כיכר השבת

כי כל העדה כולם קדושים

ריקי כהן מחדרה - גרסת החומש

קורח, הסתיר את מניעיו הוא עשה שימוש פּוֹלִיטִי ציני בקְלִישָאוֹת, הוא התחבא מאחוֹרֵי הדמות של "לוחם צדק" - למען האזרחים, אך המניע האמיתי שלו, הוא טובתו האישית (פרשת שבוע)

13
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | כ"ה בסיון | 01.07.16
פוליטיקה חדשה?
פוליטיקה חדשה? (פלאש 90)

פרשה "קורח", מציבה בשמה ובמרכזה את דמותו השלילית של איש אחד, דומיננטי במיוחד, ומתמקדת במאמציו לערער על מנהיגותו של משה רבנו.

קשה להתעלם מן העובדה, שלמרות הכישלון שלו - בסופו של דבר, בכל זאת, הוא הצליח ללקט סביבו מאתים וחמישים אנשים "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם". כיצד הוא עשה זאת? מה היה סוד כוחו?

מקריאת הפסוקים והמדרשים, מתבהרת התמונה: כוחו של קורח הוא בתעמולה.

הוא הקים במדבר את "התנועה לאיכות השלטון", והתמקד ב"זכויות הכלל". סִיסְמַתוֹ הייתה: "כִּי כָל הָעֵדָה - כֻּלָּם קְדֹשִׁים! וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל השם" (במדבר ט"ז). כלומר, הוא "חרת על דגלו" את ה"דֵּמוֹקְרַטְיָה" (שלטון העם), ומייחס למשה ואהרן את ה"דִּיקְטָטוּרָה" (שלטון יחיד). בדרך זו, הוא רכש את לב הקהל.

כוחו של קורח היה בפיו, וביטוי ל"כישרון" שלו, נוכל למצוא בתיאורי חז"ל. הוא הסית נגד משה ואהרן - בשיטות שונות, אחת מהן היא - "דֵּמָגוֹגְיָה", המפורטת במדרש תהילים (פרק א):

"וּבְמוֹשַׁב לֵצִים - זה קורח, שהיה מתלוצץ על משה ועל אהרן. מה עשה? כינס כל הקהל, שנאמר: "וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כָּל הָעֵדָה". התחיל לומר "ליצנות", ואומר להן:

אלמנה אחת הייתה בשכונתי ועמה שתי נערות יתומות, והייתה לה שדה אחת. באתה לחרוש, אמר לה משה: "לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו" (דברים כ"ב). באתה לזרוע, אמר לה משה: "שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם" (ויקרא י"ט). באתה לקצור ולעשות ערימה, אמר לה: הניחי לקט שכחה ופאה. באתה לעשות גורן, אמר לה: תני תרומה ותרומת מעשר ומעשר ראשון ומעשר שני.

הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. מה עשתה? מכרה את השדה ולקחה שני כבשׂות ללבוש מגיזותיהן וליהנות מפירותיהן. כיון שילדו, בא אהרן ואמר לה, תני לי את הבכורות שכך אמר לי הקב"ה: "כָּל הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִוָּלֵד בִּבְקָרְךָ וּבְצֹאנְךָ הַזָּכָר תַּקְדִּישׁ" (דברים ט"ו). הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. הגיע זמן גיזה וגזזה אותן, אמר לה: תני לי "ראשית הגז" שכן אמר לי הקב"ה: "וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ תִּתֶּן לּוֹ" (שם י"ח).

אמרה: אין לי כח לעמוד באיש הזה הרי אני שוחטת אותן ואוכלתן. כיון ששחטתן, אמר לה: תני לי הזרוע והלחיים והקיבה. אמרה לו: אפילו ששחטתי אותן לא נצלתי מידו, הן עלי חרם. אמר לה: תנה לי שכך אמר הכתוב: "כָּל חֵרֶם בְּיִשְׂרָאֵל לְךָ יִהְיֶה" (במדבר י"ח). נטלה והלך לו. הניחה בוכה היא ושתי בנותיה - כך עלה לעלובה זו! כל כך הם עושים - ותולין בהקב"ה! מכאן, שהיה (קורח) ליצן".

מדרש זה, ממחיש את כוחה של הדֵּמָגוֹגְיָה - לעוות את המציאות:

ראשית, על מנת ליצור הזדהות ורחמנות-אוטומטית בלב השומעים, קורח משתמש לצורך הסיפור, באישיות "מסכנה" וחלשה - מעצם טבעה: דמות נשית, אֵם חד הורית, אלמנה ויתומות.

שנית, על מנת לרכוש אמון, הוא מספר שהאלמנה ובנותיה גרים בשכונה שלו - הוא מכיר אותן באופן אישי. כלומר, זהו סיפור אמיתי - מכלי ראשון.

בנוסף, הוא מתייחס לדוגמה ספציפית מאוד, צירוף מקרים כמעט בלתי מסתבר - המתייחס לאיש פרטי - במקרה חריג, שאולי נפגע מהחוק, בלי לציין את הטובה הצומחת - מאותם מצוות בדיוק! הוא לא מתייחס למשל, לכהן חסר הרכוש, העובד במשכן בוקר וערב ומאכיל את ילדיו הרכים מהתרומות הללו.

ובעיקר, הוא לא מתייחס כלל לעוּבְדה - שאילו לא היה לה לאלמנה רכוש, היא בעצמה הייתה נהנית מכל אותם חיובים של לקט שכחה ופאה, כמו שאומרת התורה(דברים כ"ד): "כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה", "כִּי תַחְבֹּט זֵיתְךָ לֹא תְפַאֵר אַחֲרֶיךָ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה". כלומר, קורח מתעלם לחלוטין מכך, שדווקא התורה - שנמסרה על ידי משה, דורשת לשמור מכל משמר, על זכויותיהם של האלמנה והיתום.

יתירה מכך, בדבריו, קורח מְנַכֵּס לעצמו את התואר "מגן החלשים והנדכאים", הוא מינה את עצמו לדובר של "שכבות המצוקה". כאשר בפועל, "קורח העשיר" לא נמנה על המסכנים הללו, הוא מעולם לא מונה לתפקיד הזה, ועדיין לא הוכיח את עצמו בתחום הזה.

לא בכדי, חז"ל מכנים את קורח "ליצן". כי הדמגוגיה - כמו הליצנות, מציגה "מציאות מעוותת" ולא אמיתית, על מנת למשוך את הקהל. נראה אם כן, שמעשיו של קורח קולעים להגדרה של דֵּמָגוֹגְיָה: "לקיחת לב ההמון במליצוֹת המכוּוָנוֹת אל רגשותיו ויצריו" (מילון אבן-שׁוֹשָׁן).

יותר מכל, קורח הפּוֹפּוּלִיסְט, הסתיר את מניעיו האמיתיים. הוא עשה שימוש פּוֹלִיטִי ציני בקְלִישָאוֹת, כמו: "שוויון זכויות והזדמנויות", הוא התחבא מאחוֹרֵי הדמות של "לוחם צדק" - למען האזרחים, אך המניע האמיתי שלו, הוא טובתו האישית.

משה מטיח זאת בפניהם: "וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה", ובכך הוא "קורע את המסכה" מעל פרצופו, וחושף את המניע שלו: קורח אינו לוחם למען הכלל, "הכלל" משמש אותו רק כאמצעי - למען מטרה אישית אחרת, להשיג לעצמו תפקיד בכיר - כהונה גדולה!

מעניין לציין, שהפוליטיקה - לא השתנתה. הנה לנו פוסט שהתפרסם לפני כשלוש שנים, על ידי מי שהיה עד לא מזמן שר האוצר:

"אני רוצה שנדבר על גברת כהן," אמרתי לבכירי האוצר לפני כמה ימים. "ריקי כהן מחדרה", הסברתי, "היא בת 37, מורה בבית ספר תיכון. הבעל שלה עובד בחברת היי-טק במשרה לא בכירה, והם מרוויחים ביחד קצת יותר מעשרים אלף שקל בחודש. יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלהם".

"אנחנו יושבים פה," אמרתי, "יום אחרי יום, ומדברים על איזון התקציב, אבל התפקיד שלנו הוא לא לאזן גיליונות אקסל, אלא לעזור לגברת כהן".

"אנחנו צריכים לעזור לה," המשכתי, "מפני שהיא זאת שעוזרת לנו. בזכות אנשים כמו הגברת כהן המדינה מתקיימת. היא זאת שמייצגת את מעמד הביניים הישראלי - אנשים שקמים בבוקר, עובדים קשה, משלמים מיסים, שאינם שייכים לשום סקטור אבל מחזיקים על גבם את כל הכלכלה הישראלית. מה אנחנו עושים בשבילה? האם אנחנו זוכרים שאצלה אנחנו עובדים?"

דיברנו על החינוך שמקבלים הילדים של גברת כהן (ועל זה שאין יום לימודים ארוך בבית הספר שהיא מלמדת בו), דיברנו על טיב השירות שהיא מקבלת בכל פעם שהיא נכנסת למשרד ממשלתי, על זה שהילדים שלה כבר לא בטוחים שהם רוצים לחיות בישראל, על העובדה שמערכת הבריאות סביבה קורסת ושאין לה אפשרות לקנות כרטיס-משולב לתחבורה הציבורית. היא מרגישה כמו מטומטמת מפני שכולם סביבה מעלימים מיסים ורק היא משלמת הכל.

מבחינתי הגברת כהן מחדרה היא הסיבה שבשבילה באתי לאוצר". עד כאן לשונו.

מדהים לגלות, את המאפיינים הזהים בין "הפוליטיקה הישנה" של קורח, כפי שהוא מצטייר בטקסט שנכתב לפני יותר מאלף שנים (אולי אלפי שנים), לדבריו של מי שהתיימר להציג "פוליטיקה חדשה":

גם פה מדובר בדמות נשית דמיונית, אבל בעלת שם פרטי ומשפחה ועיר מגורים (כולל עיסוק). כביכול, הכרות ממקור ראשון.

גם פה משתמש הפוליטיקאי התורן, בתעמולה הכי אפקטיבית - כסף. הוא מציג שוב את "משלם המיסים", המרגיש מנוצל דווקא על ידי מי שאין לו, ואינו יכול לשלם מיסים כלל.

ובעיקר, גם פה מדובר בפוליטיקאי שלא הגיע מהשכבות החלשות והוא "לוקח לעצמו" את תפקיד הדובר שלהם, ומתיימר לייצג אותם.

יש דבר אחד יותר גרוע מלהתעלם מהסבל של הזולת, והוא, לעשות שימוש ציני במצוקה של מישהו אחר, על מנת לשרת את האינטרס האישי שלך - לצורך פוליטי.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הדוגמא הכי טובה ששמעתי בזמן האחרון, הפצתי לכל מי שאני מכיר.
כפיר01.07.16
9
אמת ויציב!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודיה01.07.16
8
רק לא הבנתי את חוסר הדיוק :"בטקסט שנכתב לפני יותר מאלף שנים (אולי אלפי שנים)" אלף שנה? או אלפי שנים? מדוב רלפני כ 3500 בערך. לא?
חן 01.07.16
השאלה היא מתי נכתב הטקסט שמופיע במדרש האם הוא ממש דברי קורח במדבר, או שבעל המדרש הכניס מילים לפיו של קורח ונתן דוגמה לדבריו בלשון שלו בכל מקרה זה כנראה מעל אלף שנים
חיים01.07.16

הצגת כל התגובות

7
יפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתן04.07.16
6
קורח לא היה אידיאליסט גדול, אלא קנאי קטן
פוליטיקאי01.07.16
5
רש"ר הירש שואל: ויקח קרח - לא כתוב מה הוא לקח? וזה לשונו: קרח לקח לעצמו את הזכות, נטל את השם להוכיח את משה ואת אהרן על מעמדם בעם. והואיל והכתוב נוקט לשון לקיחה, הרי הוא רומז יחד עם זה שהמניע למעשהו של קרח היה אנוכיי; הוא פעל לטובת עצמו והופעתו כמייצג את ענייני הכלל היתה רק למראית עין.
מוישי01.07.16
4
יכלת לשים פה גם את התמונה של גפני או פורוש וזה היה בדיוק כמו לפיד . יודע למה ? כי לפי דבר התורה שלך קורח רצה לדאוד לטובתו האישית האיש שבתמונה יאיר לפיד הגיע לכנסת כדי לדאוג לציבור שלו האם הציבור שלו הוא טובתו האישית? יכול להיות שכו אבל אז גם קורח בא לדאוג לציבור שלו ואז זה כולל את כל הפוליטיקאים ו
james01.07.16
3
בס"ד ראשית יש לציין שיש לך נוסח כתיבה יפה. א.אין קשר בין המשל לנמשל. ב.איני חושב שרב אמור להיכנס לרזולציות קטנות בפולטיקה ג. מדובר על קרח ומחלוקתו ואתה מעצים שנאה ומחלוקת ד.לפעמים גם אנשים כמו יאיר לפיד צודקים כותב בכאב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדם פשוט03.07.16
2
צדי'ק כתמ'ר יפר'ח סופי תיבות קרח. וכתוב בכתבי הארי ז"ל שלעתיד לבוא קרח יהיה הכהן הגדול בבית המקדש. וצריך להבין ואין המקום להרחיב וזה לא פשוט לכתוב פה את ההסבר לזה אבל שמעתי בשיעור מאחד מגדולי המקובלים בדורינו הבן של "המתוק מדבש" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
70 פנים01.07.16
1
ההיסטוריה חוזרת על עצמה.
חיים הבלין03.07.16
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24