כיכר השבת

יעקב שוואקי - האברך האמריקני שחולל מהפך במוזיקה החסידית

יעקב שוואקי, פעם אברך אמריקני, וכיום זמר חסידי שאין כמעט מי שלא מכיר, ביצע שינויים במוזיקה החסידית וגרר אחריו את התעשייה. הוא הופיע בנוקיה, אירח אמנים כלליים ואפילו - מי היה מאמין - שר במזרחית. אלי שפירא כותב על המהפך שביצע שוואקי במוזיקה החסידית, וגם נפרד משמשון דלפקוביץ' אותו לא הכיר באופן אישי (טור אישי, מוזיקה)

26
אלי שפירא | כיכר השבת | כ"ד בניסן | 24.04.14
יעקב שוואקי
יעקב שוואקי (צילום ארכיון: כיכר השבת)

נתחיל מההתחלה של הסוף. לפני פחות מעשור וחצי פרץ לחיינו אברך אמריקאי מניו ג'רזי, בשנות העשרים המוקדמות, עם קול פעמונים נדיר, כיפה ענקית על המצח, ומבט חודר. הוא הצליח לזעזע את תעשיית המוסיקה החסידית, ובזמן ששברנו את השיניים כדי לנסות ולבטא נכון את שם משפחתו, יעקב שוואקי נחל הצלחה היסטרית.

אלה היו זמנים אחרים. עולם כל כך תמים­ אמר פעם מ.ב.ד, אינפלציה של אלבומים חסידיים, ולצערינו גם של אוטובוסים מתפוצצים. העולם היה עוד בלי פייסבוק ונטול וואטסאפ, והתעשייה המוסיקלית פרחה. האינטרנט היה אז מושג מעורפל, והתקופה ההיא התאפיינה בין היתר במספר פעולות פשוטות ששכחנו מהן - לצאת מהבית, ובאמת לקנות דיסקים. והדיסקים של שוואקי נמכרו במספרים שהתעשייה לא הכירה. הכרטיסים להופעות נחטפו בתוך יום - יומיים מאז פרסומן. הלהיטים הנצחיים של יעקב שוואקי, מושרים גם היום ועוד שנים ארוכות מהיום, בכל חתונה/בר מצווה/שבת ישיבה/ וכו'.

האברך מניו ג'רזי, התברג במהירות מסחררת בפסגת המוסיקה החסידית והפך להיות השלישי ברשימת מ.ב.ד -פריד -שוואקי ובצדק. המוסיקה שלו הייתה חסידית עדכנית, כזאת שכולנו הורגלנו אליה. באותם זמנים איש לא הכיר משהו אחר, וגם לא חיפש חידושים.

שוואקי, שאפשר אולי לכנות אותו כחלוץ בתחומו, אוהב לחדש, מסתבר. האמן החסידי הראשון שהופיע בקיסריה, ובזמן אברהם פריד דיבר ובירבר בכל ראיון, שוואקי היה גם הראשון לשחרר אלבום ישראלי, ובדיוק באותה נקודה, החל שינוי מגמה שסחף אחריו את כל התעשייה.

אם להודות - האלבום הישראלי הראשון של שוואקי, "ליבי במזרח" שהושק בשנת 2010 התקבל בציבור ברגשות מעורבים. חובבי המזרחית עיקמו את האף בטענה (מוצדקת) שהסלסולים מידי מתאמצים ולא אותנטיים. חובבי המוסיקה הישראלית 'אלטרנטיבית', עיקמו את האף בטענה שהמבטא הישיבתי - אמריקאי, מתאמץ גם הוא ולא אותנטי.

אבל גם אני פתאום שומע קולות. קולות שלא היינו רגילים אליהם בעבר. את העבריס' החליפה עברית מלוטשת. את הפסוקים החליפו טקסטים, במקום בנייני האומה הגיע היכל נוקיה ובמקום זמר חימום חסידי מתחיל עם אלבום בכורה ורצון להתפרסם, הגיעו שלומי שבת וקובי פרץ. שינוי המגמה אותו התחיל שוואקי, חלחל בשנים האחרונות לכל התעשייה כולה. כבר לא בושה, ואפילו מסחרי ומוכר - לשלב בכל אלבום חסידי שיר ישראלי. תשאלו את ליפא שמוחא כף אל כף כל הדרך אל הגבאות בבית הכנסת במונסי. ושום מילה על אברהם פריד ששולף בקצב מסחרר שירים מהנפתלין, ומוריד אותם כמו שרק הוא יודע, בבריכת הסולטן בלילות קיץ לוהטים.

נחזור לשוואקי, שאת אלבומו הישראלי- מזרחי השני במספר – "קולות" הוא הוציא ללא היסוס ובידיעה ברורה כי היום הוא כבר זמר של כוווולם. אפשר להניח שמדובר בשיקול מסחרי יותר מאשר אומנותי, לשיר 'ישראלית' לכלל הציבור בארץ הקודש, כדי שגם מסעודה משדרות תזמזם שירים של שוואקי במטבח.

הקהל הישראלי, הוא ציבור צרכני ממדרגה ראשונה, שמגיע בהמוניו להופעות ורוכש דיסקים במיטב כספו. מצד שני, ייתכן ושוואקי, שנולד למשפחת שוויקה, יוצאי חאלב שבסוריה, מרגיש בבית אבא, כשהוא מסלסל את 'מול אלי וגודלו', ולמרות המבטא הלא כל כך אותנטי - הלב הוא ששר. וזה אמיתי, ומורגש.

בסופו של דבר, בעידן הנוכחי, הפוסט-חסידי אם אפשר לקרוא לו כך, ברור יותר מתמיד שיעקב שוואקי, אברך אמריקאי שהתחיל כזמר חסידי מצליח, הוא הדבר החם ביותר במיקרוקוסמוס החברתי ישראלי - שקיבל את שוואקי בזרועות פתוחות ומחבקות. אני בעד.

ואחת קטנה לסיום - רק משום שהטור עוסק במוסיקה, ובלי קשר לנאמר בו. לפני מעל לחודש הלך לעולמו שמשון דלפקוביץ' זכרונו לברכה. לא הכרתיו אישית, אבל כמו כולם, שמעתי שהוא היה איש חסד יקר וטוב לב, שהתעקש לחייך אל החיים חרף מחלתו הנדירה והקשה. בשבילי שמשון ז"ל מסמל תקופה ישנה תמימה ונשכחת במוסיקה. החל מהפוזות הקשוחות והמבטים הנוקבים של שלישיית אוף שימחעס על עטיפות הדיסקים, ועד לשירים המקסימים והקליטים של ארגון הקו המאחד. איכשהו, מרוץ החיים השכיח מאיתנו את העובדה הוא כבר לא איתנו. בן 46 היה בפטירתו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
יעקב שוואקי הזמר הכי צדיק והכי חמוד בעולם אין עליו!!!
מרימוש25.06.15
11
צר לי, אבל האלבום האחרון של שוואקי נטול נשמה אמיתית, מלא בשירי שמאלץ על חתונה/הורות/בר מצוה, אבל שיר כמו 'רחם' או 'חשוף' - רק האברך הבן תוירה מניו ג'רסי יכל להוציא, ולא זמר הפופ המעצבן של ימנו, איזה מין איל גולן חסידי. אולי במוסיקה החסידית סגנון הפופ השטחי הוא בגדר חידוש, לא יודע. בכל אופן הדיסק מזע
משה25.04.14
השיר עם שלומי שבת סוף הדרך!!!!!!!! ויש עוד כמה שירים שאהבתי שם....
אני25.04.14
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב25.04.14

הצגת כל התגובות

9
הוא אמנם היה אברך, עם המון רגש ונשמה, אבל כנראה שהכבוד והכסף שינו אותו, כי היום הוא סתם שחצן מגעיל. אני אישית כבר מזמן הפסקתי לשמוע את השירים שלו, וכמוני רוב האנשים שאני מכיר. הוא הכניס לציבור החרדי הרבה חילוניות, והכל במסווה של מוסיקה חסידית. הרבה צעירים מתלהבים הולכים להופעות שלו כנגד דעת תורה, וכ
חנן25.04.14
8
ליוסי שפירא אין מוסג מה זה מוסיקה חסידית לך תשמע קצת ניגיוני חב"ד אברהם פריד לך תחפס תחום אחר לכתוב עליו ותפסיק להתרברב כאילו אתה מבין במוסיקה. לא מבעיא חסידית אפי' במוסיקה רגילה אני מסופק אם יש לך יד ורגל
חיים27.04.14
7
זהו האתר היחיד בו כתבים שאינם מבינים דבר וחצי דבר במוסיקה מסקרים תעשייה מוסיקלית. מלך המוסיקה היהודית, אברהם פריד, כבר עובד במשך שנים על אלבום ישראלי (והוא אכן מאשר זאת בראיונות שונים), בזמן ששוואקי מוציא אלבום - בעבודה קצרצרה - לא איכותי מבחינה מוסיקלית (להוציא מהשיר 'קולות'), ובינו לבין אלבום ישרא
יעקב27.04.14
6
תפסיק לבלבל ת'מוח, שוואקי ההההההזמר. אין עליו!!!!!!!
אבי25.04.14
5
משה לאופר עשה את שוואקי !
n27.04.14
4
הכותב מנסה לשכתב היסטוריה באופן הנחות ביותר. בזמן שאברהם פריד הופיע בפני הקהל הישראלי והסרוג במיטב שירים ישאליים ובאירוח אמנים ישראליים, שוואקי עסק בלחנחן 'רחם' (שאגב, הוא אכן שיר מרגש) מול קהל חרדי אדוק. לאחר שראה את הצלחתו המטאורית של פריד - וסייעה לכך העובדה שבציבור החרדי יצאו בחרמות שונים נגד אמ
יעקב27.04.14
אם אינך מודע חצי שנה אחרי ששוואקי הופיע עם שלומי שבת פריד עשה הופעה עם שבת!!!
גיל דוד10.06.15
3
א. הוא אינו זמר חסידי, כי אינו חסיד. הוא זמר דתי ששר שירים "כביכול" דתיים, הוא לוקח ניגונים מזמרות גויות ויוצרים אמריקאים ומלביש עליהם את קולו הנעים. ב. מר שוואקי לא חולל שום מהפכה. מהפכה חוללו: הרמב"ם, הרמ"א, השו"ע, הרב אלישיב, הרב עובדיה. במקרה הטוב, שוואקי חולל סערה בכוס מים עכורים, היינו ברנז'
איש יהודי25.04.14
2
אני מסכים עם כל מילה. כולנו מתגעגעים לשוואקי הישן והטוב אבל כנראה שלשיר במזרחית זה יותר מסחרי.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבינועם27.04.14
1
למה אתם מסתתרים מאחורי שמות לא שמות !!! הרי אתם עיתונאים קנאיים שלא יכולים לפרגן לזמר ענק כמו יעקב שווקי שהוא גם ספרדי ושם את כללללל הזמרים החסידים בכיס הקטן של חליפת האימונים שלו הבחור עשה לכם בית ספר למוזיקה ואתם וכל השאר יכולים לאכול את הכובע . בתאבון ..... רק השיר הגדול והנפלא " והיא שעמדה לאב
אריק27.04.14
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23

מסיבת חנוכה

הזמר שלום למר בשירת "אוֹי חֲנוּכָּה" בבית הלבן | צפו

איציק אוחנה | 12.12.23
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם