כיכר השבת

הדרמה בחסידות

סאדיגורה לבית המשפט: "למנוע השתלטות הרה"צ מש"י"

דרישת הדיינים לדון בזבל"א נדחתה, ובהסכמת בית הדין פנו סאדיגורה לביהמ"ש בדרישה למנות כונס נכסים לעמותה בירושלים תוך טענות על שימוש לא חוקי בכספים, ואי תשלום לאברכי כולל (חסידים)

58
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ט בטבת | 13.01.21
סאדיגורה לבית המשפט: "למנוע השתלטות הרה"צ מש"י"
(צילום: שלומי טריכטר)

הסכסוך בסאדיגורה לשיא חדש: לאחר שהפניות מבית הדין לא נענו, חסידי סאדיגורה החברים בעמותת 'מוסדות חסידות סאדיגורה בירושלים' הגישו אתמול לביהמ"ש בקשה למנות כונס נכסים שישמור על נכסי העמותה וימנע מחטפים, וזאת לאחר שורת צעדי השתלטות של הרה"צ מש"י פרידמן ואנשיו על נכסי וכספי העמותה שלא כדין, כך לדבריהם כפי שעולה מהבקשה שהוגשה לביהמ"ש.

בין הטענות שמונים החסידים בכתב הבקשה: השתלטות על העמותה ונכסיה שלא כדין תוך הדרת רגלי חסידי סאדיגורה מבנייני המוסדות בירושלים; הימנעות מתשלום לאברכי הכולל שפעל במקום תוך שימוש ללא סמכות בכספי העמותה שלא למטרות העמותה, אי תשלום הלוואות לבנק ועוד שלל טענות אליהן צורפו צילומים והוכחות רבות.

לפי הבקשה, כונס הנכסים "יחזיק בנכסי העמותה וכספיה על מנת לאפשר שימוש בהם לכל חברי הקהילה החפצים בכך, בהתאם למצב שנהג עד לפרוץ הסכסוך בעקבות פטירת האדמו"ר זצ"ל". הפנייה הדרמטית של סאדיגורה לביהמ"ש באה לאחר שחלפו למעלה משבועיים מאז הוראת בית הדין בני ברק, אליו הצטרפו גדולי הדיינים שקבעו כי יש לדון בנושא הצוואה בסאדיגורה אך ורק בזבל"א, וההנחיה ההלכתית כי אם אנשי הרב מש"י פרידמן לא יסכימו לכך מותר יהיה לפנות לבית משפט.

אין זו הפעם הראשונה שהתיק נדון בביהמ"ש. בי"ח בתשרי הוציא ביהמ"ש צו מניעה האוסר על הרב מש"י ואנשיו לבצע שינויים בעמותה, וזאת לאחר שביה"ד מיסודו של הגר"נ קרליץ זצ"ל התיר את הפנייה לערכאות וכתב כי "לאחר שהרה"צ ר' מרדכי שלו' יוסף פרידמן שליט"א ואנשיו עברו על צו המניעה שהוציא ביה"ד וקידמו מהלכים בנוגע לנכסי עמותת מוסדות חסידי סאדיגורה ירושלים, נתן ביה"ד רשות לתובעים לפנות לכל מקום שימצאו לנכון כדי למנוע ולעכב את פעולות הנתבעים". אולם כעת, טוענים חברי העמותה מסאדיגורה, כי צו המניעה הופר ודורשים מינוי כונס נכסים.

"עניינה של בקשה זו", כותבים הם, "בהמשך ביצוע שורה של מעשי השתלטות בוטים ופסולים של המשיבים ועושי דבריהם, על נכסי העמותה וכספיה, בריקון כספי העמותה במחשכים וניצול כספיה ונכסיה שלא כדין ולצרכים פרטיים של המשיבים; בביצוע מעשי השתלטות חד צדדית על מתקני העמותה והדרת רגליהם של המבקשים וקהל החסידים; בסירוב לכנס ישיבות ועד וסירוב מתן דין וחשבון למבקשים על ההתנהלות הכספית בעמותה בפרט נוכח גילוי אי סדרים כספיים בחשבונותיה הבנקאים; כפי שנצביע להלן, על מנת להסתיר את מעשיהם הפסולים המשיבים העלימו מסמכים מהותיים של העמותה מתוך משרדיה ומסרבים למסור למבקשים העתקם מזה חודשים".

טיש בחצה"ק סאדיגורה (צילום: באדיבות המצלם)


המבקשים מצטטים את צוואת הרבי מסאדיגורה זצ"ל בה כתב: "בני ממלא מקומי הרב יצחק יהושע העשיל פרידמאן שליט"א בתוקף ההנהגה יעמוד גם בראש כל המוסדות שבכל אתר ואתר, שנושאים את השם 'סאדיגורה' או 'רוז'ין סאדיגורה' וכו' הכל יהיה תחת הנהגתו ומשמרתו כולל כל ענייני המינויים".

"המשיב 2", נטען בבקשה, כאשר הכוונה אל הרה"צ מש"י פרידמן, בנו הגדול של האדמו"ר זצוק"ל, "מיאן ועודנו ממאן להשלים עם האמור בצוואה, כאשר אחיו הצעיר ממנו קיבל למעשה את 'הבכורה' בכל הנוגע למוסדות החסידות כולם, ובירושלים בכלל זה". הם מדגישים כי "מאבק זה אינו צריך להיות מוכרע בהליך זה, אולם הוא הסיבה והמניע לכל המחלוקת דנן; חוסר רצונו של המשיב 2 להשלים עם צוואת אביו האדמו"ר זצ"ל, תוך יצירת קרע במשפחה ובחסידות כולה, והגם שחלק מן הפעולות המתוארות לעיל בוצעו ע"י המשיב 2 עוד בהיות אביו בחיים, הרי שהם היו בבחינת הכשרת הקרקע לניסיון ההשתלטות שלא כדין על העמותה".

עוד נטען בבקשה שהוגשה לביהמ"ש כי צירפו לעמותה שלא כדין בעלי זכויות חתימה, ואף העלימו את כל המסמכים והפרוטוקולים ממשרדי העמותה לביתו הפרטי של 'משיב 3', שמחה מרגליות, מחסידי הרב מש"י. בקשותיהם של חברי העמותה האחרים הנאמנים לחסידות סאדיגורה ולצוואה של הרבי, לקבל פרוטוקולים - לא נענו.

אם לא די בכך, מפורט במסמך הארוך שהוגש לבית המשפט, כי אנשי הרב מש"י שכרו את עו"ד עמירם בוגט כעו"ד פרטי, אך שילמו לו 17,000 ש"ח מכספי העמותה ומבלי ליידע את הועד; כמו כן משכו מחשבון העמותה סכומים גדולים לצרכים פרטיים, תשלומי משכורות ועוד, מבלי לדווח לחברי הועד כפי שנדרש בחוק. בנספחים שצורפו לבקשה הוצגו תצלומי השיקים והוכחות נוספות.

במקביל לכך, נטען בפנייה לבית המשפט כי אברכי הכולל המזוהים עם חסידות סאדיגורה, הפסיקו לקבל את המלגה הקבועה ללא שהוחלט על כך באסיפת הועד, ולטענתם, "מתוך כוונה ברורה להתנכל למי שאינו תומך בפרידמאן, המכנה את עצמו "האדמו"ר מסדיגורה – ירושלים". מנגד, כולל אחר המזוהה עם הרה"צ מש"י, החל לקבל כסף מחשבון העמותה, ושוב, מבלי לדווח לועד.

עוד הם מתרעמים כי הכנסות העמותה הוקטנו משמעותית בשל האדמו"רות, שכן חדרי השטיבלך, בהם היו מידי יום מספר מניינים שהניבו הכנסות לעמותה, הפכו לחדרים אישיים של הרב מש"י, ובמקום מתקיים מניין אחד בלבד. "לכך יש להוסיף כי פרידמן השתלט על מוסדות העמותה וייחד את נכסיה לטובת שימוש תומכיו בלבד תוך שסגר דלתותיה בפני רוב הקהילה. זוהי הורתה ולידתה של הבקשה בעניין החלפת המנעולים באופן ביריוני וחד צדדי".

עוד הם טוענים כי חברים בעמותה או מי מטעמם החליטו להפסיק לשלם מידי חודש את החזר ההלוואה שהעמותה לקחה מבנק פאג"י, בסכום העומד כיום על כשני מיליון ש"ח, "כדי להפעיל לחץ על המבקשים". יודגש כי המבקשים ערבים לאותן הלוואות ולטענת המבקשים הפסקת התשלום באה להפעיל לחץ.

לכן, מבקשים עורכי הדין יורי נחושתן ושירלי אבנר מבית המשפט "לקבוע דיון דחוף בבקשה זו ולזמן אליו את הצדדים להליך לצורך דיון והכרעה בבקשה מהותית ודחופה זו", ולמנות כונס נכסים כדי למנוע את המשך השימוש בנכסי וכספי העמותה. עם זאת, יש לציין, כי אין בפניה לביהמ"ש דרישה לקבוע למי שייכים הנכסים, כי אם להעניק סעדים שימנעו שינויים חד צדדים על ידי האדמו"ר הרב מש"י ואנשיו.

תגובות

ממשרד עו"ד מיכל רוזנבוים שמייצג את צד סדיגורה ירושלים בתביעה המדוברת נמסר בתגובה: "מדובר בבקשה שהוגשה כחלק מתביעה שהוגשה על ידי מספר חברי עמותה. במסגרת התביעה המנוהלת כיום הוגש על ידי מרשינו כתב הגנה המדבר בעד עצמו ועולה ממנו כי כל טענות התובעים הן מוטעות, חסרות בסיס ודינן להידחות. מרשינו יגיבו לכלל הטענות העולות מהבקשה במסגרת תשובתם לבית המשפט ואנו בטוחים כי בית המשפט ידחה את הבקשה".

מחצר הקודש סדיגורה ירושלים נמסר: "כתב התביעה התקבל היום, לא ניגרר לשיח הרדוד והמשמיץ ולא ננהל הליכים שעל פי דברי הרב נוסבוים אמורים להיות נידונים בבי"ד דרכי תורה. באמצעי התקשורת. התגובה תוגש לבית המשפט, ע"י עורכי הדין. מי שבטוח בצדקת טיעוניו לא רץ להעביר כל תביעה לאמצעי התקשורת".

עו"ד דורון לנגה ב"כ העמותה מסר בתגובה: "הח"מ מייצג את העמותה. על כן אין לח"מ כוונה להתערב במחלוקת בין שני פלגים, המצויים כנראה בחסידות וודאי בעמותה ובועד המנהל שלה. הגיעה אלי הבקשה למינוי כונס נכסים שהגיש אחד הצדדים. העמותה תתנגד לבקשה, הן בגלל תוכנה, הן בגלל הדרך בה הוגשה וודאי כיוון שינתנו תשובות הולמות לטענות העולות בבקשה".

"נראה כי הבקשה כפי שהוגשה באה לנסות ולעקוף הסכמה שהושגה על ידי הח"מ כב"כ העמותה והוגשה לבית המשפט, ומטרתה - השארת הסטטוס קוו בעמותה עד לברור המחלוקות בין הצדדים. יש להצר על כך שההליך כפי הבקשות המוגשות בו, פוגע בעמותה ובהתנהלותה וזאת עוד טרם החל ברור טענות הצדדים".

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
חלאס להתעסק בזבלה
אני14.01.21
36
מה עם קיום הפסק של הגאון הרב נוסבוים? בני ברק הם העושים שלא כדין.
דוד רוזן א.ט.14.01.21
35
חצר הקודש? השימוש במונחים קדושים כאשר פונים לערכאות פסול לחלוטין. תפאורה חיצונית של קדושה כאשר מבפנים מריח הכסף והשליטה? בושה וחרפה. לאן הגענו?
ירושלם תתן קולה13.01.21

הצגת כל התגובות

34
ממש בושה קשה להאמין שהרבי רצה להמשיך את מכירת יוסף שציווה לתת הכּל לילד הכי צעיר זהב לא מיסתדר עם מי שהכיר את הרבי הקודם
דויד14.01.21
33
כשאתה לוקח רכוש שלא היה ברשותך, אתה נחשב תובע. תברר
ל1814.01.21
32
לא הבנתי עדיין איך מבטלים את הדין של התובע הולך אחר הנתבע, קרי: שהתובע צריך ללכת להתדיין בבית דין שהנתבע מחליט
צדק לאהוביה סנדק זל13.01.21
אז קודם תברר את הפשט הפשוט של הדין, שהוא אך ורק שהתובע צריך ללכת למקום הנתבע ולהתדיין לפני איזה בית דין בעירו, ולא יכולים לכופו לבוא לעיר של התובע. אבל אין הפשט שהנתבע יכול להחליט על הבית דין והתובע חייב להסכים. בנדון זה, חוץ מזה שהגאון ר' אשר וייס לא יכול לפסוק בענין כיון שכבר נתן דיעה בענין לצידו
חסיד שפוי14.01.21
הכל בתנאי שהנתבע בוחר בי"ד שלא הביע את דעתו קודם לדיון!!! מה שלא קורה כאן.
צודק13.01.21
31
כשאח נגד אח גם המנצח מפסיד... כואב הלב לראות כבלע הקודש שם החסידות המפוארת באשפתות אוי לנו אללי לנו...
חסיד13.01.21
30
נער הייתי וגם זקנתי ואני עומד מהצד ומשתומם איך אנשים שופטים בקלות את השני, אף אחד מנערי המקלדת כאן לא היה במצב שנמצא האדמו"ר מירושלים, וכולם דנים אותו, אין לי ספק שכל אחד מנערי המקלדת אם היה עובר דבר כזה היה מתנהג הרבה יותר גרוע. שכחתם מאמר חז"ל מפורש "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו"? ועוד דבר היות
אל תדון14.01.21
29
אתם יכולים לדבר מכאן ועד להודעה חדשה בשם "סאדיגורא". תרצו או לא, אין יותר "סאדיגורא" אחת. זה נגמר. לא משנה מה כתבתם בצוואה שעליה כפיתם את האדמו"ר זצ"ל לחתום כאשר היה חולה ונתון לגמרי לחסדים שלכם. החסידים יודעים את האמת.. אז בבני ברק, זה אתם שתמיד שלטתם אז גם עכשיו זה ממשיך. בירושלים ובלונדון, החסי
סאדיגורא 14.01.21
יש לך עוד בדיחות כאלה? כי ממש אהבתי...
ס14.01.21
28
הפתק המוגדר "צוואה" בפני הרב ברגר, עדיין אינה מאושרת משפטית. אין ספק שכל זה נעשה בגלל משהו מסריח. ומי שיודע יודע... ביניהם הרבנית תליט"א ועוד מחוץ לבית פנימה. פרטלכך שזה ממש לא הגיוני אם לא לחץ עצום, וידוע להיודעים. רק בגלל מה שהוא עובר ומה שעשו לו, כדאילהתברך ולהיוושע אצל הנכד הבכור של העקבי אבירים
זילבר13.01.21
כידוע שהאדמו"ר זצ"ל הלך לבי"ד פתח תקווה לאשר את הצוואה והם לא הסכימו רק לאחר עדות הדיינים החתומים על הצוואה!!! והם גם בדקו את טענות הלחץ וכדו' כך שזה עוד אחד מהשטויות של מש"י ואנשיו לעשות צחוק מהאדמו"ר זצ"ל בגלל שלא נתן למש"י את החסידות. ועכשיו כולם מבינים את הצוואה למה האדמו"ר החליט לא למנות את ב
ליטאי עם ראש13.01.21
27
אין על הרבי שליט"א
ללא שם13.01.21
הסאדיגורא היחיד מב"ב שממלכתו עוד תהיה פרוזה בכל העולם!
חסיד 14.01.21
איזה?
חסיד13.01.21
26
דבר ראשון אל תקרא לו ילד! זה לא שלו והוא לא יכול לוותר זה של החסידים שהצביעו ברגליים ומקיימים את הצוואה הברורה והחד משמעית! מה שהולך כאן זה הזוי: אי אפשר להשתלט למישהו על הבית ולצעוק לו: תוותר
הלם14.01.21
אם הרבה רק ירמוז ברמז קל לחסידים שצריך לוותר אין ספק שמיד יוותרו. כי איזה מן חסידים אלו שהרבה אומר להם לוותר והם ממשיכים לריב???
חסיד אמת14.01.21
יש פה צד שהרבי שלהם כתב ואף אמר מספר פעמים בחייו מי לא יהיה ממשיך דרכו אבל הצד הזה לא שומע בקולו. שלא יטיפו מוסר לאחרים
נקודה למחשבה15.01.21
25
ואני חשבתי שהתורה הקדושה אומרת שאזלינן בתא הנתבע. יש פה למישהו הסבר איך מפרים סעיף ברור בשולחן ערוך
חיים 13.01.21
ברור בגלל ששורה של דיינים ובי"ד מלבד בית דינו של הרב נוסבוים פסקו בבירור שכאן לא הולכים אחר הנתבע!! רק מי שלא למד מעולם מעלה טענות מגוחכות כאלו, תלמד חו"מ תעיין היטב במכתב בי"ד ב"ב והרב שפרן ותבדוק את ההיסטוריה של דעת הדיינים על סכסוך סדיגורא כולל אב"ד דרכי תורה ותגלה שלא סתם מש"י בוחר דווקא שם כי ה
טיפש13.01.21
אני למדתי חו"מ, ובאמת הולכים רק עפ"י הנתבע. אין לכב' זכות לשלול את האפשרות לפני הגר"א וייס שליט"א
יהודי14.01.21
הדיינים כתבו במכתב, שעל זה חתמו כמה דיינים חשובים נוספים, שבעניינים ציבורים מתדיינים רק בזבל"א.
בן14.01.21
24
חשוד כגנב...
הרב הצדיק13.01.21
23
זכותם של מש"י וחסידיו הנתבעים ללכת לבד"צ של הגר"א וייס שליט"א. מוסד הזבל"א בימינו הוא מוסד מלא פגמים. כי הדיינים הנבחרים רואים את עצמם כמיצגי הצד הבורר. וההתנהלות בהתאם. זה גם הליך מאוד מאוד יקר כי צריכים לשלם לנבחרים סכומי עתק על שעות רבות של עבודה עם מתח ועצבים כדי שבכלל יסכימו להיכנס לכל זה. המח
משפט צדק13.01.21
כנראה שאתה דיין בבי''ד חשוב, על מה אתה כותב מה אתה מבין מה מותר ומה פסול.
חסידי13.01.21
22
בספר עזרא (ג,יב): "וְרַבִּים מֵהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר רָאוּ אֶת הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן בְּיָסְדוֹ זֶה הַבַּיִת בְּעֵינֵיהֶם בֹּכִים בְּקוֹל גָּדוֹל''. כך המצב גם היום. זקני אנ''ש בוכים.
מ''ד14.01.21
21
יש אימרא של יעקב מילר שחבל שמחלוקה כ"כ יפה בקהלה כה קטנה
חסיד של הילד14.01.21
20
האד''מור הגדול. ויקרה שמכה בישראל האדמור הקטן תתביש לכה אפילו ילד בן 2 לא מתנהג ככה.. תינוק
יוסי13.01.21
הזהר בגחלתן
פלוני14.01.21
19
זכותם של משי וקומץ אנשיו לצפצף על הצוואה של האבא המפורשת וזכותם להחזיק בנכסים שלא כחוק וזכותם להטריל את כולם בוודאי זכותם - זו הרי דמוקרטיה האם מישהו לא מבין מדוע האבא לא רצה שהוא יהיה רבי
משיגורה13.01.21
את הטענות שלכם תשמיעו בדין תורה ולא בבתי משפט ומשטרות.
דין תורה13.01.21
18
אני לא מבין לילד הזה יש כ''כ הרבה, הוא לא יכול לוותר? זה לא מראה לא על חכמה ולא על צידקות.
לא מבין14.01.21
זה לא הילד, זה המוסדות.
אולי עכשיו תבין14.01.21
17
לא הבנתי הכסף חשוב הכוח או דוגמא אישית מה קשור שולחן ערוך לבית משפט שכופר בתורת ישראל על איזה כוכב דמיוני חיים השם שלח קורונה מעניין מה השלב הבא בשביל שנתעורר
יוסף הקטן14.01.21
16
לא מבין איזה דין תורה, מישהו נכנס לבית שלך ומשתלט על הבית, על סמך מה הבן הגדול לוקח את השכירות לא זכיתי להבין איזה צד שני יש כאן? פשוט השתלט על נכס לא שלו
גדול13.01.21
גדול בעיני עצמיך , מה לעשות לא הכל אתה מסוגל להבין , תגדל עוד קצת
גדול הדור14.01.21
15
מדה כנגד מדה שכר על מה שעשה אביו ז"ל בלונדון כידוע
משה לודונר13.01.21
14
הכי יפה זה לראות את תגובה 25 של מש"י "החסידים יודעים את האמת" עכשיו בואו ותראו בעצמכם למש"י אין מניין חסידים! כולם נמצאים ונשמעים לצוואה הברורה והחד משמעית ומש"י לא מתבלבל: נכון שהצוואה נגדי אבל החסידים יודעים את האמת אז החסידים אומרים לך: האמת היא שתעזוב את הבנין שאינו שלך
משיגע14.01.21
13
הגר"א הלפרין זצוק"ל אמר מי שידו במעל לא ינקה וד"ל
חסיד של הילד14.01.21
12
חבל שמשי לא מסים את הסיפור ונשמע לצוואת אביו חילול ה גדול . הבנתי שזהו גם דעתו של חמיו הרבי מבוסטון שליטא
בוסטנר מלידה 13.01.21
איזה אדמור מבוסטון? הר נוף? נו יורק?
סקרן14.01.21
11
ואני לתומי חשבתי שצד הפלג הבני ברקי ציית דינא, מסתבר שמתי שנוח לפלג בני ברק הם מציגים את עצמם כציית דינא וכן להיפך זה מאד מזכיר את המדרש על דמות מסוימת "ראו שאני טהור!" כך אלו – גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים, בושו לכם פלג ב"ב שלזאת ייקרא חסידות,הגיע הזמן שתקלטו שככל שתתקפו את צד הרב מש'י כך הוא
סאדיגורה לשעבר 14.01.21
מילה. אתה מעוות את המציאות באופן נורא!
מאמינים לכל---14.01.21
10
אני לא מבין למה צריך צוואות? הרי האימא מגיעה ומבטלת הכל
יאיר14.01.21
גאון הדור! איזו פסיקה חכמה!
מ14.01.21
9
היום זה מלכות הזבלה
הרשלה13.01.21
8
תעב בצע ומדון.
מוישי14.01.21
7
חחחחחחחחחחחח
הרה"צ 14.01.21
6
עכשיו שרואים את התביעה הכל מובן משי פשוט רוצה לסחוב זמן ולהרוויח כסף גם הוא יודע את האמת
דשם13.01.21
5
עכשיו כולם מבינים למה האדמור הקודם מינה את הבן החמישי ולא הבכור.....
מצב13.01.21
4
יש כאן אחד שמכנה את הצד של בני ברק: הפלג, והוא גם טוען שהם לא ציית דינא אז, בואנה, יש גבול מה אפשר לפנטז הצד של בני ברק מגובה בשורה ארוכה של בתי דין חשובים ביותר הוא גם זה שקיבל הכל בצוואה והוא זה שהחסידים הלכו אליו הצד של ירושלים מגובה במכתב מוזר של בית דין שמעולם לא ידענו עליו [מישהו שמע: נתיבות ח
מוזר14.01.21
3
אם הוא לא ציית לבית דין (לשיטתם) הוא עדיין הרב הצדיק?
ר14.01.21
2
אלו אנשים צדיקים אין לדבר ככה
זי גזאונט שפע ב13.01.21
1
ממש מזכיר לי את הסידרה "החצר"
מרדכי13.01.21
בדיוק השבוע ראיתי את הסדרה הישנה הזו אוי ואבוי המצב לא משתנה... ה' יעזור להם...
הדסי13.01.21
לפי דעתי הסבים אשמים הרבה מאד הנכדים וכמובן הילדים אין לפי דעתי אחדות במשפחה וגם לגבי זה גועל נפש הכול הכסף מסביב לסבתאות אין מנוחה תחשבו לרגע איך. מתנהגים אחים או אחיות של הסבתא כלפי אחרים תעשו חשבון הנפש עם בלונדון יודעים להתנהג כלפי. הזולת אבל תדעו הקבה רועה הכל
בדואייעקוב 13.01.21
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24

ויחיה זרעם

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

מאמר מיוחד

חלת מפתח: כל מה שאולי לא ידעתם על הסגולה לשבת זו

ורד שאלתיאל | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24