כיכר השבת

טור דעה

בנימין נתניהו צודק? אז מה // בצלאל כהן

על נתניהו להצטרף למהלך שמוביל נשיא המדינה של חיזוק המכנה המשותף בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. עליו לזכור שהוא איננו ראש הממשלה של אנשי הימין בלבד (דעות)

26
בצלאל כהן | כיכר השבת | כ"ב באב | 14.08.17
כותב השורות. בצלאל כהן
כותב השורות. בצלאל כהן (צילום: יובל אצילי)

בחז"ל נאמר שגם אהבה וגם שנאה "מקלקלים את השורה", כלומר שהם גורמים לאדם לנהוג באופן יוצא דופן. התבוננות ביחס לראש הממשלה בנימין נתניהו משני צידי המתרס, ממחישים היטב את דברי חז"ל הללו. רבים ממתנגדיו של נתניהו פיתחו כלפיו איבה אישית, ונראה שהם רואים בו את התגלמות הרוע שבעולם. מנגד תומכיו של נתניהו מגלים כלפיו הערכה והערצה, ונדמה שהם אינם מסוגלים להבחין בחסרונותיו ובמגבלותיו.

היות ואינני רואה את עצמי לא משונאיו ולא מאוהביו, אני מבקש להציג את נקודת הראות שלי.

נתניהו מציג את מדינת ישראל תחת מנהיגותו במצב כלכלי ביטחוני ומדיני מזהיר, ויתכן שבמידה רבה הצדק אתו. בשל כך, הוא תולה את כל ההתנגדות כלפיו בשמאל ובתקשורת, שלדבריו רודפים אותו ומעלילים עליו עלילות שווא, רק בכדי להביא להחלפת השלטון בישראל.

בתמונת המציאות שמציג נתניהו, חסרות לי שתי נקודות חשובות:

1. למיטב זיכרוני, נתניהו איננו מתייחס לשסעים החברתיים העמוקים בחברה הישראלית, הקיטוב בין קבוצות שונות בחברה הישראלית הוא חריף מאוד, וגילויי השנאה מימין לשמאל אינם פחותים מאותם גילויים משמאל לימין והדבר נכון על קבוצות נוספות בחברה הישראלית, כדוגמת חרדים, מתנחלים, ערבים, אתיופים ועוד.

2. העוינות כלפי נתניהו איננה רק נחלת אנשי שמאל ותקשורת, ניתן למצוא חוסר נחת כלפיו בקרב אנשים רבים וטובים בחברה הישראלית שאינם נכללים בשתי הקטגוריות הללו.

נתניהו הוא ללא ספק הפוליטיקאי המשופשף ביותר בפוליטיקה הישראלית, הוא מתכנן הרבה צעדים קדימה כשיריביו מבית ומחוץ אינם מצליחים להבין את צעדיו עד שהם מגלים פעם אחר פעם את תבוסתם. הוא מצליח להשתמש בעוינות כלפיהם באופן גאוני, על מנת ללכד סביבו את תומכיו בכל זמן ובכל מצב.

האם מעבר לכלכלה, לביטחון ולמדיניות החוץ, אין מחובתו של מנהיג לדאוג גם ללכידות החברתית של העם והמדינה?

האם בכל התחומים הוא יודע לנהל את הדברים באופן המוצלח ביותר, ורק בתחום של הלכידות החברתית אין לו ברירה חוץ מללבות את האש בהוספת שמן למדורה?

נדמה שנתניהו איננו מנסה כלל להבין את שורשי השנאה והעוינות כלפיהם, הוא איננו שואל את עצמו מדוע העוינות כלפיו באופן אישי היא כה חריפה, הוא מסתפק בטענה שאלו הם אנשי שמאל שמאמינים בדרך שונה או סתם אנשים שמקנאים בהצלחתו. הוא איננו מנסה להבין את דאגותיהם וחששותיהם, הוא איננו דואג להפחית את שנאתם את עוינותם ואת פחדיהם ממנו ומדרכו, מבחינתו הדבר רק משרת אותו וככל הנראה הוא גם צודק.

אינני חושב שהבעיה שלנו עם נתניהו נודעת לעבירות פליליות כאלו ואחרות, גם אם יש ממש בחשדות ובחקירות כנגדו, הרי לצערנו ידענו עוד ראשי ממשלות עם חשדות וחקירות בחשדות כאלו או אפילו חמורים יותר. אין בכוונתי להמעיט מחשיבות הנושא, אבל נדמה שאלו התובעים את התפטרותו בשל כך בסך הכול מצאו עילה למה שהם רוצים מסיבות אחרות לחלוטין.

לדעתי, עלינו לדרוש מראש הממשלה דבר אחד בלבד, ליטול על עצמו את התפקיד החשוב ביותר, לדאוג ללכידות החברתית במדינה ובעם שהוא מופקד עליהם. עליו להצטרף למהלך שמוביל נשיא המדינה ראובן ריבלין של חיזוק המכנה המשותף בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. עליו לזכור שהוא איננו ראש הממשלה של אנשי הימין בלבד, הוא ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל. גם אם הוא נרדף לדעתו על לא עוול בכפו, הפתרון איננו נמצא בהרחבת שיח השנאה, שגם בלעדיו הגיע לממדים מדאיגים מאוד.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
חוצפה אדירה, להציג כביכול את השמאל כ'מלכד חברתי', ברצוני להזכיר לך מי בדיוק פה הרוב במדינה ומי רודה בו בשחצנות וברשעות, כשהימין ישלוט באמת אז תראה את הלכידות שהינך כה נכסף אליה, אלו המכונים כאן 'שמאל' הם המסוכנים שבאויבנו בוגדים שפלים שאינם בוחלים בשום רשע כדי לשלוט בעם, ולמרבה הנס זה לא מצליח להם.
ה. תשבי16.08.17
15
וככזה הוא מכיר טובה לקרן החדשה ופועל להגשמת מטרותיה.
הכרת הטוב16.08.17
14
"אכן, נכון הדבר, שאני רואה במלחמת אזרחים את אחד מעוגני ההצלה של החברה הישראלית מעבדות הכיבוש.... הסיבה שאני היום לא עוסק בחיסולים פרטניים של מתנחל כזה או אחר, אינה נעוצה רק בכך שאינני בעל מנטליות קמעונאית, גם לא בעובדה שחיסול פה או שם לא יביא להישג פוליטי של ממש, גם לא הפחד ממאסר ממושך (אם כי חשוב ל
חנה אייזנמן14.08.17

הצגת כל התגובות

13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון14.08.17
12
כן ירבו
צבי14.08.17
11
כבר אי אפשר לכתוב בארץ הזו מבלי לעוות הכל? בשעתם, קבעו רשעים שיש לציית לפקודה לקרוע את העם ואת הארץ, כדי "למנוע קרע בעם". אנשים ביצעו את הפשע מספר אחת בדברי ימי האנושות, נגד הטובים שבעמם, כדי "למנוע קרע בעם". שנאת הרצל, דוד גרין, משה שרת, חיים ויצמן לעם ישראל, היא שנאת עולם, ושום ביבי ולא קודמיו יכ
חנה אייזנמן14.08.17
10
ציון במשפט תפדה. ושביה - בצדקה. שאלתי את עצמי: אם ציון תפדה אז שביה לא יפדו? תשובה: יכול להיות שיש ציון אבל שביה לא שבו הם יצאו בשאלה ולא חזרו עם תשובה. אין הלכות מוסר. זה השולחן ערוך החמישי. וצדיק באמונתו יחיה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל14.08.17
9
השווה מצב התלהמות הימין לשמאל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james15.08.17
מתלהמים!! נשכח רגע, שהשמאל אלים ומתלהם בצורה הכי אנטישמית (לשון המעטה), אבל, למה שיתלהמו, כשהכל הולך על פי רצונם?
חנה אייזנמן15.08.17
8
מאמר מחורטט. א'. השסע בעם לא גדול כמו שהתשקורת מציירת אותו. ב'. נתניהו ממש לא אשם בשסע הזה, ככל מנהיג שהיה עד היום הוא דיבר גם נגד הממחחנה השני אבל זה טמטום לחשוב שמנהיגי השמאל בעבר (שקראו לימין מנשקי קמיעות ומשתטחי קברים" ועוד ועוד) איחדו בהתלהבות את עם ישראל. אם כבר מישהו מלבה את הקרע זה התשקורת .
חרדי 06.10.19
7
למי שלא יודע- הכותב הנ"ל איננו אובייקטיבי כמו שהוא מנסה לטעון- אלא שמאלני, זכותו כמובן להיות שמאלני, אבל שלא יטען שהוא אובייקטיבי.
חרדי 206.10.19
6
זה משהו... איך להגיד את זה.. מוטב לא להגיד.
חנה אייזנמן14.08.17
5
בצורה הרבה יותר יסודית, מאשר יכלו אלה ליישם אותה. הפושע הראשון היה מנחם בגין, וגם הוא היה שנוא, זה מכח האינרציה, כמו שמספיק לזומבים שלאדם מסוים יש סטיגמה של "ימני" והם מעריצים אותו, במיוחד, כשהשמאל תוקף אותו, גם כשהוא מבצע את הפשעים החמורים ביותר נגד העם היהודי, העיקר שהוא מנהיג ה"ימין". המאמר הזה מ
חנה אייזנמן14.08.17
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר14.08.17
3
ניתוח המציאות בעיני הכותב בוגדת באמיתות של העובדות. הימין אינינו מתלהם על השמאל. כמו שהשמאל עושה לימין. ריבלין מוביל מהלך טיפשי ואבסורדי של ניצחון החושך על האור ואחת מאמירותיו המסכנות היתה:"עמי בחר בדרך הרעה"! אין כאן סימנים של דרך הזהב. לכן כל הדיעות של הכותב כאן שטותיות .המציאות מעידה כאלף עדים כי
ענת14.08.17
2
מדהים אנשים שלמדו בישיבות..והקול קולה של הקרן החדשה
פייגי 20.08.17
1
ראש הממשלה מצוין. ואין מי שיחליף אותו ברמתו. וכן השמאל השנואי וההזוי. לא מעקלים ומקבלים את שלטון הימין בראשות נתניהו ע"י העם מזה שנים רבות. תודה להשם. ופשוט מי שלא בדעותהם ודרכם הם רודפים אותו בכל דרך אפשרית. אנרכסטים ןלא דמוקרטים. שנואים ע"י העם עןכריי ישראל. ערכים שלהם רקובים רקנים וחסריי אמונה.תל
א.א14.08.17
מסכים ומתפלא על בצלאל שאינו רואה את המציאות הפשוטה כמו שהיא. אינני מעריץ של נתניהו אבל סבור כי הוא ראש ממשלה מוצלח יותר מאלו שהיו לפניו ובלתי ברירה נאלץ להגיב לתקשורת עויינת והרבה שמקנאים בהצלחתו. אני חושב שאחדות החברה אינה מתאפשרת כל זמן שהמנהיג אינו שייך לציבור הנושא עיניו לשמיים ומכיר בערכי היהדו
בנימין15.08.17
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

גנץ: "חזרת תושבי הצפון לפני פתיחת שנה"ל - על השולחן"

יוני גבאי | 07.05.24

בצל מבצע רפיח

סמוטריץ' במתקפה: "לדבר רק באש, המשלחת לקהיר טעות"

דוד הכהן | 07.05.24

לא הסכים לפגישה

סמוטריץ' באולטימטום: טיפול ביוקר המחיה? רק אחרי רפיח

יוני גבאי | 07.05.24

דיווח בארה"ב

גורמים בממשל האמריקני דחו את ה"הסכמה" של חמאס 

יוני גבאי | 07.05.24

"לעולם לא נרפה"

גנץ מגיב לסירוב בישראל: דואגים לחטופים. אין שיקול פוליטי

דודי בן חמו | 06.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

באופוזיציה תוקפים

אחרי הודעת חמאס | בישראל הבהירו: ההצעה לא מקובלת 

דודי בן חמו | 06.05.24

"אחראי על המינויים"

רה"מ נתניהו מנסה למנוע מינויי קבע של ראשי אגפים בשב"כ

יוני גבאי | 06.05.24

לקראת כניסת צה"ל

גלנט: סירוב חמאס לכל מתווה, מחייב להתחיל פעולה ברפיח

ישי כהן | 06.05.24

"הטרפוד של נתניהו"

משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: תגידו את האמת על המו"מ

ישי כהן | 06.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"המרצחים לא הבדילו בינינו"

ראש השב"כ: "החוסן שלנו נפגע - מקדשי המוות ימצאו מוות"

יוני גבאי | 06.05.24

נגד הדיווח

לשכת נתניהו מכחישה: "שקר מוחלט והטעיית הציבור במכוון"

דוד הכהן | 06.05.24

בנאום יום השואה

השר בני גנץ: "החזרת החטופים, היא חלק מגבורת היהודים"

בני סולומון | 05.05.24

לשכת רוה"מ מכחישים

דיווח: רה"מ נתניהו ניסה למנוע את גל המינויים בצמרת צה"ל

יוני גבאי | 05.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

"חייבים ברמה המוסרית"

גלנט לנתניהו: "לא רוצה לעלות את המחיר, אך העסקה טובה"

קובי אטינגר | 05.05.24

"בסגנון מאיים ומביש"

קיש נגד בן גביר: "פוגע בביטחון המדינה כדי לקושש קולות"

ישי כהן | 05.05.24