כיכר השבת

פחד באמצע הלילה

"שיתוק שינה": כל מה שלא ידעתם על התופעה

מי שזה לא קרה לו - לא יבין על מה מדובר, ומי שזה קורה לו - יתפלא לדעת שזה קורה לעוד אנשים חוץ ממנו. לדבר הזה קוראים שיתוק שינה • בפנים: כל מה שצריך לדעת (בריאות)

22
נח טוניק | כיכר השבת | י"ד באב | 06.08.17
"שיתוק שינה": כל מה שלא ידעתם על התופעה
(צילום: שאטרסטוק)

מי שזה לא קרה לו - לא יבין על מה מדובר, ומי שזה קורה לו - יתפלא לדעת שזה קורה לעוד אנשים חוץ ממנו. לדבר הזה קוראים שיתוק שינה.

השנים המפחידות בחיי היו מגיל 15 עד 20, אז התחילה אצלי התופעה המפחידה של שיתוק שינה. בפעם הראשונה, ובעצם בכל הפעמים שזה קרה, מצאתי את עצמי מתעורר משינה, בדרך כלל באמצע הלילה, ומנסה להזיז את הגוף שלי ללא הצלחה.

תחושת פחד ממלאת את החדר וכשזה מציף אני מנסה לצעוק אך אני לא מצליח להוציא אפילו הגה מהפה. בדרך כלל זה נמשך כמה דקות שמרגישות כמו נצח ואז הגוף חוזר לפעול לאט לאט.

כשזה התחיל הייתי מפחד ללכת לישון בלילה, וכשזה המשיך - לא הצלחתי להתרגל לזה, והפחד ליווה תמיד את שיתוק השינה הזה.

אז מה זה בעצם שיתוק שינה?

שיתוק שינה קורה כשהמעבר בין השינה לערנות אינו תקין, ובשל כך הסיטואציה המפחידה הזו תגיע בשלבי ההתעוררות או בשלבי ההירדמות. המוח משדר לכל הגוף כי הוא ישן, בעוד אתה עירני ומחכה שגופך ישתף איתך פעולה.

מעבר לפחד הטבעי שכרוך בחוסר התגובה של הגוף, למצב שיתוק שינה ישנם תופעות לוואי רבות. כך למשל ישנם אנשים שחווים את המצב הזה באופן חמור ומפחיד יותר. חלקם חשים מחנק שאופף אותם ונשימתם נעתקת, חלקם רואים דמות שחורה המאיימת עליהם שלא יזוזו, וחלקם עוברים את זה כל לילה.

אצלי ההיכרות התחילה בגיל 15 אך ממחקרים שנכתבו בנושא עולה כי הגיל הממוצע בו שיתוק השינה מתחיל להופיע הוא גיל 13, אך הוא עלול להופיע גם לאחר גיל זה ולעיתים אף הרבה אחרי.

על פי הסטטיסטיקה, ארבעה אנשים מתוך עשרה סובלים (מאוד) משיתוק שינה שפקד אותם לפחות פעם אחת. יצוין כי יש בזה גם מימד תורשתי אך לא תמיד.

כשזה קורה זה קורה, אין דרך לחזות את זה מגיע אך ישנם מספר גורמים שמגבירים את הסיכויים לכך. אחד מהם הוא חוסר בשעות שינה, לחץ נפשי, מתח, ושינה על הגב.

כשזה קורה צריך להעיר את עצמך בכוח, ישנם שמנסים לצעוק בכל כוחם ויש כאלה שינסו במשך זמן להזיז את הגוף. סקר שנערך בנושא העלה כי אלו השיטות העיקריות בהן משתמשים אנשים המנסים להיחלץ מהמצב המלחיץ הזה. דבר נוסף שעלה מהסקר הוא שרוב האנשים העידו על כך שתפילה היא הדרך שלהם למנוע מהשיתוק לקפוץ לביקור.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
יש לי גם הזיות כמו קולות של דיבורים ורעשים חזקים מאוד בראש ואני אומרת שמע ישראל והמילים מתבלבלות לי מספר פעמים עד שאני מצליחה וכשאני מצליחה אני ממש מרגישה *בבירור* פיזית משהו כמו בלון או משהו אחר שכלוא בתוכו אוויר עובר לאט על כל הגב שלי עד למעלה ולבסוף כשהוא מגיע כמעט לצוואר עובר הרבה יותר מהר לבחו
ללא שם23.08.21
18
אני סובל מזה כבר כמה שנים, וכמעט כל מי שאני מספר לו שזה קורה לי, אז הוא צוחק עלי ואומר לי שזה רק חלום, ואני שמח שזה משהו טבעי, ולא משהו יוצא דופן, וחוץ מזה זה לא קורה לי בלילה כמעט אלא בעיקר כשאני יושן ביום, וכשזה קורה לי ואני סוף סוף מצליח להזיז את עצמי ע"י הזזת האצבעות לאט לאט, אני שוב פעם מרגיש ש
יעקב07.08.17
17
לי זה זה קרה כמה פעמים וזה היה מפחיד אבל כייף כזה. היה לי חלום מפחיד ואז הייתי מודע לזה שאני ישן ורציתי להתעורר. וזה לדעתי מה שגרם לזה. הייתי בהכרה מלאה אבל הגוף כנראה עדיין ישן וניסיתי בכל הכוח להזיז רגל, אצבע וזה היה מלחיץ ומגניב באותו זמן. התאמצתי בטירוף ולאט לאט הגוף 'הפשיר'
ללא שם08.03.20

הצגת כל התגובות

16
אני עברתי שיתוק שינה בגיל 5 ועד עכשיו זוכר את רגעי הפחד זוכר שקמתי צעקתי אמא אמא והיא עומדת לידי ולא מגיבה לצעקות נסיתי לזוז ולא יכולתי בסוף נרדמתי כשהתעוררתי בבוקר סיפרתי לה שהייתי ממש ער והיא טענה שזה חלום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
XN-2607.08.17
15
כן גם לי זה קורה. בין בלילה בין ביום, הן בשכיבה והן במצבים אחרים כגון להניח את הראש על הידיים על השולחן. בעיקר כשאני ישן בצורה שיותר מחממת או מעיקה על פלג גוף עליון. כמו למשל חולצה עם צווארון או שאני ישן מכווץ עם השמיכה. בשנים הראשונות הדבר הופיע באופן שהיו דפיקות לב ואז לאט לאט קלטתי שאני מנסה להתע
רון01.10.20
14
אין קשר זה המצאת נשים משועממות עם אמונות תפלות
ללא שם11.04.22
13
שמע על המיטה - ממליצה גם לכם לעשות את זה - מאז שאני עושה את זה - כמעט אין לי יותר שיתוק שינה.
אוראור21.02.18
12
צריך להתרגל ואז זה כיף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בועז01.06.18
11
זה קורה בדרך כלל למי שהנשמה שלו מאד גבוהה והצד השני או נשמות אחרות שרוצות עזרה מתעברות באותה נשמה גבוהה איו מה לפחד להגד קריאת שמע .שלי זה קרה צעקתי אוקא דמאיר ענני והדבר הזה עזב אותי צריך לדבק עצמכם במחשבות טהורות ובצדיקים ישר תקראו להם ואתם משתחררים זה מראה שאתם נשמות גבוהות
איריס מיכל08.08.17
10
בהתחלה זה קרה לי רק לעתים רחוקות מאוד ולאט לאט זה מתחיל לקרות לעתים קרובות יותר יותר בהתחלה זה ממש מפחיד וניסיתי לצרוח שיעירו אותי אבל רק אני שמעתי את עצמי. מתי שזה קורה אני בדקה הראשונה מפחד ולאט לאט נרגע, אני מנסה להזיז את האגודל ולפעמים זה עוזר ואני קם או שאני לא עושה כלום ואני חוזר לישון
ללא שם10.03.20
9
הראשונות לא ידעתי מה זה ולא הבנתי למה אני לא מצליחה לזוז - איך הייתי לחוצה - הייתי כמעט מבוהלת - אחרי ששמעתי על זה וידעתי במה מדובר אמנם עדיין קצת פחדתי כשזה קרה - אבל לא הייתי כבר ממש בלחץ - ומקסימום זה היה מעצבן קצת יותר ממבהיל - זה הכל. רק שזה לא יקרה לי עוד פעם - רק לאויבים שלי אני מאחלת לעבור א
אוראור קריית הר17.11.17
8
פעם לא מזמן היה לי שיתוק שינה ממש קל וקצר - בניגוד לפעמים אחרות בהן זה היה ממש מטריד ומתסכל אותי - לאחרונה כמעט אין לי את זה - בגלל קריאת השמע שכאמור התחלתי לקרוא באופן כמעט קבוע - מומלץ לכל מי שיש לו את הבעיה ההזויה הזאת לאמר קריאת שמע - כי זה באמת עוזר מאוד - גם למי שעדיין פוחד מזה - מנסיון!
אוראור14.05.20
7
אשמח לדעת אם כל מי שסובל מהתופעה יכול להפנות אנשים הסובלים ממנה לפתרון שיקל מבחינה רפואית עליהם . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ארי'09.08.17
6
וואו כמה שאני מזדהה רק היום חוייתי שוב את העיניין . אצלי זה התחיל מגיל 15 שישנתי שנץ בסלון ואחותי הייתה עם חברה שלה ,ראיתי אותן משחקות, והשמיכה הייתה עלי והרגשתי מחנק קראתי להן לעזרה אבל גמגמתי ובקושי שמעתי את עצמי כשהתעוררתי הבנתי שהן באמת שיחקו אך לא ראו אותי במצוקה. היום שאני בת 30 פלוס זה קורה ל
עינב30.08.19
5
בכבודו ובעצמו! ! תגידו קריאת שמע לפני השינה בהידור זה מלאכים ששומרים ממנו או ממלאכי החבלה להופיע! וכן אסור לישון על הגב!!! הרמבם כותב ישנים על צד שמאל! אם לא נחנקים! ודאי שתפילה קצרה לפני השינה עוזרת מאד:" השם בבקשה תשמור עלי שזה לא יקרה לי"!! תראו ישועות! שינה מתוקה (נשלח באמצעות כיכר
אחת07.08.17
שיתוק שינה
מרדכי17.07.22
4
זה התחיל אצלי כבר מגיל 10 דיברתי ברדיו ואף אחד לא האמין לי אבל לרוב זה קורה לאחר שינה ממושכת ואז שאני מנסה לישון שוב השיתוק תופס אותי ואני מרגיש שמישהו חונק אותי רק לאחר שאני אומר שמע ישראל בכוונה בדרך כלל זה עוזב אותי
דניאל19.10.18
3
לצעוק בכל הכוח ולא מצליח , יוצאות רק נהמות שקטות, עד שאני מרגיש שהגוף מתחיל להתעורר
קורה גם לי07.08.17
2
גם לי היה היום שיתוק שינה יז תמוז צום תשעב
מרדכי17.07.22
1
גם אצלי זה קורה בצורה שאתה מתאר את זה שזה כמה וכמה פעמים חוזר על עצמו בתוך כדי ניסיון שינה אחד עד שמרוב נסיונות לא מוצלחים כבר מעדיף לא לנסות לישון ואז מוצא את עצמי לא ישן 40 שעות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ב2910.04.18
לכתוב תגובה בפני עצמה. בכל מקרה - אתה לא רציני איתנו: אין דבר כזה לא לישון 40 שעות - מחוסר שינה אנשים מתמוטטים או אפילו מתים!!!!!!!!!!!!!!!!
אוראור25.05.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות בריאות

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם
ש

שלפוחית רגיזה • אורולוגית מומחית בראיון מקיף

כיכר בשיתוף אסטלס ללא התערבות בתוכן | מקודם

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24

"מצבם טוב"

הד"ר שטיפלה בחטופים ששבו ארצה מעדכנת על מצבם | צפו

דוד הכהן | 14.02.24