על פי רבי נחמן

מהפרשה: יכול להיות שגם לצדיקים יש עדיין נגע שצריך תיקון?

הגדול מחברו – יצרו גדול עליו גם הצדיקים מנהלים מלחמה קשה עם יצר הרע, אומר מוהרנ"ת: "מִלְחָמָה גְּדוֹלָה עִם הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת:מַלְאָךְ הַקָּדוֹשׁ, בְּחִינַת: גְּבוּרוֹת וְדִינים״ | הפרשה על פי רבי נחמן מברסלב זי״ע (חסידים)

(צילום: להגביה עוף)

רבי נחמן – תזריע מצורע

הגדול מחברו – יצרו גדול עליו?

מפרשת נגע הצרעת לומדים דבר נפלא:

אדם מגיע לַכֹּהֵן עם נגע בהיר כגריס, והכהן - מטמא, ואדם אחר, מגיע לכהן כשכולו פורח נגעים "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן" והכהן – מטהר, איך יתכן?

רבי נתן מגלה סוד נפלא בליקוטי הלכות:

גם מי בתחתית הירידה או הטומאה, יש לו פוטנציאל - להגיע לטהרה.

לצדיקים יש יצר הרע?

יש אנשים שנראים צדיקים 'טהורים' שהגיעו לדרגה גבוה, וסביר להניח שנותר בהם עוד איזה נגע אחד בהיר - "כִּי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן".

נראה שהם מושלמים, ושברו לגמרי את יצר הרע, ואין להם עוד מה לתקן את עצמם, אבל, דווקא מי שהגיע לדרגות גבוהות, עדיין נותר בו: 

יצר הרע מזערי שלא מורגש, ממש כמו - 'נגע'.

ואם ימשיך לחשוב שהוא צדיק מושלם:

לא יוכל לתקן את ה'נגע', והוא – ישאר בטומאתו!

הגדול מחברו – יצרו גדול עליו

גם הצדיקים מנהלים מלחמה קשה עם יצר הרע, אומר מוהרנ"ת:

"מִלְחָמָה גְּדוֹלָה עִם הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת:מַלְאָךְ הַקָּדוֹשׁ, בְּחִינַת: גְּבוּרוֹת וְדִינִים". 

וכמה שהצדיק זוכה יותר לשבור את יצרו, כך הוא:

זוכה - להמתיק מעליו את הדינים.

אבל, אם הצדיק לא מכיר ב'נגעיו', הוא:

לא יגיע לדרגות יותר גבוהות שיכול להגיע.

'נפלתי' – אבוד, אין לי תקנה?

מי ש'נפל' לדברים לא טובים, חושב בליבו:

שאין לו יותר שום תקווה לשוב לה' יתברך.

והוא - טועה ובגדול! ורבי נתן מגלה לו את - 'הפתעת' חייו!

הקב"ה נמצא איתך, גם במקום - הכי נמוך ושפל, במטרה:

להוציא אותך משם!

לא ניתן להבין את דרכי ה' והנהגתו, ורחמיו המרובים על בניו, ולכן:

גם מי שהגיע למקום הכי נמוך, יש - תיקון וטהרה!

"אֵין קֵץ וּגְבוּל לֶאֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ" – וגם, אין קץ לדרגות שהקב"ה מאפשר לכל אחד לתקן ולעלות.

תחקוק על לוח ליבך, הקב"ה נמצא איתי גם במקומות הכי נמוכים וטמאים: 

"כִּי מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה".

אין מקום ש'נעלם' מה' יתברך

הקב"ה מחיה ומקיים את כל הבריאה, ולכן, הוא נמצא בכל מקום, והכל נעשה בהשגחה פרטית מדויקת, ואומר מוהרנ"ת:

"אֵין מָקוֹם וְאֵין טֻמְאָה - שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִמְצֹא גַּם שָׁם אֶת ה' יִתְבָּרַךְ"!

ודווקא, כשאדם מגיע למקום הכי נמוך, והוא מבין:

אין לו עוד לאיפה לרדת, והס"א - רוצה לגמרי לבלוע אותו.

דווקא זה - הרגע ה'מכונן' שהקב"ה מרחם עליו:

"וְשׁוֹלֵחַ לוֹ טָהֳרָה וְסִיּוּעַ מִלְּעֵלָּא"!

במעמקי התהום – מתנוצץ יהלום

הדיבור של רבי נתן, מזכיר את סיפוריהם של החטופים... 

אומר רבי נתן, שדווקא במקום הכי טמא:

מתנוצצת לאדם ידיעה ברורה שהקב"ה איתו!

וכל מי שחווה זאת - יעיד על כך.

ודווקא משם - האדם זוכה לסיוע, ומתחיל לעלות, אומר מוהרנ"ת:

"כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ, וְלָשׁוּב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ".

ואף אם הוא לא מצליח לגמרי לשוב לקב"ה, הקב"ה עוזר לו:

שלא יאבד לגמרי בטומאה.

"אהבת עולם אהבתנו" – כולנו, ומכל מקום!

"אהבתי אתכם אמר ה'" - הקב"ה אוהב כל אחד מישראל, ורחמיו ורחמנותו גדולים מאוד מאוד, ולכן:

"לֹא אָמַר ה' לִמְחוֹת שֵׁם יִשְׂרָאֵל" - הקב"ה אוהב את עם סגולתו, מרחם וחומל על כל אחד מישראל 'באשר הוא שם', כי כל מטרת בריאת עולמו היא להיטיב לברואיו, וקל וחומר לכל יהודי, כי:

כל יהודי הוא - נזר הבריאה, בלי שום קשר למצבו הרוחני!

ולכן, גם אם אדם מגיע למקום הכי נמוך, התורה מעידה:

"כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב וְכוּ'".

הקב"ה יורד לאדם, כדי - להעלות אותו משם, ועל זה נאמר:

"רְאוּ עַתָּה, כִּי אֲנִי - אֲנִי הוּא".

תכלית הירידה להגיע – לתכלית העלייה

לפעמים דווקא כשאדם מגיע לתכלית הירידה, משם הוא: 

"תַּכְלִית הָעֲלִיָּה, וְנִמְשָׁךְ עָלָיו - טָהֳרָה וְתִיקּוּן, מִמָּקוֹם שֶׁנִּמְשָׁךְ עָלָיו".

לא ניתן להבין את השכל האלוקי, כי:

"אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר".

תפסיק לחפש להבין דרכי ה' - תתחיל להאמין!

הקב"ה מבקש שתפתח לו פתח קטן, והוא יפתח לך את כל השבילים שמגיעים אליו.

הקב"ה מחכה לך, התקרב אליו!

ירדת? זה הזמן - להתחיל לעלות!

שנזכה, אמן!

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: