כיכר השבת

פרשת וישלח

הלכות המצויות בסופגניות // הרב חיים אטיאס

מותר לחמם סופגניה על הפלטה בשבת? מה ברכת הסופגניה? האם נוטלים ידיים על סופגניה? והאם יש בישולי עכו"ם בסופגניה? הרב חיים אטיאס עם הלכות הסופגניות (אקטואלי)

2
הרב חיים אטיאס | כיכר השבת | י"ז בכסלו | 03.12.20
הלכות המצויות בסופגניות // הרב חיים אטיאס
(צילום: Lior Mizrahi/Flash90)

מנהג ישראל לאכול בחנוכה סופגניות המטוגנות בשמן, והוא זכר לנס פך השמן שהיה בבית המקדש (רבינו מימון אביו של הרמב"ם).

וטעם נוסף כתב בהליכות שלמה בשם הגרש"ז אוירבעך, כי לאחר הניצחון על היוונים טיהרו בית חשמונאי את כלי הקודש, ואילו את אבני המזבח ששקצום היונים לא ידעו לטהרם, וגנזום (כמבואר בגמ' ע"ז נב:), ונצטערו על כך, ולכן נהגו במאכלים שמברכים עליהם ברכת מעין ג' שמזכירים בה 'ועל מזבחך' – זכר למזבח, משא"כ בברהמ"ז (לנוסח האשכנזים) שאין מוזכר בה המזבח ביחוד.

טיגון סופגניות בשעה שהנרות דולקין

נהגו הנשים שלא לעשות מלאכה במשך חצי שעה מעת ההדלקה של הנרות, כדי שיהא היכר שאין להשתמש לאור הנרות. אולם בישול ואפיה וצרכי אוכל נפש – מותר, ולכן יכולות הנשים להכין ולטגן סופגניות בעת שהנרות דולקים (חזו"ע).

ברכת הסופגניה

ברכת הסופגניה לפניה היא 'בורא מיני מזונות', ואחריה ברכת 'על המחיה'.

ואפי' אם אכל כדי קביעות סעודה (216 גרם) יברך לאחריה 'על המחיה'. אולם טוב ליזהר לא לקבוע סעודה על הסופגניות כדי לא להיכנס בספק ברכות (חזו"ע). וי"א שטוב ליזהר לאוכלו בתוך הסעודה (ודינו יבואר בהמשך) (אבני ישפה).

אכילת סופגניות בתוך הסעודה

נסתפקו הפוסקים האם צריך לברך על סופגניות שבאות באמצע הסעודה, או שנפטרים מדין הסעודה. דעת הגרש"ז אוירבעך שהמנהג לא לברך עליהן באמצע הסעודה, ובהליכות שלמה הוסיף שאף אם באו בסוף הסעודה לקינוח – ג"כ לא יברך עליהן. וכ"כ בחזו"ע שאין לברך עליהן באמצע הסעודה, והוסיף שטוב להניחן עד אחר ברכת המזון ואז יברך עליהן.

ויש שכתבו שכדי לצאת מן הספק טוב שיכוין לפני ברכת 'המוציא' שבדעתו לפטור את הסופגניות, ואז לא יצטרך לברך עליהם (ביה"ל). או שיכוין שאין בדעתו לפוטרם בברכת 'המוציא', וכשיגיעו בתוך הסעודה יברך עליהן (אורל"צ). וכן יכול לפני נטילת ידיים של הסעודה לברך על מעט מזונות, ויכוין בדעתו לפטור את המזונות שבסעודה (חיי אדם).

הפרשת חלה בסופגניות

כידוע עשיית הסופגניה היא ע"י הכנת בלילה עבה, וטיגונה בשמן עמוק.

ופסק השו"ע על עיסה זו שעיסתה בלילתה עבה וגלגלה על דעת לבשלה או לטגנה או לעשותה סופגנין שפטורה מהפרשת חלה. וטעם הדבר – מכיון שהתהוות הסופגניה היא ע"י טיגון ולא אפיה – פטורה היא מהפרשת חלה. וכתב הש"ך על דבריו שיש חולקים ומצריכים הפרשת חלה. ועל כן הטוב והנכון שיפריש חלה בלא ברכה.

בישולי עכו"ם בסופגניות

סופגניה שטוגנה על ידי גוי – יש לשים לב, אם המאפיה או המסעדה הם של ישראל, והגוי הוא רק שכיר ועובד אצלו – אין בזה משום בישולי עכו"ם, ויאכלו ענווים וישבעו. אולם במאפיה או מסעדה של גוי, צריך שלכל הפחות יהודי ידליק את הטיגונית, ואז יכול הגוי להמשיך את פעולת הטיגון (יבי"א).

נטילת ידיים על סופגניה

סופגניה המטוגנת בשמן, ונרגש לחות השמן בידיים, אם טיגונה הוא בשמן זית (שהוא אחד משבעת המשקין) דינה כדבר שטיבולו במשקה שצריך נטילת ידיים, אולם אם טוגנה בשמן סויה וכדו' – אין צריך נטילה.

חימום סופגניה בשבת

מותר להניח בשבת סופגניות על גבי הפלטה כדי שיתחממו, אף שיגיעו על ידי זה לחום של יד סולדת. ואע"פ שהריבה שבתוכן היא דבר לח – מ"מ מבטלה היא ברוב הסופגניה שהיא דבר יבש (הגרש"ז אוירבעך, חזון עובדיה). ובפסקי תשובות כתב שריבה נחשבת לדבר יבש, וא"כ וודאי שאין איסור בחימום הסופגניה.

והראשל"צ הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א, העיר בשיעורו השבועי (שנת תש"פ) שכיום הרבה מן המאפיות מדללים את הריבה עם מים שלא בושלו מעולם, ולכן אין להתיר לחמם סופגניות אלו אם יגיעו ליד סולדת, אולם אם שם אותם רק כדי שיפשירו ולא יספיקו להגיע לכדי לחום של יד סולדת – אפשר להקיל.

שבת שלום וחנוכה שמח!

  • להערות והארות ניתן לפנות כאן
תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
תודה רבה על ההזדמנות להיזכר ולשנן הלכות שבת. על פניו אין קשר בין סופגניות להלכות ועוד להלכות שבת, אבל בחשיבה היסטורית יש הרבה זה ממש "דבר בעיתו". בהקשר לתקופה שגזרו על היהודים (אנטיוכוס הרביעי) לחלל שבת במשך שלוש שנים וכתוצאה מכך נשרו חלק מהעם היהודי לתרבות יוונית כופרת. בין השאר כתוצא
ישראל04.12.20
1
לכל מי שרוצה .הרבנות תפרסם הילכות סופגניה
משיח03.12.20
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

ההרשמה בעיצומה

אלו החרדים שעובדים בחטיבה הסודית של מערכת הביטחון

כיכר בשיתןף סייבלו | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24