כיכר השבת

מאבק יומיומי

תנו להם חרות: יש להעלות את קצבת הנכות ולבטל את "חוק לרון"

לקראת חג הפסח המתקרב הגיע הזמן לחירות גם לקבוצת הנכים הגדולה שחיה בקרבנו: "יש להצטרף לדרישה מראש הממשלה, משר האוצר משר הרווחה לפעול בדחיפות להעלאת הקצבאות" (חוק ומשפט)

24
עו"ד שרונה תגר | כיכר השבת | ג' בניסן | 30.03.17
עו"ד שרונה תגר
עו"ד שרונה תגר (באדיבות המצלם)

לפני למעלה משבוע פתחו עשרה נכים בשביתת רעב בדרישה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום. כמו כן מתוכננת הפגנה גדולה: "הממשלה לא מגלה רחמים. עם 2,342 שקל בחודש החיים אינם חיים"

בין השובתים גם ירון לוי, מנכ"ל עמותת "מטה הפעולה של הנכים בישראל", הדורשים שקצבת הנכות תשתווה לשכר המינימום במשק. לוי, שמרותק לכיסא גלגלים, אמר כי "יש מקורות תקציביים, הכול שאלה של רצון של הממשלה - שלא מגלה רחמים. לכן אנחנו מחויבים להמשיך במאבק שלנו כדי לצאת מעבדות לחירות".

"אין לנו ברירה אלא להמשיך במאבק. הממשלה דחקה אותנו לפינה הזו", אמר לוי, והבהיר את מצוקתו: "אדם נכה בישראל נידון לחיי עוני בכפיה. הוא נדרש להוצאות על תרופות, טיפולים ומטפל סיעודי. שכר המינימום עלה בשנים האחרונות ולכן גם המשכורת שהוא מחויב לשלם. ההוצאות כבדות מאוד ואנחנו לא יכולים לעמוד בהן". לוי הוסיף: "עם קצבה של 2,342 שקל החיים אינם חיים. לא ניתן לעשות איתה כלום".

ההכרזה על שביתת הרעב הגיעה לאחר שבשבוע שעבר ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה בפעם השלישית דיון בהצעת חוק של ח"כ בוקר (ליכוד), שמבקשת להשוות את הקצבאות לשכר המינימום הנהוג במשק. קצבת הנכות הבסיסית בישראל עומדת על פחות מ–2,400 שקלים, כמחצית משכר המינימום. בחוק ההסדרים האחרון אישרה הממשלה תוספת של 300 מיליון שקלים לקצבה, שמעניק תוספת של בין 44 ל-150 שקלים לנכה. עלות הצעתה של בוקר מוערכת בשלושה וחצי עד ארבעה מיליארד שקלים.

בערב פסח השנה משפחתו של כמעט כל נכה רביעי בישראל חיה מתחת לקו העוני. גם בביטוח הלאומי דרשו שהתוספת שניתנה בחוק ההסדרים תהיה גבוהה יותר, ומחקרים שהציג המוסד עוד ב-2013 לימדו כי קצבת הנכות בישראל אינה מכסה את המינימום הדרוש למחייה בכבוד. בדצמבר אישרה הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ גילאון (מרצ) להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום. ההצעה נמצאת בדיוני הכנה בוועדת העבודה והרווחה לקראת הבאתה לקריאה ראשונה.

"ציבור מקבלי קצבאות הנכים מקבל פעם אחר פעם סטירת לחי מממשלה אטומה שפשוט מסרבת להבין שמ- 2,400 שקל בחודש אי אפשר לחיות", אמר גילאון. "אף אדם לא צריך לשלם על מחדלי הממשלה בבריאותו ולשבות רעב, אבל אני מקווה שההתפתחויות האחרונות יהוו קריאת השקמה לרבבות מקבלי הקצבאות לצאת ולדרוש את המגיע להם".

כמי שמייצגת במשך שנים רבות נכים בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי אני מודעת מקרוב לקושי בקבלת קצבאות הנכות ולמאבק היומיומי להתקיים מהקצבאות הנמוכות – לכן, יש להצטרף לדרישה מראש הממשלה, משר האוצר משר הרווחה לפעול בדחיפות להעלאת הקצבאות.

אלא שמעבר לדרישה המוצדקת לעדכון קצבאות הנכים יש לעמוד גם על הדרישה לבטל או לעדכן את "חוק לרון" שקובע כמה כסף אנשים עם מוגבלות שמתחילים לעבוד מפסידים בהתאם לאחוזי הנכות שלהם ולשכר שיקבלו, וזאת הרבה מעבר לתיקונים שהוכנסו בחוק לאחרונה....

בעבר כאשר מקבל קצבת נכות יצא לעבוד והשתכר מעל 2,000 ₪, (25% מהשכר הממוצע במשק) קצבתו הייתה מופחתת בצורה משמעותית, דבר שחסם נכים מלצאת לעבודה. לכאורה, הציע "חוק לרון" מ2009 בשורה לפיה מקבל קצבת נכות שייצא לעבוד, יגדיל את הכנסתו, והסכום הכולל שיקבל מהעבודה ומהקצבה יהיה תמיד גבוה יותר מאשר הקצבה בלבד.

בנוסף נקבע בחוק שנכה יוכל לצאת לעבודה ולהגיע לרמות שכר גבוהות יחסית, מבלי שהביטוח הלאומי יבדוק את כושרו להשתכר ואם, מכל סיבה שהיא הפסיק את עבודתו, הביטוח הלאומי ישלם לו באופן אוטומטי את קצבת הנכות, כפי שקיבל טרם יציאתו לעבודה.

אלא שאותו החוק שבא לכאורה " לשפר את התנאים של מקבלי קצבת נכות שיוצאים לעבוד מבלי לפגוע בזכויות של מי שלא עובד" השיג למעשה תוצאות הפוכות....משכר נמוך מאוד, של אלפים בודדים של שקלים החלה קיצבת הנכות של אנשים עם מוגבלות לרדת וככל שהשכר עולה - הקיצבה מופחתת עד שהיא נעלמת.

מצב זה יצר תוצאה אבסורדית שבו השאלה הרווחת ביותר הייתה: "כמה מותר לי להרוויח"? מבלי שהדבר ייפגע בקצבת הנכות. חוק זה ייצר מנגנון של אי כושר להשתכר במקום לנתק את יכולת ההשתכרות מהנכות עצמה המייצרת זכאות והפלה לרעה (שוב!) את מקבלי קצבאות הנכות.

הקיצבאות אמורות לכסות את ההוצאות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגלל מצבם הבריאותי. נכויות רבות כרוכים בהוצאות רבות על תרופות, טיפולים, מיכשור רפואי ועזרה טיפולית, ולשם כך נדרשת קיצבת הנכות. אין לכך קשר לאי יכולת השתכרות, אלא לצרכיהם המיוחדים של הנכים!

לאחרונה נכנסו לתוקפם תיקונים בחוק לרון, כאשר הביטוח הלאומי קיבל 6 חודשים הערכות ונדרש ליישמם למעשה רק מ1.7.17. מי שקורא את "האותיות הקטנות" יודע שהשינויים שייושמו הם בשורה נפלאה אולם רחוקה מלענות לצרכיהם של הנכים מקבלי הקצבאות.

אחד התיקונים הוא מתן אפשרות להגדיל השכר מעבודה מבלי לפגוע בקצבה על-ידי העלאת מה שמכונה ה"דיסריגרד" הסכום שמי שמשתכר מעליו מתחילים להפחית מקצבתו מ21% מהשכר הממוצע במשק ל29% משכר זה. אולם "פרשנות" התיקון מעלה כי מדובר בעליה זעומה ממש כלומר, התחלת הקיזוז מהקצבה תהיה משכר בסכום 2745 ₪ במקום 1,987 ₪....

מחקר של הביטוח הלאומי אשר התפרסם לאחרונה בחן את המצב הכלכלי והתעסוקתי של מקבלי קצבת נכות כללית והוא מצביע על כך שבשל קיצוץ הקצבאות, מהשנים 2004-2003 הוחמר מצבם של הזכאים.. בישראל יש 230,000 אנשים בגיל זכאות (שנות עבודה גיל 18 עד גיל פרישה) המקבלים מידי חודש קצבת נכות כללית (4.7% מהאוכלוסיה). גובה קצבת הנכות החודשית הוא בהתאם לדרגת אי כושר השתכרות שנקבעה למבוטח. גובה קצבת נכות כללית הממוצעת עומדת על כ-2,850 ש"ח בחודש (כ-30% מהשכר הממוצע למשרת שכיר). מעבר לקצבה הבסיסית, יש עוד שתי קצבאות שמשולמות על פי תנאי זכאות, קצבת שר"מ וניידות. אדם עם נכות עשוי להיות זכאי גם לקצבאות שירותים מיוחדים (שר"מ) וניידות, שמטרתן לסייע לו במימון הוצאות הנובעות מהפגיעה ביכולת התפקוד שלו. קצבת שר"מ נועדה לסייע במימון ההוצאות הנובעות מהזדקקות הנכה לעזרת הזולת בביצוע פעולות היום-יום או מהצורך בהשגחה מתמדת. קצבת ניידות משולמת לאנשים עם נכות בגפיים התחתונות לשם השתתפות בהוצאות הניידות שלהם מחוץ לבית.

על פי המחקר, מצב הנכים היה טוב יותר בתחילת המילניום: בשנת 2003 שיעור המשפחות עם נכות שחיות בעוני היה כ-19% – מעט נמוך משל האוכלוסייה הכללית וזאת לעומת שנת 2014 בה שיעור המשפחות שחיו בעוני עלה ל-23.7%. אלא שהמחקר מראה בבירור שקצבאות יכולות להוציא מעוני וקיצוץ מאסיבי בקצבאות עלול לדרדר לעוני.

לקראת חג הפסח המתקרב הגיע הזמן לחירות גם לקבוצת הנכים הגדולה שחיה בקרבנו.

* מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

הכותבת: עו"ד שאונה תגר, עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי.

להערות ולפניות – לחץ כאן – או במייל: stagar.adv@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אם אתה רוצה שאני יברך אותך לזה אני מוכן תתבייש לך הנכים מוכנים להחליף איתך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני31.03.17
14
מאיפה בדיוק יביאו את הכסף לנכים? הרי קיי"ל שכסף לא קוטפים על העצים. יש עוגת תקציב והיא צריכה להתחלק כראוי אם כל מגזר יבקש כסף כל הזמן המדינה תפשוט רגל. מספיק לנו העלויות של כל "ההנגשה" הזו שעושים לנכים. מישהו חשב כמה כסף זה עולה למדינה? בסוף נהפוך למדינת "כל נכיה" (נשלח באמ
משה31.03.17
סליחה?!!! למה מפרסמים כזו תגובה שנובעת מבורות ומחושך.. כן, צריך להמשיך ולהנגיש לנכים אמורים להיות זכויות כמו כל אזרח אחר, אם חלילה יקרה לך משהו לא תרצה להמשיך בשגרת חייך? למה למנוע את זה מאנשים רגילים לכל דבר שסובלים מקשיים מסוימים?!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בושה01.04.17
13
חשוב לציין ולהדגיש, כי כמו קצבת הנכות גם קצבאות השר"ם והניידות לא עודכנו בהלימה עם עליית יוקר המחיה מעל 15 שנה!! קצבת הניידות נועדה לכסות הוצאות ביטוח דלק ואחזקת הרכב המעניק חופש תנועה וניידות לנכה. עקב עליית יוקר המחיה מאז, נוצר פער הכופה על הנכה קושי וצמצום בשימוש ברכב. קצבת שירותים מיוחדים (שר"ם)
dezire31.03.17

הצגת כל התגובות

12
ולפני הבחירות הבטיחו לדאוג לשקופים. רמאים.
שני31.03.17
11
הנכים בישראל של שנות ה-2000 מושפלים כלכלית ועוברים ייסורים לעבור יום יום את חייהם ב"זכוכית-מגדלת" מה לקנות, תרופות או אוכל...הממשלה בראשות ביבי מתעללת בנכים מזה כשני-עשורים וזו החרפת-רעב שבה נמצאת האוכלוסיה הכי חלשה במדינת-ישראל!! איך קורה שבמדינה כמו ישראל בראשות ביבי מזה כשני-עשורים קובע מר ביבי
עמית31.03.17
10
הוא סדר העדיפויות. יש מחיר גם להתעקשותנו על אחזקת לומדי תורה בקנה המידה הנוכחי. האם ברור שמצד האמת אברך קודם לנכה? כמדומני שכן אבל אני לא בטוח
ראב"י07.04.17
9
אני ואשתי נעדיף לקפוץ מהגג ולהיות נכים במקום לעבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משינו30.03.17
דיבור מזעזע!! אתה חושב שהקצבה הזאת היא רק למחיה? לנכים יש פי אלף הוצאות שלך יש וזה לא מתחיל להספיק להם!! חוץ מזה בעייתך שאתה ואשתך מתפרנסים מכזה שכר כי סה"כ זה השכר מינימום לאדם אז אם אחד ממכם החליט לא לעבוד בעייתו! ולא שווה לדבר ככה כדי שלא תתנסה בניסיונות כאלה
מישהו02.04.17
מדהים כמה אתה מפגר....לדעתי כבר מגיעה לך קצבה לך להבדק!!! אידיוט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אור31.03.17
8
מאז שהוא נהיה ראש הממשלה כבר שנים רבות מצב השכבות החלשות במדינה הורע.
אילנה03.04.17
7
הערך של כל הקיצבאות בישראל ירד במאות אחוזים הגיע הזמן להצמין את כל הקיצבאות למצב במשק
הגיע04.04.17
6
מגיב 6 מובטח לו שיהיה נכה. הפוליטיקאים דואגים לעצמם ולמקורבים. אנחנו פראיירים שהולכים לבחור במפלגות שמבטיחות ואינן מקיימות. תכלס החברה ברובה מאוד אכזרית כלפי הנכים והקשישים והחלשים ולכן עדיף לכולנו מלחמה עקובה מדם ומי שצדיק באמת ישאר חי
אמת05.04.17
5
כאחד שמקבל כצבת נכות, אני יכול לומר: שיש צורך רב להעלות את הקצבה, ובאמת יש עוני. אבל אם יעלו בעוד אלף ש"ח גם נגיד תודה. אם אני עובד 3 שעות - שכר מינימום, והשאר אני מקבל מביטוח לאומי, זה נראה לי סביר בהחלט. תודה לכל העוזרים והמסייעים.
בני01.04.17
4
מי שמדבר כאן לא מאחל לו נכות מאחל שקצת יחשוב, עקב נכות אני מרותק למיטה לחלוטין לא יכול לעבוד איך בדיוק אני יכול להתקיים מ, 2342 ש"ח, עם ישראל איבד את הרחמים שלו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי03.04.17
3
אתר "חרדי" חמוד שלנו? אנא הסירו אותה, זו פגיעה ברגשות הקוראים
למה05.04.17
2
משה שלא תעמוד בפני עובדה אייך אנו מתקיימים יש לך לב רע ניראה אותך חי מ2300שקל תדמיין לעצמך שאתה מתיים רק עם הסכום הזה ❣️לבטוח לאומי יש את הכסף שהוא גובה ומזרים אותו לאוצר לצרכים אחרים ניראה אותך משלם את ההוצאות של אחזקת הבית כולל משכנתא וכל יום יש הוצאה לפועל ומה שאני מקבלת הולך הכל לרשויות ארנונה מ
חוה01.04.17
לא חכמה לשבת בבית ולבקש כסף. יש המון סוגי עבודה שלא דורשים פעילות פיזית משום מה ובלי להכליל יש חלק גדול שמעדיפים לשבת בבית ולבכות.... אחד שבאמת לא יכול לעשות שום דבר או שהוא סיעודי או מי שמוגבל נפשית ברור שמגיע לו עד קצה היכולת. דיברתי על המוגבלים חלקית ויש הרבה כאלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי
משה02.04.17
1
כל הכבוד על הכתבה, יישר כח. אני מקווה שתמשיכו לסקר את הנושא, כרגע המאבק לוהט ושמעתי שביום שני תהיה הפגנה גדולה של נכים, קרובים ותומכים בנמל אשדוד. אני מקווה שיהיו עוד הפגנות ואנשים יבואו לבקר באוהל המחאה בכיכר רבין בתל אביב על מנת ליצור מודעות תקשורתית לנושא. תודה וחג פסח שמח וכשר.
רודף צדק31.03.17
אולי גם יעניין אותך
חוק ומשפט

'אין טוב ורע' | תלמידו של ראש הישיבה שמעולם לא התייאש וחבק בן, משתף בתחושות

משה מנס | 24.03.24

התנפלו על הרכב

הותקף באכזריות בדרך למירון - ותובע 150,000 שקלים פיצוי

קובי רוזן | 14.01.24

החל ממחר

דיונים צפופים במשך יומיים; זה מה שצפוי להיות בהאג

יהודה גל | 10.01.24

זעם בימין

בג"ץ פסק על חודו של קול: חוק הנבצרות לא יחול בינתיים

דוד הכהן | 03.01.24

עם לבבות ירוקים

מנהל הלהקה החל לשיר בהופעה: "אנחנו אנשי מוחמד דף"

קובי רוזן | 02.01.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

בפסק הדין הדרמטי

מתווה סולברג? השופט מבהיר שלא היה מצביע בעד החוק

דוד הכהן | 02.01.24

דרמה משפטית פוליטית

ההסבר של השופטים להתעקשות לפרסם פסק דין במלחמה

ישי כהן | 02.01.24

על חודו של קול

פסק דין דרמטי: שופטי בג"צ פסלו ברוב דחוק את ביטול עילת הסבירות שחוקק כחוק יסוד 

קובי אטינגר | 01.01.24

מחדל בצפון

שלושה ערבים גנבו כלי נשק קטלניים מצה"ל ליד גבול לבנון

קובי רוזן | 17.12.23
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

הממשלה מפעילה שיקול דעת

בג"ץ דחה עתירות נגד עסקת השחרור: "אין עילה להתערבות"

יהודה גליקמן | 23.11.23

"נסיבות קיצוניות"

הסנגוריה הציבורית לא מוכנה לייצג את מחבלי החמאס

קובי רוזן | 08.11.23

מחיר המלחמה

היועמ"שית מקפיאה את העברת הכספים הקואליציוניים

יוני גבאי | 07.11.23

משרד המשפטים הודיע

פרקליט המדינה והיועמ"שית מלווים את חקירת הזוועות

יהודה גל | 07.11.23
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם
ש

מדריך מלחמה

זכויות העובד: האם ניתן לממש ימי חופשה בעת הלחימה?

כיכר בשיתוף משרד העבודה | מקודם

לבקשת משרדי הפנים והשיכון

בית המשפט יחייב רשויות במרכז להפעיל אתרי בניה    

דוד הכהן | 31.10.23

"מסיימת מסע ארוך ומרתק"

בגיל 70, נשיאת בית המשפט העליון פורשת היום מתפקידה  

יהודה גל | 16.10.23

"חופש הביטוי עדיף"

בוטל כתב האישום כנגד פעיל הימין שאיים על ליאת בן ארי

דניאל הרץ | 03.10.23
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

בהרכב 11 שופטים

הכל על הדיון הדרמטי הצפוי מחר בבג"ץ על חוק הנבצרות

דניאל הרץ | 27.09.23

משיב לעתירות

יריב לוין לבג"ץ: יש לי סמכות בלעדית לא לכנס את הועדה

יהודה גל | 13.09.23

לא מוותר

בית המשפט ידון בתביעה של בנט נגד הרב יוסף מזרחי 

דוד הכהן | 11.09.23