כיכר השבת

ביקורת אלבום

'היו זמנים' - אלבום חשוב עם תאונה מזרחית

אלבומו החדש של כוכב הזמר היהודי יעקב שוואקי עושה כבוד של ממש לקלאסיקות של המוזיקה החסידית | מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום וחזר כדי לספר לכם (מגזין)

30
נתנאל לייפר | כיכר השבת | כ"ח בטבת | 26.01.17
'היו זמנים' - אלבום חשוב עם תאונה מזרחית
(צילום: יח"צ)

כבר זמן רב שבמוחי מנקרת מחשבה שילדיי ובעצם רוב הילדים היום לא יזכו לגדול ולשמוע את השירים שאני גדלתי עליהם. שירים שעיצבו את עולמי המוזיקלי ושכמעט ולא תשמעו היום. עשרות שנים של מוזיקה חסידית כאילו נעלמה בעידן שטרם האינטרנט.

מידי פעם מעלים שירי נוסטלגיה ליוטיוב, אך מדובר בזרזיף דל לעומת העושר המוזיקלי הגדול עליו גדלנו כילדים. בעולם שבו זבל מסוג של "טאנץ וסלסולים" הוא לגיטימי בקרב בני הנוער, האיכות פשוט נעלמת ובורחת לה.

אל תוך הוואקום הזה נכנס אלבומו החדש של יעקב שוואקי - "היו זמנים" אלבום שמוקדש כולו ללהיטים הגדולים של המוזיקה החסידית כפי שחווה אותם שוואקי על עצמו. 8 המחרוזות באלבום באורך של 115 דקות מוקדשות כל אחת לפרק מוזיקלי מחייו של שוואקי החל בקרליבך, מ.ב.ד, שירים באידיש, מחרוזת קלאסיקות ושתי מחרוזות מיצירותיו של אייבי רוטנברג כשהוא מציין על חוברת האלבום את היוצרים ומביע כלפיהם הערכה עמוקה ומרגשת.

משהו בשירים הישנים והטובים עושה טוב לקולו של שוואקי הוא נשמע משוחרר ונינוח יותר ופחות מתאמץ ופשוט נעים להאזין למחרוזות עם השירים האהובים והמוכרים שקיבלו עיבוד מחודש נעים ולא מתיימר יתר על המידה.

את רוב רצועות האלבום עיבד רפי גריידי מי שמוכר יותר כחלק מלהקת האחים גריידי כשהוא מנגן על הקלידים יחד עם אחיו ליאור גריידי על הגיטרה. גריידי שמשמש בשנים האחרונות כמנהל המוזיקלי של המופע של שוואקי לראשונה גם מעבד מוזיקלית שירים לאלבומיו והתוצאה מכובדת וראויה מאד.

כשם שמברכים על הטובה, אי אפשר גם להתעלם מנקודה אחת פחות מוצלחת באלבום שלא התחברתי אליה כלל. רצועת ה"מזרחי". אין לי שום בעיה עם מוזיקה מזרחית. טורי האחרון, לדוגמה, עסק בשבחים לאלבום של מוזיקה מזרחית בכיכובם של משה חבושה ודוד שירו. שוואקי אכן נולד למשפחה חאלבית אך הוא אינו זמר של מוזיקה מזרחית. פשוט לא, לא בביצוע ולא בתחושה שהוא מעביר עם הסלסולים שנשמעים מאולצים בדומה לאלבומו השנוי במחלוקת "ליבי במזרח". גם העיבודים הלא רעים לא מספיק "מזרחיים" והם יושבים הרבה יותר על המוזיקה המערבית.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

האזינו: טעימה מהאלבום החדש

המחרוזת בנויה על פיוטים מוכרים ונפתחת דווקא בביצוע נחמד לפיוט 'אלוקיי עוז' אך גם על שירי גן ילדים מבישים כ"במירון שם רבי שמעון", שוואקי, סרייסלי? במקרים מסוג זה אני בטוח שהמפיקים האמריקאים היו בטוחים שהם יוצרים חיבור "מגניב" של שיר "ישראלי" למחרוזת ה"מזרחית" אך בפועל זה חסר חן לחלוטין וניתן היה לוותר על כך לחלוטין.

אחת המחרוזות היפות היא מחרוזת קרליבך שפותחת את האלבום וניכר ששוואקי מתחבר עמוקות לשיריו של הרבי המרקד כשהוא מבצע אותם ברגש רב. ומחרוזת משיריו של מ.ב.ד (מה עם פריד שמקבל רק 2 שירים באידיש?) אם כי מתמיה מדוע התעלם שוואקי ממקור הלחנים של שניים מלהיטיו של ורדיגר שמקורם בשירים לועזיים.

מחרוזת נוספת יפה וחשובה מאד היא מחרוזת "דבקות" בה מבצע שוואקי שירים נבחרים מתוך סדרת האלבומים המעולה של אייבי רוטנברג - "דבקות", שירים שסביר להניח שלא תוכלו להשיג בחנות האלבומים הסמוכה לבתיכם (אם עוד יש חנות כזו...).

לסיכום: "היו זמנים" הוא פרויקט חשוב מאד עבור המוזיקה החסידית, שוואקי מצליח להחזיר לחיים כמה מהלהיטים הגדולים של המוזיקה החסידית בעשרות השנים האחרונות כשהוא מעניק להם כבוד ובעצם משמש כמעביר הלפיד לדורר הצעיר שמכיר את שוואקי, אבל כבר בקושי מכיר את מרדכי בן דוד, דבקות ועוד קלאסיקות נהדרות שאבדו אי שם.

אם חשוב לכם שילדיכם יכירו את השירים המופלאים האלה שזוכים לביצוע איכותי שינעים לכם את הזמן רוצו להשיג את האלבום החדש.

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
חוץ מזה הוא תותח!
נח27.01.17
24
עכשיו שמעתי את האלבום ונזכרתי בשוואקי האמיתי..השוואקי של פעם עם הקול המרגיע והנוסטלגי.. נהניתי מכל שניה!! כל הכבוד יעקב תחזור לסגנון הזה של המוזיקה זה מה שאנחנו אוהבים נקודה!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר27.01.17
23
אני רק מבין דבר אחר שכל מי שלא מבין במוזיקה מזרחית מדבר אז תנו בבקשה ליעקוב לשיר לנו עוד מזרחית תודה ומי שלא בה לא שלא ישמע יעקוב תן לנו במזרחית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ששון27.01.17

הצגת כל התגובות

22
תמשיך כך עם העדינות היפה שלך ולא לקחת את השירים הקופצנים והמוזרים שהוצאת... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רוני08.02.17
21
שוואקי, אני מכיר את כל השירים שלך בעל פה והסיבה שהשירים החסידיים הם המוצלחים ביותר שלך היא בגלל שהם באים עם הקול הטבעי הרך והמלטף, בשירים המזרחיים הקול לא יפה בכלל והוא הורס את המותג שנקרא "שוואקי" עם זאת ישנם כמה שירים מזרחיים ששרת עם קול טבעי ומוצלח כדוגמת 'ניצוצות' באלבום האחרון ו'הלא ידעת' מהעבר
מעריץ מספר 127.01.17
20
חסר את העוצמות... זה לא מתחיל להזכיר ממש את השירים של פעם. זה לא מתקרב לביצוע של מרדכי בן דוד, זה קצת חלול.
מישהו27.01.17
עוצמות כמו של מרדכי אל תחפש אין בנמצא
חיים30.01.17
19
מרדכי בן דודו המלך מוציא אלבום בתקופה הממש קרובה, איזו התרגשות.
ישי29.01.17
18
בכוונה זה בלי עיבוד מזרחי עמוק וכבד. ואולי.... תחסכו מאיתנו הניתוחים הרדודים?????? מה עשינו לכם רע שאתם מבזבזים לנו דקה מהחיים על הבלים ושטויות?! לא עדיף לשמוע בזמן הזה עוד איזה שיר של שוואקי?!
יודע משהו...29.01.17
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הימישע27.01.17
16
כך שהגעגועים הם למשהו שהוא פחות נחות למה שיש היום שזה גם משהו . באופן כללי כל מה שדוסים עושים זה ברמה נמוכה ואם יש משהו טוב זה תוצאה מגזרה או מהעתקה מהגויים וגם זה כמובן חיקוי זול בכייני עם קצת רגש וקיטש' כדי לטשטש את המצפון בשל גזלת יצירות הגויים . לגבי מוזיקה מזרחית יהודית זה שונה כי פה יש משור
מוזיקת קרקסים 27.01.17
לפי דבריך הבנתך במוזיקה שואפת לאפס עיבודים מוזיקלים בעבר מונה בהווה דיקמן למשל לא מבישים שום מוזיקה ברמה עולמית דוסים רמה נמוכה את דיברי איולתך שמור לעצמך
חיים30.01.17
15
בסך הכל הטור מביע הערכה ומחמיא לאלבום - והיות שאין דבר מושלם לא שכח הכותב להתעלם מן הבעיות שלדעתו יש לשים לב אליהם. הדברים נכתבו בצורה כנה לחלוטין ללא שמץ ציניות, ועל כן מגוחך להתלונן על הכתיבה. רק חבל שעל פי הכותרת אפשר לחשוב כאילו שכל הטור ביקורתי, "תאונה מזרחית". אולי לטור של ביקורת חייבת להיות כ
לא משנה27.01.17
14
מוטב שתעסוק בדברים אחרים בזה כתבינו אתה לא הכי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שוואקי זמר מספר אחד26.01.17
13
דבר אחד אני לא מבין,וגל לשמוע אצל שוואקי זה שירים מזרחיים ממש מבחיל !!!! ולדעתי אם הוא רוצה לחזור לככב שיעשה תשובה על הרחב שיש לו עם אחיו יוסף חיים ושימו לב שמאז שקרה המקרה הוא ירד פלאות עד כדי כך ששר שירים עם אוטיסטים לא שיש לי בעיה אבל הוא זז מהמסלול .... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי27.01.17
12
המזרחי פצצה אני אוהב איך האו שר את זה...... וגם בגן מאזנים שווקי אז תודה יעקב שגם על הקטנים חשבתץ
חנוך26.01.17
חנוך לפי התגובה נראה לי שיעקב שוואקי משלם לך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירון ברלד27.01.17
11
הבעת פה, ידידי, את הדעה האשכנזית וגם את הסםאדית הרווחת: אני ככ מזדהה עם המושג של מזרחי אמיתי לעומת מזרחי משוחק כמו זה של שוואקי. וכמו שאמרת שוואקי: עם כל אהבה שלי למוזיקה שלך, אתה בהחלט לא זמר מזרחי!! צא מהסרט הזה אתה זמר דגול שיודע לשיר מוזיקה טובה וא-ש-כ-נ-ז-י-ת!! אל תחפש להיות מה שאתה לא, פליזזזז
צביקה אלדור26.01.17
תגיד הכל בסדר מי שם תמונות של זמרים על הקיר בחדר
חיים30.01.17
10
היות וזה לא אוטנתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוליה27.01.17
9
וכנראה שזה מה שגרם לכך שיש רק שני שירים באידיש של אברהם פריד כי הוא בהחלט זה שגורם לשוואקי להזיע כשהוא לא מפסיק להציב לו מטרות גבוהות. אבל ב''ה לנו יש את הכיף לשבת ופשוט להאזין לשנייהם כפי רצוננו.
מאזין26.01.17
8
רעיון גאוני ברמות פצצה של דיסק אישית אני כאשכנזי מתחבר למוזיקה מזרחית אוטנטית עם כול ההביטים ושוואקי דבר כזה לא עשה מהכרות אישית עם ההתנהלות היחצנית של שוואקי ההתנהלות היא זוועה ברמות להקיא עדיף לא לעלות על הכתב וחבל
חיים30.01.17
7
אני קניתי דביקות בחנות שנקיס אז אתה לא עשית מספיק שיעורי בית לכתבה
נננמעכג26.01.17
6
נהנתי לשמוע את המחרוזת שירים. חזק וברוך. בע"ה אקנה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קנדל26.01.17
5
עם עוד שירי נוסטלגייה פשוט מושלם
יוסי31.01.17
4
תאונה מזרחית. אולי התאונה היחידה זה התאונה האשכנזית שאתה בכלל כתב . סייג לחכמה שתיקה
מבין יותר ממך26.01.17
3
אוהב כל מוזיקה אבל אותנטית כמו שצריך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי26.01.17
2
אני אהבתי רק את השירים המזרחית של יעקוב אין על המזרחית העדינה של יעקוב מחקה לעוד דיסק כמו ליבי במזרח ועוד ועוד מזרחי יעקוב תמשיך אוהבים אותך מי שמבינים במוזיקה מזרחית באמת כמו שאתה יודע זה בדיוק כמו ששרים בכל בית מזרחי את השירי שבת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון27.01.17
1
האלבום האחרון ליבי במזרח הוא דיסק מהמם שכווולללללם אוהבים. מאוד קשה לך לפרגן ומצד שני אתה לא יכול לכתוב רע על שוואקי בגלל שאז אף אחד לא יקרא את השלשול שלך אז אתה כותב כאילו כתבה מפרגנת ואז משחיל ביקורת עלובה. על זה נאמר ״לא מדובשך ולא מעוקצך״ עדיף שתשתוק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם27.01.17
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם