כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

טור כאב נוקב: "ילד של במבה נטול אישיות"

סיפור אישי שלי על מלמד שהפך אותי לאובייקט, וזהו בעצם סיפורם של נפגעי תקיפות חמורות - בטורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי "החינוך בראי הפרשה" (פרשת השבוע)

13
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ב בתמוז | 02.07.21
טור כאב נוקב: "ילד של במבה נטול אישיות"
(צילום: משה שי, פלאש 90)

היה זה בכתה ו' בהיותי בן 10, היו בי חזקות וחולשות ככל ילד אחר נורמטיבי, אחת מהחולשות שלי היתה היכולת להבחן בעל פה על חומרי למידה, במבחנים בכתב הוצאתי ציונים נאים ומעלה, ואילו בעל פה דבק לשוני לחכי כפשוטו ממש. באותה שנה המדוברת החליט המלמד אחה"צ להכריח אותי להבחן בעל פה על משניות מסכת ביצה, כאמור הייתה לי בעיה בנושא זה, אבל אותו חכם ארזים החליט שהוא יתגבר על הבעיה. ללא ספק שאפו למלמד יוזמתי.

הוא קרא לי לשיחה ושאל אותי איזה ממתק אני ממש רוצה שזה ידרבן אותי להבחן משנה אחר משנה על כל חמשת פרקיה של המסכת הלא קלה. לאחר חשיבה אמרתי "חבילת במבה" (לך תסביר היום לילדים שבעבר חבילת במבה היה פרס...) וכך הצמידו לי חבר מהכיתה שהתחלתי להבחן אצלו את המשניות. שרוליק (שם אמיתי!) היה חבר חביב אציל מידות וכך ישב איתי בסבלנות אחרי הלימודים ובזמן הלימודים וסייע לי בהגשמת החלום להבחן על מסכת משניות שלמה בעל פה לראשונה בחיי בגיל 10.

עד פה לכאורה סיפור אצילי של מלמד יוזם ואיש רוח ראוי להערצה, אבל דווקא בנקודת השיא הגיע הטוויסט בעלילה. כנראה שהקצב של הבחינה היה איטי או משהו כזה, וביום מהימים שמי השתנה בהדרגה מ"אברימי" - ל"בוטנים" (במִלְרַע) בזכות הבמבה המובטחת. השם לא נאמר לי בשיחות פרטיות אלא כיתתיות לעין ולאוזני כל. אותו מלמד התחיל להפנות אלי שאלות ברבים כאשר הוא מכנה אותי בשם "בוטנים", "בוטנים איפה אוחזים" או סתם תוך כדי שיעור "בוטנים אתה מקשיב" או "בוטנים תביא חתימת הורים" (לא ידעתי שבוטנים מיוחסים אחרי הוריהם..) בקיצור השם שלי הפך לבוטנים. בכל פעם שהמלמד או החברים בעקבותיו קראו לי "בוטנים" התרסק ליבי בקרבי ודקר אותי שוב ושוב לשברי אדם. עד סוף כתה ו' כולם קראו לי בוטנים לע"נ החבילת במבה שהובטחה לי כדרבון על בחינה בעל פה של מסכת ביצה.

הסוף של הסיפור, א. שכשסיימתי במאמצי על את הבחינה, לא היה במבה במשרדו של המנהל, ולכן קיבלתי בסוף חטיף של בוטנים מחוברים בדבש. ב. היות והמלמד הזה היה אמור להיות המחנך שלי בכתה ז' לא הסכמתי לתת לו את התענוג לרצוח אותי נפשית עוד שנה ולכן עברתי לת"ת נבחר ששינה את חיי לעומת הראשון שהחריב. ג. לאחרונה שמעתי שהוא עוסק בחינוך/ניהול אחד מתלמודי התורה ומעניין לדעת עוד כמה בוטנים הוא קבר בדרך מאז הסיפור איתי לפני כ-30 שנה.

"בוטנים" לא היה עצם הפגיעה בי, כי בוטן זה לא משהו פוגע במהות שלו, הבוטן הוא דווקא פרי חביב למדי ואפילו אהוב עלי, הבעיה היא שהאישיות שלי נמחקה, ואני על מהותי ואישיותי כלינו מהעולם, ובמקומו נכנס לעולם הבוטן שהוא כביכול האישיות שלי, זהותי נעשתה לזהות בדויה על שם בוטן.

כל זה מתחולל בזמן שאני עושה מאמץ לבנות את האישיות שלי, ולהבחן בעל פה על מסכת משניות, שזה היה בשבילי לשנות את טבעי, ובזמן הזה שאני עובד לבנות ולהוכיח לעצמי מי אני ושאני יכול יותר וכו', בא אדם בעל סמכות כלשהי בחיי ונוטל את המהות שלי ואת המציאות שלי ומחליף אותה בבוטנים, זה העוול הגדול שחוויתי, שכחלוף השנים אני יודע להצביע עליו ולהגדיר אותו כפגיעה על מהותה.

את התחושה הזו ממש חווים נפגעים שחווים תקיפות והטרדות אישיות חמורות, כאשר מגיע אדם בעל דחפים פנימיים ולא רואה את האדם שמולו, את הילד, את הנערה, וכו' ובמקום זה אותם אנסים פוגשים שם רק את הדחף הפנימי החמור שלהם, ומילוי צרכיהם, בזה הם בעצם נוטלים ומבטלים את אישיותם של האנשים בני אנוש בעלי משמעות בעולם, והפיכתם לאובייקט לצרכיו- החפצה של ממש, זו לא רק התקיפה עצמה שהיא חמורה ורצח, אלא יש פה אלמנט לא פחות חמור ביטול אישיותו של הקורבן בעצם עשיית המעשה, שעל זה נאמר הרצחת וירשת ואולי גם קברת.

לכל אדם יש שם, לכל שם יש משמעות, לכל אדם יש תפקיד והעולם מושלם רק על ידי שהוא יעשה את שליחותו בעולם, לאף אחד אין זכות לבטל את האחר, כל אחד חייב לדעת שיש לו מקום בעולם, הוא לא אובייקט לא של בוטנים ולא למילוי צרכים, הוא/היא אדם עם משמעות עצומה מתוקף היותו/ה יהודי/ת בן/ת של מלך.

אדם ללא מקום בעולם הוא נטול תקווה וחסר אפיקים ואופקים, הוא אדם נטול מנוע פנימי לקימת הבוקר ולתפקוד, פעמים רבות בשיחות עם נוער אם נחתור נגיע לזה שהנער מרגיש חסר תוכן וסיבת קיום, רק תחושת סיפוק מחייו בחייו, תתחיל לשנות לו את החיים.

כאשר עם ישראל חוטאים בחטא של בעל פעור, הקב"ה רוצה להשמיד אותם ו-24.000 איש מישראל מתים במגיפה, הכעס הוא עצום, עם ישראל כולו בפחד של נתק מהקב"ה, ואז פנחס מבצע מעשה קנאות ומשיב את חמתו של בורא עולם ומשכין שלום בין בורא עולם לעם ישראל, והתוצאה של זה מדהימה הקב"ה המנהיג העוצמתי מעביר מסר עוצמתי לעם ישראל "ויאמר ה' אל משה וכו' – שאו את ראש כל עדת בני ישראל וגו' " בורא עולם נותן פה מקום אישי לכל יהודי ויהודי בשמו, עד כדי שכל אחד מישראל נקרא בשמו האישי שם אביו למשפחותם, ומי קורא אותם - גדולי ומנהיגי הדור והנשיאים, כן אחד אחד, לכל אחד יש שם, אף אחד הוא לא בוטנים ואף אחד הוא לא שלול אישיות, לכל אדם יש שם ומקום בעולם, וזה אומר שיש לו מטרה בעולם.

וכה הטיב להגדיר את זה הרש"ר הירש במדבר פרק כו פסוק ג (ג - ד) "וידבר וגו' אתם. לא "ויפקד אֹתם" אלא "וידבר אֹתם": הם קראו בשמו של כל יחיד וייחסו אותו לבית פלוני ולמשפחה אלמונית, וכעין זה נאמר במפקד הראשון (פרקים א, ב): "למשפחתם לבית אבתם במספר שמות כל - זכר לגלגלתם". התכלית העיקרית לא היתה "למנות" אותם ולדעת את מספרם הכללי, אלא העיקר היה לקרוא כל יחיד בשמו ולייחס אותו למשפחתו ולשבטו, למען ידע את תפקידו הלאומי כ"יוצא צבא בישראל". קריאת כל יחיד בשמו נתנה לו תודעה עצמית ועל ידי כך הכיר את חשיבות תרומתו לביתו, משפחתו ושבטו, הנותנים את חלקם בקיום התפקיד הלאומי הכללי."

חובתנו כהורים וכמחנכים לחדד לצעירים את חשיבות מציאותם בעולם, ואת שליחותם הבלעדית שאין תחליף לה, וכאשר חלילה נכנסת מחשבה של חוסר מקום בעולם לדעת שזוהי מחשבה מסוכנת, בד בבד להיות ערניים לדמויות מפתח בחייהם של הילדים שאולי הם שוללים בדרך ישירה או עקיפה את זכות קיומם בעולם, ולזכור ש"קריאת כל יחיד בשמו נתנה לו תודעה עצמית ועל ידי כך הכיר את חשיבות תרומתו לביתו, משפחתו ושבטו, הנותנים את חלקם בקיום התפקיד הלאומי הכללי".

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
כמה הכתבה נגעה לי וכמה יש לי לספר על מורות לא מקצועיות שבתוכף תפקידם חשבו שהן יותר מאלוקים. רמסו השפילו דכאו ועשו נזקים נפשיים קשים. בו בזמן שבנות מיוחסות קבלו יחס מיוחד. לא אמחל לא אסלח יום יבוא ואפתח זאת
נעמה02.07.21
9
אני הייתי בצוות מורים בתלמוד תורה. המנהל ירד לחיי פעמים רבות בצורה נבזית ומשפילה.(גם למורים נוספים התעלל) אמרתי לו תפטר אותי אם אינני טוב. והוא סירב. אמרתי לו אתה יותר גרוע מבעל שמגרש את אשתו .אתה מעגן אותי בהעסקה פוגענית ומשפילה שהורסת את הנפש. השנה הקב"ה לקח אותו מהעולם הזה... ממש סדיסט במסווה של
מבוגר02.07.21
משה
90 אחוז ממהמנהלים בציבור החרדי מתייחסים 04.07.21
8
וואוו מרגש!
ש03.07.21

הצגת כל התגובות

7
יפה אמרת. זה גם יכול להיות כלי חזק בהשמרות מתוקפים. זה לא רק שתקיפה הופכת אותך לחפץ אלה שאדם עם אישיות שרואה באנשים חפצים יכול להיות תוקפן. שימו לב לאדם שמשתמש במילה "שלי" בהקשר של אנשים באופן מוגזם ( העובדים שלי , אתה שלי וכו) שימו לב אם אתם מרגישים שמנסים להשתמש בכם ( לגרום לכם לציית, לשרת אותם) ל
.04.07.21
6
קראתי את הסיפור ופשוט התחלתי לבכות כשהייתי ביסודי למדתי באיזה בית יעקב אחד ופעם אחת היה סיפור בהפסקה שמישהי הרביצה לילדה בכיתה א המורה הסתכלה על כל הכיתה ומבטה נעצר עלי מאז ומעולם היא לא אהבה אותי בלשון המעטה ונטפלה אלי ואז היא אמרה בלי לשאול בכלל, בלי לברר: 'זה תמר' (תמר זו אני) מאז כל הכיתה בקושי
פגועה03.07.21
5
יישר כוח!
מישי02.07.21
4
הרבה החסר רגש המוזכר הינו אדם חסר רגשות ומסתבר שעבד לפי "הצלחות" שהיה צריך להגיש להנהלה, האנס וכדו' הם אנשים טובים.. כן כן לפעמים הם גם טובים, הם רגישים! לא יאומן שאני כותב את זה אבל בהחלט זה בדוק! הם פשוט מאבדים את הכל ברגע של דחף, אם זה קיצוני אז זו מחלה אמתית ואם זה קצת נשלט אז הם
איש מהשורה02.07.21
3
יש מחלה חרדית, מגיפה של פגיעות וזו האמת. אם יש מי שרוצח נפשו של ילד כל שמירת המצוות, לימוד התורה וכל הצניעות לא שוות כלום. בת"ת בו למדתי היה מלמד פוגע . הורים לא האמינו כי היו ספרדים פשוטים שכיבדו רבנים. רציתי שמלמד ימות אבל החלטתי לקחת את הכאב למקום אחר. לא חרדי היום, לא דתי אפילו, כף רגלי לא דרכה
יש לנו מחלה02.07.21
הנה דוגמא של קרבן ש"מעניש" את מי שלא אשם במה שקרה לו. כל בית שמש אחראית על הפגיעה? כולם בצוות ידעו מה המלמד עשה? ברור שלא. לכן, אתה לא מעניש אותם, אלא את עצמך, כי יבוא היום, והוא קרוב מתמיד, ותשלם על מעשיך הרעים. נכון, נפגעת, קשה מאוד, אבל תפנה את הכעס לפוגע עצמו, ומי שידע, אבל עכשיו אתה צריך להוציא
אני יודע02.07.21
את צודקתת אני לא מסוגלת לסלוח למורות על העול שעשו לי למעלה מ-30 שנה וגם על העול שעשו לבת שלי למרות שבגלל זה היא פרקה עול ב"ה היא חזרה לצניעות והיום היא נשואה
בעלוי שם02.07.21
2
נפלא אני אספר לילדיי את הסיפור הזה. מעצים.
בית שמשניק02.07.21
1
התובנה שמקישה בין הסיפור הנורא והמזעזע של כינוי שם תוך ניצול חולשה במשך תקופה ארוכה ומתמשכת, לבין כל פעולה שנעשית מתוך דחף וכופה את עצמה על תלמידילד וכדו', היא שקר ואיננה נכונה.!!!! אדם שמאבד ו'נמחק' לו האישיות בגלל מחדל יחיד או מועט - חמור ככל שיהיה, מתברר שהוא כבר בעייתי מלכתחילה. או משקר גם
HILLEL02.07.21
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24

"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 12.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת תזריע תשפ"ד

אריה ברונר | 12.04.24