כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

צריך לקבור תוקפים חיים באדמה / טור דעה

נושא התקיפות בציבור החרדי משנה את פניו בשנים האחרונות, אך עדיין רחוקה הדרך, בינתיים עוד ילדים וילדות נפגעים - חייבים לצעוק: די! עד כאן! ויש גם קשר לפרשה (טור)

8
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ה בסיון | 28.06.19
צריך לקבור תוקפים חיים באדמה / טור דעה
(צילום: shutterstock)

טור זה עוסק בס"ד בענייני פרשת השבוע בראי המבט החינוכי, אך לא השבוע! לאור שיח שקיימתי השבוע עם פגועים בתחום עליו יכתב טור זה, אין בנפשי הרחבת הדעת המאפשרת לכתוב על נושא אחר לבד מנושא זה שזקוק לקול זעקה גדולה ומרה עד שער המלך!

אחת מהשיטות המתוחכמות של מבצעי הטרדות בתוככי הציבור החרדי, זה המעטפת התורנית ושימוש במנוחים תורניים וקבליים כביכול, ותירוצים הלכתיים שונים ומשונים כהסבר למעשיהם, רק בדיעבד מבין הקרבן את חומרת המעשה, ואת השימוש הציני שנעשה בתורה הקדושה לצורך מימוש מעלליו של התוקף במעטפת תורנית.

לו הייתה נאמרת אמירה חוצצת וברורה בכל מוסד חרדי (וגם לא) שלא תתכן שום אופציה של קירבת גוף כלשהי בין "רב" או "דמות תורנית" לכל אדם בעולם יתכן והיינו מונעים אסונות גדולים שהתרחשו ומתרחשים כל הזמן בתוכנו ויתכן שגם ברגעים אלו אי שם בבית כנסת כלשהו או בישיבה כלשהי או בסמינר וכו' מתרחש אסון נוראי שכזה.

אז איך ולמה מתיר לעצמו אדם/ רב / ראש ישיבה/ משגיח/ מנהלת/ וכו' לבצע פשע נוראי שכזה על אף היותם קרובים להיכל ה' לעולם התורה וההלכה, להשקפה התורנית, ובעיקר לציווים החדים והברורים: לא תרצח/ לא תנאף, איך יתכן שיהודי שעומד עם קיטל כמלאך ביום הכיפורים, או מנענע לוב בדבקות בסוכות, מסוגל לעשות מעשה בהמי שכזה?

"לטפל בתוכו"- במשך שנים רבות מסיבות שונות הוסתרו סיפורים קשים בטענה שאין צורך להוציא את הכביסה המלוכלכת לרשות הרבים, היו שהוסיפו שהמשטרה בינכך לא מטפלת וכו', מציאות זו ללא ספק איפשרה לאנסים לבצע את זממם, הם ידעו שהם יקבלו כיסוי ותמיכה ולא יפלילו אותם! ברוך ה' שעידן זה בתהליכי התאדות מן העולם תוך הבנה שאמירתו של רבי חנינא סגן הכהנים לא הייתה המלצה סתמית אלא הוראה לעולם: "רבי חנינא סגן הכהנים אומר, הוי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו" חייבם מורא מלכות! אחרת זה רצח!

"שלא לפגוע בשידוכים"- אמירה זו לבד מהיותה גובלת בחוסר אמונה בסיסית של "מה' אשה לאיש" זה אמירה שרצחה לא רק את הפגוע אלא גם את מי שהתחתן איתו אם הם לא התגרשו! מתוך רצון לשמור על משהו חיצוני ריסקו משהו פנימי ושל יותר מנפש אחת.

"רב קהילה"- בעשור האחרון אנו נחשפים לתופעה גרועה של כאלו הנחשבים רבני קהילות, מנהיגי ואנשי מפתח בקהילות שונות וחלקם משונות המנצלים את הפונים אליהם בניצול גופני מחפיר, לצורך מילוי ומימוש תאוותיהם! והגרוע מכל הוא החוסר התנערות מקיר לקיר של כל עולם הרבנים מאותם דמויות! כמה בתים התפרקו ונשברו מאנשים שכאלו, גם אלו שכביכול הועמדו לדין השאירו אחריהם שברי כלים של זוגות מרוסקים ואנשים עם צלקות מדממות.

"אנשי צוות במוסדות" שמנצלים את מעמדם ובעיקר את כוחם לצרכי בהמיותם! והפחד מהכוחניות משתק את הנפגע בזמן העבירה.

כאשר קוראים כתבי אישום של העבריינים הללו כבודה הנרמס של התורה זועקת שם מכל שורה, אותם אנשי מפתח כיסו את מעשיהם בפסקי בלכות ואגדות חז"ל תוך הבטחה לתיקון הנפש ע"פ סוד הגלגולים! כתבי אישום אלו מלבד חומרת מעשיה הבלתי נתפסים הם ביזוי כבוד התורה שהיה ראוי לשבת על זה שבעה כאבלים.

החוט השזור בין כל הסיפורים זה התמימות של בני ובנות הציבור החרדי שעל זה גאוותנו על אותו טהרה וקדושה וחוסר ידע כללי, אותה תמימות של קדושה, היא המגן עלינו, אך בד בבד חובה עלינו לשנן לכל צעיר וצעירה חרדים, אין בכל התורה כולה שום הלכה המתירה לבצע נגיע בגופכם לשום צורך! אין סימן בשולחן ערוך העוסק בהלכות מתקני הנפש ע"פ סוד הגלגול, אלו אמירות של שרלטנים חוליגאניים שצריך לברוח מהם אל חיק המשטרה ולהסגיר אותם.

הגיע הזמן להפסיק לחשוב שיש בכוחנו לטפל בפגעים רעים הללו לבד, הגיע הזמן לתת למשטרה את כל הכוח לטפל בהם, וכן גם במחיר שמשפחתם תפגע קצת ואולי הרבה, אבל זה גופא ייצור את ההרתעה של הפוגע הבא שלא יחשוב בכלל לקבל תמיכה ומעטפת והתחשבות בציבור כלשהו בהר ובמגדל, בחומה ובקברים.

האם בציבור החרדי יש יותר תקיפות מיניות? אינני רוצה להיכנס לשאלה הזו, אבל מה שברור הוא שיש יותר אופציות לביצוע ויש יותר אופציות לכיסוי העבירה, ומצב זה מחייב כל אב משפחה ומהל מוסד למצוא את הדרך הנכונה לחדד את הסוגיה וקדושת פרטיות הגוף, לשלול את האופציה לתיקון והתייחדות בכל מצב, ולעודד דווח בעת פגיעה, ע"מ שיוכלו לטפל בנפגע ובפוגע.

במחשבה שניה הפרשה כן מתאימה לנושא זה, מכמה סיבות ראשית צריך לקבור באדמה בעודו בחיים את מי שתוקף, שנית מי שנתקף מרגיש שהוא רוצה להיבלע באדמה, שלישית פי האדמה נבראה בערב שבת בין השמשות, יחד עם זה נבראו בין היתר (לפי שיטת היש אומרים) גם השדים, בדיוק ההגדרה על אותם שטור זה נסוב סביבם!

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
אתה לוקח אחריות על דורות של מנועי-לבא-בקהל? הרי המשטרה מפרסת את שם החשוד גם לפני כתב אישום וגם לפני הכרעת הדין, ופעמים רבות להד"ם. לענ"ד צריך להקים גוף שיחליט האם להעביר למשטרה, כמו שעשה הציבור הדת"ל - פורום תקנה. "צדק - צדק תרדוף". גם את הצדק יש לרדוף בצדק. לקבור באדמה בעוד האדם חי - לא הכי צדק. ת
ההוביט היהודי28.06.19
5
לא יודע מי אתה ומה הרקע שלך בתחום ועד כמה אתה מכיר את המציאות האמיתית ולא סיפורים תקשורתיים. מניח שאתה כותב בתום לב ואופטימיות חביבה. אם יום אחד תפקח את העיניים לראות מה קורה באמת, בחי, במקרים שקורים, תיווכח לראות כי המשטרה שאתה כ"כ בונה עליה היא גוף מסורבל חדל אישים ומרבה לשבת בצד ולא לעשות כלום אל
שפוי28.06.19
4
נהפכים לתוקפים בעצמם? (לא במודע כמובן) כך שחלקם צריכים טיפול פסיכולוגי ולא בור באדמה.
אחד שיודע מניסיון28.06.19
את רובם [כמובן לא להצדיק ולהסיר אחריות לתקן...] והשפה הבוטה והמשתלחת כנראה נכתבה, לעורר את הצבור, אבל לחשוב שמשטרה תעצור את התופעה, פחות ממגוחך, ובפרט משטרה שכל התעסקותה בזה בצורה מגעילה, כמו שאנחנו רואים את החילונים שפרקו בנושאים אלו צורת אדם, ונהיו כבהמות [כמעט?] לצערנו ללא גוזמה, זה נושא כואב שכל
אבא 28.06.19
אין אפוטרופוס לעריות??? זה אולי מצדיק איך אנשים נופלים בענייני קדושה. אך מה הקשר לפגיע ה בנפש תמימה?! אתה חולה? קשה לך? אל תצא מהבית לפני אתה מטפל בעצמך!!!!כתבת "נושא כואב שכל אחד יכול ליפול בתוכו הן לתקוף..." ממש לא! לא כולם חולים ומי שחולה הוא מסכן בעצם מחלתו אבל הוא אשם אם הוא לא הולך לטפל ואם מ
צבי28.06.19

הצגת כל התגובות

3
צודק במאת האחוזים! הילדים שלנו תמימים וזה דבר נפלא וטהור אך יחד עם זאת צריכים ללמד אותם להשמר. במיוחד שבתוך המגזר זה הרבה יותר קשה כי "הוא אברך" או הוא רב וכו...לא יתכן שהוא יעשה לי משהו לא טוב...ונותנים את אמונם ובטחונם באנשים כאלה שמנצלים זאת. כבדהו וחשדהו...זה הכלל. כולם בגדר צדיקים אבל צריך להשמ
יפה אמרת28.06.19
2
מהכתבה משמע שכל גבר עבריין, הגזמנו, יש אנשים חולים וצריך לתפוס אותם ולהוקיעם, ישנם כאלו אכן שאם יידעו שהם מסתכנים אולי יוכלו להתגבר קצת, תלוי ברמת החולי. לא ירחק היום שיגידו שאסור לאבא לנשק ולחבק את ילדיו מחשש לפגיעה. בקיצור שופכים את המים עם התינוק.
יעקב28.06.19
1
האם כסדום היינו
אמת28.06.19
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת מצורע ושבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 12.04.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת תזריע תשפ"ד

אריה ברונר | 12.04.24