כיכר השבת

טור תגובה

"פסקת התגברות"? זו סכנה // ד"ר מיטל פינטו

ד"ר מיטל פינטו בטור תגובה למאמר שכתב עו"ד אברהם יוסטמן "מהי "פסקת התגברות" ולמה היא חשובה?" ומסבירה מה לדעתה הסכנה הטמונה בפסקת ההתגברות (דעות)

23
ד"ר מיטל פינטו | כיכר השבת | כ' בחשוון | 14.11.22
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

מאמר הדעה שכתב עו"ד אברהם יוסטמן (התפרסם ב-9 בנובמבר 2022), שכותרתו "מהי "פסקת התגברות" ולמה היא חשובה?" כולל אי דיוקים. אבקש להפנות את תשומת לב הקוראים לכמה מהם:

ראשית, עו"ד יוסטמן טוען כי חוק יסוד הוא "חוקת על". לא ברור למה התכוון עו"ד יוסטמן במונח "חוקת על". אינני מכירה את המונח מהפסיקה או מהספרות המשפטית. ייתכן כי כוונתו הייתה שחוק יסוד הוא "חוק על" במובן שמעמדו הנורמטיבי גבוה יותר ממעמדם של חוקים רגילים. אם זו הייתה כוונתו, אז אכן חוק יסוד הוא חוק על.

מכל מקום, תהא ההגדרה שמכוון אליה עו"ד יוסטמן אשר תהא, המשמעות של חוק יסוד אינה "שחוק רגיל אינו יכול לגבור עליו ולסתור אותו ושלא ניתן לשנותו אלא ברוב של חברי כנסת", כפי שכותב יוסטמן. לפי הדוקטרינה החוקתית בישראל, חוק רגיל בהחלט יכול לפגוע בחוק יסוד ובכך "לגבור עליו". בשני חוקי היסוד שנחקקו ב1992, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק, כלולה פסקה המכונה "פסקת הגבלה". פסקה זו מאפשרת לחוק "רגיל" לפגוע בזכויות המעוגנות בשני חוקי היסוד האלה (או בכל אחד מהם בנפרד) כל עוד הפגיעה הזו עומדת בתנאים מסוימים הקבועים בה. כך, למשל, חוק יכול לפגוע בזכויות אלה רק אם הוא נחקק לתכלית ראויה ורק אם האמצעים בו מידתיים. היינו, האמצעים מקדמים את התכלית של החוק (בהנחה שהיא ראויה), אין אמצעי הגיוני אחר שיכול לקדם את אותה תכלית על ידי פגיעה פחותה בזכויות המעוגנות בחוקי יסוד אלה, והתועלת החברתית העולה מקידום תכלית החוק אינה פחותה מהנזק שאותו חוק גורם לזכויות אלה.

יתרה מזו, הדוקטרינה החוקתית לא איפשרה רק פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. הפסיקה של בית המשפט העליון למעשה "קראה לתוך" חוקי יסוד שלא כללו פסקת הגבלה מפורשת, את אותו נוסח של פסקת הגבלה שנמצא בשני חוקי יסוד אלה. היינו, בית המשפט העליון קבע כי ניתן לפגוע (בהתקיים תנאים מסוימים הקובעים בפסקת ההגבלה) גם בחוקי יסוד שלכאורה נחקקו במקור כחוקי יסוד חסיני פגיעה.

יוסטמן מתייחס לפסקת ההגבלה, אך מלין על כך שבית המשפט הוא הגורם הבלעדי בפרשנות התנאים הכלולים בפסקת ההגבלה. אולם, איזו אלטרנטיבה אחרת קיימת? כפי שיוסטמן כותב בעצמו, תפקיד בית המשפט הוא לפרש חוקים וחוקי יסוד. חקיקה נוטה להיות כתובה תוך שימוש בביטויים עמומים או רחבים שיכולים לסבול צורות שונות של פרשנות. אין טעם אם כן שבית המשפט "יחזור" למחוקק וישאל אותו למה הוא התכוון. גם המחזיקות והמחזיקים בתפיסה אוריג'ינליסטית (מקורנית), המעניקה משקל רב יותר לכוונת המחוקק בפרשנות חקיקה, מבינים שכוונת המחוקק אינה אחידה ומורכבת לעיתים מהצטלבות מקרית של אינטרסים שונים ואפילו מנוגדים. גם כאשר היא אחידה, קשה להיצמד לכוונה הזו בפרשנות נורמות חברתית ומוסריות שתוכנן משתנה במרוצת השנים. מטרתה של כל חקיקה אינה "להקפיא" את הנורמות החברתיות והמוסריות.

שנית, נמשיך לתיבה האחרונה בהגדרתו של עו"ד יוסטמן לחוק יסוד. הטענה של יוסטמן היא ש"לא ניתן לשנות חוק יסוד אלא ברוב של חברי כנסת". אולם, הדוקטרינה החוקתית העולה מהפסיקה היא הפוכה: את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו אפשר עקרונית לשנות על ידי חקיקה של חוק יסוד אחר. אותו חוק יסוד אחר יכול גם להתקבל ברוב רגיל של חברי הכנסת שהיו במליאה ולאו דווקא ברוב מוחלט של חברי הכנסת (61). למעשה, חוקי היסוד היחידים שאי אפשר לשנות אותם אלא ברוב מוחלט או במספר גבוה יותר של חברי הכנסת הם אותם חוקי יסוד "משוריינים", שמזכיר יוסטמן, הכוללים סעיפים שמאפשרים את שינויים רק ברוב שנקבע בהם. סעיפים כאלה נמצאים למשל בחוק יסוד הכנסת וגם בחוק יסוד הלאום.

בסוף הפסקה השלישית בטורו טוען יוסטמן כי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו "שהתקבל ברוב של 32 ח"כים, יכול לגבור גם על חוק שיתקבל ברוב של 61 או יותר. האבסורד במיטבו". קביעה זו לא מדויקת, בלשון המעטה. כפי שכבר ציינתי, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו יכול לגבור על חוק "רגיל" (גם כזה שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת) רק אם אותו חוק רגיל אינו מקיים את התנאים העונים על פסקת ההגבלה.

שלישית, הקוראות והקוראים בטורו של יוסטמן עלולים לקבל את הרושם מהביטוי "האבסורד במיטבו" כי בית המשפט העליון פוסל "בסיטונאות" חוקים רגילים הפוגעים בזכויות המעוגנות בחוקי יסוד. המציאות הפוכה. מאז שנחקקו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק (אלה שאיפשרו לטענתו של יוסטמן את "האבסורד במיטבו") לפני כ-30 שנה, פסל בית המשפט העליון מספר מצומצם יחסית של חוקים (22 עד היום), ודאי אם משווים מספר זה למספר החוקים שנפסלו על ידי בתי המשפט בקנדה ובארה"ב בגלל אי חוקתיות.

רביעית, וזו הביקורת האחרונה והיותר מהותית שלי, יוסטמן מציג את שלושת אי הדיוקים שלעיל כדי להוביל לטענתו האחרונה במאמר: כדי לעצור את הפגיעה הסיטונאית של בית המשפט בכוחו של המחוקק, נדרשת פסקת התגברות.

ייתכן שיוסטמן סבור שיש ערך מהותי במתן כוח למחוקק להחזיר "מלחמה" לבית המשפט, לא חשוב מה תוכנו של הכוח ומה תוצאותיו. אינני יודעת. אני מכל מקום סבורה אחרת. פסקת ההתגברות, בראש ובראשונה, נותנת למחוקקים כוח "להתגבר" לא על בית המשפט אלא על זכויות אדם המעוגנות בחוקי יסוד.

בית המשפט העליון בישראל מבין את זכויות האדם בחוקי יסוד כזכויות המגנות על כל איש ואישה (במיוחד ביחס לזכויות המעוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו). מכאן הסכנה ברורה. פסקת ההתגברות עלולה לתת כוח למחוקק להשיב "מלחמה" לבית המשפט, על ידי פגיעה אנושה בזכויות אדם בסיסיות כמו הזכות לתנועה, הזכות לחופש הדת, זכות ההתאגדות והזכות לשוויון. לא קשה לחשוב על מקרים שבהם שלילה אפריורית של זכויות כאלה (על ידי שימוש בפסקת ההתגברות) תפגע באינטרסים חשובים של כל איש ואישה שלא להיות מוגבלים בתנועתם ממקום למקום (חישבו על הקשיים הרבים שהתעוררו בזמן סגרי הקורונה), בזכותם להתפלל או להתאגד בעמותה דתית או אחרת, ובזכותם שהמדינה לא תפלה אותם במתן משאבים חומריים או סמליים.

יתרה מזו, בישראל יש נטייה רווחת של קבוצות הצוברות כוח פוליטי וחברתי לחשוב שהכוח שבידיהן יישאר לנצח כי המחוקקים שמייצגים אותן ידאגו לכך על ידי חקיקת חוקים "מתגברים" שיקבעו את עליונותן. המציאות טופחת בפניהם של אותן קבוצות כאשר מסיבות שונות (נניח עצלות, אדישות, או אינטרסים מפלגתיים צרים) המחוקקים שמקבלים מהן כוח אלקטורלי לא בהכרח דואגים להן ואפילו פוגעים באינטרסים שעל בסיסם הם נבחרו. אין סיבה לחשוב שמחוקקים מהסוג הזה לא יפגעו אנושות באינטרסים של הקבוצות שעל בסיסן נבחרו על ידי שימוש בפסקת ההתגברות.

  • הכותבת משמשת כמרצה בכירה במכללה האקדמית צפת ובקריה האקדמית אונו
תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
לא מבין את כל הקשקשת פה אבל זה ברור שכשכנכון להיום בא המחוקק ומגיש נוסח של חוק שמתנגד לחוק יסוד (לדוגמא חוק טל) אזי ברור ש'הכוונה הבלתי ברורה של המחוקק' כאן היא ברורה לחלוטין שכעת ובמצב הנוכחי המחוקק לא מעוניין בחוק שהוא (המחוקק) בעצמו חוקק (על "הפה שאסר' שמעת?). ולא משנה אם זה עוגן בחוק בשעתו או לא
אני יודע דבר אחד14.11.22
16
אם השופטים כל כך ישרים ובלתי פוליטיים, איך תסבירי את זה שבכל סוגיא מעט פוליטית, תמיד השופט הדתי/הימני, בעמדת מיעוט?! איך תסבירי את הרדיפה האוססיבית כנגד אנשי הימין?! סוף סוף השנה חשף בכיר בפרקליטות את השנאה והרדיפה כנגד אישים מסויימים, שזה גרם למהפך שלטוני, של אנשי רק לא ביבי. והכל באישור בית המשפט
השורה התחתונה21.11.22
15
תשובה אחת אפיים להנדסת התודעה המתמשכת שנועדה להכשיר את העוול המתוכננת כדי למלט את נתניהו ממשפט.
גג15.11.22

הצגת כל התגובות

14
כל המילים היפות לא מועילות. האם לדעת הד"ר הנכבדה יש פתרון אחר לסוגיית גיוס בני הישיבות, אחרי שבית המשפט בטיפשות רבה, פוסל פעם אחר פעם את הפתרון שמתקבל בדרך דמוקרטית? אריה דרעי הוא ניצגם של מאות אלפי מצביעים, הרוצים שיהיה שר בממשלה הבאה, בעוד בית המשפט מונע זאת בחוצפתו, האם יש לד"ר הנכבדה פתרון לעריצ
החוקות והחוקים, המשפטות והמשפטים.14.11.22
אני התנגדתי לפסיקת בג"ץ בנושא גיוס בחורי הישיבות. כתבתי מאמר עם כותבת מבריקה אחרת, שעומד להתפרסם בקרוב ב"ספר גרוניס" המשבח את עמדתו בסוגיה (שעדיף שבג"ץ לא יתערב בסוגיה). אני לא אובייקטיבית כי הייתי מתמחה של גרוניס ובעיני הוא שופט מצוין ואדם נהדר, אבל אני באמת ממליצה לך לקרוא את פסק דינו. אריה דרעי א
מיטל פינטו16.11.22
13
צריכים להביא שופטים אנשי ימין וחרדים, ואז אנשי השמאל יבקשו את פסקת ההתגברות. הכל תלוי בטיב השופטים, והפתרון שופטים אנשי ימין וחרדים. כל השאר לא שווה כלום.
חשבון הכי פשוט14.11.22
12
בית המשפט עליון ב99.9% פוסק נגד התורה והתפיסה הימנית.... זו היתממות לומר שכל ההשקפות של שופטי בג"ץ וכוונותיהם טהורות עיין ערך השופט מזוז שרצה להתמנות לתפקיד שהוא בעצמו פסק שאין למנות תפקיד כזה בזמן ממשלת מעבר (ויש לזה הרבה דוגמאות אחרות) לפני אהרון ברק היתה כאן "מדינה דמוקרטית למופת" בלי שבית המשפט
הד"ר המלומדת מתעלמת מדבר אחד, שכל החוקים14.11.22
11
למה סכנה? בשביל מה צריך הגנה מן השלטון. יש כאן ציבור ענק שרוצה מדינת הלכה. כל אלו שיושבים וממיתים את עצמם באוהלה של תורה לא למדו, כנראה, את משפט המלך המופיע בספר שמואל. רצוי שיעשו חזרה.
יוסי.א.15.11.22
חולקת עליך, יוסי. אתה מציג תמונת מצב כאילו "אין עם מי לדבר בצד השני". לא רואה כך את הדברים. אם הייתי רואה אותם כך לא היה טעם בעבודתי כמרצה למשפט, ולא היה שום טעם גם בפרסום מאמרי דעה. יש נשים ואנשים חושבות וחושבים לעומק בכל ציבור ובכל מגזר. גם הציבור הלא חרדי כולל כאלה שחושבים וכאלה שפחות, במקרה הטוב
מיטל פינטו16.11.22
10
תפקידם של השופטים הוא לשפוט לפי החוקים שמחוקקת הכנסת ו*לא* לפרש אותם ומכאן מתחילה הבעיה עם הבג''ץ ולכן פסקת ההתגברות היא חשובה להחזרת השפיות של הרשות השופטת
חוזה15.11.22
אבל בכל העולם שופטות ושופטים מפרשים חוקים. כשהם מפרשים חוקים הם פועלים על פי החוקים ואל בניגוד אליהם. בכל תחומי המשפט (מהמשפט הפלילי, לחוקתי, ועד המשפט המסחרי) אין אפשרות רק "לשפוט לפי החוקים". אם הפתרון היה ברור מלשו ן החוק, רובם המכריע של הקונפליקטים כלל לא היה מגיע לבית המשפט. לאף מחוקק/ת אין כדו
מיטל פינטו16.11.22
חוסר הידיעה לגבי כוונתו של המחוקק שייך רק כשמחוקק לא אמר את דברו כשהמחוקק חוקק חוק חדש שבו ייתכן שהוא נוגד חוק יסוד, אזי ברור שכרגע המחוקק הביע את כוונתו המפורשת לגבי דעתו על אותו חוק יסוד. כשהמערכת המשפטית מבטלת אותו בכל זאת היא נוטלת סמכות שלא ניתנה לה.
בור ועם הארץ שיודע יותר טוב ממיכל פינטו 16.11.22
9
הציבור מחפש כל מיני "פסקות התגברות" כדי לבטא את חוסר האמון שלו ב"מערכת" המשפט. למרות שהגוף העליון הוא המחוקק ורק הוא מבטא את רצון העם, הגענו למצב שמערכת המשפט הושחתה עד יסוד והיא לקחה לעצמה כוח שלטוני המגביל את הציבור בחקיקת חוקים בהם הוא מעוניין (לא חקיק, לא סביר, לא חוקתי, חוק מפלה...) בינתיים רק
באמת...15.11.22
אני סבורה שחקיקת פסקת התגברות היא דרך מסוכנת להביע חוסר אמון במערכת המשפט. רק הציבור היהודי נפגע מהתערבות בג"ץ? הציבור היהודי ברוב המקרים מרוויח מהתערבות בג"ץ. כך, למשל, אחד החוקים הראשונים שנפסלו על ידי בג"ץ (עניין צמח) עסק במספר השעות שבהן ניתן להחזיק חייל/ת במעצר. בית המשפט קבע שאין שום סיבה להחז
מיטל פינטו16.11.22
8
אולי אמת אבל הבג"ץ עוד יותר אסון למדינה ואין צורך להוסיף במילים
חסיד מהצד14.11.22
7
יוסטמן, אין לך סיכוי... כל החונטה המשפטית יעמדו על הרגלים האחוריות ויסבירו לך ששלטון הבג"ץ הוא "שלטון על". מבחינתם, אין הפרדת רשויות, ואהרון ברק לא לקח פרשנות לא לו והוציא "מרפסת" מחוק השפיטה. עוד מעט יגידו שהריבון הוא בית המשפט העליון והמחוקקים בכנסת ישראל משחקים ב"כאילו"...
דובי14.11.22
6
מסכים עם כל מילה. הבעיה העיקרית היא השופטים בעצמם שמפרשים איך שבא להם ומשבטים את עצמם לדורות הבאים. שום פסקת התגברות לא תשנה את זה.
יהודי15.11.22
5
הציבור הצביע בבחירות האחרונות כגד הבג"צ ובעיקר כנגד שופטי הבג"צ. שיא החוצפה והאטימות היא שבמשך 30 שנה פסל הבג"צ 22 חוקים של הכנסת ולא הבינו את היקף הכעס כנגד הבג"צ פסיקת ההיתגברות ושינוי שיטת מינוי שופטים והיכולת לפטר שופטים גרועים הם תנאי הכרחי לשיפור המצב בישראל. שופטת גרועה היא השופטת רז לוי מב
אזרח15.11.22
אנחנו, מן הסתם, חלוקים על כך שפסקת ההתגברות היא תנאי הכרחי לשיפור המצב בישראל. אולם, דע שהיכולת לפטר שופטים ושופטות בהחלט קיימת. היו מקרים בעבר שבהם פוטרו או "התפוטרו" שופטים. לגבי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, אני מסכימה שמדובר בעונש שלא הולם את חומרת העבירה, בלשון המעטה. אולם, למדינה יש אפשרות לערער
מיטל פינטו16.11.22
4
בית "הכסא התחתון" הוא אוסף של נבלות(נבלה-חיה מתה,רשעים בחייהם קרואים מתים-גמרא)לנו ישראל אסור להתדיין בביתי המשפט בישראל,אבסורד גמור ,הלכה כמרים יד בתורת משה ,ויש לבורה הזו מה לומר ..
בשט14.11.22
3
"מבחן הבג"ץ" פסל המון חוקים מלבוא לעולם, מבחן הבג"ץ לא עבר אחוז חסימה ע"ע מרצ ז"ל כל המילים הבומבסטיות הפסאודו-משפטיות, שמעקרות את הבחירות ככלל, ואת שיקול הדעת (הלא נורמטיבי וסביר) של חכ"י הימין, מבחן תכליתיות, ראויה, סבירה, מידתית, חוסר סמכות, ניצול לרעה של מעמדו, וכו וכו' חייבת לעוף לעברי פי פחת!!
חזי14.11.22
2
תזמורת הפרופסורים למיניהן מבקשים לשמור כביכול על הדמוקרטיה מכל משמר, על ידי מתן כל הסמכויות לבית משפט שחבריו מתמנים לפי חבר מביא חבר. בחירת מרבית העם היהודי פסולה בעיניהם. הציבור בחר בהגבלת כוחו של בית המשפט. המפלגות שנבחרו לשילטון הודיעו אחת אחת בתורה שהן יגבילו את כוחו של בג"צ והן נבחרו על סמך ,בי
תום15.11.22
1
פסקת התגברות בעצם גורמת להכרה כביגול בכוחו של בג"ץ לבטל חוקים....יותר טוב שיעבירו חוק יסוד הפרדת רשויות שבו יקבע במפורש שאסור על בג"ץ ואין לו שום סמכות לבטל שום חוק שנחקק בכנסת....וכן יקבע שתבוטל סיבת הסבירות או האי סבירות....וככה בצורה גורפת בג"ץ יהיה מסונדל כמו שצריך....זה הרבה יותר טוב מסתם פסקת
עדיף חוק האוסר על בג"ץ לבטל חוקים בצורה 14.11.22
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מזג האוויר: עלייה בטמפרטורות וגשם מקומי בצפון ובמרכז

כיכר השבת | 06:57

"עזה תהיה טהורה מהרשע"

"אין פתרון אחר" | משפחות שכולות דורשות: ליישב את עזה

בני סולומון | 13.05.24

הטיולים ביום העצמאות

שימו לב, בצה"ל מעדכנים כי הכניסה השנה לשטחי אש מוגבלת

בני סולומון | 13.05.24

"רק במלחמה חזקה"

האב שבנו חטוף: 'רוצים שיחזרו. אך המדינה לא חברה עסקית'

דוד הכהן | 13.05.24

"מלחמת העצמאות לא הסתיימה"

נתניהו בטקס: "נחושים לנצח, נגבה מחיר יקר מהאויב" | צפו

יוני גבאי | 13.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

במטה השב"כ | צפו

ראש השב"כ: "יחד נפלנו, יחד נקום. נבוא חשבון עם כולם"

קובי אטינגר | 13.05.24
ש

בשורה של ממש:

תושבי מודיעין עילית ייהנו ממרכז דימות חדשני ומתקדם של מכון מאר

כיכר בשיתוף מכון מאר | מקודם

התחזית המלאה

מזג אוויר הפכפך: זה מה שמצפה לנו ביומיים הקרובים 

כתבי כיכר השבת | 13.05.24

"לא יניף כבר את ביתו" | צפו

השר גלנט בנאום מצמרר על סגן אלוף תומר, שנפל בגבול עזה

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

"דווקא עכשיו צריך אחדות"

השר מרגי בטקס החרדי: "יום הזיכרון מחבק ומאחד את כולנו"

יוני גבאי | 12.05.24

"הקרע של המשפחות והקרע בעם"

נשיא המדינה נאם כשצווארנו קרוע; "זה סימן הָאֲבֵלוּת היהודי"

דוד הכהן | 12.05.24

פרק לכל חלל | כנסו

מתפללים וזוכרים • גולשי 'כיכר' בתהילים למען הנופלים הי"ד

כיכר השבת | 12.05.24

דריכות מבצעית

בכיר במשטרה: "מי שיש לו רישיון לנשק, שישא אותו"

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

"התמיכה - עומדת בעינה"

הבחירות לרבנות: הבהרה של יו"ר ועדת הרבנים בציונות הדתית

חנני ברייטקופף | 12.05.24