כיכר השבת

המחלוקת בחסידות | דרמה

בית הדין אסר על בני הרבי להשתמש בשם סאדיגורה

בית הדין בני ברק, יצא במכתב חריג לאחים של האדמו"ר מסאדיגורה ובו צו מניעה זמני האוסר לבני האדמו"ר להשתמש בשם סאדיגורה • כל הפרטים מן הדרמה המסעירה (חסידים)

63
שימי שפר | כיכר השבת | כ"א בתמוז | 20.07.22
בית הדין אסר על בני הרבי להשתמש בשם סאדיגורה
(צילום: שוקי לרר)

כשנתיים לאחר הסתלקותו של האדמו"ר מסאדיגורה, ולאחר חודשים רבים של מחלוקת, דיונים משפטיים ועיסוק בענייני הצוואה, נשלח בתחילת השבוע מכתב מיוחד לאדמו"רים מסאדיגורה י"ם ולונדון, מטעם בית דין צדק בבני ברק בראשות הגאב"ד הרב שריאל רוזנברג, בו מודיעים הדיינים החתומים על המכתב על מתן צו מניעה זמני האוסר לבני האדמו"ר זצ"ל, הרה"צ ר' מרדכי שלום יוסף פרידמן, והרה"צ ר' אהרן דב בער מלונדון להשתמש בשם סאדיגורה.

במכתב שעליו חתומים הרבנים הגאונים; הרב יהודה סילמן, הרב שריאל רוזנברג, הרב יעקב פרבשטיין, הרב מאיר הייזלר, ואף הרב מנחם מנדל שפרן נכתב כי "ועד חסידי סאדיגורה והעמותות הקשורות אליו ביקשו כי היות ובצוואת האדמו"ר זצ"ל שאושרה בבית הדין נאמר בסעיף ה' כי הוא ממנה את בנו הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן לממלא מקומו כממשיך האדמו"רות ובראש אנשי שלומינו חסידי רוז'ין סאדיגורה, זאת נוסף על בסעיף ז' בצוואה שם נכתב כי הוא זה אשר יעמוד בראש כל המוסדות שבכל אתר ואתר שנושאים את השם סאדיגורה או רוז'ין סאדיגורה".

מכתב בית הדין

עוד נכתב במכתב: "ולאחר שלדבריהם הנכם מגייסים כספים על שם סאדיגורה, או רוזי'ין סאדיגורה, ומשתמשים בסמלים ששימשו את המוסדות בחיי האדמו"ר זצ"ל, דבר אשר לטענתם הוא מנוגד לצוואה, והוא אף מטעה ומסיט כספים האמורים להגיע למוסדות הנ"ל למטרות אחרות אשר אינם בפיקוחו והנהגתו ומשמרתו של הממשיך על פי הצוואה, דבר הגורם נזקים כספיים לעמותות, ולעיתים גם בניגוד להבנת ומטרת התורמים".

"לפיכך", מורים הדיינים, "ניתן בזאת צו מניעה זמני במסגרתו מלבד להרה"צ ר' יצחק יהושע העשיל פרידמן וקהילתו אשר בפיקוחו ומשמרתו הבלעדית, אסור לכל אדם, או גוף, או מוסד להשתמש בשם סאדיגורה או רוז'ין סאדיגורה וכדומה, או לגייס כספים בשם מוסדות תחת אחד השמות הנ"ל, וכן אסור להשתמש בסמלים ששימשו את המוסדות תחת הנהגתו של האדמו"ר זצ"ל".

לסיום כותבים הרבנים, כי "צו המניעה יעמוד בתוקף עד לדיון והכרעה בבית דין מוסכם בכל הדו"ד שיש בין בני משפחת האדמו"ר זצ"ל".

'כיכר השבת' פנה לבקשת תגובה אך עד כה היא טרם נמסרה, ולאחר שעות אנו נאלצים לפרסם את הפסק ללא תגובה. לכשתתקבל נפרסמה במלואה.

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
45
מטעים את הנדונים. תעשו טובה
Sure22.07.22
44
כיצד ניתן לכתוב בפסק דין שהשם סאדיגורה שייך לחסידות סאדיגורה, כשיש בתי כנסת בארץ ובחו"ל שאינם קשורים כלל לחסידות סאדיגורה, ונושאים את השם הזה כבר למעלה מ50 שנה? סאדיגורה לא שייכת רק לפלג של פשעמישל, אלא גם ל'אביר יעקב' מסאדיגורה, ולשאר אדמור"י סאדיגורה. כרגיל בית הדין של בני ברק ממשיך לתת פסקים תמוה
אחד מבני החבורה21.07.22
דברי חוצפה
הרחק מהשקר24.07.22
43
מה זה " ולאחר שעות אנו נאצלים לפרסם את הפסק" מישהו הכריח אותכם? אולי מישהו מסאדיגורה? לא מבין מה קורה פה.
יוסי לדרמאן20.07.22

הצגת כל התגובות

42
לכל המגיבים שלא מכירים היסטוריה, מה שאתם קוראים "פלג פשעמישל" שהוא האדמו"ר ה"כנסת מרדכי" הוא היה סאדיגורה המקורי.
פקק22.07.22
41
האביר יעקב מסדיגורא הי' האדמור מסדיגורא עוד הרבה לפני שנולד האדמור הקודם אז איך אפשר בכלל לאסור את השם סדיגורא. וצע"ג
שאלת תם21.07.22
40
צודקים שיעשו באבא גורא
יוסי הקטן 21.07.22
39
סוף סוף הרבה יתגלה כאדם ישר ומתוק ולא יצחקו כי הוא צעיר הוא עשה את רצון אביו
שטיינמץ20.07.22
38
אין כח בצוואה לפסוק מי ימשיך השם. ומה עם מצבו הרפואי במנטל שלו לסוף ימיו האם בכאלו בתי דינים יקום בית דין הגדול שבירושלים??
אלי21.07.22
37
גם בובוב גם גור ועוד רבים שחשבו שהם הבלעדים על השם נשארו בחלומותיהם, כדאי לבדוק מה וכמה קיבל הבית דין הזה שקורה לעצמו בי''ד ב"ב כאילו שהוסמך לכך ע"י התושבים, תרגיעו ילדים יש עוד בתי דין וגם יותר שפויים.
מכיר אותם21.07.22
תגובה לא מכובדת בלשון המעטה,
הריק צהשקר24.07.22
מעניין, כשהרב סילמן והרב שפרן כותבים נגד קהילת גור הם נחשבים בענעך כגדולי הדיינים... רק שפוסקים כפי דעתך הם בסדר?
אחד שאכפת לו21.07.22
36
מישהו חשב שיש צדק בבתי הדין הללו? לו היו שומע בקולי הבן הגדול, היה משנה את שמו לרוז'ין בלבד, זה שם קדוש, סדיגורא זה לא כבוד גדול לאור כל המחלוקת הללו, שישאירו אותו עם זה...
רוזין21.07.22
35
כמו בביאלא לפני 40 שנה
ראובן21.07.22
34
'דרמה' אני שואל את עצמי בעולם מודרני שהאינדבידואליזם שולט את מי מעניין שם כזה או אחר אדם הוא עצמאי במחשבותיו ומצווה על שמירת החוק האלוקי מה זה כל הרעש הזה
אבי 20.07.22
33
האדמור הצעיר הוא הרבה
דונגל 25.07.22
32
רק לכבד את האדמו"ר זצ"ל אם זה מה שהוא רצה לאורו ניסע ונלך ושמש"י יכרע ברך לאחיו הקטן, לא יקרה לו כלום...
אוהד של הרבי זל21.07.22
ויציע לו נישואין
יהודי21.07.22
עיין רש:י שמות ד, י, שכותב ההיפך, שהרבי שלך צריך לכרוע לאחיו הגדול, ולא ליטול גדולה על פניו.
מגעיל21.07.22
סילוף!
הריק מהשקר24.07.22
31
מי ירצה להשתמש בשם סדיגורה אחרי שהבאשתם את השם הזה עם המעשים שלכם???!!! פשוט בושה להיקרא בשם סדיגורה
שמויגר21.07.22
אוי כמה שאתה צודק, ואיזו חכמה עצומה טמון במה שכתבת, אכן אם נתבונן קצת זה רק בושה להיות בחסידות ההיא, וד"ל. באמת לא מובן על מה רבים.. ועוד הם רבים עם כזה טפשות שמגעיל.
יענקלה21.07.22
ולכן אני לא יכול להיכנס לבית כנסת שלה בירושלים מקסימום לשירותים ציבוריים
מכיר טובה24.07.22
30
יאמי
יאמי21.07.22
29
האמת הפסיק לעניין.
יוסי21.07.22
28
ככה זה שבאו וסכסכו בין האחים ופגעו באלמנה הצדקה ביזיון וחילול ד'
יולקי לטיטוש21.07.22
27
כואב הלב לראות מה שקורא שם במשפחה
עצוב21.07.22
26
כבו"ק אדמו"ר שליט"א מסאדיגורה ירושלים שולט בפועל בקלויז העתיק בעיר סאדיגורה, מה שמרשה לו ללא ספק להקרא אדמו"ר מסאדיגורה
חסיד21.07.22
25
צריכים אחת ולתמיד לדעת שלא משחקים באש. צואה ניכתבת בהרבה דמע וכובד ראש וכשאדמו"ר קדוש כמו הרבי זצ"ל אין פוילשטיקים או זיופים ולחצים זה הי' רצונו וזה פסק אש משמים שאין לערער ולא יעשו מלחמות של שפיל
יין השדה21.07.22
"אדמו"ר קדוש כמו הרבי זצ"ל" הכרת אותו אישית שאתה כותב כך?
חסיד21.07.22
אתה הכרת אותו ? הוא היה אדם קדוש
דוד 27.07.22
24
אין מה להתווכח . ברור לכולם שהאדמו"ר שליט"א פי אלף יותר מוצלח מאחיו הגדולים. היום כבר כולם יודעים ומכירים בזה
יוסל23.07.22
23
לכל המגיבים התלמידי חכמים שיודעים הלכה בצוואה כתוב מפורש שילדיו לא ישתמשו בשם סדיגורא בכל צירוף של שם אפשר להיקרא כל שם שרוצים אבל בלי סדיגורא או רוז'ין וכמובן שבצואה כתוב גם שאין להשתמש במבנים השייכים לחסידות ולכן משי יושב בבנין גנוב ברח' שמואל הנביא ירושלים והאם בגניבה יקרא אדמו"ר אז עדיף לגמור את
חסיד מהצד21.07.22
יש לי מה לענות לחסיד ש. כמוך, ולהפריך הכל, אבל אל תדאג חוסמים פה פיות, אז תהיה רגוע שפה לא תישמע את האמת.
ליטאי מהצד21.07.22
גבר ליטאי ט. שכמותך: אם לא ענית זה בגלל שאין לך מה לענות אבל אני כחסיד (לא סדיגורא) יכול לענות לך שאתה לא מבין כלום האבא היה חכם וידע איזה סחורה יש לו בבית ואת מי החסידים אוהבים ומסמפטים, ולכן כדי שלא יתפרק החבילה כתב מה שכתב הבית דין פה קבע שיש לסדר עינינים בבית דין וכל זמן שלא תסתדרו אז לאחים הגד
חסיד כהלכה24.07.22
22
בציבור החרדי "בית דין" הוא סוג של קלישאה. אין להם את המעמד האמיתי, ואת הכח הדרוש, עיין ערך ישיבת פוניבז' ששם הלכו [מרצונם] לבורר מוסכם, וצד אחד מפר עד היום את פסק הדין, הפרות פסה"ד "זכו" להסכמה וגיבוי של חלק מהרבנים של בית הדין מושא כתבה זו. ויש עוד פרשיות בציבור החרדי, ש"בית דין" הוא חלק מהצגה יפה,
לייביש21.07.22
הצגת הדברים הם סילוף מוחלט
הרחק מהשקר24.07.22
21
זה המילה
חיסול ממוקד21.07.22
20
זמן רב שלא שמענו אודות דבר זה העומד ברומו של עולם. תודה על העדכון החשוב אין דור רבנים הללו דור יתום,
Super21.07.22
19
סדיגורה 45?
עיקול21.07.22
18
סאדיגורה ירושלים זה משהו אחר, שם נוסף זה לא בעיה. הוא גם בן ונכד
שימי21.07.22
17
בעזלא נלחמו על 'מכנובקא בעלזא'. אז או שאתה לא בעלזער או שאתה שקרן. כך או כך כולם נלחמים על השם.
ללא שם22.07.22
16
מאחל בהצלחה לשתי הצדדים
בהצלחה21.07.22
15
יש פה משהו בסיסי שהרבה לא קולטים. זה לא השם סאדיגורה שמכבד את כבו"ק אדמו"ר שליט"א מירושלים אלא זה הפוך, הרבי שליט"א מכבד את השם סאדיגורה ואת אבותיו הקדושים בכך שהוא נושא את שמם. אני וחבירי נהיה חסידים של כבו"ק אדמו"ר שליט"א מירושלים בכל מקרה, גם אם ייקרא בשם אחר וגם אם לא ייקרא בשם כלשהו. אנחנו חפצ
בני21.07.22
מלך המשיח שליט"א לעולם ועד יחי יחי יחי
חסיד03.08.22
14
אין לאף אחד בעלות על השם סדיגורה . כל אחד רשאי להשתמש בו כרצונו. עיוות הדין
נעףיצחו20.07.22
אז אני יכול לפתוח חברת קורה קולה .... לא !
איש אמת 25.07.22
13
אני מאד שמח אם הפסק כי רציתי לפתוח חברה של כיפות בשם סדיגורה ועכשיו אני יקרא לזה בוהוש
חיים01.08.22
12
אז זה פסק דין במעמד צד אחד ובשביל הכסף של אותו צד....ובאידיש אומרים- האט ער גזאגט !
יונתן21.07.22
אתה צודק כתוב בפסק שזה בתוקף כל עוד ולא ילכו לדון בבית דין דו צדדי, ולכן אם האלמנה האומללה ובניה המסכנים רוצים לערער שילכו לבית דין וכפי שאחד כתב שילכו אפילו להרב נוסבוים שליט"א ונראה את כוחם אין ספק שהצוואה היא אמיתית ונכתבה על ידי האב הגדול זצוק"ל ולכן הבנים חייבים מתורת כיבוד אב לקיים אותו כאילו
חסיד מהצד21.07.22
11
טוב מאוד מה שהיה פה עד עכשיו זה ביזוי המת
ט20.07.22
10
מי נתן השם סאדיגורא להרבה ר ישראל משה ז"ל, זה שם של עיר, ואפילו אני יכול לקרוא את הבית שלי סאדיגורא, הצוואה שטוית
חיים ברוין 26.07.22
9
סוף סוף אנשים מתעוררים אל נוכח הפשע הבלתי יאומן של בני האדמו"ר
אלימלך21.07.22
8
אין תוקף לצו שניתן שלא על ידי בית דין שממונה להכריע בנושא. ולומר שתורמים לא יודעים למי הם נותנים זה בדיחה במקרה הטוב. בהצלחה לשני הצדדים
מספיק21.07.22
7
בית דין ליטאי, לא יכול לדון חסידים. מדובר בשתי דתות שונות והפוכות זה מזה.
נביא אמת21.07.22
הרב סילמן והרב שפרן הם כביכול חסידים. אתה צודק בטענה שלך, כי הם איבדו את הציות לרבותיהם... אבל, התורה היא אחת וגם הצוואה להבדיל, לכן צריך לקיים צוואה
מנדי21.07.22
6
סדיגורה ירושלים סדיגורה לונדון זה לא סדיגורה מה הם רוצים סדיגורה 45?
חיימקה21.07.22
5
דרמה? שווארמה! את מי זה מעניין -
גד20.07.22
4
כבר הורה זקן מרן הדברי חיים הקדוש מצאנז, שיש ירושה ברבנות אבל אין ירושה באדמורו"ת. חד וחלק. וכן הורה קודש הקדשים רבינו אהרן מבעלזא. ולכן כל אחד יכול לקרוא לעצמו בכל שם שיבחר. וכמו שהיו בתל אביב בזמן רבי אהרן מבעלזא 3 או 4 אדמורי"ם בשם סדיגורה. והם חיו בשלום באחוה וברעות שלא רואים היום. מה בכל זאת הש
בעלזער22.07.22
3
עשרת הדיברות "כבד את אביך ואת אמך" . דל"פ עשרת הדיברות מחייבות לפני המעמד וההנהגה
עשרת הדיברות 21.07.22
כלומר "משי" כבד את אביך וקבל צוואתו האמיתית שאמר לך בגדול "אתה לא רעבע"
תוהה באמת24.07.22
2
אני יכול להעיד שהמקרה הזה ממאיס את החסידות על מי שאמר..
המעיד21.07.22
1
החסידות שמה כידוע דגש על אהבת ישראל... כמובן כל אחד מהבנים הקדושים זו דרך עצמאית בעבודת ה', לא חלילה שררה וכסף. (אדמו"ר) אחד למעלה ושבע (בניו מתאדמרי"ם) למטה.
יהודי21.07.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 05.05.24

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 05.05.24

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 05.05.24

ויחיה זרעם

רועה נאמן | האדמו"ר מצאנז גימגראד ערך טיש הילולא

חיים רוזנבוים | 05.05.24

באה שבת באה מנוחה 

על אף המצב המתוח בצפון | האדמו"ר מירושלים שבת בצפת 

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

חסל סידור פסח

חג הפסח בחצה"ק באבוב 45 | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 05.05.24

סיפור למוצאי שבת

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24

בית אהרן ברכו ה' 

סאטמאר: ראש הישיבה קבע משכן חדש לחסידים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

ויחיה זרעם

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

מאמר מיוחד

חלת מפתח: כל מה שאולי לא ידעתם על הסגולה לשבת זו

ורד שאלתיאל | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24