
רבי נחמן – תזריע מצורע
הגדול מחברו – יצרו גדול עליו?
מפרשת נגע הצרעת לומדים דבר נפלא:
אדם מגיע לַכֹּהֵן עם נגע בהיר כגריס, והכהן - מטמא, ואדם אחר, מגיע לכהן כשכולו פורח נגעים "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן" והכהן – מטהר, איך יתכן?
רבי נתן מגלה סוד נפלא בליקוטי הלכות:
גם מי בתחתית הירידה או הטומאה, יש לו פוטנציאל - להגיע לטהרה.
לצדיקים יש יצר הרע?
יש אנשים שנראים צדיקים 'טהורים' שהגיעו לדרגה גבוה, וסביר להניח שנותר בהם עוד איזה נגע אחד בהיר - "כִּי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן".
נראה שהם מושלמים, ושברו לגמרי את יצר הרע, ואין להם עוד מה לתקן את עצמם, אבל, דווקא מי שהגיע לדרגות גבוהות, עדיין נותר בו:
יצר הרע מזערי שלא מורגש, ממש כמו - 'נגע'.
ואם ימשיך לחשוב שהוא צדיק מושלם:
לא יוכל לתקן את ה'נגע', והוא – ישאר בטומאתו!
הגדול מחברו – יצרו גדול עליו
גם הצדיקים מנהלים מלחמה קשה עם יצר הרע, אומר מוהרנ"ת:
"מִלְחָמָה גְּדוֹלָה עִם הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת:מַלְאָךְ הַקָּדוֹשׁ, בְּחִינַת: גְּבוּרוֹת וְדִינִים".
וכמה שהצדיק זוכה יותר לשבור את יצרו, כך הוא:
זוכה - להמתיק מעליו את הדינים.
אבל, אם הצדיק לא מכיר ב'נגעיו', הוא:
לא יגיע לדרגות יותר גבוהות שיכול להגיע.
'נפלתי' – אבוד, אין לי תקנה?
מי ש'נפל' לדברים לא טובים, חושב בליבו:
שאין לו יותר שום תקווה לשוב לה' יתברך.
והוא - טועה ובגדול! ורבי נתן מגלה לו את - 'הפתעת' חייו!
הקב"ה נמצא איתך, גם במקום - הכי נמוך ושפל, במטרה:
להוציא אותך משם!
לא ניתן להבין את דרכי ה' והנהגתו, ורחמיו המרובים על בניו, ולכן:
גם מי שהגיע למקום הכי נמוך, יש - תיקון וטהרה!
"אֵין קֵץ וּגְבוּל לֶאֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ" – וגם, אין קץ לדרגות שהקב"ה מאפשר לכל אחד לתקן ולעלות.
תחקוק על לוח ליבך, הקב"ה נמצא איתי גם במקומות הכי נמוכים וטמאים:
"כִּי מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה".
אין מקום ש'נעלם' מה' יתברך
הקב"ה מחיה ומקיים את כל הבריאה, ולכן, הוא נמצא בכל מקום, והכל נעשה בהשגחה פרטית מדויקת, ואומר מוהרנ"ת:
"אֵין מָקוֹם וְאֵין טֻמְאָה - שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִמְצֹא גַּם שָׁם אֶת ה' יִתְבָּרַךְ"!
ודווקא, כשאדם מגיע למקום הכי נמוך, והוא מבין:
אין לו עוד לאיפה לרדת, והס"א - רוצה לגמרי לבלוע אותו.
דווקא זה - הרגע ה'מכונן' שהקב"ה מרחם עליו:
"וְשׁוֹלֵחַ לוֹ טָהֳרָה וְסִיּוּעַ מִלְּעֵלָּא"!
במעמקי התהום – מתנוצץ יהלום
הדיבור של רבי נתן, מזכיר את סיפוריהם של החטופים...
אומר רבי נתן, שדווקא במקום הכי טמא:
מתנוצצת לאדם ידיעה ברורה שהקב"ה איתו!
וכל מי שחווה זאת - יעיד על כך.
ודווקא משם - האדם זוכה לסיוע, ומתחיל לעלות, אומר מוהרנ"ת:
"כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ, וְלָשׁוּב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ".
ואף אם הוא לא מצליח לגמרי לשוב לקב"ה, הקב"ה עוזר לו:
שלא יאבד לגמרי בטומאה.
"אהבת עולם אהבתנו" – כולנו, ומכל מקום!
"אהבתי אתכם אמר ה'" - הקב"ה אוהב כל אחד מישראל, ורחמיו ורחמנותו גדולים מאוד מאוד, ולכן:
"לֹא אָמַר ה' לִמְחוֹת שֵׁם יִשְׂרָאֵל" - הקב"ה אוהב את עם סגולתו, מרחם וחומל על כל אחד מישראל 'באשר הוא שם', כי כל מטרת בריאת עולמו היא להיטיב לברואיו, וקל וחומר לכל יהודי, כי:
כל יהודי הוא - נזר הבריאה, בלי שום קשר למצבו הרוחני!
ולכן, גם אם אדם מגיע למקום הכי נמוך, התורה מעידה:
"כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב וְכוּ'".
הקב"ה יורד לאדם, כדי - להעלות אותו משם, ועל זה נאמר:
"רְאוּ עַתָּה, כִּי אֲנִי - אֲנִי הוּא".
תכלית הירידה להגיע – לתכלית העלייה
לפעמים דווקא כשאדם מגיע לתכלית הירידה, משם הוא:
"תַּכְלִית הָעֲלִיָּה, וְנִמְשָׁךְ עָלָיו - טָהֳרָה וְתִיקּוּן, מִמָּקוֹם שֶׁנִּמְשָׁךְ עָלָיו".
לא ניתן להבין את השכל האלוקי, כי:
"אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר".
תפסיק לחפש להבין דרכי ה' - תתחיל להאמין!
הקב"ה מבקש שתפתח לו פתח קטן, והוא יפתח לך את כל השבילים שמגיעים אליו.
הקב"ה מחכה לך, התקרב אליו!
ירדת? זה הזמן - להתחיל לעלות!
שנזכה, אמן!
0 תגובות