כיכר השבת

מסע המועצת

מאחורי הקלעים; אנשי 'דגל' שואלים: מה מטרת המסע?

מחר צפויה להתכנס ועדת ההיגוי לישיבה סופית ומכרעת, ובינתיים, צפות שאלות על כדאיותו של מסע ההסברה החסידי. גורמים רשמיים ב"דגל התורה" מצהירים כל העת כי הגראי"ל שטיינמן עדיין לא קיבל הכרעה סופית בנידון, מאחורי הקלעים הם אומרים: "הגראי"ל מנסה להבין מה המטרה של המסע" • כל הפרטים (חרדים)

12
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ח בטבת | 21.12.13
האדמו"רים שהחליטו על המסע
האדמו"רים שהחליטו על המסע (צילום: באדיבות אלי סגל)

מסע המועצת החסידית: אחת השאלות המסקרנות בימים אלו את הרחוב החרדי, הינה האם מסע האדמו"רים ההיסטורי אכן ייצא אל הפועל.

כזכור, בשבוע שעבר במהלך כינוס המועצת, הוחלט ע"י חבריה לצאת במסע מחאה וזעקה בתפוצות על מנת ולעורר על רדיפת היהדות החרדית בארץ ועל גזירת גיוס בחורי היישיבות.

ההחלטה הדרמטית הובאה בכותרות ראשיות ביומוני התנועה כבר למחרת הכינוס, והיה נראה כי המסע ההיסטורי יצא אל הפועל.

אלא, שכאשר החלו הדיונים על מועד הנסיעה, וכן לגבי פרטי התוכנית המלאה. היו מי שסברו בקרב בתי האדמו"רים כי המסע צריך לשאת אופי מדיני-הסברתי ומסגרתו יש לנסות ולהיפגש עם אישי ממשל בכירים ואולי אף עם הנשיא האמריקני ברק אובמה בעצמו, כשאחרים סברו כי על המסע להיות בעל אופי יותר "פנימי" תוך פנייה לכלל היהדות החרדית בארה"ב ובאירופה ע"י עריכת כינוס בו יביעו האדמו"רים את מחאת היהדות התורתית בארץ.

סוגייה נוספת שהעיבה על התוכניות, הינה מידת השתתפותם של חברי מועצת גדולי התורה של אגו"י באמריקה בכינוסי המחאה, כאשר חלקם הביעו את דעתם כי המסע הינו מיותר ואין בו צורך. שאלה נוספת הינה מידת שיתוף הפעולה האפשרית עם חוגי סאטמר בקיום מסע המחאה. כשמחד, סוברים המצדדים לחיוב כי יש לכנס יחד את כל הגורמים שמסכימים להשתתף בהתנגדות לגיוס תחת קורת גג אחת ללא שום הבדל, ומנגד טענו המתנגדים כי חוגי סאטמר עלולים רק לקלקל ולהפוך את מסע המחאה לקיצוני ובוטה.

בסוף השבוע, החלו לעלות תהיות גם לגבי השתתפותם של חלק מהאדמו"רים במסע ההיסטורי. מלכתחילה היה ברור כי זקן האדמורים כ"ק האדמור מערלוי אינו צפוי ליטול בו חלק לאור גילו המופלג, וכן כ"ק האדמור מסלונים שאינו יוצא מן הארץ.

מאידך, האדמו"רים מגור, ויזניץ, צאנז ועוד, הביעו את נכונותם לצאת למסע ההיסטורי כשהאדמו"רים מבויאן ומסאדיגורה כבר יוצאים במהלך השבוע הקרוב ממילא לארה"ב. כך שמבחינת מרבית בתי האדמו"רים חברי המועצת המסע ההיסטורי יכול לצאת אל הפועל.

כ"ק האדמור מבעלזא, הביע במהלך ישיבת המועצת וגם בימים שלאחר מכן את דעתו בפני מקורביו, כי יש לעשות את המסע ההיסטורי תוך שיתוף פעולה מלא עם "המועצת" הליטאית של תנועת דגל התורה בראשות מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן.

באופן רשמי, מבהירים כל העת גורמים ב"דגל התורה" כי ראש הישיבה לא הביע עדיין הן את הסכמתו למהלך והן מצד שני את התנגדותו. לדבריהם, רק ביממה הקרובה הוא יכריע לכאן או לכאן.

ל"כיכר השבת" נודע, כי במהלך הימים האחרונים התבטא מרן ראש הישיבה כי ברצונו להבין מה התועלת שיש במסע, ועל מי מכוונים האדמו"רים להשפיע.

גורמים המעורים בנושא מסבירים ל"כיכר השבת" כי דעתו של הרב שטיינמן ידועה והיא לנסות ולפעול עד כמה שניתן בדרכי הסברה ושתדלנות ולא בדרכי מחאה והתקפה הנובעות מ"כוחי ועוצם ידי" ואינן מועילות בסופו של דבר.

"כשמתכנינים כזה מסע", מסבירים הגורמים, צריך לחשבן למה נוסעים, בשביל מה נוסעים, לאיזו מטרה, והאם באמת מפריע לאובמה נושא גיוס החרדים, על מי בדיוק ניתן להשפיע?" שואלים הגורמים.

לדבריהם, "ברגע שמרן ישתכנע שהמסע הינו תועלתי הרי שהוא ייתן את ברכתו והסכמתו ואולי אף יורה לראשי הישיבות חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה לשאת בו חלק ולהשתתף במפגשים ובעצרות".

מחר בשעות הבוקר צפויה להתקיים ישיבה בראשות ראש עיריית ב"ב חנוך זייברט בהשתתפות נציגי כל החסידויות בה תתקבל ההחלטה הסופית בעניין המסע ודרכי הפעולה.

גורמים בכירים בארגון המסע: "אין לנו ספק כי בסופו של דבר המסע ההיסטורי ייצא אל הפועל".

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
הראי"ל שטיינמן מב"ב מתנגד נחרצות לכל פעילות שהיא נגד הגיוס, ברם, "אמונת ההנהגה" זהו הדבר החשוב ביותר שקיים עלי אדמות, אשר לפיו יסגרו ישיבות וייגנבו עיתונים וכו', וכל המחלוקת הארורה שהמיט על עם ישראל. לכן, הוא מצידו יעשה כל מאמץ לטרפד את המסע, אך מכיון ששם בחזו"א 5 הרי יודעים את האמת שהם לא שולטים
קלינטון21.12.13
מי שהקים והחזיק מאז אי תפקודו של הגרא"מ שך את כל היהדות הליטאית זה הרב שטיינמן. עם עובדות א"א להתווכח, כל ישיבה מהישיבות של חוזרים בתשובה ועד ישיבות לנוער נושר, ובתווך הישיבות לבחורים מצוינים מכל הסוגים, מחברון קול תורה, ועד אורחות תורה וקריית מלך. הם תחת הנהגתו הבלעדית של מרן הרב שטיינמן. כמו"כ הסי
משה ברזני21.12.13
5
ככה נלחמים בצבא שמגן עלינו מקום המדינה ?! זה נובע מבורות בלבד
אלי21.12.13
צבא שכל כולו מלא בכפירה, חילולי שבת, פריצות, כוחי ועוצם ידי, מתנהל שלא על פי התורה. הוא מגן עלינו??? לומדי התורה הם שמגינים עליהם!!
יהודי מאמין!22.12.13
4
המסע הינו תוכנית ישנה זה זמן רב. שמעתי מכך לפני מספר חודשים מהוגי הרעיון, אך טרם יצא אל הפועל. עדיין מסופקים כיצד להוציא את הרעיון לפועל ולשם מה הוא יהיה. האם כנגד גזירת הגיוס בלבד או גם עקב הקיצוץ החד במוסדות הציבור החרדיים? חלק מהמטרה להיפגש עם בכירים בהנהגה האמריקאית זה בשביל להשפיע בנושאת תקצ
מבין הכל21.12.13

הצגת כל התגובות

3
מאי שנא מההפגנת החצי מיליון בשערי ירושלים? ומהפגנת עמנואל? וכי גזירת הגיוס פחות מימה שהפגינואז?? ואחרי כל זה עוד הם שואלים במה הם פשרנים!!!
יהודי מאמין!21.12.13
ההפגנות שציינת שגם אני השתתפתי בהם, לא עצרו את רדיפת החרדים בבג"צ וכליאת ההורים בעמנואל. מטרת ההפגנות הללו היו להראות שאנחנו על המפה לא מעבר לזה. משא"כ בגזירת הגיוס צריך לפתור את הבעיה והפגנות לא יועילו, ולבנתיים מי ששמע לדעת גדולי ומנהגי הדור, לא נפלה שערה משערות ראשו. תפסיקו לאיים.
משה ברזני21.12.13
גדולי ישראל שדיברו אז ממש לא השתמע ה"פרשנות" שלך כי אם בדיוק ההפך! ועד היום ניכרת ההשפעה של האפגנות האלו על התערבות הבג"צ בדת רק שהיום לצערנו פגה ההשפעה והם מרשים לעצמם שוב להתערב כמעט בכל עניין בגלל חוסר עמידה תקיפה מצידנו! וחשוב לזכור שבכל המערכות על קיום הדת מול המדינה הצלחנו רק על ידי הפגנות -
יהודי מאמין!22.12.13
2
ענין של כבוד מדומה!
אלי21.12.13
1
ההחלטה לצאת למסע בארה"ב נשמעת הזויה. מה ביכולתם של יהודי ארה"ב לעזור ? זה רק ירגיז את כולם
ט21.12.13
הרי בכל המערכות על קיום הדת מול המדינה הצלחנו רק על ידי הפגנות - לא היה כמעט כביש אחד שנסגר בשבת ללא הפגנות! ומיהודי ארה"ב יש השפעה גדולה על המדינה בגלל הדעת הקהל העולמית שזה יוצר וכן זה מבייש אותם מול המימשל, והמציאות מוכיחה שהרבה מהמערכות הצליחו בזכות שיתוף הפעולה של יהודי ארה"ב
יהודי מאמין!22.12.13
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24

עוגות מצה

האש במאקווא בערה במעמד אפיית המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24