כיכר השבת

טור כואב

להכיל את הבן והבת השונים - בתוך הבית

מוקדש להורים המכילים שאינם כפופים לסטנדרטים חברתיים וקודים אכזריים, מוקדש לכל הנערים והנערות שנזרקו מהבתים וזקוקים לאהבה מכפרת.- סלח לנו מחל לנו כפר לנו (יהדות)

26
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | י"ט באלול | 27.08.21
להכיל את הבן והבת השונים  - בתוך הבית
(צילום: שאטרסטוק)

אחת הדילמות הקשות בעולמנו היא להתמודד עם ילד שונה, שזקוק לדרך שונה, שבחר בגיל הנעורים מסלול שמתרחק מדרך משפחתו, ואז ההתמודדות האם להשאיר אותו עם שאר הילדים היא שאלה קשה שמצריכה בית דין לדיני נפשות ממש.

סיפרה לי לאחרונה אמא על בת שלה שלפני כשנתיים נזרקה מהסמינר והדרך לרחוב הייתה קצרה, ואז 2 דקות לאחר שהכירה את הרחוב הגיע הקורונה, והבת הזו נסגרה איתם בבית לתקופות הסגרים, ובבית היה תהו ובהו, "אתם צועקים שהקורונה הפילה חללים אני אומרת לכם שזה אר"ן ענק היה עבורנו ובתים שכמונו".

גיל הבגרות הוא גיל קשה וצריך כוחות ותעצומות נפש לעבור אותו בשלום, וככל שהדורות יורדים הניסיונות גדלים וזמינים, הפיתויים שיש בהצצה חטופה לרחוב זה בגדר של הציץ ונפגע, ומה יעשה הנער שאיננו בתיבת נח של הישבה ולא יחטא? איך ניתן לאזן בין המציאות לגירוים.

שמעתי סיפור מכלי ראשון שהתרחש לפני כ 30 שנה בערך, תלמיד ישיבה ירושלמי נסע לישיבתו פונביז' בקו 400 באוטובוס של חברת דן, הנהג עם שיער ארוך אסוף בגומי פנה אליו בדרך וסיפר לו: "אני ואחים שלנו למדנו בתלמוד תורה עץ חיים בירושלים בכתה של אחי היה הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, בכתה שלי היה אחיו הגאון רבי אברהם דב אוירבך זצ"ל ועוד רבנים חשובים גידולי ירושלים של מעלה,

עכשיו תשאל אותי איך אני נהג בחברת דן עם קוקו בשערות וכך גם אחים שלי ואילו מאותו כתה יצאו גדולי עולם כמון הרבנים אוירבך ?? אני יסביר לך למה, העניות בירושלים באותם שנים היו בלתי נסבלות, וההורים שלנו היו קשיי יום, גם אצל משפחת אוירבך הייתה עניות גדולה מאוד לא פחות ואולי יותר מאחרים , אבל אתה יודע מה ההבדל, אצלנו בבית שחזרתי עם ציון טוב במבחן, או פתק טוב מהרבה (המחנך) זה לא עניין את ההורים שלי ולא זז להם וריד בפנים כאות הזדהות כלשהי , ואילו אצל משפחת אוירבך כשילד חזר עם פתק מהרבה או ציון טוב זה היה יום חג כפשוטו, היו לוקחים עגבניה ובצל ועושים סעודה עם לחם לכבוד האירוע- אתה מבין אם להורים שלי לא היה אכפת כלום מהלימודים שלי ומהחינוך שלי אז למה שלי יהיה אכפת משל עצמי, אבל אצל אוירבך היה אכפת, ולכן יצאו משם גדולי תורה"

התהליך של נשירה של ילד מהבית לא מתחיל בזריקה מהסמינר או מהישיבה, אלא הרבה קודם, בתשתית של הבית, מה הבית משדר, ממה אכפת להורים, מה משמח אותם ומה מדאיג אותם, כשהילד בסוף נפלט זה כבר תוצאה של תהליך ארוך שהתחיל כבר מהינקות (כדברי הרש"ר הירש), ועם כל זה עדיין מה יעשו הורים שהגיעו למצב שהילד שונה, או יותר מדויק להגיד שבחר להשתנות, פתאום איזה תספורת קוקוריקו ומכנס עם שפשופים ושאר מרעין בישין, ופלאפון שלא לרוחם ומסיבות בלילה שרק בורא עולם יודע מה עושים שם? איך להתמודד עם זה.

כמה שהשאלה נכונה אצל בחורים אצל בחורות השאלה קשה שבעתיים, כי גם הנוכחות שלה בבית בגרסתה המקורית קשה יותר מאשר של הבן, וגם כוח השרידה שלה מחוץ לבית הוא רגיש וקשה לאין ערוך, אז מה עושים?

יעקב אבינו נאלץ לצאת מבית הוריו ל14 שנה שבהם הוא עלה ונתעלה, לאחר מכן המשיך בנדודיו עד למציאת רחל ולאה, והוא ממשיך בנדודיו מתיישב במקום אחד וקופצים עליו צרות שונות עם בת שהולכת לשדות זרים, עם יתומים קטנים, עם בן מיוחד שסובל, ירידה לארץ זרה ומותו שם, ליעקב לא היה בית מושב משלו ברוגע.

כאשר יהודי מביא ביכורים מהקרקע שלו שה' נתן לו, והוא רוצה לספר על כל הטובה הגדולה, הוא מתחיל לספר מארמי אובד אבי, הוא מתחיל לא מהרקע ההיסטורי בלבד של הסיפור אלא מהיסוד שלו, הספורנו מדייק דיוק מרגש מאוד בפסוק זה: דברים פרשת כי תבוא פרק כו פסוק ה "ארמי אובד אבי. הנה אבי שהיה יעקב היה זמן מה ארמי אובד שלא היה לו בית מושב ובכן לא היה מוכן להעמיד גוי ראוי לרשת ארץ"

בשביל לדאוג להמשכיות ולדורות הבאים אנו זקוקים לבית מושב, בית יציב ורגוע, כאשר נעדרת משפחתיות של בית בצורה של מושב שהכל מיושב, אנו נפגע ביכולת להעמיד את דור ההמשך, אני מכיר משפחה נפלאה שבשביל שהילדים שבחרו דרך שונה יגדלו בסביבה טובה ונעימה להם עזבו את שכונתם וסביבתם הטבעית ורק בשבילם, משפחה כזו הבית שלה הוא בית מושב, כזה שיעמד דורות שיכבדו את החינוך שקיבלו בבית הזה, כי הבית שידר להם חיבור אהבה ודאגה.

ההתמודדות היא קשה אבל לא בלתי פתירה, בית שמשדר לגרים בו אהבה והכלה, חשיבה רגישה על תחושת הילדים, לקבל את הפיקדונות האלו כמו שבורא עולם נתן לנו ולשמור עליהם להדריך אותם, ללוות אותם, לחשוב מחוץ לקופסא על פתרונות גם אם אחרים ירימו גבה, זה בית שיזכה להביא ביכורים לבית ה' ובניו יגידו וירגישו ש"ושמחת בכל הטוב" איני כפוי טובה אני מכיר במה שההורים שלי עשו למעני.

לזרוק ילד מהבית או לתת לו תחושה שהוא זרוק תאורתי גם אם הגופה שלו כן שם, זה מתכון מדוייק לבית כזה שלא ראוי לרשת את הארץ.. שלא ראוי להיות חלק מעם שחטא וחוטא מול אביו שבשמים ושנה אחרי שנה מבקש סליחה ומצפה שיסלח לו ועוד בטוח בסליחה, אם אתה לא יודע להכיל את הבן או הבת שלך שאולי פגעו בכבודך או בשמך או בכל דבר אחר, וזורק אותם אל תצפה למחילה ממי שגם אתה פגעת בו במשך השנה ואתה מצפה שאינו מלכנו יסלח וימחל לכל העוונות.

כשההורים טובים, מכילים, אוהבים, יציבים, גם האחים האחרים לומדים להכיל ולאהוב גם אם הם שונים, ואז אפשר לייצר שיח משותף לכולם על ההכלה השוני ואולי אפילו החוסר הסכמה כל עוד כל זה לא פוגע ביציבות ובאהבה, במצב כזה הרווחנו את כל המשפחה בבית בלי תהו ובלי בהו, והאחרים לומדים לא ללמוד משונים האהובים.

הטור הזה מוקדש באהבה רבה לכל ההורים שמכוונים את הבית שלהם לבית כזה המכיל ואוהב ולא כפוף לסטנדרטים חברתיים וקודים אכזריים, הטור הזה מוקדש לכל הנערים והנערות שנזרקו מהבתים בלילה וביום וזקוקים לאהבה מכפרת.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
ערימות של גופות נערמות ברחובות. נערים ונערות מדרדרים לפשע. לסמים. ולעוד כמה עניינים שהעלתם תגרום לסינון התגובה. נערים ונערות מתאבדים. ובמגזר עסוקים עם השידוכים של האחים שלא יקבלו שווער ראש ישיבה גדולה אלא מלמד בתלמוד תורה. התגובות האכזריות כאן בפנאטיות דתית שיש בדומה לה רק באפגניסטן ובאירן. מדברים ע
דודו27.08.21
20
נראה לי פשוט הרבנים היו הרבה יותר חכמים מנהג האוטובוס המומצא, בגלל זה יכלו לסגל לעצמם חיי אליטה ולא ״נאלצו״ להתרחק מהדת
ללא שם27.08.21
אני מניח שהתגובה הזו טעות הקלדה...
יוסי27.08.21
19
זה יצא מהאף כבר כל הכתבות נגד ההורים. תמיד ההורים אשמים, תמיד ההורים צריכים לעבוד קשה כדי להכיל את כל הזבל שהבן שלהם רוצה לעשות, למה שהילד לא יעבוד קצת כדי לכבד את הוריו? כדי לעשות דברים כמו שצריך? כולם מסביב לא בסדר, רק הילד שעושה שטויות הוא הנורמלי שצריך "להכיל"??? גילוי נאות- אני עצמי בחור, עדיי
ללא שם29.08.21

הצגת כל התגובות

18
לא הבנתי למה להציג את ביתו של יעקב אבינו בצורה עלובה כזו ולהוסיף שהייתה לו בת שהלכה לרעות בשדות זרים... הכותב היה חייב להוכיח שיש לו הוכחות מהמקורות לגישה שלו, הוא לא מצא שום דוגמא רק את הבית של יעקב אבינו, ודינה הייתה כביכול "בת מאתגרת" מגעיל. לעצם העניין, מדובר בילד שמחלל שבת עובר על כריתות וארבע
מוטי27.08.21
תגיד אתה הזוי??? אם אתה מאמין שהיהדות היא אמת חלוטה מה אתה מפחד שהוא ישפיע עליך? אולי אל ילדים קטנים ניחא אבל אין סיכוי בעולם שהוא צודק !
יוסי27.08.21
צודק בביטוי מגעיל מגעיל מגעיל
משה פינקלשטיין27.08.21
17
עצוב מאד שהאשמה נופלת על ההורים ועל הבית. זה מאד קל ללכת למקום הזה. זה לא המצב! לצערנו מגפה משתוללת ולא קוראים לה קורונה, עזיבת דרך התורה היא המכה של הדור שלנו, גם מהבתים המכילים והאוהבים ביותר- לא חונקים ומאידך לא פתוחים. תסתובבו קצת בין הנוער והבוגרים שעזבו- האינטרנט הלא מסונן מפיל חללים רבים. חבר
ללא שם27.08.21
16
הדברים נכונים מבוארים ובהירים.... אבל... צריך לדעת שכשחלילה הרגל נפגעה מתאונה או מפיגוע או מסכרת או מכל מחלה אחרת ל"ע.. אנחנו עושים את המקסימום כדי להציל את האיבר החולה... אך ישנם מצבים (שאני מתפלל בכל יום שהשם לא יעמיד אותי מנסיון מסוג זה, (ולא בשום נסיון)).. שכבר נוצר נמק..והוא מתפשט, וצריך להציל
אדם שחושב27.08.21
ואווווווו אתה גאוןןןן אהבתי ברמותתתת התגובה הכי חכמה!!!
מ.י29.08.21
15
הכותב צודק במקרה בו הילד ה"מתמודד" חי לבד בבית בלי עוד ילדים. נכון צריך להכיל ולהבין את הקושי של הילד ולתמוך בו. אני מכיר מצד שני משפחה ברוכת ילדים שאחד הבנים היה נוכח בפיגוע דקירה וקיבל טראומה רצינית ממנה יצא ללא כיפה וציצית וחצוף גדול. ההורים "הכילו" ולאט לאט החוצפה זלגה לילדים
שמול27.08.21
14
90% מהקושי בההתמודדות זה ה״מה יגידו״ לדג׳: תעלה לאוטובוס בעיר חרדית אתה מרגיש שכל הנוסעים עושים עליך רנטגן מהמצח עד הסוליה. כל הזמן מחטטים. תעלה לאוטבוס בעיר חילנוית אף אחד לא שם על הכיוון שלך. כל אחד חי לעצמו ולא שופט את האחר. המציצנות והחיטוט, ובכלל... מכירים את שולחן הניתוחים שיש בסעודות שבת...
ארי27.08.21
13
כל עוד הם לא מזיקים לאחיהם זו פחות בעיה. אחרת זה מורכב מאד. ארגון ערכים הידוע מקיים מדי פעם סמינרים מיוחדים להורים שומרי מצוות שמתמודדים עם נשמות כאלו, במסגרת הסמינרים האלו למתמודדים הם נפגשים עם הכוחות הטובים ביותר בעולם לענינים אלו כולל יעוץ אישי פרטני מי שמכיר הורים כאלו - שיפנה אותם למשרדי ארגו
ללא שם27.08.21
12
הסיבה היחידה לנשירה. בתקופת התלמוד, 1000 נכנסים למקרא, ורק 10 נשארו לגמרא, כל השאר למדו מקצוע ופרנסו משפחתם בכבוד. כיום 1000 נכנסים למקרא, ו1000 נשארים לגמרא. לכן יש כל כך הרבה נושרים.
נביא אמת27.08.21
11
טוב בוא נודע על האמת בישיבות המשגיחי אינם עושים עבודתם נאמנה אם בישיבה פלונית או אלמונית יש נשורים ולצערנו יש זו מכה שכולנו ציבור שומרי תורה ומצוות ניתן את הדין על כך ההורים התמימים שמשלמים הון לשכר לימוד בטוחים שהבחור מוגן ולא הוא לא מוגן הנושא הזה חייב לעלות יורת על סדר היום ולבחון כיצד מצילים את
התשובה בישיבות 27.08.21
10
שטויות נדירות. קודם כל להאשים את ההורים ואת הבית. למה לא? ומה עם בחירה של ילד? וחוץ מזה ילד יכול לקלקל אחים ואחיות מרוב 'הכלה. יש עוד כמה צדדים למאמר הגאוני הזה
ללא שם27.08.21
9
הנשירה מבתים חרדים
אבל לא רק המשפחה אלא גם הישיבות ישדינות27.08.21
8
תסלחו לכותב הוא כותב מנגעי עצמו ולא משיקול דעת וחבל
מאיר יוספוביץ27.08.21
7
עוד יועץ בגרוש, שמאשים את ההורים
ללא שם27.08.21
6
הלוואי שהכל היה כל כך פשוט כפי שהצגת. המציאות במרבית המקרים מורכבת בהרבה. יש עוד ילדים, הסוג הזה של המתקלקלים זה לא בדיוק סוג של אנשים שכל כל קל לעבוד איתם ואין כזו נוסחה פלאית של אהבה והכלה = חזרה לדרך הישר. צריך למצוא את האיזון ולכל מקרה לגופו לתפור פתרון הולם, הפן שהוצג במאמר הינו חשוב אך רק חלק
א. הרשקוביץ27.08.21
5
החלת לא טוב בעליל, אבל אם החלק העיקרי, אני מסכים ומניסיון. הסיפור על הנהג עם הקוקו הוא נחלת העבר, כיום כל מי שמתעסק בנושא יודע שרבות מיני ספור הגורמים לנשירה, אחוזים מעטים של הנושרים הם כתוצאה מ'חינוך' לקוי של ההורים. מצד שני, עם החלק העיקרי של הכלת הילדים בבית, אני מסכים בהחלט, ההורים חייבים בכל מ
התחיל לא כל כך טוב, אבל הסוף נכון. 27.08.21
4
ילד צריך ללמוד שיש משמעויות לבחירות שלו, כמו שלו יש זכות בחירה, גם למשפחה יש, לכפות עליהם את הבחירה שלו לא יותר הגיוני מלכפות עליו את הבחירה שלהם.
מח"ש27.08.21
בחור 'שונה' ששוהה בבית לא כופה את הבחירה שלו על אחרים. הוא חי את החיים שלו, וזו בחירה שלנו, ההורים, האם לקבל אותו כמות שהוא, או להעביר לו שדר שהוא לא רצוי. מנסיון כאמא לבחור 'מתמודד', כשמקבלים ילד ומכבדים אותו למרות השוני המהותי שלו מהבית, וכשהוא באמת מרגיש אהוב ומוערך. (והוא באמת מוערך, מנין לי לדע
אמא27.08.21
3
איזה כתבה מנותקת, מנוכרת. פגשת פעם את הנערים והנערות האלו שאתה כל כך מבין בזה? פגשת פעם את ההורים שלהם?? אם כבר לדבר על הכלה, תלמד להכיל את האנשים סביבך ולהבין שכל אחד עושה את המאמצים הכי חזקים שהוא יכול. לא כולם עושים את מה שהם עושים רק בגלל "לחצים חברתיים" או כל מיני מניעים שנחשבים פחותים וטועים..
מדהים27.08.21
2
אני המום מחוסר הבנת הנקרא של חלק גדול מהמגיבים כאן, ועוד יותר כשאני חושב שהם עשויים להרוג את ילדיהם במידה ויפריעו לפנטזיות שלהם מלהתממש... דבר ראשון, לא הושתה שום אשמה על ההורים במאמר, רק בעלי הבנת הנקרא ברמת גן יכלו להבין אחרת. דבר שני, ילדים מתמודדים ע"פ רוב, הם או מלידה או כתוצאה מארוע כזה או
ללא שם29.08.21
1
הכל אמת ויציב. מי יתן ונוכל להוריד את זה מתאוריה למציאות. אוי כמה שזה קשה
ללא שם27.08.21
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

דביקות, נעימות, עריבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 03.05.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה במרוקאית

פרשת אחרי מות • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 02.05.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'אחרי מות' • צפו 

כיכר השבת | 02.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24