כיכר השבת

הרב שמחה הכהן: בציבור החרדי - הנשים שולטות על הגברים

הרב שמחה הכהן, מחבר הספר הפופולרי "הבית היהודי" במאמר מפתיע: 'לא נכון להשלים עם מצב שהולך ומחמיר, באיבוד מעמדו של הבעל' (בבית)

91
הרב שמחה הכהן | כיכר השבת | כ"ח באב | 08.08.10
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הקב"ה יצר את החברה האנושית באופן שיש בה מושלים ויש שכפופים לשלטון. המציאות שבה יש אנשים המושלים על אחרים מקובלת על הכול, גם בחברה הדמוקרטית שההבדל בינה לבין החברה הדיקטטורית, שהדמוקרטית בוחרת לעצמה את המושל.

סמכותיות זו הניתנת לקבוצת אנשים קטנה למשול באחרים קיימת בכל חלקי החברה, למן המדינה, דרך ענפי התעשייה, מערכות החינוך, כמובן הצבא, עד לבית הפרטי, שהוא התא החברתי המצומצם ביותר.

הנטייה להמליך אנשים שימשלו על אחרים אינה החלטה של החברה, אלא התנהלות מתוכננת מראש על ידי הקב"ה. כך אומר המדרש (בראשית רבה פרשה ח´ סימן ח´): "אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, האדם שאני בורא גדולים וקטנים אני מעמיד ממנו", ובהמשך כותב המדרש על דרכי ההתנהגות של המושל עם הכפוף לו. כלומר, מראש נבראה החברה האנושית, שבמערכת הסדר ששולטת בו, לא כולם יוכלו להחליט בשווה, אלא יהיו מי שיחליטו ויהיו מי שיבצעו. אחרת ייווצר מצב שהגמרא (בבא בתרא כ"ד ע"ב) מכנה: "קדירא דבי שותפא לא חמימא ולא קרירא". כך כאמור בכל מערכת, מפעל, עסק, חברה או משפחה, צריך שיהיה מישהו קובע ובני אדם מבינים זאת. הם יודעים שיש מנהל עבודה, מפקד לחיילים, מורה לתלמידים ואבא בבית.

במשפחה, כאשר לא ברור מי המחליט ומי הקובע נוצרות בעיות תפקודיות. מקובל הוא בעולם היהודי שהקובע העיקרי הוא אב המשפחה, ולא רק הילדים נשמעים לו, אלא גם האישה מקבלת את הנחיותיו. עד כדי כך רואה הגמרא סדר זה כחשוב, שנאמר שם (ביצה ל"ב ע"ב): "מי שאשתו מושלת עליו חייו אינם חיים". לכן קבעה הגמרא (פסחים ק"ח ע"א) ש"אישה אצל בעלה אינה צריכה הסיבה", כיון שאינה חשובה לעומת בעלה. אולם הגמרא מציינת שאם היא אישה חשובה היא כן צריכה להסב. בעוד שמהגמרא משמע שבתקופת האמוראים רוב הנשים אינן מוגדרות כ´חשובות´ לעומת הבעל ורק מיעוטן נחשבות לחשובות (רשב"ם).

במהלך השנים חלה הידרדרות בהירארכיה הברורה, לכן הרמ"א (או"ח סימן תע"ב סעיף ד) כותב בשם ה´מרדכי´, "וכל הנשים שלנו מקרי חשובות". הליך זה של התחזקות מעמד הנשים נמשך מאז ומתעצם. הוא קיים כמובן מאד באומות העולם, ולצערנו אט אט הוא חודר ומשפיע גם על העם היהודי. הליך זה צבר עוצמה משמעותית במאה השנים האחרונות, אבל מתברר כי ניכר בצורה בולטת מזה יותר מארבע מאות שנה, בתקופת האר"י הקדוש. בספר ´כוונות האר"י´ כתוב: "כי כל הבעלי תורה שבדורנו זה מהם נכנעים תחת נשותיהם". האר"י הקדוש מסביר את הסיבה לכך: "כי הם סוד העגל, שלא מיחו בערב רב, לעומתם הנשים לא רצו לתת לעגל נזמי הזהב, ולכך נשותיהם עכשיו שולטות עליהם".

כיוון שהנשים סבלו מאוד מחוסר מעמד במשפחה ייתכן ונשים בעולם המערבי הרוויחו במידת מה מהתהליך החברתי המתפתח בנושא של השוויון בין המינים, אך צריך להודות כי יחד עם הרווח הם הפסידו רבות בעומס העבודה המוטל עליהן. כיון שחלק מתהליך השוויון אומר; כניסה של נשים לעבודות שהיה מקובל שיעשו אותם גברים. אולם על אף שזה אולי בניגוד לציפיות הנשים, הרי בפועל כאשר הן נכנסו לאותן עבודות, הגברים לא נטלו על עצמן את עבודות הבית, כך שהן עוסקות הן בעבודות הבית והן בהשגת הפרנסה.

אך קיימת בעיה נוספת שמשבשת את חלוקת הסמכויות במשפחה וניהולה, ומשפיעה גם על רגשותיה של האישה. המהר"ל כותב על דברי הגמרא (בבא מציעא נ"ט ע"א) "לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו", כי באישה מתרוצצות שתי מגמות. מצד אחד היא משתוקקת שבעלה ימשול בה, ומצד שני היא רוצה לחוש שווה לו. אנחנו יכולים להבחין בכך בדרך מעשית, כאשר קשה לאישה להתמודד אם בעלה כאשר אינו מחליט, אינו קובע, מהסס, ובכל נושא אומר לילדיו: "תשאלו את אמא".

הבעיה חריפה יותר בדור הבא, שכן במשפחות בהם האישה עוצמתית ודומיננטית והבעל רך, הבנים דומים לאבא ויהיו קשיי החלטה, והבנות דומות לאמא הלוקחת את ניהול הבית לידיה בצורה מוחלטת, וכך תווי האופי ההתנהגותיים של דור ההורים ממשיך לעוד דור ועוד אחד וכן הלאה.

מגמה זו מצויה בחברות האנושיות של המערב, אבל בחברה החרדית הבעיה הרבה חמורה יותר, כי בנוסף להליכי השוויון המתפתח בעולם שגם הוא חודר לאורחות חיינו, הרי כיוון שפעמים רבות הנשים החרדיות הם המפרנסות הבלעדיות, נוצר מצב שכיוון שיש להן את ´המאה´ מבלי משים הן נוטות לקבוע את ´הדעה´, וזה הליך טבעי שלא תמיד חשים בו.

מה שמחזק את המגמה של שליטתה של האישה הוא, שהבעל המחונך על פי תורה ומצוות, מבין מאוד את אשתו. הוא זוכר כי בכתובה הוא זה שהתחייב לפרנס את המשפחה, והנה לא זו בלבד שהאישה עוסקת בענייני הבית, היא גם נוטלת ממנו את חובתו על פי הכתובה. כך מתחזקת המגמה, כאשר האישה קובעת יותר ויותר והבעל פחות ופחות.

חסרון זה שהופך את האישה למנהלת הכמעט בלעדית של המשפה מסביר מדוע לא נכון להשלים עם מצב שהולך ומחמיר, בעיקר באיבוד מעמדו של הבעל במשפחה.

את המציאות שהאישה היא המפרנסת ולכן גם הקובעת במידה רבה, לא נוכל לשנות, עם כל ההתפתחות הנפלאה של הצבור החרדי, עם ישראל עדיין זקוק להסדר הקיים, שמאפשר לאברכים להמשיך ללמוד, מה שגורם למצב של אין ברירה, שבו הנשים הן המפרנסות ומסייעות לפרנסת המשפחה. זאת כהמשך להצלת הדור, כאשר בניגוד לטבע האנושי שבו הגברים הם אלה שנוטלים את עול פרנסת המשפחה, נשים בוגרות בית יעקב העדיפו ומעדיפות להקים משפחות שבהם הבעל יישב וילמד, והם גם נלחמו על כך. זאת תופעה מדהימה ברמה מחקרית בינלאומית, ועל כך ניתן לומר שגם נס הצלת התורה בדורנו בא בזכות נשים צדקניות. אבל כיוון שמתפתחת פה בעיה חמורה, ומניסיוני לאורך שנים הבעיה הולכת ומחריפה, ומובילה למצב בו יש יותר ויותר נשים עוצמתיות ויותר ויותר בעלים רכים.

כדי לעצור את הסחף הזה נדרשת מערכת חינוכית במספר מישורים. האחת התנהגות מכובדת של הבעל כדי שתהיה סיבה לתת לו את כבודו ומעמדו. מאידך גיסא נתינת כבוד ומעמד לבעל מצידה של הרעיה. למשל חובתה של האישה לשבח את אבי המשפחה בפני הילדים (דבר שללא ספק גם הבעל צריך לעשות לאשתו), לעולם לא להיכנס לתוך דבריו, לבקש רשות ממנו על דברים רבים שבהם לא מפריע לאישה לעשות את רצונו. הקפדה רבה מצידה של האישה שהילדים יכבדו את האב, והערך המחנך שבכך חשוב ביותר.

חינוך כזה לא יפתור את כל הבעיה, אבל הוא יכול להיות חלק מההתמודדות עם תוצאותיה ויסייע לעצירת תהליך חשוב במערכת היהדות שעד עתה נראה שכלל לא עסקו בו.

לכשהמשפחה תתנהל בצורה הנכונה אזי השכינה תשרה בבתי ישראל, הילדים יהיו מחונכים והם יקימו מערכת משפחתית תקינה ומנוהלת על פי הנחיות חז"ל.

• ´רביבים´, טורו של הרב שמחה כהן מתפרסם מדי שבוע במגזין ´שעה טובה´

תוכן שאסור לפספס
91 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
א
הרב ארמוני דיבר על זה לפני כמה שנים 03.08.21
36
התגובות ממש מגעילות!!!
שכעי20.08.10
35
עצומה... אבל עם כל הכבוד... נשים לא משתוקקות שבעלן ימשול בהן. נמאס לי שרבנים גברים כותבים בשם הנשים. לא רוצה שבעלי ימשול בי, זה שוביניזם ופרימיטיביות, עלבון למגדר הנשי. רועדת תוך כדי כתיבה. אני לא אתן לגבר למשול, אני אתחתן עם האדם שאני אוהבת והחלטות וסמכויות יתחלקו בינינו שווה בשווה.
הערכתי לרבנים 17.08.10
כדאי להתפכח
את כנראה אומללה שלא מבינה10.11.23

הצגת כל התגובות

34
למה אתם לא מקבלים את התגובות שכבר הגבתי יותר מ-5 פעמים למה כשרואים את האמת אתם מפחדים?????????????????? רוצה לראות אם לא תעלו את זה עכשיו!!!!!!!!!!!!!!!!!!! קונצים מובן!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
עצבנית עליכם!!!16.08.10
אני מגיבה קבוע וכל הזמן מעלים את דברי למרות שהם בעייתים לחלק מהציבור ובעיקר לאלו שלא מסכימים כמוני עם ריבוי נשים בדורינו.
רינה16.08.10
בינתיים לא ראיתי רינה בתגובות אלא אם כן יש לך פיצול אישיות להחליף שמות לעצמך!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ואל תוסיפי לדבר עוד.עזה!!!!!!!!!!!!!!!(ת את זה במלרע)-חה חה חה חה חה חה חה חה חה
עידית16.08.10
בכלל בשרשור הזה אלא הבעתי את דעתי בעבר בשירשורים אחרים פה בעניין ריבוי נשים. תעשי" חיפוש" אם את בכלל יודעת איך משתמשים בזה ותגלי את תגובותי שלא צונזרו! וכן גם את חצופה בעצמך או שמא את ה"עצבנית " ממקודם....
רינה17.08.10
33
קשה לי להאמין שאהיה מסוגלת שכשאתחתן שבעלי ישא עוד אישה כי אישה שנייה יכולה לערער את הקשר בין איש לאשתו... וזה לא נעים לחיות בסיטואציה כזו שפתאום לאהבת חייך יש עוד אישה... אך אם הגאון מוילנא אמר שזהו סוד הגאולה אז אולי אסכים שכשאתחתן שבעלי ישא עוד אישה(למרות כל הקושי שיש לי ברעיון הזה)...
מור12.08.10
נאמן בישראל, ואת כבר תחליטי אם זה יהיה עם גבר נשוי או פנוי, העיקר שאת הולכת עפ"י התורה ואל תשכחי שאבותינו ואמותינו הקדושים נהגו כך!
מלכה12.08.10
32
הבעל שותק.. ובסוף הכל חוזר אליו כבומרנג, חוץ מהגהנם שישלם על החטאת הרבים בהסכמתו. תתכוננו לגהני גהנם.
ישירות לגהנם12.08.10
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
יוסף חיים13.09.12
הפלפול שלך לא יעזור ליהודי הפשוט שמבין שהתורה רוצה צניעות!
אבי03.06.13
ואגב צניעות כפי הגדרת התורה זה כיסוי שיער. לא משנה עם מה. ואם במטפחת לא מצליחים לכסות את השיער (כנ"ל בתגובה הקודמת), ממילא הצניעות האמיתית זה פאה דוקא. במקרים רבים, ההגיון של התורה מתנגש עם ההגיון המעוות שלך. אתה מבין שצניעות זה כיעור, התורה מתכוונת למשהו אחר לגמרי.
הרשקוביץ24.10.13
31
כתוב לכבדה יותר מגופו ולכן לא נכון לקרא לזה לשלוט אלא מי מחליט במקרים מיוחדים וכדומה. ובודאי שצריך לכבד את האשה ואין ענין להתערב בכל דבר בבית . בקיצור צריך להיות חכם, ולחשוב לפני שמתחתנים מה הולכים לעשות, ואיך חיים משותפים צריכים להתנהל.
חני10.08.10
30
מעמדו יתחזק ! כל אשה תמצא את מקומה ותבין שאין לה בלעדיות! ואני אומרת את זה בתור אישה שמבינה שהשליטה של הנשים היום על הגברים רק פוגעת בסופו של דבר בנשים ! צריך לחזור למקורות כפי שחיו אבותינו הקדושים וע"י זה תהיה הגאולה כפי שפסק הרב עובדיה שהסתמך על דברי הגאון מוילנא שאמר שהיה מסובב בכל ערי ישראל
ענבל10.08.10
אבל אני מסכים איתך בכל מילה!
גדעון10.08.10
שחושבות כמוני ,אשמח לקבל את פרטי ענבל כדי להיות איתה בקשר
רונית10.08.10
בעד ריבוי נשים גם לדורינו כפי שהיה נהוג בעדות המזרח עד שעלו למדינה
ראובן צ.11.08.10
מה עובר עליכם....
חני11.08.10
יוסף שהוא בעד ריבוי נשים כדי לקרב את הגאולה. המכתב מסתובב הרבה זמן ברשת. ובעלי הראה לי אותו הישר מספרו של הרב "יביע אומר"-שחור על גבי לבן, בתחילה הופתעתי ,אך אחרי לימוד המקורות ,אני מסכימה שבעלי ישא עוד אשה,כדי לקרב את הגאולה.
יונית12.08.10
רק אנשים יראי שמים יוכלו יוכלו לעשות זאת כי סתם אנשים יעשו זאת בגלל יצרם
מרדכי25.05.15
תמשיכי לדבר שטויות נראה לאן תגיעי!!!!!!!!!!!! אשכרה חולה!!!!!!!!!!!!!!
עידית23.08.10
29
1. הרב שמחה הכהן קוק הוא רבה של העיר רחובות, הרב שמחה כהן (בלי ה' לפני) הוא מחבר הספרים הבית היהודי... 2. כיכר השבת, תביאו עוד כתבות שלו. כמו תמיד איש משכיל וחכם בעל שכל ישר עם תבונת לב נדירה
המבקרת09.08.10
28
- לפחות, לא היה מצבו הכלכלי של עם ישראל יותר טוב. ובכל הדורות (על אף שהמצב הכלכלי היה יותר גרוע מהיום) לא היה דבר כזה שהגברים אוטומטית לא מפרנסים. החרדים הופכים את הסדר הטבעי שלפיו הגבר הוא המפרנס הראשי ואחרי זה מתפלאים על התוצאות.
דתל"י.09.08.10
ייתכן שיהו שיאמרו ש"המצב הכלכלי קשה לכן האישה חייבת לפרנס בשביל קיום התורה" להם אני עונה: בכל הדורות המצב הה יותר קשה והנשים לא היו המפרנסות הבלעדיות, מה קרה? פשוט, הגברים יצאו לעבוד.
דתל"י.09.08.10
27
וזה בכלל לא משנה מי מביא את הפרנסה. בכלל כל הנושא הכספי הורס בתים, ללא קשר אם מדובר בבתים שלש חרדים/דתיים או חילוניים גמורים. בד"כ הנסיון היותר קשה הוא של זה שהכסף בא כביכול מהצד שלו. אני רק מצפה מאנשים שחונכו על תורה ויראת שמים להבין שבעל ואשה זו עסקת חבילה. צריך להתקיים שיוויון ושותפות גמורים.
י. ל. ממודיעין.09.08.10
המונח לדעתי הוא לא "הבעל שולט" אלא "הבעל מנהיג".
דתל"י.09.08.10
26
וגם לדעתי האיש הוא "מנהיג המשפחה" אבל הסגנון פה צורם לי. אני לא יודע בדיוק להסביר מה אבל זה יותר מידי שוביניסטית.
דתל"י.08.08.10
25
זה החינוך שהיא קיבלה בבית (לא בית יעקב) שהאשה מרגישה שהיא רק שליחה הכל יותר רגוע ונינוח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל08.08.10
לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית יב, טז): ״ולאברם הטיב בעבורה״. והיינו שאמר להם רבא לבני מחוזא: אוקירו לנשייכו כי היכי דתתערו. (הוקירו לנשותיכם כדי שתתעשרו ) . מסכת בבא מציעא גט, א העולם החרדי הפך את היוצרות ועיוות את דברי חז"ל לגמרי:
יפית29.12.11
אם כך פועלים הסמינרים שלכם אז הם אכן בית חרושת לייצור שפחות מתרפסות. איכס איכס איכס.
דתל"י.08.08.10
24
אינני מבין מי שמכם (את בעלי התגובות) לשפוט דברי אחד מגדולי הרבנים בדורינו תתחילו להתבטל ולא להתבלט. פשוט בושה.
אייל12.10.15
23
מר שמחה כהן כל ימיו בנה את המערכת הזו עצמה מעניין מה קרה לשינוי בתפיסתו. כל דרכו היתה להאליל את האשה כמו דרך האשכנזים שהושפעו מדרכם של האדומים. מה פתאום השתנה? אולי נתבשר בעתיד בעוד פרטים שהטעו אותנו אחינו אשכנזים
המעיר09.08.10
22
אני כל הזמן טענתי שספרי הבית היהודי הם שוביניסטים שמצגיגים את האישה באור מגוכח כאחת שרוצה תצומי . שאוהבת לדבר אפילו על שטויות ,כבכינית , כלא רציונלית, ובעלת דעת קטנה. ושיא גולת הכותרת בספר היתה הטענה המדומינת שאישה שאוהת שישלטו עליה. כמו שהוא טוען בספר שנשים אוהבות ומתגאות לחברות שלהן שבעלן שולט בה
שרה08.08.10
דעותיך מראות שבניך או בני בניך יסתכלו עליך באותו אור חילוני. שלב ראשון נסי ללמוד מהיכן הנתונים שבידייך. שלב שני שלישי והשאר-לא יגיעו לפני ישראת השמים הדרושה בשלב ראשון. שנאמר ראשית חכמה יראת ה'
את גם לא חסידית08.08.10
בני ובני בני יגדלו וידעו לכבד את הנשים שאיתן. הם ילמדו לתת ולקבל כבוד הדדי. הם ידעו שמקומה של אישה הוא לא בסוף האוטובוס או מאחורי הרעלה.או מתחת לפשקויילים שמנחיתים על הנשים כל יום הסוטים "הקנאים" שממלאים את הרחובות.. הם ילמדו שאישה היא עיקר הבית ושותפה מלאה לכל.הם ילמדו שאם הם רוצים לחיות טוב ולקב
שרה08.08.10
לספרים האלו הייתה בכעס מוחלט... ואני מזדהה.
שמעלץ10.08.10
חזל עבדו ולמדו וכיבדו את האישה בתור שכינה.שירבו כמותך בישראל
פראנק גאה לא שג08.08.10
יעשה לו עזר כנגדו זה אומר שכל המין הנשי נברא לעזור לגבר בחיים ולפנקו ולעדנו כמו כל חפץ ובריאה שה' ברא לאדם וחוץ מזה איני רואה סיבה לקיום המין הנשי ונראה לי שזו השפלה למין הנשי אזזזזז עדיף שתיסתמו תפה כבר
אבי הגבר הגאה30.10.11
לפני שאת פותחת בקולות ורעמים. אנחנו חיים בדיוק בעולם שלך, ומעניין שאני רואה נשים שמנסות לשלוט. הבעיה שמגיע רגע של חולשה היא נהפכת כמו תינוקת בגן. אז יום היא מנסה לשלוט ויום תינוקת בגן. נוצר מצב שגם ביום שהיא מנסה לשלוט היא לא מצליחה כי כבר כולם תחולשה שלה. אין מה לעשות נשים אוהבות שאומרים להם פוצי
זיו08.08.10
אתה שוביניסט!!! מה אתה יודע על נשים?? לא אנחנו לא אוהבות פוצי מוצי אנחנו לא תינוקות אנחנו נשים, אנחנו גאות, ויש לנו כבוד... אתפלא אם אשמע שאתה נשוי
זיו17.08.10
מי בכלל אמר שהאישה היא יצור טמא? בודאי שחייבים לכבד את האישה ואני מאוד מכבד את אישתי והיא אותי. אבל עם החינוך שאת מציעה, כבר ראינו הרבה נשים שמסתובבות עם הכלב כי לא מסתדרת עם איש מרוב שנעשית עצמאית. כן חושבת שיש לה דעה נגד בעלה וכו. אין כזה דבר העולם מתקדם, העולם הולך אחורה........ עם שויון זכויות
Moshe08.08.10
כתוב בתורה בספר בראשית ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך ואם תלכי נגד צווי השם אז אין לי מילה אחרת אבל מסכן בעלך!!! כאילו כזה שלא נדע מהרפורמים
דר מאיר המהיר08.08.10
ש-ו-ל-ט על האשה הם הרי מימים בית ושפחה יחד זה צריך להעשות בשוות ולא שאחד הצדדים רודה בשני וברור שכשהאש שולטת זה דבר רע זה נגד סדרי הטבע ועדיין אין שום זכות להפחית במעמד האשה כל הפסוקים שנכתבים על מעמד הגבר כמו "ואל אישך תשוקתך" וכו וכו באים במקביל עם פסוקים המדברים על מעמד האשה כמו:"ויאוהבה כגופו" ו
בילבי10.08.10
ר' צדוק הכהן מלובלין, צדקת הצדיק (אות רטז)וגם באות צ': "כמו שהנפשות משתנות מדור לדור כן התורה...". אמנם הכתב לא משתנה, אך המשמעות כן.
שמעלץ10.08.10
את הקללות עלינו לתקן, לא לשמר... "בעצב תלדי בנים" היום הרפואה כ"כ מתקדמת שזה כבר כמעט שלא בעצב.. זה לא בסדר? שוביניסטים תחזרו למאורות... אתם לא יודעים כלום על נשים
זו קללה17.08.10
שאפחד לא מעז להגיד זאת בגלל התשקורת
מרדכי25.05.15
ספרי הדרכה של גברים!!! וכן להיפך!
משה08.08.10
21
תתמודדו חח
דבר ידוע במגזר כבר שנים לא חידוש03.08.21
20
מזל שאני ואישי כל כך לא שם. בהצלחה לרב בהגיעו למאה ה21, יהיה לו קצת קשה להסתגל. אבל בע"ה גם זה יקרה בסוף.
אישה 08.06.13
19
בעזרת השם עוד מעט יבוא המשיח ואתם הנשים תחכו לנו עם דליי מים ליד הדלת כדי לשטוף לנו את הרגליים
בר כוכבא08.08.10
גם אם תקפוץ על הראש שלך בזיגזג זה לא יקרה... תקשיב לך דחוף לפסיכולוג כי אתה נראה לי מזה מדומין.................
תמי 09.08.10
מצטערת לאמר לך אבל גם בחלומות זה לא יקרה...
מור09.08.10
לא ידעתי שיש מגיבים שמאמינים באיסלאם בבכיכר השבת.
דתל"י.08.08.10
כדי שאשתך תשטוף לך את הרגלים? קח פיליפינית. יותר זול, לא מתלוננת, לא צריכה תכשיטים- וגם לא תצטרך להטריח את הקב"ה להביא את המשיח רק כדי שיהיו לך רגלים נקיות.
שמעלץ10.08.10
18
באמת תגובה ראויה.הגיע הזמן להבין שזה לא מציאותי לחיות בצורה החרדית הקלאסית.לחיות בארץ ישראל דורש לחיות חיים של קדושה בתוך מערכות החיים ולא רק בבית המדרש.גם בעבודה,גם בלהאכיל את הילד וגם בלהחליף טיטול
עמית08.08.10
17
איכססס
נני29.04.13
16
לעת"ל כתוב: "נקבה תוסבב גבר" שמעמד הנקבה תהיה יותר מהגבר ולכן רואים היום שדואגים למעמד האשה (נערך משיחת הרבי מליובאויטש
שניאור08.08.10
באמת מעניין אותי לראות את דברי הרבי מלובוויטש בפנים.
אביתר11.03.19
15
המלך דרויש שואל את יועציו מה הוא הדבר הכי חזק בעולם.אחד עונה האישה השני האמת דניאל עונה הקבה .תחפשו ותקראו את טיעוניו של כל אחד ואחד.בקשר לאשה .הוא אומר למלך .אתה יוצא למלחמות ואת האוצרות את מניח תחת רגלי הפילגש שלך .כאשר היא לוקחת לך את הכתר אתה כועס אבל מבט אחד ואתה נמס.וכאשר היא כועסת לוקח לך הרב
פראנק גאה לא שג08.08.10
14
זה מצב של דין ח"ו.זה ההיפך מהבחינה העליונה. רק סיוע,לא נורא.וכשהבעל מפרנס,זה נותן לו כבוד והערכה. אלא שצריך לזכור,שהחזו"א ע"ה הוא שתיקן את ענין ה"כולל",מכל הסיבות הידועות. ואין לאשה לזלזל בבעלה כשהיא עובדת לסייע כדי שהבעל יוכל ללמוד בישוב הדעת. גם הוא ידע דברי חז"ל,"פשוט נבלה בשוק,ואל תצטרך לבריות
י.ח ( "בדיחותא"09.11.11
13
הגברים יכולים גם ללמוד וגם לעבוד אין בזה שום רע!לדוגמא הרמב"ם, שהיה רופא וגם הוגה דעות גאון בתורה ובתלמוד...שילוב של תורה ועבודה זה שילוב לא רע בכלל לדעתי!
מור08.08.10
12
"אשה תסובב גבר" הוא אחד מייעודי הגאולה, אחד מהייעודים שהולך וצובר תאוצה בימות המשיח שאנו בעיצומם. כדאי להשלים עם זה, זה רק הולך להיות קשה יותר: אשת חיל עטרת בעלה. קבלו את זה באהבה ותתחילו להתרגל.
אישה08.08.10
11
הוא חוסר ברירה? האם אין ת"ח שמסייעים בפרנסה או אפילו מפרנסים עיקריים (או בודדים)? האם אין אמרות חז"ל ברורות בנושא? האם הרמב"ם לא פסק כך? אמנם ישנם יחידים שבדור אך האם זו הדרכה לרבים??? האם רבים עשו כרשב"י ולא עלתה בידם?
גדעון08.08.10
לפי מה שאני מבינה מההסתכלות הרחבה של ההיהדות אין שום מקום לשליטתו של הבעל ואין שום מקום לשליטת האישה הם צריכים להיות שווים זה לזה וכל אחד מחויב לכבד את השני כשם שיש ציוויים תורניים לאישה איזו אישה כשרה.... יש ציוויים לגבר מכבדה יותר מגופו אז תפסיקו לבלבל במוח ולהחזיק בדעות שובניסטיות שבאו מהגויים של
אירית15.04.11
10
מאז שנשים התחילו לפרנס, או לעזור בפרנסה, הן מרימות ראש, מתחצפות ועוד דברים שאי אפשר לכתוב. אסור לתת לאישה טיפת עוצמה ביד!
אוהב09.08.10
- הנשי. לך לעבוד על מידותיך לפני שתא הופך חצי מהמין האנושי לשפחות. (תגובתי היא ל"אוהב" ולא לרב אם כי גם איתו אני לא מסכים).
דתל"י.12.08.10
זה היה הרבה לפני שהנשים יצאו לעבוד. זה התחיל כבר בתקופת מרן הב"י. אל תטעו בשטויות
זה היה10.11.23
9
מי שמרוויח את הכסף זכאי לנהל אותו. כמובן שהבעל הוא הסמכות להלכה בבית, אבל מעבר לזה שיהיה שמח שאשתו מפרנסת אותו, מבשלת בשבילו, עושה לו את כל עבודות הבית ... אם כל מה שהיא עושה באמת היא זכאית ליותר זכות דיבור
דויד08.08.10
8
יש אנשים ויש מכונות שעושות אנשים. כל השאר הכל הבל הבלים.
אביב08.08.10
7
הרב מיצר על כך שהאישה מפרנסת לכן שולטת על בעלה. האופציה שהבעל יצא לפרנס כפי שהבטיח בכתובה, לא קיים אצלו. לכן הצעתי שהאישה תמשיך לעבוד, אולם את המשכורת יקבל הבעל על שמו. כך הוא ימשיך ללמוד, והוא יהיה זה שמביא את הפרנסה. אומנם זה לא הגיוני, לא נורמלי, ולא טבעי. אולם מי אמר שהחרדים חיים על פי הטבע? הם
ינון08.08.10
6
תביא כסף יהיה כבוד.
יואלי טייטלבוי08.08.10
5
"עמי נוגשיו מעולל ונשים משלו בו"
מרדכי18.06.15
4
אלא היא צריכה בעל שיכול להנהיג .בעל שיש ל דעה בכל דבר(או לפחות ברוב הדברים-בקיצור רחב אופקים ולא צר ומצומצם) שיכול להביע את דעתו, שיש לו דרך ברורה וקו ברור , שיש לו ביטחון עצמי והוא יודע שהוא שווה ויש לו מעמד וכבוד. יחד עם זה שהיא מצפה שלבעלה יהיה ביטחון עצמי חזק ודרך ברורה בכל דבר- היא לעולם לא תס
יפית29.12.11
3
דווקא האר"י שצוטט כאן אומר שלעתיד לבוא "אשת חיל עטרת בעלה" - כלומר שהגבר יהיה כפוף לאישה (היא העטרה - מעליו), אז כנראה שהציבור החרדי זוכה להיות ממקרבי הגאולה, ודווקא אני שעובד - פחות מקרב את הגאולה, כי אשתי היא לא בעלת המאה...
קובי02.09.10
עוד מקובל בשקל שכביכול מבין דברי האר"י. לך תלמד במקום לקשקש בטוקבקים
עוד מקובל10.11.23
2
אי אפשר להתעלם מכך שהפער בין הנשים והגברים הולך ומעמיק לטובת הנשים, הנשים היום יותר משכילות, תחומי העבודה היום הם הרבה יותר רחבים מאשר פעם- "מורה" או " גננת ". בבסיס בוודאי שנשים יוצאות לעבוד בשביל לתמוך בבעל שיושב ולומד. אבל היום העבודה של האשה היא הרבה מעבר לצאת בשביל לפרנס... השתלמויות, השלמת
הודיה25.10.10
הגם שהאריז"ל אמר מה שאמר,כפי שהעיר כאן קובי,זה לא נאמר על כולם בהכללה,אלא למי שעבד בגלגול הקודם את עוון הציונות בדמות עגל הזה?-הב !! צריך לזכור את מה שאמר ה "חסד לאברהם" שאם האשה,שהיא דין,תשלוט בבית על בעלה,אז אוי ואבוי לה.ודינים ישרו בבית ח"ו.שכן האיש שורשו בחסד,וע,כ הוא צריך לשלוט.ואז גם בבית ישל
י.ח ( "בדיחותא"09.11.11
אתה עבדת את עגל הזהב בגלגול בוודאי ואשתך ודאי מושלת בך.
טיפש10.11.23
1
איך בן אדם עם השכלה כותב כאלה שטויות
שפוי20.03.23
אולי גם יעניין אותך
בבית

חיים בחרדה בגלל התקופה? חבקו אותה חזק | המטפל בגישה מהפכנית

ארי טננבוים | 18.01.24

'וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים'

לידה בזמן מלחמה | "אנחנו 'מתירות לפרסום' חיים יהודיים חדשים"

ארי טננבוים וטובה אור | 11.01.24

שחקו ותהנו

"אז מה עושים הערב?" | רשימת תוכניות מאלפות לערב לביבות

ארי טננבוים | 07.12.23

יצירתי ומקורי

9 המשחקים ש'יעשו לכם את החג' סביב החנוכייה

ארי טננבוים | 07.12.23

משחק מסוכן

משחקים בסביבונים? שימו לב לשמונת הכללים הבאים

ארי טננבוים | 05.12.23
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

קשיי החסד

"אתם יוצאים לשבת? אפשר את הדירה?"

טובה אור | 05.12.23

"בסוכות תשבו..."

כוס הקולה לא חייבת להישפך- טלו 5 טיפים לארגון הסוכה

טובה אור | 28.09.23

"בסוכות תשבו"

טלו 7 טיפים לקישוט הסוכה ביצירתיות ומשמעות

טובה אור | 21.09.23

ברוח הימים

גרים בדירת "סלח לי"?| פרק 5- "ניין" נפשות בדירה שלי!

טובה אור | 20.09.23
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

כל הטיפים החשובים

שולחן החג עם המשפחה - חוויה טובה או סיוט? | המומחית עושה סדר

ארי טננבוים | 14.09.23
ש

לכבוד חגי תשרי

כך תעצבו שולחן חג חגיגי במהירות ובקלות

כיכר בשיתוף שמאי | מקודם

הארכיאולוג 

גיסו של שמואל היה חסר טקט ולא הפסיק לחפור בשאלות • זה הפתרון שחיסל את התופעה

משה רבי | 17.08.23

לעצור, כבר בהתחלה

גיסי הגדול לא הפסיק להשתלח באשתי - עד שקמתי ועשתי לזה סוף, ליד כולם | סיפור מטלטל

משה רבי | 10.08.23
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

מצוקת הדיור

גרים בדירת "סלח לי"? | פרק 4 - "סולם יעקב"

טובה אור | 08.08.23

לעולם יהא אדם

שאול התחתן עם אישה שלבשה פאה - ואחיותיו רדפו אותה כל הזמן | סיפור מטלטל

משה רבי | 03.08.23

את אשר החמרת הקלתי 

האבא הקפיד על הכשרות וזלזל בכולם - עד שהבן גילה את הסוד שהסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 20.07.23

הכירו את השיטות

13 הצעדים להצלחה, לשגשוג, לנסיקה, לפריצה // יהודית הלפרן

יהודית הלפרן | 10.07.23
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

קריאה להחזרת המוצר

יש לכם כזו עריסה בבית? התינוק שלכם יכול ליפול

יוסי נכטיגל | 19.06.23