כיכר השבת

"מה שהיה במירון - היסטוריה"

הלחצים והשבר של האדמו"ר: העדות של נציג 'תולדות אהרן'

הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם תולדות אהרן במירון, חשף טפח מההתנהלות מאחורי הקלעים בהר, תיאר את מה שעובר האדמו"ר לאחרונה, והצהיר: "אם יוחלט שלא תהיה הדלקה, נציית" (בארץ)

51
כיכר השבת | כ"ט בתשרי | 05.10.21
ברקע: האסון במירון. במרכז: הרב הלר (צילום: שירה הרשקופ.)

מול אנשי הוועדה הממלכתית שחוקרת את האסון במירון, מעיד היום (שלישי) הרב אהרן צבי הלר, נציג חסידות תולדות אהרן, שביציאה ממתחם ההדלקה שלה בהר מירון, אחרי הדלקת האדמו"ר אירע האסון הכבד, שגבה את חייהם של 45 קורבנות.

במהלך עדותו, בה נחשפו חלק מאחורי הקלעים במעמד ההדלקה המיתולוגי, אמר הרב הלר: "אנחנו לא עושים כלום בלי המשטרה. לו המשטרה הייתה אוסרת עלינו לקיים את ההדלקה, מבטיח לכם שלא הייתה הדלקה".

עוד אמר, בתשובה לשאלת השופטת נאור אם ישנו הבדל בין הדלקה במירון להדלקה בירושלים, כי לדברי האדמו"ר אכן אין חובה לנסוע למירון.

הרב הלר הוסיף ואמר לשופטים: "מה שתחליטו קדוש". לדבריו, "אם יוחלט שלא תהיה הדלקה - ננהג כך במאה אחוז, נציית לכל ההוראות".

נציג תולדות אהרן אף תיאר מה שעובר על האדמו"ר בחודשים האחרונים מאז האסון: "מאז האדמו"ר הוא לא אותו אדמו"ר". הוא הוסיף: "אנחנו חוג קיצוני, אבל בשיתוף פעולה עבדנו כל השנים יחד עם המשטרה בקשר הדוק ואתם יכולים לבדוק את זה. דאגנו לבטיחות הציבור שהציבור יגיע בשלום ויחזור בשלום".

הוא הוסיף: "אנחנו נותנים דוגמה לכל החסידויות, שצריכים לציית לכל ההוראות של המשטרה והמהנדסים, ואסור לקצר בקוצו של יד, וראו עליי וכן עשו".

הנציג סיפר לשופטת כי "כמעט כל יום אני מקבל טלפונים מחסידויות ששואלים מה התוכניות שלנו. אני אומר לכולם שמה שהיה כבר לא יהיה. היה היסטוריה. מה שיהיה בעזרת השם תחליטו בוועדה שבטח תיקח מהנדסים וכדומה. נגמרו כל הלחצים, ומה שיגידו זה מה שנעשה. אין פה חכמות, ונשמרתם מאד לנפשותיכם עלה מחיר כאוב מאד.

בכניסה לחדר הוועדה, לפני העדות (צילום: פלאש90)

"אמרתי היום לחסידות גדולה, לא נעים לי לעמוד פה על הדוכן, אך אני אומר בקול רעש גדול, חייבים לציית להנחיות המשטרה וכוחות הביטחון. כן הדלקה, לא הדלקה, כמות האנשים - חייבים לשמוע בקול מה שאומרים ולא לזלזל בקוצו של יוד של קוצו של יוד".

בהמשך פירט על הלחצים הגדולים שקדמו לאירוע: "אני יכול לומר לכם יותר. באמצע האירוע, עוד לפני שהחל האירוע היו לחצים מאד גדולים. טענו שבגללנו לא נותנים עוד הדלקות, כאילו שאנחנו רוצים הכל בשבילנו. היו עליי לחצים גדולים. אמרתי להם שילכו למשטרה. השטח שלי היה אמור להיות בשעה 2.30 ריק וזהו.

"אמרתי לכולם: תקדימו קצת ואנחנו נכנס. קרלין הדליקו בכל שנה לפנינו. יש הסכם שבשנה כמו זו אנחנו קודם. אמרתי להם מה אתם רוצים מהחיים שלי? מי שמחליט זה המשטרה.

"ברגע האחרון שאל אותי מישהו, אם יגידו לך תלך להדליק, תעלה? אמרתי להם שאם המשטרה תגיד שילך להדליק הוא יעלה למרות שהוא באמצע החלקאקה והקוויטלאך. והאדמו"ר אמר שמה שיגידו אני רוחץ ידיים ועולה למעלה כולל ב-10:30. הציבור שלנו מאד ממשומע. בעת שקרה האסון אני והבן שלי לקחנו את המקרופון ופיזרנו את הציבור, וכולם שמעו בקולנו בשיא שיא שיא הרצינות".

הוא סיפר אף רגע אישי ממה שאירע לפני עשור. "לפני 10 שנים עליתי לבמה, ופתאום אני רואה שהבמה מתחילה להתגלש בכמה ס"מ. לקחתי את המיקרופון, זה היה בלילה של קרלין. לא סמכתי על... רציתי להישאר ולראות מה מו מי עצרתי את הכל, הורדתי את כולם, ותוך דקות ספורות?... היו מתחת לבמה מלא נשים שיכלו לצפות.

בכניסה לחדר הוועדה, לפני העדות (צילום: פלאש90)

"הציבור מאד מאד ממושמע, ואמירה באידיש כמוה כ-100 מילים בעברית. לכל ציבור יש את השפה שלו".

שופט: נניח שלא תתאפשר הדלקה על ההר, אך תתאפשר הדלקה במרחק מסוים, במקום שרואים את הציבור, זה מעניין כזה דבר? תהיה התעוררות?

הרב הלר: "קודם כל מה שתחליטו יהיה, ושנית, תהיה התעוררות. בעזרת השם נעשה שתהיה התעוררות, ומצדנו אתם יכולים להיות רגועים ושקטים שנציית לכל מילה וחצי מילה כמו עד עכשיו על הכיוון הזה. כמובן שישבו ביחד ותשועה ברוב יועץ, אבל צריך פה מהנדסים ואדריכלים, ואני לא איש מקצוע לזה. אני איש מקצוע של מה שצריך לעשות ולעשות".

אתה אומר שההתעוררות היא תלוית רוח ולא תלוית מקום?

"ברור שהמקום אומר משהו, אבל הטרגדיה הנוראה שקרתה לצערנו, זה עדיפות מספר אחת".

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

ביום חמישי האחרון העיד עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
לאדמו"ר יש טבעת? אני לא יודעת אם ראיתי נכון
עוגית מלכת הבשן06.10.21
זה לא האדמו"ר חחחחח
בועה11.10.21
43
המשטרה, קארלין, כולם רק לא אנחנו.
זלוני 05.10.21
42
'' הוא מבטיח שלא היה הדלקה'' פשוט שקר כולם מכירים אתכם מימים ימימה
שמעי 05.10.21

הצגת כל התגובות

41
ליאור
לא הבנתי.05.10.21
40
חולי נפש מטורפים, שוטים שכמוכם שהרגו נפשות, "כהנים הדיוטים", איזה תירוצים עלובים. צריך שהצבא ייכנס עם טנקים למקום הזה, שיגרסו בשרשרות הברזל את הכבישים, ויסגרו את הדרכים עם פרדסאות וזקיפים חמושים בתת מקלעים, איש אינו בא ויחזור רבי שמעון למערה וייתיב למאה שנים.
דרעי לתא ומייד.05.10.21
39
הרב אהרן צבי הלר צודק. אין מצווה גדולה מפיקוח נפש.
הרשלה05.10.21
38
יש לו על יד טבעת של הלולב על האצבע???????????????????
חסיד שוטה05.10.21
פלסטר
רוני06.10.21
37
מאיפה הוא יודע לדבר עברית? פעם עמד מישהו בכניסה לבית המדרש שלהם עם פשקוויליין שלדבר עברית זה הדבר הגרוע ביותר!
עברית?05.10.21
36
חחחח מה הוא שח ? אם המשטרה הייתה אוסרת את ההדלקה היו הפגנות רבות וקללות כנגד הציונים אז
מנחם05.10.21
הוא דיבר על הקהילה שלו. אני מעריך שהם אכן שונאים התערבות בענייניהם הפרטיים. ולא נותנים דריסת רגל לשיקול "ציוני" לגבי הנעשה אצלם, אבל זו קהילה שלא מפגינה או נלחמת על מה שנעשה מחוץ למרחב הפנימי שלהם
חיימקה05.10.21
35
ה' יעזור שלוא יהיו עוד צרות בעם ישראל וזכות 45 הצדיקים זצ"ל זכותם תגן עלינו שנזכה למשיח ולבית המקדש במהרה אמן!!
א05.10.21
34
השנאה לקארלין העבירה אותו על דעתו. מה הם קשורים?
איכסה 05.10.21
33
דמעות תנין. התרחק מין הצבועים אתם אשמים בעיקר קנאים יקרים בהתנהלות של מירון
בלוי 05.10.21
32
דיברת טוב
אורי סגל06.10.21
31
המשטרה סתמה את הפה רק בשביל לא לחטוף ממכם טיטולים וביצים תוך כדי צעקת נאצים וקלגסים
דמעות תנין 05.10.21
30
מה שהציונים יאמרו קדוש!!!!!!!!!!!!!!!!
עמרם בלוי05.10.21
29
אלוקים עננו עננו
חי05.10.21
28
הערש מעכל שקרןןןןן!!!!!!!!!! הרי כל פעם בהדלקה שלהם אין ברדיוס הקרוב אף שוטרררר כבר שנים שיש סיכום שקט שבזמן ההדלקה עצמה אין שוטרים בסביבה הקרובה, אפילו את כל השלטים של איחוד הצלה עם מיספורי המקומות הם מורידים ותולים חדשים משלהם, כי בשלטים של המדינעעע יש סמלים של המשטרה והכבאות
ימפל05.10.21
שקרן! אפשר לראות בכל תיעוד מההדלקות את כמות השוטרים שנוכחים במקום
מי שהיה שם יודע05.10.21
27
לו המשטרה הייתה מונעת כניסה ההשתוללות שהיתה קוראת עקב זה. הייתה מסוכנת בהרבה
אורי 05.10.21
26
הקנאים מבינים רק בדם. תארו לעצמכם שהמשטרה הייתה מגבילה או אוסרת על ההדקלה בתנאים שכאלה.
חצקל 05.10.21
25
בזמן שהתחיל ההימחצות בשביל דוב המשטרה ביקשו מתולדות אהרון לסגור את המוזיקה ולהכריז לקהל לא ללכת לאותו שביל מיד המקהלה של תולדות התחילו לצרוח על השוטרים נאצים נאצים תיסתלקי מפה זה בגלל שכל הזמן נכנעים לתולדות אהרון יימח שמם העדה סאטמר וכל החולירות הסיקריקעס אחר כך יגידו שמה שאומר המשטרה קדוש...
אייל05.10.21
24
ליברמן.כמו כול שונאי היהודים שהם שומרי הדת .מכומך יהיה בכף הקלע במיקרה הטוב דעתי שגם כף הקלע לא יקבל אותך.
שמעון ר05.10.21
23
איפה אתם כל העסקנים למיניהם ששלטתם בהר ועשיתם תמורת בצע כסף ככל העולה על רוחכם. איפה האבא והסבתא של מירון נעלמו?
אהרוני 05.10.21
22
תראו מי שמדבר על התנהלות ראויה ואחראית. אין גבול לחוצפה.
אהרן05.10.21
21
ר' הערש אולי לא צודק בכל הטיעונים שמייצג כאילו שתולדות היו מוכנים להקשיב ולציית ללא היסוס להחלטות משטרת ישראל, אבל עצם הדבר שקבלו עליהם מעתה לשמוע ולציית לכל החלטות זרועות הבטחון והמשטרה יבורך ועל כל עם ישראל לעודדו ולתמוך ולחזקו בביצוע הדבר הנכון והישר
חזק ואמץ05.10.21
20
אסון מירון יהיה לעולם ועד כרוך עם השם תולדות אהרן. הם עם ההדלקה שלהם, עם משחקי הצמר גפן שלם שעה ארוכה, דאגו שכל העולם יהיה אצלם בעת ההדלקה. הם נושאים באחריות לאסון.
יוסף הלוי05.10.21
19
קהילה קדושה.
יוסי05.10.21
18
שוב פעם מסתירים את האמת, הדרג הפוליטי בראשותו של דרעי שהתגאה בפומבי שהצליח לשנות את החלטתו של אוחנה להגביל את מספר המשתתפים,הוא האשם באסון נקודה. אי אפשר לדחוס עשרות אלפים למקום צר ולקוות לניסים.ועוד שקר גדול שהמשטרה חסמה את המעבר הייתי שם לפני ההדלקה ולא היה שום מחסום. לאמר שהציבור ממושמע זאת בדיח
דרעי הזכאי05.10.21
רשע
אנטישמי מגועל!!!07.10.21
17
אנשים שלא מכירים ולא מבינים מגיבים כאן הנטורי קרטא לא קשורים לתולדות אהרון. אולי מתלבשים כמוהם וגרים במאה שערים אבל לא קשורים אליהם ולא נשמעים לרבה בכלל. חסידי תולדות אהרון רובם אנשים עדינים ומאירי פנים ואוהבים כל יהודי. וכן הם מתנגדים לציונות באופן הנחרץ ביותר וזה זכותם.
ליטאי05.10.21
16
איזה בושה לתולדות אהרן.
שלום 05.10.21
15
חסידות תולדות אהרון תמיד ידעה להפריד בין פרקטיקה לאידיאולוגיה שאפו!!!
צבי05.10.21
14
העיקר לזרוק על קרלין.
כשיש אפשרות לזרוק על קרלין למה לא?05.10.21
לא ניראה לי שהוא זורק על קרלין הלאה מתאר עובדות ,ואני יותר קשור לקרלין הגיעה הזמן שאת ההדלקות יערכו למטה ורק הדלקה אחת למעלה ולמשך חצי שעה וימשיכו למטה את הריקודים והשירים וכך היא פחות לחץ וסכנה למעלה וגם את האוהלים למטה והכנסת אורחים למטה שהשתח היא סטרילי וישר מכיון שבמקום שהחליקו אני החלקתי באזור
בוגר ישיבת קרלין05.10.21
13
מה זה כל העדויות כאן.... כאילו מה כל אלו גרמו למותם של 45 איש? מה הם מעידים? מישהו יכול להסביר? לא הבנתי כל הבלאגן הזה.... קרה מקרה ל"ע, וצריכים לטפל שזה לא יחזור, בזה שימריחו את הזמן עם עדויות מגיע כבר עוד הפעם ל"ג בעומר, ומה יעשו אז, לא יתנו לאנשים להגיע כי עדיין לא השלימו את החקירות, מה בדיוק רוצ
עוד לא הבנתי מה05.10.21
12
שלום אני מכיר הקהילה הקדושה תולדות אהרן מקרוב .אז בא נעשה קצת סדר אכן הם קהילה קיצונית לגבי כל הנושא של המשטרה שהם לא יהיו במשך כל הזמן של ההדלקה בשטח .אבל מה כולם מבינים שאין מה לעשות הם כפופים למשטרה באישורים וכל מה שקשור להדלקה ואין ברירה רק לשמוע ולציית למילה שלהם ומה שצבי הלר אומר שמה כל מילה נ
חיים06.10.21
11
אהבתי את הטבעת של הלולב
אבי05.10.21
10
בעילום שם הטרגדיה הנוראה תרדוף את כולנו עד יומינו האחרון. כתוב בהלכה שלושה ימים לבכי כמה שזכור לי שבועיים לערך גם אחרי ל"ג בעומר עוד היזלתי דמעות במהלך היום. מאז שהפכתי לשומר מצוות אני מקפיד כל שנה להגיע לציון הרשב"י בל"ג בעומר. גם אני וגם אחי נדרנו לפני שנים נדר כפול על ענין הח"י רוטל. מה פירוש כפ
ללא שם05.10.21
9
מידיעה מהקודש פנימה האדמו"ר לקח קשה את הסיפור
ליטאי05.10.21
8
ומה עם קצת ביקורת עצמית. אתם בכוונה עשיתם שאף אחד לא יעשה הדלקה בזמן שלכם רצים המון אנשים וכמויות של כבוד ויוקרה הגיע הזמן שתכו על חטא
שמעי 05.10.21
7
חפסיקו לשקר ולהאשים אחרים כולם יועדים מה היה קורה אם לא היו נותנים לאחד מהם לקיים את המצווה הגדולה ביותר ההדלקה גיוואלד ציונים רשעים קלגסים די להיתממות
עצניק05.10.21
6
למי שלא מבין ניואנסים בתוך העדה החרדית. חסידות תולדות אהרון בהנהגת האדמור שליט"א הינה החלק השכלתני והשקט בתוך העדה החרדית. האדמו"ר לא נותן הוראה לצאת להפגנות רק במקרי קיצון. החסידות הזו מונהגת ביד רמה על ידי האדמור שהוא איש חסד עצום, וכואב את כאבם של יתומים ואלמנות רבים. כל מילה שנאמרה על ידי הרב הל
חנניה05.10.21
5
לא כל כך הבנתי מה יש לו נגד קרלין שהוא משמיץ אותם כמה פעמים קרלין בכלל מדליקים במתחם בני עקיבא לא הבנתי מה הם קשורים לאסון
אאא05.10.21
4
שמיכל כל הכבוד הצדק ביידים טובות
אורי סגל06.10.21
3
בסוף המשתתפים מתנערים מאחריות וגם המארגנים מתנערים ורק המשטרה אשמה? משהו פה לא הגיוני
ללא שם05.10.21
2
חסידות תולדות אהרן השתלטה על מירון ונהגה במקום כמנהג בעל הבית. כאילו ההר שייך לאבא שלהם. הם הובילו את ההפגנות הפרועות ומעשי הונדליזם כל אימת שהיה ניסיון לעשות סדר באתר. פתאום עכשיו, לפני הועדה הם שרים זמירות חדשות. זורקים את האחריות על המשטרה. חצופים.
מאיר05.10.21
הקנאים שמפגינים שם לא שייכים לתולדות אהרון אלה לפלגים היותר קנואים קסיקריקים ותומחי אשף העובדה שאדמור מתולדות אהרון נמצא שם הרבה מאוד פעמים ולא השתתף באף הפגנה שם אלה לאפך בקש שישבו וילמדו בירושלים ומי שבכל זאת מגיע למיקום שיתפלל ויסע משם מי אחרי התפילה.
יהודי05.10.21
1
ניכרים דברי אמת ,אדם משמו ומעלה
יוחנן05.10.21
אולי גם יעניין אותך
בארץ

בבארי הודיעו: החטוף דרור אור שילדיו שוחררו מהשבי - נרצח

מישאל לוי | 02.05.24

"נשות האברכים"; מקלב במטה הארצי של מערך הכבאות

דודי בן חמו | 02.05.24

"בזכות שלד של עטלף"

פריצת דרך אחרי עשור: מתי באמת נבנתה החומה בירושלים?

יוסי נכטיגל | 02.05.24

ודווקא סמוך ל'עצמאות' | טור

השנה נקרא פעמיים – הציונות הביאה את הגאולה

אריה יואלי | 02.05.24

תאונת עבודה

רמלה: פועל נהרג באתר בנייה בעיר; שני מנהלי עבודה - עוכבו

בני סולומון | 02.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

תיעוד מהאוויר

כמה עשרות נשים הצליחו לחסום את איילון; "עסקה עכשיו"

דוד הכהן | 02.05.24

כך ניתן אוויר לחמאס

כך פעל מחדל המענקים לעזה - לבקשת נתניהו וראש המוסד 

יהודה גל | 02.05.24

מזג האוויר

התחזית: הטמפרטורות רגילות לעונה, ייתכן טפטוף בצפון 

כיכר השבת | 02.05.24

גינוי אחרי הסערה

נתניהו נגד בוגי יעלון: "צריך להתבייש על דבריו"

יאיר טוקר | 01.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

חשש ממפגע סביבתי

ראשי רשויות מזהירים: "משרפה פלשתינית - סכנה קריטית"

דניאל הרץ | 01.05.24

"העסקה - הסכם כניעה"

המשפחות השכולות יוצאות למאבק; זו הדרישה שלהן

דניאל הרץ | 01.05.24

"אין מילים להוסיף"

לראשונה במלחמה: זה המעבר שנפתח להכנסת סיוע לעזה

חזקי שטרן | 01.05.24

שוחררו בתנאי אחד

שני קרובי משפחה של חטופים נחקרו במשטרת תל אביב

דוד הכהן | 01.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

"האזרחים זכאים לתשובות"

המבקר לנתניהו והרמטכ"ל: "שתפו פעולה עם חקירת ה-7.10"

בני סולומון | 01.05.24