כיכר השבת

פרופיל: הרב שי פירון, מועמד ל"יש עתיד"

חזר בתשובה בגיל תיכון, לא היסס לכהן כחבר ב'ועדת דברת' שעוררה התנגדות בקרב הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, נאם בהפגנת הפראיירים ולא מכבר גורש מבני ברק – כעת מצטרף למפלגתו של יאיר לפיד: קורות חייו ודרכו הייחודית של הרב שי פירון. פרופיל

46
מענדל גרוזמן | כיכר השבת | ט' בחשוון | 25.10.12
הרב שי פירון
הרב שי פירון (צילום: אתר סרוגים)

את המשבצת הבטחונית כבר מילא לפיד בצירופו של ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, כעת נותר לו להשיג גם חובש כיפה למפלגתו, והנה הוא מצא – הרב שי פירון. לאורך כל הדרך מקפיד לפיד להדגיש את ההבדלים בינו לבין מפלגתו של אביו ז"ל, מפלגת שינוי. "אינני שונא דת", הוא חוזר ואומר, וכעת גם מביא הוכחה לכך בדמות רב דתי שככל הנראה יהיה מקום שני ברשימה לכנסת.

הרב שי פירון הוא מן הזרם המתון של רבני הציונות הדתית. לא מוקצה, במגזר הדתי-לאומי חרמות הן לא דבר מקובל, אך גם לא ממש מיינסטרים. הוא נחשב כמייצג זרם האורתודוכסיה המודרנית, המתכתבת עם הזרם הרווח בארה"ב ויונקת מוטיבים שונים מהשקפתו של הרב יוסף-דב סולובייצ'יק, נכדו של רבי חיים מבריסק.

הרב פירון נולד להורים חילונים וגדל בתל-אביב. בהיותו נער החל לבקר בבית הספר דתי הסמוך למקום מגוריו, התעניין ביהדות והחליט לחזור בתשובה. למרות התדמית של בעלי התשובה ככאלה הנוטים להצטרף לחלקים הקיצוניים ביהדות הדתית, הרב פירון מאתגר כל העת את החשיבה הדתית-לאומית המרכזית ומציב לה אלנטרנטיבה.

לאורך השנים מילא פירון שורה של תפקידים חינוכיים ורבניים. בגיל 26 כבר מונה לרבו של קיבוץ עין הנציב, כיהן כרבה של אולפנית טבריה ובית הספר הקיבוצי בשדה אליהו. לצד הרבנים יובל שרלו ודוד סתיו, גם הם מהרבנים המתונים בציונות הדתית, הקים את ישיבת אורות שאול. כיום מכהן כראש מוסדות ישיבת פתח תקווה המאגדת תחתיה ישיבת הסדר, ישיבה תיכונית ומוסדות של חינוך מיוחד.

ראש בראש מול הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא

את הסמכתו לרבנות קיבל פירון מהראשון לציון הרב מרדכי אליהו. ברבות השנים, כיהן כחבר ב'ועדת דברת' שביקשה, כך ראו זאת חלק מהצדדים, לכרסם בסמכויות מערכת החינוך הדתי. הרב מרדכי אליהו זצ"ל, מסמיכו לרבנות, והרב אברהם שפירא זצ"ל, ראש ישיבת "מרכז הרב" השתתפו אז בכינוס שנשא את השם "ההרס של ועדת דברת".

הרב פירון אמר אז כי "יש לי שאלות קשות על רבותיי: האם כך מתנהלים דברים גם בתחומים אחרים? הרי רוב הטענות הן כלל לא נכונות, פשוט לא שאלו אותנו. ממאי נפשך, אם אנחנו נציגים שלכם, תשאלו אותנו. ואם לא, מה אתם רוצים? התקופה האחרונה לימדה אותי מדוע רבים מן הסובבים אותי אינם מסכימים ליטול חלק בחיים הציבוריים של הציונות הדתית".

במהלך השנה האחרונה, עת פרוץ סערת גיוס בני הישיבות, מרבית רבני הציונות הדתית לא התבטאו בסוגיה. למרות שבחורי הישיבות הציוניות מתגייסים לצבא ואף רואים בכך ערך עליון, הם נמנעו מלהתערב במאבק שהחרדים ראו בו מלחמה על עולם התורה. הרב פירון לא היסס מלהביע את דעתו: "אחיי החרדים – לא ניתן לכם להישאר קהילה נפרדת", כך אמר. "אנו מבינים ש"יחד" מכריח ויתורים הדדיים. אנו מאמינים בזכותה של כל קהילה לפתח אופי וייחודיות. אבל הלב המשותף, החזון הלאומי, הוא הבסיס לשהות שלנו כאן".

"כשאני מקשיב לקולות המפגינים על "שוויון בנטל", אני נבוך. אני תומך בעמדות שונות שבשיח הציבורי נתפסות כסותרות. בעיקר, אני לא מסתדר עם משפטים קצרים וקליטים בגלל שהמציאות מורכבת. השוויון בנטל הרי כל כך הגיוני, ברור, הכרחי. מה לא ברור בהנחה שהחוק צריך לחייב את כולם להגן על המדינה?! אז על מה בדיוק הויכוח?".

הידידות עם יאיר לפיד הובילה לגירושו מבני ברק

בשנה האחרונה הוא נתפס כמקורב של יאיר לפיד ורבו השמועות על הצטרפותו העתידית למפלגתו. למרות רצונו העז של לפיד לכהן כשר החינוך, מעריכים כי הוא הבטיח את התפקיד לרב פירון. הצבתו המסתמנת במקום שני, קודם לבטחוניסט של המפלגה יעקב פרי, מבטאת אמירה כי הנושא החינוכי בוער יותר מהנושא הבטחוני.

תקרית ראשונה עם החרדים היתה צפויה: הרב פירון ביקש להראות לתלמידי הישיבה שלו את פניה של בני ברק מקרוב "ברצוני שיכירו חרדים לא רק דרך התקשורת, כך אמר, וביקש להתארח בישיבת "בית מתיתיהו". ההזמנה נתקבלה, אלא ששעתיים לפני כניסת השבת ביקשו בישיבה המארחת לבטלה והודיעו להם שלא יבואו. עסקנים חרדים פנו לראש ישיבת "בית מתיתיהו" והודיעו לי כי אירוח כזה אינו מתאים, על רקע חבירתו של פירון ללפיד. הרב פירון היה המום מהיחס אך לא ויתר על היזמה והספיק לסדר לתלמידו מקום לינה חלופי בעיר התורה והחסידות.

הצטרפותו של לפיד מעוררת פליאה לא רק בקרב הציבור החרדי, גם חלקים בציונות הדתית לא מסתכלים על כך בחיוב. אך הרב פירון תמיד לא ביקש להיות מקובל על כל, וכעת ינסה להעניק 'הכשר' למפלגת "יש עתיד".

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אם הרבנים כל כך בטוחים בתלמידי הישיבות שלהם, ממה הם מפחדים? ובכלל, למה הם מודאגים מכך שתלמידי ישיבות ישמעו גם רבנים אחרים שלא מה"קליקה" שלהם? האם הרבנים באמת חושבים שלימודים ושירות המדינה בה הם חיים כל כך רע?
צליל27.10.12
והיום יש פה מדינה שמכונה ישראל שמורדת באלוקי ישראל ולימודי כויין זה חלק מזה!
אור לגויים27.10.12
23
העם קרוע ושסוע. כולנו ישראל . יאיר לפיד מנסה בכל דרך ליצור בסיס להדברות מעמיקה וגלוייה עם הציבור החרדי . תנו בו אמון - אחרת אנא אנו באים .
מאיר .ה27.10.12
22
בתור אתר חרדי שמרתם על כבוד בני אדם והרבנים. המשיכו כך.
דוד כ26.10.12

הצגת כל התגובות

21
בא יהודי שאינו שומר מיצוות ומנסה לגשר על האיבה וחוסר ההדברות בין השבטים . יש לנו מדינה אחת ואנו צריכים למצוא דרך להשכין שלום ביננו . פיתחו את הדלת והלב עבורו .
מאיר ה.27.10.12
20
יאיר פורס טלפיו להוכיח לכולם אני כשר ואינני שונא חרדים אבל מיד הוא ממנה למספר 2 שלו את שי פירון שכולם יודעים מה היהדות חושבת עליו ומה הוא עליה
לביאהכול ביאה26.10.12
19
הרב פירון מציג את פניה של היהדות השפויה שלא כופה לא מלפגת לא גורמת לשינאה לא מנסה למצוץ קופות לא מנסה להיבדל ולתחמן אלא מנסה לקרב ולהראות לכל עם ישראל אחת ולתמיד שתורתנו שייכת לכולם ולא רק לחרדים והקב"ה הוא של כולם והוא לא מינה לו שום דובר פה עלי אדמות כל הרוצה יבוא ויטול והגיע הזמן שכולנו נפנים הקצ
בנים26.10.12
לא יאומן כמה דברי בלע והסתה יכול צוציק אחד לאמר! היהדות שייכת למי שהולך אחריה למי שצועד בנתיבותיה למי שמונהג על ידי חכמיה! היהדות היא עבודת ה' יתברך ולא עבודת האדם לא מתאימים אותה לאיך שאתה רוצה ולא מחסירים ומוסיפים עליה כמה שאתה רוצה! "שפויה", "מתונה" ועוד כל מני מילים כאלה שמדוברים מתוך חוסר ידע ו
שלוחא דרבנן26.10.12
בשתי תגובות!
שלוחא דרבנן27.10.12
לא יאומן כמה דברי בלע והסתה יכול צוציק אחד לאמר! היהדות שייכת למי שהולך אחריה למי שצועד בנתיבותיה למי שמונהג על ידי חכמיה! היהדות היא עבודת ה' יתברך ולא עבודת האדם לא מתאימים אותה לאיך שאתה רוצה ולא מחסירים ומוסיפים עליה כמה שאתה רוצה! "שפויה", "מתונה" ועוד כל מני מילים כאלה שמדוברים מתוך חוסר ידע ו
שלוחא דרבנו27.10.12
18
וכינה אותם רבעלך.
שחר26.10.12
17
די למבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי 26.10.12
16
הרב פירון דמות ערכית מהמעלה הראושנה
חננאל28.10.12
15
מוציאים את האדם...וזה האסון של הציונות הדתית.סוף סוף יש מהלך של איחוד בציונות הדתית ואז בא נקניק כזה והורס הכל
רפול25.10.12
הרגע הסברת מה קרה לעולם החרדי. יש כישרון, אבל התאוה והכבוד הרקיב את היסודות.
klozone25.10.12
היזהר בדבריך על תלמיד חכם גם אם אינך מסכים עם דרכו. וכבר שנינו "והוי זהיר בגחלתן שלא תיכווה" וכו'. הרב פירון הוא חכם בתורה. אפשר להתווכח עם שיטתו, אך בצורה עניינית ומכובדת!!!
אבישי25.10.12
14
כאשר ראיתי את כותרת הכתבה, ציפתי למצוא כתבה מתלהמת, נדושה וצפויה למגזר החרדי. זלזלול ברב של מאנ"ש. אבל כל הכבוד, הצלחתם להעביר סיקור על הרב+ ביקורת רלוונטית עליו, מקצועיות לשמה!
klozone25.10.12
13
צריכים להיות כגדולי הדור בציבור החרדי שנייהם נחשבו גדולים גם בציבור החרדי
בני25.10.12
12
דווקא האלו-כן אלו הם המסוכנים ביותר לציבור החרדי. לא סתם נאמר כי:"מהרסייך ומחרייביך ממך יצאו".
NECHAMA12.02.13
11
יש"ו
ך27.10.12
10
ממנו את התואר רב.מה הלאה זה אנחנו נחליט.כרגע הוא אדם נטול בינה לחלוטין.
כהן26.10.12
9
הוא ואישתו אימצו ילד בעל נכות קשה מאוד ומגדלים אותו עם שאר ילדיהם. אני לא יודעת כמה מבין אלו שמזלזלים בו מגיעים לרמת חסד כזו . אז גם מישהו בלי זקן ועם דעות שונות יכול להיות צדיק...
י.ז.25.10.12
8
הגאון הרב שפירא.....הגאון הרב אליהו כך כינה את הרב שפירה ר' איסר זלמן מלצר ב"אבן האזל" שהרב שפירא זצ"ל היה רק בחור בחברון....עיין שם.[בסוף קדשים]
גדי25.10.12
7
ילד חצוף שמחציף פניו, וגאוותו שחקים. אני חייב לסגור את האף.
סתם ילד25.10.12
6
צריך שיהיה נבוך פעם שנייה, מעצמו! לאן הגעת? רחוק כל כך... נכון, אמרו שהאמת תהא נעדרת, אבל לא נעלמת!... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי25.10.12
5
זה לא יפה לקרוא לו הרב הוא גדול הדור שר התורה והיראה הוא גם יש לו הדרת פנים של רב תתביישו לכם אתם מזלזלים בגדול הדור
פיני25.10.12
4
בצע כסף וכבוד
שי25.10.12
כבר מזמן הרבנים הם בובות שעסקנים מושכים בחוטיהם.
klozone25.10.12
כגון הרב דרעי, הרב בניזרי ועוד.
דן סגל25.10.12
3
הגיע הזמן להפסקת הקיטוב בין העולמות. החיבור בין הרב שי פירון ליאיר לפיד יכול להוות תחילתו של דיאלוג וחיים משותפים זה לצד זה. חבל שכותב מתייחס לחיבור הזה ממקום של הכשר ולא ממקום של דיאלוג וחיים משותפים
יואל27.10.12
2
הרב שי פירון הוא מאלה שהנביא אמר עליהם: "פוסחים על שני הסעיפים". לא פה ולא פה.
חיה לנצח25.10.12
1
בתואר רב על אדם שאין רוח חכמים נוה הימנו.
מ25.10.12
אין ראוי לקרוא רב למי שרוח מושחתים לא נוחה הימנו.
דן סגל25.10.12
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 12:36

"יש הצעה על השולחן"

הרצוג נפגש עם בלינקן: "שחרור החטופים - בעדיפות עליונה"

יוני גבאי | 09:11

קרב מוחות

"עימות או עסקה" | דריכות בירושלים לקראת תשובת חמאס 

יוני גבאי | 30.04.24

בסרטון מצולם

נתניהו מתחייב: נכנס לרפיח, צווי האג - שערורייה היסטורית

יוני גבאי | 30.04.24

פונה לנתניהו ומזהיר

סמוטריץ בנאום חריף: "סינוואר תכנן להגיע בדיוק לנקודה הזו"

יוני גבאי | 30.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מאיים על ראש הממשלה

בן גביר: נתניהו מבין מה תהיה המשמעות אם זה לא יתקיים

יוני גבאי | 30.04.24

ביקורת ציבורית

טלי גוטליב לנתניהו: "סינוואר מוריד אותך על הברכיים"

יאיר טוקר | 30.04.24

"סימן קריאה!"

אבי החטוף אחרי שנפגש עם נתניהו: זה מה שהבנו על רפיח

ב. ניסני | 30.04.24

בשיחה עם משפחות חטופים | צפו

נתניהו: החל פינוי האוכלוסיה ברפיח לקראת פעולה בקרוב

יוני גבאי | 30.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ברקע המגעים לעסקה

"יש תאריך"? רה"מ נתניהו דחה פעמיים את הפעולה ברפיח

יוני גבאי | 30.04.24

"רפיח, עכשיו" | צפו

סמוטריץ' במימונה עם מפוני הצפון: "מכאן קוראים לנתניהו"

יוני גבאי | 29.04.24

בדרך לבחירות?

הדילמה של נתניהו: סמוטריץ' ובני גנץ עם אולטימטום נגדי

יוני גבאי | 28.04.24

מתקפה חריפה

השר סמוטריץ' מאיים לפרק את הממשלה "אם תניף דגל לבן"

יוני גבאי | 28.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

החשש ממעצר

ביקורת על הביקורת של נתניהו: "עלול להתפרש כמאיים"

כיכר השבת | 28.04.24