כיכר השבת

אסון מירון

'במה עלינו להתחזק?'; הגאון רבי שאול אלתר במכתב נוקב

במכתב כאוב, שנכתב 'בלב נסער' בעקבות האסון הנורא במירון, כותב הגר"ש אלתר כי "הפניית אצבע מאשימה כלפי אחרים טובה להרגעת המצפון, אבל המבוקש באמת לחַפֵשֹ את חסרוני אני" (אקטואלי)

45
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"א באייר | 03.05.21
הגר"ש אלתר והמכתב
הגר"ש אלתר והמכתב (צילום: פיני מרגלית)

אסון מירון תשפ"א: "הפניית אצבע מאשימה כלפי אחרים טובה להרגעת המצפון, אבל המבוקש באמת לחפש את חסרוני אני", מילים נוקבות אלו מופיעות במכתבו של ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר, שנכתב במענה לחסיד ששאל במה עליו להתחזק לעת הזו. במענה האישי מצביע ראש הישיבה על המתבקש בשעה זו שהוא לערוך כל אחד חשבון ובדק בית בנפשו הפרטית.

את דבריו פותח ראש הישיבה, הכותב "בלב נסער", כעדותו, כי שעה זו היא שעה של חשבון נפש שנדרשת דווקא כעת, מאחר שעתה היא "שעת חימום היפה לפתיחת הלב ולהתעוררות".

מכתבו של הגר"ש אלתר (באדיבות 'דבר אמת')

"בשעה קשה זו, כשלמספר בני ישראל לעומר בשמחה וסילודין, התווסף מספר אחר רח"ל; כשלשמחתו של רשב"י, שהקפיד לבל יאמרו נַחֵם ביום חגו כמובא מהאריז"ל (עי' מג"א סי' תצג סק"ג), נוספו מבקשי נחמה ל"ע; כששאלת המנגנים המשמחים: 'אנשי עיר פלונית - מה לכם פה ומי לכם פה', התחלפה בשאלת הפסוק (ישעיה כב, טז): 'מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר' ה"י - הרי, כלשון שיר היחוד (ליום חמישי): 'נבוכות כל עשתונות ונבהלות כל החשבונות', ואין ישוב הדעת הראוי להקדים לחשבון הנפש הכלל והפרט". אך עם כל זה", קובע הגר"ש, "שעת חימום יפה לפתיחת הלב ולהתעוררות, כשאחר זמן, שטף החיים מטשטש ומעמעם הענין".

הגר"ש אלתר שולל על הסף את הקריאות המבקשות למתוח ביקורת על אלו שאולי אשמים במחדל, וקובע כי "הַפְנָית אצבע מאשימה כלפי אחרים, טובה להרגעת המצפון, אבל המבוקש באמת לחַפֵשֹ את חסרוני אני (והרי רק שוטה ידמה בלבו שהוא שלם ותמים), ולצקת את ההתעוררות לתבנית של קבלה מעשית, אם בחובת הלבבות ואם בתיקון המעשים, בין אדם לחבירו ובין אדם לקונו יתברך. ולֵב יודע מרת נפשו, אלא שיצרו מטעהו ומשכיחהו, אבל בשעת כושר - יש לנצלה".

בהמשך מכתבו הוא מצביע על המתבקש בעת הזו, והיא להתחזק במצוות של בין אדם לחבירו, כאשר הוא מרמז על כך שמהעובדה שיהודים נפלו איש זה על זה, יש להסיק שיש לייקר כל אחד את רעהו ולהיזהר שלא לפגוע בכל איש מישראל.

"והנה", הוא מוסיף וכותב, "אף שלכל מאורע, ובוודאי בהיקף אסון כזה, יש סיבות משמיא, מ"מ אין יוצא גם מידי פשוטו, ואף שאין אנו שייכים כלל לדרגת תקנת חכמים בסנדל המסומר (שבת ס.), אבל יש בה גם לימוד על זהירות כפשוטה. ומאחר שנתגלגל"ה חובה, תרתי משמע רח"ל, ובא ג"ל כגלגל להחליף השיטה, ראוי לקבל על עצמנו להזהר בכיוב"ז אף אם נראה שהשעה דוחקת וירט הדרך לנגדנו".

אמירת תהילים לרפואת הפצועים והתייחסות הגר"ש אלתר (באדיבות 'דבר אמת')

מכתבו של ראש הישיבה בא בהמשך לדבריו אותם נשא בשבת וכך גם מיד למחרת הארוע הקשה, ביום ל"ג בעומר, אז הדגיש גם כי "על כל אחד להכות 'על חטא' בלבו פנימה ולא על לב חבירו". בקהילתו מספרים כי מאז נודע לו על הארוע הקשה נראה הגר"ש אלתר כשהוא נסער, מזועזע וכאוב, וכי גם בשבת התקשה להסתיר את כאבו.

ביום שישי לאחר התפילה נאמרו פרקי תהילים לרפואת הפצועים, ולאחר מכן דיבר ואמר: "משפטי ה' צדקו יחדיו" - חובת חשבון הנפש מוטלת על כולם. על כל יחיד לעצמו, בדייקא. את ה'על חטא' מכים על הלב שלי ולא לחפש אחרים, ויש לכל יחיד מה לתקן. אי אפשר לדעת "ואין איתנו יודע עד מה". אבל מוטל על כל אחד לחפש בעצמו".

גם בעת רעווא דרעוין בשבת, כאשר בבית המדרש נכחו המוני איש, עמד הגר"ש על הנדרש מעמנו בשעה קשה זו ואמר כי "רבי ינאי אומר, אין בידינו לא משלוות הרשעים ולא מייסורי הצדיקים". ויש לפרש, שכשקורה מקרה נורא בכלל ישראל אז מידת הרשעים שנשארים ב'שלווה' ואין הדבר נוגע להם כלל להתעורר ממנו. אז אנחנו איננו כאלה, מרגישים שקרה משהו, רוצים להתעורר. אבל גם אין בידינו "מייסורי הצדיקים": צדיקים מבינים מה קורה, ויודעים מה הכאב הנכון שצריך לכאוב לנו, מה היא ה"מידה כנגד מידה" שבשבילה אירע האסון, ומה רוצים בשמים. אנחנו לא יודעים, רק מנסים להתעורר אבל לא יודעים על מה".

מכתבו של הגר"ש אלתר (באדיבות 'דבר אמת')

ובכל זאת, אמר, גם אם אין אנו יודעים להצביע בשל מה באה עלינו הרעה הזו, אך יש לדעת ש"לדפוק 'על חטא' על חטאי השני, סתם לזהות חיסרון אצל האחר, בזה אין עניין, כל אחד צריך לחפש את נגעי עצמו, ולתקן במה שאפשר".

בהמשך אמר כי "אם נעדרו חללים עלינו למלאת את החלל במקומם. ואיך ממלאים את החלל?", וציטט מדברי המגיד מקוזניץ זי"ע על הפסוק "ולא תחללו את שם קדשי" שכל יהודי שחוטא גם בסתר הרי הוא בעצם מסלק את השכינה ממנו וכמי שאומר לקב"ה 'לך מכאן' - ואז נהיה חלל. חלל ריק מהקדושה. והתיקון לכך, הוא "להביא את אור השם ושכינתו בכל מקום, לחיות עם הקב"ה ולזכור ממנו, לפחות ביראת שמים פשוטה".

"'על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה', בקרבי דייקא, דייק. עלינו להכניס את הקב"ה ביראת שמים בתוכנו ממש בכל מקום. שנזכה להתעורר להבא בדרכים של טוב וחסד" - סיים ראש הישיבה.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
מאיר פרוש
הבן אדם הזה הרס ופילג ואחרי זה עושה את א05.05.21
24
פשוט יהודי חסידי שגם חכם ונורמלי אפילו שהוא בנשק מדבר לעניין ובקי בתורה ... וגם מדבר על מידות טובות ואהבת הבריות וישראל ..אילו הייתי חסיד אז הייתי בוחר בו !!!
אפרים03.05.21
23
הגאון הגדול רבי שאול תמיד ראוי ללמוד מדבריו
אחד מצדיקי הדור .03.05.21

הצגת כל התגובות

22
ראש הישיבה שליט"א הוא ענק בתורה ובמידות. הוא אחד מגדולי הנעלבים ואינם עולבים בדורינו ! גור נדל"ן רודפים אותו ואת קהילתו בצורה מגעילה ודוחה, והוא שותק וסובל בדומייה. כלל ישראל מעריץ מאוד את הגר"ש. ואלו שמחרימים אותו הופכים עם הזמן למוחרמים בעצמם. הסיפור עם הרב חיים רייך השבוע ממחיש זאת יותר מכל.
ישכר 07.05.21
21
נאה דורש שיהיה גם נאה יקיים, שיפסיק לרדוף את האדמו"ר מגור שליט"א זה מעל עשרים שנה, לקרוע משפחות, עושה מעשה זמרי ומבקש שכר "כפנחס" שבענו מהצביעות שלך אדון אלקנה. אתה אחראי ישיר להמון סבל וכאב להמוני אנשים, בגין מאמצך לחתור תחת ולהרוס קהילה קדושה, לקרוע אותה לגזרים, בניגוד לצוואת אביך הפני מנחם, ושאר
אבי הצבועים03.05.21
הפנ"מ לא כתב צוואה. נתן כתב התחייבות כשקיבל את הרביסטווע, ובו הבטיח לאדמור הנוכחי ולילדיו כבוד בטיש ומקומות והזמנות, וכן שיעביר את התפקיד אחרי מותו. התחייבות זו קויימה בשלמות - התפקיד עבר לאדמור הנוכחי. מכאן והלאה זכותו של כל אדם לפרוש מגור, אם הוא מעוניין בכך.
אחת מאלקנה09.05.21
🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
moshe04.05.21
בלי משים לב חתמתך את העצמך בשם שהכי מאפיין אותך. אכן צביעות לשמה הפוסט הטיפשי שלך, כאשר לא צריך לחפש ולדרוש הרבה בשביל לדעת את האמת. תצליח בדרכך ואל תתפלא שתגיע למעלה תגלה שלשם שמים שאליהם כיוונת זה לא אותו שמים...
אל אבי הצבועים04.05.21
20
במחילה מכבוד תורתו, הפניית אצבע מאשימה אין מטרתה השתקת המצפון אלא העברת האחראים משררתם ולא כצעד ענישה אלא כדי למנוע הווצרות ארועים דומים בעתיד. ראינו בקורונה מנהיגי ציבור אשר זלזלו בהוראות וגרמו לרבים לחלות. איש לא העביר אותם משררתם והם המשיכו כמימים ימימה לזלזל בחיי אדם עד שקרה אסון מרון. אם לא נ
רפאל 03.05.21
תקרא טוב. הוא לא מדבר על אשמים בכיון הגשמי, אלא על הצד הרוחני, שכל אחד יתחזק בעצמו וכו'
איתמר03.05.21
קצת הבנת הנקרא לא תזיק. בכותבו 'הפניית אצבע מאשימה כלפי אחרים' כוונתו הייתה לאצבע מאשימה אשם רוחני, בזאת מתעלה הוא מעל עצמו ומבקש מתלמידיו שלא יתפתו לטעון שהאסון אירע בגלל רדיפתם וביזויים המתמשך של בני קהילתו על ידי קהילת גור, אלא להבין שבשעה כזו כל אחד צריך לחפש את חסרונותיו שלו ולא את של אחרים. בס
חיים03.05.21
לא חלקתי על זה שבנוגע לסיבות הרוחנייות כל אחד צריך לבדוק את עצמו. רק אמרתי שיש כאן סיבה גשמית ברורה, זלזול בחיי אדם. על זה חובה להפנות אצבע מאשימה ולא די בקריאה בשפה רפה להתחזק בזהירות, אשר בסייום המכתב.
רפאל05.05.21
ודרך אגב על פי ההלכה "כבוד תורתו אינו מחול"
י04.05.21
אין כל פגיעה בהבעת דעה שאינה מסכמת לדעתו של תלמיד חכם מופלג, אשר על כן אין כל חובה לבקש מחילה. רק מתוך כבוד שאני רוכש לתלמיד חכם מופלג בחרתי להתנסח כך.
רפאל05.05.21
מה קשור מירון לקורונה????????????????? גם אסון מירון קשור לווי.רוס כמו שאתם המצאתם בדת הקורונה??...
.03.05.21
הצד השוה שבהם הוא הזלזול בכללי זהירות.
רפאל05.05.21
במחילתך, אין כוונת כ"ת שלא לבדוק את אשמת הגורמים המקצועיים, אלא את הגורמים הרוחניים, שלא להפנות אצבע מאשימה לחטאיו של השני.
רפאנו03.05.21
כוונת הרב לפי עניות דעתי שכל אחד יחפש את מה שהוא צריך לתקן במעשים שלו ולא להגיד שזה קרה מפני שההוא מתנהג כך וכך...
יוסי03.05.21
להאשים מישהו פירושו להפנות את הכעס, או אכזבה העצמית לכיוון מישהו "אחר" ודרך זה להרגיע את עצמנו ע"י שמצאנו את הבעיה וזה לא אנחנו. אם רק רוצים למנוע מקרים דומים בעתיד אפשר לקרוא לזה בדיקה, חקירה, למידה, הפקת לקחים וכדו' ,
י04.05.21
מישהו שעושה טעות פעם אחת לא עושה אותה פעמיים.
אה03.05.21
19
ב"ה לא אלמן ישראל.
בני ברק03.05.21
18
מכתב עמוק מצד אחד ומחזק מאוד מצד שני. ראש הישיבה מגור הוא גדול הדור !
יעקב 07.05.21
17
איך שיחקתי אותה? אני יודע מה אוהבים לקרוא, אף אחד לא אוהב שיגידו לו דברים להתחזקות כולם אוהבים רק אותי
שאול זקן03.05.21
16
פרשת השבוע "בהר וחוקותי" פרק כו פסוקים לו ולז: " ונסו מנוסת חרב ונפלו ואין רודף".. " וכשלו איש באחיו כמפני חרב ורודף אין."ורש" י מפרש: " וכשלו איש באחיו- כשירוצו לנוס יכשלו זה בזה כי יבהלו חרוץ.כמפני חרב-כאילו בורחים מלפני הורגים שיהא בליבבם פחד וכל שעה סבורי
דויד03.05.21
15
יעלה שיקח אחריות לפילוג ולשנאה שאנשיו מפיצים נגד גור לא מדבר נגד כבודו אבל אנשיו מפיצים נגד גור ונגד ההאדמור השמצות כל הזמן את זה שידאג להפסיק
א 03.05.21
כולנו ראינו הוראות מהנהלת גור נגד הגר"ש, וסרטונים דוחים בו עומדים ומגנים רבנים שתומכים בו עם קריאות של גנאי וקללות של ימ"ש וכו'. אני לא ראיתי עד היום אפילו מקרה אחד של גינוי או הסתה מהגר"ש או מאנשי קהילתו נגד גור או חסידי גור, שלא לדבר ממעשה אלימות. אם יש לך הוכחה ממקרה אחד כזה, תראה לציבור, ואם לא
חסיד שפוי04.05.21
14
גם שרית 560 אוהבת אותי
שאול זקן03.05.21
13
הכל יחצנות
8704.05.21
תגיד ,לא למדת כלום ? עוד שנאה ומחלוקת,
אליהו04.05.21
12
די למחלוקת
ללא שם03.05.21
11
יש מנהיג בישראל!
אני03.05.21
אכן יש מנהיג בישראל, הגר"ש אלתר הוא ללא ספק אחד מגדולי הדור.
יהושוע07.05.21
10
מדהים איך ענק רוח זה מסתכל על הדברים בעיני בדולח של תורה וחז"ל ומכוון לחשבון נפש אישי של כל יחיד.
מוטלה04.05.21
9
זכינו ויש מי שכואב את כאב הדור, ואף להמציא רטיה למכותיו
דבר אחד לדור!03.05.21
8
צריך להתחזק ב"ונשמרת מאוד לנפשותיכם" זה הכל!! למה כולם טומנים את הראש בחול!?!?
להתחזק בונשמרתם03.05.21
7
ממשיך דרכם של הפני מנחם האמרי אמת השפת אמת והחידושי הרי"מ. שריד לגאוני וצדיקי פולין
פני מנחם04.05.21
ר' דב לנדו אומר שהוא אחד מגדולי תורה בידיעת כל הש"ס בעיון.
איש יהודי04.05.21
6
מכתב שאולי נשטף בתוך כל הדיווחים והפרשנויות וכו' אבל יש כאן עוצמות לא רגילות.
יהודי03.05.21
המכתב הזה יסודי מאוד. והוא לא נשטף מפני שום דבר. גאונותו וישרותו ואהבת ישראל שיש לראש הישיבה שליט"א, הם מהמפורסמות שאינם צריכים ראייה.
טוביה 07.05.21
5
כשומרת מסורת, המתבקש במיידי כי שמישהו יקח אחריות על המעשה, אחרי קריאת דבריו של כבודו הרב, הפירוש בעיני שנלמד כף זכות איש על רעהו, חרדי על חילוני, שנזכה באהבת אמת בעמנו ונפשפש במעשינו ונתקן דרכינו, הלוואי ואלו היושבים מעלב ומנסים לנהל את המדינה יבינו את השיעור החשוב.
סיון04.05.21
4
בגור לא מעיזים להגיד את צמד המילים שנאת חינם , רק הטכנולוגיה אשמה וכמובן אמונת צדיקים , אך שנאת חינם זה לא קשור בכלל , בושה
אחד האנוסים-גור03.05.21
3
זכות התנא הגדול בכל הזמנים , תנא אלוקי ישראל , תעמוד לעם ישראל ומשמים ינוחמו , קדושי אסון מרון ! אמן ושלא נדע צער !!
ללא שם04.05.21
2
ווואוווו מדהים!!! כל מילה פנינה!!! הלוואי ילמדו ממנו שאר האדמורים
משה03.05.21
1
צדיק בסדום
יוסלה03.05.21
סדום בצדיק
מסעודה04.05.21
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם