כיכר השבת

מסמך היסטורי

מדוע סירבו העדה לחתום נגד הרב שטיינזלץ?

אחרי הסתלקות הגה"ח רבי עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), מוציא שמואל חיים פפנהיים מסמכים המסבירים מדוע סירבו בבד"ץ העדה החרדית להצטרף לרבני בני ברק נגד פירושיו (אקטואלי)

177
שמואל חיים פפנהיים | כיכר השבת | כ' באב | 10.08.20
מדוע סירבו העדה לחתום נגד הרב שטיינזלץ?
(צילום: מסך מתוך ערוץ מרכז שטיינזלץ ביוטיוב)

הרב שטיינזלץ. אחת מהפרשיות הכי סוערות באותם שנות הבוסר שלי בכתיבה פולמוסית ב"העדה".

הסיפור מתחיל ביצירות הגדולות של הגאון החסיד רבי עדין שטיינזלץ (אבן-ישראל) שנפטר ביום שישי ערב שבת קודש. הוא חיבר מאות ספרים גדולים ומהותיים, באותם שנים המהותי והגדול ביניהם היה פירושו של הרב שטיינזלץ על הש"ס, אבל היו ספרי מחשבה לא פחות חשובים שיצאו באותו זמן.

מישהו היה לו חשוב לפסול אותו ואת חיבוריו. ה'מישהו' הזה שאת מניעיו טרם הובררו דיים, לקח לעצמו פרויקט והתחיל לעבור על ספריו, חיבוריו, מאמריו ושיעוריו של הרב שטיינזלץ וליקט כל מה שאינו מריח אווירה ישיבתית סטנדרטית, הוא אסף ציטוט כאן ורעיון שם, חתך מילה וקטע מכאן וצירף לשם, דברים שיכולים ליצור זעזוע.

ובנוסף נולדו עוד עשרה קדושות חדשות: קדושת צורת הדף; חשיבות עמלות התורה מול הרחבת מעגלי לומדי תורה; חילול הלימוד ע"י הוצאת לימוד הגמרא מקבוצת אליטיסטיים להמון; הבנת סוגיות בגמרא בדרך אחרת ממה שעלה בישיבות המסורתיות; איסור האנשת דמויות בחז"ל; זו תקדים, וחדש אסור מן התורה וכו' וכו' - והנה יש "כתב האשמה" ברור נגד הרב שטיינזלץ.

טענו המון טענות נגדו ונגד ספריו, אבל יש ובעיקר סאב-טקסט... מה זאת אומרת?! איך הוא מעיז?! הוא גאון פנומנלי, ובספריו הוא משלב רעיונות מחשבה, פילוסופיה, חסידות, קבלה, המון מדע והוויות העולם, שבעולם הישיבות לא הכירו, לא ידעו, ואף פיתחו 'אידאולוגיה של התנגדות' לכל זה, הייתכן?

הוא גם חב"ד'ניק ונערץ על ה'רבי' האדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש שהיה אז בשיא תפארתו, כאשר אחרים מקדשים נגדו מאבק קדוש; הוא גם מסתובב אצל המיזרוחניקים, ומטשטש את "קדושת ההבדלה" שרבים עמלו קשות ליצור חיץ בין שומרי התורה והיראה; בקיצור: ער איז נישט פון אונזערע וצריכים לחסל אותו.

לא יודע למה, ויש הרבה שיש להם הבנה מה הביא למה, מה היא, מה הם הסיבות, ומה מונח מאחורי כל זאת, ואני לא יכנס לכך כאן. אבל הרבנים הליטאים בבני ברק, ובראשם הגאון רבי אליעזר מנחם מן שך, שהיה ראש לעולם התורה הממסדי – הוא הראשון שנטפל להרב שטיינזלץ.

הרב שך יצא בקול תרועה גדולה נגד הרב שטיינזלץ, ועיתון "יתד נאמן" ואתו עמו כל מיני עלונים המשרתים את ההתאגדות הפוליטי של עולם הישיבות הליטאי, התחרו ביניהם מי יתקיף יותר את הרב שטיינזלץ, וכמובן הביאו משפטים וציטוטים, ברובם למחצית לשליש ולרביע שלא יבינו את ההקשר, חלקם ערוכים בכוונה עוינת, חלקם מגמתיים, והנה ישנו מערכה על טהרת התורה, על מסירת התורה בטוהרה וניקיונה, מאת לוחמי מלחמות ה' נגד הבעל דעות נפסדות כביכול, התורן.

*

חשבו חכמי בני ברק בעצמם, מי יכול להיות שותף שלנו למערכה על שמירת טהרת ישראל וניקיון מסורת התורה? אם לא העדה החרדית וסאטמאר!?...

וכמובן יצאו הסוכנים הכפולים מרבצם, אלו שגם פה וגם שם, או כאלו שתמיד אוהבים אקשן, שתמיד צריכים להיות בצד שאומר לא, אסור, פיגול, טמא, כפירה ומינות...

הבד"צ של העדה החרדית ישבה בהרכב מלא לדון בסוגיה. בראש הביד"צ ששימש כגאב"ד ירושלים היה הגה"ק רבי משה אריה פריינד, לימינו הראב"ד בשעתו, הגאון רבי ישראל משה דושינסקיא, חברי הביד"צ הגאון רבי ישראל יעקב פישר, הגאון רבי בנימין ראבינאוויטץ, הגאון רבי יעקב בלוי והגאון רבי משה שטרנבוך שיבלחט"א, כיום הראב"ד.

היה דיון ארוך, במהלכה הביאו את כל הציטוטים, את כל הנימוקים, כל דרשות הרב שך וההולכים אחריו; נפרסו כל מאמרי יתד נאמן ועלונים השונים, ועמד שם בין השאר הגאון רבי שמחה בונם וולדנברג, מו"צ העדה החרדית בשכונת עזרת תורה, והשמיע נאום ארוך וכולו רושף רשפי אש קודש... הכל היה ברור עם תוצאה אך מתבקשת... חיכו רק לטיוטה של מכתב המחאה של הבד"צ.

ופתאום הכל השתבש.

חבר הביד"צ הגאון "רבי בנימין הצדיק", שתמיד היה יושב ושותק, ונחשב היה כאביר גדולי ההשקפה, חכימא דיהודאי, קנאי של אמת, קרא ואמר: "העדה החרדית איננו צריכה להיכנס במאבקים של "דגל התורה" וחב"ד! יש לנו הסתכלות אחרת במערכה על קדושת וניקיון מסורת התורה - לא מפיהם אנו חיים"...

רבי בנימין הצדיק פתח במונולוג ארוך ותיאר את האיש הרב שטיינזלץ וסיפור חייו. הוא סיפר עליו, על המשפחה הקומוניסטית ממנו הוא בא, על מסירות נפשו בגיל עשר ללחום נגד אימו שרוצה ללמוד תורה על טהרת הקודש בלבד, מלחמתו האיתנה באימו כשבגיל 18 היא רצתה להפנותו לאוניברסיטה והוא בטהרת רוחו רצה ללמוד דווקא בישיבה קדושה, כך הוא סיפר על האיש ופעלו. והפטיר רבי בנימין הצדיק: חזקה על איש כזה שיש לו מסירות נפש למען תורה על טהרת הקודש שלא תצא תקלה מתחת ידו!!!

בחב"ד מספרים, שהגאון הפוסק רבי יקותיאל פרקש שהיה תלמיד מובהק של הדיין "רבי בנימין הצדיק" כשהיה "ראש הישיבה" בישיבת "תולדות אהרן", ואתו עמו המשפיע הרב חיים שלום דייטש באו להגן על הרב שטיינזלץ, כשהבינו שזה רצונו של ה'רבי' האדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש. רבי יקותיאל שכנע את רבו להתבונן על התפילות של הרב שטיינזלץ, ובמיוחד על התפילות של שבת קודש, כאשר הוא מבלה שעות אחרי שעות ארוכות בעבודת התפילה. רבי בנימין התעניין וביקש שיתארו לו את התפילה, וביקש ומצא עדויות נוספות מתושבי קטמון שסיפרו לו על התפילות הללו.

רבי בנימין פנה לחברי הביד"צ ואמר להם: מקובלנו (וכן איתא ב'כתב סופר'), שגדלות בתורה יכולה לשכון בלב נכר מן השפה לחוץ כתורתו של דואג. אבל גדלות בתפילה ושפיכת לב לריבונו של-עולם לא תוכל לבוא בלב זר. העידו בפני, בו בהרב שטיינזלץ, שמתפלל בכל יום שעות ארוכות בהתבוננות ועבודה גדולה בניגונים והשתוקקות. בדקו ומצאו שכנים הדברים.

לדעתו המהדהדת של רבי בנימין הצטרף רבינו הגה"ק מהרי"ם דושינסקיא, וכל הדיינים נטו לקבל את דבריהם, וידחו הדיינים מלקטרג עליו.

מיד ותוך כדי כך הרימו טלפון להרב שטיינזלץ, ומעתה התנהל דיון נקי ותכליתי על הציטוטים שלכאורה הפלילו, על משמעותם של משפטים שנשמעו מסובכים ובעייתיים. הרב שטיינזלץ התחייב לתקן אותם, אחרי שצוות ת"ח מנקיי הדעת ינפו את הדברים ביחד אתו, ואף גם זאת התחייב לקבל בחזרה את הספרים ולשלוח מהדורה מתוקנת לכל אחד ואחד.

הביד"צ גם קבעו שבפירוש הש"ס לא רואים בעיה, וביטלו את הביקורת שהושמעו כלפיה.

זה קרה כבר בחודש סיון תשמ"ט, ומיד באה מודעה מטעם "המכון לפרסומים תלמודיים" בירושלים אשר בראשו עומד הרב שטיינזלץ, בה נאמר בין היתר: "...כי באחרונה עוררו הגאונים חברי בד"ץ של העדה החרדית שליט"א ... אודות הספרים תלמוד לכל, דמויות מן המקרא ונשים במקרא שלצערינו שלטו בהם סופרים זרים ונשתרבבו בהם דברים שאין רוח חכמים נוחה מהם ואסור לפרסמם ... ולכן מי שיש בידו הספרים הללו נקרא להחזירם ויקבל את כספו חזרה".

מודעה זו פורסמה בהסכמת הרב שטיינזלץ, אבל הרב שטיינזלץ לא הסתפק בכך ופירסם מודעה אישית ברוח זו ובה נאמר: "גילוי דעת" בעקבות הוכחת הגאונים הבד"צ דהעדה החרדית שליט"א, תודתי נתונה להם על שהעמידוני על האמת שרבים מן הדברים בספרים אחדים שפורסמו על שמי נכתבו שלא כדת. והנני מפרסם בזה שאתקן כל הראוי תיקון בס"ד בהתאם להוראות גדולי הדור שליט"א. ואני חוזר ומבקש מכל אשר הללו נמצאים ברשותם, להחזיר אלי, ואחזיר תמורתם ובינתיים שלא ישתמשו בהם כלל. הנני מודה שנית לחכמי הדור שהטיבו עמדי בזאת. על החתום: עדין שטיינזלץ.

אואו אואו... וויי וויי וויי, העדה החרדית לא מיישרת קו עם "בעלי ההשקפה" הבני ברקים... "יתד נאמן" לקח לעצמו תפקיד לתקוף בכל יום את העדה החרדית והביד"צ, עסקנים ורבנים, וחלק מהם שהם גם זה וגם זה, נתנו דרשות דופי נגד העדה החרדית ורבניה: איך זה? אתם הצ'אלמרים?! מה זה? איך ייתכן שאינכם משווים קו עם הרב שך, עם יתד נאמן - נורא ואיום.

ויש גם הדלטורין מביננו, האנרכיסטים מטבעם, הם תמיד נגד ההנהגה, וחובבי האקשן הירושלמים הידועים, ותמיד יש את ההסברים... ברייטשטיין אשם, כי היה פעם אצל הרבי מליובאוויטש... זה אשם והוא אשם, והעיקר מה זה שאומרים כן, ולא לא?!

עיתון "העדה" עמד בחזית והשיב מלחמה השערה. באותם שנים הייתי כותב שם פרקי היסטוריה ותולדות הישוב הישן, ולפעמים מאמרי השקפה. את הטון הראשי במערכה נתן הרה"ח ר' צבי ראובן דוידוביטש במאמרו "לא מפיהם אנו חיים".

הוא התפלמס בטוב טעם ודעת להסביר דבר פשוט והגיוני: להעדה החרדית יש דרך והשקפת חיים, יש לה רבנים גדולי תורה שמנווטים את דרכה, יש להם דעת תורה ברורה וצרופה, איננו חיים על השקפת עולמה של בני ברק וראשי ישיבותיה הליטאים, עם כל השקפת חייהם הציבוריים, לא מפיהם אנו חיים!

כמובן שיתד נאמן הבעירו והגדילו את האש, רצו להביא חרם על העדה החרדית, על כך שאיננה מתכופפת לדעת ראשי ישיבות הליטאיות בבני ברק (והצליחו בזה כמו שהצליחו בעוד עשרות ניסיונות שלהם ושל חבריהם מזמן לזמן...).

אוי אוי, איך אני נזכר באותו מוטקע מבני-ברק, במקורו צ'אלמר עם משפחה רבת תמנונים, ובבני ברק נהפך חברה'מאן אצל הצ'ולניקים של 'דגל התורה' ומהווה אצלם איזה שהוא דמות ומאן-דאמר, איך היה צורח ומתפתל בכעס כאשר זכרתי לו את אותו "לא מפיכם אנו חיים"... איזה השתוללות שהביא המון שמחה...

*

עם סאטמאר הייתה סיפור אחר, לסאטמאר הרי היה מחלוקת לא פשוטה עם חב"ד, וחכמי בני ברק הצליחו אחרי השקעה של כמה שבועות וחודשים לרתום אותם למאבק נגד הרב שטיינזלץ. וכאן נוצרו שני תקדימים, שכמותו לא חוותה העדה החרדית מעולם.

רבני סאטמאר יצאו בהוראה משלהם וקול קורא נגד הרב שטיינזלץ. זה היה תקדים, שרבני סאטמאר יתערבו בנושא של ארץ ישראל במקביל או נגד העדה החרדית, זה לא קרה מקודם. הם הסבירו, שזה לא נוגע לארץ ישראל כי הספרים מופצים בכל העולם, ועוד כל מיני דברים.

תקדים יותר מובך היה, שלראשונה יצא מכתב עצמאי של הגאב"ד רבינו הגה"ק רבי משה אריה פריינד, שבהיותו חסיד סאטמאר הצטרף לדעתם של רבני החסידות בארה"ב וגרם לכאורה לפיצול דעות בתוככי הביד"צ.

בסופו של דבר היה אז הנהגה אחראית בתוככי העדה החרדית שידעה להתמודד יפה עם המשבר והתקדימים הללו לשעתן. רבינו הגאב"ד הגה"ק רבי משה אריה פריינד הבהיר במכתב להרב הרפנס בארה"ב את דעתו התואם את דעת הבד"צ; חבר הבד"צ החדש שהצטרף אז, ה"ה הגאון רבי אברהם דוד הורוביץ מלפנים גאב"ד שטרסבורג ומח"ס 'קנין תורה' הבהיר את דעתו שכתב באופן עצמאי עם עוד רבנים מו"צים בהכוונת הרב וולדנברג, וביטל אותו; גם הגאון האדיר בעל 'שבט הלוי' רבי שמואל הלוי וואזנר חזר בו מהמכתב שכתב לרבני בני ברק, והישיר קו עם העמדה העקרונית של העדה החרדית, שעל ההו"ל לתקן מושגים בעייתיים, ובזה נגמר הסיפור.

לדעתי, בפרשה זו הונחו זרעי הפורעניות של ההרס הפנימי שמחלחל בשנים האחרונות בתוככי העדה החרדית, בפרשה זו נוצרו שני תקדימים מסוכנים, ומאז התופעה הזאת פשתה וחוזרת על עצמה, ואוכלת כל חלקה טובה ב"העדה החרדית".

ההתערבות של רבנים מחו"ל היה תקדים שלא קרה מקודם, ומאז זה קרה וקורה עם כל התוצאות... מאז, כל מיני עסקנים מאכערים ומכובדים מצליחים להחתים רבנים בחו"ל על נושאים בוערים בארץ ישראל וגורמים מבוכה, דילמות וקשיים גדולים להנהגת התורה ואיחוד דעות היהדות הנאמנה בדברים העומדים על הפרק ובעיות השעה.

אך יותר חמור מכך היה, שלראשונה נגרם פיצול דעות בתוככי הביד"צ, דבר שהפך לנורמה ואבן נגף באחידות העדה החרדית ועמדה מלוכדת על שמירת ההנהגה בדעת תורה.

כמו אז, גם היום, האחראים עליהם הם אותם אנשים, אותם דמויות, ועם אותה אידיאולוגיה, אבל היום אין את אלו שהשכילו להתגבר על כך, והתוצאות בהתאם...

*

בדיחת התקופה. אני זוכר, שכמנהג הבוחשים באקשן, ברכלנות ובסערות התקופה, פנה יהודי ירושלמי להרה"צ ר' פנחס בריזל (מצדיקי ונקיי הדעת, והיה מהמקפידים והמהדרים ביותר על חומרות בפסח...): מה אתה אומר על ענין השטיינזלץ? - אני יאמר לך דבר פשוט ואל תדון אותי על כך... אמנם כל השנים הקפדתי לקנות שטיינזלץ מבית מרקחת שסמכנו עליו שמביא לנו נקיים וטבעיים מסדום... אלא שבשנים האחרונות אי אפשר להשיג את השטיינזלץ (שטיינזלץ באידיש הוא אבן מלח – הַלִיט), ומאז אני משתמש במלח גס רגיל בהכשר הביד"צ...

צפו במסמכים ההיסטוריים וההתכתבויות בין העדה החרדית להרב שטיינזלץ:

תוכן שאסור לפספס
177 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
99
מאמר נוטף שנאה ומשכילי. למה שלא תגן גם על אנשי בני תורה, שרבני בני ברק ועושי דברם אוסרים להשמיע טת דעתם ומנהלים נגדם חרם
מוטי13.08.20
98
לא מאהבת הרב שטיינזלץ כתבת מה שכתבת שנאתך לעולם התורה הליטאי ברורה. מעניין ממה היא נובעת בנפשך המתפתלת. אתה שעברת גילגולים ןשינויים מזכיר לי את הבדיחה על ה''קנאי'' שנטש הכל והתנצר. במכתב ששלחה לו אימו אל הניכר ענה לה לשאלתה מה עדיין נשאר לו מבית אבא: ''אמא למרות בכל נשארתי עם זיקה ונקודה שלא אבדה. א
כתיבה מתוך שנאה12.08.20
97
הרב פלדמן שאתה מצטט הוא לא במקרה ליטאי (ושונא חסידים מסתמא).. אפשר לעשות קונטרס שלם שיראה את כל השגיאות והטעויות שיש בש"ס שוטנשטיין ואני מצאתי שגיאות רבות בש"ס עוז והדר בציטוטים; ואין לך ספר שאין בו טעויות ושגיאות. זו לא הנקודה. כל המלחמה ברב שטיינזלץ הייתה רק בגלל שהיה חסיד חב"ד. לשם השוואה, הליטאי
ללא-חסיד והלא-שפוי מ-7611.08.20
עפר לפיך!!!!!!!!!!!
גרשון16.08.20
שתוק חצוף ואל תדבר סרה בר' גדליה קוטנו עבר ממתניך ואמונתו ויראת השמיים שלו לא צריכים הסכמה ממך. יראת שמיים שטוחה היא לא דבר גדול, לרבינו גדליה היתה יראת שמיים עמוקה ולא שטחית, גם אם שטחיים כמוך מתעקשים לא להעמיק
מאיר11.08.20

הצגת כל התגובות

96
כנראה אתם מדי צעירים לא קשור היותו חבדניק הבעיה היתה בפירושו על השס, ולא נוגע כלל לצורת הלימוד הישיבתי. כל מי שלמד גמרא רש''י תוספות וראשונים, וגדולי האחרונים מכמה דורות, לא משנה מאיזה חוג, ראה שפירושו על השס משונה. ואם היה נראה לו פירוש מסוים היה כותב אותו גם כנגד שאר מפרשים. פעם פירש כמו רש''י ופע
מבין11.08.20
אתה לא מבין !!! כי גם בשוטנשטיין עשו את אותו דבר אלא שהם שולחים להערות. וכן בשטיינזלץ יש בעיונים, אגב הוא דוקא פחות או יותר הכי נצמד לרש"י
רון11.08.20
תתחיל ללמוד
אבא 12.08.20
95
עם כל הכתבות שתכתבו בחור שיגיע עם הגמרא של שטינזלץ לישיבה חרדית יעיפו אותו מהישיבה ביחד עם הגמרא וימליצו לו ללכת לנחל החרדקי
רפי10.08.20
94
מרתק
חסיד10.08.20
93
איך כותבים נגד מורשת הרב שך מורשתו היא נר לרגלינו והיא : מחלוקת מחלוקת ועוד פעם מחלוקת
א13.08.20
92
כשאחד פעם יצא נגד מבצע הדלקת נרות שבת גם לילדות קטנות כששמע את זה הבבא סאלי הוא התבטא "מה לזבוב קצוץ כנפיים לנשר גדול בשמיים "
שי12.08.20
זה היה הרב עובדיה יוסף שהתנגד למבצע של הרבי מליובאוויטש
א יידישע קאפ20.08.20
91
באמת הרב מוטקה טעה כשהניף את הכורת והביא לצמצום שמחות בית השואבה בירושלים ברעבאהרלך שנכנעו לו ועוד מקומות. העולם לא נהיה קדוש יותר מחמת זה וד"ל. הפוך רוממות השמחה ששרתה אז בירושלים סחפה המונים מכל הארץ וחיזק אותם ביידישקייט למי שזוכר ויודע. חבל מאד מאד ומי ביקש זאת ממנו גם אם כוונתו לשמים כפי שמסתב
בחוצות ירושלים!!!11.08.20
תלך להעדה ותגיד להם מה אתה "חושב"
אבא 12.08.20
90
תקרא את המכתב של האדמור מסאטמר. תקרא את המכתבים המופיעים ב'העדה', המכתבים שאתה הבאת. כולם ללא יוצא מן הכלל מסכימים בעצם העניין. אולי הייתה מחלוקת לגבי אופן הפעולה. אבל אתה מיסטר פפנהיים מנסה לשכתב את ההיסטוריה.
הלו??? אתה חושב שאנחנו אנאלפביתים?!10.08.20
89
במה אתם עסוקים? נטרפה דעתכם? נפטר אדם גדול שהפיץ תורה ברבים וגם אהבת הבריות ואתם מתעסקים כל היום בעסקי ביבין. אני מתבייש בשמכם. עם אלו זכויות אתם תגיעו ליום הדין?
יצחק 10.08.20
88
אני חסיד שלו
מיליונר10.08.20
87
בושה שאתם נותנים במה לפפנהיים . כל גדולי ישראל שחתמו נגד הושפעו מאיזה שהוא אינטרסנט? הרב שטיינזלץ נאלץ למחוק ולהוריד קטעים שלמים בגלל הבעייתיות של הדברים. להפוך את גדולי ישראל לקלי דעת ח"ו. מי כמו פפנהיים יודע מהי השפעה של מילה כתובה..
יעקב10.08.20
86
מורשת הרב שך 'השקפה טהורה' יעני + זרעי מחלוקת ושנאה לכל דבר שזז. מורשת הרב שטיינזלץ אהבת ישראל וקירוב של עשרות משפחות לחיי לימוד תורה וקיום מצוות + כמה טעויות קטנות בספרים שלא הוא עצמו כתב.
מורשת מול מורשת10.08.20
אתה בעל דעות חילוניות ומקולקלות
אברהם10.08.20
85
משהוא יכול לומר אם הרב שטנייזלץ סבר שהרבי מילובביץ משיח? האם סבר שהוא חי? בכל מקרה הרב שך ראה מה שאף אחד לא ראה תראו איזה בילבול חלק עושים אזכרה חלק הוא חי, תכתוב מכתב ותקבל תשובות וכן כל מיני בלבולים
חרדי14.08.20
נראה לי שאתה פה המבולבל.... יש עשרות סיפורי ניסים על כתיבה באגרות קודש ושהרבי משיב תשובה ברורה ביותר! אולי באמת כדאי שתכתוב לרבי כדי שתצא מהבילבולים... משא"כ אותו האיש שאת כל ספריו פרכו מרוב בילבולים... גם לישיבת חבד בלוד הוא לא התקבל בשל היותו מבולבל... ואח"כ עם אותו בלבול במצב קשה יצא נגד חב"ד או
א יידישע קאפ20.08.20
84
עדיף אלפי מונים בעיני הויכוחים בין החבדניקים (הוא חי, הרי צדיקים כל הצדיקים, באמת חיים גם במיתתם ) מאשר ויכוחים (ומריבות) במקומות אחרים... אצל הרבי זצוק"ל אפשר להיווכח במוחשיות מאמרם ז"ל הן על ידי ההמשכיות של הפעילות האדירה שלו שכבר מזמן הועתקה בחוגים נוספים ... והן במופתים הנפלאים שרואים ממנו כיום
זרעו בחיים14.08.20
83
יישר כח !!!
ללא שם12.08.20
82
"וכל המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו" ולא משנה אם זה מרן רה"י רשכבה"ג הגראמ"מ שך זצוק"ל או הרה"צ הר"ע שטיינזלץ זצוק"ל הם ברום דרגתם וברוחב דעתם יכלו לומר משהו אבל אנחנו אזובי הקיר מי אנחנו שנדבר סרה בגדו"י המילים הבוטות בכתבה ובתגובות על הר שך ממש מחרידות כל אדם ירא שמים
גרשון16.08.20
81
עוד אחד שמעיז לחשוב שהוא חכם יותר מהרב שך זצוק"ל. "נשיכתם נשיכת נחש...." לא חושבת שראוי לדון בויכוח השקפתי ולימודי בצורה מגמתית כזו. אתה מדבר פה על גדולי עולם.... להביא את הדברים בצורה לא מגמתית זה מענין אבל המגמתיות פה מזעזעת בעיני
אנונימי12.08.20
80
הרמ"מ זה ראשי תיבות של הרב רבי מנחם מענדל. לידיעתך מלך המשיח זה ראשי תיבות: מה"מ. התבלבלת כנראה. אתה באמת חושב שפפנהיים משיחיסט?? וחוץ מזה, יש דיעה בחז"ל שמשיח יכול להיות מן הנפטרים כדניאל איש חמודות וכו'.
לאייל להב11.08.20
79
בבני ברק סוברים שהעיקר זה התורה לא התפילה והגדולים בכלל פטורים מתפילה כדין תורתם אומנותם
בנימין הצדיק11.08.20
ככה הרב וואזנער חושב?
אבא 12.08.20
הרב וואזנער הוא לא ''בני ברק''. תורתו לא ''אומנותו'' אלא אהבתו את ה'. היא אינה קרדום לחפור בו ואין מקומו עם שנאות והתנגדות. בני ברק הוא שם קוד לשיטה.
מה הקשר13.08.20
78
ברור שהכותב הלא נכבד מעוניין לסלף. מי שיגדיל את מכתבי הבד"ץ, כולם, יראה מה הם עצמם כותבים. אלא מאי? הוא התחייב לתקן? או קיי. זה לא סותר את החלטת גדולי ישראל ובכללם חברי בדץ העדה החרדית לצאת נגדו בכל תוקף. הרב שך זיעא פשוט ראה הרבה לפני כולם איפה המכשולים. אז לפני שהכותב מתייחס לדבריו של גאון ומנהיג,
מחאה נמרצת, כנסו וקיראו10.08.20
77
הכתבה של פפניהם זה מירוח כרגיל רבי בנימין הצדיק ששנא את הרב שך ואת הרב שטיימן שנאה עיוורת ביותר וכולל נשיכת חמור לתלמיד חכם ליטאי!!! ועורך עיתון העדה היה מוכן לאהוב את חבד ושטיינצלץ בגלל שהרב שך שונא אותם!;!!! ולכן היה מוכן רבי בנימין הצדיק לכבד את מבזה תנאים באופן נורא ,!!!! והכל לבזות ולשנוא את הר
יוסי10.08.20
עפר לפיך הטמא!!! רבי בנימין אחד, של קדושה, ומסירות נפש יהודית, לצד גדלות וגאונות מבהילה בכל חלקי התורה, יותר שווה, מכל הראשי ישיבות המזוייפים שלכם, עם העניבה והפראק המגעיל, שהם חולמים שהם כביכול מוסרי התורה שיודעים בכלל משהו נותן התורה
שרה10.08.20
לכן את שולחת את ילדיך לא לישיבות קדושות??
אבא 12.08.20
76
מילים כדורבנות שפתיים ישקו של דעה ישרה, נכונה ומקדשת שם שמיים, כה לחי לרב שמואל חיים פפנהיים חזק ואמץ כי ה' אתך
מנחם20.08.20
75
(הרב שטיינזלץ זיע''א, לא פירש את הגמ' באופן ברור, ומאוד נגיש, על מנת שהלומד יצטרך לחשוב, ולא רק לקרוא)
ישי ברגר 11.08.20
74
הרב שטיינזלץ ז''ל היה ללא ספק אדם ירא אלוקים אמיתי, וחבל שנלקח מאיתנו, אין לנו מספיק זכויות כנראה.. עכ"פ סגנון הכתיבה פה וההשתלחות ברב שך ז"ל לא מקובלת כלל וכלל. אפשר לחלוק, אבל להקים פוזיציה פוליטית כאילו מדובר באנשים נטולי אלוקים, זה לא מקובל. צריך לבדוק מה היה בדיוק הציטוטים ש'הרתיחו' את כולם. א
ללא שם11.08.20
73
מר פפנהיים רק לשם האיזון הנכון חשוב גם להביא שרבי בנימין הצדיק איך שאתה קורא לו אמר ופסק שבברכת ולמלשינים לכוון על על מרן הגראי"ל שטינמן זצ"ל. הבנתם נכון?! מרן הרב שטינמן הוא... רח"ל. אבל על ה' שטיינזלץ אסור לדבר ואסור לצאת נגדו. רק שתבינו...
איזה איזון...10.08.20
שפתיים יישק!
נחמיה10.08.20
אדם כזה שדיבר כך על מרן רה"י הוא נ"לענד בגדר אפיקורס עי' רבינו יונה שע"ת שער ג' אות קמ"ז
נדבר עם מוישע10.08.20
זה רק מוכיח את האמת של רבי בנימין, הקנאי הכי גדול שבבית דין, דווקא הוא הגן על הרב שטיינזלץ, וסידר בחכמה שהרב שטינזלץ ימחוק את הדברים הלא טובים שכתב, במהדורא הבאה, וכך השקיט מהומה שלא היתה נצרכת סתם כך, אין חרדי או חילוני או מסורתי אחד, שירד מהדרך בגלל לימוד בגמרות של הרב שטינזלץ, רק להיפך הרבה פשוט
כן איזון טוב10.08.20
לא מבין את הטיעונים שלך... לולי הנחל היו עשרות בחורים משוטטים ברחוב בשיעמום נורא ,שהוא המביא את החטא.... מה עדיף שבחור יסתובב ברחוב משועמם ,,כשכל פיתויי הרחוב מסביבו.... או שילך לנחל ששם ילמד אחריות ירכוש מקצוע.. ולא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו..... למה להתסובב ברחוב משועמם עדיף מהנחל????????? תסבי
איזון הפוך11.08.20
עדיף להיות לא מחונך מאשר להיות מחונך לכפירה מינות ואפיקורסות ולהרגיש טוב עם עצמך וגם אם אתה רוצה לומר שאין מינות לפחות תבין את ההיגיון של הצד השני שחושב שיש וזה ההיגיון לשם משל אני אקצין מה היה עדיף לנער בגרמניה בתקופותיה ה'יפות' להסתובב ברחובות או להיות מסודר בתנועה הנאצית ולא לעשות ככל העולה על ר
לא חשוב11.08.20
חוץ מאחריות ומקצוע יש 'עוד' (עוד?) יתרון לנחל חרדי : להגן על עם ישראל! איך שכחת העיקר?
מד11.08.20
72
זכר צדיק לברכה
מיליונר10.08.20
71
כואב לשמוע את האמת... מה לעשות?!
הרב פפנהיים צודק23.08.20
70
בשביל מה לעורר מחלוקות ישנות?!
קישקעס11.08.20
69
אין ספק שהיו הרבה התבטאויות בעייתיות במה שכתב בכמה וכמה מקומות בספריו, אך גם אם נקבל שבד"ץ העדה צדקו בזה שקיבלו את ה"תשובה" שלו ע"י ההסכם לחזור ולתקן את כל שגיאותיו, נראה לענ"ד כי עיקר הסיבה שש"ס שטיינזלץ איננו ראוי ללמוד בו הוא לא בגלל חוסר "כשרות" הפירוש אלא בגלל חוסר "כישרון" הפירוש, כי לצערינו ה
חסיד שפוי11.08.20
אפשר תרגום?
'11.08.20
הנה התרגום מדברי הגר"א פלדמן: במיוחד, העבודה סובלת מסכום מאוד גדול של טעויות אשר בעיקרם הם תוצאות של אי הבנה במקורות. הוא נמנע מלפרש קטעים קשים בו הקורא היה מצפה שהוא יפרש אותם, והוא מבלבל את הלומד עם הערות שהרבה פעמים הם לא לענין, בלתי מובנים, או סותרים זה את זה ... אכן, תלמיד נבון אשר משתמש בש"ס ש
חסיד שפוי12.08.20
68
חבל שלא נתתם דוגמאות מה למשל לא בסדר בפירוש. זה היה עוזר להבנת הכתבה. מישהו יכול לתת דוגמאות
מרדכי11.08.20
67
היי חבר'ה הגזמתם אז יש רבנים קצת קיצונים אבל זה לא מתיר לזלזל הם אנשים קדושים כל אחד והדעות שלו צריך לכבד גם אם לא מסכימים עם דרך של מישהו
היי19.08.21
ההתנגדות לשטיינזלץ הייתה מצד מחרחרי ריב ומדון
מוישי15.11.21
66
על אנשים כגון כותב הטור נאמר כל הפוסל במומו פוסל עכ"פ שנים לאחר מכן הר' שטיינמן סילק את מחרחרי הריב העיקריים מיתד נאמן (והם פתחו את העיתון שכל יום ממציא מחלוקת חדשה בהשקפה) ומהעדה החרדית יצאו מאות שורפי פחים (חלקם הספיקו להשיא משואות) מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו, במובן החיובי (ובעז"ה יחזרו בתשובה)
נתי11.08.20
65
אצה זה שמזלזל בגדו"י כשאתה אומר שיתכן שיצאו נגד משהו בהחרמה כזאת ובלשונות חריפים ככ רק בגלל בעיות סגנון
למגיב 6811.08.20
64
הרבנים מבני ברק יצאו נגדו בגלל ש"חדש אסור מהתורה" האם לא רבני בני ברק נתנו הכשר על מכשירים טמאים?מה אם חדש אסור מהתורה?
בני ברק11.08.20
כל בני ברק אצלך אותו דבר וכל הדורות בבני ברק חבל שאתה כבר לא מערבב את כל אר"י בכל אופן רבני בני ברק זה לנדא...
אבא 12.08.20
63
ברגע שהליטאים הוציאו שס מתחרה הרי הם נוגעים בדבר, ואיך באמת הסכימו לזה, הרי כמה מהטעמים שנאמרו שם שייכים גם פה וצ"ע. והאם בסטמאר לא משתמשים בשושנשטיין ומה עם מתיבתא? בכל אופן יש מעלות בכל הוצאה שאין בזולתה ויגדיל תורה ויאדיר. בטח יש כאלה ת"ח שבמדף הפנימי מונח הגמרא של הרב עדין והאמת והשלום אהבו .
כמים לים מכסים11.08.20
ת"ח אמיתיים לא צריכים פירושים כלל וכלל ובמיוחד לא כאלו ואם תמצא ת"ח עם הש"ס הזה אני יתן לך.........
דבר עם מוישע11.08.20
62
אפשר לראות ראיונות שלו הרבה זמן אחרי ה'תיקונים', לדוגמה, הוא מנתח את שיטת אביי ורבא, אביי פורמליסט ורבא היה ריאליסט. זה מבט זר על רבותינו! הוא נשאל בראיון אחר, האם הוא אוהד בית"ר ירושלים? הוא ענה, אני לא אוהד אבל משחקים צריך לשחק טוב. כל משחקי הכדור רגל הם הרי ריקנים מכל תוכן, כמעט כל המשחקים כרוכים
נחמיה10.08.20
זה לא כפשוטו מה שאמר על המשחק.... אם משחקים אז צריך לשחק טוב זה משל זה אלגוריה הוא התכוון על המושג כשמשחקים אז לעשות את זה כזהטוב אם לומדים או מתפללים או אוהבים את הזולת אז לעשות את זה הכי טוב שאפשר... הוא היה עמוק מדי כדי להשיב תשובה רדודה.הוא בעל תשובה שהכלי העולם לא מעניינים אותו...במחילה מעבודת
שלמה11.08.20
61
גייווועעעללד כיכר השבת אתר חרדי?
מזלזלים בהרב שך10.08.20
60
שיגעו אותנו כל השנים עם הגילויי דעת האלו. דיי נמאס כבר עם כל הפולטיקה של המחופשים האלו לגדולי הדור!!! נמאס כבר מכל השרלטנים שדואגים רק לאינטרסים של עצמם. אין לי כבר אמונה ברבנים האלו ! נשברתי
מאבד כיוון10.08.20
59
שטויות במיץ עגבניות. ההתייצבות של העדה החרדית לצד שטיינזלץ נבעה מסיבה אחת ויחידה: הספרא דדיינא, ר' אברהם מרדכי ברטשטיין, היה חסיד חב"ד מושבע. ואידך זיל גמור.
משה10.08.20
58
בקצרה יש שחושבים שצריך להגיד תמיד הפוך מהרבי מליובאוויטש שיהיה להם לבריאות ושלא ינזקו מכך ושבעזרת ה' יחזרו בתשובה ויעמדו על טעותם
שרה 10.08.20
הרבי מחב"ד היה תמיד נגד דעת רוב הרבנים תבדקי ותחזרי אלי...
אבא 12.08.20
לא יודע נגד איזה רבנים אתה מדבר ואל תגזים שהוא היה ת מ י ד נגד. אבל מה שבטוח שהרבי מחב"ד תמיד היה בעד הקב"ה. תבדוק ותחזור אליי...
אבג12.08.20
57
גם היום ממשיך עורך יתד לשעבר.....
מי היה ביתד10.08.20
56
תתחילו לקלוט שהתורה לא ניתנה בליטא... תתחילו ללמוד ספרי מוסר... שלא לדבר על שינאת החינם שאתם חזקים בה
לכל הליטאים23.08.20
55
אני חושב שלמרות שיתכן והסיפור אמיתי במלואו אין זה מכובד והגון לפרסם סיפור זה החזקות מרובה מתועלתו
חיים12.08.20
54
הרב מב"ב יצא נגד כל דבר שזז בלי שום חקירה ודרישה נגד תהלוכות לג בעומר בלי שום חקירה ודרישה נגד הרמבם היומי בלי שום סיבה הגיונית נגד אפילו לגור ליד חבדניק (עיינו בספר בסערת אש) כאילו שהם מחזיקים פסלים בבית ירד במלחמה שלו נגד הרבי לפסים הכי אישיים שיש בלי שום בושה, לדוגמא; דיבר לשון הרע עליו ברבים
ללא שם11.08.20
אין לי מושג לגבי כל השאר אבל לגבי הרמבם היומי נימק שמכיוון שהלכה לא כמו הרמבם אנשים יכולים לטעות ולעשות כפי שלמדו ברמבם (משהו כזה)
לא חשוב11.08.20
ממש נימוק גאוני, אולי גם לא נלמד חומש כי אולי יחשבו שאסור לאכול רק גדי בחלב אמו. נבטל קריאת התורה בשבת, רעיון...
ממש משכנע12.08.20
שוטה מי שלא נרעד מלדבר על קדושת התנאים וכו' הוא לא חם לדבר שבקדושה.. פחות מא ב לכניסה לעולם החרדי. קצת אמונת חכמים לא רק בהרב "שלך'.
אבא 12.08.20
צודק אולי הוא אפילו לא התאים לא ב של העולם החרדי אם ההין לדבר סרה ככה בקדוש ישראל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ושוב כפי שהזכרתי בלי שום טענה ומענה אלא בצורה של פטרונות ועויינות - החרים חוג שלם.
אמא16.08.20
כידוע לא מדובר באנשים מטומטמים. למדנו שו"ע וגם אם הלכה כמו הרמב"ם לא "נתבלבל"...
כידוע11.08.20
53
האם זה משקף את הלך הדעות בציבור החרדי. אם כן המצב עצוב. אל תגיבו פשןט תקראו את התגובות ותבינו על מה נחרבה ירושלים ומתו תלמידי ר עקיבא... וכמובן הכול לשם שמיים... סליחה לשם השקופע ההשקופע שלי בבחינת פיקוח נפש שדוחה את כל התורה כולה
הזוי לקרוא את התגובות11.08.20
יותר כואב שאתה קורא כאילו כתבות?
אבא 12.08.20
52
שאין התייחסות לגופם של דברים הכל נידון מלמעלה בלי שום פירוט והסבר לצדדי המחלוקת. על פניו נראה סוג של תככנות וסגירת חשבונות פוליטיות בין כל הצדדים על חשבון פרויקט אדיר של יהודי אחד שסה''כ ניסה להנגיש יהדות לעם.
רות10.08.20
תגובה תמציתית. חסר הפאנצ' ליין: אותו יהודי צדיק עשה את שגיאת חייו ופנה בתום ליבו אל היהודי הכי בינלאומי (הלובוויטשער) עם הפרוייקט שלו. מאותו רגע, התחיל מחול השדים הבלתי ענייני.
תמצות13.08.20
חצוף! שגיאת חייו? גם אם מפסיד את כל עולמו, הולכים לרבי! למרות שיש כל מיני "רבנים" שכל היום מחפשים שהסתכלו עליהם ולא יודעים שום דבר מהחיים שלהם שהעיקר שלהם זה לצאת נגד חב"ד בגלל שהם טובים מצליחים ומקרבים אלפי יהודים לתומ"צ! (וגם בגלל שלא מקבלים אותם להיות ראשי ישיבות בישיבות חב"ד בגלל בורותם...)
א יידישע קאפ19.08.20
51
עוד רגע אלול ועכשיו נגמר תשעה באב
יצחק10.08.20
50
אהבתי שפפנהיים לובש כובע מתאים למידותיו ומחלק תארים של לאיש אמונם של גדולי ישראל טול קורה מקורות ביתך וד"ל
פסייכטר המחוז10.08.20
49
ההתייחסות לרבני בני ברק של אז, ובראשם מרן הגרא"מ שך זצ"ל היא בדרך של זלזול, וכאילו קונים כל רכילות והוצאת שם רע. זה מהלך חמור מאוד, ופוגע בקדושי עליון, והופך את כל המאבק לכאילו ראש בקיר בלא שורשים, רק רצון לפסול כל דבר. אמנם יכול להיות חילוקי דעות, אבל לכתוב בצורה כזו נלוזה על מתנגדי שטיינזלץ, הוא ע
אמת10.08.20
חחח אתה עצמך מבזה גדולי הדור בזה שאתה כותב שאחרי הרב שך אין דרך סלולה. הזדהיתי עם מה שכתבת עד למשפט ההוא!. חבל!
אלמוני.11.08.20
תתפלא אבל גם אחרי מיתתו יש דרך סלולה לרבים
יהודי גאה מאוד12.08.20
כן אתה צריך להתחיל חקור מי היה המנהיג שלך שהסעיר את העולם החרדי במחלוקותיו, והכי דוחה שדגל התורה של היום, מזמן לא נשמעים לכל כללי הרב שך, ולכל הקווים והדברים שהוא עשה רעש, ולכן בשביל מה נלחם הרב שך נגד כל דמות אחרת כשבסוף תלמידיו ותלמידי תלמידיו בגדו בדרכו וכלליו "בעיקרי יסודות ההשקפה"?
מרדכי בלוי10.08.20
איזה מנהיג עולם התורה בדיוק?? את כל הספרים שלא פרכו!
א יידישע קאפ19.08.20
48
הודות לרב שטיינזלץ זכה אבא שלי ז"ל , שהיה ילד בשואה ולא זכה ללמוד בישיבה, ללמוד גמרא. הספרים של הרב שטיינזלץ הפכו את הלימוד לאפשרי עבורו ועבור רבבות יהודים בארץ ובעולם.
ללא שם10.08.20
47
צריך גילוי נאות כדי להבין כמה "אובייקטיבית" הכתבה. הכותב היה בעדה החרדית, סטה מהדרך באופן מוחלט, והפך למקדם חרדים לאקדמיה ולצבא... כעת ברור למה הוא ממש "לא מבין" למה מגדולי ישראל נזעקו על חשש של שינוי מהמסורת... אז ראוי היה שיציג את משנתו האישית, לפני שמדברר כיום את מי שאין זכותו לדברר כבר...
אמיתי10.08.20
46
בבקשה תתקן ותכבד את מרן הרב אליעזר מנחם מן שך זצוקלל"ה
ביזוי תלמיד חכם21.08.20
חהחהחהח
מוישי15.11.21
45
בתחילה כדי לתקוף את הת"ח הליטאים כתוב שסילפו באופן מגמתי כמה משפטים שלו וחתכו מילים והוציאו מהקשר וכו' ולבסוף כתוב שאכן היו לו תכנים בעייתים ופסולים אלא שהתחייב לתקנם ולאסוף את הספרים הפסולים.
אזרח12.08.20
44
נראה שאינך מבין כלל. הרב שטיינזלץ פירש בדרך כלל לפי רש"י אך גם לפי מפרשים אחרים במקומות מסוימים. (במהדורת שוטנשטיין נצמדו לפי' רש"י בעיקר אך גם הם פירשו לעיתים כתוספות ומפרשים אחרים.) מכיון ששטינזלץ הדפיס בשולי הגליון גם עיונים - ניתן למצוא שם את כל הדיעות, רש"י, תוס', מאירי וכו', כך שהלומד מקבל תמ
למגיב 67 ה"מבין" 11.08.20
43
אכן בטור זה הראית את צורת הניהול בעדה החרדית, ררב זה אמר משהו, והודיעו לו שיחזור בו, רב אחר כתב, והודיעו לו לכתוב מכתב הבהרה לרב פלוני ככה אתם שם מסדרים את הענינים, העסקנים שולטים על הרבנים לא פלא, שמאז אתם רק מסוכסכים בינכם לבין עצמכם עשרות שנים, ודעת רבניכם אינה נשמעת ואינה משפיעה בשום נושא על שום
יוסלה12.08.20
42
תמיד הבני ברקים יצרו מחלוקות ידוע הסיפור עם הרב צבי כהגא נדמה לי מבית מאיר שהיה אצל הרבי ואמר לו מה הרבי אומר על הבני תורה שטוענים על חבד למה הם לא יושנים בסוכה הרבי ענה לו אתה קורא להם בני תורה הם בני מחלוקת שיושבים בישיבה וכל הזמן דנים איך להגביר את המחלוקת בסוף הוא בקש ברכה הרבי אמר לו אתה יודע מ
אברהם יצחק11.08.20
חב"ד לא מבינים מדוע התנגדו אליהם זה לגטימי...
אבא 12.08.20
41
יש לי רק בעיה אחת עם מה שהכותב כאן ניסח זאת: הרבי מילובביץ הרמ"מ ?? ממתי מי שנסתלק לפני למעלה מ 25 שנה לעולמו, ויש אפילו הילולא ביום הסתלקותו הוא מלך המשיח ? הרב"י מילובביץ זצקול" נבג"מ זי"ע איננו מלך המשיח. ומספיק כבר לבזות את זכרו וגדולתו בידי משיחסטים הזויים. לא יזיק לכותב לחזור וללמוד את הפרק ה
אייל להב11.08.20
שוטה! איפה למדת עברית?
א איד09.09.20
חחחח מטומטם! הרמ"מ זה ראשי תיבות: הרבי מנחם מענדל...
א יידישע קאפ20.08.20
40
רצה להגן על הרב שטיינזלץ, נפלא אבל בושה למה להזכיר את הרב שך כאילו היה לו מניע אישי? ולחלק מהמגיבים תכבדו כל אחד מה זה משנה אם הוא חבדניק ליטאי או מהעיידה, מה שבטוח שלא הגעתם לקרסוליים. בגלל זה אנשים מתים בגלל זה כל הצרות. עד שלא תשתעלו ותנבחו כמו כלבים לא תבינו? יבואו המלומדים ובמקרה הטוב יחשבו א
מישהו11.08.20
39
כל הדבר היפה הזה "העדה החרדית" ההיסטורית, לא נשאר ממנה כלום, חוץ מהכשר. עד לפני כשלושים שנה, כל ילד חרדי ידע את שמות הדיינים, היום אפילו את שמות הגאבד והראבד בקושי יודעים... כן,הגאון הרב שטרנבוך כמובן מוכר, אך יותר בשמו ובספריו והרבה פחות מאשר בתפקידו ב"עדה". פשוט העדה החרדית ז"ל. אם אתם חי
כבי11.08.20
38
גם בית הדין של חסידי גור מחו בהמודיע על רדיפת הגאון החסיד זצ"ל.
פנחס10.08.20
37
גאון עצום ועם הרבה ענווה
נכד הגיס של המנוח10.08.20
36
סוף סוף מתגלה האמת שכל המלחמה ברב שטיינזלץ הייתה רק בגלל שהיה חסיד חב"ד וזו הייתה מלחמת ליטאים אכולי שנאה נגד חב"ד.
מעניין מרתק וחושף את האמת10.08.20
בהחלט. רב מסויים מאוד, שבמרוצת השנים הקים את "דגל", ניסה להתקבל לתפקיד ראשות ישיבה בחב"ד. בסופו של דבר לא הצליח, ומאז התמלא בזעם ושנאה... היום, דבר לא נותר ממורשתו. הביטו על אורי מקלב מדגל התורה שדואג לאבטחה בבתי חב"ד, ועל מוישה גפני שמחלק תקציבים לחבדניקים. כי מי שכל עניינו זה להרבות מחלוקת ולחרחר
מגלים עולם12.08.20
אין קשר בין חב"ד לשאר החסידיות? אז מה אכפת לך שיש ליטאים...
אבא 12.08.20
35
לא לבזות גדולי תורה.... הרב שך היה אדם גדול.. ולא ראוי שאפילו חכם עצום כמו פפנהיים יבזה אותו... ושאלה לסיום האם כל פשקויל שהעיידה הוציאו היה דיון ארוך כזה????.. הרי במקרה זה יכלה הזמן והם לא יכלו?? וביקורתי לעסקונים ולא לרבנים....
מחאה..!!11.08.20
34
אלווווווף
למגיב 3411.08.20
33
חיכו עד לפטירת כל הגדולים מהדור הקודם שלא היו נותנים יד מעולם להחרמות שכאלה (דעת לנבון להבחין בין החרמה לבין הסתייגות כזו או אחרת). משמת כל הדור ההוא כולל גדולי הפוסקים באמת בעל אגרות משה והמנחת יצחק שנפטר באותה שנה, זצוק"ל, כאלה שעוד היה להם התוקף לעמוד מולם. החלו בהשלטת שיטתם ודעתם בכל מקום ולא בד
תשמ"ט11.08.20
אתה משווה עלון לפירוש בגמ'?
אבא 12.08.20
32
וישר חילך על האיפוק בו כתבת על הרב שך בצורה כה מכבדת ועדינה. שכן כידוע כל מטרתו הייתה ירידה לחיי אנשים ומחיקת כל מי שזכה לקצת הערכה וכבוד כמו כל מלחמות החורמה שניהל במשך חייו כנגד יהודים צדיקים שבשל כישוריו הפוליטיים הוא הצליח למחוק את שמם ולהסיר אותם מההנהגה החרדית והליטאית. וכן הצקותיו לרב הנ"ל ז
ללא שם11.08.20
מצטער רציתי לסמן על תגובתך "לייק" אך בטעות לחצתי על "בוז"....
א יידישע קאפ19.08.20
31
ברור שצריך לחזק את ספרי הרב אבן ישראל ולקנות אותם רק כדי למחות על כך שאותו האיש מבני ברק יצא נגדו וזה אחת הסיבות העיקריות שצריך לקנות את הספרים גם תלמידי חכמים שלא צריכים ביאור על הגמרא
ברור לכולם...10.08.20
30
לא הבנתי, הרב שטיינזלץ בעצמו כידוע אמר על עצמו שצופה במכשיר ואינו חרדי, גם האנשת דמויות חז"ל ועוד אלו דברים שאכן אסור שיעשו וכאן מנסה הכותב המוזר לגמד את הבעיות כאילו אנשים משונים יצאו נגדו, הלא הרב שך זצ"ל היה מספיק גדול, ואין לזה שום קשר לחב"ד אלא ספציפית לרב הנ"ל ז"ל לא רואה בזה כתבה שמכבדת בלשון
יוסף10.08.20
גם הוא יצא נגד הרבי מילובביץ...מבלי להמעיט בערך אף אחד חס וחלילה זה מחלוקות של גדולים זה שהוא חולק על הרבי מלבד לא מקטין אף אחד שיטות אחרות דרך אחרת בעבודת ה
שלמה11.08.20
29
אתה באמת חושב שמשהו יקרא את מגילת העצמאות שכתבת??
ירושלמית א10.08.20
כן אני קראתי. האמת ארוכה, השקר קצר.
רם10.08.20
28
השקופע
גדליה נדל10.08.20
27
הרב שטיינזלץ היה גדול הדור! ההיסטוריה תשפוט.
דב10.08.20
ההיסטוריה כבר שפטה שלא !
אברהם10.08.20
מחילה שאני מתקן תיקון קטן. גדול זה ה'. טוב להגיד מרבני הדור. ואם בכל זאת החלטת להוסיף את המילה 'גדול' אז טוב להגיד גדול בדור או מגדולי הדור. כי היום כל אחד נהיה "גדול הדור" אבל "גדול הדור" הוא אחד ואין לנו היכולת לדעת מי הוא הרב הבכיר בדור גם עם לנו נראה שהוא בראש יכול להיות שה' רואה באדם אחר גדול
יניב10.08.20
26
ממש נפלא תודה רבה
למערכת כיכרהשבת10.08.20
25
שוטנשטיין לא היה יוצא ללא ההשראה והרעיון של הרב שטינזלץ זצל רשי של דורינו
חיים11.08.20
אולי התניא של דורינו... לא התכוונתי לבזות רח"ל...
אבא 12.08.20
בדיוק הפוך שוטנשטיין ייצא כמשקל נגד לעיותים החמורים שהיו בשטיינזלץ עיין בהסכמות..
Danny11.08.20
24
בעצם, בא נגיד את האמת, רבני בני ברק הוטעו על ידי עסקנים ורשעים למיניהם שחיפשו אקשן
מנדל10.08.20
בדיוק ההיפך. עסקנים הוטעו על ידי "רבנים" בבני ברק שחיפשו אקשן ורצו כבוד...
להיפך11.08.20
אז תלמד בשטנניזלץ בחב"ד דפקת את אגד...
אבא 12.08.20
23
מעניין מאד.
ירושלמי בנשמה10.08.20
22
מרתק! תודה!
וו10.08.20
21
יש כאן כמה נושאים נפרדים. האם אכן הדברים שמצאו בספריו על אבות האומה, הם בגדר אפיקורסות (בטעות ובשוגג), והאם לקבל את חזרתו, וכו' ועוד נושא האם יש לאנשי הרב שך זכות להכריח אחרים לקבל את דעתו. אני לא מבין מדוע לא לדון על כל נושא בנפרד
מחילה מכבודו10.08.20
הרב שך לא כפה אלא אמר אמת ללא נגיעות,יחד עם כמעט כל גדולי הדור.זה לא אנשיו.
יוסף10.08.20
אולי יואיל כבודו לומר מי הם אותם גדולי הדור? הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל? ה"לב שמחה" זצוק"ל? ה"פני מנחם" זצוק"ל? הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל? אף לא אחד מגדולי ישראל האמיתיים הלך בדרך המחלוקת והשנאה!!
מעניין...12.08.20
20
מי זה "העדה" בדיוק? הם לא מאן דאמר. קהילה שולית קטנה. נכון שבאופן מסורתי זכו תמיד להעמיד בראשם גאב"ד גדול בישראל, וצמחו מתוכם כמה תלמידי חכמים חשובים. אבל כל השאר? בסך הכל כמה הונגרים... הם רק פופולאריים בגלל ההכשר שכולם סומכים עליו, שזה בלי פרופורציה לאיכות. כלומר זה הכשר בסדר, בודאי, אבל אחרים לא
ירושלמי10.08.20
אתה בעצמך כתבת שהגאב"ד שלהם הוא גדול הדור ויש להם תלמידי חכמים חשובים, זה לא מספיק?!
משה10.08.20
19
חן חן על הכתבה . סוף האמת להגלות. שתוסר מעלינו החרפה הגדולה הזאת של המחלוקת. מה חשבו המחרחרי ריב? שהם ימותו והעולם ישכח את דרכם העקלקלה בטיפוסם לפסגה? הנה ...ימים באו...מחרחרי הריב מתו ,והאמת נפרסת לפנינו כשמלה. כמה נזקים הם גרמו ליהדות וליהודים....
איש קרית ספר10.08.20
קסני"ק טיפש
נדבר עם מוישע10.08.20
18
כתבה מגמתי להמעיט מן הדברים החמורים שכתב על האבות הקדושים שהם מרכבה לשכינה
יענקל10.08.20
17
תודה על הכתבה, עשית לי סדר...
שי10.08.20
16
האם ידוע למישהו מאז מרן החזו"א על אדם שיגע ועמל בכל כוחו בתורה כמרן הרב שך? אבל ה...(אין אצלי מילים לתארו) פוער פיו. עפרא לפומיה!
ללא שם10.08.20
צריך להיות בדרגה גבוהה, וגם להכיר את כל האחרים כדי להחליט כך
מחילה מכבודכם10.08.20
הרב שלמה זלמן אויערבך זצוקללה"ה. איש של אמת, לא של מחלוקות. והמפורסמות אי"צ ראיה... כשאותם מחרחרי ריב ניסו לשכנעו למחלוקת בחסידים, הוא לא הסכים.
ברור11.08.20
15
אין לנו להתערב במחלוקת בין חכמים פה באמת היה אי הבנה כי שילב פילוסופיה ומדע עם תורה ועוד דברים חדשים שלא התאימו לציבור החרדי אז איך אמר הרב זוננפלד על הרב קוק ביפו הוא מתאים ממש אבל לא בירושלים .בודאי שזה לא נכון שכל בחור ישיבה או אברך יקרא בספרים של הרב שטיינזלץ אבל למזגרים אחרים זה יותרנכון .אף על
נננ10.08.20
מה שכתבת על הרב קוק והרב זוננפלד נכון חלקי. שאלו את רב יוסף חיים מי יהיה הכהן הגדול בבית המקדש השלישי? אז הוא אמר להם אין שאלה! ברור שהרב קוק! ומיד הוסיף, אבל לא הרב של ירושלים
ארי11.08.20
תלוי איזה ישיבה. יש ישיבות שאין בעיה ללמוד את זה. אני מכיר גם גדולי פוסקים שהיו בעלי ידע מדעי ושילבו את זה בפסיקות. למשל חוץ מהרבי, גם האגרות משה תמך בשטיינזלץ.
רם10.08.20
תראה מקור על האגרות משה
אברהם10.08.20
כאן יש הסכמה של ר' משה פיינשטיין מ- ז' אייר תשמ"ג https://www.steins
יהודי03.11.21
כאן הדיון לא מי תמך, אלא כשעלה הנושא של הביטויים וכו', וזה היה יותר משלוש שנים לאחר פטירת האג"מ
מחילה מכבודו10.08.20
14
צריך רק לזכור שאחרי הרעיון שלו של תרגום הש"ס שצבר תאוצה באפן מדהים, מיד אח"כ למורות התנגדותו הנחרצת של הרב שך - כידוע לכל אנשי התקופה - הוציאו ארטסקרול את השוטנשטיין הנודע בכל היכלי התורה, והרב אלישיב זצ"ל אף כתב בהסכמתו שהדבר נחוץ עקב כל שמסתובבים בשוק 'תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהם"
יהודי10.08.20
מה שציין הגריש״א זצל, נראה כמעט ברור שלא התכוין על שטיינזלץ זצל, שהרי הסכמה זו נכתבה על המשניות ארטסקרול ולא על השס בבלי. אלא כמעט מוכרחים לומר שלא עליו התכוין.
הערה למען האמת11.08.20
שקר וכזב, הדבר היה בתיאום מלא
משה11.08.20
13
הלוואי ולגדול הדור עוד יתגלה הפסק דין הגדול והסופי בבית דין של מעלה בפני ריבונו של עולם בעניין העוול המשווע שנעשה עכשיו כשכולם שם (נראה לי שהפעם אי אפשר לטעון לא בשמים היא)
ללא שם10.08.20
12
איך אפשר לכתוב כ''כ בזלזלול על רבן של ישראל מרן הגראמ''מ שך זצוק''ל
עפרא לפומיך10.08.20
11
בתור מיזרוחניק, אני עומד ומשתאה כל פעם מחדש. שום התייחסות לתוכן, שום התייחסות לעצם העניין, הכל פוליטיקה, וחשיבות עצמית, וחשבונאות, ותככנות, ואני מתייחס לכל הצדדים בפרשה, חוץ מכמובן הרב שטיינזלץ זצ"ל עצמו שמתגובותיו ברורה כוונתו לשם שמיים.
מיזרחיסט10.08.20
חזק מאוד
שלמה11.08.20
10
שמואל חיים במיטבו תביא עוד כאלה
זלמן10.08.20
9
בלום פעם כאשר הנך מדבר על מנהיגינו
אחד שאכפת לו10.08.20
8
מה יתן לך ומה יוסיף לך נבירה בעבר
משה בן אברהם10.08.20
7
איכסס כתבה מגעילה. בשביל לרומם את הרב שטייזלץ כותב המאמר עושה לאחרים בדיוק מה שעשו לרב שטיינזלץ
בזיון10.08.20
החילוק היא שהאחרים היו פוגעניים נגד כל מי שזז, ולכן על כאלו מתר לעשות להם, מה שהם עשו ועושים לאחרים, ויגזול החנית מיד המצרי,
ככ10.08.20
אתה כנראה חילוני
יוסף10.08.20
6
הוא שהאדם שכינו אותו דובר העדה החרדית עילג בעברית ברמה מביכה
הדבר היחיד שאני לקחתי מהטור הזה...10.08.20
5
נא לא לסלף בחוצפה ! לא קשור לבני ברק, ואתה מזלזל בכל גדולי בני ברק , כאילו הם חברים שלך שניתן לעבוד עליהם. הרב וואזנר זצ"ל לא היה ליטאי. הרב בעדני שליט"א תימני. ועוד : הגרי"ש אלישיב זצ"ל,והרב שיינברג זצ"ל היו בירושלים. הרב קרייזווירטה זצ"ל היה באנטוורפן. ועוד הרבה רבנים .לך תבדוק בעסקנים
יוסף10.08.20
הרבי מלובביץ' עולה על כל מי שהזכרת. והוא תמך בספרים של הרב עדין.
רם10.08.20
לך תעשה הטבת חלום,משובש !
אברהם10.08.20
כל חסיד חושב על רבו כך....
אבא 12.08.20
הרב וואזנר באמת חזר בו
א10.08.20
נא יפרט כב' מה היה תוכן החזרה
מחילה מכבודו10.08.20
גם הרב שטיינזלץ חזר בו............
יוסף10.08.20
4
למה כל פעם שאתה כותב על כ''ק הרבי מליובאוויטש אתה שם מרכאות על המילה רבי
א10.08.20
3
מי החצוף שכתב את הטור הזה? מי הוא שיכניס את עצמו בין אריות? כשם שכואב לך שדיברו על הרב שטינזליץ כך גם לי כואב שאתה מדבר על הרב שך כאילו הוא פוליטיקאי ח"ו לי ולך אין שום זכות לדבר סרה על אף יהודי ק"ו על תלמידי חכמים ולא משנה אם קוראים להם הרב שטיינזליץ או הרב שך המבזה ת"ח אין רפואה למכתו לא חבל????
דוד10.08.20
מעניין שיצאו נגד הרב שטיינזלץ כי פגע באבות האומה כפי שהוא לבד מודה על כך במכתב לבד"ץ [אם היה כותב כך על הרבי מחב"ד ? אז גם היה מקבל אותו??] והנה פפנהיים ודומיו וכל מיני מזרוחניקים וחבדניקים ואנטי חרדים נזעקים הכיצד אפשר לפגוע בכבודו של הרב שטיינזלץ? אז ככה כשהוא זלזל רח"ל באבות האומה נזעקו נגדו גדו
נחשון10.08.20
אתה מעז להשוות עדה קדושה, חסידות חב"ד, ל"אנטי חרדים" כלשונך? בושה! תעשה קצת חשבון נפש, ותגלה שמחלוקת מעוורת את עיניך...
בוש והיכלם11.08.20
2
אצל הרב עדין אבן-ישראל זצ"ל רואים בבירור אשר כל מקום שאתה מוצא גדולתו אתה מוצא ענוותנותו. דוגמה מובהקת למי שהיה "נפשי כעפר לכל תהיה" וזכה ל"פתח לבי בתורתך".
אבידה גדולה!10.08.20
1
הכותב לא שם לב... על הסתירות הרבות שבדבריו מצד אחד כותב שלא נפל רבב בחיבוריו, מצד שני חייבו אותו לחתום שיתקן את הצריך תיקון ויקבל בחזרה את ספריו הפגומים ויחזיר תמורתם. בסיכומו של יום רב שך ז"ל הצליח למדר את הספרים שלו ולא תמצא את הספרים אצל אף יהודי חרדי. לעצם העניין היום ב"ה יש לנו את שוטנשטיין ומת
פטרוס10.08.20
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 14:22

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 13:55

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 11:37

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 11:03

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 09:57
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 09:55

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 09:54

כי הנה המלכים

הגיסים האדמו"רים מויז'ניץ ובעלזא נפגשו באיסרו חג | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24

מגודלים בנעוריהם

ילדי ירושלים התאספו יחדיו ברחובה של עיר | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג המצות לה'

למי המשפיע רבי אלימלך בידרמן מכר את החמץ?

חיים רוזנבוים | 01.05.24

עוגות מצה

האדמו"ר סחב את דליי המים עד למאפיית מצות | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

פירותך מתוקים

צילך נאה | ברכת האילנות בחצה"ק נדבורנה באניא 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

ברכת מועדיך

חג הפסח בחצר הקודש בוטשאן | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

נועדו יחדיו | תיעוד

פגישה ביחידות: מה ביקש הרבי מויז'ניץ מהרבי מבאיאן?

חיים רוזנבוים | 01.05.24