כיכר השבת

"זאב זאב" / הרב עמיהוד סלומון

אם רועי לוט חטאו, במה חטא לוט? מדוע אומר לו אברהם: "אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רעי ובין רעיך", הרי ביניהם - אין שום מריבה? ומדוע הם נפרדו לגמרי? (יהדות, פרשת השבוע)

14
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | י' בחשוון | 11.11.16
"זאב זאב" / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: שאטרסטוק)

אחד מהניסיונות שהאלוקים ניסה את אברהם היה הפרידה מלוט. וכך מתאר רש"ר הירש: "ניסיון קשה עבר על אברהם, שעה שבן אחיו נפרד מעמו. לוט ייצג את הדור השני, שעתיד לחיות אחרי מותו, ובהיות אברהם חשוך בנים הוא תלה בו את תקוותו - להמשך שליחותו, והנה הוא פרש ממנו".

התורה מתארת את הרקע לפרידה: "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". ובסופו של דבר, הם אכן נפרדים: "וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו" (בראשית י"ג).

המדרש (בראשית רבה מ"א) חושף את הרקע למריבה: "בהמתו של אברהם אבינו הייתה יוצאה זמומה (מחסום על פיה), ובהמתו של לוט לא הייתה יוצאה זמומה, היו אומרים להם רועי אברהם: הותר הגזל?! היו אומרים להם רועי לוט: כך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם: "לזרעך אתן את הארץ הזאת", ואברהם פרדה עקרה ואינו מוליד, למחר הוא מת ולוט בן אחיו יורשו, ואין אכלין - מדידהון אינון אכלין (אפילו אוכלים משדות זרים - משלהם הם אוכלים ואין זה גזל). רועיו של לוט התעלמו מכך שארץ עדיין לא ניתנה לאברהם.

ראשית, עלינו להבין: אם רועי לוט חטאו, במה חטא לוט? מדוע אומר לו אברהם: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ", הרי ביניהם - אין שום מריבה! משמע, "מה שאומרים הרועים בשדה - אלו דברים ששמעו מאדונם בבית!" לוט דיבר מתוך גרונם של רועיו.

נראה, שעניין זה היה הרקע לפרידת לוט מאברהם. לוט חסר סבלנות, ורוצה "כאן ועכשיו!" בעיני רוחו, הוא תוהה: איזו משמעות יש לאמונה אם המאמין אינו מקבל את שכרו - שהובטח לו? האם יהיה צדיק - ורע לו?!

קשה לו להשלים עם "העיכוב", ולכן הוא ממהר לממש את המתנות שהבטיח האלוקים לדודו אברהם - ומאפשר לרועיו לרעות בשדותיהם של אנשי הארץ, בטענה שהם כבר שייכים לאברהם, והוא לוט - היורש שלו. ועל משקל דומה, הוא כבר רואה עצמו כיורשו הבלעדי של אברהם - בעודו בחייו.

מעניין לגלות, סיפור בעל מאפיינים דומים בסיומה של מסכת סוכה (דף נ"ו:). שם אנו מוצאים שמשמרת כהנים בשם "בילגה" - נקנסה בעקבות מעשה שהיה: "מעשה במרים בת בילגה שהמירה דתה, והלכה ונשאת לסרדיוט אחד ממלכי יוונים. כשנכנסו יוונים להיכל הייתה מבעטת בסנדלה על גבי המזבח, ואמרה: לוקוס לוקוס (זאב זאב - בלשון יווני), עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל ואי אתה עומד עליהם בשעת הדחק!"

ותמהה הגמרא: האם משום החוצפה של הבת נקנוס את אביה?! והתשובה: אכן כן, "כדאמרי אינשי: שותא דינוקא בשוקא, או דאבוה או דאימיה" כלומר, מה שמדבר הילד בשוק - אלו דברים שהוא שמע בבית, מאביו או מאמו".

כלומר, דבריה של הבת מעידים על המשפחה כולה, ויש טעם לקנסם. הנה לנו דוגמה נוספת: דברי הבת - מעידים על האב, דברי הרועים - מעידים על האדון.

יתירה מכך, מה כיוונה מרים בת בילגה בכך שהשוותה את המזבח ל"לוקוס"? ביאר מהרש"א: "על שם שהזאב דרכו לטרוף הכבשים - אמרה כן, שמכלה ממונן של ישראל בקרבן התמידין שהיו ב' כבשים בכל יום".

אך מסתבר, שהדימוי הזה מופיע כבר במדרש (בראשית רבה צ"ט), המפרש את ברכת יעקב לבנו בנימין: "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל" (בראשית מ"ט) - "רבי פנחס פתר קריא - במזבח, מה הזאב הזה חוטף כך היה המזבח חוטף את הקרבנות: בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד - אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל - וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם (במדבר כ"ח)".

משמע, הדמיון בין המזבח - לזאב, אינו שלילי בהכרח, וגם חז"ל השתמשו בו. אם כן, במה חטאה?

אמנם, אפשר שחוצפתה באה לידי ביטוי בכך שאמרה זאת בלשון של זלזול: "לוקוס לוקוס" - בלשון יווני. אך בלא ספק, אשמתה גדלה במה שבעטה במזבח ובאה בטרוניה כלפי מעלה: "עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל, ואי אתה עומד עליהם בשעת הדחק!"

בדבריה, היא הביעה תסכול - שנחשפה אליו עוד בשהותה בבית הוריה: עם ישראל עובדים לה' ומקריבים לפניו את ממונם, אם כן כביכול, שומה עליו - להאיר להם פנים, להגן עליהם ולהביא לנצחונם על אויביהם.

בכך היא נפלה בחטאו של לוט - "כאן ועכשיו!" היא ציפתה להבין ולראות בחוש את יחסי ה"יד רוחצת יד" בין הבורא ומאמיניו. היא רואה זאת כ"תן וקח", ואינה מבינה את משמעות האמונה והציות העיור - הכופף את ראשו ואת שכלו בפני האלוקים.

למעשה, אברהם - בדבריו "מסיר את הלוט" - מעל פניו של לוט, וחושף את מעלליו, ובכך הוא מבטא את מורת רוחו מהגישה הזו. אברהם עצמו - אינו "ממהר", אמנם, הבטיח לו האלוקים שהארץ תהיה של זרעו, אך הוא מתאזר בסבלנות ואורך רוח, ומקבל את "הקצב האלוקי" - בהתבטלות גמורה.

ואולי זהו פירוש הביטוי: "וְהֶאֱמִן בַּה' - וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" (פרק ט"ו), אברהם מאמין ושותק, גם כאשר עדיין לא התקיימו כל ההבטחות במלואן, ועל כך "וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה".

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
ישר כוח נהניתי מאוד. מאמר מצויין כמו תמיד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף11.11.16
10
מתי רב מעלה כבר מאמר חדש? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אירנה14.11.16
נו פרשה חדשה בפתח מתי יעלה הרעיון החדש של כבוד רב עמיהוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל לאה14.11.16
9
״למה?״ יאמרו הגוים אשרי העם ש״ככה״ לו עם כל הקושי לא שואלים שאלות למה? ככה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישי11.11.16

הצגת כל התגובות

8
רוצים עוד כתבות כאלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אירנה12.11.16
7
מסר מקסים ואקטואלי
קורא15.11.16
6
הוא חי רק כדי לקיים את רצון הבורא גם אם הוא לא ירוויח שום דבר באופן אישי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייכלר13.11.16
5
עוקב אחרי הרב הזה
בנימין13.11.16
4
מה העצה כיצד ניתן לקבל את הקצב האלוקי בלא לחוש לעיכוב? מחכה לשמוע תגובת כבוד הרב! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדנה15.11.16
3
בכליון עיניים לרעיון החדש השייך לפרדה החדשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ממתינה17.11.16
2
פרשנות יפה
אהבתי11.11.16
1
כך אמרה רחלי פרנקל אמא של הנער החטוף נפתלי פרנקל הי"ד כאשר עדיין לא היה ידוע הסוף המצער נזכרתי כשקראתי את המאמר
המאמין13.11.16
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24