כיכר השבת

מוזיקה חסידית

הגיע הזמן להכריז: די לדת הקרליבך

כמו כולם גדלתי על סיפורי קרליבך, המצמררים והמרגשים. שרתי בגרון ניחר את השירים שהוא הלחין בדם ובנשמה. אבל בחודש אלול הבנתי שאני לא באמת מתחבר לזה. טורו של אלי שפירא (מוזיקה)

93
אלי שפירא | כיכר השבת | י"ט בחשוון | 01.11.15
שלמה קרליבך
שלמה קרליבך (צילום יח"צ, ארכיון כיכר השבת)

אני חושב שאחרי שנים ארוכות בתעשיית המוסיקה היהודית, הגיע הזמן להתוודות. זה הולך להיות ווידוי קשה, מפתיע, ואפילו כזה שהולך להרגיז חלק מהקוראים. אבל לפעמים קשה לשמור דברים בבטן, ויש צורך עז לשים את הדברים על השולחן.

ובכן, איך לומר בעדינות? אני לא מתחבר למוסיקת קרליבך. כן, בדיוק הימים אלה, כשיתחילו להלעיט אותנו מכל הכיוונים בניגוני קרליבך, לרגל יום השנה פטירתו, אני מטיל כאן פצצה. טוב, אולי לא כזאת פצצה, אבל העמדה הזאת בהחלט לא הכי פופולארית. אני מסכים, אבל הגיע הזמן להתוודות. בעיניי מדובר בסגנון מוסיקאלי מתיש, מעייף, כבד, נמתח כמו מסטיק , מאולץ, מרגיז.

שניה לפני שאתם מתנפלים עלי באבנים ובמקלות, מגיע ההסבר. הרב שלמה קרליבך ע"ה, היה דמות ייחודית ונדירה. איך על כך חולק. המוסיקה שלו ממשיכה להנתגן בכל פינה בעולם. מורשת ה"אור ואהבה" שלו חיה, בועטת והיא כאן כדי להשאר.

גם אני, כמו כולם, גדלתי על סיפורי קרליבך, המצמררים והמרגשים, כאלו שיגרמו לכל יהודי להזיל דמעה או שתיים. גם אני כמו כולם, שרתי בגרון ניחר את השירים שהוא הלחין בדם ובנשמה, מסביב לשולחן השבת, בעיניים עצומות. קשה לתאר את העוצמה, הנשמה, הקסם, והיופי שטמונים בלחנים המדהימים שלו.

עד כאן הקפה א'. התפנית אצלי בכל אופן, הגיעה בליל הסליחות האחרון. באחד מבתי הכנסת, שם נערך מן 'טקס' סליחות שמבוסס כל כולו על הדת של קרליבך. וכן, דווקא במילים האלו, שעשויות לצרום לחלקיכם, אני בוחר להשתמש. אותו לילה מתיש, הייתה בעצם החוויה הראשונה שלי, כשמצאתי את עצמי טובע עמוק בתוך ניגונים שנלעסים כמו מסטיק שעבר לו הטעם, ופשוט לא נגמרים.

אנשי דת הקרליבך, נראה היה כאילו שכחו, או לא התעניינו כלל שמדובר אחרי הכל בליל סליחות. לא הבחינו כנראה שמדובר בטקסטים, שאנחנו פשוט מחוייבים לומר על פי ההלכה, וגם על הדרך, אם אפשר, להתכוון למילים. ההכרה בעובדה המרה הכתה בי באותם רגעים. שמע, אמרתי לעצמי, אתה פשוט לא שם. אתה לא באמת מתחבר לכל הטקס המוסיקלי המוזר הזה.

זה היה בערך ככה. הגעתי אל אותו בית כנסת, ליל סליחות תשע"ו, כדי להעביר שידור חי ברדיו. הסאונדמנים עשו בלאנס, קהל גדול התאסף, כל אחד שלף גיטרות, חליליות, צ'לו, ועוד כלים מכלים שונים. החברה התחילו לנגן ולשיר, ובלי לשים לב כולם מתחילים להכנס לאקסטזה, כאילו במקום מחולקים בחינם פטריות הזיה. הידיים מתנופפות לכל עבר, העיניים עצומות, והאנשים שרים רוקדים ומתנועעים.

עד כאן הכל בסדר, אבל כפי שציינתי כאן קודם לכן, קשה היה להבין שמדובר בליל סליחות, בלילה שבו אנחנו צריכים טיפה להתעמק בטקסטים שהנחילו לנו חכמינו, ולא בקונצרט מוסיקלי של יללות, זעקות ותנועות משונות. מה גם, שהחבר'ה שם באותו בית כנסת הצליחו להמאיס עלי קצת את המוסיקה הזאת. ניגונים שפעם אהבתי, התחילו פשוט להמתח מעבר לכל פרופורציה, ולהטחן, ולהלעס, ולהמאס.

בקיצור, אין לי ספק שהרבה אנשים ירימו גבה, שכן אני מציג כאן עמדה לא הכי פופולארית. אין לי ספק גם שאני אקים על עצמי כמה אמנים מובילים בתעשייה, שדבקים במורשתו של ר' שלמה קרליבך, ורואים עצמם כממשיכי דרכו ההיסטוריים. אז סליחה, לא התכוונתי להרגיז איש, וכאן אני מדגיש ומבהיר כי כמובן שאין לי דבר נגד האיש - ר' שלמה קרליבך, להיפך, מורשתו חשובה, שיריו - נוגעים ללב. אהבתו לכל אדם, מרגשת. שיריו ימשיכו ללוות אותנו לנצח, עם הטור הזה או בלעדיו. בינתיים אני בחוץ, סורי.

ואחת קטנה לסיום: בלי ששמנו לב, שני ענקי מוסיקה הוציאו השבוע סינגלים חדשים. אברהם פריד, הוציא סינגל חדש, "הנני בידך". מרדכי בן דוד הוציא סינגל חדש, "נקום". שני הסינגלים עברו מתחת לרדאר של כולנו, מבלי להשאיר רושם מיוחד.

פריד ניסה לשוב ולקרוץ לקהל החרדי עם סינגל בהברה אשכנזית-חסידית, לא אותנטית בעליל. הלחן קצת מוזר, ולא סטנדרטי, וכך גם המילים. מרדכי בן דוד הוציא השנה סינגל שלישי (!), כן, שלישי. שמעתם על השניים הראשונים? כנראה שלא. האם הוא יצלול בתהום הנשיה המוסיקאלי כמו האחרים? כנראה שכן.

תוכן שאסור לפספס
93 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
71
תהיה קרליבך אח"כ נדבר !!!
אדם05.11.15
70
הטעות היא שיש מנגנונים בשיטתו כאילו לא תחסר מכל זה, בפלגים וזרמים אבל אם ניתעורר כאילו מזה לא שאמר שחסר כי שתים ועוד שתים זה לא ארבע מכל מקום, וגם אם לא עדיין לא אמרנו כלום, במנגינה והפלגה
ואפילו בהסתרה 03.11.15
69
אכן הכלי נגינה זאת השפעה של טמפל רפורמי. המוזיקה שלו לא יפה בכלל, היפית. חזק ואמץ אלי שפירא!
מבין במוזיקה02.11.15

הצגת כל התגובות

68
ראשית היהדות אינה דת! הרי שכנך שאינו 'דתי' הוא יהודי לא פחות ממך וגם שיטתו של הרב קרליבך אינה דת. שנית קשה להגדיר את הרב קרליבך אפילו כשיטה. הוא היה אוהב ישראל עצום, ומי שקשה לו עם הרב קרליבך נראה לי שיש לו בעיה בתחום הזה.
משה02.11.15
67
כל זכה חל גם החזנים הגדולים כמו אלפגוד ואדלאר שגם שמה שוכחים כצת את הסליחות וניכנסים לקונצרט משלהם..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף02.11.15
66
לא הרגיש לך סליחות אז הבנת שזה סגנון מוזקלי מאולץ ומרגיז?ואיך העובדה שלא חשבת על הטקסט קשורה לתובנה על המוזיקה היללנית ולפטריות הזיה???אל תתנצל על פצצה שאין בכוחך להטיל,ולהבא תחשוב מה הטענה שאותה אתה מעונין להבהיר ותנסה לסגנן אותה בצורה סבירה
אבי02.11.15
65
השירים שלו לא מעייפים ולא מתישים, רק מה לפעמים עצם הטקס גורם לשיר אותם בצורה מאולצת הסותרת לחלוטין את כוונת המשורר, ובזה כיוונת יפה שמתאים לשיר שירי קרליבך רק מתוך חשק וחיבור. אבל מכאן ועד למה שכתבת הדרך רחוקה... המציאות תוכיח שהחיבור למורשתו של שלוימל'ה זצ"ל רק ילך ויגדל.
ה. תשבי02.11.15
64
אפשר לא לאהוב סגנון מסוים אבל נמתח? נלעס? שירי קרליבך נוגעים עמוק עמוק בנשמה ומי שלא מרגיש זאת אות הוא שהושפע מתרבות המוזיקה הרעשנית-רדודה-היפר אקטיבית המתנגנת בסקאלה שלנו בשנים האחרונות. חבל. נ.ב אגב גם אני חושב שבמנייני קרליבך מסוימים הלחן הוא העיקר ולא הטקסט וגם זה חבל..
אלעד01.11.15
63
אין על שירי קרליבך בעולם!!!!!!!!!!
אביטל 30.03.16
62
השנה כבר לא דרכתי שם. קרליבך עצמו הוא טוב ומרגש בכל פעם מחדש. אך מה שעשו ממנו - או יותר מדוייק לאן שרוצים לקחת אותו היום - זו לא יהדות. זו כת! שים לב להבחנה בינו וניגוניו, לבין אילו ששרים אותם כיום בערפול חושים מתוכנן
מוטי03.11.15
61
העובדה הפשוטה והיבשה היא --שהוא קירב יהודים לאביהם שבשמים--יותר מכל ראשי הישיבות ביחד. הם לימדו את מי שרצה ללמוד--הוא קירב מרוחקים--למה אתה מזלזל בזה?
משה02.11.15
60
האיש הזה קרליבך, הוא עשה גיטין וקידושין כאשר לא למד ולא שימש בהלכה, נגד כל הרבנים שהיערו לו הוא צפצף פשוט על ההלכה
משה02.11.15
של רבי ר' אהרן קוטלר!! למה אתה מזלזל בו??!!
קרליבכי02.11.15
אז ותר לו לעשות מעשים נגד השולחן ערוך
לאה03.11.15
59
כוכב הרדיו של הדור הבא!! תזכרו את השם אלי שפירא. הוא עוד יגיע רחוק..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי02.11.15
58
אבל בלי קרליבך מה יעשו משועממי הישיבות ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
mklj02.11.15
57
לא שווה תגובה
תולי01.11.15
56
אני מסכים איתך פחות או יותר, אבל אני חושב שצריך לחדד את הדבר הבא: אכן, אין חולק שר' שלמה קרליבך ז"ל היה מלחין בחסד עליון. הבעיה היא שמעריציו הלכו קצת רחוק עם זה. סליחות זה דבר רציני מאוד, הם הפכו את הסליחות לקומזיץ עם שירי קרליבך לתוך הלילה. בדבר הזה יש טעם לפגם. אז יגידו לנו עכשיו שגם החסידים שרים
יוחאי12.11.15
55
לדת אחרת, קרליבך, זכרון משה, כותל, חסידי, לטאי, זהרי חמה, ועוד.
מגוון03.11.15
54
לא אוהבת את סגנון הכתיבה שלך, המזלזל, הגאוותן, מי אתה??? אתה יצרת משהו או שרק יודע להגיד שאחרים- גדולים וחשובים ממך לא מוצלחים?!
שש02.11.15
53
סליחה שאני כותב את זה, אבל רואים מזה שאין לך טיפת הבנה מי זה היה ר' שלמה ,ומה זה תורת הנגינה,ומה היו ניגוניו..
אברהם02.11.15
52
ויותר מזה, גם המוזיקה כבר הפכה לסוג של 'דת'. אנחנו בהחלט מאבדים פרופורציות. ובעניין קרליבך, אני כ''כ איתך..עם כל הכבוד ללחניו הנעימים.. ולסיפוריו שהפליא לשיר.. לא אדמור ולא נעליים. וחרדי- ודאי שלא. כנראה שבכל זאת היה היו לו כמה זכויות, שכן יש מלחניו שכבשו מקום של כבוד בקיר המזרח של המוזיקה היהודית,
חeiבת01.11.15
51
את מרדכי בן דוד פריד וקרליבך יזכרו הרבה אחריך זה בטוח
נתנאל המלך11.03.16
50
כל התפילות והניגונים הנשנים מזה 3000 ומעלה שנים מאוסים ולעוסים....תצא גם על המלחינים....של פעם להתעמק בטקסט?? אמרת? נו פסדר.....מה כאילו קוראים בעיון ומה מתחילים להתרגש? תמיד אמרתי שבתפילה חייב לחבר את מערך ההדמיה האישי בכדי כאילו להתרגש ...המילים עוברות חוויה סימולטנית מהמדמה....ואז יש התרגשות???
נחמן04.11.15
49
אולי לי]א שמעלצער, שכל כולו רגש נוצרי, או כל הזמרים הקופצים לנו כל יום שני כמו פטריות אחרי הגשם בלי שום רגש יהודי.... המציאות מוכיחה שהניגונים של ר' שלמה סוחפים כל לב יהודי כבר עשרות שנים, ואין כמעט אירוע יהודי/חסידי/ליטאי/ספרדי וכו' וגם במקומות הכי אדוקים שלא שרים שם לפחות שיר אחד של שלמה קרליבך.
בני02.11.15
48
את שמו!
אלי 02.11.15
47
אם לא פריד לא מבד ולא קרליבך עושים לך את זה, אז רפואה שלימה, נ.ב. לידיעתך, נקום של מבד לא מופסק לשיר כעת בכל עולם הישיבות, והנני בידך יצא כבר בגירסה חסידית ע"י אחיו של המלחין, לכן אברהם פריד עשה את זה בדומה וקרוב למקור.
אלי שפירא02.11.15
46
וירא את המקום מרחוק. אתה לא מסוגל לראות את המקודה האמיתית שאתה פשוט לא מתבודד ולא מצליח להיתחבר לכל הטוב הקדוש שנוזל ממנו. זה יבוא. ועוד מעט ואין רע. להיום והלאה רק תפילה בישבילך. נדבר עוד כמה שנים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גיל02.11.15
45
תתאפס אחי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלעד02.11.15
44
אנחנו היינו שבוע שעבר בזיץ לכבוד הילולת הצדיק הרב קרליבך..ובתור כאלו שעוברים את משבר חיינו..יצאנו מחוזקים! מאוד!..כלומר הרב קרליבך ורבי נחמן והאדמו"ר מאיז'ביצ'א וגם רייב אושר הם בעיקר לשבורי לב...מי שלא שם לא יבין! ומאחלת לכולם חיים טובים, אבל כשהלב נשבר לאן תלך? למי? שם יש לנו לב ואהבה! קודם כל האי
מתנחלת ברסלבית01.11.15
43
אגב המסר של שלמה קרליבך היה תלך עם הלב שלך ולא משנה עם מי ומה. אני מאד אוהב ומחובר לשירו אך לא לגמרי את כל הזיצים/מניינים/כד' של "ממשיכי דרכו" למינם, אני אוהב את האיש וזהו לא יותר מכך. אגב, לדעתי החלק החזק של שלמה היה התורות והדרשות שלו, הוא היה עמקן בצורה בלתי רגילה, כדאי להציץ.
ישראל01.11.15
נגד התורה?
לאה03.11.15
42
אולי בגלל האנשים שהיו מסביבך כהגדרתך או בגלל שהסינגלים של בן דוד ופריד לא הצליחו גם כהגדרתך.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר01.11.15
41
אני מבינה על מה אתה מדבר, גם אני חויתי את אותה חויה בסליחות אצל קרליבך השנה אבל א"א להכליל את כל השירה של קרליבך כמרוחה וכ"ו...
יהודיה04.11.15
40
חרדי וקרליבך לא הולך יחד
צודק03.11.15
39
השנה כבר לא הייתי מסוגל לדרוך שם. קרליבך הוא טוב ומרגש. מה שעשו ממנו - או יותר נכון - לאן שמתכוונים לקחת אותו היום - זה פשוט לא יהודי. זה כת.
מוטי03.11.15
38
אין ספק שהוא היה מאד רוחני.וגם טוב לב. אבל הוא טעה בשני דברים. אי אפשר להיות רחמן יותר מאלןק'ם. ואי איפשר ליהיות חכם יותר מהתורה
Daniel02.11.15
37
יש צוואה שאסור לדבר על ניפטרים💐 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם02.11.15
36
זרקו אותו מליקוד ואפילו מחב"ד זרקו אותו
משה02.11.15
וחוץ מלשון הרע עברת על הוצאת שם רע. כי דבריך שקרים כי הוא עזב את המקומות הנל למרות שהתחננו שישאר כדי לקרב רחוקים!
בושה לך.05.11.15
35
ככה לפסול את שלמה. בן דוד. ופריד? זה נראה שרלטנות במיטבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוסיקאי01.11.15
34
מה הוא יודע לא פצצה ולא נעליים כלום רוצה תשומת לב ואתם נותנים לו
משה10.11.15
33
כיכר השבת תורידו את הכתבה המטומטמת וחסרת דעה הזאת!!! קרליבך גדול, מבד ופריד הענקים שבדור!!!
משה03.11.15
32
אם יש לך בעיה עם קרליבך תשאיר את הדעות שלך לעצמך יש לך מושג כמה יהודים מוחזקים בזה?? ורק בזכות רבי שלמה הם עדיין שומרי שבת ומצוות?? אם אתה לא מתחבר אל תלך אבל למה ככה לפסול?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שושנה02.11.15
31
בדיוק היום בבוקר שמעתי את התכנית שלו בשעה 10 או 11 בבוקר והוא שם שיר של קרליבך שלדעתי ועם כל הכבוד היה מזעזע לא נהנתי משום שנייה בשיר וחיכיתי שהוא ייגמר וכשהוא נגמר אלי התחיל להלל ולשבח את הסגנון הקרליבכי הזה ולא הבנתי איך... אני מאמינה שלא כולם יסכימו איתי ואני אומרת את זה בתור בנאדם ששומע שיר ללא
טל01.11.15
30
אנחנו עם אחד, ואסור שיהיו זרמים נפרדים. מותר ורצוי שתהיינה דעות שונות. אבל אסור לאחד מספר דעות וליצור כת. הדברים אמורים לחסידים, ליטאים, דתיים-לאומיים, וכל תתי-הקבוצות שבתוכם. הפתרון פשוט: מהיום כאשר שואלים אותך את השאלה הניבזת: "מה אתה?" תגיד: "יהודי". כמובן שבמילה "יהודי" אין הכוונה להכליל את אורח
הטעות 01.11.15
29
אני חסיד של לחניו ולא התעסקתי במשנתו - שהיא לא שלו אלא אוסף של כל הדברים הטובים מכל מיני צדיקים לאורך הדורות. על הלחנים שלו אין !!!! הבעיה היא שהציבור כל הזמן חוזר על : "אשא עיניי" "למען אחי" "בירושלים" וכ'ו - וזה יצא מהחורים אבל יש לחנים עם יופי ועומק שאני תמיד מתרגש לשמוע שוב ושוב ומי שלא מתחבר
חסיד ותיק06.11.15
28
לגבי החלק ה1 עוד היית נשמע יהודי שמחפש תפילה בסליחות ולא ערב מוזיקה , החלק ה 2 הוא רצח אופי כפשוטו הנלמד אצל הגרועים שבטוקבקים באיצטלא ד ,,מבקר מוזיקה,, עדיף שתמחק ,טוענים שזה לא מתאים לך
גד03.11.15
27
אחרי שאדם נפטר עם שם טוב ללכלך אותו כך זה בזיון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
eli02.11.15
26
קרליבך זה שירי ערס רוסיים . אין קשר ליהודים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה זה קרליבך 02.11.15
25
לא רק שרבי שלמה קרליבך היה יחיד בדורו . הוא ממשיך דרכו ושל הבעל שם טוב . כל יהודי בעולם שיש לו נשמה, מבין שזאת לא סתם מוסיקה .זאת מוסיקה שקולה מגיעה עד כסא הכבוד . אולי אתה מבין במוסיקה . אבל לא בנשמה. הביקורת שלך שיטחית מאוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Rachel02.11.15
24
ההתייחסות לכך
ניגון שירה וזמר02.11.15
23
בארהב ותראה גרסאות משוכללותשל קרליבך !! קרליבך זה האבקת מרק של התפילה !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james01.11.15
22
אני מנסה לחשוב מה הרב שלמה היה אומר אם הוא היה רואה את הכתבה , ואולי הוא היה אומר ככה: זה שיש יהודי שחושב על השירים שלי ככה סימן שצריך להוסיף עוד רגש ולנסות בכל הכח להכניס יותר כוונה , עד שנגיע למצב שכל יהודי בעולם יקבל משהו משירים האלה. רבי שלמה אוהבים אותך ומתגעגעים מאוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת
משה05.11.15
21
אי אפשר כבר רק להנות ממוזיקה ללא הכנסת אגנדה
נו באמת?03.11.15
20
אם אתה חושב שזה מעייף ומרוח, כנראה שהיית ממש עייף בסליחות!!
פלוני אלמוני02.11.15
19
אתה משווה את נוער הגיטרות ללוויים בבית המקדש? אני בהחלט זוכרת את הרב קרליבך, שירתו ונגינתו אבל מה שעושים מזה היום אין לו קשר לרב קרליבך. השירים שלו היו ויהיו נהדרים לעד אבל כשנכנסים לארוע בסגנון קרליבך זה ממש לא הוא, ממש עיוות מורשתו.
אני02.11.15
18
כל הכבוד לאלי שפירא מקול ברמה שהרים את הכפפה!!! אלי שפירא אחד השדרנים הגדולים!!! תזכרו את השם!!
תמרוששששששש02.11.15
17
הבעיה מתחילה ונגמרת באי יכולת להבדיל אין צורך ללכת עד הסוף... אבל אפשר בהחלט לקבל מכל אחד את הטוב ולהבין שבכל מגזר יש משהו חסר שאותו משלימה הקבוצה האחרת העיקר שכולם למטרה אחת לב אחד למלך!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החסר של ההשלמה02.11.15
16
אתה כנראה לא מבין במוזיקה!
אליהו הזקן01.11.15
15
הכנסת כלי שיר לבית כנסת, היתה בכל הדורות מוחרמת אצל כל גדולי הדורות. תלמדו קצת ספרים קדומים ותראו כמה חמור הדבר הזה, במקום שוב ושוב להתענג על זכרו של האיש המפוקפק הזה גם בלאו הכי.
חסיד01.11.15
כבר לא בלקסיקון שלנו.. תראו כמה התרחקנו!
ישראלי01.11.15
14
כל הניגונים זה דבר גדול שכל גדולי ומאורי החסידות עודדו ודיברו כמה זה חשוב ובפרט רבי נחמן מברסלב מדבר על הניגון כמעלה גדולה מאוד. אין שום איסור להביא גיטרה לסליחות. אדרבה, זה מבורך וזה לכבוד בורא עולם. השם יתברך שמח באנשים הללו שמנגנים לכבוד השם יתברך. טור רדוד. לעוס. מטופש ואדיוטי
גדי 05.11.15
13
מעודי לא שמעתי על הגאון אלי שפירא, אבל נראה כמו תוצר קלאסי של 40 שנות מוסיקת פופ "חסידית". אחי החרדים, קיים דבר שנקרא מוסיקה פופולרית איכותית, זה לא מה שהרגילו אתכם לשמוע. לצערי מה שהחברה שלנו מאמצת כמוסיקה "שלנו" הוא מיש-מש ותת רמה. כן, גם ה"קלסיקות" מלפני 30 שנה. אילו היה לזמרי המגזר מעט חיבור לעצ
מוזיקאית03.11.15
12
אם כן, אתה יודע שהסגנון שקרליבך חיבר הוא סגנון שלא היה מעולם. אתה בטח גם יודע שניגון הוא לא סתם אוסף של תווים, ניגון אומר לך משהו, ניגון מעביר לך מסר מסוים. אבל לא בטוח שאתה יודע מי היה קרליבך, ומה היתה ההשקפה שלו. גם אם אתה יודע מי הוא היה בארץ - שדי בזה כדי לפסול אותו - מן הסתם אינך מודע למה שהוא
שלמה02.11.15
11
פעם אחת יצא לי לשמוע את התוכנית שלך בחירת השירים זוועה .מי גילה לך שאתה מבין משהו במוסיקה? חפש תחום אחר
המבין02.11.15
10
אתה כותב טוב - אבל שטויות. עוד כמה שנים לחיים
ברוך01.11.15
9
ואת בן דוד את קרליבך זוכרים ויזכרו לדורות עשרים ואחד שנה אחרי פטירתו תורתו והשירים שלו תופסים תאוצה
יוסי10.11.15
8
למה בכלל הלכת לסליחות קרליבך למה לא התפללת במניין הקבוע שלך ליד הבית
שי02.11.15
7
שיר מדהים ביופיה ונקום של מ.ב.ד השיר היחיד שהוציא ממני דמעות אז על מה אתה מדבר תמשיך להתעסק בדברים שלך ולא במה שאתה לא מבין
ישי02.11.15
6
לא יודע מאיפה אתה מביא את זה? נגינה היא דרך להשיג רוה"ק ונבואה. מה אתה מבלבל את המוח?
משה02.11.15
5
ידידי היקר כאח לי, אוהב אני את ניסוחיך ואת ההגדרות המדוייקות שלך... יחד עם זאת מדבריך עולה שככל הנראה לא העמקת דיו במשנתו של קרליבך, בשביל להבין את משנתו ואת גישתו אמליץ לך ידיד יקר לעלעל כמיסת הפנאי בספר תקנת השבים לרבנו צדוק הכהן מלובלין ומשם תפליג בעדינות למחוזות איזביצא ושם דלה מעט מתורתו של ''מ
אוהד 'איזביצא''02.11.15
4
אין היום שירה כזו שיוצאת מהלב. כנראה שכותב המאמר היא ילד בן 22 שכל מה שהוא מבין במוסיקה זה בווה של ליפה שמלצר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני02.11.15
3
אתה לא מקים עליך אף אחד. פשוט הוכחת חוסר הבנה מוחלט. לא רק במוסיקה, אלא ברגש יהודי. אולי זו הסיבה שלמרות "השנים הארוכות" שלך בתעשייה מעולם לא התבלטת בכלום. מקסימום שדר שמשדר להיטים שאחרים גילו. נו.
ברוך01.11.15
2
שומעים בכל פינה "אין אין עזרה וישועה ""אין אין עזרה וישועה"...
מושי01.11.15
1
אכן לא מתאים לאדם שרוצה לבכות בסליחות כמו בציבור הליטאי, כל כולו היה ניגוני רגש לקרב את הרחוקים ולא להרחיק את הקרובים ולפיכך אכן צדקת שצריך להעמיד את דת קרליבך במקומה, ולא להיצמד איליו כאילו הוא תורה מסיני ואסור לשנות בקוצו של יוד אלא ללכת על כוונת המשורר.
נחמן01.11.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות המוזיקה

זה השיר הזוכה שלכם מתוך ג'ינגלי הפורים של עולם הישיבות

נתנאל לייפר | 24.03.24

"ישיש כגיבור"

שיר חדש של מב"ד: הושר לראשונה אמש בחתונת נכדו • צפו

איציק אוחנה | 14.03.24

בשמחה בביתו | נדיר

כשהגר"מ שטרנבוך פצח בשיר הישיבתי: מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם | צפו

חנני ברייטקופף | 03.01.24

חשיפה מרטיטה

פיוט הדביקות שחיבר הרב בעדני זצ"ל | במלאת שנה לפטירתו

יהודה גל | 27.12.23

יממה לפני המופע

הפרו פלסטינים משתוללים: פתחו בקמפיין רשת נגד גד אלבז

איציק אוחנה | 12.12.23
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

היום בשידור חי

שרים, מתפללים ומתחזקים; LIVE מביתו של שוואקי

אסף מגידו | 09.11.23

תיעוד מהבסיס

ליפא שמעלצר בריקוד סוחף עם החיילים: "אבינו שבשמים" | צפו

איציק אוחנה | 07.11.23

46 דקות נחמה | צפו

ישיבישערס? התפקדו! שמואל גריינמן עם שירים שטרם הכרתם

חנני ברייטקופף | 18.10.23

חוגגים בר מצווה

'הנגיד', החיקוי והנוסטלגיה | כך התחיל ה'הלל המוזיקלי' / טור

זלמן שטוב | 04.10.23
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם
ש

מאירים את הסוכות

קונצרט 'איחוד הצלה' במופע סוכות שלא יישכח

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

אלול ירושלמי

אירועי שירת המונים לסליחה ובקשה לכבוד הימים הנוראים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם

שוב מובילים

הישג מרשים: הצמד אלי קליין ואיצי ברי במקום השישי בכל תחנות הרדיו בישראל 

יאיר טוקר | 18.09.23
ש

מחזה שלא ישכח

כך נהנו אלפי ילדים מיוחדים ביום פעילות חסר תקדים

כיכר בשיתוף בלב אחד | מקודם
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם
ש

חווית קיץ

עשרות זוכים ואלפי מבקרים במתחם Coke מיוזיק של קוקה-קולה

כיכר בשיתוף קוקה קולה | מקודם

"בוא לפה"

הצצה מיוחדת: יונתן שטרן חושף מאחורי הקלעים של היצירה הווקאלית

יאיר טוקר | 06.05.23

קריאה מפתיעה

יחיאל נהרי לחבריו: בואו נניח את המאבקים בצד ונתאחד

יאיר טוקר | 12.02.23

גלריה ייחודית

האסק 36: צפו בתיעוד מהמופע היוקרתי והנוצץ

כיכר השבת | 10.01.23
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

האחים סלומון מארחים את 'זושא': "יודע תעלומות"

יאיר טוקר | 28.10.22

צפו בביצוע

כשהלל פלאי ונפתלי קמפה החלו לשיר בדואט ספונטני: "והראנו"

יאיר טוקר | 12.10.22

ושמחת בחגיך

הדואט של מרדכי בן דוד וריבו בשמחת בית השואבה • צפו

איציק אוחנה | 11.10.22