כיכר השבת

ל"ג בעומר על פי ההשקפה הליטאית: לימוד תורה

במקום לנסוע למירון, הרב אלישיב היה יושב בבית ולומד, "רבי שמעון נמצא במשנה" היה אומר לסובביו. עו"ד הרב דב הלברטל על יום ל"ג בעומר, וההשקפה הליטאית (דעות, חרדים)

115
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ט"ו באייר | 25.04.13
עו"ד הרב דב הלברטל
עו"ד הרב דב הלברטל (צילום: קובי ישעיהו)

בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת התופעה הרואה בחגיגות ל"ג בעומר מצווה גדולה וכמעט מחויבת. לא ירחק היום, ובו נתבייש אם לא נטלנו חלק בעליה לקבר רשב"י ובהילולה הכרוכה בה. כל זאת בגיבוי מסיבי ואוהד של כלי התקשורת החילונים והדתיים.

איני בא לפגוע חלילה במסורת רבת השנים לעליה לקבר, להדלקות ולתפילות, אך בשנים האחרונות התופעה חורגת מרמת חשיבותה ומגבולותיה הראויים.

כל התייחסות לתופעה מעין זו, דורשת התבוננות בעמדתם של גדולי ישראל לה. באחת משיחותיו אמר הרב ש"ך כי חגיגת ל"ג בעומר אינה מצווה גדולה וכי החזון איש היה מהדר גדול במצוות ואם היתה זו מצווה גדולה, הוא היה מקפיד עליה והיה גם הוא עולה לקבר רשב"י. גם הרב אלישיב נשאל פעמים רבות מאוד על כך, בפרט בשנים האחרונות עם התגברות התופעה. תשובתו ניתנה בניסוחים שונים: אני מעודי לא הייתי שם; רבי שמעון נמצא במשנה ,וכדומה.

ל"ג בעומר במירון, הרב אלישיב לא היה שם (צילום: פלאש 90)

ואם החזון איש, והרב ש"ך והרב אלישיב וראשי הישיבות ועוד גדולים רבים אחרים ראו את ל"ג בעומר כיום שיש להדגישו רק בהתחזקות בלימוד, מה נענה אחריהם? מה כל הנהירה לשם וריבוי הטקסים שאין להם דבר עם עולמם של גדולי עולם אלה, שעיצבו את דרכה של תורה ואת עולם הישיבות בארץ ישראל?

ההמוניות המקיפה את היום - מאיימת על מרכזיות לימוד התורה

יש להניח שהסחף הגדול והמגמה המתפתחת הרואה בחגיגות ל"ג בעומר בקבר רשב"י כמצווה מחוייבת, נובעת במידה רבה גם מכך שהציבור החילוני, המחפש זהות יהודית ואינו מוצאה כראוי, מוצא לנכון לקיים מצוות על פי נטיות הרגש, שאינן תובעות מחוייבות אמיתית.

כמו כן, האפשרויות הקלות להגעה למקום ותיקונים שנערכו למכשולות רבים מעודדים ותורמים לתופעה. כלי התקשורת למיניהם נרתמים לטפח את הסחף, במישרין או בעקיפין, תוך תיאורים מתמשכים ומפורטים על חגיגות היום, וראיונות עם אישי ציבור ורבנים על החשיבות העצומה לעלייה לקבר ולכרוך בה.

ההמוניות המקיפה את כל חוגי הציבור הדתי בחגיגות אלה, מאיימת על מרכזיותו של לימוד התורה ועל ההבנה כי זה רצונו האמיתי של רבי שמעון בר יוחאי, ולא הפיכתו של היום ליום הילולה שאינו מקובל על מעתיקי השמועה ומעבירי המסורת.

אני כותב כל זאת, כי נדמה לי שאפילו הפסיקו לדבר על כך.

תוכן שאסור לפספס
115 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
72
א. מאוד מעניין אותי היכן הלברטל למד להיות עו"ד, האם באוניברסיטה עם חילונים וכו' או באחת המכללות וכדו' או לבד, מעניין שיכתוב פעם על זה ואיזה 'גדול' נתן לו גיבוי לכך. ב. לעצם הענין של היום הקדוש ל"ג בעומר, שיעיין בקונטרס 'הילולא דרשב"י' המופיע בתוך ספר טעמי המנהגים ויראה שהפוסק הגדול 'הבית יוסף' עלה
שלום25.04.13
71
בעיצומם של ימי ספירת העומר בהם נוהגים מנהגי אבלות שונים, מופיע ל"ג בעומר – יום שמח וחגיגי. את ל"ג בעומר (החל כל שנה בתאריך י"ח באייר) מציינים בין היתר בהדלקת מדורות, במשחקי חץ וקשת ובעליה לקברו של רבי שמעון בר יוחאי שבמירון. בערים רבות בארץ ובעולם עורכים 'תהלוכות אחדות', אירועים בהם ילדים מכל החוגים
אחדות ישראל25.04.13
70
זצל!
גיימס הטפילד25.04.13

הצגת כל התגובות

69
רשב"י ציווה במפורש לשמוח בשמחתו ביום זה, מי לנו גדול מהאר"י ז"ל שהיה מקפיד לעלות בכל ל"ג בעומר לציון הרשב"י, לרקוד ולשמוח שם, וידועה ההתמדה ולימוד התורה של האר"י ז"ל ולא רק בקבלה אלא גם בנגלה!
חיים 25.04.13
בזחילה.
משה חי26.04.13
68
שבו איפה שאתם,תעשרו את המלח,סוכר וכו' .אתם לא חסרים במירון.
עם שפוי25.04.13
67
היסוד לכל המנהג הזה הוא מדברי האר"י הקדוש. בדורינו עם התרחבותה של תורת הקבלה לשיטותיה בשילוב מנהגי האר"י והעליה לציון הרשב"י כל אלה הפכו יום זה לחגיגה גדולה. בפרט שיש צרות רבות לכלל ולפרט וצריכים עמך ישראל ישועות גדולות. רשב"י והאר"י היו מלומדים בניסים ותקוותו של כל אחד שתפילתו תתקבל ותהיה לו סיעתא
מוישי25.04.13
בחור טוב
שלוימי26.04.13
66
1. למה יש חופש בתלמודי תורה (כולל הליטאים) ביום ל"ג בעומר? 2. מדוע לא הזכרת את דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, שכותב שעדיף לא לעלות למירון בל"ג בעומר?
מגיב25.04.13
65
להילולא דבר יוחאי... זה כתוב איפה שהוא לא? או שמצאת "פרצות" אדוני העו"ד.
רועי25.04.13
64
לא היו "גדולי עולם אלה, שעיצבו את דרכה של תורה ואת עולם הישיבות בארץ ישראל"? למה אתה מייחס רק לליטאים את התורה? או את עיקרה ומרכזיותה? די! נמאס. ברור שחילוני לא ירצה להתחבר לאנשים שתופסים מעצמם! מאליטות! לכן הוא הולך למקום ש'עמך ישראל' הפשוטים והישרים נמצאים בו. רחמים על הה-ש-ק-ו-פ-ה הקדושה...
עמ"י חי25.04.13
63
איפה שיש מחלוקת בין יראי ה', שם תמצאו את הלברטל
יהודי28.04.13
62
מותר גם לנסוע למירון בל"ג בעומר, יחד עם כל שאר בני ישראל. אין טעם להחיות את ההתנגדות, כל המתנגדים האמיתים מתו מזמן. ואם יש זמן לקרוא בבוקר יתד, הרי שעל "ביטול תיירה" אותו מתיימר למתנגד כבר לא מקפיד...
אוֹריין28.04.13
61
במקום לנסוע למירון, הרב עובדיה יושב בבית ולומד
ולומד25.04.13
60
דב אם היית רציונלי אמיתי אז היית או אגנוסטי או אתאיסט,די לעשות מהליטאים כאילו רציונליים אדם שמאמין במשהו הוא לא רציונלי אין שום הבדל בין כל סוגי האמונה בסופו של דבר כולם מאמינים ולא יודעים ואמונה היא מעין ההפך מרציונליות.
ספקן25.04.13
59
ב'ישורון' טו מביאים הרבנים ר' משה אייזיק בלוי ור' נחום זאב רוזנשטיין גוף כתי"ק של רבנו החיד"א [שטרם נדפס] שמרן הבית יוסף רצה לבטל את המחולות בקברו של רשב"י: "בימי מרן הסכימו שלא יעשו ישראל . . מחול בל"ג לעומר על ציון רשב"י . . ונראה למרן ובית דינו שחס ושלום זלזול שאוכלים ומרקדים, ונכתבה הסכמה ולא נח
יצחק15.05.14
58
מגוחך ממש, לבדוק את רמת הידע התורני של ר' דוב הלברטל [שבכל מקרה מן הסתם עולה על כל המגיבים] בשעה שר' דוב שיחי' מבטא נאמנה דעת כל עולם התורה שאינו חסיד [ולא דווקא ליטאי, ידוע היטב יחסו של החתם סופר לנושא ההילולא ודי בזה ליודעי תורה]. מגוחך גם להכנס לויכוח עם גולשים, שרמת ידיעותיהם בנושא היא אפסית,
חרדי28.04.13
תמיד אצל חסידים תלמידי הבעש"ט נ"ע תפסה ההילולא את המקום המרכזי אפילו יותר ממה שהיא זוכה לו היום!
רון15.05.14
57
מנהג זה הוא יחסית חדש שהתפשט מאוד בדורות האחרונים על ידי תיקשורת והמוני עם הארץ. אין לו יסוד לא בתלמוד לא בגאונים ולא בראשונים, אלא המצאה של מיעוט של מקובלים מחוללי ניסים פועלי ישועות עושי נפלאות מן האחרונים בעולם האמת הכל ישתנה. עליונים של היום למטה, ותחתונים של היום למעלה. ודי לחכימא.
בן תורה26.04.13
אתה שלועג למנהגים של יהודים קדושים במקום לדון כמו שכתוב בתורה והרי רואים שהרבה דורות יהודים ירא שמים ותלמידי חכמים קיימו את המנהג הזה וישראל בני נביאים ומזליה חזי וזה שאתה רואה בעין רעה וגיאות נורא ושנאה רק מראה מאיפוא השורש שלך ושהתורה שלך היא עבודה זרה שכל האומר אין לו אלא תורה זה לא תורה, וכל הפו
יהודי פשוט28.04.13
לעמוד דום בצפירה
James01.05.13
אתה בעצמך עבודה זרה, נראה אותך בין עושה ניסים פועלי ישועות עושי נפלאות. הרבי הקדוש רבי ישראל מרוזין זי"ע קנה בדמים מרובים את הזכות להדליק את המדורה על קברו של התנא האלוקי רשב"י זי"ע.
יצחק16.05.14
56
תראו את הדוב הגנוב בראש הסה מי אתה בכלל?! חחחח עורך דין עאלק
יעע26.04.13
55
נמצאנו למדים מה חושבים מאות אלפי אנשים על אותם שאתה מחשיב "מעתיקי שמועה".... מאות אלפי יהודים מהארץ מהעולם באים לחגוג את חגה של פנימיות התורה! ובכך הם מראים מי באמת הם מעתיקי השמועה! אלו שדואגים להפצת פנמיות התורה!
מעתיקי השמועה26.04.13
54
עוד יחשבו שכל מילה שלו היא בשם הרב אלישיב. די!! עזוב אותנו במנוחה!
אבי05.05.13
53
רובם של גדולי ירושלים בעבר, לא נסעו למירון. הרשימה ארוכה. הנהירה למירון הוא דבר חדש
אורנשטיין26.04.13
52
הסיפורים ידועים שמי שניסה לבטל המנהג לא הוציא שנתו גבאי בבית הכנסת של הט"ז מחה בשמש על כך שהירבה בנרות ולא הותיא שנתו לכתב הטיפש היזהר והישמר
אילן26.04.13
51
אלישיב בעצמו! הרב אלישיב לא הכיר את הלברטל! הוא מדי פעם הגיע לשיעורים כשהרב אלישיב נהיה אדם חשוב ותמיד ניסה להתבלט על ידי שאלות, אך דא עקא השאלות ששאל הוכיחו על אי הבנה מוחלטת של נושאי השיעור!
לפני עשור ומצטט25.04.13
50
לא צריך .אל תבואו. תנוח דעתך שהנחת את דעתך.
שימי25.04.13
49
הגיגיך. מספיק הבנו שאתה מטומטם בעימוד שלך מול הרב ברוד. שלום שלום ואל תבוא לנו גם בחלום
משה25.04.13
48
למותר לציין כי אדון הלברטל מינה עצמו לדוברו של הרב אלישיב זצ״ל וכל דבריו הינם הסקת מסקנותיו האישיות הוא רק שכח שהרב אלישיב ושאר הרבנים שהוא נוהג לצטט לא התראינו חדשות לבקרים לתקשורת ה״חכמה״הרבה שבדבריו מונעת משנאת האחר בלבד והכי טוב לטובת עם ישראל וגם לטובתו שיעשה מה שהרב אלישיב עשה שילמד תורה ולא י
יוסי29.04.13
47
נכון שצריכים לדעת מהי משמעות ל"ג בעומר
יענקל28.04.13
46
בבית . והתשובה היא . אם יש פה ליטאי אין צורך המזוזה . כנראה שאתה לא ראוי לצאת מהבית . ובבדאי לא למירון .
מוישי26.04.13
45
זהו סיפור על סגירת מעגל מרגשת של שלוחי חב"ד בזכרון יעקב, עליו ניתן להמליץ את הביטוי הידוע "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק". מספר הרב יוסף יצחק פריימן, שליח חב"ד בזכרון: "מדובר באנשים הראשונים שהכרנו עם בואנו לשליחות בזכרון יעקב לפני 16 שנה. האשה היתה המטפלת של בנו הבכור הת' מאיר. במשך הזמן
רבי שמעון25.04.13
44
ל"ג בעומר חל ביום י"ח באייר - הוא היום ה-33 לספירת העומר. ביום זה פסקו תלמידי רבי עקיבא למות. יום זה הוא יום ההילולא של הצדיק הגדול רבי שמעון בר יוחאי - רשב"י, מחבר ספר הזוהר. הוא ציווה לשמוח ביום הזה, ומאז נעשה יום הל"ג בעומר ליום שמחה. מאות אלפים עולים בו לקברו של רשב"י בהר מירון ושוטחים תפילה.
יהודי25.04.13
43
הרבי ר' שלמה מזוועיהל זצ"ל אמר של"ג בעומר זה הילולא, כלומר: חתונה. ובחתונה, מי שמגיע סימן הוא שקיבל הזמנה, אך מי שלא מגיע סימן שלא קיבל הזמנה... בלא להתערב בשיטות השונות של גדולי ישראל, העליה למירון היא משהו עילאי בלתי מוסבר העושה רושם כהכנה מסוימת לבוא הגואל ולכן זה הולך וגובר משנה לשנה.
וולף25.04.13
42
אפילו תורה אין לו.
דוב25.04.13
41
הבן אדם הזה המתיימר להיות ׳גדול׳ ובעצם ׳גדייל׳ (בחדר בלא מזוזה מוצאו) מבלבל את השכל וקובע לליטאים מה ואיך להתנהג. ברוך השם שהעליה לרשבי נכנס גם לחוג שחושב מעצמו כמעתיקי השמועה והמסורה ואני הקטן שואל איזה מסורת אתה מדבר?! אותו האיש מבני ברק וכו׳ וחבריו נכללים באמת בכל האומר אין לי אלא תורה וההמשך יד
יוסף28.04.13
40
מה אתה מתלונן ש"בשנים האחרונות התופעה חורגת מרמת חשיבותה ומגבולותיה הראויים". מי אתה שקובע? אדרבה זה מקרב את גאולה.
יצחק28.04.13
39
העומר תעלה את עצמך באש. מה איכפת לך, תנסה אתה לא תפסיד מזה כלום . אני חושב ש אח״כ מנוחה גדולה תבוא לעם ישראל .
פירומן26.04.13
38
למדו תורה ולא ביטלו זמנם בכתיבת דברי הבל באינטרנט. אז למה אתה כן?
שומר השקופה25.04.13
37
תפסיק תחפש לך משהו לעסוק בו אולי ספורט אולי חוג לקרמיקה אולי חוג לבלט
אלי25.04.13
36
ה"עסק" הגדול שעושים מרשב"י,זה משום שהוא כתב את ספר הזוהר-היסוד של פנימיות התורה. הליטאים לומדים רק נגלה,ממילא אין שום נפק"מ בין רשב"י לכל תנא אחר.
אסקשמים25.04.13
35
למרות שבאופן כללי אני חושב שאתה סוג של מוקיון שחי בסרט, אבל בנקודה זו אני מסכים איתך. אכן ישנן תופעות שליליות כמו הנהירה לאומן ולקבר הרשב"י ובכלל זה עוד הרבה מיסטיקה זולה שעלולות להפוך עוד כמה שנים ל"מצוות דאורייתא" בעוד עיסוק בספר כמו מורה הנבוכים ייחשב פסול ר"ל. עם זאת אני חייב להעיר לך שהציבור הל
מיזרוחניק25.04.13
ואת פרותיו אתה יכול לראות -מיזרוחניק. אדם שמכניס את התורה לרציו שלו -ממש כפי שעשו הגויים. ברשותכם אסביר לכם משהו-אין ספק שלאור הקשיים הקיימים כיום להגיע אזי למי שלומד במיוחד לומד בדביקות עדיף ללמוד.ללא קשר אם חסידי או ליטאי,אך מי שלא טוב שיבא לעומת שלא. האמת יש לאמר שמי שיש לו חלק בתורתו של רשב"י הו
כ26.04.13
34
לא הלך להשתטח בקיברי צדיקים אלא בקיברי אבותיו הבדל קטן אבל משמעותי
JAMES01.05.13
33
איך אני אוהב את הביטוי הליטאי הזה..
דב"ש27.04.13
32
מטומטם קטן
יוסי26.04.13
31
הרבנים הליטאים לא יקבעו לנו מה טוב ומה לא טוב... יש עוד גדולי תורה וצדיקים פי כמה יותר מהם שראויים להחליט לנו...
חסיד 25.04.13
30
שאמר שרבה הפריצות ביום זה והרוצים לעלות ילו ביום אחר
יצחק25.04.13
29
כל השנה חוץ מל"ג בעומר
אשר25.04.13
28
מצאתם לכם את מי להאשים החילונים "שמחפשים זהות יהודית" אולי ישנם גם ליטאים שמידי פעם לומדים תורה כדי "לחפש זהות יהודית" אולי "אנחנו אשמים" (אגב ליטאים מכירים שישנו פס' "אבל אשמים אנחנו" - מופיע בתלמוד...) בזה , אנחנו האחראים שלא דיברנו על זה מספיק ? לא נראה לכם ? אחר כך אתם לא מבינים למה מסתכלים אחר
אברהם25.04.13
27
מגדל בלורית ר"ל. יש פוסקים שסבורים שלגדל בלורית זה איסור דאורייתא ר"ל
יצחק28.05.14
26
דברים יפים ונכוחים. צריך להוסיף ולחדד את הדברים – מעבר לעדיפות שאין צורך להסבירה כלל, של לימוד תורה על השתתפות בהילולא, לדעת רבים וטובים עצם ההילולא אינה מקובלת. אין צריך לומר לשיטת החת"ס הידועה השולל לחלוטין את כל הענין, ואין גם צורך להביא כדוגמא את מרן הרב אלישיב. כל נושא העליה לקברי צדיקים, ובעיק
ירושלמי28.04.13
25
וחוצמזה, עם כל הכבוד לרבנים הנ"ל (ויש כבוד), האור החיים הקדוש טרח לעלות לציון הרשב"י ולא טען שזה ביטול תורה. בקשר לבעיות הצניעות, אולי אתה צודק, אבל מספיק עם כל ההתעסקות במושג ביטול תורה, בעוד שאתה כותב טורים באינטרנט!
רז26.04.13
24
ומה שבאמת הוא רצה לומר הוא שאני אשכנזי קרכמו סלומון מעושן ולא נראה לי כל הרגש הזה שספרדים מוציאים וכל מה שנראה לי טיפה יותר מרגש מרגל קרושה אני פוסל תקלוט אנחנו ניצחנו הנוער שלכם מאס בדרך שלכם ובוחר בשבתות לבוא אלינו כדי להרגיש שייך בלי ביקורת מאשר לחזור בשבת חופשה לביתם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסל
כפיר26.04.13
23
הרב אלישיב גם לא היה גזען וגם לא הלך ללמוד עריכת דין. מר הלברשטל
גבי26.04.13
22
לא השחית את זקנו, לא גידל בלורית, לא נסע לים, לא טייל בפרקים, לא הסתובב בקניונים, לא לבש חליפת אופנה של גויים, לא בזבז ימים לקנות עניבה, לא בזבז שבועות לקנות נעליים, לא קילל, לא התעסק בשינאת חינם, לא קרא את היתד. הוא היה ירא שמים, הוא היה עניו, הוא אהב יהודים. איך חצוף וגס רוח שכמך מדבר בשמו הקדוש.
כל האמת26.04.13
21
צודק מאה אחוז וזה בדיוק מה שהרגיז את הליטוועקס שלגלגו על הרבי מחב"ד שטען כל הזמן ש"המעשה הוא העיקר" כי מצווה גוררת מצווה וברגע שעושים מעשה טוב אחד מקבלים על כך שכר משמיים ומורידים אור רוחני לעולם...ולכן כל היום מדברים על התורה ולא לחינם גם קראו למפלגתם "דגל התורה"-כלומר מי שלא מניף את הדגל של התורה
יוסי25.04.13
20
הספרים הקדושים ה"י רח"ל.
בני תויירא25.04.13
19
קשוט עצמך!!
הלברטל דמגוג30.04.13
18
בקורס תורת המשפט, בקריה האקדמית אונו פשוט מסלף את דברי הרמב"ם והפך את הדברים לפילוסופיה זולה של טיעונים אקזוטים סקסים. תעשה טובה לעצמך בסך הכל ישבת בביתו של הרב אליושיב אל תעביר בשמו דברים, אם דבריך היו נעימים לאוזנים ונכונים היינו מקבלים אותם ממי שאמרם, מפני שלא כך הם פני הדברים אתה דואג להזכיר בכל
ווזבוז26.04.13
17
הוא סובל משריטה נפשית משחרר איזה שטות כולם קופצים וזה עושה לו את היום רחמנות עליו
הוא מזוכיסט26.04.13
16
מי שם אותך לדוברו של מרן הרב אלישיב? מי נתן לך את האומץ לדבר בשמו או לצטט את דבריו בעוד אתה לא מאמץ את אותם דברים. יהודים פשוטים עולים להתפלל על צרותיהם , ואתה חושש על היום שתתבייש ?? כחרדי לטאי אני אומר מעל במה מכובדת זו.. אתה לא דוברו של הציבור. אתה לא דוברם של גדולי הדור, ואם אתה בודק מה עשו גדו
אבי25.04.13
15
אבל אל תזלזל בגדולי עולם שכן נהגו לנסוע, ודוקא בעסק גדול, כמו האר"י הקדוש והאור החיים הקדוש וכו' עד לזמננו אנו..
יחזקאל25.04.13
14
אבות
יוסף30.04.13
13
שום משמעות להשתטחות ליטאי שנוסע למירון עובר בלאו מדאוריתא !! חסיד שנוסע למירון מקיים עשה דאורייתא לכן הכי טוב להיות חילוני :)
James28.04.13
12
הוא היה נדיב הדב הזה. שם המשחק במירון הוא ח"י רוטל של וודקא ושום דבר אחר.
מנדלל26.04.13
11
כשמחלפים כיפה כמו שמחליפים גרביים מכל סמרטוט עושים "סמיכה" הרב מהמרכז לחינוך דתי (הציוני)
קולרבי26.04.13
10
הוא מדמיין שהאשכנזים המציאו את האייפון הוא מדמיין שכוזרים או עשרת השבטים הם אלה שמנהלים את עולם התורה צריך אשפוז דחוף השטעטלה הזה
שי26.04.13
9
כל הליטאים והגדויילים שלהם הולכים בדרכי החסידים היום. כל הגדויילים מתנהגים כאדמורים, מחלקים שיריים מחלקים ברכות, לא עושים את הדבר הכי קטן בלי ההסכמה שלהם, נוסעים לקברי צדיקים, הרבה התחילו לגדל זקן, לא מגדלים בלוריות, הולכים למקווה כל יום, לומדים תורת הקבלה ותורת החסידות, הפ פשוט ראו שהדרך שלהם פשטה
חסיד ליטאי26.04.13
8
ראשית, לי לא מובן, מי מינה את הלברטל לדובר של הרב אליישיב, שהוא מדבר כאילו הוא דוברו. לדעתי אפשר להתייחס בספקנות גדולה מאוד לכל ה'ציטוטים' שלך אותו. שנית, שימו לב לתופעה שחוזרת על עצמה אצל מר הלברטל: פעם אחר פעם, הוא מנסה ליצור, להחליט ולמנות עבור כלל הציבור החרדי מי הם 'גדוילי הדור'. תמיד הוא מד
דוב25.04.13
7
לא ביטול תויירה
שך מט25.04.13
6
הליטאי , חדשות לבקרים ????? כל אחד שם הוא מאן דאמר. אתם ירדתם לאשפתות . רצויי לעשות בדק בית דחוף . לא חייב לדחוף את האף , לכל חריץ פנוי . תשתנו . שונאים אתכם רק בגלל העסקנים שלכם . ויש לכם הרבה . כל אדם3 הוא עסקן .
המיישייב26.04.13
5
תתבייש לך. אתה מייצג את הרב אלישיב במקום שהוא הכי זעק נגד זה!???
רב אלישיב התנגד26.04.13
4
כנ"ל ליל הסדר, פורים, סוכות וכו'. ממש ביטול תורה, צריך לבטל את כל החגים ולהקדיש אותם ללימוד התורה. והלא זהו רצונו של ה' יתברך. טיפש!
כנסו!25.04.13
3
מהאריז"ל, כתבי האריז"ל, גורי האר"י, וכל גדולי הצדיקים במאות השנים האחרונות.
כופר בעיקר25.04.13
2
הארי הקדוש היה נוסע ומי לא דבר שני הרי שילשלת את השמפט האומלל שהתורה נמצאת רק אצל הליטאים עפ"ל אתה ממשיך באותו קו עקום דבר שלישי מרן הרב אליישיב זצק"ל לא למד משפטיים והוא גם לא התראיין לכיכר השבת....
שלומי25.04.13
יפה,ענית כסיל כאוולתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמי25.04.13
1
נמאס כבר מ"ההשקופה" שלך...לך תלמד,תעזוב אותנו בשקט.
בועז25.04.13
אולי גם יעניין אותך
חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפגנות פלג הרצפניקי"ם

אחרי העמימות בנוגע למיקום: כביש גהה נחסם ע"י הקיצוניים 

דוד הכהן | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

ורוממתנו מכל הלשונות

גלריית ענק: חג הפסח בצל האדמו"ר מסאדיגורה בבלגיה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם