כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

מדוע רון קובי לא מצליח להבין את השבת?

בתקופה האחרונה אנו עדים לראש עיר שבראש מעייניו ניצב הצורך לפגוע בקדושת השבת בסטטוס קוו רב השנים של העיר שהייתה משכן לגדולי ישראל וטמונים בה גדולי האומה (יהדות)

18
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ד באדר א' | 01.03.19
מדוע רון קובי לא מצליח להבין את השבת?
(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במהלך ההיסטוריה נחקקו בדנ"א של העם היהודי סיפורי גבורה כבירים של מסירות נפש למען שמירת השבת כהלכתה, החל מזמן התנאים וכלה בדורנו אנו ממש כאשר יהודים מגיעים למצב בו שמירת השבת שלהם בניסיון הם עומדים בו בגבורה גם במחיר אישי כבד.

הניה הייתה נערה יתומה, שסייעה לאמה האלמנה בגידול אחיותיה. חייה של האלמנה הצעירה שבעלה נרצח בפוגרום פולני אי שם בגבול רוסיה פולין הפכו בבת אחת הפכו לסיוט של ממש, כאשר נותרה אלמנה צעירה עם 5 ילדות קטנות, כשהגדולה שבהם בת 7 בלבד.

אך אמונתם היוקדת היא שחיזקה אותם ברגעי משבר. לנגד עיניה הייתה רואה את בעלה הצדיק ר' יצחק הכהן בטוהר מידותיו וכך שרדה יום ועוד יום. כאשר גדלה ביתה הבכורה הניה, ברכה הקב"ה בבינה יתירה וכך עזרה לאמה האלמנה לפרנס את הבית בדרכים שונות.

כישרונותיה הברוכים עמדו לה ושמה הלך לפניה כמנהלת חשבונות מהשורה הראשונה. יום בהיר קיבלה הנערה הצעירה הזמנה לראיון עבודה באחד מהמפעלים היותר מכובדים וגדולים. תנאי העסקה קרצו לה מאוד ובדמיונה ראתה את ההרווחה הגדולה למשפחתה השבורה.

טרם סיימה להתראיין, ביקשה היא לדעת מה הם שעות העבודה ובאלו ימים עובדים. בעל הבית השיב לה, שימי העבודה הם א' עד ה' ולעיתים רחוקות גם בימי שישי לזמן קצר. להפתעת כולם, השיבה העלמה הצעירה בתשובה שלילית וקמה לדרכה.

מכיריה הרבים פנו אל רב המשפחה שיועיל להשפיע עליה, הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל בעל ה"דרכי מוסר" (שבשנת תרפ"ג הקים ביוזמת החפץ חיים את הישיבה קטנה בלידא בשם "אור ישראל והיה מקורב מאוד לחפץ חיים, וכאשר היה פוקד את ביתו בראדין היה החפץ חיים מסדר בעצמו את סידורי האירוח עבורו), קרא הרב ניימן להניה הנערה היתומה ושאלה מדוע מסרבת למקום עבודה זה שיביא לה רווחה גדולה. השיבה הנערה, "בעל הבית אמר, שלעיתים יש עבודה גם בימי שישי, עבודה זו עלולה להתרחב לקראת שבת ובהמשך לגרום לחילול שבת מתוך חיי העבודה, ולכך אני נמנעת מחילול שבת אפשרי כבר מראש".

זכתה הנערה הניה לעלות ארצה ולהקים בית של תורה ולהיות אשת חבר לזקני הגאון רבי אפרים נחום בורודיאנסקי זצ"ל וזכיתי אני להיות מנכדיה הצעירים. בלב הקונצנזוס היהודי כבודה של השבת נשמר באדיקות גבוה, גם אלו שאינם שומרי שבת ידעו להאריך ולכבד את אלו שכן שמרו,

עומק שמירת שבת נעוץ בתהליך אישי שעושה כל אדם עם עצמו לקראת השבת וככל שהוא מתכונן והופך עצמו לבית קיבול לקדושת הנשמה היתירה, כך בשבת הקדושה הוא חווה חיבור רוחני עמוק למעמקיי סוד ויסוד השבת, בהתחברות לאור הבורא ב"ה האין סופי. היכולת להכיל את השפע האדיר שיש בשבת תלוי במקבל, כמשל לגביע גלידה שככל שיגדל הגביע הוא יכיל ויחזיק יותר כדורי גלידה, כך להבדיל היא השבת הקדושה שמכילה לפי כלי המחזיק שלה.

ולכך ראינו מהאמוראים והתנאים, שבמהלך כל השבוע התכוננו לשבת קודש ובוודאי לא היה זה רק הכנה גשמית למאכל היותר טוב, אלא תהליך אישי קבוע שהנפש עוברת בימי החול כהכנה לקראת השבת וקשורה בצרכים הבהמיים של האדם על מנת שיתקן עצמו לקראת השבת.

ככל שהאדם מכין עצמו ונכנס לתהליך שכזה, הוא חש יותר ויותר את תחושת הנשמה היתרה ובכך יובן מדוע שומרי שבת שנוחתים למציאות השבת ללא הכנה לעיתים רבות לא חשים את קדושת השבת ואורה ובושמה המיוחדים, כי הכל תלוי בהכנה ומי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.

בדור כמו שלנו שאין צורך לאדם לצאת מביתו לבצע משימה ובלחיצת כפתור הוא פותר את כל הבעיות שלו, המושג הזה שנקרא תהליך מאבד את האפקט והמשמעות שלו עד לרמה שרבים לא מתחברים למושג הזה כלל וכלל.

בתקופה האחרונה אנו עדים לראש עיר בישראל בעיר הקדושה טבריה, שבראש מעייניו ניצב הצורך לפגוע בקדושת השבת, בסטטוס קוו רב השנים של העיר ,שהייתה משכן לגדולי ישראל וטמונים בה גדולי האומה. אותו ראש עיר חותם ומסיים כל שיחה שלו או ראיון, בהצהרה על הדחף הבלתי נשלט שלו לפגוע בקדושת השבת.

אותו ראש עיר המדובר ניהל את רוב מערכת הבחירות בהם נבחר לא בדרך המוכרת, אלא ברשתות חברתיות במדיות השונות, כמעט ולא ראו את פניו על לוחות מודעות של נייר, בעיקר פגשו בו אנשי המדיות, והדבר איננו מיקרי. חייו כאדם הניזון וחי ברשתות החברתיות לא מאפשרות לו להכיל את המושג הזה שנקרא שבת. המציאות של שבת תלויה בהכנה בתהליך קבוע בכדי להכיל אותה, אדם שכל כולו שקוע במדיה וברשתות לא יכול להבין ולהכיל מהי השבת ומהי סגולותיה, ואין פלא שהוא נלחם בה בכל כוחו, כי עצם מציאותה היא קריאת תגר על אנשים שכמותו ונפשו לא יכולה להכיל מציאות שכזו, ועתידה השבת לתבוע את עלבונה! (ואולי מומלץ לו לפנות לאהוד ברק ודומיו שנעלמו מהמפה הפוליטית לאחר חילולי שבת שיזמו).

הבנת מהות השבת זה תהליך של מחשבה וחשיבה ולא משהו של מהרגע להרגע. השבת היא תוצאה של תהליך של ששה ימים. רון קובי הוא איש שלא בנוי לדבר שכזה הוא חייב הכל כאן ועכשיו.

שימו לב איך הוא גירש את הכתבים שהגיעו לראיין אותו ומיד הגיש עליהם תלונה במשטרה ובסוף התנצל. כל פורום שהוא מגיע הוא עצבני ורוצה תוצאות עכשוויות הוא לא בנוי לדבר שנקרא תהליך שזה כל מהות השבת כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביון השביעי וכו' על כן ברך בגלל זה...

זה היה כל מה שהגמרא מעריכה, שהאמוראים היו מכינים עצמם לשבת בימי חול, לא רק מדיני עונג שבת של האוכל, אלא בגלל התהליך הפנימי הקבוע, שהם עשו עם עצמם שבוע אחרי שבוע ולכן זכו להארה מיוחדת.

המסר שאנו צריכים להנחיל לדור הצעיר, שלשבת קודש חייבים להגיע על ידי הכנה כלשהי ולא לנחות לשבת כאורח מזדמן, אלא כאיש מכובד שנקבעה לו פגישה מכובדת מבעוד מועד. מסר שכזה שיעבור לדור הצעיר, יחנך אותם לסבלנות ולמידות טובות בכל החיים.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין, וחבר אגוד ענ"ף

תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
המסקנה שאני מסיק מהסיפור שלך על אותה נערה הניה שהיא החליטה לשמור שבת בלי להכריח אף אחד אחר לשנות את דרך חייו בגללה, להבדיל ממכם היא סרבה לקבל את העבודה בגלל השבת אבל לא יצאה נגד או דיברה בגנות אותה חברה. ועל זה עומדת לה זכות בעולם הבא. ולגבי רון קובי אל תשכחו שהאל יצר גם אותו ואם הוא מצליח במה שהוא
דורי02.03.19
אל תטעה! יש לך חובה הלכתית למחות נגד חילול השבת! לא לזרום עם העוון הנורא כפליים היות ומחטיאים יהודים רבים ורומסים את הברית הקדושה עם בורא עולם
יהודי03.03.19
13
השימוש הנלוז של החרדים בדת לצורך טובות הנאה , ג'ובים והשתלטות על המרחב הצבורי מרתיחים כל אחד שדעת בקדקודו. חז"לאמרו דברים חמורים עלאלו העושים בתורה קרדום לחפור בו. לחרדים אין מקורות פרנסה ולכן הם מגייסים את היהדות לצורךזה. חילול ה' שהם גורמים והשנאה שמתפתחת בעקבות כךלאמענינים אותם. דיבורים על מהות
מהות? חה חה!01.03.19
12
הוא ילד קטן השאלה היא לא עליו כי הוא בן אדם לא שפוי שמחפש צומי ואי אפשר לנהל איתו דיאלוג השאלה הקשה היא על אנשי טבריה שבחרו בכזה בן אדם בזוי
טברייני01.03.19

הצגת כל התגובות

11
ספק אם הוא יהודי🐜🐜🐜
לאה01.03.19
10
אומרים תשמרו 2 שבתות יבוא המשיח עזבוה את הרשע 2 שבתות הרשע יתאבד
ללא שם01.03.19
9
ולא לסבול כמו החרדים
רמי קוביות01.03.19
8
השם ישמור צריך להתפלל שראש העיר יעשה תשובה הרב קוק עכשיו בסירטון שהוא אומר שהוא קרב חס וחלילה להיפטר בגלל ראש העיר צריך דחוף להתפלל ולעשות משהו להציל את המצב הנורא .רון קובי חייב להפסיק עם המעשים האלו.
ללא שם01.03.19
7
אפילו לא מדגדג את האוזן שלו
גבריאל01.03.19
6
יכל לשמור על הסטטוס קוו עם שינויים .אבל לדעתי הוא פשוט נגרר אחרי התמיכה משונאי הדת שהוא מקבל
לימור01.03.19
5
הדברים פשוטים בהרבה ! גם בין החרדים יש אנשי מדיה וכאלו שמחוברים לרשתות חברתיות "חרדיות" ויש להם שבת ונשמה יתרה כשומרי תורה ומצוות ! רון קובי החילוני בדומה לראשי ערים חילוניים לא זכו לגדול ללמוד ולנשום את אויר הפסגות של היהדות וכמו אחד שנולד עיור לך תסביר לו מה זה פרח ססגוני או ירושלים מכוסה בשלג-כך
נפתלי 02.03.19
4
חסר צלם חרדי...
דוד01.03.19
3
מי שמשתמש בגוי של שבת מחלל שבת גמור.
דן סגל02.03.19
2
זה מבלבל אותו
רמי01.03.19
1
זו שאלה לא פחות חשובה
מה הקשר01.03.19
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24