כיכר השבת

שיעור בהבנת-הנשמע

הרב הוא מנהיג המקום, והוא זה שקובע את הכללים שלו. לעתים קורה שהכללים נשחקים. וזה מה שקרה בכפר חב"ד. והרב החליט להחזיר את הכללים ואת הכבוד למקום שבהנהגתו. האם הכללים נכונים? טוב ששאלתם. אבל מי אתם שתדונו בזה?? (טור אישי)

55
שם טוב מעטוף | כיכר השבת | ב' בסיון | 08.06.16
הרב מאיר אשכנזי. ארכיון
הרב מאיר אשכנזי. ארכיון (צילום: חיים טוויטו)

לא יודע האם בא לכם שיעור בהבנת-הנשמע, אבל אני חייב. וזאת בעקבות הכתבה שפורסמה כאן בכיכר. אז להוציא מחברות, ואנחנו מתחילים.

נפתח בסיפור. "מעשה שהיה" יכול להיות. הערשיל, היה ידוע בקרב אנשי הכפר שלו, כאחד שמציק ומטריד את כל מי שנקרה בדרכו. זה היה התחביב שלו. ולעתים, מעשי-הקונדס שלו, הגיעו עד כדי הרמת ידיים. יום אחד, בצר להם, סרו כמה תושבים לביתו של רב הכפר, כשהם מלאים תלונות על מיודעינו הערשיל. הרב, שכבר למעלה מעשרה תלונות הצטברו על שולחנו מתחילת היום, היה דיי בכעס, והפטיר: "חייבים לתלות אותו!".

מה שהרב לא לקח בחשבון, זה שעיתונאי חרוץ היה נוכח באירוע. "אני חייב לבדוק את העניין", אמר לעצמו אותו עיתונאי. "האם זה שהערשיל מציק ומטריד, זו סיבה מספקת כדי לתלות אותו בכיכר העיר?".

ללא בזבוז זמן מיותר, הרים העיתונאי החרוץ טלפון לרב הכפר הסמוך, ובפיו שאלת תם: "בכפר שלי יש אדם שמציק ומטריד את העוברים והשבים, האם דינו תליה?". "בוודאי שלא!", ענה הרב נחרצות. וזה ללא עיון בשולחן ערוך ונושאי כליו. כך בשליפה. העיתונאי החרוץ לא הסתפק בכך, ופנה לכל רבני הכפרים הסמוכים, ובפיו אותה שאלה גורלית. להפתעתו, הוא קיבל מכולם את אותה התשובה.

אינני יודע האם המשל כזה מוצלח, אבל את הנמשל מן הסתם הבנתם. לא יצא לי להיות נוכח באירוע בו המד"א דכפר חב"ד העיר לאלו שלא עומדים בכללים. אבל ברור, שכשהוא אמר "בעלך צריך לגרש אותך", הוא התכוון להדגיש את חומרת העניין, ולא להיפגש מחר ברבנות. כאילו, מה המצב?

מה שמגוחך בכל הסיפור הזה, זה שהמד"א דכפר חב"ד גם הוא מן הסתם באותה הדעה של הרבנים שהובאו בכתבה. אז על מה בעצם האייטם?

עד כאן בעניין הבנת-הנשמע, ועל יצירת אייטם ללא בסיס.

• • •

ולעצם העניין, שגם נדון כאן כמה פעמים, הפעילות של המד"א דכפר חב"ד לאכיפת כללי הצניעות בכפר שתחת הנהגתו.

הדברים פשוטים למדי. הרב הוא מנהיג המקום, והוא זה שקובע את הכללים שלו. לעתים קורה שהכללים נשחקים עם הזמן. וזה מה שקרה בכפר חב"ד במשך השנים. והרב המד"א, החליט להחזיר את הכללים ואת הכבוד למקום שבהנהגתו. האם הכללים נכונים? טוב ששאלתם. אבל מי אתם שתדונו בזה??

• • •

לסיכום, אנחנו רק יכולים להיות גאים שיש בקרבנו רב שאוכף את כללי ההלכה והמנהגים של הקהילה שלו. אשרינו שזכינו.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
״שלח ידיו בשלומיו(מי שמעיז לדבר כנגד גדולי התורה-שלומי אמוני ישראל-תורת אמת מעידה עליו שזהו מפני ש)חילל בריתו, וזה נכון הן ביחס לאלו שכותבים דברי נאצה כנגד חב״ד ורבותיה, והן ביחס לאותן נשים פרוצות ששמו להם כמטרה להלחם ברבני חב״ד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי08.06.16
35
כל הכבוד לרב אשכנזי,מוירבו כמותו בישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנדי08.06.16
34
מקללת אותו במקום לענות לו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני08.06.16

הצגת כל התגובות

33
אין בסמכותי לשפוט את הרב האם הוא צודק/לא צודק, ראוי/לא ראוי. אך אתה מנסה להציג את זה כאילו מדובר בפליטת פה, או איזושהי הגזמה כזאת, כשהוא לא באמת מתכוון אליה פשוט עובדתית: 1. הרב חזר על האמירות האלה כמה וכמה פעמים. 2. יש לו משנה סדורה (הלכתית) בעניין, והוא בכמה הזדמנויות בשבועיים האחרונים, הסביר אותה
אברהם08.06.16
32
תגובה יפה ונכונה. אולם, היא מתעלמת מן הברוטליות בה נעשים דברים ומן הטרור המושלט ברחובות. חוץ מזה, זה פשוט לא מתאים שגבר יחפש אחר הנשים שאינן צנועות מספיק כדי להעיר להן. אפשר למנות לזה אישה...
חיה08.06.16
31
צדיק
חיים חיים08.06.16
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הבנת הנקרא08.06.16
29
הכל הומצע
הרב08.06.16
28
רק נשים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james08.06.16
27
אני מצפה מרב שלא יצא בהצהרות חסרות תוכן וגוזמאות של ילד קטן. שיהיה שקול ומחושב. בנוסף - מה עם הלבנת פנים ? הרבנים מתחילים לאבד את זה וחבל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל08.06.16
26
שיסביר את עצמו
אורי08.06.16
25
תגידו, הרב הזה באמת כל כך צדיק? למה הוא לא מעיר לנשים על לשון הרע? הרי לשון הרע הזה אסור לכל הדעות, ולעומת זאת מטפחת זה דבר שמותר לפי רוב הדעות. דבר שני, מעירים לאישה על צניעות ע"י אישה, ולא רב גבר יעשה זאת. לדעתי, מדובר בשקר או רב שטועה.
רב08.06.16
בטח מהרמב"ם ג"פ שאתה לומד כל יום בדבקות.
דבר אחר11.06.16
24
פעם מינו את הרשלה לרב הכפר יום אחד הלך ברחוב וציפור שעמדה על חוט העירוב חירבנה עליו החליט הרשלה שחוט העירוב זה מפגע רציני לקח מספריים וחתך את כל חוטי העירב ובטיפשותו גרם לחילול שבת המוני גם במקרה דידן ברוב טפשותו של הרב במקום לשכנע שהנשים ילכו עם מתפחות הוא מכשיל את בחורי ישראל בהירהורים רעים
אברהם08.06.16
23
שזה מגיע לאייטם
חיה08.06.16
22
החסיד רבי מאיר אשכנזי שליט"א כל הכבוד לחב"ד שאתה הרב. ואתה עושה את שילוחתך נאמנה כל הכבוד שאתה עומד על מה שרב צריך לעמוד.
כל הכבוד לחב"ד 08.06.16
21
קודם כל הערה לכיכר השבת שנותנת לכל זב ומצורע להביע את דעתו הקלוקלת- שימו לב שלכל הפחות שפת הכתיבה, האיות וההתנסחות יהיו ראויים לעלות על הכתב שנית לאדון הכותב- גם אם התרופפו הכללים (שבכל מקרה לא הייתי מכנה זאת כך) יש דרך להגיד דברים מוטב לאדם להפיל עצמו לכבשן האש ולא להלבין פני חברו ברבים
הגזמתם08.06.16
20
ממתי מחייבים ללבוש פאה בשביל מה ??? בשביל למשוך עיניים של גברים ??? או בשביל להתחיל עם גברים ?? מה שהתכוון האדמ"ור זצ"ל זה שילבשו פאה אבל לא פאות כמו של היום של 35 סנטימ לפחות שזה ניראה יותר מושך משיער אמיתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד08.06.16
אין לנו אלא *דברי* בן עמרם
דבר אחר11.06.16
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד08.06.16
18
יש למגר את התופעות ובהם הפצת תמונות עם רבי משיח מלך עולם ועד. אגב זה מופיע כבר גם בערבית אנגלית ורוסית. העיקר להפיץ משיח שקר ולאסוף כספים רבים ברחבי העולם. עבודה זרה לשמה , גורמת לזעם ואי שקט בעולמות יום דין קרב ובא. ה׳ אל קנא אש אוכלה
עבד ה׳08.06.16
אבאלה תרגיע
דבר אחר11.06.16
17
הבעיה של הכותב היא שלדעתו היות שיש רב למקום זכותו לאכוף את הכללים הנכונים לדעתו. ובכן כותב יקר לא מיניה ולא מקצתיה , הרבנים בזמן האחרון מרגישים כאילו הם סנהדרין של 70 דיינים שיש להם זכות להיות השופט המשטרה והתליין ביחד . ופה הטעות שלהם . הם יכולים לדרוש מעל הבימה מה שנראה להם נכון , מעבר לזה זה רק א
בלי שם08.06.16
או ממניפיסט של המכון הישראלי לדמוקרטיה
דבר אחר11.06.16
16
השאלה מה דינו של רב שמתנהג כמו הערשיל בסיפורך !! וכנראה שצריך לומר אשרינו שזכינו ברב שנוהג כהערשיל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james08.06.16
15
גם אם רב המקום קובע כללים , אין זה ראוי או מכובד לצעוק על נשים ברחוב ....היה ראוי לזמן ללישכתו ולשוחח עם המדוברת , לשוחח ולא לצעוק. לא כך היא דרעה של תורה , -דרכיה דרכי נעם.ובדרך נאספות עבירות כמו אהלבנת פנים...צניעות... ואגב הרבי אמר ללכת בפיאה באמריקה בתקופה שנשים הלכו בלי כיסוי ראש וזו היתה בר
איילת08.06.16
הרבי הורה בפירוש ללבוש פיאה ולא כברירת מחדל! אלא כהידור! פאה יותר צנועה ממטפחת!
יהודי13.06.16
14
עלאק נעשה ונשמע
הרשל08.06.16
13
עושה את מלאכתו נאמנה
ישראל08.06.16
12
וחכמת חיים, אומרים ש....... בכל אופן: לכפר חב"ד מגיע שיהיה רב שהתמודד בבחירות באופן כזה שלכפר יהיה את הרב הכי טוב ולא רב מונחת שמעולם לא שימש ברבנות. אדרבה, שיתמודד ונראה אם יבחר. לדעתי אין לו שום סיכוי לזכות ברבנות. הרב הזה מקיים את מה שכתוב: "אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים" סופו של מ
רב מונחת08.06.16
תמיד שהיה בן ממשיך הרבי לא רצה בחירות. זה הרי נגד ההלכה. כל הבחירות שהרבי התייחס אליהם היו במקום שאין עדיין רב. לכן, לפני שאתה משוטט ומבלבל את המוח, שב ללמוד את הנתונים..
ארי08.06.16
המצחינה, יש לומר.
דבר אחר11.06.16
11
אליהם זה לא מקובל ויש דרכים להוכיח אנשים לא ראינו עדיין רבנים שארבו לנשים שחובשות פאה ואיימו עליהם יש ספרי הלכה שכל רב כותב את דעתו לכאן ולכאן
אני 08.06.16
10
לצאת בריש גלי נגד הרב ! איזו חוצפה ועזות מצח! מי אתה חושב שאתה?? עלוב נפש! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פריידי08.06.16
9
אם כל הכבוד להתנסחות המאמר דעה המפוקפק הנ"ל, ואם כל ההצדעה 'למטרה' כביכול שהרב מנסה להשיג. אין זה מתפקידו של רב לאכוף את ההלכה בפועל! ובפרט לא בענייני נשים, מלבושיהן וצניעותן. תפקידו של רב (כמובן שהוא בעל הסמכות המתאימות, וד"ל) זה להורות הוראה ולהתוות את הדרך לקהילתו. במידה ואשכנזי רוצה לעשות סדר בכ
כפר חבדי מציאות08.06.16
עזוב אתה את הכפר בבקשה. אם היית יודע איך הרבי התייחס לסמכות המרא דאתרא בכפר, לא היית פותח את הלוע שלך. גס וחוצפן
אבי08.06.16
8
יישר כח למד"א (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד08.06.16
7
אין לי צד בענין , אבל שולחן ערוך הרב פוסק שבתורה אין דין ירושה ,וחשוב להדגיש זאת כי בזמן האחרון ממנים רבנים בנים של, כמובן אין לי דבר נגד הרב שיחיה, ורק תורה היא ןללמוד אני צריך..
אליהו13.06.16
בירושה זה הלכה ידועה. נא לעיין יותר בעומק בבקשה.
משה15.06.16
6
עושה את מלאכתו נאמנה
ישראל08.06.16
5
אקטיביסט כאהרל׳ה ברק, להבדיל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הנרי08.06.16
4
כתבה שפויה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חני08.06.16
3
קודם כל צריך לדעת ולהבין שמה שהרב עשה זה לפי ההלכה, כי ההלכה קובעת איך צריך ומה צריך להיות מכוסה. וכך נהוג אצל חסידי חב״ד ולמי שלא נוח שילך לגור בכול חלקי הארץ.... ומי אתם אנשים שחיים על שמועות תבוא ותישפטו האם הוא צריך להיות רב, או האם הוא צודק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה08.06.16
2
כבר אין סובלנות להטרדת נשים. בשום איצטלה
לייבל 08.06.16
1
כתבה חשובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחת08.06.16
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 16:07

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15:02

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 11:08

ויחיה זרעם

רועה נאמן | האדמו"ר מצאנז גימגראד ערך טיש הילולא

חיים רוזנבוים | 10:48

באה שבת באה מנוחה 

על אף המצב המתוח בצפון | האדמו"ר מירושלים שבת בצפת 

חיים רוזנבוים | 09:19
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

חסל סידור פסח

חג הפסח בחצה"ק באבוב 45 | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 09:18

סיפור למוצאי שבת

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24

ויחיה זרעם

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

מאמר מיוחד

חלת מפתח: כל מה שאולי לא ידעתם על הסגולה לשבת זו

ורד שאלתיאל | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

ורוממתנו מכל הלשונות

גלריית ענק: חג הפסח בצל האדמו"ר מסאדיגורה בבלגיה

חיים רוזנבוים | 02.05.24