כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

לכבוד ט"ו באב: אתה אשכנזי ו/או ספרדי?

ט"ו באב שחל ימים ספורים לאחר תשעה באב, הוא יום שמחה כיום הכיפורים. כותב השורות משרטט בראי ההיסטוריה את הוויה העכשווית הכואבת על הגזענות במחוזותינו (יהדות)

21
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | ט"ו באב | 27.07.18
לכבוד ט"ו באב: אתה אשכנזי ו/או ספרדי?
(צילום: שאטרסטוק)

הטלפון רוטט בידיו של ר' שמעון, על הצג רשום "ר' דן השדכן" , שמעון כבר רגיל להצעות של ר' דן, הוא עונה לו ומכבד אותו רק בגלל היותו בנם של קדושים אברהם יצחק ויעקב, לולא זה מזמן היה מוחקו מהזיכרון. מספיק כואב לו על דינה שלו המתבגרת בביתה, כל פעם ר' דן מוסיף לו מלח על הפצע, הוא היה מעדיף לוותר... אבל יהודי זה יהודי וצריך לכבד אותו.

תקופה קשה בביתו של ר' שמעון, ביתו כלילת המעלות, והבכירה מבנותיו מתבגרת, לא! אין הוא מפקפק בדרכי שמים, הוא יודע שהקב"ה מחכה לתפילות שלה, והיא... תפילותיה כמעיין המתגבר כל מילה כמונה מעות, על כל העולם היא מתפללת, על חברותיה מהעדה השניה שגם הן רווקות, ועל חולים על כולם, את עצמה בקושי היא זוכרת, והוא ר' שמעון יודע כמה הקב"ה מחכה לתפילות של ביתו הצדיקה, אבל ר' שמעון רוצה כבר לראותה תחת חופתה, הוא פנה לברכות לכל גדולי הדור לר' אהרון כהן הידוע בברכותיו, אבל הזמן מתקדם ובאופק שום שידוך...

ר' שמעון עונה לשיחה, והוא חש שר' דן השדכן, מרוגש יותר מאי פעם, "אתה שומע ר' שמעון מצאתי את בחיר ליבה של ביתך, בחור נפלא מיוחד במינו ירא אלוקים, פאר שבפאר, הבן של ר' יששכר, הבן הקטן שלו בחור נפלא ביותר" ר' שמעון לרגע התבלבל ומיד התעשת על עצמו והשיב לר' דן "מה קרה לך ר' דן הפעם כבר ממש הגזמת, שכחת שר' יששכר לא מהשבט שלנו ואסור לנו להתחתן איתם, המנהגים שונים, האוכל שונה, בכלל כל ההווי חיים שונה, הם אוכלים קטניות בפסח ואנחנו לא, הם מתגלחים בשלושת השבועות ואנחנו לא, ותחשוב על שולחן שבת איך הוא יראה, אצלנו שרים כל מקדש שביעי- ואצלם שרים שלום לבן דודי ואגדלך אלוקי כל נשמה, אצלנו כל הקידוש דממה, אצלם אומרים לחיים באמצע, אין שום התאמה, ובכלל זה איסור".

מעבר לקו נשמע קולו המחויך של ר' דן "לא שמעת ר' שמעון .... תזכור את התאריך הזה לנצח עוד דורות רבות ידובר על היום הזה יחגגו אותו ולא יאמרו בו תחנון, כי היום ט"ו באב הותרו השבטים לבוא אלו באלו". מזל טוב.

בני ישראל הגיעו למצב שנאסר על דור המדבר להתחתן שבט בשבט אחר, בגלל דיני נחלה, אך רק לדור המדבר זה נאסר בהיותם בגלות, אך בהגיעם לארץ הותרו השבטים לבוא אלו באלו ולדברי התוס' במסכת תענית זה הסיבה העיקרית שט"ו באב נקבע ליו"ט, כי האיסור הזה להתחתן אחד עם השני כאשר כולנו בני האבות הקדושים, הוא גזירה קשה, ולכן מיד בבואם לארץ.. הותרו השבטים... היה להם קשה אבל אז הותר להם... ולכן יום זה נקבע ליום טוב ולכך דומה הוא יום זה ליום הכיפורים שהוא יום סליחה ומחילה יום שאין בו חשבונות בין איש לרעהו יום שימת אהבה ואחווה.

פחות משבוע לאחר יום החורבן הלאומי של העם היהודי, יום שלקינו בו בכפילות ובשילושים, שעיקר סיבתו הוא שנאת חינם שהייתה בעם ישראל, בתוך שבוע ליום המר הזה מגיע יום שהוא מאפשר לנו להתבונן איך לתקן את השנאת חינם - "לבוא אלו באלו" אין מחיצות אין הגבלות כל אחד שומר על נחלתו הוא (שלהעביר נחלה לא הותר) כל אחד שומר על מסורת אבותיו, אך בד בבד הוא בא בעדה האחרת.

וכדברי הרש"ר הירש בספר מדבר פרק לו "אחרי שמת הדור הראשון של באי הארץ נתבטלה אותה הגבלת נישואין בין השבטים והסמכות הלאומית של התורה הכריזה על כך ביום חמשה עשר באב. יום זה "שהותרו שבטים לבוא זה בזה" נקבע ליום טוב לדורות והיו עורכים בו חגיגות עממיות" עכ"ל.

עברו שנים ר' שמעון ור' יששכר נעשו למחותנים ונולד להם נכד, וביום שבאו להירשם למוסדות חינוך הם קיבלו תשובה, מהשבט שלכם מקבלים רק עד 30 אחוז...

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי- חיספין

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אני רוצה פה לתת קרדיט לאתר כיכר השבת שהעלה את הנושא, אבל מצד שני אני לא מבין למה העיתונות החרדית משתיקה את נושא הגזענות ולא מטפלת בזה עד שזה יגיע לרבנים שיפסיקו לטמון את הראש בחול, הרי כשהרבנים רוצים לצעוק על משהו חמור עם יודעים להפגין וכו', אז וכי שנאת חינם זה פחות חמור משאר העבירות????????
מנדי29.07.18
9
אני מתפלא על גדולי הדול ששומעים על כל האחוזים ושותקים, מישהו יכול להסביר לי למה אפשר לצעוק על האינטרנט, אבל על שנאת חינם, שותקים????????????
יהושע27.07.18
וכמו כן הם עצמם נגועים בזה, הם לא מחזיקים מהרבנים הספרדים, ולא מהשירה הספרדית ולא מהמנטליות, ולא מספריהם. כאילו הם נולדו בג'ונגל. ורק אם יש נכה או פגוע, יעשו טובה ויתייחסו אליהם כדי שלא לפגוע בטוהר הגזע שלנו
מאיר קליין27.07.18
כמה כאב למרן רה"י הגאי"ל שטינמן על הגזענות ובאמת ידוע שבאורחס' יש יותר ספרדים משאר הישיבות אע"פ שאחד הרשמים גזעני. כל מי שקצת בדק את הנושא יודע שרבים מהגדולים האשכנזים נלחמו על זה אולם היו אינטרסנטים שנלחמו נגד הפצת הדברים.
ב28.07.18
8
השידוכים באה משני הצדדים, ולא כפי שעולה מטענות שונות כאילו היא רק מצד האשכנזים.
דבש, ירושלים28.07.18
מעניין למה, בדיוק כמו שהגרמנים היו נאורים יותר מידי שזה בא לכסות על הגזענות שלהם.הצליחי, אל תבזי את עצמך, זה ספעס נישט.
אחד29.07.18
יכול להיות שאני גזען בהיחבא, עדיף להיות גזען בגלוי?! תכלס, אני מציע שתקבל את הדברים ממי שאמרם, ודון בהם עצמם ולא במי שכותב אותם.
דבש, ירושלים30.07.18

הצגת כל התגובות

7
גזענות. מוטב לכתב שילך ללמוד מה הוא תורת הגזע. אנשים רוצים להתחתן עם מה שהכי דומה להם זו בהחלט קיבעון חשיבתי. אבל ממש לא גזענות. יש בציבורים החרדיים הרבה הרבה פחד מכל שבב שינוי צריך לפתור את זה. אני אומר את זה בתור ספרדי רווק שאין לו בעיה לא עם אשכנזים ולא עם ספרדים. די עם השנאה לשני הכיוונים
נ.ש.27.07.18
6
אם זה היה אכפת להם הם היו צועקים על זה, מארגנים הפגנות חרמות ונידויים כמו שהם יודעים לעשות על כל שטות. לא אכפת להם מהסבל, האכזריות והלבנת הפנים שהחברה החרדית כל כך מצטיינת בהם. למרבה הבושה חילונים הכופרים הם אלו המלמדים היום את החרדים פרקים בהלכות דרך ארץ ומוסר. ככה זה שיש הנהגה של עסקנים שמשתמש
האמת27.07.18
5
ומתנהגים כשבבניקים חילונים זה לא גזענות זה נורמליות ודבר מבורך!
שבבניק=פרענק=אלים27.07.18
4
כל אותם מנהלים יתנו את הדין על כך. יש מדור בגיהנום מיוחד לגזענים הללו
יהודי פשוט27.07.18
ואתה מסיט את הנושא למוסדות. אולי בגלל שבשידוכים גם הספרדים מתנהגים בגזענות?...
דבש, ירושלים28.07.18
3
אולי תענו לשדכן שילך חזרה לשטעטל במזרח אירופה אולי הוא יזכר שארץ ישראל היתה מאז ומעולם של הספרדים החל מעליית הרמבן ועד הציונות ואז תבקש ממנו לפתוח את האוייצר בישיבה שלו ובבית שלו וגם שם הוא יראה רוב ספרדי של מחברי הספרים ואז תגיד לו כשהוא שר שלום עליכם ויה ריבון עולם ואפילו ידיד נפש שהמחברים היו ספר
משכיל27.07.18
2
הגמרא במסכת קידושין פרק עשרה יוחסין אומרת אם ראית שני משפחות שיש מריבה בינהם, הסיבה לכך היא משום ששמץ פסול יש באחת מהם ואין מניחין אותה (את הפחות כשירה) לידבק בחברתה. ופירש שם רש"י "מן השמים" כלומר שהמריבה היא מן השמים בלי סיבה הגיונית אמיתית ומובנת בשכל וזה סימן שמן השמים לא רוצים שידבקו אלו באלו.
הכל כתוב מראש28.07.18
אפילו בין בני אותה עדה, כך שלא מדובר בגזענות
אלי29.07.18
1
התלמוד בבלי שלומדים בכל הישיבות והתלמוד ירושלמי שכל גדולי אשכנז מתפלפלים יומם ולילה בלהבין מה היתה כוונתם העמוקה אפילו בספר בן ימינו ספרו של האור החיים הקדוש גאוני עולם מחפשים הבנה עמוקה
נתן קליגר27.07.18
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24