כיכר השבת

אסון השיטפון

מעצר מנהל המכינה - מוצדק או פופוליסטי?

מעצרו של ראש המכינה שתלמידיה נהרגו באסון השיטפון בנחל צפית הוארך בסוף השבוע, אלא שעורכי הדין חלוקים האם מעצרו מוצדק או לא • בפנים: שני הצדדים (חוק ומשפט)

12
כיכר השבת | י"ד באייר | 29.04.18
מכינת בני ציון לאחר האסון
מכינת בני ציון לאחר האסון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מעצרו ביום שישי של ראש המכינה הקדם צבאית 'בני ציון', שאישר את הטיול הקטלני בו נהרגו תשע נערות ונער לאחר שנסחפו בשיטפונות בנחל צפית, עורר תגובות חלוקות הן בציבור הרחב והן בקרב המשפטנים.

רבים טענו כי אין לכך הצדקה מלבד הרצון של המשטרה להראות חיבור לדעת הקהל. מנגד הצביעו רבים על כך שבקשת המשטרה להאריך את מעצרו, שהתקבלה בבית המשפט, בשל הטענות כי ניסה לתאם ראיות ולשבש את הליך החקירה, מוכיחה כי יש סיבה טובה למעצרו.

מוצדק או לא מוצדק? 'כיכר השבת' שאל עורכי דין המתמחים בתחום הפלילים מה דעתם על המעצר והארכתו.

נגד הארכת המעצר

עו"ד לירן זילברמן, מומחה לדין הפלילי: לצערי נדמה שסיבת המעצר היא 'דעת הקהל' ותו לא. גם אם טענת המשטרה לפיה יש הבדלי גרסאות בין המנהל למדריך נכונה, הרי שניתן היה לשלוח את המנהל למעצרי בית. לטעמי הסיבה שהארכת המעצר הייתה בהסכמת שני הצדדים היא שעורכי הדין רצו למנוע את תמונותיו על המסך. נראה שבמקרה זה, במקום שהמשטרה תגבה גרסה ותשחרר את החשוד למעצר בית, המשטרה נקטה במעצר שאקט ענישתי ולא בגלל סכנה לחקר האמת.

עו"ד רונן מאיר, סניגור פלילי ששימש כעוזרו של מפקד להב 433 מסר על מעצרו של ראש המכינה: "כשם שלא עוצרים הורה ששכח את ילדו ברכב, אין שום הצדקה למעצרו של ראש המכינה, מעצר הוא כלי חקירתי, שנועד בעיקר לביצוע פעולות חקירה שדורשות מעצר או מניעת שיבוש חקירה ולא כלי ענישתי . לכן ובהנחה שכלל הראיות לבירור העובדות באסון הנורא כבר קיימות בידי משטרת ישראל: תנאי מזג האוויר ידועים, אזהרת הציבור על ידי הגורמים האחראיים - ידועה, המסרונים של הקורבנות נמצאים בידי החוקרים, וכך גם צילום הזירה. כמו כן, כלל החשודים בארגון הטיול והאחריות לו משתפים פעולה באופן מלא ומוסרים את גרסתם. לאור כל אלו, ניתן היה לנהל את החקירה ביעילות גם ללא מעצרים מתוקשרים שכאלה."

עו"ד איתמר ברקאי, מומחה לדין הפלילי: "על פניו ובהסתמך על מה שידוע עד כה מהתקשורת, נראה שמדובר במעצר שנועד לספק את התקשורת ואת דעת הקהל בלבד. מדובר כמובן באסון נוראי בכל קנה מידה וככל שיימצא כי מאן דהוא פעל באופן העולה כדי התנהלות פלילית, שייתן את הדין על מעשיו. יחד עם זאת, יש לזכור שמטרות הליך המעצר אינן ענישתו של החשוד אלא נועדו לשם מיצוי הליכי חקירה אשר קיים חשש שיושפעו מהיות החשוד משוחרר וחופשי. בנסיבות הללו ובהתאם למה שפורסם בתקשורת ולחומרים שכבר פורסמו, אני בספק אם יש בהליך המעצר במקרה זה בכדי לקיים את מטרותיו של ההליך. ההחלטה שניתנה על ידי החשוד ידוע, כך גם מצב ותנאי מזג האוויר שנחזו לאותם מועדים והודעות כאלו ואחרות פורסמו ברבים. במצב דברים זה אני בספק אם לא היה ניתן להימנע מהארכת מעצר מאחורי סורג ובריח ובמקום זאת להסתפק בחלופות מעצר כאלו ואחרות הכוללות מגבלות שייקבעו על ידי בית המשפט והפרתן מהוות עילה למעצר מיידי.

עו"ד יוסי דגה, מומחה לדין הפלילי: הארכת מעצרו של ראש המכינה חוטאת לתכלית חוק המעצרים אשר נועד בראש ובראשונה ליתן מענה לסיכון הנשקף מאותו חשוד. סיכון שכאמור אינו נשקף מראש המכינה. נראה כי בית משפט ביסס את נימוקי החלטתו על עילת השיבוש שאף היא עילת מעצר עצמאית ודי בה כדי להאריך מעצרו אדם. אולם, שומה עלינו לדעת כי בכל עבירה יש עילת שיבוש, ולא ניתן להסתפק בחשד אמורפי שמא החשוד הנ"ל יפעל לשבש מהליכי משפט אילו ישתחרר, כפי שהפסיקה קבעה חובה על היחידה החוקרת להציג אינדקציה ראייתית לפיה יש חשש שבאם החשוד ישתחרר הוא ישבש את החקירה. אין ספק שמדובר באירוע קשה מנשוא בו קיפחו את חייהם עשרה נערים. יחד עם זאת, סבורני כי אין הצדקה בהארכת מעצרו של ראש המכינה בחמישה ימים נוספים כאשר מדובר באדם נורמטיבי מן השורה, ובפרט כאשר ישנה חלופת מעצר הולמת אשר יכולה ליתן מענה הן לעילת המסוכנות והן לעילת השיבוש הנטענת.

בעד הארכת המעצר

עו"ד דלית אלעד, לשעבר קצינת חקירות ביחידה לחקירות הונאה מחוז צפון: "מעצר הוא כלי חקירה המוקנה למשטרת ישראל מכוח החוק, אמצעי משמעותי ויעיל שיש לעשות בו שימוש בתבונה ובמשורה. במקרה הזה לטעמי המעצרים מוצדקים והכרחיים, ומשרתים את חקר האמת. על מנת להגיע לעובדות האמיתיות, לגרסאות האמת של כל נחקר, יש צורך לבודד את החשודים האחד מהשני ומהעולם שבחוץ, ככל שניתן. אמצעי התקשורת סוערים וגועשים, מקורבים ומעורבים מתראיינים ומוסרים גרסאות שונות, החשודים עצמם מתייעצים עם עורכי דין ומשכללים את טענותיהם- בכל אלה יש סכנה מוחשית לשיבוש הליכי החקירה. לכך נועד המעצר, אשר באורח פרדוקסלי, במקרה הזה, עשוי לשמש אף לטובתם של החשודים, כפי שהבינו גם סניגוריהם אשר הסכימו להארכת מעצרם".

"האינטרס הציבורי בעניין זה הוא למצות את החקירה ולהגיע לחקר האמת כמה שיותר מהר, בין היתר על מנת שיופקו הלקחים המתבקשים והנכונים על מנת למנוע אסונות נוספים בעתיד. לשם כך יש לעשות שימוש בכל האמצעים, לרבות סמכות המעצר".

עו"ד רלי אבישר רווה, מומחית לדין הפלילי: "על פניו נסיבות האירוע והחשש המובנה לשיבוש הליכי חקירה במקרה זה, הצדיקו את מעצרו של ראש המכינה הקדם צבאית. יש לשים לב, שאלמלא החשש לשיבוש חקירה בתיק לא היה מקום למעצר, אך ורק בשל המקרה הקשה מנשוא. לא בכדי הוארך מעצרו בהסכמה מתוך ההבנה שהמעצר מתחייב בנסיבות העניין. ברגע שיוסר החשש לשיבוש והעדויות הרלוונטיות יאספו, אני בטוחה כי ראש המכינה ישוחרר ממעצר".

עו"ד נירית פליישמן: "יש פה כשל גדול ורשלנות חמורה בקבלת ההחלטות הראשוניות להוציא את התלמידים לטיול בתנאי מזג האוויר קשיים ומקבלי ההחלטות צריכים ליתן את הדין בגין האסון. אני שומעת את הקולות שקוראים שלא לעצור את מנהל המכינה מכיוון שלא התכוון לתוצאות העגומות, אך מהתרשמותי נראה שיש כאן חשד אמיתי לשיבוש הליכי חקירה ותעיד על כך העובדה שהמעצר הוארך בהסכמת הצדדים".

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעניין29.04.18
7
שהמשטרה מתנהל לפי מה הציבור יאמר... אני לא מבין מה יש לשבש אם הוא אישר את הטיול כולם מבינים שזה פשע....
י 29.04.18
6
כולם מדברים ומדברים ומחפשים אשמים... לא מבינים שזה גזירת שמיים! עד כמה אפשר להיות קטני אמונה
sara29.04.18

הצגת כל התגובות

5
שטיות במיץ. אין למשטרה מה לעשות הכל מהשם יתברך!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם29.04.18
4
תשימו לב כל מי שיודע בעד המעצר זה נשים ככה זה תמיד בכביש השוטרות יותר תקיפות וכן כמעט בכל נושא הם מחפירות בדוק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי30.04.18
3
אם כך הדבר וזה מה שהטריד את החשודים והעסיק את מחשבתם, אז ישנה הצדקה מוחלטת לעוצרם.
אלכס29.04.18
2
שעות לאחר האסון בזמן שמנהל המכינה נעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות באותו אזור נסחף נהג משאית למוות תוך מחדל חמור של המשטרה שאפשרה לנהג לנסוע בכביש מסוכן מאוד שאך לפני מס' שעות באותו נחל נהרגו 10 בני אדם, אין שום סיבה בעולם שרוני אלשיך לא יובא למעצר על חשד לגרימת מוות ברשלנות בדיוק כמו אותו מנהל מכינה.
דוד29.04.18
1
תנאי המעצר כ"כ נוראים? בבתי הכלא התנאים זהב ליד אבו כביר למשל.
מנסיון כואב29.04.18
אולי גם יעניין אותך
חוק ומשפט

'אין טוב ורע' | תלמידו של ראש הישיבה שמעולם לא התייאש וחבק בן, משתף בתחושות

משה מנס | 24.03.24

התנפלו על הרכב

הותקף באכזריות בדרך למירון - ותובע 150,000 שקלים פיצוי

קובי רוזן | 14.01.24

החל ממחר

דיונים צפופים במשך יומיים; זה מה שצפוי להיות בהאג

יהודה גל | 10.01.24

זעם בימין

בג"ץ פסק על חודו של קול: חוק הנבצרות לא יחול בינתיים

דוד הכהן | 03.01.24

עם לבבות ירוקים

מנהל הלהקה החל לשיר בהופעה: "אנחנו אנשי מוחמד דף"

קובי רוזן | 02.01.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בפסק הדין הדרמטי

מתווה סולברג? השופט מבהיר שלא היה מצביע בעד החוק

דוד הכהן | 02.01.24

דרמה משפטית פוליטית

ההסבר של השופטים להתעקשות לפרסם פסק דין במלחמה

ישי כהן | 02.01.24

על חודו של קול

פסק דין דרמטי: שופטי בג"צ פסלו ברוב דחוק את ביטול עילת הסבירות שחוקק כחוק יסוד 

קובי אטינגר | 01.01.24

מחדל בצפון

שלושה ערבים גנבו כלי נשק קטלניים מצה"ל ליד גבול לבנון

קובי רוזן | 17.12.23
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

הממשלה מפעילה שיקול דעת

בג"ץ דחה עתירות נגד עסקת השחרור: "אין עילה להתערבות"

יהודה גליקמן | 23.11.23

"נסיבות קיצוניות"

הסנגוריה הציבורית לא מוכנה לייצג את מחבלי החמאס

קובי רוזן | 08.11.23

מחיר המלחמה

היועמ"שית מקפיאה את העברת הכספים הקואליציוניים

יוני גבאי | 07.11.23

משרד המשפטים הודיע

פרקליט המדינה והיועמ"שית מלווים את חקירת הזוועות

יהודה גל | 07.11.23
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם
ש

מדריך מלחמה

זכויות העובד: האם ניתן לממש ימי חופשה בעת הלחימה?

כיכר בשיתוף משרד העבודה | מקודם

לבקשת משרדי הפנים והשיכון

בית המשפט יחייב רשויות במרכז להפעיל אתרי בניה    

דוד הכהן | 31.10.23

"מסיימת מסע ארוך ומרתק"

בגיל 70, נשיאת בית המשפט העליון פורשת היום מתפקידה  

יהודה גל | 16.10.23

"חופש הביטוי עדיף"

בוטל כתב האישום כנגד פעיל הימין שאיים על ליאת בן ארי

דניאל הרץ | 03.10.23
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

בהרכב 11 שופטים

הכל על הדיון הדרמטי הצפוי מחר בבג"ץ על חוק הנבצרות

דניאל הרץ | 27.09.23

משיב לעתירות

יריב לוין לבג"ץ: יש לי סמכות בלעדית לא לכנס את הועדה

יהודה גל | 13.09.23

לא מוותר

בית המשפט ידון בתביעה של בנט נגד הרב יוסף מזרחי 

דוד הכהן | 11.09.23