כיכר השבת

"הטיפול איבד כיוון"

פרופ' סיגל סדצקי מתפטרת - ותוקפת: הסגרים אינם יעילים

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, שהובילה את קבלת ההחלטות בגל הקורונה הראשון, מתפטרת מתפקידה ומבקרת קשות את הסגרים מהם סבלו הערים החרדיות (בארץ)

30
אלי רוטמן | כיכר השבת | ט"ו בתמוז | 07.07.20
סדצקי
סדצקי (צילום: Flash90)

פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מפרסמת היום (שלישי) כי במכתב ששיגרה לפרופסור חזי לוי, המנכ"ל החדש של המשרד, הודיעה על התפטרותה מתפקידה הבכיר, כשהיא מנמקת זאת במדיניות שגויה הננקטת כעת - כולל הסגרים על ערים חרדיות.

בפוסט שהעלתה בפייסבוק, מנמקת סדצקי את פרישתה, לאחר חודשים בהם הובילה את קבלת ההחלטות בטיפול במשבר הקורונה, בכך שהנעשה עכשיו בעיצומו של גל הקורונה השני, מוכיח "איבוד כיוון", כהגדרתה.

"הודעתי לך על בקשתי לעזוב את את התפקיד המרכזי שלקחתי בניהול מניעת התפשטות והכלת מגפת הקורונה בישראל", כותבת סדצקי ללוי. "לאחר שנים ארוכות של שירות ציבורי בכיר, שבו השקעתי את כל יכולותיי למען מדינת ישראל ואזרחיה, הגיעו החודשים האחרונים אשר שינו באופן דרסטי את החיים בישראל ובעולם כולו".

תחילה האפידמיולוגית הבכירה מתייחסת במרומז לביקורת שנמתחה על החלטותיה בעבר, וכותבת: "חשתי שאני מבינה את הנתונים ואת תחזית התפתחות המחלה ולרוב מסוגלת להבין גם את ה'פסיכולוגיה החברתית של המגפה'. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי. אלא שלעת הזו ומזה זמן שאני מתקשה בכך".

ובאשר להבדל בין השלבים השונים בהתפרצות המגפה, כותבת סדצקי בביקורת ברורה: "בשלב הראשון לפרוץ המגפה ההתמודדות עמה התאפיינה בשרשרת קצרה יחסית של קבלת החלטות ובעדכון המדיניות בהתאם להתפתחויות בשטח. הישגי ישראל התבטאו בהשטחת עקומת התחלואה, והצעדים שנקטנו מבעוד מועד היו מקור השראה, שזכה לשבחים במדינות אחרות שהתמודדו עם המגפה. לעומת זאת, בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות".

"בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים. ישראל, שנחלה הצלחה בהתמודדות עם הגל הראשון, נפרדה ממדינות מובילות אחרות בכך שסטתה מהמדיניות שהן נקטו באמצעות שחרור מהיר מאוד של פעילויות חברתיות. לצערי המצאת הגלגל מחדש (ע"י פירוט כללי התו הסגול) לא צלחה. אבל, לאחר שדרך זו לא עבדה - שמספר החולים עולה, היה צריך לתקן - ומהר".

אך בפועל אירע אחרת, היא טוענת: "לצערי, למרות אין ספור דיונים ארוכים והתרעות מפורשות - זה לא קרה למעשה עד אתמול. כולי תקווה, שכעת משהחלו צעדי תיקון הם יימשכו בכיוון הנכון ובקצב המתאים לניהול המגיפה. את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים".

"לצערי, תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגפות עולה מעשים ומהלכים שנמנעים מהם בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים. לצערי, מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל. על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת".

ר"ע אלעד תוקף את הסגר על עירו. ארכיון (צילום: כיכר השבת)

לטענתה, כאמור, "גם יעילות הטיפול ב'יישובים אדומים' על ידי הכרזה עליהם כאזור מוגבל על כל המשתמע מכך, אינו הצעד היעיל ביותר בשלב זה. האזורים המוגבלים משתנים בתזזיתיות, הארץ כולה בוערת ממקרים ולמרות שאני תומכת בנקיטת פעולות ממוקדות 'תפורות נסיבות' בהנהגת הרשויות המקומיות ובהכוונה המקצועית של משרד הבריאות, אני סבורה שלעת הזו השקעת המאמצים ב'מודל הסגרים' לא יוביל לתוצאות הרצויות".

"במצב שנוצר", מסבירה הרופאה הבכירה, "יעילותו של כל טיפול ממוקד על ידי בידוד או סגר מקומי בלבד פוחתת, ויש לחזק את צעדי המניעה של ההגנה האישית והריחוק החברתי של כלל האוכלוסייה, תוך הפעלת עיקרון של ביצוע צעדים עם מקסימום אפקטיביות בהפחתת ההדבקה בנגיף תוך שמירה מקסימלית על אי פגיעה בכלכלה. במקום נקיטת צעדים מתחייבים כאלה, מזה שבועות שאני צופה בכאב בהכחשת הנתונים וצפי ההמשך ובהמשך פתיחה בלתי מבוקרת של המשק. קולות של 'מכחישי קורונה' בתקשורת ['זו עוד שפעת', אמר מי שאמר], הדהדו בחלק מהדיונים בהם השתתפתי".

עוד היא מוסיפה, בפוסט הארוך שפרסמה: "הישגי ההתמודדות של הגל הראשון, הלכו והתבטלו עם הפתיחה הנרחבת והמהירה של המשק. מהלך המעבר לשלב השני בישראל היה הרבה יותר נרחב ומהיר בהשוואה למדינות מערביות אחרות. אווירת הטיפול במחלה ואופן קבלת ההחלטות השתנו באופן יסודי, והתוצאות ניכרו בנסיקת עקומת התחלואה".

"לשינוי זה, לצערי, התלוו הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו", מסבירה בכירת משרד הבריאות: "בעוד שבהצהרת הפתיחה הוכרז כי ההחלטות ישונו והמהלכים יהיו כפופים להשפעת הצעדים בשטח, בפועל הפתיחה התקדמה תוך קצור משמעותי בלוחות הזמנים וללא צעדי 'הליכה אחורנית' - וזאת למרות שגרף התחלואה הצביע שהמצב הלך והחמיר. למעשה, רק בסוף השבוע שעבר, החלו ניצני מוכנות לחזרה לפעילות מניעה כשלהי שהיא להערכתי מעטה מדי ומאוחרת".

ומסקנתה האישית של פרופ' סיגל סדצקי כאמור ברורה: "אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
קטע ממאמר שכתבתי על מובילי הקורונה.... פרופ' סיגל סדצקי, הינה דמות מפתח בתקופת מגפת הקורונה. בשלושה מקומות במפת הלידה שלה רואים את הפחדים הללו: 1. השם סיגל – הפרשנות הקבלית של השם מצביעה על אישה חכמה, אינטליגנטית והרמונית, ומאידך- על נטייה לפסימיות,היסטריה ועצבנות. 2. גלגול קודם –זיכרון
ציונה אבירם07.07.20
.
.08.07.20
ואו!!!! מי את ומה את יכולה להגיד עלי??? תותחית!!!!
rk07.07.20
תגידי את משוגעת
בחור ישיבה07.07.20
ואיך
meli08.07.20
15
אלו פני המשטרה היפה לאזרח הקטן וחסר התגוננות, בושו לכם נבזים
תתבישו07.07.20
14
מעניין מה יש עכשיו לכל חולה נגיף הרצל להגיד??? חילונייה במעמד בכיר מתפטרת מתפקידה תוך כדי ביקורת נוקבת על הסגרים אצל החרדים???
יאיר07.07.20

הצגת כל התגובות

13
כל הכבוד, הקול השפוי היחיד שאומר את האמת, את ביבי מעניין רק דבר אחד הכלכלה ומצידו שחצי עם ימות, כמו הקפיטליסטים מי שלא יצרן אין לו זכות קיום.
יוסי07.07.20
12
תגידו לא נמאס לכם מהסגנון של ..."אומרת הרופאה הבכירה" לא נמאס לכם מהמילה בכיר ??? די!!!!!!! נמאס מהסגנון המיושן והמלוקק הזה די כבר עם עם הבכיר/ה הרופא החרדי הבכיר היועץ הבכיר הדרשן הבכיר המרצה הבכיר וכו' וכו' הבנו כולם בכירים תתקדמו!
שפוי07.07.20
גם אתה שפוי בכיר!!! את זה לא קשה לך לשמוע נכון?
rk07.07.20
אתה יכול לקרוא לעצמך שפוי בכיר
פוץ07.07.20
כן היא השקיעה שבועות ארוכים עבורך ועבור יקירך. לפחות תגיד תודה מדין הכרת הטוב. ו...כן. היא גם בכירה. ומזל שהיתה שם בשבילנו.
גם שפוי07.07.20
11
הקול השפוי בתוך כל המערכת המסואבת... אשת מקצוע שבאמת מעוניינת בבריאות הציבור, ולא עוד פוליטיקאי שמעניין אותו רק מה יגידו ושלא יפגינו לו מתחת הבית כמה בעלי מועדונים....
אזרח07.07.20
10
אמנם החרדים שלא שמרו כל כך (בלשון עדינה ) על הכללים התרגזו על ליצמן. אבל היום עם שר בריאות יפה נפש המצב התברואתי על הפנים וההסתה נגד החרדים בחסות משרד הבריאות מגיעים למימדים מבהילים. לא נותר לנו אלא לקחת את תורתנו בידנו ולקיים את מה שאמרו חז"ל 'דבר בעיר כנס רגליך' ולהסתגר בבתים ומהשמים ירחמו
איפה ליצמן הביצועיסט07.07.20
תגיד לא הבנת דיקטטורההההההההההההההההה
שמעון כהן 07.07.20
9
רגע לפני ששר הבריאות עמד למנות ממונה עליה, היא התפטרה.
דני07.07.20
משק כלכלה המדינה שוקעת גרעון חיי אדם קקליפת השום לא מתאים לו הדעות שלה אז מה יש לה לחפש שם נראה שעד שהכנס העובי הקורה החלוץ החדש הרבה קורבנות חלילה וחס יכולים להיות סגר זה דבר נורא ועיום על עיר טמטום אחד גדול
אלמוני08.07.20
8
מתי דרעי יתפטר ,,, זה לא יקרה אין לו מצפון ! רק אלוהי הכסף והשררה
הגונה07.07.20
7
יו, הביקורת שלה נוקבת ומוצדקת, ושיגידו מה שיגידו כולם על ליצמן, אולי הוא לא היה הכי, אבל תראו עובדה, בזמנו התגובה הייתה מהירה ויעילה, אז אולי לא מספיק אבל מה זה בהשוואה לכאוס ששורר עכשיו במשרד הבריאות???
מישהי07.07.20
צודקת
meli08.07.20
6
אני חוזר ומדגיש-רק נפתלי בנט. הוא תותח.הוא אנרגטי .מוכשר ואני מאד מעריך שהקים ״מטה קורונה אזרחי״ עם מומחים רב תחומיים. אני מאמין שביבי יחפש לשים לו רגליים ולא יפרגן לו אישית,אבל אולי יקשיב לעצותיהם של יתר המומחים במטה האזרחי. אני חייב להדגיש, שאינני משתייך למפלגתו ולא להשקפתו.ובכ״ז אני מאמין ביכולו
צביקה07.07.20
לך לייגעל כהן הוא יתן לך קצת תותים לאכול
שמעון כהן 07.07.20
5
שם הסרט - הבריחה מאחריות
שר בלי תיק07.07.20
4
שתדעו סין הביא המחלה אבל ה על הכל אם נחזור בתשובה הוא יצילנו ואם לא אוי ואבוי לנו
meli08.07.20
3
רק סגר מוחלט!!!!!!!
איציק07.07.20
בקרוב יסגרו אותך אל תדאג עם כמה זריקות
שמעון כהן 07.07.20
2
כי פרופ סדצקי היא כמעט הבכירה ביותר במדינה, וזה רלבנטי לדיווח.
למגיב 707.07.20
1
משום מה מרגיש לי כשליצמן היה העסק היה בשליטה גם אם היו עליו טענות.
יוני07.07.20
משום מה נראה לי שאתה צודק........ מעניין למה........
אלי גלבוע07.07.20
נראה לי שלא
פוץ07.07.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מזג האוויר: עלייה בטמפרטורות וגשם מקומי בצפון ובמרכז

כיכר השבת | 06:57

"עזה תהיה טהורה מהרשע"

"אין פתרון אחר" | משפחות שכולות דורשות: ליישב את עזה

בני סולומון | 13.05.24

הטיולים ביום העצמאות

שימו לב, בצה"ל מעדכנים כי הכניסה השנה לשטחי אש מוגבלת

בני סולומון | 13.05.24

"רק במלחמה חזקה"

האב שבנו חטוף: 'רוצים שיחזרו. אך המדינה לא חברה עסקית'

דוד הכהן | 13.05.24

"מלחמת העצמאות לא הסתיימה"

נתניהו בטקס: "נחושים לנצח, נגבה מחיר יקר מהאויב" | צפו

יוני גבאי | 13.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

במטה השב"כ | צפו

ראש השב"כ: "יחד נפלנו, יחד נקום. נבוא חשבון עם כולם"

קובי אטינגר | 13.05.24
ש

בשורה של ממש:

תושבי מודיעין עילית ייהנו ממרכז דימות חדשני ומתקדם של מכון מאר

כיכר בשיתוף מכון מאר | מקודם

התחזית המלאה

מזג אוויר הפכפך: זה מה שמצפה לנו ביומיים הקרובים 

כתבי כיכר השבת | 13.05.24

"לא יניף כבר את ביתו" | צפו

השר גלנט בנאום מצמרר על סגן אלוף תומר, שנפל בגבול עזה

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

"דווקא עכשיו צריך אחדות"

השר מרגי בטקס החרדי: "יום הזיכרון מחבק ומאחד את כולנו"

יוני גבאי | 12.05.24

"הקרע של המשפחות והקרע בעם"

נשיא המדינה נאם כשצווארנו קרוע; "זה סימן הָאֲבֵלוּת היהודי"

דוד הכהן | 12.05.24

פרק לכל חלל | כנסו

מתפללים וזוכרים • גולשי 'כיכר' בתהילים למען הנופלים הי"ד

כיכר השבת | 12.05.24

דריכות מבצעית

בכיר במשטרה: "מי שיש לו רישיון לנשק, שישא אותו"

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

"התמיכה - עומדת בעינה"

הבחירות לרבנות: הבהרה של יו"ר ועדת הרבנים בציונות הדתית

חנני ברייטקופף | 12.05.24