כיכר השבת

"הם חייבים להשתלב"

השרה שקד: לא נוכל להחזיק מעמד כשהחרדים ילכו ויגדלו

שרת המשפטים איילת שקד הביעה היום את דעת כי חובה לשלב את החרדים בכל מוסדות השלטון, בעיקר במערכת המשפט, והתגאתה במינויה של חווי טוקר לשופטת (אקטואליה)

25
ישי כהן | כיכר השבת | ט' בסיון | 23.05.18
שקד, בכנס
שקד, בכנס (צילום: אלי קובין)

שרת המשפטים איילת שקד השתתפה היום (רביעי) בכנס 'המכון החרדי למחקרי מדיניות' שנערך במרכז שלווה בירושלים, והתייחסה לשורת נושאים, בראיון פתוח עם עורך עיתון משפחה יוסי אליטוב.

בפתח הדברים התייחסה שקד לנתונים שהוצגו בכנס, על פיהם שיעור שביעות הרצון בחברה החרדית מתפקוד בתי המשפט הינו הנמוך ביותר מבין כלל האוכלוסיות בישראל, ואמרה: "יש צורך להפריד בין הערכאות הנמוכות לבג"ץ. בענין המערכת עצמה, אני חושבת ועובדת על כך שהמגזר החרדי ירגיש מיוצג, אחרי המון שנים שהוא לא רצה להשתלב. באופן אישי, השקעתי מאמצים לאתר חרדים שיכולים להתמנות כשופטים, ובין היתר מינינו שופטת חרדית, חוי טוקר, וגם שופט נוסף - אבנר יפרח".

"ככל שהמגזר יהיה מיוצג בו, גם האמון יגבר. היום יש בכל מחלקה בפרקליטות - בבג"צים, בהוצאה לפועל ועוד - בכל מקום יש חרדים. אני סבורה שגם החקיקה של העדפה מתקנת לחרדים היא טובה וחשובה, ומקווה שמשרדי ממשלה אחרים יילכו בעקבותינו".

שקד הוסיפה: "שמתי לי למטרה לגוון את השופטים שנמצאים במערכת, כיוון שיש להם תפיסת עולם שהם יוצקים לפסקי הדין. החרדים צריכים לדאוג שיותר חרדים יתמודדו על משרות שיפוט".

שקד חושפת את כוונתה למנות שופטת חרדית, כפי שאכן מימשה, בכנס 'מאמע' של "כיכר השבת" (צילום: קים צילום אירועים ומגנטים)

"בנושא ההשתלבות בכלל", המשיכה שרת המשפטים, "היינו באמת בתיק מול בית הדין לעבודה בירושלים בנושא שילוב בשירות הציבורי. היו עותרים שניסו לעצור קורסים נפרדים שהממשלה הובילה, בטענה שזה פוגע בשיוויון. אנחנו סבורים שאין פגיעה, כל עוד שיש קורסים גם לנשים וגם לגברים".

"האמירה של השופט לא נכונה, ומבטאת חוסר הבנה של תהליכים שהם קריטיים לקיום המדינה, כיון שלא נוכל להחזיק מעמד כשהחרדים ילכו ויגדלו. השופטת טעתה. אם התנאי לצירוף חרדים לעבודה הוא הפרדה מגדרית, אני מוכנה לשלם את המחיר. יש כאן חוסר הבנה של השופטת, ולכן בית הדין הארצי ביטל את הצו. גם שדולת הנשים שעשתה טעות, נדחתה על הסף, כך שאתם יכולים לראות שגם בערכאות הגבוהות מבינים את הצורך בשילוב חרדים".

שקד התייחסה גם לסוגיית "חוק הגיוס" שבתהליכי גיבוש אחרונים, ואמרה: "אנחנו עכשיו עובדים בשיתוף פעולה לעשות תיקון נוסף לחוק שנפסל. אמרתי את דעתי שבג"ץ לא היה צריך להתערב בשלב מוקדם כל כך שמפריע להליך החברתי. ההתערבות רק מפריעה להליך הזה לקרות. כרגע משרד הביטחון עובד על נוסח שאני בטוחה שכולם יוכלו לחיות איתו. הגיוס של החרדים לא יהיה בכפייה. יהיה תהליך חברתי. אני בקשר טוב עם הח"כים החרדים בכנסת, וגם שר הביטחון ליברמן התייעץ איתי בנוגע לחוק. גם משרד הביטחון מבין שאי אפשר להוביל תהליכים בכפייה. חברי הוועדה המקצועית מבינים את החומר, ויודעים לא ללכת עם הראש בקיר, כך שהחרדים יוכלו לחיות עם החוק. אולי הם לא יהיו מאושרים איתו, אבל אני מקווה שהוא יתמרץ אוכלוסיה חרדית שלא לומדת - להתגייס, ועל זה יש לנו הסכמה עם הח"כים החרדים. אם נהיה כנים עם עצמנו: לא כל מי שלא לומד מתגייס.

באשר ל'פסקת ההתגברות' אותה דורשת מפלגתה, הבית היהודי, לחוקק כדי לגבור על החלטות בג"ץ שמבטלות חוקים של הכנסת, אמרה שרת המשפטים: "לנו יש שמונה מנדטים, ואיתם אנחנו מנסים לקדם את האג'נדה שלנו. יש לנו שלושה משרדים חשובים, ועובדים בשלושתם. היתה לי הזכות להיות אחראית על בחירתם של 40 אחוז מהשופטים בבית המשפט העליון. אני לא חושבת שיש עוד שר משפטים שעשה שינוי כזה, אבל יקח זמן עד שנראה שינויים. בנושא ההתגברות, אנחנו מנסים לעשות מה שיכולים עם מספר המנדטים שלנו, וצריך להגיע להסכמות. הסיעות החרדיות שותפות מלאות למהלך".

המראיין, העיתונאי יוסי אליטוב, הקשה על שקד "את לא חוששת, כשרת משפטים מהימין שעשתה טלטלה, שמסכנת את התפיסה הליברלית?", ונענה על ידה: כשנכנסתי לתפקיד הזהירו אותי, אמרו לי שיתפרו לי תיק. פחדתי, אבל התגברתי. היום, כשאני מכירה את האנשים, אני יודעת שהם אנשים ישרים. היו תקופות רעות וחשווכות יותר, בהן חקרו גם כשלא היה צורך, אבל היום הפרקליט והיועץ הם אנשים ישרים, ואני בטוחה שלא יעשו דבר כזה.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
לא יכולה להיקרא "חרדייה"??
א10.06.18
15
לפיד עדיף, שיהיה לכולם ברור, עד כדי כך.
לייזר24.05.18
14
כמו שלערבים מדברים על מדינה לשני העמים כך צריך לדבר לגבי החרדים צריך לדבר על מדינה לשני העמים וכך יחיו כולם זה לצד זה בשלום
לאה24.05.18

הצגת כל התגובות

13
כשאני שומע עוד ועוד מדברים על ה"איום החרדי" אני מבין שהם גם יעשו משהו כדי שלא נהיה איום והם יעשו את זה בשקט בלי לספר לנו מה הם עשו וככה הם ישנו אותנו וזה מפחיד אותי
אורי24.05.18
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם23.05.18
אחת הטענות התדירות ביותר המופנית לציבור החרדי היא הטענה על אי השתתפות בכוח העבודה. על אף שרוב הנשים החרדיות עובדות וכך היה במשך שנים רבות, עדיין נמתחה ביקורת על כך שגברים חרדים אינם עובדים. אבל האם גברים חרדים אכן אינם עובדים? מסתבר שהטיעון הפופולרי הזה לא בדיוק מציאותי. מדיווח רשמי של הלשכה המרכזי
מעיין23.05.18
11
לא כופה. מנסה לחדור להבנה. ביעילות ובהתמדה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל פרץ23.05.18
10
המראיינת גרועה...... נהניתי איך איילת שקד עונה לה, לא נופלת לשום פליטת פה....חחח... והכי נהניתי מזה שהיא אמרה שלא מפספסת שום אירוע של הילדים שלה, זה מה שנקרא אשה עם ערכים.
מישהי23.05.18
9
סירייסלי? את אשכרה לא באה ישיבת קבינט שכל עם ישראל תלוי בהחלטותיה, כי לבת שלך יש איזו הופעה??? מדהים! סדר עדיפויות מושלם!! לפחות אל תגידי את זה בקול.
יוסי24.05.18
8
1 צודק ב100 אחוז. 2 טעות בניסוח וכו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י.23.05.18
7
השרה שקד יש כיבוש מטורף במוסדות משפטיים בסיוע משפטי אפליה בוטה כלפי יהודים התיחסי לפניות אלייך רדי אל העם אל החברה החלשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ניפגע מסיוע משפטי23.05.18
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כבוד השרה23.05.18
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם23.05.18
החרדים המטומטמים כלשונך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת23.05.18
4
כשחרדים פונים לאקדמיה זה יפה אבל כשיהודים לומדים תורה זה יפה יותר גם כשזה לא נראה ככה. היהדות קיימת הרבה לפני עולם ההשכלה והחזיקה מעמד והתרבתה גם בלעדי ההשכלה. שוב, השכלה זה מבורך ואני כחרדי נהנה לגור במדינה שהתקדמות ופיתוח הם חלק אינטגרלי ממנה, אך זה לא סותר שיש מפקח עליון שמנהל 24/7 את העולם. זה מ
חיים23.05.18
3
מי שמרים יד בתורת משה לא נקרא חרדי סורי השילוב הראוי הוא במוסדות השלטון הלגיטמיים, משרד התחבורה משרד הפנים, משרד הכלכלה, ביטוח לאומי. לא בפרקטליטות ולא במשטרה שפועלים לפי חוקי הגויים.
חרדי23.05.18
2
שומרי תורה ומצוות תמיד עבדו- לא צריך שיאמרו לנו ולהשתלב בחברה ובחינוך שלה אינני צריך אני עובד באמונה וחוזר לבית למשפחה וללימוד התורה אל תנסו לשלב אותנו בתרבות שלכם
לוי23.05.18
דווקא היא באמת בסדר מהבחינה הזו ולא מנסה להשפיע על אורח חיינו
יאיר23.05.18
1
ואח"כ לימודי בגרות יחד עם לימודי גמרא, ראשונים ואחרונים, ולסייע לנו בהמשך בלימודים אקדמיים, כדי שגם חברתנו תשתלב בפיתוחי העתיד, כמהנדסים, חוקרים, ומדענים.
מוטי23.05.18
תראה מה יצא מהמזרחי, רובם רפורמים לכאורה
לך לבני עקיבא 23.05.18
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

קיץ פוליטי חם; אלו המכשולים הצפויים לממשלה המקרטעת

יוני גבאי | 08:34

"אתם לא יודעים לנהל"

חילופי האשמות בין שרים לנתניהו: "אתה לא מעוניין בעסקה"

יוני גבאי | 19.05.24

קורא להציב אולטימטום

סמוטריץ': "להיכנס קרקעית ללבנון אם חיזבאללה לא יציית"

יוני גבאי | 19.05.24

עדכון גירסה

השינויים של גנץ במכתבים לנתניהו על החזרת החטופים 

יוני גבאי | 19.05.24

מלחמת 'חרבות ברזל'

סקר: 63% מהציבור סבורים שתפקוד רה"מ נתניהו – גרוע

יוני גבאי | 19.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

ממשלת החירום בסכנה

השר בני גנץ הציב אולטימטום לנתניהו - וחטף מכל הכיוונים

ישי כהן | 19.05.24

"בחר לחלל את השבת"

גפני נגד גנץ: "איננו ראוי להיות מנהיג במדינת ישראל"

ישי כהן | 18.05.24

ממשלת החירום בסכנה

נתניהו עונה לגנץ: ״נותן אולטימטום לראש הממשלה במקום לחמאס״

ישי כהן | 18.05.24

"שלטון נתניהו רשום על שמכם"

לפיד לגנץ: "די עם האולטימטומים הריקים, צאו מהממשלה"

ישי כהן | 18.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

דד ליין לנתניהו

גנץ: "לקודש הקודשים של הביטחון חודרים שיקולים פוליטיים"

ישי כהן | 18.05.24

פאנצ'ר מדיני 

האמריקאים דורשים להעביר כספי מיסים לרשות הפלסטינית 

יוני גבאי | 16.05.24

מלחמה על הבית

בישראל מודאגים: מצרים תגרום להוצאת צו להפסקת מלחמה

יוני גבאי | 16.05.24

מחיר המלחמה

עוד מעט יותר לפרסום, ברוכים הבאים לגהינום // יזהר שי

יזהר שי | 16.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

"המטרה שלנו להביס את חמאס"

בכיר בממשל ביידן: שותפים לדאגת גלנט, לישראל אין תוכנית

יוני גבאי | 16.05.24

על סף פיצוץ

המצרים מאבדים סבלנות כלפי ישראל בעקבות הפעילות ברפיח

יוני גבאי | 15.05.24