כיכר השבת

טור דעה

חילונים מתקרבים, חרדים מתרחקים? / דעה

תופעה ראויה להערכה: זמרים יהודיים מהמגזר החילוני יוצרים ושרים שירים על בורא עולם. תופעה פחות ראויה להערכה: זמרים חרדיים מנסים להיראות ולהישמע חילוניים (טור דעה)

39
יוסי לחיאני | כיכר השבת | י' בסיון | 02.06.20
עומר אדם עטור תפילין
עומר אדם עטור תפילין (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

אני אנסה ללכת בין הטיפות. מצד אחד חשוב לי לפרגן מאוד ומצד שני אסור לי לבקר או לפגוע, לדבר לשון הרע או רכילות. בואו נלך ביחד.

סוללה של זמרים מוערכים מאוד במגזר החילוני, עם יומן עמוס באירועי מועדון וחלקם אף חלקם מעוטרים בקעקועים לגופם, אך עם אמונה גדולה בבורא עולם - יוצר הכל, מה שגורם להם לפרסם בכל בוקר תמונה בסטורי עם תפילין, לקיים שיעורי תורה עם גדולי הרבנים ולא להתבייש להגיד בפריים - טיים של ישראל שהם שומרים שבת ואפילו לקרוא קריאת שמע במהלך ההופעה או לפחות להגיד תודה רבה לבורא עולם מול אלפים.

בין שיר אהבה אחד למשנהו הם מציגים אהבה מדהימה בינם לבין יוצרם, עם להיטים שמושמעים יותר ויותר וגורמים לחילוני הקיצוני ביותר שיש לשיר יחד איתם ולעורר את הנשמה לרוחניות. כן זה לא פעם בעשור 'מי שמאמין לא מפחד' זה כל חודש קורה, שיתוף פעולה עם זמר דתי - חרדי, או אפילו הם בעצמם שרים את זה מתוך הלב שלהם ומצליחים לרגש מדינה שלמה.

קחו לדוגמה את הדואט של ליאור נרקיס ומושיקו מור - 'אחי', עם המילים והלחן של אופיר כהן שמספר את הסיפור של שני חברים טובים שהעבירו חוויות משותפות כחילונים (נאמר זאת כך) ואז אחד מהם חזר בתשובה "אחי שמעתי שחזרת בתשובה, הקמת משפחה שם בשומרון על הגבעה ויש לך שיחות עם אלוהים, על כל מה שתעשה ועשית בחיים...".

רותם כהן, למי שלא מכיר, אחד מהכוכבים הגדולים ביותר שעלה בשנים האחרונות ואפילו זכה להכרה בינלאומית (וגם בן משפחה), עם נשמה כל כך גבוהה ורוחנית, שכתב והלחין את השיר 'באתי אליך' ליניב בן משיח, כמו גם את השירים 'תן חלקנו' עם עשרות אומנים ששרים על הלימוד היומי, 'יש לנו את הכוח' המשותף בינו לבין עומר אדם - משה פרץ ועוד, כשיחד הם מדגישים "כל יום החיים הם מתנה, מאבא בשמיים | יש בי את הכוח רק לשמוח, עם אהבת חינם כזאת שרק תאיר לי את היום, לשון הרע לא מדבר אלי, מזל שיש פה אלוהים אחד רק מעליי, כי יש לנו את הכוח רק לשמוח , לחבק את החיים כי לא הובטח לנו עוד יום, נשמור על העולם שהוא ברא, אני עוד לא יודע אם זה שיר או אשליה - אלוהים גדול...".

אייל גולן שזכה פעמיים בתואר 'זמר העשור' המשיך מאז 'מי שמאמין' לעשות זאת שוב ושוב כשבפעם האחרונה עם צאת האלבום החדש שלו התנגנה גם הרצועה 'עומד כאן לבדי' שם הוא ממש מקצין לטובה ואומר בפה מלא "אין בי כלום בלי תורתך" (תוכלו גם לשמוע את זה בגרסת הכיסוי שביצע עמנואל זאודה).

יש לכם זמן? קבלו את הקש ששבר את גב הגמל (תודה לקל), אתמול (שני) יצא שיר חדש לזמר חיים איפרגן (לא יודע איך להגדיר זמר שבבוקר לומד תורה בכולל ובערב שר במועדונים. אולי לא כל דבר צריך להגדיר) שם הוא מספר בחיוך על בת הזוג שלו שעוברת שינוי מול עיניו "שומעת את הרב יגאל כהן בלילות וכל הג'ינסים שלך הפכו חצאיות | עוד הפרשת חלה והכנסת כלה והעיקר שזה עושה לך טוב בלב, תפילה ומחילה בכוונה תחילה ואבא שאותך כל כך אוהב..."

מספיק לכם כן?! כי יש עוד מלא דוגמאות אבל אני בטוח שהמסר הובן, זה בלי להזכיר את נתן גושן, עומר אדם, שלומי שבת וכן - גם זמרות. הם כל כך מחממים לי את הלב ואני רוצה לעצור באמצע הטור ולהגיד להם - חבר'ה, תודה! אתם עושים את זה כל כך נפלא, זה מרגש, זה גורם לי לרצות לחבק אתכם חזרה (וירטואלית) ולארח אתכם שבת - הרגש שאתם מעוררים בנשמה הוא כל כך חזק.

כבר אמר רבי נחמן מברסלב על מעלת הניגון: "טוב לאדם להרגיל את עצמו שיוכל להרים את עצמו עם איזה ניגון. כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאוד מאוד, ויש לו כוח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם לבורא עולם, ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו בינו לבין עצמו, יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אי אפשר לשער" (המלצה: 'מוזיקה' הזמר הינדיק, מצטט את זה נפלא)

ועכשיו נחתור למגע עם המגזר שלנו שהצמיח עשרות זמרים טובים יותר וטובים פחות, כובשי אולמות האירועים, חורשי הפלייליסט החרדי ומקבלי במה במדור 'מוזיקה' בכיכר השבת, אותם אלה שמונח על כתפיהם הדוגמה האישית לדור הצעיר שמסתכל על כל ניואנס שלהם וכאן אני לא רוצה להזכיר שמות, מי שטוב - יודע, מי שלא - יידע.

אבל הנה משהו שפחות ראוי להערצה: הרצון להידמות בדברים הפחות טובים למגזר החילוני מעורר שאט נפש, בסגנון הלבוש, הדיבור והשירה. אתם מודעים לזה שיש לכם יחד מאות אלפי מעריצים (במונח הכולל) שעוקבים אחריכם ומה שאתם עושים הופך לכשר בעיניהם?

אם עד היום במגזר החרדי-דתי, היו מסתכלים כדוגמה רק על רבנים וגדולי עולם, היום גם הזמרים הפכו להיות בטייטל הנערץ על ידי הציבור עם שירים שחלק מרגשים את הלב וחלקם גורמים לו להתכווץ.

אחים שלי, תהיו גאים במקום שלכם, אתם יכולים לקדש שם שמיים בדיוק מהמקום שבו אתם נמצאים, זה לא יוסיף לכם כסף או כבוד אם תנסו להיראות כמו... עוד לא הבנתם שהם רוצים להיות כמוכם?

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
מה שווה אמונה גדולה כשם עוברים על איסורים חמורים בתורה שהם כביכול ככ ''מאמינים'' זה?
יאיר04.06.20
22
אולי התכוון לעדן בן זקן ששרה והיא שעמדה?! לא יודע אם זה ראוי להארכה 🤷‍♀️
משה אייזן02.06.20
הוא דיבר בעיקר על זמרים והזכיר על הדרך גם זמרות. קח בחשבון שאצלם זמרת הוא דבר נורמטיבי וכשהיא שרה שירים כאלה זה אכן ראוי להערכה.
מחוכם12.06.20
אם זה לא ראוי להערכה ואתה יודע מזה אתה שמעת את זה גם אז אל תגיד כלום................
סתם אחת...09.06.20
21
הכותב מגלה בקיאות מדהימה בכל מה שקורה בתרבות הזמר הישראלית חילונית (כולל זמרות...) ואח"כ הוא מבכה על תופעת ההתקרבות של הזמרים לתרבות החילונית . ועל זה מתאים לומר טול קורה מבין עיניך...
שפוי02.06.20
אשכרה אבל לפחות הוא מבין שמה שהוא עושה זה לא טוב
יונתן03.06.20

הצגת כל התגובות

20
"אין בי כלום בלי תורתך" נשמע שיר רגש בסעודה שלישית עם ר' בנימין הצדיק אה... אבל זה ממש לא מרשים לא זה ולא שאר השירים האמורים
ד04.06.20
19
כל הכבוד, הכותב צודק בכל מילה!! בעיקר שהיום בני נוער מסתכלים על זמרים בתור דוגמה הלוואי ולפחות הזמרים החרדים יקחו את זה לתשומת לבם!!!!!!
נועה02.06.20
18
מתי חיים איפרגן הוציא שיר חדש אני לא מוצא אותו
גבריאל03.06.20
17
יאללה אתם תמיד מסיתים נגדים כאילו שהם חייבים לחזור בתשובה
חילוני02.08.20
16
אתה כותב יפה מאוד ונכון מאוד! היטבת להגדיר!
אריק לביא02.06.20
כל הכבוד לך.
משה03.06.20
15
''היו מסתכלים כדוגמה רק על רבנים וגדולי עולם, היום גם הזמרים הפכו להיות בטייטל הנערץ על ידי הציבור'' זה משהו שפחות ראוי להערצה.
יאיר04.06.20
14
הכל שטיות הרבנים תמיד מספר אחד!!ואיך הפכתם את הזמרים הכילו פנים לגדולי הדור
פלוני אלומני04.06.20
צודק בכל מילה ואם היינו נשארים בתחום הזמרים החרדים היה מובן אבל עכשיו שעברנו לחילונים זה כבר ממש ממש לא בסדר
לוי 723907.06.20
13
חחחחח.מדבר מי שמייצג את ה"חרדי" הגדול יניב בן משיח ..זהו סיימתי
ששש03.06.20
12
אני חושב שגם התופעה עצמה של חילונים ששרים על יהדות היא לא טובה כי זה רק גורם לכל התורה להפוך להיות כמו סמל -דבר שאינו מחייב כי בדיוק כמו שמדגיש הכותב :"בבוקר שרים בלילה מועדונים " אז כל עוד הם שרים על אמונה באופן כללי אז זה בסדר אבל חכו מה יקרה כשעומר אדם ישיר פסוקים כל התורה תזדלזל ותהפך להיות שטחי
תלמיד מובהק02.06.20
יש לי שאלה אליך תלמיד מובהק יקר: התורה היא שלך? הקב"ה הוא שלך? יש לך בעלות עליה? אלוקים מינה אותך לאפוטרופוס שלו?? במה אתה יהודי יותר מהם? ובכן, בכלום. הם לא נולדו איפה שאתה נולדת. הם תינוקות שנשבו. מדהים ומרגש עד צמרמורות לשמוע כל בדל של דיבור של אמת שיוצא ממעמקי הנשמה הטהורה שלהם שהתכסתה בקליפות.
שאלה חשובה02.06.20
מה הקשר? הם מזלזלים את התורה ובזה הוא צודק שבטווח הרחוק זה רק נזק ליהדות
חרדי04.06.20
שאלה חשובה -היקר אנחנו החרדים יודעים מה ערכה של התורה ולכן אנחנו לא צריכם למחוא כפים לעומר אדם החילוני רק כי הוא הוציא שיר על לשון הרע
תלמיד מובהק04.06.20
11
עצוב
ישיע08.06.20
10
אהבתי כל מילה בסלע!!!!
תלמידה03.06.20
9
בדיוק הבוקר אחרי שראיתי פה כמה כתבות של הצעות נישואין של אנשי תקשורת . ולאו דווקא עליהם סםציפית שהובאו במקרה ב"ככר". אלא סתם על התופעות הללו בקרב האנשים שבאים במגע עם העולם הגדול.חשבתי בדיוק על הדברים של הכתבה הזו. הכתבה ככ נכונה ואמיתית. כי זה המציאות של החיבור היום בין החרדים לחילונים עשה שיש אמנם
אברך07.06.20
8
כל מילה בסלע
שימי03.06.20
7
למי שלא הבין זה שרולי ונתנאל המטומטים
ע02.06.20
לשון הרע!!
חיים02.06.20
נכוןןן בדיוקקקק................ זה מה שבאתי לירשום זה נטו שרולי ונתנאל ואת השיר האחרון שלהם יא סלהם זה במנגינה של השיר של נועה קירל...
יהודית02.06.20
זהו שאת לא אמורה לישמוע את השיר של נוע קירל ואם את שומעת אז גם לא אמור להיות לך בעיה לשמוע את זה בגרסא חרדית
איתי02.06.20
יאלהה לך לישון על האף.... מה הקשר אין לי בעיה לישמוע אותם (למרות שהם לא מענייניים בעליל..)אבל למה לחקות אותהה... המוזיקה שהם עושיםם אי המעולה כל הטרנסיים וכל העיבוד אבל למה להיות פלצניים ולחקות זמרותת בלי קשרר גם אותו מילים.. כאילו אלכתםם רחוקק.....
יהודית02.06.20
דבר ראשון תירגעי וקחי אויר!!! משעמם להם שהם יחקו אותה? מה נסגר איתך? לכי, לכי לשמוע את נועה קירל... לכי, אחותי, לכי!!!
רונוששש03.06.20
6
האמת היא שמדובר על המגזר המזרחי-מסורתי ולא ממש על חילונים מובהקים. ולא הבנתי בדיוק לאילו תופעות בקרב זמרים חרדים הכותב מתייחס.
אברום09.06.20
5
רבי נחמן אמר שהקבה מנהל את העולם יותר ויותר טוב.כלומר למרות הכשלים שציינת בסוף ובצדק עדיין כשמסתכלים על התמונה הכללית ההתקרבות של זמרים מהשורה הריאשונה לבורא עולם עד כדי כך שאפילו השמאל הרדיקלי החילוני מתחיל לקרוא לזה הדתה מראה שהעולם היהודי והפעם זה במסות את היופי והטוב שיש בהסתופפות תחת כנפי השכינ
יעקב מירב02.06.20
4
חזק ואמיתי!!!
שרה04.06.20
3
הכי קל לדבר... הוא לא מופיע בשבת ורואה טלוויזיה, הם מסתפקים בזה ולא מתקדמים לשום מקום ועוד בעאים ומשבחים אותם על כך... שיבואו וגידו טיהללו אותו שהוא שומר שבת?! זה לא נכון!! הוא לא מחלל בפרהסיה בהופעות אבל הוא לא שומר שבתתת תדייקו!!!! למיבור החרדי יש נסיונות יום יוממיים מול כל התפתחות הטכנולוגיה, וה
יפי02.06.20
צודקת בכל מילה ומילה ומילה
אין לי שם מגניב07.06.20
אהבתי את השם.......
סתם אחת...09.06.20
2
החלק הראשון מרגש עד דמעות החלק השני כאוב עד דמעות בעצם זה לא כאב זה רחמים שרק יפתחו את הענים שהליהטים של השנה זה רק שירים אם תוכן ורגש כמו אבא אבא או הלב שלי ולא כל השטויות ששרים אנשים רוצים תוכן.
תותח מחול02.06.20
נכון!!!! רואים את זה מאוד על השירים של ישי ריבו אנשים מחפשים שירים עם תוכן!!! ובהקשר לזה אני מאוד מעריכה את ישי ריבו, שהוא שומר על תכנים טובים, בשירים שלו.
שירה02.06.20
1
כל מילה בסלע
ד02.06.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות המוזיקה

זה השיר הזוכה שלכם מתוך ג'ינגלי הפורים של עולם הישיבות

נתנאל לייפר | 24.03.24

"ישיש כגיבור"

שיר חדש של מב"ד: הושר לראשונה אמש בחתונת נכדו • צפו

איציק אוחנה | 14.03.24

בשמחה בביתו | נדיר

כשהגר"מ שטרנבוך פצח בשיר הישיבתי: מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם | צפו

חנני ברייטקופף | 03.01.24

חשיפה מרטיטה

פיוט הדביקות שחיבר הרב בעדני זצ"ל | במלאת שנה לפטירתו

יהודה גל | 27.12.23

יממה לפני המופע

הפרו פלסטינים משתוללים: פתחו בקמפיין רשת נגד גד אלבז

איציק אוחנה | 12.12.23
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

היום בשידור חי

שרים, מתפללים ומתחזקים; LIVE מביתו של שוואקי

אסף מגידו | 09.11.23

תיעוד מהבסיס

ליפא שמעלצר בריקוד סוחף עם החיילים: "אבינו שבשמים" | צפו

איציק אוחנה | 07.11.23

46 דקות נחמה | צפו

ישיבישערס? התפקדו! שמואל גריינמן עם שירים שטרם הכרתם

חנני ברייטקופף | 18.10.23

חוגגים בר מצווה

'הנגיד', החיקוי והנוסטלגיה | כך התחיל ה'הלל המוזיקלי' / טור

זלמן שטוב | 04.10.23
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

מאירים את הסוכות

קונצרט 'איחוד הצלה' במופע סוכות שלא יישכח

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

אלול ירושלמי

אירועי שירת המונים לסליחה ובקשה לכבוד הימים הנוראים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם

שוב מובילים

הישג מרשים: הצמד אלי קליין ואיצי ברי במקום השישי בכל תחנות הרדיו בישראל 

יאיר טוקר | 18.09.23
ש

מחזה שלא ישכח

כך נהנו אלפי ילדים מיוחדים ביום פעילות חסר תקדים

כיכר בשיתוף בלב אחד | מקודם
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

חווית קיץ

עשרות זוכים ואלפי מבקרים במתחם Coke מיוזיק של קוקה-קולה

כיכר בשיתוף קוקה קולה | מקודם

"בוא לפה"

הצצה מיוחדת: יונתן שטרן חושף מאחורי הקלעים של היצירה הווקאלית

יאיר טוקר | 06.05.23

קריאה מפתיעה

יחיאל נהרי לחבריו: בואו נניח את המאבקים בצד ונתאחד

יאיר טוקר | 12.02.23

גלריה ייחודית

האסק 36: צפו בתיעוד מהמופע היוקרתי והנוצץ

כיכר השבת | 10.01.23
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

האחים סלומון מארחים את 'זושא': "יודע תעלומות"

יאיר טוקר | 28.10.22

צפו בביצוע

כשהלל פלאי ונפתלי קמפה החלו לשיר בדואט ספונטני: "והראנו"

יאיר טוקר | 12.10.22

ושמחת בחגיך

הדואט של מרדכי בן דוד וריבו בשמחת בית השואבה • צפו

איציק אוחנה | 11.10.22