כיכר השבת

מה'וואטסאפ' ועד ה'סטטוסים'

הוראות האדמו"ר מקרלין לשימוש באינטרנט ובסמארטפון

בצעד חסר תקדים "הוועד הרוחני" של חסידות קרלין חושף את הוראות האדמו"ר לשימוש באינטרנט ובסמארטפון • וואטסאפ? "פעמים ספורות ביום", סטטוסים? "מאוס ופסול" • ההוראות (חסידים בארץ)

55
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 12.07.18
האדמו"ר מקרלין סטולין
האדמו"ר מקרלין סטולין (צילום: עזי ברק, כיכר השבת)

חסידות קרלין ידועה בפתיחותה בכל הנוגע לשימוש באינטרנט זאת בניגוד למרבית החסידויות הגודלות שם מטילים מגבלות שונות על החסידים.

היום (חמישי), ערב ראש חודש אב, פרסם הוועד הרוחני של החסידות את ההוראות השונות של האדמו"ר לשימוש בהיתר באינטרנט ובטלפונים הניידים.

בפתח המכתב כותב הוועד כי "טבעם של טלפונים ניידים ובפרט המכשירים החכמים, לגרום לטשטוש התחומים בין רשות היחיד והרבים, וכן להתמכרות הגורמת לאדם לאבד את זמנו, פרטיותו וכבודו עד כדי איבוד דפוסי התנהגות שפויים, לכן נפקדנו בפקודת הקודש להעמיד סדר נכון וראוי לצורת השימוש בהם לטובת כולנו".

הוועד מדגיש בפני החסידים כי לאחר ניסוח המכתב, "הוגשו הדברים דלהלן לעיני כ"ק אדמו"ר שליט"א והם מתפרסמים עפ"י הוראתו, ומחייבים את כל אחד מאנ"ש".

ואלו ההוראות כלשון המכתב:

א. אין להשתמש במכשירים סלולריים בבתי כנסיות ובתי מדרשות הנועדים ומיוחדים לתורה ותפילה ועבודת השי"ת, אלא לדברים נחוצים ואך ורק לכמה רגעים. מעבר לכך יש לצאת עם המכשיר לחוץ.

ב. יש להשתיק את הצלצול במכשיר עם הכניסה לבית הכנסת ובית המדרש.

ג. אין להשתמש בטלפונים באמצע סדרי הכולל, ועל כל אחד לדאוג לסדר כל הצטרכויותיו ושיחותיו קודם התחלת הסדר.

ד. אין למלמדים ולאנשי חינוך לעשות כל שימוש במכשירים סלולרים בת"תים ובמוסדות החינוך בזמני הלימוד עם התלמידים, ולעיני התלמידים אין לדבר ולהשתמש אף בשעות ההפסקות.

ה. יש להמנע מלנהל שיחות ממושכות ואישיות ברחוב, או בין אנשים כגון בישיבה באוטובוס.

לאחר מכן מפרטים הוועד "סעיפים נוספים למשתמשים בסמארטפון", וכך הם כותבים: "וזאת למודעי כי כל הדברים הבאים בזה הם בנוסף ולאחר קיום ציווי כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א כי חובה על כל מחזיק בכלי המחובר לאינטרנט להתקין בו סינון בדרגה הכי גבוהה האפשרית להתקנה - דער בעסטער סינון וואס ס'איז שייך, וכי אין להורות שום הוראת היתר להחזיק חיבור לאינטרנט אף לא לזמן מועט ללא סינון מתאים. לפי הוראת כ"ק אדמו"ר שליט"א ימונו ממונים בכל בתי הכנסת של אנ"ש לפקח על כך.

"המכשירים החכמים למיניהם נועדו לשרת את בעליהם לביצוע פעולות נצרכות ונחוצות בחיי היום יום, כל אחד לפי צרכיו, ולקבלת והעברת מידע החשוב ונצרך לבעליו. יחד עם יעילותם של המכשירים, הם עלולים להביא עמם, הן הידרדרות לעיסוק בדברים של הבל, הגורמים לביטול זמן, לירידת דרגה ברוחניות ולרדידות מחשבתית, והן התמכרות המביאה בעקבותיה פגיעה באיכות חיי המשפחה וחינוך הצאצאים, ולאיבוד צלם אנוש. לכן מחובת המחזיקים בהם לדאוג שהשימוש בהם ייעשה בדרך הנכונה והמושכלת, ולא להשתמש בהם בצורה המביאה את עצמם ואת משפחתם לידי בזיון".

לאחר מכן מדגישים חברי הוועד כי "הגדרים דלהלן הם בין לאנשים ובין לנשים".

ו. יש להזהר לא להתעסק עם המכשירים לצרכי בידור או לדברים של הבל שאין בהם נחיצות או תועלת.

ז. יש להשתדל שלא להיות קשורים למכשירים הסלולרים בצורה מוגזמת, ולכן יש לגדור את השימוש לסדר נכון וראוי. לדוגמא, התעדכנויות נצרכות וצפיה בקבוצות וואטסאפ וכדומה יש לקבוע לפעמים ספורות ביום, ולא להגיע למצב של שימוש רצוף במכשיר (או כל עת שיש לו פנאי).

ח. יש לכל אחד לבחור במכשיר ובחיבור המתאים לצרכיו, ולמנוע מעצמו התמודדויות מיותרות, לצורך כך תוקם בע"ה ועדה מייעצת אשר חבריה יתנו יעוץ לענין התאמת מכשיר וחיבור מתאים. כמו כן מומלץ לאברכים צעירים ולבני ביתם להמנע מלהחזיק בכלים אלו באם אין להם בו צורך נחוץ, שכן אלו עלולים לפגוע בחייהם הרוחניים ובאיכות חייהם האישיים.

ט. כאמור לעיל בסעיף א', ובנוסף לכך, אין להשתמש במכשירים החכמים אף במבואות ביהכ"נ כי אם לצורך דחוף וקצר.

י. כאמור לעיל בסעיף ה', ובמכשירים החכמים הדברים אמורים פי כמה וכמה, יש להמנע מלהשתמש בהם שימוש ממושך ברחוב ובכל מקום ציבורי, כגון התכנסויות, חדר מלמדים, סעודות, שמחות, מעבר לכמה רגעים.

יא. על הורים המחזיקים בכלים אלו למנוע מילדיהם גישה עצמאית כל שהיא למכשירים אלו, וטוב להמנע מלשתף אותם בתכני המכשיר אף כשהוא בידי ההורים.

יב. השימוש בוואטסאפ ייעשה גם הוא רק להעברת הודעות נחוצות, ולא לדברי הבל ורעות רוח. ההתחברות לקבוצות תיעשה רק לכאלה שיש בהם תועלת ונחיצות ותוכן עניני מובהק, ועל כל קבוצה (אף משפחתית) למנות מבוגר אחראי שידאג שהשימוש בקבוצה יהיה אך ורק לדברים מועילים כראוי וכיאות.

יג. שיתוף החיים האישים עם אחרים ע"י תמונות או סטטוסים ברשתות החברתיות למיניהן, הוא מאוס ופסול מכל וכל כפי שברור לכל בר דעת.

בהמשך, כותבים חברי הוועד כי "והיות ומכשירים אלו על שכלוליהם השונים והמתחדשים בכל יום, טבעם לגרום להתעניינות ובעקבותיה התמכרות על כן דברים אלו צריכים חיזוק תמידי ועקבי, ואיש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק.

"ועל כל אחד ואחד לעמוד על המשמר ולעורר את עצמו ואת חבריו ואת בני ביתו בדרכי נועם ובדרך כבוד להתנהג לפי האמור, בין בביהכ"נ ובין בכל מקום, למעננו ולמען דורותינו, ולהשתדל שתיווצר בקהילתינו אוירה ציבורית וסטנדרט התנהגותי לנהוג על פי סעיפים אלו ורוחם, וכדאיתא בכתבי קודש: די גרעסטע זאך פון אהבת חברים איז אז מ'זאל יענעם זאגן, אז מ'זעט אויף איינעם א עולה, זאל מען איהם זאגן וכו', געוויינטליך ניט בפומבי".

• כזכור, בעוד שבוע בדיוק, ביום חמישי הבא, יתקיים כנס 'מתמודדים co.il', בו ידונו מיטב המומחים באתגרים ובדילמות שמציב האינטרנט בימינו, בהרצאות ופאנלים מול קהל מגוון.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
הלוואי שכל הרבנים יצטרפו לקו שמוביל האדמו"ר מקרלין. רק הוא מבין באמת את מצב הדור!!!!
רחל12.07.18
שהחסידים שלו פוחת והולך והוא צריך להציל כמה שנשאר אז הוא החליף שיטתו
שלמה13.07.18
הבנים או הנינים שלהם שבזמנם כל העולם יתנהל ע''פ האינטרנט כחמצן לנשימה לא ידעו איך להתנהל (איזה אתרים ואיזה זמנים) ויפלו, לדוגמא אם נהר מתקרב לשטוף את העיר ואין לאן לברוח ינצלו אלו שיודעים לשחות, ואלו שלא יודעים יטבעו.
משה בן אברהם13.07.18
28
נבון שמבין דבר מתוך דבר וחכם שרואה את הנולד
אחד מהזקנים12.07.18
27
ולא מתעלם ממנה. הוא אדמו"ר חכם מאוד
לאה12.07.18

הצגת כל התגובות

26
אתה מדבר מקנאה, אני מכיר אישית חסידי קרלין, אנשים מיוחדים מאד, לפני שאתה מביע דעות תלמד לכתוב, כותבים עם ולא אים. (אין כאן הלבנת פנים כי אתה אנונימי)
משה בן אברהם16.07.18
25
יודע שזו היא שיטתו מאז ומעולם...
משה דזיאלובסקי13.07.18
איזה יופי שמישהו מהחשובים בחסידות מביע כאן דעה נכונה וטובה
חסיד קרלין06.11.18
24
אל תזלזל בחכמים ממך
משה בן אברהם12.07.18
23
בעוד כולכם מהללים ומשבחים את האדמור ה"מחובר לדור" ו"כמה הוא מבין" אני הייתי בקרלין של הדור הקודם לפני 30 שנה, עולם אחר של חסידות! כולם תמימים כולם בוערים בעבודת השם, אויה לאן נעלמה התמימות, ואיזו ערמומיות וידע תפס את מקום התפילה בהתלהבות וצעקה. אברכים צעירים כולם שקועים0 בהבלי הסמארטפון הכשר, כמובן
חבל29.07.18
אתה צודק לפני 30 שנה צצקו בתפילה אבל הבעיה שלך היא שפרשת מקרלין גם היום צועקים בתפילה ולהיפך היום יש שם עוד מעלה שהם יודעים איך להתמודד עם המכשירים שלא היו לפני 30 שנה
כאנונימי09.08.18
22
שמותר להצביע לכל מפלגה רק לא לבל"ד ולמרץ..... הא. כן גם לא בפני הילדים. יש עתיד מותר ליכוד מצווה מפד"ל מנהג חסידות וכו' וכו' כי הרי א"א לאסור - הם מפוקחים א"א לאסור רק להגביל. הזורע רוח. קוצר, סופה.............
איש יהודי12.07.18
זה חסידים אמיתיים לא שואלים שאלות וקושיות ולא מבקרים את מנהיגם
יהודי מאמין13.07.18
אם הוא מסונן אז קיבלת דעת האדמו''ר, ואם הוא פרוץ....
משה בן אברהם 12.07.18
אני ואתה, וכל מי שצופה - יודע היטיב, מהי.
איש יהודי13.07.18
21
אדמו"ר שסומך על האיטלגנציה של הציבור שלו. נותן להם מרחב שיקול דעת ושליטה עצמית והסברה. לא כמו האחרים שמתייחסים לחסידיהם כעדר בהמות שצריך לתת להם הוראות טוטאליות בלי שיקול דעת.
יוסי12.07.18
אחרי שיחטפו כמה גירושים יבינו את הסכנה בזה
בועז13.07.18
במקומות שיש גירושין בגלל הסמרטפון שם באמת צריך לחקור ולבדוק ולעשות תקנות שאני לא חושב שהם אלו שיעזרו
בו אז13.07.18
אני כאחד שעוסק בשלום בית יכול להעיד עוד אף אחד לא התגרש בגלל סיבה זו ובשאר חסידיות יש הרבה לצערי זה אדמו"ר חכם
כאנונימי09.08.18
20
דמוקרטיה
דני12.07.18
19
באינטרנט יש מידע רב בכול התחומים ודווקא החרדים נופלים ברשת של עסקנים ואחר כך בוכים ואילו היו מקבלים מידע קודם לכן באינטרנט הם לא היו נופלים בפח. ואם אפשר לסנן אז למה לא?
משכיל16.07.18
18
לא תגזול. חכה בסבלנות.
בוקשפן קויפמן13.07.18
17
אחלה מגניב זה ממש מתוק מדבש
אברהם12.07.18
16
על תחשבו שקרלין הולכת להכניס ולקבל את כל הסוררים של כל החסידויות כי מי שהוא סורר במקום שהוא שם הוא בעייתי ואין המקום לבעלי בעיות כפי שיש חסידויות שהחסידים השוטים מורים לרבם את הדרך שבו ילך כמו בעלי חיים כאלו שאין להם דעה עצמית הציבור יודע טוב טוב להבחין מי הם המנהיגים שלא נסחפים על ידי חסידיהם, אילו
שומר שבת12.07.18
15
לנכדים ולנינים שלך יהיה אייפון 20 בגודל טלויזיה ואם לא תלמד עתה את ילדיך איך להשתמש נכון באינטרנט באתרים נקיים ובזמנים מוגבלים לא יהיה לך שליטה על צאצאיך.
משה בן אברהם12.07.18
14
היה האדמור מקרלין הרבה יותר פשרני ומקל בזה ורק דרש פילטער וזהו ועכשיו הוא כבר מזמר זמירות אחרות שלא ישתמשו בבית הכנסת ושימעטו ברבים ולא לפני הילדים, וכבר אז טענתי שהרבי טועה והוא עוד ישנה את דעתו להגביל יותר והנה לא בחינם יצא ההוראה הזה עכשיו ולדעתי בעוד עשור כשקורבנות "האייפון הכשר והמוגן" יהיו כל
יודע מחשבות הושיעה נא12.07.18
קודם כל תראה איך אתה סותר את עצמך שמצד אחד אתה מודה שלפי המצב הקיים בעוד עשור הדבר הזה ייכנס לכל בית חרדי. ומצד שני אתה עדיין דבק במקובעות המחשבתית הזאת שמה שימנע את זה זה רק לאסור ולאסור. הנה לך: כל הרבנים אוסרים ותראו מה קורה בשטח... אז דבר ראשון מי זה שצריך לחשב מסלול מחדש? דבר שני, אם המטרה שלך
אחד שיודע12.07.18
רק חמור לא משנה את דעתו. ונושאים מקבלים שיפור עם הזמן. הגיוני ויפה. מאשר לקבור את הראש באדמה כמו בת יענה. וכן זה נסיון של הדור הזה. והחכמה היא לדעת לקחת מכל דבר את הטוב. והיום כבר הוכיחו שזה אפשרי....(סינון, חסימה של אפליקציות וכ״ו) אבל לשלוט על יצר האדם זה אף אחד לא יוכל לעשות. רק האדם בעצמו שתפקי
א.א12.07.18
"יודעי דבר" מפחידים אותנו עם סיפורי בלהות. אני אישית לא מכיר אף "קרבן" של האינטרנט. גם לא שמעתי אף סיפור אישי על כזה "קרבן". רוב תושבי העולם, למעט תושבי איראן ואפגניסתן, משתמשים באינטרנט בלי שזה ידרדר אותם. מה שכן פגוע ברבים זה מלחמת החורמה שמנהלים העסקנים נגד האינטרנט. עד מתי ימשיכו להפחיד אותנו
רפאל13.07.18
למגיב המסכן אני חושב שעוד מעט אחרי הרעידת האדמה החזקה הרבי גם ישנה את הכללים ויתכן מאוד שלא יהיה למי אבל לאלו שיהיו שפויים ועמדו על הקרקע ויחיו את היום יום והעיקר ילכו ויאמינו בדרך רבותם , כל בריאה וכל יצירה שנבראה בעולמו של הבורא אין כזה דבר שהיא רק לרוע, הרשות והכוח נתנה לאדם בעל היצר והמוח להפוך
אדם פשוט12.07.18
מאיפה אתה קורא מחשבות?
חיים12.07.18
13
שגם רבני ויזניץ בעלז גור חב"ד וכו' ימחלו על כבודם ויצטרפו להוראה שפויה זו
משה בן אברהם12.07.18
לרוב החבדניקים יש סמארטפון...
חבדניקית17.07.18
12
ימחלו על כבודם, וכל עוד לא יצרו שיטה יותר טובה, שיצטרפו להוראה זו.
משה בן אברהם12.07.18
11
ולו רק על מניעת הקרינה המסוכנת - מגיע לו יישר כוח גדול.
מני בן אריה02.08.18
10
אין פתרון אחר כרגע,לסגור הכל ולהתעלם מהמציאות לא יעזור
יהודי13.07.18
9
העיקר לא להיות שוואנצעס
יהודי אמיתי12.07.18
8
כל הכבוד להם הם מודעים לדור שאנחנו נמצאים בו מצד אחד לא לאסור לגמרי ומצד שני לתת הגבלות לשימוש בפלאפון ומי כמוני יודע כמה הם צודקים בהגבלות שהציבו
צדיק 12.07.18
פרוץ מרובה על העומד.
ישראלי12.07.18
7
את הצבור ב2018 ככה כולם נהיים "מלומדה" אחת גדולה והילדים רואים שהכל פייק וחוזרים בשאלה
אחשוורוש12.07.18
6
למה כול המגיבים בתוך הגיפה של האינטרנט
יענקי15.07.18
5
אבל בינינו. אי אפשר לומר תשתמש כמה פעמים ביום וזהו. אם מתחילים עם זה. זה לא נגמר. מנסיון. אבל בכל זאת כל הכבוד.
h12.07.18
4
איך מותר לדבר כמה רגעים בשעת תפלה האם כמה רגעים אפשר להכנס לגדר ליתליה חולקא באלקי ישראל? ואם הכוונה שלא בשעת תפלה יש להדגיש זאת בתקנון
ארי בארי15.07.18
לא צריך לכתוב את זה בכלל, כל אחד יודע שלא מדברים בתפילה-וזה חוק בל יעבור
קארלינר15.07.18
3
בקרלין יש הכי פחות נושרים כי כולם שם נושרים,אים אייפון או סמרטפון וכ'ו. לעומת זאת כל החסידויות האחרות הם בדרגה הרבה יותר גבוהה ופה ושם נופלים כמה חסידים עם אינטרנט.לע"נ.
אנונימי16.07.18
2
לידיעתכם, מי שעדיין אינו בקיא, בחסידות קרלין יש את המינימום של הנושרים, כי האדמור שלהם חי את הדור, אינו אוסר את המותר, ולכל הקנאים הצדיקים שיש להם ביקורת על גדולי תורה, "פשוט עצמך תחילה"... אם אתם כאלו צדיקים אתם לא צריכים להיות כאן...וכשתהיו בדרגת צדיק יסוד עולם וכשתהיה לכם קהילה של 4.000 בתי אב ני
חי15.07.18
1
ואצלנו אסרו לגמרי את השימוש בסמארטפונים ומה שקרה זה שמי שהזדקק לכך קנה בהחבא מכשיר והיות שלא לחמו ע"כ שיהיה סינון טוב (כי הרי אסור בכלל...) הרי שהם לא התקינו סינון וא"צ להוסיף לאן זה הוביל אותם... המסקנה שלי היא שהלוואי שכל האדמורים והרבנים יתמקדו בפתרון האמיתי שזהו התקנת סינון טוב . ורואים עד כמה ה
משה15.07.18
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

עוגות מצה

האש במאקווא בערה במעמד אפיית המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם