כיכר השבת

"כה תאמר לבית יעקב"

דעה // מדוע לא הפכנו שולחנות כדי שהבנות גם תחזורנה לבי"ס

סוף סוף הן חזרו ללמוד- הבנות שלנו, חלקן. סוף סוף הן קמות בשעה סבירה בבוקר, לובשות את התלבושת והולכות לסמינר, לבית הספר. אך למה רק עכשיו? // טור דעה (דעות, מקודם)

12
כיכר בשיתוף אדברה | כיכר השבת | י"ג בכסלו | 29.11.20
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90 | יח"צ)

סוף סוף הן חזרו ללמוד, הבנות שלנו, חלקן. עדין לא כולן. סוף סוף הן קמות בשעה סבירה בבוקר, לובשות את התלבושת והולכות לסמינר, לבית הספר. סוף סוף הן מוותרות על הטלפון והשעורים המוקלטים שברובם הגדול הרחיקו מהן כל חדוות למידה ומוטבציה. סוף סוף הן חוזרות, אבל בעצלתיים, יום כן, יום לא. שעתיים כאן ושעה בגן. מין עמימות כזו שמגובה בתירוצים מתירוצים שונים.
אתם מבינים את זה? הבנות שלנו, דווקא אלו שנמצאות בשנים הכי קריטיות של ההתבגרות שלהן, של עיבוד וליטוש הזהות היהודית – הערכית שלהן. כבר כמעט שנה לא במסגרת מסודרת.
וכולנו שותקים, השתיקה שלנו רועמת ואומרת הרבה גם בלי מילים.
על תלמודי תורה וישיבות הרעישו עולמות, כתבות שלמות נכתבו, פשקוילים רבי מלל הוקראו. מרואיינים רהוטים הסבירו שוב ושוב למה אין שום דרך להשבית את לימודי הקודש של הבנים שלנו בשום מצב, שזה הבסיס של הקהילה, ולא ניתן להכנס ולבלבל , אפילו לא בשעת מגיפה.
אבל כשזה הגיע לבנות, לבתי הספר היסודיים והתיכונים שלנו- פתאום הלהט נעלם. אולי אמרנו לעצמנו בשקט שזה לא כזה נורא, מקסימום תשבנה קצת בבית, תעזורנה יותר לאמהות שמנסות להתמודד עם הכל אולי חשבנו שבמקום לבזבז זמן על שטויות, לפחות הן בתוך המשפחה,שמורות ומוגנות. כן, קצת משעמם להן. השעורים המועטים שמועברים בהרצאות טלפוניות לא נשמעים מעניינים במיוחד. אבל מילא, הן "רק" בנות. הן תסתדרנה כבר בבית.
שרה שנירר ע"ה, הבינה את הבעייתיות שבגישה הזו כבר לפני למעלה ממאה שנה. היא ידעה שאסור לתת לבנות החרדיות להשאר בבית, לסמוך על למידה כזו "בערך" של מעט ידע שעבר מאם לבתה, של הלכות בסיסיות ותו לא. שרה שנירר הבינה כבר אז את החובה והמצווה לקשר את היהדות- קודש וחול לעולמן של הבנות החרדיות. בשבילן, ובשביל הדור הבא של הקהילה החרדית.
הרי כולנו יודעות שהתלמידות של היום- הן המורות של מחר והאמהות של המחר. אלה ששולחות את בעליהן ובניהן ללמוד תורה. בלי חיבור אמיתי לתורה ולקודש,מישהו חושב שהן באמת תשלחנה אותם?
עד היום הן הביטו מהצד וראו כיצד, באופן ברור, הלימודים שלהן לא חשובים מספיק ואפשר להקל בהן ראש. הנה, עבר כבר חודש מחזרת הבנים למסגרות הלימוד בצורה מלאה, ועכשיו ב"ה מתחילים להזכר שהן קיימות, ומחזירים אותן "חלקית".
תירוצים יש למכביר. אין מספיק כתות, אין מרחבי למידה. משרד החינוך לא מרשה, ועוד מהסוג הזה. כמה מפליא הדבר שעד עכשיו, כשהיה מדובר בחינוך הבנים שלנו- התירוצים האלה לא נחשבו כרלוונטים. משום מה בלימודי הבנות- הם קבילים בהחלט.
לא הפכנו שולחנות כדי שהנערות שלנו תהיינה בסביבה לומדת מהר ככל האפשר. לא הראינו להן שהלימודים שלהן חשובים בעינינו. מילא, אם היינו מוותרים בשמן על לימודי החול- ואומרים שאת זה ישלימו מתישהו בהמשך. אבל אנחנו מוותרים גם על הקודש. החיבור הערכי העדין הזה, הולך וניתק בשקט, בלי שאנחנו שמים לב.
אנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו לשכוח ש"כה תאמר לבית יעקב" הגיע לפני "ותגיד לבני ישראל". אין לנו את הפריבילגיה להתעלם מהעובדה שבחסות ההתעלמות אבדנו ואנחנו עדין מאבדים נערות רבות. חוטי הקשר העדינים שנטוו ביד אומנת קרועים עכשיו ואין מתקן.
הנתונים מספרים על נערות רבות , בקהילה שלנו, שמחפשות עכשיו את הדרך שלהן מחדש. אחרי שנה שהותרנו אותן במלחמת מאסף. האם עכשיו נהיה חכמים יותר ונחבר אותן אל הקודש בחוטים חזקים יותר, כמו שעשתה שרה שנירר בזמנו? או שנטמון את ראשנו בחול ונדבר על הדברים רק בעוד זמן כעוד אחד מנזקי הקורונה.
אבל גם אז , בינינו לבין עצמינו נדע את האמת, שאת הנזק הזה יכולנו למנוע. כאן ועכשיו.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אם שרה שנירר היתה חיה היום - היא היתה סוגרת רוב של הסמינרים. אי אפשר בכלל להשוות סמינרים של היום לסמינרים של אז שהיו על טהרת הקודש. יש עוד היום כאלה מוסדות - בעיקר בחו״ל.
יעקב29.11.20
בדיוק הפוך, אז למרות ההידרדרות הקשה לאחר מלחמת העולם הראשונה עדיין הציבור היה יותר ירא שמיים הסביבה הייתה יותר ספוגה ביראת שמיים והיום בדורנו להשאיר ילדים [לא משנה בנים או בנות] מעל גיל שנתיים בבית זה פצצת זמן מתקתקת ומסוכנת פיקוח נפש לא פחות מהקורונה ואפילו יותר כי אין פיקוח וילדים יוצאים לשחק ונדב
ג'פרי 30.11.20
9
אני לא מבינה , וכי היתה ברירה ??? הם לא נשארו סתם אלא כדי לא להדביק ולהידבק זה היה פיקוח נפש אף אחד לא אשם בענין , הכל זה רצון השם , ישתבח שמו !!!
מישהו29.11.20
8
תופסים טרמפ על התורה , כדי לחיות חופשיים מאחריות! כנראה, שרק בזכות הקורונה, ונזכרו "לבכות" לימודי הקודש. שכחו שצריך קודם כל מוסר!!!!
עוד "תירוץ"30.11.20

הצגת כל התגובות

7
בזכות נשים צדקניות ניגאלנו ובזכותן ניגאל לא סתם התורה אמרה: "ואל תטוש תורת אימך" הן הן אלו שמעבירות לילדיהן את תורת ה', מבלי לזלזל חס ושלום במוסר שמוטל על האבות. בנים שלא עושים כלום ע"י ביטול תורה וכל היום בבית, המדרון שלהם חלק יותר! וכמובן שזה ביטול תורה, שעל הבל פיהם העולם מתקי
גילה30.11.20
6
לא נלחמנו ? כי אין על מה. רדידות לימודית, מורות עייפות, לימודים חד גוניים, רדיפה אחרי תקנון לא שיח לנפש, לא העצמה, לא הכוונה לחקר, למידה, סקרנות , יצירה. כן, יש הוואי חברתי, יש שמירה על רוחניות ומסגרת. זה לא מספיק בשביל להילחם על כך.
דוד29.11.20
5
הרי עולם קיים בהבל פיהם של תשב״ר ואין הכוונה לנקבות. כל השאלה חילונית כאילו צריך להיות שוויון בין גבר לאישה ואין כזה במובן החילוני של שוויון רגיל בין דומים או שוויון בין גברים לבין נשים. נשים זוכות למקום גדיל . אך העולם נשען עליהם בגשמיות ההולדה ולא ברוחניות . איני סבור כי המלמד בתו תורה כאילו לימדה
שאלה טיפשית 29.11.20
שטויות
מנוחה29.11.20
4
לציבור הליטאי שביקש לפתוח את התלמוד תורה יש בעיקר בנים ומעט בנות וזה פחות מענין אותם
משה29.11.20
3
תרגיע . לא נורא ישבו קצת בבית הכל בסדר . הגזמת לגמרי
אבי30.11.20
2
בס"ד הפלג הירושלמי, לא נתן לפוליטיקה דריסת רגל במערכת החינוך. גם הבנים וגם הבנות המשיכו ללמוד ללא הפסקה, למעט בסגר המלא. כזה ראה וקדש.
ירמי30.11.20
1
על מה אתם מדברות . בכל בית ספר בית יעקב שקיים היום וקשור למערכת החינוך חלק נכבד מהיום של התלמידות בבית ספר זה לימודי קודש נביא. היסטוריה. תורה. ועוד.... תשקלו מילים
יחיאל פרידמן01.08.23
אולי גם יעניין אותך
דעות

שוויון למי? // הרב ישראל גליס

הרב ישראל גליס | 01.04.24

פרעה בפיז'מה של חרבות ברזל

רבי אלתר ותמונת ניצחון היסטורית //אלי גוטהלף

אלי גוטהלף | 05.02.24

טור  מיוחד

תגלית מדהימה בשטעטל הבלגי / מנדי ריזל

מנדי ריזל | 17.01.24

"לפעול למילוי החלל"

ביטול עילת הסבירות. לאן הולכים מכאן ? \\ פרופ' בני פורת

פרופ' בני פורת | 07.01.24

יומן מלחמה

מה שהייתי שואלת את ראש הממשלה // מילים לחנוכה

אתי קצבורג | 10.12.23
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

"אבל אשמים אנחנו"

מי אשם במחדל?- רמז: זה אותו אחד שרבתם אתו אתמול

טובה אור | 26.11.23

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

קרבות הנפש

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס: מאפייניה, השלכותיה ותפקידנו מנגד

טובה אור | 01.11.23

הכח המאחד

מה מניע אנשים להתאחד בזמני מלחמה?

טובה אור | 16.10.23
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

טור דעה

זה השם שבו צריך לכנות את המלחמה הזו / אליסף כנפו

אליסף כנפו | 12.10.23

יובל למלחמה

'אנשי הדממה' של מלחמת כיפור 

הרב דוב בקשט | 27.09.23

טור דעה

מכתב לאחיי ואחיותי מהשבט החילוני / הרב אלי לינקר

הרב אלי לינקר | 16.08.23

פרשנות

צמצום עילת התירוץ / יהודה גליקמן

יהודה גליקמן | 28.07.23
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

טור דעה

זה מה שבאמת גרם לקרע בעם / הרב יצחק ידידיה שינפלד 

הרב יצחק ידידיה שינפלד | 25.07.23

עסוקים ב'דבר אחר'

נבחר ציבור יקר - לי מאוד!  // טור דעה

ארי טננבוים | 01.06.23

שכול בצל הקרע

את אחיי אנוכי מבקש // חננאל אזואלוס

חננאל אזואלוס | 24.04.23

טור דעה

לא ההפגנה עיקר – אלא המעשה! // מנוחה פוקס

מנוחה פוקס | 27.03.23
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מבט שונה

עסק חרדי, תעזור לנו לעזור לך // טור דעה

ארי טננבוים | 04.01.23

טור דעה

הגיעה עת מלחמה קנאית למען אלקים חיים

הרב אלי לינקר | 01.02.21