כיכר השבת

ברְגִישׁוּת ובנְחִישׁוּת / הרב עמיהוד סלומון

על המוכיח מוטלת חובת הזהירות - שלא לפספס את "המטרה". עליו לפעול בנְחִישׁוּת - אך גם ברְגִישׁוּת! להיזהר בדבריך עם חברך, בנך, תלמידך, שלא "לאבד אותו" - על ידי הטחת האשמות (פרשה)

7
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | ח' באב | 24.07.15
ברְגִישׁוּת ובנְחִישׁוּת / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: shutterstock)

"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב: אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב דֶּרֶךְ הַר שֵׂעִיר עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ: וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֹתוֹ אֲלֵהֶם: אַחֲרֵי הַכֹּתוֹ אֵת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן וְאֵת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת בְּאֶדְרֶעִי" (דברים א פסוקים א - ד)

הפסוקים הפותחים את ספר "דברים", מתארים את המקום והזמן בו בוחר משה להפרד מצאן מרעיתו - לפני מותו. אין בתיאור זה ביקורת מפורשת, אך רש"י חושף בפנינו ש"בין השורות" טמונה תוכחה ארוכה ומקיפה על הנהגת עם ישראל - באירועים שונים, במהלך שהותו במדבר.

לדבריו, כמעט כל מילה או "נקודת ציון" טומנת בחובה ביקורת מוסווית, די לנו אם נציין את חלקם: "בַּמִּדְבָּר- בשביל מה שהכעיסוהו במדבר. בָּעֲרָבָה - בעל פעור בשטים בערבות מואב. מוֹל סוּף - על מה שהמרו בים סוף. בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן - אמר רבי יוחנן: חזרנו על כל המקרא ולא מצינו מקום ששמו תופל ולבן, אלא הוכיחן על הדברים שתפלו על המן - שהוא לבן, ועל מה שעשו במדבר פארן על ידי המרגלים. וַחֲצֵרֹת - במחלוקתו של קרח. וְדִי זָהָב - הוכיחן על העגל שעשו בשביל רוב זהב שהיה להם".

משה רבנו עושה שימוש מוּשְׂכָּל בביקורת שהוא מטיח בפני בני ישראל - כדי שיתקבלו הדברים על לב השומעים, והתוכחה תשיג את מטרתה. ואולי, דברים אלו מהווים "מבוא לביקורת בּוֹנָה", ומשה מלמד אותנו - כיצד לקיים את מצות התוכחה - בצורה נכונה.

ה"כלל הראשון" במצות התוכחה - שהיא תהיה אפקטיבית! ובעקבותיה, יְשַׁנֶּה הטועה את דרכיו. אך במידה ויודע המוכיח בוודאות שהחוטא לא יתקן את מעשיו, הרי שאין טעם להוכיחו, אדרבה, "כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" (יבמות ס"ה:), ופעמים אף משתמשים חז"ל בשיקוּל: "הנח להם לישראל, מוטב שיהיו שוגגין - ואל יהיו מזידין" (ביצה ל.).

בשו"ת "כתב סופר" (אורח חיים נ"ז), מחדד את הקושי שבמצוה זו:"באמת מצות תוכחה קשה היא מאוד לקיימה כתיקונה יותר מכל המצוות, כי צריך לשקול במאזני שכלו אם יוכיח או יפה השתיקה. ונראה לי, שעל זה הזהירה התורה: הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ - וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא (ויקרא י"ט) - שתהיה זהיר שלא תשא ותרבה עליו חטא שוגג - להיותו מזיד, על ידי התוכחה. וגם אם מזיד הוא ולא יקבל התוכחה תגדל עוונו ויתרבה עונשו מאילו לא הוכיחו ולא התרה בו. ויפה אמר רבי אלעזר: תמה אני אם יש בדור הזה מי שיודע להוכיח (ערכין ט"ז:)".

בנוסף, במידה והמוכיח פוגע בכבודו של החוטא, הוא גורם לחוטא להתקומם כנגדו ולהצדיק את מעשיו, ובכך הוא עלול להפסיד את מטרת התוכחה. משום כך, משה אינו מטיח בפניהם את הביקורת, אלא רק באופן מרומז: "אלה הדברים - לפי שהן דברי תוכחות ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו לפני המקום בהן, לפיכך סתם את הדברים והזכירם ברמז - מפני כבודן של ישראל" (רש"י).

רש"י מציין "תִּזְמוּן" נוסף, בתוכחה של משה לישראל - דווקא לפני מותו: "וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ - מלמד שלא הוכיחן אלא סמוך למיתה. ממי למד? מיעקב, שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה. אמר: ראובן בני, אני אומר לך מפני מה לא הוכחתיך כל השנים הללו, כדי שלא תניחני ותלך ותדבק בעשו אחי".

רבי חיים שמואלביץ (שיחות מוסר) מבאר את חששו של יעקב מתגובתו של ראובן, שלצד מצות התוכחה - טמונה סכנה גדולה: ברגע שתחדור למוחו של החוטא ההכרה שדרכיו ומעשיו היו רצופים בטעויות חמורות - הרי זו חֲוָיָה מְטַלְטֵלת, ויש חשש שיתקוף אותו בִּלְבּוּל ואיבוד עשתונות, וברוב ייאושו הוא "ישבור את הכלים" ויפרוק עול לגמרי. ומשום כך, חשוב שלא "ללחוץ אותו לקיר", ולהקל עליו את קבלת התוכחה.

נמצאנו למדים, עד כמה חובת הזהירות המוטלת על המוכיח - שלא לפספס את "המטרה" - על ידי דחיית החוטא. כלומר, עליו לפעול בנְחִישׁוּת - אך גם ברְגִישׁוּת! עליך להיזהר בדבריך עם חברך, בנך, תלמידך, שלא "לאבד אותו" - על ידי הטחת האשמות. ובכך חלילה, נמצא שאתה "שופך את התינוק עם המים".

יתירה מכך, פעמים רבות האדם הסופג ביקורת נוטה לדחות אותה מעליו, משום שהיא איננה "אמינה" בעיניו, הוא מרגיש שהתוכחה נובעת מיוהרה של המוכיח ובאה לשרת את האינטרסים האישיים שלו. ב"מגרש הפוליטי" כמשל - ברוב המקרים, התוכחה אינה עניינית, וכאשר פוליטיקאי אחד מעביר ביקורת בתקשורת על פוליטיקאי אחר, הוא אינו חותר לשינוי כמו שהוא רוצה "לעשות לביתו", וחפץ לפאר ולרומם את שמו שלו.

לצורך כך, משה טורח לרכוש את אמונם של ישראל, ולהבהיר להם שמטרת הביקורת שלו היא אך ורק בעבורם, והוא אינו עומד ליהנות ממנה בשום צורה - שהרי הוא עומד למות.

היוצא מדברינו, ביקורת כנה ואמיתית צריכה להיות אך ורק לטובתו של המוּכח - ומתוך אהבה אליו, ולא על מנת לשרת את מטרותיו של המוכיח, בדרך זו גם המבוּקר יאמין שהתוכחה נאמרה - למענו, ויהיה מוכן לקבל אותה.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
בשביל להעיר ולהוכיח ולחנך צריך להיות רגיש לאחר ולהבין מתי ואיך לומר
יפה24.07.15
5
בגלל הסיבות המפורטות במאמר אנשים נמנעים להעיר ולהוכיח, כי זה רק יוצר לך שונאים אילו רק נדע להעיר מתוך אהבה כנה אילו רק נדע לקבל ביקורת בונה...
המעורר24.07.15
4
בדיוק בגלל הסיבות המפורטות במאמר אנשים נמנעים לקיים את מצות התוכחה, כי הם חוששים מהתגובה של האיש שהם מעירים לו מעתה, הוא יהפוך להיות שונא שלהם חבל...
המאיר24.07.15

הצגת כל התגובות

3
אסוציאציות רעילות. אם אפשר בבקשה קצת יותר רגישות על הנחישות
יוני24.07.15
2
בדור שבו כל אחד מרגיש שהוא הוא זה שיודע את האמת, ושהאמת נמצאת אצלו בלבד, אכן חשוב לדעת את העניין הנ"ל, כמעט שלא תמצא תוכחה שאין בה רצון עצמי להוריד את קרנו של האחר להפיל אותו... לתת לעצמך תחושה שאתה שווה יותר... קשה לאדם לתקן את עצמו, במקום זה, הוא פשוט מצביע על כולם ואומר שהם הרשעים... כתבה מצויינת
איש יהודי28.07.15
1
על חוסר הרגישות וחוסר הנחישות של מגזר מסוים שלא פעל כדי למנוע הרס של 10000יהודים בתיהם ובתי כנסיות...
בת ישראל 27.07.15
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת מצורע ושבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 12.04.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת תזריע תשפ"ד

אריה ברונר | 12.04.24