כיכר השבת

משבר או הזדמנות / הרב עמיהוד סלומון

התורה רואה ברביצת החמור - הזדמנות להביא שלום ואחוה בין שני אנשים שיש ביניהם שנאה. מבחינה פסיכולוגית, אם האחד יסייע לשני, שיתוף הפעולה יביא אותם גם לדו-שיח ולהתקרבות (הפרשה)

3
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | כ"ה בשבט | 04.02.16
משבר או הזדמנות / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: shutterstock)

"כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ אוֹ חֲמֹרוֹ תֹּעֶה הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ" (שמות כ"ג פסוקים ד - ה)

התורה פונה אל היהודי - ומתארת בפניו "תרחישים אפשריים", בהן הוא יתקל בשורו או חמורו של אויבו - תועה בדרכו, ומזהירה אותו - שלא יתעלם. או אולי הוא יפגוש בשונאו עצמו - כשהוא במצוקה, ומצווה עליו - לסייע לו.

אמנם, מצוה זו מייצגת את חובת האדם - לעשות טוב, אך בין לבין - יש לעיין, כיצד זה "שׁוֹר אֹיִבְךָ" או "חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ", מדוע מתייחסת התורה בשוויון נפש - אל מול השנאה שהאדם חש כלפי חבירו? האם אין בכך "גוּשְׁפַּנְקָה" - לאותה שנאה? האם אין בכך "הסכמה שבשתיקה" - למצב שבו יהודי שונא יהודי אחר?והרי השנאה - אסורה על פי התורה, וכבר תמה רמב"ם(הלכות רוצח ושמירת נפש פרק י"ג): "והיאך יהיה לישראל שונא מישראל? והכתוב אומר: לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ! (ויקרא י"ט)"

נראה, שה"אבן עזרא" רוצה ליישב זאת בדבריו הקצרים: "והטעם - אף על פי שתדע שהוא אויבך, וככה - שונאך". כלומר, אפילו שאתה אינך שונא אותו, אבל משום מה - הוא שונא אותך! ניתן היה לחשוב, שבאדם כזה תהיה פטור מלעזור לו. מכל מקום, דורשת התורה מן היהודי - לסייע!

בספר "מקור ברוך" מדייק זאת גם מהכתוב:"שֹׂנַאֲךָ - אין הפירוש: אתה שונא אותו, דהוי ליה למימר - "שְׂׂנוּאך", כמו: "כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה" (בראשית כ"ט), אלא הפירוש: הוא שונא אותך, וכמו: "וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ" (שמות א)". התורה אינה מתירה לך לשנוא, ומשום כך היא אינה עוסקת ב"שָׂנוּא", אלא ב"שׂוֹנֵא" - המתנכל לך.

הגמרא במסכת פסחים (דף קי"ג:)כבר דנה בשאלה זו, "מי שריא למסניה" - האם מותר לשנוא יהודי? והמסקנה, לא מדובר פה בשנאה על רקע אישי - האסורה! אלא ב"מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא" (תהילים קל"ט) המותרת, "דחזיא ביה איהו, דבר ערוה" - שראה אותו הוא עצמו, עובר עבירה.

וכן השיב הרמב"ם על שאלתו: "אמרו חכמים: כגון שראהו לבדו שעבר עבירה, והתרה בו ולא חזר, הרי זה מצוה לשנאו עד שיעשה תשובה - ויחזור מרשעו".

בשונה מהדעות הללו, שהעמידו את דברי התורה, באדם - שמותר, או אפילו מצוה - לשנוא. במכילתא (פרשה כ)יש פתרון אחר: "רבי נתן אומר: בישראל עצמו הכתוב מדבר. אלא מה תלמוד לומר על אויבך? אלא אם כן הכה את בנך, או שעשה עמך מריבה - נעשה אויב לשעה" ובמלבי"ם ביאר את שיטתו: "מדבר במי שהוא אחיו במצוות - ואסור לשנאותו, רק שהיצר הרע פיתה אותו והוא אויב לו - שלא כדין!"

וכן פירש רשב"ם בלשון קצרה: "חמור שונאך - דִּבֵּר בהווה".רוצה לומר, אין מדובר פה דווקא בעולם האידאלי שבו אין שנאה בין יהודים כלל. אלא בעולם המעשה, בו יש ליצר הרע - אחיזה. וממילא, זו סיטואציה אפשרית בהחלט, אם כי אינה רצויה - שיהודי שונא ליהודי אחר.

התורה לא מתעלמת מחולשות אנושיות כמו למשל: "וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף" (פרק כ"א) וכן: "כִּי יִגְנֹב אִישׁ שׁוֹר אוֹ שֶׂה" (שם), וכאלה רבים.ומכל מקום, מצוה את האדם - במפגש שלו עם אותו שונא, שיתגבר, לכל הפחות - לצורך מטרה מסויימת, על האיבה שהוא חש כלפיו - ויסייע לו.

יתרה מכך, במסכת בבא מציעא(דף ל"ב:) מבואר, שאם עומדים בפני האדם באותו שעה - שני חמורים: באחד, הוא נדרש לטעינת המשא על החמור. ובשני, הוא נדרש לפריקה - יקדים ויפרוק, כי מעורב כאן שיקול נוסף - צער בעלי חיים. אבל אם הזדמנה לו סיטואציה: "אוהב - לפרוק, ושונא - לטעון", החמור הטעון פריקה - שייך לאוהבו, והטעון טעינה - לשונאו, הרי הוא מחוייב לסייע דווקא לשונא - "כדי לכוף את יצרו!" דיברה תורה כנגד יצר הרע - כדי שהאדם יתגבר עליו. ומטעם זה, נדחה אפילו הערך של צער בעלי חיים.

ב"ילקוט שמעוני" בפרשתנו (רמ"ז ש"ו), מופיע תיאור ציורי של קיום מצוה זו: "אמר רבי אלכסנדרי: שני חַמָּרִים (נהגי חמורים) היו מהלכין בדרך, והיו שונאין זה לזה. רבץ לו חמורו של אחד מהן, ראה אותו חברו ועבר, משעבר אמר: כתיב בתורה - "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ", מיד חזר וטען עמו. התחיל (השני) לשיח בלבו, אמר - כך היה פלוני אוהבי ולא הייתי יודע. נכנסו לפונדק ואכלו ושתו, מי גרם להם שעשו שלום ביניהם? על ידי שהבינו זה בתורה".

משמע מדברי המדרש, שהתורה רואה ברביצת החמור - הזדמנות פז! להביא שלום ואחוה, בין שני אנשים שיש ביניהם שנאה. מבחינה פסיכולוגית, אם האחד יסייע לשני - אפילו מתוך כורח המצוה, שיתוף הפעולה ביניהם, יביא אותם גם לדו-שיח ולהתקרבות, ולהשלמה.

ובספר "פנים יפות" כותב על פי רש"י, (בפירושו על תהלים צ"ט): "כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ- ומי הוא שיראה את שונאו גומל לו חסד, שלא ידבנו לבו - לחבקו ולנשקו! בזה גורם, להפך שונאו - לאוהב".

אם כן - המסר הוא: "בכל משבר - יש הזדמנות", וכדאי לנצל אותה. ודווקא מתוך המצוקה של השונא - יכולה לצמוח "ידידות מופלאה".

תוכן שאסור לפספס
3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
הרשב"ם כותב: חמור שונאך - דיבר בהווה כותב המאמר מפרש שהוא מכוון לגבי השנאה לדעתי "דיבר בווה" כוונתו לכך שהתורה נתנה דוגמה של חמור, כי זו הרגילות - ההווה, אבל הוא הדין גם בשאר הבהמות, והרכבים... יש לעיין
מאיר07.02.16
2
לכן התורה השתמשה בדוגמה של שונא על מנת לנצל את ההזדמנות להפוך שונא חאוהב שכוייח
מושיקו04.02.16
1
איכותי
אורי05.02.16
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

מגדלור לחיים

פרשת אחרי מות עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'מצורע' • צפו

כיכר השבת | 18.04.24