולם יהיו אברכים?? שהציבור שלנו יהיה יותר מודרני???? חס ושלוםםםם
יאיר20.08.23
22
הליטאים זה "דעת תורה" של ראשי ישיבות , ולא של פוסקי הדור שיודעים להכריע מתוך היקף לאמיתה של תורה
אלי20.08.23
21
מתי ישנו את הנוסח בכתובה? היא ולא הוא מתחייב לפרנס
חיימלה20.08.23
20
אמר אביי -הרבה עשו כר" שמעון ולא עלתה בידם כר" ישמעאל ועלתה בידם. פירוש דרך הרבים היא לצאת לעבוד ולא לחיות על חשבון הציבור דרך המעטים ואלו רק העילויים והמנהיגים הרוחניים של הדור להקדיש את חייהם ללימוד התורה . אצל הציבור החרדי המצב הפוך.
משה20.08.23
יש להוסיף בשם שלך יעקב
המכוון22.08.23
19
אי אפשר לזלזל באלה שיושבים ולומדים אפילו שאין להם טעם לימוד ואפילו שזה 5 6 שעות אולי הם יכולים לעבוד בשאר השעות אבל שיעזבו את הכולל זה שאלת רב ולכן אי אפשר לקבוע בצורה כללית כל כך שיעזבו ואני רוצה להזכיר שהקבה נתן את התורה לכל יהודי גם ליהודי שאין לו אש והוא מחויב ללמוד כפי כוחו
חסיד20.08.23
ודאי שחייב. אבל כמו שהוא אוכל, וכמו שהוא ישן, ולא משאיר את זה לאחרים, כך עליו לדאוג לפרנסת בני ביתו, ולא להזדקק לבריות.
גדי22.08.23
18
ככה זה גרוש
בושה20.08.23
ככה זה תגובה בגרוש
נו שויין22.08.23
17
חכם משה צדקה שליטא גם אמר לי שמי שראוי להיות אברך הוא מי שלומד בחשק ויש לו תאווה לזה ומי שלא ילמד שעתיים בלילה . לא מכיר את הרב לייבל אבל מה שהוא אומר זה סטנדרט שום דבר לא ישיבתי או מקרר אברכים
ספרדי20.08.23
16
דברי אמת . אבל צריכים הרבה זהירות ודעת תורה . צריך להתאגד למקומות עבודה כשרים וקביעת עיתים כמו בחו"ל. והשם יעזור
יוסף20.08.23
15
כן אחזו כל השנים כל כלל ישראל עם גדוליהם
Beck20.08.23
14
מאוד פשוט ברגע שהוא יבין שיותר לא יקראו לו להתגייס,ולשרת את העם שלו!!! זה בדיוק הזמן שיוכל לצאת לעבודה.!!! חרדיפ.פרזיטים ונצליח רק חבל שאתם רק לומדים ולא מקיימים את מה שכתוב !!!! כי תצא למלחמה!!!!
אני20.08.23
13
יתכן שחלק גדול מהבעיה נמצאת דווקא אצל האלו שיוצאים לעבוד שהם מרגישים דחויים ללא סיבה, כביככול פתאום הם לא קשורים לתורה.. אדרבה שיכנסו לבית המדרש בערב יקבעו חברותא ויראו שמקבלים אותם ומחבקים אותם, מניסיון.
אני 20.08.23
12
הזוי שבן אדם לוקח על עצמו אחריות של חיי נצח, קצת ענוה לא יזיק...
ישי20.08.23
11
קצת חוצפה לדרבן גברים לשבת בכולל ולהתבטל ולעשות כאילו ולחשוב מחשבות שלא תמיד הן טהורות ובינתיים לשלוח את האשה לעבוד ללדת ילדים לגדל אותם ולטפל גם בפרזיט שמגיע הבייתה מההתבטלות ,
ש.ד21.08.23
10
גדלתי בבית של מחסור גדול ועצבים גדולים סביב הנושא הכלכלי. בגלל שלא קיבלו את אבא שלי לשום עבודה שלא כוללת בתוכה שבתות. היום אני עובד בשבת רק בשביל שלי לא יהיה את אותו המחסור. הדת הזאת דפקה לכולם ת'מוח.
טורק דלת ומהעוצמה נפתח חלון...21.08.23
השם ירחם עלינו.. אתה גם הבן של הקב"ה
יוסף21.08.23
ואני אסטרונאוט!!
המכוון22.08.23
זה נורא ואיום. מקווה שאתה מגזים. אנשים מוצאים עבודה ופרנסה גם מבלי לחלל שבתות.
גדליהו22.08.23
9
אברך שלומד 6 שעות או 5 שעות ביום צריך לעזוב את הכולל, כי הוא לומד 10 שעות? אוזניים תצילנה. יש לך מושג לערך של כמה שעות של תורה?
יהודי21.08.23
8
קצת שפיות בתוך עולם של תוהו ובוהו
ברוך שמסר עולמו לשומרים 21.08.23
7
צודק!!!!!!!!!!! אברך הלומד 5 שעות מפוזרות במשך היום ואשתו עובדת עד 7 בערב, והוא המטפל בילדים? האם יש לכך הצדקה. הלא הוא התחייב בכתובה לפרנס ולא האישה!!!!!!!!!!!!!!!!
ליטאי21.08.23
6
כל חכמי התלמוד עבדו בעבודה כלשהי. רבי יהודה הנשיא היה אדם עשיר ובעל אדמות ורכוש ויותר פיקח על העובדים. כל השאר, היו בעלי מלאכה!!!
יעל21.08.23
5
סוף סוף דיבורים לעניין. רב עם ראש על הכתפיים שמבין את צורך הדור
אלישבע21.08.23
4
מעריץ את לייבל שלא פוחד מהממסד ואומר מה שהוא חושב. חולק עליו לגבי המצב בחו"ל, כמות הנושרים שם, וכמןת ה"דתיים" שלא שומרים מצוות היא הרבה יותר גדולה מאשר אצל החברה השמורה בארץ!
דגל21.08.23
3
לדבר אחד מותר לבטל תורה, ומזה? זה להסתובב עם בחרה שנים ולבדוק האם היא באמת מתאימה לי?! או שזה לא זה, ועדיין אני צריך לחפש בכל הארץ כדי למצוא את המתאימה לי...
מעניין21.08.23
2
האם יש מי שכתב ספר הלכה שעד היום שנסמכים עליו שלא פירנס את עצמו אם זה בתפקיד רבנות או מקצוע אחר? אלה הלומדים כתורתם אומנותם כל היום מה התוצרים שלהם? איזה ספר יצא מהם ברמה של משנה תורה או שולחן ערוך? מעל 100 אלף לומדי תורה איפה התוצרים החידושים ?
שאלה23.08.23
1
רק רוצה להבין איפה מופיע איסור ללכת לעבוד לכתחילה שצריכים היתר
יוחנן הסנדלר23.08.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24