כיכר השבת

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

כתב העת המדעי היוקרתי THE LANCET מפרסם מאמר ביקורתי אודות גישתו של ארגון הבריאות העולמי (WHO) וגורס כי "כדי להפחית את ההשפעות הבריאותיות המזיקות של עישון, יש לעודד תחליפי עישון ובכך להפחית את נזקי העישון" (בריאות)

22
אסף מגידו | כיכר השבת | ט"ז באדר א' | 25.02.24
מדינות שאימצו את גישת הפחתת הנזק, וניהנות מהתוצאות של עידוד תחליפי עישון צריכות להמשיך ולעודד מדינות אחרות
מדינות שאימצו את גישת הפחתת הנזק, וניהנות מהתוצאות של עידוד תחליפי עישון צריכות להמשיך ולעודד מדינות אחרות (צילום: כיכר השבת)

איך מורידים את מספר המעשנים ומפחיתים נזק? תשכחו ממה שאמרו לכם על תחליפי העישון. מאמר ביקורתי שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי היוקרתי THE LANCET על ידי צמד החוקרים Ruth Bonita ו- Robert Beaglehole (בכיר לשעבר בארגון הבריאות העולמי), טוען שגישתו של ארגון הבריאות העולמי לאסור על תחליפי עישון או להתייחס אליהם באופן זהה לסיגריות- מטעה, גורמת נזק וחייבת להשתנות.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ כמדיניות לאסור באופן מוחלט חלופות עישון מבוססות ניקוטין, או להתייחס אליהם כשווים לסיגריות ותחת אותה הרגולציה. לטענת החוקרים, "הם אינם מוצרים דומים מבחינת הנזק שהם גורמים". אחרי הכל, כך הם אומרים, "העשן שבסיגריות הוא שגורם למחלות הקשורות בעישון, ולא הניקוטין שנמצא בתחליפים".

בעיית העישון היא לא בעיה חדשה, להיפך, היא מלווה אותנו כבר עשרות אם לא מאות שנים. מדינות רבות, כולל ישראל נוקטות צעדים רבים במטרה להפחית את מספר המעשנים. ישנן מדינות שנוחלות הצלחה מרובה, וישנן מדינות, כמו ישראל למשל, שאיך נאמר זאת בעדינות, פחות מצליחות במבחן התוצאה.

בעיית העישון היא אומנם בעייה מהותית בישראל (למעלה מ20% מעשנים בישראל, כך לפי דוח העישון של משרד הבריאות), אך לאור הנושאים הרבים שאנחנו מתמודדים איתם כמדינה, כנראה שהיא לא עומדת בראש סדר העדיפויות. לראייה, מדינת ישראל, לא מקדישה מאמצים למחקר עצמאי בנושא כמו מדינות מפותחות רבות אחרות דוגמאת שוודיה, ניו זילנד ובירטינה, ובמקום זאת מיישרת קו עם מדיניות ארגון הבריאות העולמי (הWHO) שממליץ כאמור לאסור באופן מוחלט על חלופות עישון, או להתייחס אליהם כשווים לסיגריות ותחת אותה רגולציה.

"כדי להפחית את ההשפעות הבריאותיות המזיקות של צריכת טבק", טוענים כותבי המאמר, "יש לאמץ את גישת הפחתת הנזק (THR) : עידוד השימוש בתחליפי עישון מבוססי ניקוטין תוך הסדרה רגולטורית". הם מסבירים כי "הפחתת נזקי טבק היא הדרך המהירה והיעילה ביותר להורדת שכיחות העישון, ומניעת מקרי מוות הקשורים לעישון". "שריפת הטבק (התהליך בעישון סיגריות) היא שגורמת לנזק, ולא הניקוטין עצמו (שנמצא בתחליפי עישון כגון חימום טבק או אידוי נוזל ניקוטין). לפיכך, "גישת הפחתת נזקי טבק צריכה להיות אסטרטגיה מרכזית ה-WHO בנושא בקרת טבק (FCTC) בנוסף לאמצעים לצמצום ביקוש והיצע - שהם הכרחיים, אך אינם מספקים. ארגון הבריאות העולמי צריך לאמץ מוצרים חדשים שמספקים ניקוטין ללא עשן".

עוד הם אומרים במאמר כי במדינות מסוימות, אפשר לראות ירידה ניכרת בשכיחות העישון וזאת במקביל לאימוץ וקבלה של תחליפי עישון המכילים ניקוטין ללא עשן. החוקרים מביאים כדוגמאות רלוונטיות את ניו זילנד, ששכיחות העישון ירדה מ-13.3% בשנים 2017-18 ל-6.8% בשנים 2022-23, ירידה של 49% בתוך חמש שנים. זאת לאחר שסיגריות אלקטרוניות הפכו לזמינות באופן נרחב והממשלה תמכה בשיווקן ובהסדר הרגולציה שלהם. במקביל לירידה, עלתה שכיחות השימוש בתחליפי עישון מ-2.6% ל-9.7%.

עוד הם מביאים כדוגמא את שוודיה, שבה נהוגה מסורת ארוכת שנים של שימוש בשקיקי ניקוטין (סנוס). שוודיה מציגה בגאווה את מספר המעשנים הנמוך ביותר בעולם, העומד על 6%, לצד תמותה נמוכה ממחלות הקשורות בעישון. גם לנורבגיה הצלחה דומה לזו של שוודיה עם שימוש מוגבר בסנוס וסיגיריות אלקטרוניות שהביאה לירידה דרמטית באחוזי העישון במדינה.

גם באנגליה נהוגה הגישה ששימוש בתחליפים מסייע למעשנים לזנוח את הסיגריות. שם, הממשלה מעודדת מעשנים לעבור לתחליפים ומציגה ירידה חדה באחוז המעשנים מ30% ל13.5%. ביפן חלה גם ירידה דרמטית בצריכת סיגריות והיא קשורה לחדירה מהירה לשוק של מוצרים חלופיים המבוססים על חימום טבק במקום שריפת טבק.

לצד ההתקדמות הזו במדינות בעלות הכנסה גבוהה, ניתן לראות מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, שבהן הרצון הפוליטי לקדם אמצעי פיקוח על טבק, חלש יותר, והפוטנציאל של אימוץ גישת הפחתת נזק בטבק- לא מומש. חשוב לומר ש-80% מהמעשנים חיים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, ודווקא שם ניתן להפיק את הרווחים הגדולים ביותר מאימוץ גישת הפחתת הנזק (THR).

כותבי המאמר גורסים כי "אין הצדקה מדעית לעמדה של ארגון הבריאות העולמי לפיה יש להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ומוצרי ניקוטין חדשים המבוססים על חימום טבק, כמו סיגירות". הם מסבירים כי "הגישה הנוכחית של ארגון הבריאות העולמי למוצרים בעלי סיכון נמוך יותר היא לתגמל מדינות, כמו הודו, על איסור על סיגריות אלקטרוניות".

לסיכום, כותבי המאמר טוענים שמדינות שאימצו את גישת הפחתת הנזק, וניהנות מהתוצאות של עידוד תחליפי עישון, כמו ניו זילנד, שוודיה, נורבגיה, אנגליה ויפן, צריכות להמשיך ולעודד מדינות אחרות ואת הWHO לתמוך בהצעות שיפחיתו במהירות את שיעורי העישון. "1.3 מיליארד האנשים המעשנים בעולם, שמחציתם ימותו מוקדם, ראויים להנהגה הזו".

קישור למאמר המדעי:

Harnessing tobacco harm reduction - The Lancet

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
זה נבלה וזה טרפה אני נמצא בגמילה עצמית 3 שבועות אחרי אין ספור ניסיונות להפסיק לעולם לא אומר נואש שבע(אלף) יכול צדיק וקם... הפעם אחרי דלקת ריאות, זה נראה שאפסיק לתמיד בעזרת השם אין תחליפי סיגריות יש רק להפסיק הכל במוח
מעשןן 25 שנה 28.02.24
לגמרי צודק וכל הכבוד לך ובהצלחה בהמשך.
אכן04.03.24
צודק מאוד. אני הפסקתי באחת לאחר למעלה נארבעים שנות עישון ואבא שלי שיח׳ הפסיק גם הוא לאחר הרבה שנים של עישון (למעלה מששים שנים) ואנחנו פשוט מרגישים הבדל עצום בחיים היום יומיים.
מוישה06.03.24
15
אזרחים רבים נפגעים יום יום גם אלו שלא בחרו לעשן אלא חשופים לעישון פסיבי - שגרוע לא פחות מאקטיבי! אין אף גורם ממשלתי שמתייחס למגפה הזו ברצינות…. צריך גם שרבנים, מורים והורים יפסיקו לעשות הנחות. אין תועלת בסיגריות כלל וזה חייב להיאמר. בריאות היא מתנת האל ואסור לנו לזלזל בכך!
אוריאל 28.02.24
14
אסור לעשן! עברה על דאוריתא- ונשמרתם לנפשותיכם!
שלומי28.02.24
צודק 100 %
היודע04.03.24

הצגת כל התגובות

13
אין כמו אימא בעולם!!!!!!!!!
דויד גור כוהל03.03.24
12
א. עישון פאסיבי לא מזיק יותר ואפילו לא מזיק כמו עידון אקטיבי, וההסבר פשוט, כי המעשן האקטיבי גם מעשן אקטיבי וגם מעשן פאסיבי, לעומת המעשן הפאסיבי שרק מעשן פאסיבי ולא מעשן אקטיבי. ב. ה-who אינו אירגון בעל נאמנות מדעית בלתי נטולת אינטרסים וככזה יש להתייחס אליה. וכן ה-lancet הוכח שאינו נאמן ליושר אקדמי.
שם לא נדרש למלא.03.03.24
אכן
היודע05.03.24
11
ה. יש לטפל בשורש ולא בסימפטום. עישון יתר הוא לא טוב. עישון לעיתים הוא טוב. יש לשאוף לטפל בשורש ולא לרצות לפתור בעיות באמצעות הסימפטום. ו. ריטלין, סטיגמות, שנאת השונה, חוסר סובלנות, תאווה, גאווה, קינאה, חמדה.
שם לא נדרש למלא.03.03.24
10
ממאמר אחד לא פוסלים מאמרים רבים אחרים…גם אם התפרסם בlancet -גם כך יש בעיות בריאות בחברה שלנו לא צריך להוסיף עוד שמן
יעל03.03.24
יש לך לינקים למאמרים רבים אחרים?
מיואש06.03.24
9
כל המעשנים המפרסמים והמוכרי רעל של סיגריות רגילות האלקטרונית עם ניקוטין אחרי שנים מספר חולי סרטן הריאות הולך וגדל ובשמים כולם ירשו גהינם על שפיכות דמים של יהודים צדיקים
מוטי לב אריה04.03.24
8
לא מחליפים סרטן ריאות בסרטן גרון ולשון!
נו שויין 04.03.24
שלא נדע
אבא שמעון 06.03.24
7
ג. סוכר לבן ושמן טראנס הם מהמזיקים לבריאות ההכי גדולים. כלי פלסטיק באוכל חם הם רעלנים מוכחים. פליטת מכוניות, גנראטורים וכדו׳, לא פחות גרועים. ד. תרופות פסיכיאטריות וכדורי הרגעה מזיקים לבריאות באופן מוכח. עישון אינה הבעיה ההכי גדולה.
שם לא נדרש למלא.03.03.24
6
סוף סוף
מיכל04.03.24
5
ואולי חברות הטבק ממנות את המחקרים של ארגון הבריאות?
יואל06.03.24
4
איזו מן כתבה הזויה, שלא נעלמת מהכותרות! לא חייבים לפרסם כל מאמר מדעי רק בשביל הקליקים. בפרט שבחברה החרדית ובישראל בכלל יש המון מעשנים, אז מה אתם מנסים, לעודד עישון?! במיוחד ה"תחליף" שהרבה בני נוער צורכים.
What? 06.03.24
3
זה ממש לא חוקי לעשות תוכן מקודם בלי לכתוב מפורש
דוד06.03.24
2
משום מה לאחרונה נמחקה המילה ״מקודם״ מהכתבה. עצוב מאוד.
ליאור06.03.24
1
זה ממש לא מאמר מדעי זו שרלטנות לשמה שממומנת ע״י היצרנים של תחליפי הסגריות. כמו שבעבר יצרני הסגריות הציגו מאמרים מדעיים שהעשון טוב ובריא לעיכול.
מוישה06.03.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות בריאות

מקרה נדיר בצפון: נער שהה לבד במערה וחטף קדחת המערות

בני סולומון | 10.04.24

בבדיקה רפואית שגרתית

זה מה שהתגלה בבדיקה רפואית אצל רה"מ; יעבור הערב ניתוח

יוני גבאי | 31.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24