כיכר השבת

מאמר תגובה חריף

כשראיתי את דברי ישראל שפירא התמלאתי 'עזות דקדושא' // ורד שאלתיאל

דברי הפילוסוף בנוגע לקריעת ים סוף, הוביל למיני מהומה מעל גבי 'כיכר השבת' | במאמר תגובה לישראל שפירא, טוענת ורד שאלתיאל, כי הוא לא הבין את המאמר הקודם שלה ואין שום קשר בין התגובה שלו למאמר שלה (חסידים)

30
ורד שאלתיאל | כיכר השבת | י"ד בשבט | 05.02.23
ים סוף | אילוסטרציה
ים סוף | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מאמר התגובה שפרסמתי, דן אך ורק בדעת הפילוסוף! המוזכר במאמרו של ר' ישראל שפירא – יותר מעשרה פעמים, בעוד שדעתם של רבותינו הראשונים: רבנו בחיי והרמב"ן, אינה מוזכרת אפילו לא פעם אחת!

מכאן, שלמאמר התגובה של ר' ישראל שפירא אין שום קשר למאמר התגובה שפרסמתי!

הפולמוס בנושא קריעת ים סוף ב'כיכר השבת' - הפרקים הקודמים>>

מאמרי התייחס רק לדברי הפילוסוף, כדי להזכיר לקוראים שהקב"ה הביא רוח לפני קריעת ים סוף כדי שהנס יֵרָאֶה טבעי בשביל הבחירה.

כדי לשלול לדורנו את הבחירה, קישרתי לנס קריעת ים־סוף ולעוד כמה ניסים נוספים שהיו בזמן קריעת ים סוף מתוך ה-50 ניסים, שאין להם קשר ישיר לבקיעת המים, ועל כל אלו אמרו ישראל: "זה אלי ואנוהו אלהי אבי וארוממנהו".

יותר מ-75% מהתגובות למאמר הראשון של ר' ישראל שפירא, הביעו הסתייגות ברמות שונות מהדברים, והיה זה שכרנו שהנושא הועלה.

ר' ישראל, היה ראוי לשים לב, שלא הבעתי במאמר דעה אישית עליך, רק הבעתי את דעתי על דעת הפילוסוף:

ולא היה במאמרי פניה אליך בפן האישי!

ובמאמרך השני, מתקבלת תחושה לא נעימה... כאילו מדובר בענין אישי, וד"ל...

יפה מצידך שבכל אופן ציינת שאתה דן לכף זכות...

ובנימה אישית אומר לקוראים היקרים:

ברגע שראיתי את המאמר, לא ראיתי כלום בעיניים!

דברי הפילוסוף עוררו אותי כפנחס בשעתו! עזות דקדושה!

ומשמח לגלות שאין כלל חילוקי דעות בנושא!

ועל המשפט האחרון שכתבת, יש בינינו הסכמה מלאה:

'ומי שמבין בסיפורי חסידים, יודע שלא היה בהם שום כוונה לפרטים הטכניים, אם נכונים אם לא, עד כדי רמה של שימוש בסיפורים כמטאפורה להבנת עניינים עמוקים שבחסידות'.

ואבאר מטאפורה אחת, שמסבירה ענין יסודי ועמוק בחסידות כפי שאמרת.

מה הסיפור עם ה'סוס' הזה?

בסיפורי הבעש"ט הקדוש ה'סוס' מוזכר פעמים רבות, אולי:

הסוס משמש כמטאפורה להבנת עניינים עמוקים בחסידות?

ובאמת, מה נסגר עם הסוס הזה?

עלה בדעתי רעיון, שתואם את יסודות תורת החסידות, ולכן:

נדהר בקפיצת הדרך עם סוסי הבעש"ט הקדוש, ונראה להיכן נגיע... מוכנים?

לבעש"ט הקדוש היה עגלון נאמן בשם אלקסי, וכשהוא היה רותם את הסוסים לעגלה, הבעש"ט הקדוש ותלמידיו היו עולים לעגלה, והיה הבעש"ט הקדוש אומר לסוסים 'סעו' והם היו דוהרים ודוהרים, והיו מגיעים ליעד המבוקש בקפיצת הדרך.

מאידך, מענין שבכל מיני ציוני דרך בתורה, דווקא החמור מוזכר.

אזכור החמור – מאברהם אבינו עד המשיח

בכל מיני ציוני דרך חשובים בתולדות עם ישראל, נתקלים דווקא בחמור, כגון:

אברהם אבינו - שהיה הראשון שהאיר את האור האלוקי בעולם, לקח את העצים לעקדת יצחק על חמור.

משה רבנו - נשלח לגאול את בני ישראל, ומספרת התורה שלקח את בני משפחתו על חמור, כפי שכתוב: "וירכיבם על החמור".

המשיח - עתיד להתגלות כ"עני ורוכב על חמור".

למה החמור מגיע ברגעים הכי קריטיים?

החמור מסמל את הגשמיות והחומריות, מה שאומר:

כי לזכות למשיח צריך לקדש ולזכך את החומריות, עד שהאור האלוקי יוכל להאיר באדם.

בזמן הגאולה:

העולם החומרי יזדכך, ויהיה ראוי להיות 'כלי' להתגלות האור האלוקי!

המשיח בעצמו, שיביא לעולם את הגילוי הגבוה ביותר:

גם הוא יבוא על חמור, ומכאן – שדווקא החומריות עצמה תגלה את האור האלוקי בעולם!

מה יעזור להביא את המשיח - חמור או סוס?

כבסיס לאמונה – הקב"ה נמצא בכל מקום

עוד לפני פרסום תורת החסידות כולם הכירו את יסודות האמונה:

הקב"ה נמצא בכל מקום למעלה למטה ובארבע כנפות הארץ.

סיפור המיוחס לגאון מוילנא כילד, שאמרו לו: אם תענה היכן נמצא הקב"ה תקבל סוכריה, וענה הגאון מוילנא: אם תענה לי היכן הקב"ה לא נמצא, אתן לך חבילת סוכריות.

בסיס האמונה הוא, שהקב"ה נמצא בשמים ובארץ, ובארבע כנפות הארץ - והוא הפתח לחידוש תורת החסידות.

מה חידש הבעש"ט כשהפיץ את תורת החסידות?

רשב"י וחבריו היו הראשונים שגילו סודות גדולים מאוד, בהעלמה גדולה של סודות, האריז"ל המשיך את דרכם, אך הדברים עדיין נשארו אורות גבוהים עליונים, שמתאימים לבודדים.

הגיע הבעש"ט הקדוש, הוריד את פנימיות התורה עבור כלל ישראל, ואמר: שכיון שהקב"ה נמצא בכל מקום, זה אומר:

שאין שום מציאות בעולם – חוץ מה' יתברך!

או כפי שמבארים, שניתן להסביר את תורת הבעש"ט הקדוש, בשתי אופנים שהם - האחד:

הכל הוא אלוקות, ואלוקות זה הכל! (הוספות לכתר שם טוב).

חוץ מהקב"ה - אין שום מציאות אחרת בעולם!

נסביר את הדברים בדוגמא: נכון שהקב"ה נמצא מעל ומתחת וצידי הכיסא שאתה יושב עליו כרגע, אבל, הכיסא עצמו הוא:

כיון שאין מציאות אחרת חוץ מה' יתברך, גם הכיסא הוא – חלק מהמציאות אלוקית!

וזה אומר: שכל מה שקיים בעולם הוא מציאות אלוקית, ואין לו ממשות עצמית, דהיינו:

אין בעולם דבר שהאור האלוקי אינו נמצא בו!

הבעש"ט הקדוש גילה לכל העולם שבכל דבר גשמי יש אור אלוקי:

והאור האלוקי מצוי בגשמיות בכמה רמות – מההסתר ועד הגילוי הברור.

כאן ניתן לענות על השאלה שמטרידה רבים:

בתורה ובמצות מרגישים את האלוקות, כי האור האלוקי מאיר בו בגלוי, אך בדברים גשמיים מרגישים פחות את האלוקות, אבל:

האם האלוקות נמצאת גם במקום שנוגד או סותר את רצון הבורא?

אכן, הקב"ה נמצא גם במקום טומאה או אסור, רק – בהעלם ובהסתרה!

אפילו בהסתרה שבתוך הסתרה – נמצא ה' יתברך!

תורת הבעש"ט הקדוש גילתה שהחיות אלוקית נמצאת בכל דבר גשמי, ובכל מחשבה דיבור ותנועה של האדם הפרטי, ואין שום:

תנועה או דיבור שאין בו ייחודים נוראיים ונפלאים!

כי בכל דבר גשמי, יש כח אלוקי טמיר שגנוז ונעלם בו!

"לית אתר דפנוי מיניה", ולכן, האדם צריך לקשר עצמו בדבקות לה' יתברך בכל דבר שעושה, ולראות:

בצורה תמידית את ה' יתברך לנגד עיניו (דברי צדיקים).

הבעש"ט הקדוש הגיע לעולם לגלות - שלוש אהבות!

וידוע שאמר הבעש"ט הקדוש שהגיע לעולם לגלות שלוש אהבות:

אהבת ה', אהבת התורה ואהבת ישראל – המאירים את אור ה' בעולם!

ושלושתם ביחד מהווים שלמות אחת:

קודשא בריך הוא, ישראל ואורייתא - חד הם!

התורה היא עצמות ה' ומביאה לאהבת ישראל, ומחברת את האדם לקב"ה, והם מהווים שלמות אחת!

הסוס – גילוי האלוקות המביא ליראת חטא

ידוע הסיפור על הבעש"ט הקדוש, שפעם אחתנסע לק"ק ברוד, וחלם בלילה את רבו אחיה השילוני ששאל אותו:

מי יותר טוב, אתה או אברהם אבינו עליו השלום?

ושאל הבעש"ט הקדוש: מה זה מהות השאלה?

וענה לו: אתה תבוא לק"ק ברוד ויעשו לך כבוד גדול, אם ח"ו לא תתחזק, תאבד כל מה שיש לך עד הנה.

והבעש"ט הקדוש נחרד מאוד משאלה זו, וכשבא לק"ק ברוד:

הגיעו הנגידים להקביל פניו במלבושי כבוד, והוא התחיל לשחק עם הסוסים, ולהחליק אותם, ולהכות אותם בידיו, כדרך המשחקים עם הסוסים.

ועתה דע לך עד היכן מגעת יראת חטא של הבעש"ט הקדוש.

הכל אלוקות – אין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך!

נבאר את הסיפור כהמשך למהלך הנ"ל.

הבעש"ט הקדוש לימד שיש בעולם רק מציאות אחת – ה' יתברך, ורק לו מגיע כל הכבוד, כי: "מלוא כל הארץ כבודו".

ולא רצה לקבל לעצמו שום כבוד, ולכן, שיחק עם הסוסים, כי:

כל המציאות של העולם הזה, היא – צחוק אחד גדול!

והכבוד שהאדם מקבל, הוא שקר אחד גדול, כי אומר הקב"ה:

"וכבודי לאחר לא אתן" – מה לו ולקבל כבוד?

כשהנגידים הגיעו לקבל את פניו בלבושי כבוד, הוא שיחק עם הסוסים... והצחוק הזה ביטל את כל הכבוד שרצו לתת לו, הוא:

החזיר את הכבוד בחזרה למלך הכבוד - הקדוש ברוך הוא!

הסוס – גילוי אלוקות – "666"!

איך הסוס מסמל את הדברים?

אותיות סוס בגימטריא קטנה כולם – 666!

המספר 6 מסמל, הקב"ה נמצא בכל העולם:

למעלה ולמטה, ובארבע כנפות הארץ – צפון דרום מזרח מערב!

וכפי שנאמר, הבעש"ט הקדוש הגיע לעולם ללמד שלוש אהבות:

ובשלושת האהבות המציאות האלוקית נוכחת וממלא אותם, ולכן:

הסיפרה 6 מופיעה שלוש פעמים – 666!

כי אין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך - והכל אחדות אחת!

לאור הדברים - למה המשיח יגיע רכוב על חמור, ולא על סוס?

בר"ה תק"ז עשה הבעש"ט הקדוש "עליית נשמה", והגיע להיכלו של המשיח, ושאל אותו:

"אימתי אתי מר"? והשיב: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם, ויפוצו מעינותיך חוצה...".

אם נבין את מה שהסוס מוכיח, שכל מטרת העולם הגשמי החומרי:

לגלות שכל העולם מלא אלוקות, ואין לחומריות חשיבות בפני עצמו!

נשכיל לראות את ה'לבוש' והמציאות האלוקית הנעלמת בתוך הגשמיות, ונדע שאין לחומריות מציאות או משמעות בפני עצמה, ואז:

נהיה ראויים לקבל את המשיח - רכוב על חמור!

סוס או חמור – מה יביא את המשיח?

נחזור לשאלה: מה יעזור להביא את המשיח - חמור או סוס?

"יפוצו מעיינותך החוצה". ביקש הבעש"ט הקדוש להפיץ את תורתו, ורמז על הסוס הרבה בסיפוריו, כדי ללמד שאין בעולם שום מציאות, וכל העולם הוא רק אלוקותו של ה' יתברך, גם לנו תקפוץ הדרך:

והמשיח יבוא רכוב על החמור!

החומריות תגלה את האלוקות לעולם!

ובסיום מאמרו כתב עורך המאמר, שבחסידות יש:

'שימוש בסיפורים כמטאפורה להבנת עניינים עמוקים שבחסידות'.

ואולי כל המאמר הוא פילסוף של פילוסוף?

אולי... אבל, הוא מסביר: נהדר את בסיס תורת הבעש"ט הקדוש, אז:

עֲלֵה על הסוס – ותתחיל לדהור!

בהצלחה!

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
יישר כח על הדברים ועל ההבהרה החשובה. חבל שמתקיפים סתם בעוד שבאמת אין שום ויכוח ביניכם. אין מצווה לעשות מהומה על לא מאומה. חזקי ואמצי הרבנית על המאמרים החשובים והיקרים. אני קוראת מהם בשקיקה ונהנית עד הגג מכל מאמר שלך. בהצלחה רבה.
אריאלה כהן 05.02.23
17
יפה ולעניין! אהבתי איך שהתיחסת קצרות לשפירא, וענית היטיב במילים מעטות, והשאר היה עוד מאמר יפה.
דוד05.02.23
16
יחי אדוננו מורנו ורבינו כפשוטו
ורד05.02.23

הצגת כל התגובות

15
זכה נעשה לו סם חיים, לא זכה, נעשה לו סם המוות... על טיפת הבל פיו הבעש"ט הקדוש צריכים לישיב שבעה נקיים ולהתפלל בברך ובכריעה שנזכה להבין אפס מה... בכל אופן, הבעש"ט הלא התכוון רק להגדיל הנס ולע להמעיטו... אז מי שלומד את זה והנס נתקטן בעיניו אז נעשה לו סם המוות ולא הבין דברי הבעש"ט מכל וכל...
מתאבק בתורת הבעש"ט05.02.23
התגובה לא מכבדת אותך, ולא את כותבת המאמר, ולא הוסיפה כלום לקוראים, בפעם הבאה שתגיב, חשוב על התועלת, וכל הכבוד לכותבת המאמר שהגיבה במכובדות
יעקב05.02.23
14
יופי .תמשיכו לריב מאמר תגובה. תגובה לתגובה. תגובה לתגובה של התגובה. ותגובה לתגובה על התגובה של התגובה. וחוזר חלילה. עד שיכלה הדיו והמקלדת או עד שתתעייפנה האצבעות מלהקליד ולהקליד. בהצלחה ישראל & ורד
פרופסור בדימוס למחשבת ישראל 05.02.23
יש לציין שהרבנית לא ירדה על שפירא באופן אישי, רק הסבירה דרך תגובותיה יסודות בתורת החסידות - וזה מבורך, עלי והצליחי, המשיכי להחכים אותנו, בזכות נשים נגאלנו, ועתידים להיגאל
דוד05.02.23
13
להט דקדושה
להט החרב05.02.23
12
החסידות , היא המצאה ,לא תורה .
דוד05.02.23
אהה... אם הית טועם, לא היית גומר להרוות צימאונך מתורת החסידות...
משה05.02.23
החסידות מבארת את הזוהר הקדוש ותורת הקבלה ומורידה את העניינים המופשטים לאהבה ויראה ומעשה בפועל. האם תאמר את מה שכתבת, גם על הקבלה???
שלמה05.02.23
בוודאי שהוא היה אומר זאת גם על קבלה וזוהר, (כפי שבהרבה תגובות הוא חזור על קיאו שוב ושוב), אתה פשוט לא מכיר אותו, הוא מכת הדרעקים מתימן!
יעקב06.02.23
11
קראתי את מאמרך כמה פעמים, ועולה בו הכי ברור שמי שחושב שלא ניכר כאן נס הוא עמלק, ומה לעשות שכך סברו הרבה ראשונים, כך שהתגובה שלך עכשיו כאילו ישראל לא יודע לקרוא לא הוגנת
אברהם00005.02.23
10
צר לי עלייך גברת שאלתיאל אבל את לא קראת את דברי ישראל שפירא שהביא מקור משני ראשונים גדולי עולם לפילוסוף [הרמבן הקדוש,ורבינו בחיי זצ"ל] וחבל שלא קראת כדבעיי
בחור ישיבה05.02.23
הוא לא הביא שום מקור מהראשונים, אלא רק סילף דבריהם כפי שכבר הסבירו בתגובות שם, הא לך דבריו הברורים והידועים של הרמב"ן (שמות יג, טז), וז"ל: שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו, עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד עכ"ל!
בחור06.02.23
נכון אבל הקב"ה טובע בנסיו שיהו כדרך הטבע
בחור ישיבה06.02.23
9
ישרפו דברי תורה ולא ימסרו לנשים
חז"ל05.02.23
8
יש אנשים שלא זיהו כאן את הסאטירה
עוזי05.02.23
7
כתבת בדיוק נגד דעת הראשונים, וכינית את דעתO
חנוך05.02.23
אתה ע"ה, בניגוד איך ששפירא מנסה לסלף הרמב"ן, אצטט לך דעתו האמיתית ודבריו הידועים של הרמב"ן (שמות יג, טז), וז"ל: שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו, עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד עכ"ל!
געצל06.02.23
6
כתב בדיוק נגד דעת הראשונים ששפירא הביא, וטענת שאי אפשר להעלות כזה צד ורק עמלק גורם להעלות את הצד הזה. שפירא מחה ובצדק נגד אלו שחושבים שמה שחינכו אותם זה התורה היחידה וכל מי שחושב אחרת הוא עמלק, גם אם זה כתוב ברמב"ם
חנוך05.02.23
היא כתבה במפורש שהמאמר מתייחס לדברי הפילוסוף, כך שלכתחילה, לא התייחסה לראשונים, התגובה מיותרת
שאול06.02.23
מיסטר בור, תקרא המשך דברי רבינו בחיי, שאותו נס כבר נגזר מראש, ולכן מבחינת ה' זה לא משהו יוצא מגדר הטבע ולא היה שינוי רצון עכשיו מקודם, אלא כבר מראש רצה ה' שיקרע הים, ויעצר השמש ליהושע, אבל מבחינת כל בני העולם בוודאי שזה על טבעי, כי עצירת השמש זה לא חלק מהטבע והרגילות, הבנת?
זונדל06.02.23
5
כל הכבוד על המאמר ועל כך שהצגת את האמת כפי שהיא. רואים שכל מעשייך לשם שמים ולא לשם כבוד או נגיעה אישית. עלי מעלה מעלה
הגאון מטלז 06.02.23
4
ורד, את רוצה להרביץ תורה? בסדר, אז תלמדי קודם תנ״ך, משנה, גמרא, גאונים ראשונים, ואחרונים, היהדות לא מסתכמת רק בחסידות שהתחילה לפני פחות משלוש מאות שנה, ליהדות היסטוריה עשירה 3000 שנה לפני החסידות עם גאונים וצדיקים לא פחות גדולים ממייסדי החסידות.
הדיוט קופץ בראש06.02.23
תתבייש לך! היא לא חרגה מהאמת במאומה! לבזות ולהשפיל את מי שעומד על יסוד האמונה, מצריך חשבון נפש! חיזקי ואימצי הרבנית, ירבו כמוך!
אברהם06.02.23
חחח ליצן, מצפה שהיא תכניס שיעורי תורה שלמים בתוך קוביה של סנטימטר חחחח יש לי פסיכיאטר טוב להמליץ בשבילך.... תגיד תודה כפוי טובה אומלל
ממוצע27.02.23
3
תודה על המאמרים המחזקים שלך, אל תשימי לב לתגובות, תמשיכי להפיץ את האור שלך בעולם. חזקי ואמצי
ליבי 06.02.23
2
מתי הרבנית תליט"א מקבלת קהל להתייעצות?
דינה, מעניין מאד06.02.23
1
מעשרה פעמים
עשר12.02.23
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 14:22

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 13:55

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 11:37

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 11:03

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 09:57
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 09:55

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 09:54

כי הנה המלכים

הגיסים האדמו"רים מויז'ניץ ובעלזא נפגשו באיסרו חג | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24

מגודלים בנעוריהם

ילדי ירושלים התאספו יחדיו ברחובה של עיר | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חג המצות לה'

למי המשפיע רבי אלימלך בידרמן מכר את החמץ?

חיים רוזנבוים | 01.05.24

עוגות מצה

האדמו"ר סחב את דליי המים עד למאפיית מצות | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

פירותך מתוקים

צילך נאה | ברכת האילנות בחצה"ק נדבורנה באניא 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

ברכת מועדיך

חג הפסח בחצר הקודש בוטשאן | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

פסח כהלכתו

ימי חג הפסח בקהילה החסידית בלב תל אביב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24

נועדו יחדיו | תיעוד

פגישה ביחידות: מה ביקש הרבי מויז'ניץ מהרבי מבאיאן?

חיים רוזנבוים | 01.05.24