כיכר השבת

טוהר הנשק / הרב עמיהוד סלומון

מי שמתיימר להיאבק - לשם שמים, עליו לעמוד בסטנדרטים גבוהים במיוחד, והוא נדרש לבדוק את עצמו בחקירות ובדיקות רבות: האם "המניע" היחידי הוא שם ה', או שמעורב פה גם אינטרס זר? (מאמר)

6
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | כ"ג בתמוז | 10.07.15
טוהר הנשק / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: shutterstock)

פרשתנו מעלה על נס את מעשהו של פנחס שהרג את נשיא בית אב לשמעוני - זמרי בן סלוא. חז"ל בסנהדרין (דף פ"ב.), מתארים שנתעלמה הלכה זו ממשה, והיה זה פנחס שהזכיר לו את הדין: "וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר (פרק כ"ה), מה ראה? אמר רב: ראה מעשה ונזכר הלכה. אמר לו (למשה): אחי אבי אבא, לא כך לימדתני ברדתך מהר סיני: הבועל את הנכרית - קנאין פוגעין בו?! אמר לו: קַרְיָינָא דְּאִגַּרְתָּא - אִיהוּ לֶיהֱוֵי פַּרְוַונְקָא (קורא האגרת, הוא יהיה השליח לבצע את הכתוב בה)", ובמילים אחרות: "עשה זאת בעצמך!"

אם נדייק, גם לאחר שמשה נזכר בהלכה, הוא לא הורה לפנחס בפירוש - להרוג את זמרי, כמאמר חז"ל: "הבא לימלך - אין מורין לו" (שם). ופירש רש"י: "קנאי הבא לימלך בבית דין ובשעת מעשה אם יפגע בו - אין מורים לו, שלא נאמרה אלא למקנא מעצמו - ואינו נמלך". אולי משום כך, משה רומז לפנחס שאם הוא התעורר לכך מעצמו ו"קרא את האגרת", משמע, הוא ראוי לכך ורשאי להשלים בעצמו את הביצוע.

אם כן, פנחס לא קבל הוראה מפורשת לפגוע בזמרי, והוא "התנדב" לעשות את המעשה, אף שלא היה חייב בכך, ואם היה מתחמק מקיום הלכה זו - לא היה נענש. יתירה מכך, חז"ל מלמדים שלצורך משימה זו - פנחס סיכן את נפשו. אם היה זמרי פוסק ממעשיו - טרם הריגתו, הרי פנחס היה נחשב כרוצח ומתחייב מיתה בעצמו. ואם היה זמרי מגן על עצמו, והורג את פנחס - היה פטור! "נהפך זמרי והרגו לפנחס - אין נהרג עליו, שהרי רודף הוא" (שם). ובכל זאת, הוא עשה את המעשה הנכון, ועל כך הוא מקבל "ציון לשבח" מיוחד מאת ה'.

פנחס היה מודע לסיכון - שבעקבות מעשיו יפגעו בו וישמיצו אותו, ואכן, "הביקורת הציבורית" לא אחרה לבוא, כמבואר ברש"י:"פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן - לפי שהיו השבטים מבזים אותו, הראיתם בן פוטי זה - שפיטם אבי אמו (יתרו - המכונה פוטיאל) עגלים לעבודה זרה, והרג נשיא שבט מישראל. לפיכך בא הכתוב - ויחסו אחר אהרן".

יש לתמוה: אם השבטים התייחסו אל פנחס כרוצח, מדוע הם גינו אותו על היחוס ליתרו, הרי מעשה הרצח האישי שלו - חמור בהרבה. ומצד שני, אם חשבו שאר השבטים שטוב עשה פנחס בהריגתו את זמרי, מדוע ראו לנכון לבזות אותו על כך?

ביאר ה"בית יצחק" בשם הרב משה מנדיל מוילנא: מעשה רצח - הרי הוא עבירה חמורה. אלא אם כן התורה התירה להרוג, ובמידה וכן, חובה לעשות זאת לשם שמים - בלא שום פניות אישיות ותאוות רצח, ואז מעשה זה נחשב "עבירה - לשמה". כמו שמצינו בנזיר (דף כ"ג:): "גדולה עבירה לשמה - כמצוה שלא לשמה".

בשונה ממעשה מצוה, שגם אם נעשה - שלא לשמה, הרי הוא משובח. לעומת זאת, "עבירה לשמה" שמעורבים בה גם שיקולים אישיים, הרי היא נותרה בגדר איסור חמור.

על פי זה, הוא מסביר את דברי חז"ל ביומא (דף כ"ג.): "כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש - אינו תלמיד חכם!" כי באמת "נקימה ונטירה" הינם עבירות חמורות, אלא שהתירו לתלמיד חכם לנקום ממי שביזה אותו - רק משום כבוד התורה, אבל עליו להזהר - שלא יערב בכך שיקולים אישיים של אֵגוֹ, כי אז חוזר הדבר לאיסורו. וזהו הדימוי לנחש - שחז"ל מעידים עליו במסכת תענית (דף ח.), שאין לו שום הנאה בנשיכתו: "לעתיד לבוא, מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש, ואומרים לו: ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל, אתה מה הנאה יש לך?" כך צריכה להיות נקמתו של התלמיד חכם, בלא שום הנאה אישית, אך ורק - לכבוד שמים.

מעשהו של פנחס, היה מעשה קיצוני. על פי התורה, אסור לאדם "לקחת את החוק לידיים", ולהרוג יהודי אחר - אפילו אם הוא חייב מיתה. רק בית הדין של עשרים ושלושה דיינים מוסמך לכך, ורק אחרי שעמדו בכל התנאים המחמירים: עדים, התראה, חקירה ועוד. ולמעשה, זמרי - לא היה חייב מיתה בבית דין! אלא שבאופן חריג ויוצא דופן, הותרה הריגת זמרי משום "הבועל ארמית - קנאים פוגעים בו", ודווקא "בשעת מעשה". אך לצורך כך, צריך "ההורג" לעמוד בתנאי - מחמיר במיוחד: "המניע" מוכרח להיות - לשם שמים בלבד, וללא שום מניע נוסף. במידה ומעורב בכך שיקול נוסף, הופך הדבר ל"רצח מדרגה ראשונה". כלומר, מעשה "קנאות" דורש את "טוהר הנשק" - בצורה מוחלטת, "נקי" מפניות זרות.

אולי משום כך, מעשה מסוג זה אינו מותר לכל צדיק, אלא רק ל"קנאי". ומי אין בו את תכונות הנפש הללו, וכן מי שאינו עונה להגדרה "קנאי חסר פניות", ומערב במעשה כזה - סיבה נוספת, ואפילו היא כמעט בלתי-מורגשת, הרי הוא - רוצח.

אם כן, פנחס נטל על עצמו "אחריות" כבדת משקל, הוא התיימר לעשות מעשה "קנאות", אך המאבק שלו לא הסתיים בהריגת זמרי, כעת, הוא נדרש להאבק על "שמו הטוב" ולנקות את עצמו מהחשד שדבק בו: האם עשה זאת מתוך צדיקות אמיתית ולשם שמים, או שמא הייתה לו שנאה על זמרי משכבר? וזהו שביקרו אותו השבטים: הם רצו לייחס את המעשה שלו - לתכונות רעות שירש מעבודת האלילים של סבו, וממילא, גם הנכד פנחס - אין כוונתו לשם שמים.

על מנת לטהר את שמו, מייחסו הכתוב דווקא לסבו אהרן הכהן "רודף השלום". ובכך, מעיד עליו "יודע תעלומות" שמעשהו של פנחס - היה נקי משיקולים זרים, וקנאותו לא נבעה מתוך שנאה או תאוות רצח, אלא מתוך אותן התכונות של "אהבת הבריות" - כמו של אבי אביו.

היוצא מדברינו, גדולה זכותו של מי שמעשיו מכוונים לצורך גבוה - קידוש שם ה'. דא עקא, מי שמתיימר להיאבק - לשם שמים, רובצת על כתפיו אחריות אדירה. עליו לעמוד בסטנדרטים גבוהים במיוחד, והוא נדרש לבדוק את עצמו בחקירות ובדיקות רבות: האם "המניע" היחידי הוא לשם ה', או שמא מעורב פה גם אינטרס זר? כי במידה וכן - מאבקו פסול! וברגע אחד, בנדנוד "כמעט לא-מורגש", מעשיו הופכים להיות עבירה חמורה, והוא - חוטא ומנוול.

יהי רצון שלא תצא תקלה תחת ידינו.

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
מותר לקנאי לפגוע גם אם כוונתו לא 100% לשמה, וזו לא עבירה חמורה אם יעשה זאת. הוא מגן על כבוד שמים, הכוונה לא משנה. זה כמו לדבר לשון הרע על רשע - גם אם אינך מכוון לשם שמים זה מותר ואף מצווה, שהריי סוף כל סוף זהו קידוש השם. גם בבועל ארמית רשאים לפגוע ללא קשר לכוונה, כמובן שעדיף לכוון לשם שמים בכל מעשיו
מתוך שלא לשמה..10.07.15
2
כבודו, מה המקור למה שאמרת ש"במידה ומעורב בכך שיקול נוסף, הופך הדבר ל"רצח מדרגה ראשונה". כלומר, מעשה "קנאות" דורש את "טוהר הנשק" - בצורה מוחלטת, "נקי" מפניות זרות". אין לזה ולו רמז בחז"ל. כל מי שרוצה להרוג - יכול. לפי ההלכה, גם קנאים שסתם בא להם לרצוח (יש רבים כאלה בימינו), יכולים לתפוס טרמפ על בועל
טוהר הווארטים10.07.15
"ביאר ה"בית יצחק" בשם הרב משה מנדיל מוילנא". אני בטוח שאתה לא מאשים אותו ב"ייפוי התורה והתאמתה להומניזם מודרני". שבת שלום.
אבי10.07.15
קודם כל - הבית יצחק לא אומר שמי שעשה זאת עם "כוונות לא טהורות" הוא רוצח ממדרגה ראשונה, כמו שהמציא פה כבוד הרב. חוץ מזה, גם לדברי הבית יצחק (שכלל לא היה פוסק הלכה) אין שום מקור בגמרא ובראשונים, וכידוע - פסיקת הלכה היא ע"פ המקורות ולא ע"פ ווערטלאך. שבוע טוב ומבורך.
טוהר הווארטים12.07.15
רבי ברוך הלוי אפשטיין בעל ה"תורה תמימה": הא דקנאים פוגעין בבועל ארמית - אין רוח חכמים נוחה מזה, והסברא בזה - יש לומר: כיון דצריך לעשות זה ברוח קנאה אמתית - לכבוד ה'. אם כן, אי אפשר לתת רשות לכל אדם שיהיה רשאי לפגוע באיש כזה. כי מי יודע, אולי הוא עושה זה באיזו פניה צדדית ואומר כי עושה ברוח קנאת ה', ו
מקור11.07.15
1
כמעט בלתי אפשרי, אפילו משה לא עושה את מעשה פנחס.
פנחס10.07.15
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

מגדלור לחיים

פרשת אחרי מות עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'מצורע' • צפו

כיכר השבת | 18.04.24