כיכר השבת

"הייעוץ אינו משפטי" – בעצם, למה לא?

תעשייה שלמה של רופאים ויועצים פורחת מאחורי המושג "הייעוץ אינו משפטי" בניסיון לשכנע כי "רק" חוות דעת רפואית היא שתסייע לכם בפני הוועדה הרפואית בביטוח לאומי. למעשה, הייצוג המשפטי משפיע יותר (משפט)

10
עו"ד שרונה תגר | כיכר השבת | כ"ה בחשוון | 14.11.17
עו"ד שרונה תגר.
עו"ד שרונה תגר. (באדיבות המצלם)

תחום מימוש הזכויות הרפואיות הוא ג'ונגל שבו הולכים לאיבוד החולים ובני משפחותיהם. מאכערים, עמותות ומרכזי הכוונה המציעים ייעוץ, חברות למימוש זכויות רופאים ועורכי דין – כל אלה מסתובבים בזירה אולם במקום לגרום להעלאת מספר הזכאים נדמה שהתוצאה היא הפוכה! יותר משליש מהציבור אינו מממש את זכויותיו הכלכליות מול הביטוח הלאומי למרות שלמחלה קשה יש לרוב השפעות כלכליות הרסניות, זאת בשעה שקצבת נכות הייתה יכולה להקל ולו במעט על המצב.

מדוע זה המצב? רבים פשוט בוחרים בהימנעות מתוך החשש. גם אצל אלו המודעים לזכויותיהם, פעמים רבות חומות הביורוקרטיה שבפניהם נראות גבוהות וכה מאיימות - כך שיעדיפו כלל לא לנסות לקבל את המגיע להם או שיעמדו חסרי אונים בתהייה לגבי הדרך הנכונה והקצרה למימוש זכאותם. קשה להחליט על מי לסמוך, קשה לדעת במי לבחור ומה עליהם לעשות כדי לממש את זכאותם.

בשנים האחרונות חדר לעולם התביעות למימוש הזכויות הרפואיות המושג: "הייעוץ אינו משפטי". החברות למימוש זכויות הרוכבות על החשש האנושי מהקושי במימוש הזכויות, נדרשו על ידי ביהמ"ש להוסיף את ההבהרה הזו לפרסומיהם בכדי שניתן יהיה להבחין בינם לבין עורכי הדין העוסקים התחום.

תעשייה שלמה של רופאים ויועצים פורחת מאחורי המושג "הייעוץ אינו משפטי" ואלפי אנשים משוכנעים מדי יום כי "רק" חוות דעת רפואית פרטית שעלותה אלפי שקלים, היא שתסייע להם בבואם בפני הוועדה הרפואית.

לכן הגיע הזמן לומר את האמת ובאומץ! לא זו בלבד שחוות דעת רפואית לא עושה את ההבדל, פעמים רבות היא גורמת לתוצאה ההפוכה של התקפדות הוועדה. רופאי הוועדה אינם רואים בעין יפה כאשר רופא אחר מנסה "להכתיב להם" אילו אחוזי נכות לקבוע. כאשר עו"ד אוחז בחוות דעת רפואית הנוגעת למצבו של התובע, יש בידו את הכלים ואת האפשרות לשוחח עם הוועדה הרפואית בחדר הוועדה ולשכנע אותה מדוע יש לקבל את חוות דעתו של מומחה זה או אחר ביחס למצבו של התובע. זה המשמעות של ייצוג, ניסיון לשכנע את הוועדה בטענותיו של המיוצג. לכן רק ייצוג משפטי בחדר הוועדה עושה את ההבדל.

יש להוסיף ולומר כי במקרים הקשים, אין צורך לא בחוות דעת רפואית ולא בייצוג ע"י עו"ד. המסמכים הרפואיים, בעיקר אם מקורם בבי"ח, עושים את העבודה גם בלי להידרש לחוות דעת יקרות. בכל שאר המקרים - הדרך הנכונה להצליח היא להמציא את המסמכים הנכונים ולהיות מיוצג ע"י עו"ד בחדר הוועדה עמ"נ לדעת מה לומר ויותר חשוב מה לא לומר! עוה"ד ידע לכוון איזה מסמך כדאי ונכון להציג ועל אילו מהמסמכים להתמקד.

ולא זו בלבד, שליטה בפסקי הדין מסייעת לעוה"ד בוועדות לאכוף על הוועדה התייחסות לדגשים הנכונים במסמך הרפואי, מה שהנייר לבדו אינו יכול לעשות...

רוב המימוש של זכויות רפואיות כרוך בהופעה לפני ועדות רפואיות בביטוח הלאומי. החומר הרפואי בתיק הרפואי של קופת חולים לא מתאים בדרך כלל לדיוני הוועדה משום שסיכומי הרופאים בקופות החולים מתמקדים בצורכי הטיפול והריפוי, ואילו בוועדה הרפואית עוסקים בשמאות רפואית.

במקום להידרש לחוות דעת פרטיות, רוב רופאי הקופה ישמחו לסייע לכם ויתנו בידכם את המסמך המתאים לוועדה לו רק היו יודעים מהו... עו"ד בקיא, יוכל לכוון אתכם להעברת המסר והדגשים במסמך הרפואי שיוגש לוועדה.

וחשוב מכך, חובה לדעת שמצב רפואי קשה ומסובך גם כאשר הוא מודגם באמצעות עשרות מסמכים וחוות דעת יקרות אינו הגורם המכריח בקבלת קצבת הנכות. הגורם המכריע הינו אובדן כושר העבודה הנובע מהמצב הרפואי.

"נכה" לצורכי קצבת נכות מוגדר בסעיף 195 לחוק הביטוח הלאומי כמי שמתקיימים בו שני תנאים: הראשון, עמידה במבחן של אובדן כושר השתכרות (איבוד של לפחות 50% מהכושר להשתכר); והשני, עמידה במבחן הכנסה. כלומר, אין לו הכנסה בפועל מעבודה או ממשלח יד או שהכנסתו כאור אינה עולה על 60% מהשכר הממוצע לתקופה של 90 ימים רצופים לפחות מהתאריך הקובע.

נכון שטרם בוחנים את העמידה במבחן אי הכושר להשתכר, על הפונה לעמוד בתנאי הזכאות הרפואית ובה תנאי סף של 60% נכות רפואית או 40% נכות רפואית אם ליקוי אחד הוא בשיעור של 25% . התכלית של יצירת סף רפואי ברורה והיא ליצור מסננת, על מנת שלא כל מקרה של ליקוי רפואי יובא לבחינת סוגיית כושר ההשתכרות, אלא יובאו לבחינה רק אותם מקרים בהם הנכות הרפואית משמעותית ולכן סביר להניח כי היא בעלת השפעה על הכושר להשתכר.

אולם אל תטעו! תנאי סף אינם זכאות! גם מי שהוא בעל נכות רפואית גבוהה יכול שייקבע כי לא איבד את כושרו להשתכר ולכן לא תמיד יש טעם להשקיע בחוות דעת רפואיות יקרות ומסובכות אלא הרבה יותר בהוכחת אובדן כושר העבודה בחדר הוועדה הרפואית באמצעות ייצוג מתאים.

כלומר, כאשר ה"ייעוץ אינו משפטי" נדמה שנסתר החלק החשוב, הוא החלק המשפטי של הפרשנות הנכונה לזכאות לקבלת גמלת נכות כפי שהיא מופיעה בחוק.

כל ניסיון להציג את עולם התביעות בביטוח הלאומי כעולם שאינו משפטי סוטה מן האמת. את החוק יש לפרש, הפרשנות ניתנת בחדר הוועדה ושם יש צורך בייצוג משפטי ע"י עו"ד כל ניסיון לקבל "ייעוץ שאינו משפטי" בדרך כלל אינו מספיק, וחבל..

*מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי

הכותבת: עו"ד שרונה תגר, עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי

להערות ולפניות – לחץ כאן – או במייל: stagar.adv@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
החברות לזכויות שמטפלות בזכויות של החולים, לוקחות 12% + מעמ, לכל שקל שהביטוח משלו לחולים. עו"ד לשם דוגמה; לוקח סכום טיפול וזהו ! משא"כ, החברות הללו לוקחות 12% + מע"מ על כל תשלום שנכנס, במשך 60 חודש... האם זו לא גזלת החולים הכרוניים, הנצרכים, הסיעודיים? והרי הם ברובם, משתמשים במסמכים שיש כבר למשפחה, א
ביטון15.11.17
אל תשתמש איתם ואל תשלם להם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חמי23.11.17
זה נבילה וזה טריפה. הכי טוב לעשות הכל לבד.
רפי16.11.17
3
בשביל הדברים הפשוטים יש את מרכז "יד מכוונת" מטעם הביטוח הלאומי בחינם וללא עלות פתיחת תיק או לקיחה של נתח מכובד מגובה הקיצבה ,לא צריך את ליבנת פורן או החברה למימוש זכויות , לאט לאט אנשים יפנימו את המסר הזה שהחברות הללו לוקחים להם כסף מיותר מהכיס גם ככה הקיצבאות לא גבוהות ומקבלים אותם נכים שזקוקים לכ
מלי15.11.17
2
בלקחת את כל הכסף-לא לעשות כלום ולברוח ללקוח עם תירוצים משפטיים...
משה אפללו21.11.17

הצגת כל התגובות

1
רופאים של המוסד לביטוח לאומי זה רופאים מזן אחר, שמקבלים משכורת בשביל למרר לאנשים את החיים, השתמשתי בסיוע משפטי ובית הדין לצדי והרופאים עושים דין לעצמם, כי לא נתתי להם אחוזים על חשבון הילד מי שרוצה אני יכול לתת לו פרטים על כך.
יהודיח28.11.17
אולי גם יעניין אותך
חוק ומשפט

'אין טוב ורע' | תלמידו של ראש הישיבה שמעולם לא התייאש וחבק בן, משתף בתחושות

משה מנס | 24.03.24

התנפלו על הרכב

הותקף באכזריות בדרך למירון - ותובע 150,000 שקלים פיצוי

קובי רוזן | 14.01.24

החל ממחר

דיונים צפופים במשך יומיים; זה מה שצפוי להיות בהאג

יהודה גל | 10.01.24

זעם בימין

בג"ץ פסק על חודו של קול: חוק הנבצרות לא יחול בינתיים

דוד הכהן | 03.01.24

עם לבבות ירוקים

מנהל הלהקה החל לשיר בהופעה: "אנחנו אנשי מוחמד דף"

קובי רוזן | 02.01.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

בפסק הדין הדרמטי

מתווה סולברג? השופט מבהיר שלא היה מצביע בעד החוק

דוד הכהן | 02.01.24

דרמה משפטית פוליטית

ההסבר של השופטים להתעקשות לפרסם פסק דין במלחמה

ישי כהן | 02.01.24

על חודו של קול

פסק דין דרמטי: שופטי בג"צ פסלו ברוב דחוק את ביטול עילת הסבירות שחוקק כחוק יסוד 

קובי אטינגר | 01.01.24

מחדל בצפון

שלושה ערבים גנבו כלי נשק קטלניים מצה"ל ליד גבול לבנון

קובי רוזן | 17.12.23
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

הממשלה מפעילה שיקול דעת

בג"ץ דחה עתירות נגד עסקת השחרור: "אין עילה להתערבות"

יהודה גליקמן | 23.11.23

"נסיבות קיצוניות"

הסנגוריה הציבורית לא מוכנה לייצג את מחבלי החמאס

קובי רוזן | 08.11.23

מחיר המלחמה

היועמ"שית מקפיאה את העברת הכספים הקואליציוניים

יוני גבאי | 07.11.23

משרד המשפטים הודיע

פרקליט המדינה והיועמ"שית מלווים את חקירת הזוועות

יהודה גל | 07.11.23
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מדריך מלחמה

זכויות העובד: האם ניתן לממש ימי חופשה בעת הלחימה?

כיכר בשיתוף משרד העבודה | מקודם

לבקשת משרדי הפנים והשיכון

בית המשפט יחייב רשויות במרכז להפעיל אתרי בניה    

דוד הכהן | 31.10.23

"מסיימת מסע ארוך ומרתק"

בגיל 70, נשיאת בית המשפט העליון פורשת היום מתפקידה  

יהודה גל | 16.10.23

"חופש הביטוי עדיף"

בוטל כתב האישום כנגד פעיל הימין שאיים על ליאת בן ארי

דניאל הרץ | 03.10.23
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

בהרכב 11 שופטים

הכל על הדיון הדרמטי הצפוי מחר בבג"ץ על חוק הנבצרות

דניאל הרץ | 27.09.23

משיב לעתירות

יריב לוין לבג"ץ: יש לי סמכות בלעדית לא לכנס את הועדה

יהודה גל | 13.09.23

לא מוותר

בית המשפט ידון בתביעה של בנט נגד הרב יוסף מזרחי 

דוד הכהן | 11.09.23