כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

האם זו גזענות או רק חלוקה רגילה לשבטים?

בתקופה זו בבתים רבים בעם ישראל לא עסוקים בבחירות, וגם לא בסוד הספירה של ימי העומר ותיקון המידות, וגם לא בהכנה לימי מתן תורה, הם עסוקים באבלם הפרטי בראותם את צער בנותיהם שאינם מתקבלות לסמינרים, כאשר כל חטאם (של רובם הגדול) הוא השבט אליו הם משתייכים (יהדות)

59
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ו באייר | 31.05.19
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

מראה עם ישראל הצועד במדבר בחלוקה מופתית לשבטים, עורר התרגשות רבה בעיני כל רואה, הייתה זו חלוקה לפי דגלים וצבע, כמויות גדולות של משפחות שנעו בקצב אחיד וסדיר, בכפוף להוראתו של משה רבנו המנהיג.

בספרי האמונה השונים רואים ש"לכתך אחרי במדבר", כראיה למראה היסטורי שלא היה כמותו מעולם. המדבר מטבעו גורם לאדם לחפש פינת מרגוע בחום ובקור, מקורות הישרדות וחיים, ואילו עם ישראל התהלך בגאוות יחיד כאומה שלמה לאורך המדבר כולו במשך 40 שנה.

הסדר המופתי וקצב ההליכה נקבעו בידי כוח עליון, אותו הכוח שהוציאם ממצרים ונתן להם את התורה, והיה ניתן לראות בחוש את כוח העליון במחזה המדבר.

סביר להניח, שלו היה מחזה זה חוזר על עצמו בזמננו היו נאורים רבים שהיו רואים בהליכה מדברית זו גזענות לשמה, בהפרדת כל שבט ושבט ללא יכולת מעבר ללא היתר מפורש מגבוה. אחרים היו דורשים לכפות ערבוב צבעי הדגל כסימון לכך שהכל מותרים לבוא אלו באלו ואין חלוקה מוגדרת. היו בתוכם, שהיו עותרים לבית הדין לקליטת ילדי שבט פלוני במוסדותיהם של שבט אלמוני.

אך לא כך צעדו עם ישראל בראשית צמיחת גאולתם, לא התערבבו אלו באלו, איש על מחנהו ואיש על דגלו, ודווקא מתוך ההתבדלות נוצר מחזה מרהיב ונשמרה גחלת המסורת של כל שבט ושבט, עד כדי שיושבי העמים סביב נבהלו ופחדו מכוחו העצום של העם המלוכד דווקא מתוך החלוקה הברורה.

מהות ההליכה במדבר כל שבט בפני עצמו ללא עירוב בשבט אחר, היה סביב הידיעה שכל שבט במקומו מסובב סביב המרכז של משכן העדות – אהל מועד, כל החלוקה וההתבדלות יכולה להתבצע אך ורק בתנאי זה, רק כאשר התורה במרכז ניתן להתחלק לשבטים ולשמר את הדגל הייחודי של כל שבט ושבט.

סכנה גדולה יש בחלוקה לפי קבוצות, האידיאל הגדול שנשמו אותו כל הולכי המדבר היה ש"על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו" חלוקה שמגיע מתוקף ציווי אלוקי היא חלוקה שמביאה לשלמות, אך חלוקה שנעשית לשם חלוקה גרידא, היא מחלוקה ופירוד ויוזמי חלוקה זו מקומם בפתחו של הגיהינום יחד עם קרח ועדתו.

בתקופה זו בבתים רבים בעם ישראל לא עסוקים בבחירות, וגם לא בסוד הספירה של ימי העומר ותיקון המידות, וגם לא בהכנה לימי מתן תורה, הם עסוקים באבלם הפרטי בראותם את צער בנותיהם שאינם מתקבלות לסמינרים, כאשר כל חטאם (של רובם הגדול) הוא השבט אליו הם משתייכים.

בעוד כחודש, מחזה זה יחזור על עצמו, בתקופת הרישום לישיבות הקטנות והגדולות. בני תורה רבים יושפלו ויתבזו, כשכל עוונם הוא שבטם. בבתים רבים ישבו ההורים והבנים באבל של ממש, כביכול שלושים יום קודם י"ז בתמוז/ ט' באב דורשים מענייני האבלות.

קטונתי מלהביע דעה על עצם ההחלטה להגיע דווקא למוסדות כאלו ואחרים ולהתעקש על מוסדות ספציפיים, אך גדולתי בלהביע דעה על בנות ובני נוער הנושרים מעולמה של תורה לאחר שנפצעו בליבותיהם המדממים בסירוב קבלתם למוסד שרצו להגיע אליו על מנת להתרומם ולהדבק בדרך התורה והמצוות. מר כאבי וגדול כים השבר אשר לא מתוקן כראוי ומביא חורבן ואות קלון על ציבור שלם המוכר כציבור יראי ה'.

ידוע העובדות על גדולי ישראל זצוק"ל כמרן הרב שך ומרן הגראי"ל שטיינמן ומרן הגר"ש אוירבעך ועוד ועוד, שלא יכלו להירדם לילה אחד כששמעו על סיפורים של בנות שלא התקבלו לסמינרים וכך על בני הישיבות.

התירוץ הנדוש, 'לכו לכם לשבטיכם' וכל שבט יבנה לעצמו מוסדות. זהו טיעון המופרך מיניה וביה, הפרדה לשבטים יכולה להתבצע רק כאשר במרכז יש את משכן העדות ואהל מועד, אך כאשר במרכז ישנה גזענות, אין גושפנקא לטענת איש על מחנהו.

ולכם הורים יקרים, ובעיקר הבנות המייחלות להגיע לסמינר לבנות את חייהן בכדי להקים בתים של תורה ואתם מרגישים מסורבים, זכרו כי לפני כמה שנים צעדה בת בודדה בניגוד לכל הציפיות ועל אף הניסיון למנוע ממנה לממש שאיפתה, צעדה וצעדה, הרבה דמעות וחוסר ודאות על העתיד ליוו את הליכתה, אך סופה היה שישבה על כסא בבית המקדש והייתה לאמה של מלכות! הדרך לבית ה' מלווה יסורים רבים ולכך קוראים אנו את מגילת רות בחג השבועות, כן כן, מגילה הנושאת את ספורה של אשה! נקראת דווקא ביום מתן תורה! כי התורה נקנת בייסורים וזוהי הדוגמא החיה לכך.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

תוכן שאסור לפספס
59 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
כל עניין הסמינרים ממש מרגיז אותי כל פעם מחדש. בין סמינר ספרדי לאשכנזי לא רואה ממש הבדל היום הסמינרים עושים טובה שהם מקבלים בנות וממש מסננים וגורמים להורי התלמידות לכרוע על הברכיים שיקבלו אותם למה? תלמידה צריכה להתחנן להכנס למקום לימודים שגם ככה אין בו כלום חוץ מלימודי קודש או הוראה וגננות וגם
מישהי01.06.19
33
לאחיי האשכנזים, עד מתי תחשבו שהשמש זורחת לכם מה...
לוי31.05.19
32
תלמדו מהמזרחי /תלמדו מחב"ד ??? בושה וחרפה עברות שבן אדם לחבירו יום הכיפורים לא מכפר
יהודי31.05.19

הצגת כל התגובות

31
אל תשברו מול הלחצים מכל הכיוונים. תהיו חזקים, ואל תקבלו את מי שלא צריך. יש להם סמינרים משלהם, שישלחו לשם.
שפרה31.05.19
פשוט גועל, איזה התנשאות, אל תדאגי בבחירות הבאות ש"ס תקבל עשירייה ואז יראו לכם את הכיוון, חכי הפתעות בדרך, אבל סתם ככה את לא מתבייש לקרוא לעצמך חרדיה, שונאת ישראל.
ציפי31.05.19
את יהודיה? כי יהודים לא אמורים להיות גזעניים נראה לי??????????????????????
שבי31.05.19
30
מיייי הולךךך לאשכנזיםםםם ? ! ? !
עמי31.05.19
29
דגלו". ונהר ונהר ופשטיה, וכיוצ"ב אמירות שאין בינן לבין המציאות דבר מלבד גזענות.
שלמה31.05.19
28
בושה וחרפה, עלק חרדים, תתביישו, רשעים.
ציפי31.05.19
27
חבל שאנחנו לא כמו בהודו. שם אם מישהו מהמעמד הנמוך מנסה להתקבל למעמד הגבוה, פשוט מכים אותו למוות. כאן הספרדים עוד מתלוננים על זה שחוסמים אותם בתקשורת. יש את מעמד המלוכה, ליטאים אשכנזים, פחות מזה חסידים אשכנזים, פחות מזה ספרדים לטאים, והכי נמוכים הספרדים החסידים. אין שום דבר נגדם, אבל מדובר על מעמדות
מעמדות31.05.19
לא שווה תגובה חוץ מזה
ללי31.05.19
איזה התנשאות, מי קבע מה שאתה מקשקש, זה רק המשתכנזים שמראים לכם כאילו אתם עדיפים, אצלינו מסתכלים עליכם כמו נמושות, פעם הציעו לנו במשפחה בחור אשכנזי וכולם אמרו לבחורה שחבל עליה, אז תפסיקו לחשוב שהשמש זורחת לכם מה..
ציפי31.05.19
בני המעמד העליון גם לא הגיעו מטיפה סרוחה ולא הולכים לשירותים...מה שיש להם זה לעבוד על מסכנים ותמימים שיש להם דם כחול...
דתיה שפויה 31.05.19
26
הגיע הזמן שאחרי 71 שנה גם הציבור שאתה מייצג יקלוט איפה הוא חי .ארץ הקודש !שמעת???? לצערינו הרב אתם הקמתם את המדינה ,אבל בעתיד הלא רחוק יהיו כאן שינויים דרמטיים.
יאיר31.05.19
25
בארצות הברית בריטנה קנדה בלגיה אוסטרליה ברזיל [שם זה הפוך אשכנזים מתדפקים ללמוד במוסדות ספרדים הלוואי בארץ] אין את הטמטום הזה בסאטמער אתה רואה בחורים חלבים ארגנטינאים שאינך מרגיש שום הבדל בינם לבחורים רומנים והונגרים עד שאתה שומע אותם לדבר ספרדית פה במדיה יש את הפיגור שכלי הזה שזה אכזריות וטפשות שאי
שפוי31.05.19
24
ובקשר חברותי.
משה בן אברהם31.05.19
23
כמו התגובה על מעמדות ,יש אנשים חרדים לדבר השם ובאמת חושבים שהמוצא שלי קובע את המעמד שלי חבל כמה שנאת חינם עצוב מאוד בעלת תשובה.
אפרת01.06.19
22
שם אוכלים מופלטה וקוסקוס. ולא גפילטע פיש
סבתא אלגרה31.05.19
21
לשס יש 8 מנדטים לא??יש משרות מאוד מכובדות בכנסת לא??תקציבי ענק לא??אז למה מקום המדינה ועד היום אפשר לספור על כף היד את הסמינרים הספרדים ??אתם כאלה אפסים שלא יכולים לתת תמורה לבנות ששמו שס בקלפי??
יאיר31.05.19
אפשר לא לבחור ש"ס ואז האשכנזים יקבלו את כל הספרדים כי לא יהיה לספרדים איפה ללכת?!
יעקב 31.05.19
20
מודעות כאלו מתפרסמות בעיתונות !!! התקשרתי וסירבו לקבל אותי בגלל .... שאני אשכנזי !!!! אז טלו קורה מבין עיניכם !!!!
אברך אשכנזי31.05.19
קצת נקמה על מה שעשיתם לנו מתחילת הקמת המדינה שאז בקושי היו מוסדות ספרדים ואף פעם לא קיבלו ספרדים אז מותר לנו קצת להנות
נתן כהן31.05.19
מקבלים מרות של הספרדים, קשה להם להתכופף. אבל ספרדי מוכן להתכופף לאשכנזים ולרבניהם, כך שלא מובן למה האשכנזים לא רוצים לקבל ספרדים
ספרדי31.05.19
19
יש לי חדשות בשיבלכם - אין שום דבר שהופך בחורה אשכנזיה לטובה יותר מבחורה ספרדיה. שום דבר. יש תכונות אופי, השקפת עולם, חינוך, ועוד אלף ואחד גורמים שהופכים אותנו למה שאנחנו. השאלה האם סבתא רבא שלנו נולדה בעיירה נידחת באקוראינה, בהרי האטלס או במוזסוויל שבארגנטינה ממש לא רלבנטית. החברה החרדית נגועה בגזע
יהודי31.05.19
והראיה שאלפי ואולי עשרות אלפי תלמידים ותלמידות ספרדים לומדים במוסדות אשכנזים חוץ מהמיעוט המדובר שלא התקבלו מכל מיני סיבות.
שמואל31.05.19
בוא נעשה חשבון פשוט: רוב רובם של הבנות שבחוץ הן ספרדיות, אה- רק אצל הספרדים יש "כל מיני סיבות"??? רוב רובם של הבנות שבפנים הן אשכנזיות. וההסבר הפשוט ביותר נקרא אחוזים!!! יש מכסה של ספרדים וברגע שהיא מתמלאת נגמר הסיפור וכן- זו תוצאה של גזענות חריפה!! גם הספרדים ש"זוכים" להתקבל למוסדות אשכנזים "זוכים"
שרה31.05.19
18
גזענות לשמה אבל תשימו מעטפה עם 15000 ואתם בפנים.בושה וחרפה!!!
ר31.05.19
17
רוב רובו של ציבור הבנות הספרדיות מסודר במוסדות והמיעוט שלא מסודר זה לא בגלל גזענות וצריך להפנות את האנרגיה לסדר להם מקום ראוי, כתבות שיוסיפו שנאה מציבור אחד על רעהו לא יוסיפו כלום!
שמואל31.05.19
16
שהכותב איננו מבין מהי גזענות ! גזענות זה כשאתה לא מקבל בת ספרדיה לסמינר כי היא ספרדיה גזענות זה שאתה לא נותן למועמד ראוי למפלגה כי הוא אשכנזי זו גזענות ואתם החריידים אתם גזענים
james31.05.19
15
מה יש דבר כזה בדורנו ?.הלואי. היכן אהבה אחווה שלום ורעות . כנראה עים הקב"ה בכיס. הריי הוא עובד אצלנו 3 פעמים ביום........ והרועים פשעו בי........ ודל
מנדי31.05.19
14
הסמינרים האשכנזים לא מקבלים בנות ספרדיות לא טובות וחלשות או ממשפחות פתוחות אבל ספרדיות טובות שמתאימות לסמינר מקבלים בקלות אפילו יותר מאשכנזיות בכורות אז ספרדים להרגע ולהפסיק להיות נחיתיים
עדינה31.05.19
13
תראו לי בש"ס . חבר כנסת אשכנזי אחד ... אין !!! באגודת ישראל היה חבר כנסת ששמו מזרחי !!!
אברך אשכנזי31.05.19
חוץ מהחבדניק הזה, שזה היה משהו חד פעמי של נציג ספרדי מחבד. כל שאר ג' הם אשכנזים גזעניים
חבדניק31.05.19
היה תכלס עכשיו אין
נתן כהן31.05.19
12
חבל לבחורים ספרדים להדלפק על דלתות ישיבות של אחינו,כולנו שוכחים לפעמים שלפני קום המדינה "הספרדים" היו עם ידם על עלינה בעולם התורה,וכשבאו לפה בקום המדינה זרקו אותם במעברות בזמן שאגודה קיבלו כספים ומבנים להקים מוסדות,והיום רואים ע בע איך עולם התורה הספרדי צמח בלי עזרה של בן גוריון,תוך 10/20 שנה הישיבו
נביא31.05.19
11
מעולם לא היתה שבטיות בעם ישראל , לא בתקופת הראשונים ולא האחרונים, אלא למדו כל אחד ואחד את התורה שהיתה בסביבתם, כל גדולי האשכנזים למדו מתורת הספרדים וכן להיפך. אם מנהלי המוסדות רוצים שבטיות אז עד הסוף בבקשה ויתכבדו לעזוב את גדולי הראשונים והאחרונים הספרדים שמהם ינקו את רוב תורתם וישארו עם השבט שלהם ב
מרן31.05.19
10
שלא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב, יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה, מה שהיה טוב למדבר ולצורך חלוקת הארץ לא היה טוב להמשך הישיבה, ולכן היתה שמחה עצומה שירד המחסום של נישואין מעורבים, ולך תספר את זה לאשכנזים, כמה שנאה וניכור היו נחסכים אילו גם בימינו הותרו שבטים לבוא זה בזה.
אשר31.05.19
9
האכזבה וכאב הלב שנוצר לילדים באי קבלה זה אך ורק בגלל שהם כואבים את ההכזבה של ההורים,ספרדי כשהו טיפש נלחם על מוסד אשכנזי כשב99 אחוז מהמקרים בשביל להגיד שהבןבת לומדים במוסד פלוני,ולעצמו הוא מוכר שזה בגלל האיכות,שטויות והבלים..
אחד שיודע31.05.19
8
אתם גזענים נקודה כך שאתם לא חרדים לדבר השם. בואו ונבדוק... בבתי ספר של הדתיים לאומים מקבלים את כולם, כך גם החילונים מהגן לאוניברסיטה....רק החרדים בלבד גזענים ויש להם את הבעיה הזאת.אז יכתבו כאן מיד הגזענים שילמדו בבתי ספר שלהם...כלומר אתם חושבים שאתם טובים יותר...זאת גזענות.תשאלו את הנאצים גם הם חשבו
דבורה 31.05.19
למה כי קבלו את הבנים והבנות שלך בלי בעיות? מאיפה אתה יודע שגם את הנכדים והנכדות שלך יקבלו???? בא נראה אותך אז ותדבר גזענות. תתבייש לך ושב בשקט. שום דבר לא בטוח אדוני היקר.
יהודית31.05.19
7
את הבעיות שלכם. ועכשיו יגידו כולם אבל יהודי פשוט, אתה אשכנזי אז אין לך שום בעיות??? אז חחחח. גם אותנו לא מקבלים בכל מקום. ויש פרוטקציות מכל הכיוונים. לא אשכח איך בישיבה קטנה במבחנים לישיבה גדולה שלחו את הבן המופרע והחצוף של הראש ישיבה לאחת הישיבות הכי טובות כשהיו בחורים הרבה יותר טובים ממנו. במהלך
יהודי אשכנזי פשוט31.05.19
מנסים להסביר לאשכנזים, שכן, יש להם בעיות, אתם לא יותר טובים מאף אחד, טוב ורע יש בכל מגזר, המקרה שלך באחוזים יחסית קטן, ולרוב כל מי שמשתייך לציבור שלכם מתקבל בזרועות פתוחות בגלל שם משפחה וחזות, רוב הספרדים לא באמת בוער להם ללמוד אצל האשכנזים הדבר היחיד שתמוהה כאן זה מה ההתנהגות הגועלית הזו שעטופה כב
ללי31.05.19
מישהוא מזכיר את זה שיש ילדות אשכנזיות שלא מתקבלות ולא רק ספרדים!!!! וגם בכותרת יש איזה משהוא סוף סוף
א31.05.19
6
זאת שואה לשמה. שנאת חנם, קנאה, גועל. שליטה ללא מצור. יבוא יום ומשהו יתן את הדין. ואני מקוה שאנחנו עם ישראל נעמוד מהצד ונהנה כמו אותם ראשי ישיבות ומנהלות יקרות שנהנות מהמעמד והכח שניתן להם. ראו הוזהרתם. אתם יצור אנוש כמונו אין לכם שום עליונות עלינו חוץ מלקבל ולא לקבל אתם אנשים שפלים.
רבקה31.05.19
5
כמה הכתבה הזאת נכונה כמה היא כואבת כמה היא מראה לנו את זוועת הדור. בכתבה צוין רק את הנשירה שאי קבלה יוצרת. אני רוצה להזכיר לכם שיש עוד דבר שנגרם בעקבות ההשפלה הנוראית והיא "הדכאון" שהיא מחלה קשה מנשוא יותר ממחלת גוף כולל הקשות ביניהם. אנו אנשים פשוטים מאמינים בני מאמינים ויודעים שיש דין ויש דיין.
יהודית31.05.19
אני לא מבינה את עדות המזרח מה אתם נדכפות לסימנר של שכנזים תראו מי היו הסבתות שלכם צדיקות והחוזרות בתשובה תלמדו אצל מורות אם כיסוי ראש ולא פאה אים חציות ארוכות ולא מתחת לברך תתגאו במורשת שלנו אייך אתם מסוגלות לילמוד במקום שיש גזענות לא יעזור לכם תמיד תהיו המשונות
לוי31.05.19
4
אני לא מבין למה אשכנזים חושבים את עצמם יותר מידי, אולי להזכיר להם שרוב הראשונים שהם לומדים כל היום הם ספרדים, ואלו הן, הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"א, הריטב"א, המאירי, הר"ן, הרא"ה, הרי"ף, נימוקי יוסף, בעה"מ, ועוד ועוד, אז בבקשה ממכם, דדדדדדדדדי....
ברוך31.05.19
3
הוא לא הסביר למה החלוקה במדבר איננה גזענות.
אביתר31.05.19
2
הקב"ה נתן לכם מתנה וזה זכות לשלוט לאלפי הורים ותלמידים. אל תנצלו זאת לרעה. יש דין ויש דין. אתם גם לא מושלמים והציבור יודע זאת היטב.
מנשה31.05.19
1
איפה הרבנים, נמאס כבר מההתנשאות של האשכנזים, אולי להזכיר לכם, כמעט כל הראשונים היו ספרדים.
נתי31.05.19
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 08:41

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24