כיכר השבת

'כמה טוב שנפגשנו'

כשאברהם פריד "עושה שוואקי" - ביקורת אלבום

שוואקי עושה קריירה משירים כאלה האם גם פריד צריך להיכנס לז'אנר? מבקר המוזיקה של כיכר השבת האזין בקשב לאלבומו החדש של אברהם פריד- האלבום הישראלי (מגזין)

39
נתנאל לייפר | כיכר השבת | י"א באלול | 02.09.17
כשאברהם פריד "עושה שוואקי" - ביקורת אלבום
(צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

כשהאזנתי לאלבום החדש של אברהם פריד "כמה טוב שנפגשנו" כמעט התפללתי שיהיה אלבום טוב שאוכל לשבח אותו ללא כוכביות וללא ביקורת. למה אני צריך את הצרות האלה... להביע ביקורת על אלבומים של זמרים כל כך מפורסמים ומצליחים להם יש שובל של מעריצים כמעט שרופים שיביעו התלהבות אדירה כלפי כל צליל שיוצא מפיהם וכל הבעת ביקורת הופכת את המבקר ל"אויב" ולזה שלא מבין מאומה.

אחרי ביקורת מוצדקת אותה קיבלתי לאחרונה, לאחר פרסום ביקורת על אלבום של זמר מפורסם זמן מועט מידי לאחר יציאת האלבום אל החנויות, המתנתי הפעם חודש שלם לפני שאני מביע ביקורת ולו חלקית. השתדלתי להאזין לאלבום פעמים רבות ומהן אני מסיק שמדובר בכמה אלבומים שהודבקו יחד... לא בהכרח נכונה.

האלבום המדובר היה צריך לצאת לפני יותר מעשור, עת פרסם אברהם פריד את "רק תפילה", שהיה בזמנו חידוש גדול. לא אשכח את ההתפעלות הציבורית "אפילו השמיעו אותו ברדיו החילוני", דבר שבאותם ימים אכן היה נראה פלאי ומרגש במיוחד, אך מאז הספיק פריד לשיר עם מיטב האמנים הישראלים בעשרות הופעות ומשהו בחידוש כבר נשחק ואינו מרגש כל כך כבעבר.

אתחיל מכך שאברהם פריד הוא הזמר החסידי האהוב עליי. גדלתי על אלבומיו, החל מהאלבומים הראשונים ממש ואני סבור שהוא זמר מבצע נפלא מלבד היותו אישיות מיוחדת ונדירה ולכן אני גם מצפה ממנו תמיד לרמה הגבוהה ביותר שניתן להשיג. גם באלבום החדש פריד נשמע נהדר, אנרגטי ומלא חיוניות אלא שמשהו בעברית ובבחירת השירים של פריד פחות עובד. כפי שאמרתי האלבום מחולק לכמה חלקים ואתחיל דווקא מהחלק היותר טוב שבו - השירים בהם פריד עצמו היה מעורב ביצירתם הן בכתיבת המילים והן ברעיונות, השיר שפותח את האלבום 'מחשב מסלול מחדש' אותו כתבה חמוטל בן זאב (זו שאחראית גם למילים של 'כמה טוב שנפגשנו') נכתב על פי רעיון של פריד ובלחנו של יובל סטופל המפיק המוזיקלי שעומד מאחורי חלק נכבד באלבום. השיר - שיר מסע, הוא פתיחה טובה לאלבום פריד מבצע אותו היטב וברגש רב.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

אציין בחיוב רב גם את השיר "זה לזה" אותו כתב פריד יחד עם המוזיקאי המצוין תומר הדדי בהשראת מילותיו של הרבי מקוז'ניץ. השיר העוסק באחדות ישראל מביע את הרעיון בדרך יצירתית ומרגשת והוא אחד האהובים עליי באלבום.

לפריד היו גם כמה בחירות נחמדות עם שירו של רמי קליינשטיין "שלח לי כוח", שיר תפילה מרגש ומצוין אותו כתב נועם חורב ועם "מילים פשוטות" שכתב ישי ריבו והלחין יחד עם אלדד ציטרין וברונו גואז (מוזיקאי יהודי-ברזילאי שנפצע בתאונת דרכים ומאז מרותק לכיסא הגלגלים). השיר זורם נחמד ונעים מלבד שאת המילים שלו ברובם לא כתב ישי ריבו בניגוד למה שמופיע על העטיפה. מלבד הפזמון מדובר בפסוקים מוכרים שרוטשו בלבד לצורך התאמה למנגינה וההגדרה של כתיבת המילים רחוקה מלהיות נכונה. נקודה נוספת בשיר, אם בחרת להוציא אלבום בעברית למה לא עמדת על כך שזה גם יישמע נכון? "קבל שעוותנו"? שוועה - בקשה נואשת, שעווה - שעווה של נרות או שעוות האוזן... את הטעות המביכה הזו עשה בעבר גם מרדכי בן דוד בלהיט "תפילה לעני" ("ושעוותי אליך תבוא").

את החלק השני באלבום, לא בהכרח לפי סדר השירים הפיק פריד יחד עם אודי דמארי, מוזיקאי מוכשר ומצליח שיוצר פופ עם מילים שברובן נשמעות כמו המנון קייטנות רדוד ומשעמם במיוחד שתמיד יכלול כמה משפטים כמו "עם ישראל חי וקיים, אחים, אל תיפול אחי", ועוד. אוסף הקלישאות שמספקים שיריו של דמארי מוכרים לחובבי המוזיקה החסידית כבר מאלבומיו האחרונים של יעקב שוואקי שעובד באופן קבוע עם דמארי.

שלא אובן לא נכון, דמארי מוזיקאי מצוין, העיבודים נשמעים נפלא, הלחנים סבירים לחלוטין אבל מי שרוצה לשמוע את שוואקי מאזין לשוואקי שבשנים האחרונות יוצר פופ שכזה בהצלחה לא מועטה תוך וויתור מלא על כתיבת והלחנת שירים יותר עמוקים. מאברהם פריד קיוויתי וייחלתי ליותר וזו אכזבה גדולה למדיי. גם השיר שפריד עצמו כתב בלחנו של דמארי - "אם רק הייתי יכול" הוא קלישאתי להחריד ומילותיו העוסקות ברצונו של פריד "לחבק את בורא העולם" ילדותיות בעיניי.

בחירה רעה מאד נוספת של פריד הוא השיר "השם ילחם", שיר אלקטרוני בלחן מונוטוני עם אוסף קלישאות (עברנו את פרעה עברנו את המן אחרי כל הצרות עדיין כאן) שלא היה מבייש שום קמפ ילדים באשר הוא כאשר הילדים הם אלו שכתבו את המילים...

החלק השלישי של האלבום הוא שני קאברים ישראלים אותם מבצע פריד מחדש, "אל האור" או בשמו המוכר יותר "שירו של שפשף" שבוצע במקור על ידי מאיר בנאי ז"ל ו"שירת העשבים" של נעמי שמר. "אל האור" הוא שיר יפיפה כשהביצוע של פריד במקרה הטוב לא מרע לו. בניגוד לביצועי העבר של פריד לשירים ישראליים הפעם לא מצליח פריד לתת לשיר נופך נוסף וצעקת ה"הורה" המטופשת שלו נשמעת כמו חתונה בווגשל ביום רע. גם בשיר זה מצליח פריד לטעות בהגיה העברית כשהוא שר "אין לי פחד" בפ' רפויה בניגוד לכלל המוכר של "בגד כפת בראש מילה - דגוש", טעות שהייתה אמורה להיות מתוקנת באלבום של זמר כל כך מוכר שהשקיע לבטח לא מעט ביצירת האלבום וההקלטות (לגאוני הדקדוק, פ' בראש מילה דגושה גם אחרי אותיות 'אהוי' אם הן לא באותה המילה או מחוברות באמצעות מקף).

גם בביצוע של "שירת העשבים" אחד השירים הכי לעוסים במוזיקה הישראלית, שיר שזכה למאות ביצועים, לא מצליח פריד להתעלות וליצור את הריגוש אותו יצר ב"רק תפילה".

השיר המוכר ביותר באלבום הוא דווקא שיר הנושא "כמה טוב שנפגשנו" שיר מרגש באופן מפתיע גם אחרי 6 שנים מאז יציאתו. העובדה שפריד מרגיש צורך ונכונות להודות למעריציו ומאזיניו היא תופעה נדירה במוזיקה החסידית והשיר מביע בצורה מרגשת במיוחד את תחושותיו של הזמר המצוין והמרגש הזה.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

לסיכום: אם אתם מחפשים אלבום מקפיץ מרקיד או להיטים לצרף לסט השירים שלכם ליד "מאמין בניסים" של שוואקי האלבום החדש של פריד בהחלט מספק את הסחורה. פריד נשמע נהדר כתמיד והעיבודים איכותיים ומושקעים כמיטב המסורת שלו. אם אתם מחפשים חומרים יותר עמוקים וכמוני יש לכם צפיות גבוהות יותר מפריד, תוכלו גם למצוא הנאה באלבום החדש אם כי תצטרכו לדלג על כמה מהשירים ולהתמקד בחומרים היותר טובים ועמוקים של האלבום.

לסיום, אציין שעצם העובדה שגדול הזמר החסידי היום (חד משמעית) יוצא באלבום שכולו בעברית ובטקסטים מקוריים יש בו אמירה משמעותית גם לנושא החדירה של המוזיקה היהודית המקורית באופן מוחלט אל הציבור החרדי דבר שלפני כמה שנים היה נראה כמו חלום רחוק. יטענו הטוענים כי פריד בא לרצות את מאזיניו וכי המטרה היא מסחרית, מבחינתי אדרבה ואדרבה, אם את זה הקהל רוצה זה גם מראה רבות על השוק. בכל מקרה אני אשמח לאלבום נוסף של פריד בעברית בתקווה למילים מושקעות יותר.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
המבקר עשה עבודה מצוינת השיר השם ילחם לכם נגמר בסיומת מאוד לא יפה והשיר שבאמת קצת מאכזב זה לחבק את בורא עולם ושאר האלבום באמת יפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנדי06.10.17
32
א. פריד עצמו מחפש אתגרים. שירה חסידית אותנטית בעבורו זה טחינת מים. ב. תכל'ס הביצועים מ-ר-ג-ש-י-ם! גם אם לא הכי מקצועיים.. מאז ומתמיד אמרתי שהשירים באנגלית של פריד הם היפים ביותר שבין שיריו, מפני שהמילים נותנות להתחבר מהר יותר לשיר.. ואותו הדבר בדיוק גם בעברית! גם אם זה לא הכי מקצועי בעולם.. (נשל
דודי03.09.17
31
אחד הביצועים היותר מיוחדים ששמעתי לשיר הזה... וגם בהופעות הוא נשמע מ ד ה י ם!!!
חיים03.09.17

הצגת כל התגובות

30
זה כמו שישי ריבו יתחיל לשיר שירים חסידיים... יש לך ז'אנר, אתה אלוף בו, למה לחפש חומר שפשוט לא מתאים לך??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם03.09.17
29
אלבום מצויין! חובבי פריד יכולים לחלוב ממנו הרבה גם בגלל שזה שירים שהזמר היה חייב לשיר אותם מתוך התחברות לטקסטים. נכון שהשיר "אם רק הייתי יכול" לא כתוב ברמה גבוהה, אבל ההתרגשות של פריד בשיר מכפה למעריציו על הבעיה. פשוט אנשים ללא ספק השיר הטוב ביותר. על "שעוותנו" ששמעתי צחקתי על האמריקאי הזה... אבל אמ
דודי03.09.17
28
אבל זה שכתבת את זה עכשיו לא הופך את זה לנכון אלא אולי לקבל טיפה פחות ביקורת על הביקורת.. האלבום "כמה טוב שנפגשנו" היה אחד היותר מוצלחים ששמעתי מעודי. ולו רק בגלל שפשוט לא נמאס לשמוע אותו. (רק כדי לסבר את האוזן בערך מיציאתו שמעתי את כולו בין 2 - 4 ביום בשבוע הראשון ופעם אחת ביום מהשבןע השני ועד עכשי
יוני03.09.17
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי03.09.17
26
ערום. כל מילה בסלע. הגדרת נכון את הדיסק הנפלא והמוזר גם יחדיו של פריד. רק שבפעם הבאה אפשר לומר זאת קצת יותר בעדינות. בהצלחה בכל וחודש טוב ומבורך לעם ישראל..
אחד שאוהב מוזיק03.09.17
25
קישקוש
קישקוש 03.09.17
24
למה סתם ללכלך? דיסק ענק עם שירים לעניין שפשוט נוגעות לליבו של כל אחד, לפעמים לא חייבים לבקר זה בסדר העולם מסתדר גם בלי זה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל03.09.17
23
לא כל שיר חייב להיות עם עומק העם אוהב שירים כאלה..השירים הפשוטים ( כן, גם של ילדים) הכי יפים!
חיה03.09.17
22
ראשית כל, סלח לי.. אבל לעניות דעתי אתה פשוט לא יודע על מה את מדבר.. אני דווקא ראיתי באלבום המיוחד הזה כעין זיכרון בפריד של פעם..(ולא שהיום הוא לא מיוחד..) ואני לא מתכוון רק לשירים , אלא גם לקלילות שבה פריד מגיש את השירים. ולגבי השירים, השיר "אם רק הייתי יכול", הוא שיר עוצמתי במיוחד, והרבה בזכות המיל
מפרגן02.09.17
21
צודק צודק בכל מילה שפריד לא יהפך לסטטיק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתנאל אלוף09.09.17
20
כל שמוק חושב שהוא יכול לבקר אנשים אחרים אתה מוסקאי בכלל?? אתה מנגן על משו??? מי אתה בכלל?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני03.09.17
חפש בכיכר השבת את "נתנאל לייפר"
כן03.09.17
19
אכן צודק שהאות פ"ה צריכה להיות דגושה מדין בג"ד כפ"ת בראש מילה. אבל שכח הכותב שלאחר אהו"י בג"ד כפ"ת רפויה. מ"מ צדקו דבריו אך לא מטעמו, כי בחלוקת המשפט לחלקים יוצרים מעין הפסקה בין "אין לי" לבין "פחד", הפסקה זו דייה להדגיש בג"ד כפ"ת גם לאחר אהו"י.
מדקדק03.09.17
18
ובכל שוואקי מספר 1 זה לא סותר שפריד מספר 2 מקום מכובד בפני עצמו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אודיg03.09.17
17
הוא דווקא פשוט אנשים של אודי דמארי. בסך הכל אבל נמוטה להסכים לדברים של הכותב.
מומו02.09.17
16
את הדיסק הזה אני שומע בימים האחרונים. דיסק נהדר מלא רגש. מסכים לעניין הטעיות בעברית
יוסי03.09.17
15
אבל תוכן לא תמצא בשירים. העיקר המנגינה והביצוע ובזה אברהם פריד אוהו מספק את הסחורה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר03.09.17
14
?! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישה03.09.17
13
כמאה פעמים הקשבתי ואמשיך להקשיב לדיסק המצויין הזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם02.09.17
12
והכל בגלל הדבר החכם לא לקפוץ מיד עם יציאת האלבום.. מספיק כמעט עם כל מילה!!!
מאיר07.09.17
בלי לבלבל במוח.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדאל08.09.17
11
לא חושב שקרה לי שנעצרתי באמצע שיר מסוים ואמרתי לעצמי "אופס למה אין פה מסר עמוק". זה מוזיקה. מוזיקה טובה וזהו.
יהודי03.09.17
10
אינני יודע מי ה''מבקר'' הגאון הזה,אבל האלבום הזה לדעתי אחד הטובים שיצאו בשנים האחרונות,פשוט אנשים של אודי דמארי שיר פגז לדעתי,וגם השיר אם רק הייתי יכול יפה ומרגש לדעתי..אולי השיר ה' ילחם לכם זה ביקורת מוצדקת
שימי03.09.17
9
אני גם חושב שעברית זה לא ממש הצד שגורם לשמש לזרוח עליו ולהאיר את הכישרון האדיר שלו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
jack02.09.17
8
אולי בפעם הבאה תחכה חודשיים. האמת? מוטב שתשמור את הגיגיך לעצמך ותחסוך לכולנו.
שומע חופשי02.09.17
מסכימה איתך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תיכוניסטית02.09.17
7
פריד שר בכל סגנון שיש והכל פצצה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי03.09.17
6
למה לעשות כל היום אותו דבר? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי גאה03.09.17
5
אברהם פריד הוא זמר חסידי ענק !! האלבום הזה הוא פשוט מבאס. ולכותב מותר להביע את דעתו..ביקורת מוזיקה. זה לגיטמי, הוא עובד בזה.
הי אתוש07.09.17
שהוא מצפה ליותר מזמר איכותי ומוערך כזה
יאיר13.09.17
4
הכל שטויות. מחפשים מה לכתוב... הדיסק הוא פצצה במיוחד "זה לזה" ו"פשוט אנשים" ו"שלח לי כח" שירים מדהימים!!! מסכימה שבדיסק הבא יצטרך קצת עזרה לשונית... התפלאתי שעד עכשיו לא עברו על השירה שלו לבדוק.. בכל זאת מליון דולר! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדאל05.09.17
3
דיסק ענק
עע05.09.17
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אפרים06.09.17
1
אמנם נכתב בסוף, אבל לא מספיק מודגש: השיר "השם יילחם" הוא פשוט שיר שמוכרח להיות בדיסק. צריכים לזכור שקהל היעד האמור לאהוב את הדיסק אינו חובב בהכרח דווקא שירים כבדים או איכותיים, אלא נהנה בהחלט גם מיצירות זורמות ופשוטות. כמו"כ גם לגבי "עובר מה שעובר". ההשוואה לשוואקי מטופשת לחלוטין. לא צריך להיות גאון
יצחק12.09.17
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם