כיכר השבת

עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם

אלומת אור לתופעה כאובה: הבחורים החסידיים - המבוגרים

בסדרת כתבות חדשה מנסה 'כיכר השבת' להתחקות אחר התופעה הכאובה בחצרות החסידים • "אין לנו בשביל מה לקום בבוקר", מתבטאים הבחורים, "אין מסגרות שיודעות להתמודד איתנו" (החסידים)

8
שימי שפר | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 24.12.19
בחורים חסידיים. תמונת אילוסטרציה
בחורים חסידיים. תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הצצה כאובה: זה לא סתם עוד כינוי לסדרת כתבות. הפעם, מדובר בהצצה לאחת התופעות הכאובות בעולם הישיבות החסידי, שיש רבים מידי המטאטאים את הנושא מתחת לשטיח, ונראה כי אין די הפועלים על מנת לשפר את המצב.

המדובר כמובן בתופעת 'הבחורים המבוגרים' - תופעה שהולכת ומתרחבת בשנים האחרונות, וגורמת לכאב ראש ולמפחי נפש גדולים מאד לראשי ישיבות, להורים, וכמובן לבחורים החסידיים אשר אינם מוצאים את זיווגם בגיל המקובל בחצרות אנ"ש.

כך, במקרים רבים, הופכים הבחורים לנטל על מקום לימודם, על הוריהם - ובחלק גדול מהמקרים הבחורים מרגישים כנטל על עצמם, מה שגורם במקרים שונים לתופעות של נשירה, גלויה או סמויה, ותופעות נוספות שאין כאן המקום לפרטם.

'כיכר השבת' יצא לבדוק את התופעה וחזר עם תמונה עצובה למדי, אך מצד שני בתוך החושך נתקלנו במעט אור, אנשים טובי לב שביוזמתם האישית מטפלים בתופעה הכל כך מורכבת, ובזכותם מאות רבות של בחורים שרדו את ימי הרווקות, ובסופו של דבר, רבים המם כבר נישאו והקימו בתים כדת משה וישראל.

מדוע יש יותר חסידים 'מבוגרים'?

תופעת הבחורים המבוגרים בעולם הישיבות החסידי הלכה וצברה תאוצה גדולה בעשור האחרון, ובשנים האחרונות בפרט.

מדוע דווקא בציבור החסידי? בשונה מהישיבות הליטאיות, שם גיל המשתדכים עומד בממוצע על 22, בחור ישיבה חסידי נמצא בגיל השידוכים כבר בגיל 18, וישנם אף בחורים שמתארסים בגיל 17.

כך, מנהג הנישואין המוקדמים, הביא בשנים האחרונות להיווצרותה של תופעה שבה בחור ישיבה חסידי שלא התארס עד גיל 19, כבר מקבל את הכינוי 'בחור מבוגר'.

שרוליק לייזרוביץ, ריגש לפני שנתיים את השדכנים (צילום: ארגון 'הגפן')

עם קבלת הכינוי, שבחלק מהישיבות הופך את הבחור לסוג ב'. הוא מתקרב לגיל 20, בזמן שרוב חבריו לשיעור בישיבה כבר התחתנו, הביאו ילד, או לכל הפחות מאורסים - מה שגורם לבחור הרווק במקרה הטוב לחפש לעצמו תעסוקה כגון יציאה לשוק העבודה, ובמקרים רבים אחרים לשקוע בדיכאון עמוק ולהעביר את הימים, ללא מעש, וללא תכלית לחיים.

כדי להבין את ההרגשה של בחור חסידי מבוגר, הגעתי במהלך השבוע האחרון לכמה ישיבות ומסגרות שמטפלים באוכלוסיית הבחורים המבוגרים על מנת להבין את המצוקה מכלי ראשון - מהבחור החסידי המבוגר.

"בחור מבוגר קם בבוקר סתם, ללא מטרה"

שלוימי בן 23, חסיד צאנז , בוגר 3 ישיבות גדולות שונות, כיום לומד בישיבת 'אורייתא' - ישיבה שהוקמה לפני כמעט 10 שנים ע"י הרב דוד שאפער, במיוחד כדי לתת מסגרת מתאימה לבחור החסידי המבוגר, מתאר בשיחת מסדרון את הקושי בהיותו רווק חסידי מבוגר.

לדבריו, מצב בו אתה מצד אחד בחור ישיבה לכל דבר, ומצד שני כל החברים שלך התחתנו והקימו בית, ואתה נשארת בודד, הוא מצב לא נעים בכלל. "בחור מבוגר קם בבוקר סתם, ללא מטרה, וללא חשק" מסביר שלוימי בכאב.

המשגיחים בישיבות שמעוניינים לקיים את סדרי הישיבה כסדרה, נאלצים להתמודד עם קשייו של הבחור המזדקן, ובדרך כלל מעדיפים להתעלם, וגרוע מכך, לעיתים הם מסבירים לבחור בצורה עדינה שהוא מפריע לבחורים הצעירים, ושההתנהגות שלו מפריעה לדור הצעיר בישיבה.

יחס זה, גורם לבחור החסידי המבוגר להרגיש סרח עודף של ממש, כי אתה לא נצרך בשום מקום, לא בישיבה, לא בבית, ולא בחיי החברה, מסיים שלוימי את התיאור.

יוסי, בן 26, שמשתייך לאחת הקהילות הירושלמיות, ולומד בכולל 'עמלים בתורה' מסביר גם הוא בשיחה כואבת את המצב עמו מתמודד בחור חסידי מבוגר.

לדבריו, הקושי מתחלק לשתיים. הקושי הראשון הוא קושי יומיומי שמורגש בעיקר בשבתות וחגים, אז רואים חברים ובני משפחה שמגיעים הביתה עם האישה והילדים, ופעמים רבות מדובר בבני משפחה שעקפו אותך בתור על מנת להקים בית בישראל, דבר שגורם לך להרגיש פתאום את פרק הזמן שעבר, ואת המצב בו אתה נמצא תקוע..

הקושי הנוסף היא הבדידות, שבה גם בחור מבוגר שיש לו חברה, ויושב שעות רבות ומבלה עם חברים, עדיין את אף אחד לא מעניין מתי הוא הולך לישון, ומתי הוא קם, ולדברי יוסי, כל אחד זקוק בסופו של דבר להתעניינות כלשהי בחיי היום יום.

אפרים, בחור בן 24, בוגר כמה ישיבות גדולות שנמצא היום בשוק העבודה מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת', כי הוא נאלץ בסופו של דבר לעזוב את ספסלי הישיבה, לאחר שניסה למצוא מסגרת שתתאים לו, זאת אחרי שרוב חבריו התחתנו והוא נשאר בודד, ולאחר שלא הצליח, החליט למצוא לעצמו תעסוקה.

"כמוני יש עוד מאות בחורים שמחפשים תעסוקה, וחלקם אף מגיעים אפילו לפריקת עול, ולהידרדרות רוחנית גדולה, ומדובר בנשמות טובות שכל חטאם הוא שאין כמעט מסגרות שיודעות לטפל בבחור החסידי המתמודד".

בפרקים הבאים: המסגרות הייעודיות לבחור החסידי המתבגר, והצצה לנושרים שעזבו את עולם הישיבות ולהסבר לאחוזי הגירושים הגבוהים בקרב החסידים שהתחתנו בגיל מבוגר.

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
כתבה מעניינת ומציצה בחוג החסידים, אבל היא בעיה כללית בכל החוגים, רק ההבדל מאיזה גיל מתחילים להרגיש את מצוקה נפשית.
אריאל24.12.19
6
"לכל יהודי יש קשר ואחיזה ביהדות, כשם שדלי הנופל לתוך באר עמוקה אפשר להצילו מהתהום, כל עוד הוא קשור לחבל, גם אם החבל דק, כך בכל יהודי יש חבל שבאמצעותו אפשר להעלותו ולחברו ליהדותו." רבי ישראל מרוז'ין זי"ע
ליהודי יש קשר24.12.19
5
כל שעליך לעשות הוא רק להודות על הכרת הטוב(מודה אני לפניך ה׳ על כל הטוב שעשית עמדי גלוי וידוע שאפגש עם שידוכי ואמתין בסבלנות למועד באהבה) לה׳ ולא לדחות שום שידוך,
עמי הוד מלכות25.12.19

הצגת כל התגובות

4
מה שקורה אצל חסידים זו שטות אחת גדולה! נגיד אצלי(חב"ד) אין עניין להתחתן בגיל ככ מוקדם(כמו גיל 18) כל אחד מוצא את השידוך שלו בזמן שלו בתהליך שלו וגם לפי עד כמה באופן נפשי הוא מוכן לזה... לכן אין דבר כזה סוג ב,ג,ד,וכו וכו או בחור מבוגר חס ושלום! הוא פשוט לא מצא אותה! וכשהוא ימצא אותה בעז"ה יהיה טוב .
שרה24.12.19
3
כרווק חסידי לשעבר ,הכאב הוא עצום עבור הרווקים האלו הם מרגישים דחויים ומסכנים בכל מקום , ומהצד השני הבעייה אצל הליטאים עם בחורות גרוע אם לא אפילו יותר גרוע , אצל החסידים הבעייה שמתחתנים מידי מוקדם ואצל הליטאים מידי מאוחר כנראה שהפתרון איפשהו באמצע משהו כמו גיל 19 וחצי לא קודם .
הייתי רווק 24.12.19
2
עדיף להיות רווק מאשר להתחתן עם אישה שפגשת פעם אחת ל20 דקות... חברה של אישתי אמרה לה שלא זיהתה את בעלה בליל החתונה....כי פגשה אותו רק פעם אחת כשנה לפני....כך שרוב הנישואים אצל החסידים הם כושלים.והכל הצגה אחת גדולה של כאילו אושר...אך בפנים הכל כאב. בן 19 לא יודע לטפל באישה ילדים וכלכלת המישפחה.... הם
David24.12.19
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
חח25.12.19
1
אני התחתנתי בגיל 19 אבל בגיל 22 קיבלתי סרטן חזק ומאז אין לי ילדים אנו באנו לעולם להישאר באמונה למרות הנסיונות ולכולם יש נסיונות גם מי שהתחתן בגיל 17 לא חסין מנסיונות בחור מבוגר אכן מתייסר מאוד אך זה יחסוך ממנו את היסורים שבלאו הכי היה מקבל }רק לבעלי אמונה
כנסו25.12.19
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

המונים חגגו בשמחת בר המצווה לבנו של האדמו"ר

חיים רוזנבוים | 07.05.24

מסכמים את פסח

צאנז קלויזנבורג: הרבי רקד בין החסידים בבית המדרש

חיים רוזנבוים | 07.05.24

כוס ישועות אשא

כוס של ברכה מגביעו של בעל ההילולא | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

התרגשות בחסידות

האדמו"ר הופיע לראשונה אחרי האשפוז | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

זכות אבות יגן 

האדמו"ר ערך טיש לזכר ה'דברי חיים' - אבי שושלת באבוב

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

שולחן מלכים

גלריה מרהיבה - פסח בצל הקודש: סיכום מחסידות סאטמר

חיים רוזנבוים | 06.05.24

שערי ירושלים

על אף חולשתו - האדמו"ר מסטראפקוב ערך 'טיש' הילולא

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריה מרהיבה

בשיכון ג' ציינו הילולת ה'דברי חיים' מצאנז - "אבי השושלת"

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריה נוסטלגית 

במלאת כ"ג שנים להסתלקותו - הצצה לחייו של האדמו"ר מפינסק קרלין זצוק"ל 

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

זכות אבות יגן 

בקרית צאנז בירושלים ציינו את ה'הילולא רבא' 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

וזאת לתעודה 

הילדים בקרית הבעל שם טוב הגו וקיבלו תעודות מהרבנים

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריית תמונות

עם סיום ש"ס וסעודת מצווה: טיש ה'יארצייט' בגארליץ

חיים רוזנבוים | 06.05.24

תיעוד ענק

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 05.05.24

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 05.05.24