כיכר השבת

כל אחד רוצה...

בפרשתנו, אנו עדים להולדתו של "המנהיג הגדול ביותר בתולדות העם היהודי", אך התורה לא מספרת לנו מדוע דווקא משה נבחר לתפקיד - ולא יהודי אחר מבני דורו? (מאמר)

הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | י"ח בטבת | 09.01.15
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בפרשתנו, אנו עדים להולדתו של "המנהיג הגדול ביותר בתולדות העם היהודי" - משה רבנו. כאשר הוא מתבגר, הקב"ה מתגלה אליו ומטיל עליו "שליחות גורלית" - להציל את בני ישראל ממצרים. ובהמשך, להעניק להם את התורה, ולהנהיג אותם לאורך המסע במדבר. אך התורה לא מספרת לנו: מדוע הוא נבחר לתפקיד הזה? מדוע דווקא משה - ולא יהודי אחר מבני דורו? נראה, שהתשובה לכך מסתתרת במעשים הקצרים שנחשפים לפנינו, המתארים את תחילת דרכו - עוד קודם שהוטלה עליו השליחות ב"מחזה הסנה".

ראשית, מעידה עליו תורה: "וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" (פרק ב). ומבאר רש"י: "וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם - נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם". וברמב"ן כתב: "שהיה זה מיד כאשר גדל ועמד על דעתו - והגידוּ לו כי הוא יהודי, ונכסף לראות סבלות אחיו ועמלם ולחצם". רוצה לומר, משה יכול היה לעצום את עיניו, להשאר בארמון פרעה, וליהנות ממנעמי השלטון - שהגיעו אליו באופן טבעי. אך הוא בחר "לשאת בעול", ולראות בסבל אחיו העבריים. ולצורך כך, הוא "יורד לשטח" - לשכונות המצוקה במצרים, על מנת להרגיש את הסבל. אם כן, אנו מזהים במשה תכונה של "מעוֹרָבוּת חברתית".

וכך הם דברי המדרש (שמות רבה א):"וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם - שהיה רואה בסבלותם, ובוכה ואומר: חבל לי עליכם, מי יתן מותי עליכם - שאין לך מלאכה קשה ממלאכת הטיט, והיה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד מהן. אמר הקדוש ברוך הוא: אתה הנחת עסקיך, והלכת לראות בצערן של ישראל, ונהגת בהן מנהג אחים - אני מניח את העליונים ואת התחתונים ואדבר עמך, הדא הוא דכתיב: וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת (פרק ג) - ראה הקדוש ברוך הוא במשה שסר מעסקיו - לראות בסבלותם, לפיכך: וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹקִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה".

כמו כן,משה מתגלה, כבעל "חוּש צדק מפותח". פעם אחר פעם, הוא לא נשאר אדיש - מול עוול. בתחילה, כאשר הוא רואה גוי מכה עברי: "וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו", הוא מתערב לטובת העברי העלוב - "וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל". פעם נוספת: "וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים, וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ". מעשה זה מוכיח, שהוא לא הגן על העברי - רק מתוך רגשות לאומיים, שהרי הפעם - עברי מכה עברי, וגם עתה הוא מתערב לטובת המוּכֶּה.

בעקבות מעשיו, משה "משלם מחיר" ומוצא את עצמו בבריחה מפרעה, ובגלות בארץ נכר. היה ניתן לצפות, שהוא ייסוג ממעשים דומים - בעתיד, אך למרות זאת, כאשר הוא נתקל ב"חוסר צדק", הוא מתייצב שוב - להושיע את החלש.

באירוע הבא, מדובר במריבה בין גוי - לגוי! הוא מזהה את בנות יתרו כהן מדין - מותקפות על שפת הבאר: "וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם", ומשה לא מהסס, גם הפעם הוא מתקומם כנגד עושי העוולה: "וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן, וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאנָם". לאור המעשים האלה, ניתן אולי להבין: מדוע בוחר האלוקים דווקא - במשה.

יתירה מכך, אישיותו של משה מזהירה בגדלותה דווקא כאשר האלוקים - כבר מתגלה אליו, ומבשר לו שהוא בחר בו להיות שליחו עֲלֵי-אֲדָמוֹת: "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה, וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם". ואולי, דווקא תגובתו ברגע זה - היא המבחן הגדול ביותר למשה: הוא אינו מעוניין בכבוד הזה! ובענוותנותו, פעם אחר פעם - הוא מנסה להסיר ממנו את המנהיגות.

בין דבריו, אומר משה לקב"ה: "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (פרק ד)ופירש רש"י: "ביד מי שאתה רגיל לשלוח - והוא אהרן". ובמדרש (שמות רבה ג) מבואר, שמשה חושש לכבוד אחיו הגדול: "שהיה משה אומר: עד שלא עמדתי, היה אהרן אחי מתנבא להם במצרים - שמונים שנה! עכשיו אכנס בתחומו של אחי ויהיה מיצר, בשביל כך לא היה מבקש לילך". משמע, גם ברגע גדול כזה שהקב"ה מטיל עליו שליחות חשובה מאין כמותה - משה ממהר לחשוב על צערו של האחר, ומתחמק מהתפקיד.

בדור שבו "כל אחד רוצה להיות - חשוב ומפורסם". בתקופה, בה רבים נאבקים על מקומם בהנהגה, וכל אחד מהם עמל לשכנע את הציבור - ביכולות המיוחדות שלו, ומדוע דווקא הוא - ראוי לתפקיד! בולטת - עוד יותר, אצילות הנפש של מי שנבחר - שלא ביוזמתו, להיות מנהיג ונביא, ומעדיף לוותר על כך לאחרים, שבעיניו - הם מתאימים לתפקיד יותר ממנו. בדרך זו, נתקיימו במשה דברי הגמרא בעירובין (דף י"ג:): "כל הבורח מן הגְּדוּלָּה - גְּדוּלָּה מחזרת אחריו".

ה"משך חכמה" מבאר את הדו-שיח בין משה לקב"ה. משה אומר: "מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה, וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" (פרק ג). האלוקים משיב לו: "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ, בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה". כי "משה היה עניו ונמוך בדעתו יותר מכל האדם, כאשר העיד עליו הכתוב: "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר י"ב). הוא אינו רואה את עצמו ראוי לתפקיד, ושואל: "מִי אָנֹכִי". וה' עונה לו: "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת, כִּי אָנֹכִי - שְׁלַחְתִּיךָ". רוצה לומר, "היא הנותנת" - דווקא צניעותו של משה והביטוי של הענווה שלו - במילה "אָנֹכִי", היא הסיבה - לבחירתו!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 08:41

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24